Cladirile cu risc seismic nu vor putea fi inchiriate sau folosite pentru activitati comerciale / Consolidare prioritara in functie de numarul potential de victime la un cutremur - Proiect al Primariei Bucuresti

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Miercuri, 9 octombrie 2013, 1:07 Actualitate | Esenţial

Bulina rosie, semnul distinctiv al cladirilor cu risc seismic major
Foto: HotNews.ro
Proprietarii de cladiri din Bucuresti ar putea fi obligati sa isi faca expertize tehnice pentru a vedea daca imobilele prezinta risc seismic, potrivit unei initiative a Primariei Capitalei. Pe baza expertizei se va elibera un certificat seismic care va fi anexat cartii tehnice a cladirii, iar acesta va fi necesar la vanzarea sau inchirierea imobilului. De asemenea, pentru a-i obliga pe proprietari sa isi consolideze cladirile care prezinta risc seismic si pericol public, proprietarii vor putea doar sa locuiasca in acele cladiri, insa nu le vor putea inchiria si nu vor putea desfasura activitati comerciale/publice. Acum, la parterul mai multor cladiri cu risc seismic ridicat sunt restaurante, cafenele sau sali de spectacol.

Radu Rizescu, consilier personal al primarului Sorin Oprescu, a declarat pentru HotNews.ro ca trebuie regandita strategia privind incadrarea blocurilor in clasa de risc seismic si derularea programului de consolidare. "Trebuie regandita aceasta problema. Am cerut Facultatii de Constructii sa faca un normativ care sa stabileasca metodologia de expertizere a cladirilor in clasele de risc seismic, iar proprietarii sa fie obligati sa faca aceste expertize. Apoi, lucrarile de consolidare sa se prioritizeze in functie de numarul potential de victime in caz de seism, cat si de strarea de degradare a cladirii. Aceste propuneri au fost trimise la Ministerul Dezvoltarii si le discutam", spune Rizescu.

Dupa ce se face asta, se vor putea stabili clar obligatiile fiecarei parti. Primaria poate interveni pe cladirile proprietate, pe cele care prezinta pericol public, pe cele care au spatii publice, pe cladirile monument care sunt bogatia orasului. Restul este responsabilitatea proprietarilor, spune Rizescu.

Acesta mai propune o serie de masuri care sa-i oblige direct sau indirect pe proprietari sa isi consolideze cladirile:

- sa fie nevoie de un certificat care sa ateste gradul seismic seismic la vanzarea cladirii/apartamentului
- sa nu poti desfasura activitati publice in locuinta: sali spectacol, activitati comerciale si de alimentatie publica, doar sa locuiesti.

Bogdan Hreapca, seful directiei de Investitii din Primaria Capitalei, spune ca in prezent programul national de consolidare se misca atat de greu intrucat proprietarii nu isi dau acordul pentru inceperea lucrarilor, fiind nevoie de acordul tuturor proprietarilor care detin apartamente intr-o cladire, nu fiindca autoritatile nu ar aloca suficienti bani."Nu este vorba de bani. Nu am consumat niciodata sumele alocate pentru consolidare. Proprietarii nu doresc sa isi consolideze cladirile. Programul de consolidare este un program social facultativ menit sa-i ajute pe proprietarii sa isi consolideze cladirile", spune Hreapca.

Principalele motive invocate de proprietarii care nu isi dau acordul pentru consolidarea imobilelor:

  • considera ca dupa finalizarea lucrarilor de consolidare li se "taie" din spatiul locativ;
  • locuiesc in strainatate sau in alta locatii, iar apartamentele din imobilele cu bulina sunt inchiriate si nu le pasa ce se intampla acolo;
  • spun ca "stiu ei de la parinti, bunici, vecini ca blocul este rezistent si nu are nevoie de consolidare";
  • batranii nu sunt de acord cu ipoteca imobiliara fiindca cred ca raman fara casa sau nu o mai pot vinde;
  • apar costuri susplimentare din cauza unor vicii ascunse, iar proprietarii nu sunt de acord cu pretul;

Hreapca spune ca sanctiunile pentru proprietarii care nu isi consolideza cladirea sunt aproape inexistente potrivit legii. "Acestia pot fi amendati doar o data cu 7000 lei. Daca isi dau bulina jos de pe bloc, nu exista nicio sanctiune. Primaria de sector vine si pune alta bulina. De asemenea, apartamentele din aceste cladiri nu se pot inchiria, insa proprietarii inchiriaza la negru. In cazul spatiilor comerciale care functioneaza la parterul acestor cladiri, primariile de sector dau autorizatiile de functionare si am vazut cateva astfel de autorizatii unde se punea conditia sa se puna cladirea in siguranta inainte de deschidere, insa nu exista obligatia legala ca cineva sa verifice daca se respecta conditia", explica Hreapca.

