Guvernul a modificat proiectul legii Parteneriatului Public Privat (PPP) fata de varianta trimisa spre consultare la Comisia Europeana astfel incat poate sa inlocuiasca fara licitatie partenerul privat care nu isi indeplineste obligatiile contractuale sau fata de finantatori. Pe langa aceasta modificare, proiectul noii Legi a PPP asa cum a fost transmis Parlamentului, nu mai contine una din prevederile controversate din varianta initiala, o vulnerabilitate de care HotNews.ro a scris inca din luna martie: posibilitatea ca "partenerul privat"sa fie, de fapt, o companie de stat.

Infrastructura in Romania, eterna problemaFoto: CNADNR
  • HotNews.ro a trimis o solicitare catre DPIIS pentru a explica de ce s-a modificat varianta adoptata de Guvern fata de cea trimisa la Comisia Europeana. HotNews.ro va publica raspunsul si explicatiile Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine de indata ce il om primi.

Guvernul va putea inlocui, din proprie initiativa sau la cererea finantatorilor, firma angajata intr-un proiect de parteneriat public-privat(PPP) si care nu isi respecta obligatiile contractuale sau fata de finantatori, fara insa sa initieze o noua procedura de atribuire,cu licitatie sau cerere de oferte, potrivit Mediafax.

Astfel, in urma consultarii Textului de lege publicat pe site-ul DPIIS (n.r. departamentul Marilor proiecte condus de Dan Sova) in sectiunea "Parteneriat Public-privat/Cadru Legislativ" se arata ca lipsa unei noi proceduri de atribuire va fi posibila daca aceasta varianta este inclusa in documentatia initiala de atribuire si in contractul de parteneriat public-privat.

O noua procedura de atribuire va fi realizata doar daca in documentatia de atribuire si in contract nu a fost inclusa acea varianta.

Una trimite Guvernul la Comisia Europeana, alta la vot in Parlament

documente

Lege privind Parteneriatul Public-Privat - transmisa Parlamentului

(14 Oct 2013) PDF, 132KB

Aceste prevederi incluse in noua Lege ce va merge la Parlament pentru aprobare difera fata de forma proiectului trimis Comisiei Europene spre consultare.

Varianta adoptata de Guvern ca Lege trimisa Parlamentului spre aprobare:

  • "Art. 42 - (1) In cazul in care partenerul privat sau societatea de proiect nu isi indeplineste dinorice motiv obligatiile asumate in cadrul contractului de parteneriat public-privat sau obligatiile fata de finantatorii proiectului, partenerul public, din proprie initiativa sau la solicitarea finantatorilor proiectului, va putea inlocui partenerul privat in conditiile alin. (2) si (3).
  • (2) Inlocuirea partenerului privat se poate face fara realizarea unei noi proceduri de atribuire numai daca: a) aceasta posibilitate a fost prevazuta in cadrul documentatiei de atribuire initiale intr-o modalitate clara, precisa si neechivoca, indicandu-se cauzele unei astfel de inlocuiri potentiale si conditiile in care poate fi realizata, in conformitate cu prevederile normelor de aplicare, si b) aceasta posibilitate a fost inclusa in cadrul contractului de parteneriat public-privat, in conformitate cu prevederile normelor de aplicare.
  • (3) In absenta indeplinirii tuturor conditiilor prevazute la alin. (2), orice inlocuire a partenerului privat necesita declansarea unei noi proceduri de atribuire."

Forma proiectului aprobat de Guvern difera insa la acest capitol de cea transmisa Comisiei Europene spre consultare, inainte de aprobare. Forma transmisa CE spre Consultare poate fi consultata pe site-ul Departamentului condus de Dan Sova sau in documentul alaturat.

documente

Lege PPP transmisa CE

(14 Oct 2013) PDF, 311KB

Din proiectul postat pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine cu mentiunea "Forma transmisa spre consultare Comisiei Europene" reiese clar ca inlocuirea firmei angajate pentru un proiect de parteneriat public-privat va fi efectuata numai printr-o procedura de selectie:

  • Art. 54 - (1) In cazul in care partenerul privat sau societatea de proiect nu isi indeplineste din orice motiv obligatiile potrivit contractului de parteneriat public-privat sau obligatiile fata de finantatorii proiectului, partenerul public, din proprie initiativa sau la solicitarea finantatorilor proiectului va putea inlocui partenerul privat in urma unei proceduri de selectie a unui nou partener privat.[n.r. sublinierea aprtine redactiei]
  • (2) Conditiile unei astfel de inlocuiri vor putea fi convenite printr-un contract incheiat intre partenerul public si finantatorii proiectului.
  • (3) Contractul de parteneriat public-privat va contine in acest caz prevederi corespunzatoare care sa permita partnerului public inlocuirea partenerului privat.

