Presedintele Traian Basescu a declarat vineri, de la Bruxelles, ca Romania are o mare problema legata de comunicarea intre bazele de date. Lipsa interoperabilitatii bazelor de date face ca functionarul de la Casa Nationala de Sanatate sau de la Ministerul Finantelor, spre exemplu, sa nu aiba acces la baza de date a Ministerului Muncii.

Traian BasescuFoto: Agerpres

O alta problema care apare este vointa redusa a bugetarilor de a se implica in procesul de digitalizare. "Nu-i blamez, dar nici nu li s-a cerut. In primul rind ei trebuie pregatiti. Trebuie facute cursuri, indiferent ce partid i-a trimis acolo si ale cui pile sunt, sa foloseasca calculatorul nu ca masina de scris", a declarat seful statului, precizand ca avem miliarde de euro risipite pe masini de scris.

Declaratii Traian Basescu:

  • In contextul competitiei intenationale actuale, trebuie sa se acorde o importanta deosebita reducerii disparitatilor existente. Am semnalata si s-a consemnat ca exista disparitati care creeaza inegalitati.
  • Romania trebuie sa isi asume recuperarea decalajelor din punctul de vedere al infrastructurii.
  • Din punctul de vedere al componentei digitale, totul se rezuma acum la reglementari nationale.
  • Important e sa se treaca la un set de reglementari la nivel european, dar care sa nu dezavatanjeze statele care au un nivel mai redus de digitalizare, dar care sa nu dezavantaje nici operatorii.
  • Romania nu va accepta o reglementare europeana in detaliu. Daca nu va exista si o competenta de reglementare la nivel european, ceea ce nu insemana ca vom bloca marile directii de reglementare generalizata la nivel european. Dar detaliile trebuie sa ramana la autoritatea nationala.
  • Noile norme trebuie sa nu afecteze nivelul de competitivitate al operatorilor romani si aici trebuie stabilit raportul de competente. Va fi principala misiune a celor care reprezinta Romania in Consiliu, sa apere punctul de vedere al autoritatilor romane de reglementare.
  • Am convenit ca realizarea pietei unice digitale pana in 2015 trebuie sa garanteze protejarea datelor cu caracter personal.
  • Daca utilizatorii nu vor fi convinsi ca secretul datelor digitale este pastrat si vor avea sentimentul ca ele pot fi furate si folosite pentru cuparaturi in orice magazin si pentru golirea contului, sigur ca proiectul este sortit esecului.
  • Esenta reglementarilor trebuie sa se indrepte in primul rand catre crearea sentimentului de incredere ca datele introduse in sistem sunt protejate.
  • Un alt lucru extrem de important, care de data aceasta l-as spune ca pe oconcluzie - putem face infrastructura, putem sa distribuim calculatoare in orice coltisor de casa in mediul rural si mediul urban. Daca nu vom putea sa operam sistemele din cauza lipsei de oameni calificati, efortul este inutil si banii aruncati.
  • As trage o concluzie care nu este trasa in documentele Summitului. Pentru a reusi, Romania are nevoie de investitii in extinderea retelei de banda larga. Pentru ca UE sa reuseasca, avem nevoie de o piata unica bine reglementata si la un nivel acceptata de autoritatile nationale. Nu numai Romania este in situatia de a avea optiuni la o reglementare amanuntita. Fiecare tara are specificul lui, in reglementarea micilor companii IT spre exemplu.
  • Al treilea obiectiv de rezolvat este imbunatatire competentei. Daca discutam de o piata digitala unica, nu putem sa nu observam ca trebuie o competenta unitara, ceea ce inseamna ca pregatirea celor care opereaza sistemele digitale trebuie sa fie relativ uniformizata la nivelul UE, pregatirea pe diferite nivele - la invatamant primar, mediu, universitar.
  • Fara a spune ca tot cetatenii trebiuie sa devina specialisti IT. De aceea trebuie sa discutam de invatare pe diverse domeni.
  • Pregatirea resurselor umane este cheia in reusita acestui proiect care trebuie realizat pana in 2015. Acest proiect trebuie finalizat pana in 2015. Acesta este nivelul de ambitie al Consiliului European si este un nivel de ambitie extrem de ridicat care este transferat nu numai Consiliului European. 