De asemenea, pentru finanţarea execuţiei lucrărilor de consolidare a locuinţelor proprietate privată a persoanelor fizice, nu se pot asigura sumele necesare din bugetul local deoarece nu există baza legală. Conform legislaţiei, aceste sume provin numai din transferuri de la bugetul de stat. Banii alocati anual de municipalitate sunt destinati doar cladirilor pe care le are in proprietate.

Context

  • In Bucuresti sunt 374 de cladiri expertizate tehnic si incadrate in clasa I de risc seismic, dintre care 190 prezinta pericol public. In clasa II de risc seismic sunt incadrate 302 cladiri
  • In perioada 2002-2012 au fost consolidate 14 cladiri. Lucrarile au durat intre doi si cinci ani si au costat intre 700.000 lei si 11 milioane de lei
  • La nivelul Bucurestiului, doar Primaria Capitalei are atributii pe consolidare.






Citeste pe Stirile ProTV

ANIMATIE GRAFICA. Un tanar a murit intr-un accident teribil, dupa ce rotile unui camion s-au desprins in mers

Un accident infricosator s-a produs miercuri in zori, in judetul Iasi. Doua roti ale unui camion supraincarcat cu busteni s-au desprins in mers. Una dintre ele a spart parbrizul masinii din spate si l-a omorat pe loc pe sofer.








6881 vizualizari
  • +3 (7 voturi)    
    Mda... (Miercuri, 9 octombrie 2013, 9:18)

    RN [utilizator]

    Consecințe posibile:
    1. toate cîrciumile din Centrul Vechi se vor închide sau se vor plăti șpăgi serioase experților să închidă ochii;
    2. ce te faci dacă vrei să vinzi/închiriezi un apartament și asociația nu vrea să-și miște fundul și să facă expertiza? Plătești de unul singur expertiza? Că asta se poate face doar pe întreaga clădire, nu merge pe bucățele...
  • +2 (8 voturi)    
    de ce primaria? (Miercuri, 9 octombrie 2013, 10:18)

    Alex S [utilizator]

    am zis si o zic din nou: de ce sa se repare cladiri care sunt proprietate privata pe banul public? ce daca eu am casa la curte si sta sa cada vine primaria sa o consolideze? nu inteleg de ce noi constatam asta in comentarii, dar Hotnews nu pune problema si asa.
    • +4 (10 voturi)    
      Si cum ai vrea.... (Miercuri, 9 octombrie 2013, 10:48)

      SoulRider [utilizator] i-a raspuns lui Alex S

      ....sa plateasca consolidarea un pensionar amarat care locuieste intr-o astfel de cladire?! Marea majoritate a locatarilor acestor cladiri cu risc seismic ridicat sunt pensionari. Problema este ca multi dintre ei nu sunt de acord cu consolidarea din diferite motive, cum ar fi faptul ca nu au unde sa se mute, sau sunt foarte bolnavi si nu le mai pasa pur si simplu. Drama tacuta a acestor oameni este greu de descris si cred ca nu consolidarea este solutia, ci demolarea acestor blocuri si reconstructia lor cu fonduri europene. In zece ani s-ar putea rezolva multe daca ar exista vointa politica si o legislatie clara in domeniu.
      • 0 (4 voturi)    
        Haha (Miercuri, 9 octombrie 2013, 14:02)

        Alex S [utilizator] i-a raspuns lui SoulRider

        Eu conduc un Logan care incepe sa se dezmembreze. Daca intra un ML in mine ma adunati de pe sosea. Mai mult, nu mai tin franele bine si nu am bani sa schimb discurile. As putea sa dau peste copilul tau. Ar cui ar fi vina in cazul asta? A primariei? Consideri ca ar fi o idee sa imi ia primaria macar un Ford Focus nou pt ca eu si copilul tau sa fie in siguranta? Atata timp cat ganim socialist o sa fim saraci.
        • +2 (2 voturi)    
          Gandim socialist?? (Miercuri, 9 octombrie 2013, 16:21)