Legea PPP, adoptata de Guvern fara nici un anunt la finalul sedintelor

Potrivit Mediafax, Legea PPP a fost adoptata de catre Guvern fara a fi anuntat de catre Executiv la finalul sedintelor. Potrivit aceleiasi surse, nici macar discutarea proiectului in sedinta de guvern nu a fost anuntata.

Legea parteneriatului public-privat aprobata in urma cu trei ani si abrogata acum de Guvern includea, inca din prima sectiune, o serie de principii de baza, printre care nediscriminarea (definita in lege prin asigurarea conditiilor de manifestare a concurentei reale pentru ca orice investitor privat, indiferent de nationalitate sau cetatenie, sa poata participa la procedura de selectie pentru atribuirea unui contract de parteneriat public-privat si sa aiba sansa de a deveni contractant), tratamentul egal (stabilirea si aplicarea oricand pe parcursul procedurii de incheiere a contractului de parteneriat public-privat de reguli, cerinte, criterii identice pentru toti investitorii privati, astfel incat acestia sa beneficieze de sanse egale de a participa la procedura de selectie si de a deveni contractant) si transparenta (aducerea la cunostinta publicului a tuturor informatiilor referitoare la aplicarea procedurilor de incheiere a contractului de parteneriat public-privat).

Proiectul de lege aprobat de Guvern nu mai face referire la aceste principii.

O schimbare fata de varianta initiala: companiile de stat nu vor mai putea fi "partener privat"

Pe langa aceste modificari, Noua Lege a PPP, asa cum a fost transmisa ea Parlamentului, nu mai contine una din prevederile controversate din varianta initiala.

In martie 2013, HotNews.ro scria ca una dintre marile vulnerabilitati ale noului proiect de lege o reprezenta posibilitatea ca o companie cu capital de stat (romanesc sau strain) sa participe la proceduri drept "partener privat" si, pe fondul ajutoarelor de stat primite de-a lungul timpului, sa intre in cursa cu o "oferta de pret neobisnuit de scazuta" prin care sa distorsioneze competitia. In prima varianta a proiectului, nu se preciza nicaieri ca partenerul privat "persoana juridica sau asociere" trebuie sa fie din sectorul privat.

In varianta adoptata de Guvern se precizeaz ca "investitorul privat" este o persoana juridica sau o asociere care nu este autoritate publica si nu apartine "categoriei de operatori economici la care statul sau unitatile/subdiviziunile administrativ teritoriale detin, in mod direct sau indirect, controlul."

Statul poate denunta contractele "din motive exceptionale legate de interesul national sau local"

In schimb, o alta mare vulnerabilitate pe care sursele avizate o remarcau in luna martie pentru HotNews.ro a ramas in varianta finala trimisa la parlament.

Astfel, posibilitatea de modificare sau denuntare unilaterala a cotractului de catre statul roman "din motive exceptionale legate de interesul national sau local" poate determina aparitia unor practici abuzive din partea statului in cadrul PPP-ului.

Din cauza ca nicaieri in lege nu erau definite acele "motive exceptionale" si nici notiunile de "interes national" si mai ales "interes local", sursele avizate consultate de HotNews.ro declarau ca astfel se poate lasa loc unor abuzuri din partea statului, in functie de interesele de moment al unei guvernari sau al intereselor liderilor locali.

In varianta Legii transmisa spre aprobare la Parlament nu s-a eliminat aceasta posibila vulnerabilitate si este lasata la latitudinea partenerului public posibilitatea denuntarii unilaterale a contractului din aceleasi motive "exceptionale legate de interesul national sau local, dupa caz", fara a fi clar definite.