  • As reveni putin la Romania. De ce s-au adunat oamenii aia sa reglementeze aceste lucruri? Niciunul dintre membrii Consiliului Europena nu e specialist IT. E o chestiune de competitivitate.
  • La ce ajuta? Ii va face pe oameni sa nu mai stea in fata ghiseelor, ori ca au nevoie de o copie legalizata dupa un certificat de nastere, sa stie notele copiilor la scoala, sa plateasca factura la energie, toate se vor putea face de acasa, daca acest program reuseste. 
  • Extrem de important este ca cetateanul sa nu mai intre in contact cu functionarul public. Doar apasa un buton de acasa. Are nevoie de o adeverinta, doar o cere pe calculator si vine inapoi pe caldculator cu semantura electronica.
  • Toata dezvoltarea este atribuita in primul rand sectorului privat, mai putin dezvoltarile pe care le fac regiile autonome, statul, Ministerul Educatiei, Ministerul Sanatatii.
  • Marea problema e daca functionarul roman va vrea sa lucreze, daca proiectul se va bloca in rezistenta institutiilor la a se lipsi de contactul cu cetateanul.
  • Deci aici vom avea o problema de mentalitate in tot aparatul de stat, care va trebui sa inteleaga ca a trecut vremea, ca asa s-a stabilit in UE< sa ne civilizam accelerat, sa nu mai stam la cozi pentru plata impozitelor si a facturilor>>.
  • Si mai e un aspect: In Romania mai avem o mare problema: discrepanta intre evolutia sectorului privat si vointa redusa a sectorului de stat de a se implica in acest joc, a bugetarilor. Nu-i blamez, dar nici nu li s-a cerut. In primul rind ei trebuie pregatiti. Trebuie facute cursuri, indiferent ce partid i-a trimis acolo si ale cui pile sunt, sa foloseasca calculatorul nu ca masina de scris.
  • Avem miliarde de euro risipite pe masini de scris.
  • Romania mai are o mare problema legata de comunicarea intre bazele de date. E o prioritate majora ca functionarul de la Casa Nationala de Sanatate sa aiba acces in baza de date a Ministerului Muncii sa vada daca este pensionar sau nu, deci interoperabilitatea bazelor de date.
  • E pornit un astfel de efort de doi ani, dar inca e departe. Spre exemplu, Ministerul de Finante nu poate accesa baza de date a Ministerului Muncii cu ajutoarele sociale.
  • Este entuziasmant ca subiect, e o sansa uriasa ca Romania sa progreseze rapid. Exista insa vointa politica sa se avanseze? Pentru infrastructura IT se pot utiliza fonduri de coeziune.
  • Va trebui sa optam corect.
  • Un alt subiect a fost cel care revine consecvent in ultimele Consilii - cresterea gradului de ocupare a tinerilor.
  • S-au facut progrese privind stabilirea procedurilor prin care statele pot sa acceseze prin BEI fonduri in schimbul garantarii cu fonduri de coeziune. Deci pun 1 miliard si primesc de trei ori mai mult de la BEI pentru cresterea gradului de ocupare a tinerilor.
  • Este o facilitate exceptionala pe care a stabilit-o Consiliul si ea va trebui valorificata de Romania, mai ales ca nu stii cind se intimpla o mare delocalizare.
  • Dincolo de acesta facilitate, Romania are alocate 500 de milioane de euro pentru cele 3 regiuni (Centru, Sud Muntenia si Sud Est) unde somajul depaseste 25%.
  • Sa speram ca pina la finalul anului proiectele vor fi depuse, astfel incit Romania sa poata utiliza acesti bani, pentru ca banii trebuie cheltuiti in 2014-2015. Vreau sa cred ca Romania nu va rata aceasta facilitate pentru tineri.
  • Un alt subiect abordat a fost dimensiunea sociala a Uniunii Economice si Monetare. A fost o abordare de felul sa se creeze o noua structura pentru a se putea urmari somajul in randul diferitelor categorii. Nu este nevoie de crearea unui nou instrument de monitorizare a statelor, ci este nevoie, in cadrul semestrului european, in tabloul de bord, sa intre si aceasta categorie de informatii, privind situatia sociala. 
  • Uniunea Bancara a fost un alt subiect. Aici s-au facut pasi importanti. Au fost adoptate reglementarile care creeaza adoptarea Mecanismului unic de supraveghere si pina la finalul anului se va adopta Mecanismul de rezolutie care e in curs de negociere la Consiliul UE, la nivelul ministrilor de finante.
  • Ambele mecanisme vor intra in fucntiune peste aproximativ un an, dupa ce se termina evaluarea bancilor din zona euro.
  • Si statele non-euro au acces la acest mecanism, in functie de optiunea lor, si la acest mecanims, cum au avut acces si la Tratatul fiscal.
  • Romania are o mare problema legata de interoperabilitatea bazelor de date. Functionarii sa nu mai utilizeze computerul ca masina de scris.