          SoulRider [utilizator] i-a raspuns lui Alex S

          Bati campii, prietene! In plus faci o comparatie penibila de-a dreptul, incercand o transpunere a unei situatii mostenite si perpetuate de zeci de ani in domeniul locativ cu Loganul tau pentru care ai dat spaga sa iei ITP-ul daca ai ajuns sa circuli cu el cand pe cale de a se dezmembra! Ai auzit de solidaritate sociala, de responsabilitatea autoritatilor de a-i feri pe oameni de tragedii posibile chiar impotriva vointei lor?! Pai ce, traim in jungla??!!
    • +1 (5 voturi)    
      Pai e simplu (Miercuri, 9 octombrie 2013, 10:54)

      pestisorul_auriu [utilizator] i-a raspuns lui Alex S

      Pentru ca in caz de cutremur mai serios probabil ca o sa coste mult mai mult. Adica si daune materiale si vieti omenesti. Pe care pana la urma le vei plati tot tu.
      In rest, ai dreptate. Suna a pomana data firmelor care vor spagui cel mai bine ca sa consolideze cladirile.
    • +1 (1 vot)    
      Pentru a salva vieti, (Miercuri, 9 octombrie 2013, 19:28)

      milosh [utilizator] i-a raspuns lui Alex S

      asta e ideea! Chiar nu inteleg de ce se supara unii pentru ca Sorin Oprescu vrea sa salveze niste vieti omenesti!
      • +1 (1 vot)    
        Sorin Oprescu (Miercuri, 9 octombrie 2013, 21:46)

        Minos24 [utilizator] i-a raspuns lui milosh

        este blocat de o legislatie profund inadecvata. Oamenii astia care refuza consolidarea sunt niste inconstienti, de ei ar trebui sa se ocupe colegii psihiatrii ai lui Sorin Oprescu, nu primaria!
  • +2 (6 voturi)    
    Heirupism oprescian (Miercuri, 9 octombrie 2013, 11:04)

    Drumetul_eclectic [utilizator]

    Moare careva mâncat de câini ? Punem pe tapet toate proiectele de legi posibile pentru eradicarea câinilor. Se zgâlțâie olecuță epicentrul din Vrancea ? Peste noapte apar proiecte de hotărâri pe temă seismică. Oamenii ăștia nu au nici cea mai vagă metodă în activitatea lor. Totul e de un heirupism (ca să nu zic miserupism) înspăimântător. Mai rămâne, Doamne ferește, să cadă vreo clădire de-asta de oțel și sticlă și să dărâme cu ea și vreo casă veche pentru a apărea de niciunde kilometri de proiecte care să reglementeze situația monumentelor.
  • +1 (3 voturi)    
    certificate (Miercuri, 9 octombrie 2013, 11:55)

    demaGOGU [utilizator]

    1. certificat energetic
    2. certificat de risc seismic

    cine le plateste?!?
  • +5 (5 voturi)    
    bun asa (Miercuri, 9 octombrie 2013, 12:12)

    daydr3am3r [utilizator]

    Foarte bine dar eu as merge si mai departe.
    Eu inteleg ca sunt oameni care nu au bani dar au fost atatea cazuri in care fatada blocurilor au omorat oameni in Bucuresti. Pe mine m-a ratat la milimetru o bucata de balcon in centrul vechi acum vreo 2 ani.

    Eu m-as asigura ca cei ce stau in astfel de blocuri nu vor beneficia de asigurari de locuinte decat la costuri de cel putin 10-15 ori mai mari apoi le-as sta pe cap zilnic sa vad care are sau nu asigurare. Nu ai? Amenda de zeci de mii de euro.

    Acel atestat sa fie necesar la incheierea politei de asigurare/vanzarea apartamentului/inchiriere etc. De asemenea, acel certificat ar trebui reinoit anual, pana la reabilitaera constructiei.

    De asemenea, daca blocul e incadrat la risc maxim proprietarii sa nu mai paota vinde/inchiria apartamentul pana la reabilitare.

    Cei ce nu sunt in tara sau au chiriasi si nu dau 2 bani pe constructie sa fie cansctionati dur, sacntiunea ajungand pana la confiscarea cladirii.
    Noul cod rutier prevede confiscarea masinii daca accidentul este destul de grav. La fel sa fie si in cazul cladirilor.

    @Alex S - pentru ca nu toti isi permit iar daca nu se face exista riscul de accidente. Pun pariu ca daca copilul tau ar fi zdrobit de un balcon nu ai mai gandi la fel. In plus, si cei ce locuiesc in cladirile alea platesc impozit pe locuinta deci sunt si banii lor acolo. Morever e vorba de aspectul general al orasului iar asta tine de primarie in mod direct.
  • +2 (2 voturi)    
    Astia de la primarie inventeaza roata (Miercuri, 9 octombrie 2013, 12:26)

    Cheie primara [utilizator]

    Exista inca din 1995 Legea 10 privind calitatea in constructii. La art 25, lit a) proprietarii sunt obligati sa efectueze la timp lucrarile de intretinere si de reparatii care le revin, prevazute conform normelor legale in cartea tehnica a constructiei si rezultate din activitatea de urmarire a comportarii in timp a constructiilor.

    Neindeplinirea obligatiei ar trebui sa conduca la sanctionarea lor conform prevazuta la art 33, lit b).

    Lege exista, ISC la fel. Mai trebe doar sa fie aplicata legea.
  • +4 (4 voturi)    
    batranii si cei fara bani (Miercuri, 9 octombrie 2013, 12:42)

    HippiePittis [anonim]

    Deoarece este vorba de apartamente foarte scumpe din Centru, in care stau majoritar batrani sau persoane fara prea multi bani, ar mai fi o solutie. Primaria sa aiba dreptul sa faca o expertiza valorica a proprietatii respective asha cum este cu bulina si sa le dea la schimb oamenilor o locuinta mai mica sau intr-un cartier = mai ieftina dar sigura dpdv seismic. Eventua si o suma de bani ca diferenta, sa aiba cu ce sa se mute, si asta costa destul, mai ales cand nu poti sa cari tu si prietenii.
    Expertizele si certificatele sa le faca Primaria, deoarece ele sunt de interes public. Obligarea proprietarilor este o dovada de dictatura publica, si in Ro s-a abuzat destul de aceasta cale. Vezi Cadastru, certif energetic, etc. Se vad si rezultatele. Maria Tereza in 1700 si ceva a facut Cadastrul la tot Imperiul Austro-Ungar in 25 de ani, folosind Armata, ca tot nu era nici un razboi. Fara costuri pt proprietari. In Ro, in 20 de ani au cadastru vreo 25 % din proprietati, cu costuri mari pt proprietari.
    • 0 (4 voturi)    
      proprietarii trebuie sa decida (Miercuri, 9 octombrie 2013, 13:49)

      edx [utilizator] i-a raspuns lui HippiePittis

      si tot ei trebuie sa si raspunda de daunele pricinuite tertilor prin neluarea masurilor de punere in siguranta. NU trebuie obligati, li se poate propune, insa daca refuza si se intampla un accident trebuie sa fie raspunzatori si material (pentru valoarea pagubelor aduse tertilor) si penal in caz de victime umane.
      Iar saracii pensionari din buricul orasului... mi se rupe... sa vanda si sa se mute la periferie daca nu au bani sa isi intretina proprietatea din centru astfel incat sa nu afecteze proprietatea sau persoana altora. A fi proprietar are si obligatii.
      • +2 (2 voturi)    
        raspunderea "de dupa"? (Miercuri, 9 octombrie 2013, 15:12)

        RMD [utilizator] i-a raspuns lui edx

        Deoarece in caz de cutremur victimele umane sunt sigure, cred ca e de preferat obligativitatea. Raspunderea aia "de dupa" nu ne va mai incalzi cu nimic.
    • +1 (1 vot)    
      Nu prea merge! (Miercuri, 9 octombrie 2013, 14:35)

      daydr3am3r [utilizator] i-a raspuns lui HippiePittis

      In primul rand, daca primaria ar avea posibilitatea sa dea oamenilor case/apartamente noi + diferenta atunci oamenii nu ar mai fi nevoiti sa plateasca reabilitarea pentru ca primaria are deja bani.

      In al doilea rand, o astfel de masura ar duce la specula imobiliara si ar creste artificial preturile la locuinte. Ca sa nu mai vorbesc de cei ce cumpara case vechi si asteapta sa se darame ca sa poata ridica malluri sau cladiri de birouri. Asa ceva ar strica aspectul orasului, si asa extrem de inestetic.

      In al treilea rand, in alte tari cei ce detin cladiri vechi sunt obligati sa reabiliteze sau sa accepte reabilitarea autoritatilor. Mai ales daca vorbim de cladiri istorice, cum este cazul in Bucuresti. Nu este vorba de nicio dictatura publica.
      Chestiunile de estetica exterioara tin de aspectul orasului si trebuie rezolvate. In cazuld e fata vorbim si de oameni care au murit doar pentru ca au avut ghinionul sa treaca pe acolo.
      Mai exista si problema unui eventual cutremur care, in conditiile actuale, ar transforma centrul orasului intr-un maldar de moloz
      .
      Oamenii aia trebuie protejati impotriva prostiei lor. Iar daca nu ei, atunci restul locuitorillor orasului.
  • +3 (3 voturi)    
    E un prim pas, dar nu e suficient! (Miercuri, 9 octombrie 2013, 15:05)

    RMD [utilizator]

    1. E foarte bine sa se interzica vanzarea/ inchirierea spatiilor din cladiri cu bulina. Da, unii vor pierde multi bani, si ce daca? Din punct de vedere al sigurantei constructiilor, Centrul vechi de exemplu este o mizerie spoita! Spatiile cu cinematografe si teatre trebuie de asemeni dezfectate, cu toata parerea de rau.

    2. Sincer, nu prea cred in consolidari. Poate o casa cu un etaj, doua, sa mai mearga consolidata. Dar blocurile, mai ales cu firmele noastre devoratoare de bani de pa primarie, nu!! Avem experti in siguranta constructiilor care se pot pronunta asupra a ce merita consolidat, si ce trebuie demolat. Mai bine traim cativa ani cu blocuri demolate in centru, in mod controlat, decat...

    3. Batranilor care stau in blocuri din centru li se pot da intr-o forma sau alta apartamente in alte blocuri, alte zone etc. Se pot gasi solutii. Da, poate lor nu le mai pasa, dar noua celor care trecem pe langa blocuri, care poate suntem obligati sa lucram acolo, ne pasa.
  • 0 (0 voturi)    
    conoslidari cladiri in Bucuresti (Marţi, 8 aprilie 2014, 10:21)

    Gymi [utilizator]

    Dragilor,
    Nu sunteti bine informati!
    Primaria nu consolideaza nimic gratis.. Aceste consolidari se fac pe banii proprietarilor . Primaria este doar executantul . Consolidarile se fac cu bani imprumutati de la stat de catre proprietari si lucrarile de executie se fac de primarie, care incarca nota de plata fabulos. Consolidarea costa mai mult decat o constructie noua - vorbesc doar de banii care trebuie sa-i returnezi la stat dupa consolidare. Si cand intrii in apartamenul proaspat consolidat... ehei.. sa te tii nenica... nu-ti mai recunosti casa; iti fura muncitorii tot: usi interioare,chiar si cele exterioare, obiecte sanitare, distrug parchetul , fura calorifere.. peretii arata ca dupa bombardament.. Si daca nu ai bani sa-ti faci reparatiile nu regreti ca ai intrat in consolidare? . Asa ca nu va mai faceti griji ca nu se consolideaza din banul public.
  • 0 (0 voturi)    
    informatii eronate de la primarie (Marţi, 8 aprilie 2014, 10:43)

    Gymi [utilizator]

    Sunt un proprietar in curs de consolidare. Demersurile pentru consolidare au durat 10 ani. Teoretic, pe hartie, consolidarea a inceput acum 3 ani. Lucrarea a ajuns abia la etajul 2 din 6+ mansarda
    Nu stiu cine este Dl Hreapca! de la Investitii, ( eu n-am auzit de el) dar va da informatii eronate. este o lege care obliga proprietarii, fara comentarii; si nu e un program social..ca platim consolidarea tip de 25 de ani cu varf si indesat Casa este ipotecasta in acest timp. Mai, asta sigur lucreaza la Investii?


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri