Dezbaterile CRPE

VIDEO Vasile Cepoi: Clinicile si ambulatoriile de specialitate din Romania vor fi expuse la o competitie mai mare cu clinicile din afara. Relatia medic-pacient va determina increderea populatiei in serviciile medicale romanesti

de     HotNews.ro
Joi, 22 august 2013, 16:31 Actualitate | Esenţial

Vasile Cepoi si Vlad Mixich
Foto: Hotnews
Incepand cu 25 octombrie 2013, statul roman este obligat sa respecte regulile europene care vor permite pacientilor romani sa se trateze in tarile UE si sa le returneze acestora, la revenirea lor in Romania, o parte din suma cheltuita in strainatate. Vasile Cepoi, consilier la cancelaria primului-ministru, a afirmat intr-o dezbatere CRPE, la care a participat alaturi de Andreea Garaiacu, expert CNAS, si de Vlad Mixich, ca furnizorii de servicii medicale in ambulator si furnizorii de investigatii paraclinice vor fi mai expusi la competitia europeana, in urma aplicatii Directivei 24/2011. "Mai povesteam eu", a declarat Vasile Cepoi, "ca femeile din zona Transilvaniei merg sa nasca in Ungaria iar, la reprosul mamei "De ce te duci sa nasti acolo? Uite ce cabinet frumos are la noi", tanara raspundea "Dar stii ce frumos vorbesc cu tine aia de acolo?". Lucrurile depind foarte mult de cum se vor comporta medicii cu pacientul", a mai spus Vasile Cepoi.

Unul dintre scopurile Directivei 24/2011 este acordarea de tratament tuturor cetatenilor europeni "mai degraba in functie de necesitatile lor individuale decat in functie de statul membru din care provin". In raportul Centrului Roman de Politici Europene, "Directiva Europeana care poate dinamita sistemul medical romanesc", se precizeaza ca acest obiectiv va fi ratat in cazul Romaniei.

In ultimul deceniu, politicile de sanatate ale autoritatilor romane s-au bazat pe subevaluarea tarifelor medicale platite de CNAS furnizorilor de servicii. A fost singura solutie prin care putea fi sustinut un sistem sanitar grav subfinantat, dar nevoit sa achizitioneze tehnologie medicala la preturi europene si sa se ridice la nivelul pretentiilor europene ale asiguratilor romani. Aceasta subevaluare oficiala, dar artificiala, a tarifelor va ridica o bariera implicita in calea pacientilor romani care vor dori sa beneficieze de asistenta medicala transfrontaliera.

Practic, aceasta bariera se traduce prin diferenta consistenta dintre pretul real al unui serviciu medical furnizat intr-un stat membru si pretul oficial, mult subevaluat, al aceluiasi serviciu furnizat in Romania. Din acest punct de vedere, Directiva va aduce beneficii nete pacientilor romani cu posibilitati financiare, dar nicio schimbare pentru ceilalti.
  • Urmariti integral materialul video:


  • Fragmente din timpul dezbaterii video:
Vlad Mixich (V.M.): Considerati ca felul in care aceasta directiva va fi implementata, in conditiile Romaniei, va respecta acest spirit, acest scop enuntat de legiuitorul european, si anume ca pacientul sa fie tratat mai degraba in functie de necesitatea lui individuala, decat de faptul ca e roman pana la urma?

Vasile Cepoi (V.C.): Daca necesitatea individuala este apreciata de catre pacient, atunci raspunsul este nu. Daca necesitatea individuala este apreciata profesionist, medical atunci raspunsul este da.

Andreea Garaiacu(A.G.): Directiva europeana vine cu niste drepturi pe langa ceea ce au reglementat deja regulamentele europene si mai mult decat tratamentele care vor fi rambursate - care erau si pana acum rambursate in baza reglementarilor europene - aduce si posibilitatea consultului pacientului, acordarea de medicamente si bineinteles protezele

V.M.: Ne explicati foarte pe scurt cum se face rambursarea asta? Adica sa inteleaga orice pacient.

A.G.: Serviciul medical este acordat in statul membru unde se deplaseaza persoana in cauza.

V.M.: Sa zicem in Austria.

A.G.: Exact, sa spunem in Austria.  Ulterior se intoarce in tara, la CNAS in evidenta careia este luat depune o cerere  insotita de documentele justificative, care au detaliat serviciul medical acordat, consultatia sau medicamentul care a fost prescris in Austria, iar ulterior pe baza unei proceduri reglementate se vor analiza aceste documente, iar intr-o perioada - si aceasta reglementata in actele normative existente - va fi rambursat serviciul medical, medicamentul la nivelul tarifelor reglementate la nivel national.

V.C.: Eu as vrea sa precizez ca directiva, de fapt, a plecat de la nevoia de a permite aplicarea efectiva a principiului liberei circulatie a persoanelor, produselor si serviciilor. Faptul ca eu pot sa ma duc sa-mi cumpar medicamentele din orice tara, practic imi este recunoscuta reteta si mi se deconteaza la nivelul la care mi s-ar fi decontat si in tara, este o posibilitate de a ma deplasa in strainatate. Era o foarte mare problema aceasta. Persoanele care aveau un tratament cronic de realizat, cand plecau in strainatate trebuiau sa-si ia medicamentele din tara, sa le depoziteze cumva. Erau persoane cu diabet care trebuiau sa-si ia insulina cu ei. Daca plecau pentru 3-4 luni din tara, trebuiau sa-si ia insulina, veneau la CNAS, luau aprobare, luau toata insulina si se duceau cu ea in tara respectiva. Deci permite realmente o libera circulatie a persoanelor.

V.M.: Doamna Garaiacu spuneati mai devreme de termenul de decontare. Care va fi acest termen? Adica eu pacient ma duc si ma tratez in Austria si dupa aceea vin aici si cer casei sa-mi dea banii la pretul romanesc. In cat timp ii primesc?

A.G.: Aceasta procedura va fi reglementata in draftul de proiect care exista deja la Ministerul Sanatatii, draft la care lucreaza inclusiv reprezentatii CNAS.

V.C.: Trebuie sa mai adaugam aici ca mai exista si cealalta directiva care prevede ca decontarea oricarei datorii se face in maxim 60 de zile. Probabil ca in intervalul acesta de 60 de zile se va stabili si termenul de decontare.

V.M.: Exista posibilitati de a estima numarul de pacienti care se vor trata in strainatate sub conditiile acestei directive? Deocamdata, din informatiile care circula pe piata, asa adunati, in 2012 ar fi vorba de vreo 3.000 de pacienti care au folosit formularele S1, S2, plus din ce stim pacienti romani care s-au tratat in spitale private din strainatate fara sa foloseasca aceste formulare, dar spitalele acelea au spus, am avut in 2012 cazul unui lant mare de spitale din Turcia, am avut in 2012 1.500 de pacienti romani. Exista estimari la nivelul autoritatilor?

V.C.: CNAS obligatoriu va trebui sa faca o astfel de estimare in construtirea bugetului viitor, pe baza in primul rand a morbiditatii, care poate sau nu poate fi tratata in Romania, pe baza solicitarilor si a comportamentului populatiei estimat pe ce s-a intamplat pana in prezent. Sigur ca o marja de eroare este destul de mare pentru ca variabilele sunt foarte multe si foarte greu de calculat. Dar o estimare este obligatorie si cu o rezerva de la bugetul de stat in cazul in care o sa depasim.

V.M.: Deci se va crea un fond tampon la CNAS?

V.C.: Un fond tampon se creeaza in fiecare an pentru asta, dar si bugetul de stat va trebui sa aiba in vedere la o rectificare, in functie de evolutia lucrurilor in prima jumatate a anului, o revizuire a acestor estimari facute.

V.M.: Exista dupa dvs. in acest moment posibilitatea ca sa asistam la un exod destul de consistent al pacientilor romani, in special din zona de granita?

V.C.: In zona de pe granita nu. Se intampla deja acest exod al pacientilor, care in general nu se refera la servicii foarte costisitoare, pe de o parte la apropierea fata de furnizorul de servicii medicale, pe de alta parte la nivelul de incredere pe care il au in serviciile medicale furnizate in Romania si in afara. Probabil ca va fi mai usor acum pentru ca nu va mai trebui nici un fel de acord in prealabil pentru serviciile date in ambulatoriu, pentru serviciile spitalicesti va trebui un acord in prealabil. Si astfel nu estimez in primul an ca va creste foarte mult. Daca ulterior furnizorii nostri de servicii medicale nu vor realiza ca in urma unui nivel de incredere scazut pe care populatia il are, acestia pleaca in afara, mai ales ma refer la cei de pe granita, atunci s-ar putea sa fie o problema, dar este in detrimentul furnizorilor de servicii. Fondul de asigurari va plati tot atat si in interior si in afara. Spitalele sunt protejate pentru ca spitalizarea este cu acord prealabil.

V.M.: Vorbim imediat si de spitale, dar pana atunci furnizorii de servicii medicale in ambulator si cei de investigatii paraclinice sunt expusi.

V.P.: Sunt expusi la o competitie mai mare. Sigur ca da!

V.M.: Cine anume mai exact?

V.P.: Ambulatoarele de specialitate si clinicile si paraclinicile sunt expuse la o competitie mai mare cu furnizorii de servicii din afara. Mai povesteam eu si in alte dati ca femeile din zona Transilvaniei merg sa nasca in Ungaria, iar motivatia pe care am auzit-o la reprosul mamei: "De ce te duci sa nasti acolo? La noi uite ce cabinet frumos are!", a fost: "Dar stii ce frumos vorbesc aia de acolo?". Depinde de cum se vor comporta, de relatia medic-pacient; relatia persoana medicala-pacient va fi cea care va determina nivelul de incredere a populatiei in serviciile medicale.

V.M.: Doamna Garaiacu spuneti-ne in ce conditii va fi nevoie de o autorizare prealabila.

AG: Conditiile sunt deja reglementate la nivel european. Aceste conditii vor trebui transpuse in legislatia nationala.

V.M.: Care sunt? Cand avem nevoie de autorizare?

A.G.: In cadrul spitalizarii, care presupune mai mult de o noapte, in cazul in care serviciul medical nu poate fi acordat intr-un timp util in Romania, acestea sunt cele doua conditii mari.

V.M.: Si criteriile? Pentru ca, daca am nevoie de spitalizare de noapte, eu ca pacient, ramanem la cazul austriac, unde foarte multi politicieni romani se trateaza. Deci daca am nevoie de tratament de noapte acolo trebuie sa solicit o autorizare in prealabil, dar asta nu inseamna ca statul mi-o si refuza. Care sunt criteriile pentru refuz?

V.C.: O precizare. Ne e vorba de tratament pentru o noapte. Cand se refera la noapte, se refera ca cel putin 24 de ore.

V.M.: Care sunt criteriile pe baza carora se va refuza autorizarea?

A.G.: Ideea este urmatoarea: inainte ca acest pacient sa plece la tratament, la interventia chirurgicala de care are nevoie in statul mebru, sa presupunem Austria, aceasta autorizare prealabila trebuie luata inainte. Cu siguranta aceste aspecte de acordare si de refuzare vor fi analizate, cred ca tot din punct de vedere medical, exact asa cum au fost si in baza regulamentelor europene. Stiti la Comitetul european de asistenta medicala transfronaliera, am fost surprinsi ca Suedia ne-a confirmat faptul ca conditiile de acordare autorizarii prealabile vor fi cele din regulamentul european.

V.M.: Cand spuneti regulament european la ce va referiti?

A.G.: Regulamentul 883/2004 si 987/2009, cel care reglementeaza tratamentul planificat in statele membre ale UE. Si bineinteles in momentul in care am avut aceasta pozitie a Suediei, noi celelalte state membre am intrebat Comisia daca aceasta posibilitate exista. Si ni s-a spus ca nu este niciun fel de problema, fiecare stat membru va analiza la nivel national care vor fi conditiile de autorizare si care vor fi conditiile pentru refuzul autorizarii.

V.M.: Sa inteleg ca Romania are libertatea sa-si stabileasca criteriile.

A.G.: Fiecare stat membru are libertatea de a-si stabili conditiile.

V.C.: Cu conditia ca aceste lucruri sa fie stabilite anterior solicitarii, sa fie comune cu pentru lumea, pentru a exclude deciziile arbitrare.

V.M.: Care vor fi aceste criterii?

A.G.: La acest draft deocamdata se lucreaza.

V.C.: Asta este o decizie medicala. Nu va putea fi stabilita administrativ, daca un serviciu este sau nu este similar. Eficient sau echivalent va stabili o comisie de specialisti care va stabili ca se poate sau nu se poate. Cum se intampla la ora actuala cu formularul E112. Se va stabili pe criterii medicale. Eficacitatea unui act medical nu poate fi apreciata decat pe criterii medicale.

V.M.: Criterii medicale care au la baza niste standarde.

V.C.: Standarde sau au arta medicala, stiinta medicala.

V.M.: E acest instrument o posibilitate pentru autoritatile romane de a se proteja?

V.C.: Nu autoritatile romane vor putea utiliza ca un element de protectie. Pentru ca nici o comisie medicala de pana acum, care a decis ca un pacient sa ia formularul E112 sa se trateze in afara, nu a facut referire la posibilitatile financiare ale Casei de Asigurari de a plati aceste servicii. Dimpotriva, uneori poate s-au dat cu prea mare usurinta aceste acorduri.

V.M.: Spuneti ca uneori aceste formulare s-au dat prea usor?

V.C.: Atata timp cat un singur medic decide ca Romania nu se poate acorda acel serviciu si ca nu exista in alta parte in Romania o posibilitate de a trata, fara a avea aceste informatii la dispozitie, cosider ca reglementarea din acest punct de vedere este deficitara.

V.M.: Pentru ca inteleg ca Directiva 24 este intr-un fel si o extindere a realului acoperit de aceste formulare, cunoscute sub numele de E112. Practic se extinde dincolo de tratamentele chirurgicale, pacientii romani vor putea folosi si solicita o autorizare prealabila si pentru  servicii medicale de ambulator, consultatii, investigatii paraclinice, ceea ce nu era posibil in formularul E112. In momentul acesta, medicul curant stabileste daca acest tratament echivalent si eficient poate fi oferit si in Romania. Pentru directiva cine va stabili?

V.C.: Eu sper sa nu se intample sa fie doar un medic. Pararea mea este ca trebuie sa fie o comisie medicala care sa dispuna de informatiile necesare si ca acel Punct National de Contact ar trebui sa puna la dispozitie astfel de informatii, pentru ca pe langa aspectul medical, acea comisie ar trebui sa stie daca in Romania, la un moment dat, nu exista un loc unde poate fi tratat acel caz. Si trebuie sa aiba aceste informatii. Asta este un aspect care trebuie luat in calcul. Pe de alta parte, diferenta dintre aceste servicii acordate pe baza formularului E112 si in cadrul directivei, consta in faptul ca cele acordate pe baza formularului E112, sunt servicii care nu pot fi acordate in Romania si sunt decontate la nivelul costurilor reale din tara in care le primeste, iar serviciile pe care eu ti le pot da in Romania si tu vrei sa le obtii in alta parte, daca iti dau acolo tu ti le decontezi la nivelul serviciilor decontate In Romania.

V.M.: Romania are o oportunitate sub aceasta directiva de a devii destinatie pentru turismul medical, destinatie nu sursa. Care sunt avantajele?

V.C.: Inainte de 1989, Romania se afla pe locul 15 la nivel mondial in turismul de sanatate. Aveam brandul Ana Aslan, aveam statiunile balneo-climatice, avem o treime din resursele naturale terapeutice ale Europei. Avem specialisti unde veneau pacienti germani. Avem specialisti in diverse domenii si in sistemul public, dar mai ales in sitemul privat, si unitati medicale cu dotari tehnice care pot acorda servicii cel putin la nivelul calitativ al actului medical de la nivelul european si la costuri mult mai mici.

V.M.: Vorbiti de Romania prezenta.

V.C.: Vorbim de Romania prezenta. Avem 200 si ceva de spitale private unde se pot acorda servicii de chirurgie plastica si reparatorie, estetica, servicii de chirurgie cardiaca, cardiovasculara, nu mai vorbesc de servicii stomatologice. De asemenea, avem un umar de statiuni care au inceput sa se redreseze si care pot sa devina centre de tratament balneo-climatic. Guvernul a initiat in acest an un proiect pentru dezvoltarea turismului de sanatate, exista un grup interministerial pe care eu il coordonez si care cauta sa indentifice care au fost cauzele care au dus la caderea acestui sector de activitate de la nivelul pe care l-am mentionat la situatia actuala si sa ridicam acele piedici si sa gasim si stimulente care sa duca la dezvoltarea turismului de sanatate. Unul din stimulente, de exemplu, este in curs de realizare, exista un proiect de lege prin care cei care vor investi in turismul de sanatate vor plati o taxa forfetara de 13-14 euro pe pat/an, ceea ce inseamna un stimulent pentru investii in acest domeniu. De asemenea, toti primarii celor 25 de statiuni care la ora actuala sunt autorizate sau in curs de autorizare ca statiuni balneo-climatice s-au intalnit la Bucuresti cu grupul de lucru pe care il coordonez, am indentificat o serie de probleme si speram ca lucrurile sa porneasca. Vrem, de exemplu, in toamna sa facem o conferinta europeana unde sa se intalneasca furnizorii de servicii medicale din Romania, care au servicii de exportat, cu asiguratorii de sanatate din Europa, care in baza acestei directive ar putea sa-si trimita pacientii in Romania sa-i trateze la costuri mai mici, mai convenabil pentru sistemul lor, convenabile si pentru noi, convenabile si pentru pacient. Eu cred in acest proiect. Sigur ca el nu se va dezvolta asa peste noapte ca Fat-Frumos, dar daca nu vom face nimic, in loc sa fim exportatori de servicii  acolo unde putem, vom fi importatori.

V.M.: Investii in aceste statiuni balneare?

V.C.: Exista discutia pe care o purtam cu Ministerul Dezvoltarii si Administratiei ca o cota parte din fondurile alocate dezvoltarii infrastructurii sa fie acordate acestor statiuni balneare pentru ca ele la randul lor vor aduce bani sa putem dezvolta infrastructura si in alte localitati.


Dezbaterea are loc in cadrul proiectului "Dezbatem politici, crestem expertiza" derulat de Centrul Roman de Politici Europene, cod SMIS 40667, proiect co-finantat din Fondul Social European.

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei.




Citeste mai multe despre   






















3838 vizualizari

  • intrebari (Joi, 22 august 2013, 20:47)

    tornado [anonim]

    1.Intrebare
    Cit ar trebui sa fie plafonul de decontare a sevicilor medicale cu prestatie in C.E
    2. Care ar putea fi servicile care se vor putea face in tari din C.E??
    3.Cind vom putea primi cardul si beneficia de servici in C.E?
    MULTUMESC
    • r (Luni, 26 august 2013, 12:14)

      Vasile Cepoi [hotnews.ro] i-a raspuns lui tornado

      1. Prevederea bugetara pentru decontarea serviciilor medicale se estimeaza in functie de mai multe criterii, cum ar fi bolile grave pentru care nu exista solutii terapeutice in Romania, capacitatea furnizorilor de a acorda servicii medicale conform cererii etc. Deocamdata nu s-a facut o estimare a nevoii de rambursare. Ministerul Sanatatii lucreaza in prezent la elaborarea modificarilor legii sanatatii in vederea aplicarii Directivei 24. Pot sa va spun ca pentru serviciile primite de cetatenii romani in baza cardului european si a fomularelor E112, CNAS a decontat in anul 2012 aproximativ 13 mil. de euro

      2. Conform directivei, toate serviciile medicale pot fi accesate de catre cetatenii UE in orice tara afiliata. Serviciile medicale spitalicesti si cele ambulatorii cu costuri mari necesita o autorizatie prealabila. Celelalte pot fi accesate liber.

      3.Si in prezent puteti beneficia de servicii medicale in CE (pe baza cardului EU sau a formularului E112) conform reglementarilor pe care le gasiti pe site-ul CNAS, www.cnas.ro
  • Pretul operatiei lui Cioaba. Cat a platit statul (Vineri, 23 august 2013, 12:34)

    cristi [anonim]

    1.costul acelei operatii plus spitalizarea a fost intr adevar 350 mii $.
    2.in ce baza a dat ambasada Romaniei la Ankara garanttii ca se va plati ?

  • Merci (Vineri, 23 august 2013, 12:50)

    SRA [utilizator]

    Citeva intrebari :

    - De ce a fost refuzat draftul legii sanatati lansat de COTROCENI ?

    - Intârzierea voita a implementarii noi legi a sanatati a fost politica ?

    Merci
    • r (Luni, 26 august 2013, 12:20)

      Vasile Cepoi [hotnews.ro] i-a raspuns lui SRA

      La primul proiect al legii s-a renuntat in urma miscarilor de strada, care au fost mediatizate, copios, la inceputul anului 2012.

      Nu este vorba dspre o intarziere voita. S-a optat pentru implementarea in etape, pas cu pas, a reformelor, prin modificarea legii 95. Vedeti pe site-ul MS proiectele de lege privind reorganizarea spitalelor, salarizarea pe criterii de performanta a personalului medical, raspunderea medicala civila etc.
  • "viitorul" formularului S2 (Vineri, 23 august 2013, 19:49)

    mihaela [anonim]

    Buna ziua,

    Ma intrebam ce anume se va intampla cu formularul S2 dupa intrarea in vigoare a acestei directive. Spre exemplu, daca in septembrie 2013 am obtinut un formular S2 care acopera o perioada de tratament de pe 15 septembrie pana pe 15 decembrie 2013, statul roman va continua sa acopere conform formularului acordat perioada ce se va scurge dupa 25 octombrie?

    O alta intrebare, ar fi daca dupa 25 octombrie se vor mai acorda astfel de formulare.

    Va multumesc frumos.
    • R (Luni, 26 august 2013, 12:04)

      Andreea Garaiacu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihaela

      Nu apare nicio modificare in legislatia regulamentelor europene odata cu intrarea in vigoare a Directivei 24/2011. Prin urmare formularul S2 isi produce efectele in perioada 15 septembrie - 15 decembrie 2013. Efectele se vor produce si dupa 15 decembrie. Si dupa data implementarii Directivei formularele S2 vor fi acordate.
  • ce inseamna "posibilitati finaciare" (Sâmbătă, 24 august 2013, 17:31)

    HotDog [utilizator]

    Vor fi diferite tipuri de asigurati?

    E drept ca in Romania fiecare plateste dupa salariu dar toti primim aceleasi servicii medicale care tind spre mai nimic. Se va tine cumva cont de suma pe care asiguratul o varsa lunar in contul CNAS??

    Posibitiatile financiare se refera cumva la "cotizatia" neoficiala pe care banuim ca o vom acorda ptr a beneficia de un tratament int-o tara cu un sistem medical functional??
    Ar fi important de lamurit care este "posibilitatea financiara" minima care va permite un tratament medical european.
    • R (Luni, 26 august 2013, 12:09)

      Andreea Garaiacu [hotnews.ro] i-a raspuns lui HotDog

      Directiva acorda posibilitatea tuturor asiguratilor din sistemul de asigurari de sanatate sociale din Romania la tratament in tarile UE. Rambursarea contravalorii serviciilor medicale se va acorda asiguratilor in functie de tarifele reglementate in actele normative in vigoare in Romania. Diferenta de pret dintre contravaloarea din Romania si cea platita de pacient va fi suportata de catre acesta.
    • r (Luni, 26 august 2013, 12:33)

      Vasile Cepoi [hotnews.ro] i-a raspuns lui HotDog

      1. NU

      2. Asigurarile obligatorii de sanatate sunt asigurari cu caracter social si se fundamenteaza pe principiul solidaritatii, deci nu in raport cu nivelul contributiei. In legatura cu serviciile medicale ''care tind spre mai ninmic" as vrea sa va precizez ca acest "mai nimic" inseamna peste 4,6 milioane de internari, aprox, 16 mil de pacienti ce primesc medicamente in valoare de peste 5 miliarde de lei s.a.m.d.

      3. "Posibilitatile financiare" se refera la posibiltatea de a acoperi cheltuielile care nu tin de actul medical, cum ar fi: transport, cazare pentru apartinatori sau pacienti care primesc servicii in regim de ambulator etc.
  • intrebare (Sâmbătă, 24 august 2013, 21:02)

    Ana [anonim]

    Daca dupa 25 octombrie fac o operatie de protezare bilaterala a soldurilor in Austria, statul roman va deconta pretul de lista pentru aceasta interventie in Romania? Daca da, care sunt pasii pe care trebuie sa-i urmez? Pentru a afla suma care imi va fi decontata cui trebuie sa ma adresez? Multumesc.
    • R (Luni, 26 august 2013, 12:16)

      Andreea Garaiacu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ana

      Numai protezele externe sunt reglementate in pachetul de baza acordat asiguratilor in sistemul de asigurari sociale de sanatate. Procedura de rambursare consta in solicitarea scrisa a asiguratului la Casa de Asigurari de Sanatate in evidenta caruia este luat la care sunt atasate documentele justificative. Exista o procedura reglementata la nivel national de analiza a documentelor transmise de la Casele de Asigurari de Sanatate pentru a stabili suma care urmeaza a fi rambursata asiguratului. Pretul unei protezari bilaterale de sold este reglementat in normele la Contractul-Cadru care sunt actualizate anual.
  • AKH (Duminică, 25 august 2013, 2:46)

    fane_grija [utilizator]

    Buna ziua,
    As dori daca se poate opinia domnului Cepoi, ca cetatean al acestei tari, asigurat ca si restul romanilor platitori de taxe la intrebarea de mai jos:

    Referinta: AKH ( http://www.akhwien.at/default.aspx?pid=80 ), un centru universitar care ofera servicii de caliate, accesibile pentru cetatenii austrieci (din cate cunosc pe baza asigurarii sociale + o coplata decenta) si care in mare parte se autofinanteaza prin tarifele percepute "turistilor medicali", unii dintre ei chiar politicieni romani.

    Intrebare:
    Credeti ca politicienii si aparatul administrativ din Romania vor avea vreodata maturitatea politica si administrativa necesara astfel incat sa putem beneficia cu totii, cetatenii acestei tari, de un centru medical asemenea AKH?
    Daca raspunsul este afirmativ, in cat timp?

    Mentionez ca sunt platitor de CAS, sufar de o boala cronica si consider ca actuala situatie din sistemul medical perpetueaza o continua umilire a pacientului si a personalului medical, departe de idealul din intrebarea mea.

    Multumesc.
    Fane
    • r (Luni, 26 august 2013, 12:41)

      Vasile Cepoi [hotnews.ro] i-a raspuns lui fane_grija

      Unul din obiectivele programului de guvernare este construirea spitalelor regionale de urgenta, care nu pot fi decat la nivelul tehnologic actual. Un exemplu poate fi Institul oncologic de la Iasi, dat in folosinta in 2012.

      Termenul de realizare va fi diferit pentru fiecare spital in functie de resursele financiare si de criteriile medicale de stabilire a prioritatilor.

      As vrea sa precizez ca oferta de servicii oferite "servicii de caliate, accesibile pentru cetatenii austrieci" este proportionala cu plata. O zi de spitalizare la un astfel de spital costa aprox. 1000 de euro. O zi de spitaizare in Romania costa aprox. 50 de euro.
  • investigatii (Duminică, 25 august 2013, 15:00)

    elena [anonim]

    Ce se intimpla daca ma duc la AKH Viena si unele analize costa mai putin decit la noi.
    Ex ptr un consult dermatologic m-au taxat cu 20 euro
    - o tomografie integrala-ficat,pancreas,splina,rinichi,uter,abdomen 200 euro
    Radiografie plamin,inima 200 euro
    -ekg+holter tensiune+echografie cardiaca+consult 110 euro
    La noi ma costa mai mult si umblam de innebuneam sa le fac.
    Mi se vor deconta in viitor ?
    Atentie:multe spitale din Viena au tarife speciale ptr romani,iar daca faci mai multe investigatii iti acorda bonusur.
    S-ar putea ca dupa plecarea doctorilor sa plece si pacientii
    • R (Luni, 26 august 2013, 12:27)

      Andreea Garaiacu [hotnews.ro] i-a raspuns lui elena

      In aceasta situatie se vor rambursa in totalitate costurile daca serviciile medicale se regasesc in pachetul de baza reglementat la nivel national. In situatia in care costurile acestor analize sunt mai mici decat cele din Romania, se ramburseaza exact costul confirmat prin documentele justificative anexate solicitarii.
  • Despre Cardul european de sanatate (Duminică, 25 august 2013, 16:09)

    T. Bucur [anonim]

    1. Cardul european eliberat pentru cei care pleaca temporar in UE va continua sa existe? Se va schimba ceva si in legatura cu Cardul?
    2. In conditiile actuale de folosire a Cardului european, am intampinat urmatoarea dificultate: aflandu-ma in Franta, am avut nevoie de o interventie chirurgicala urgenta la un chirurg dentar, pentru o infectie dentara.Chirurgul a refuzat sa ia in seama cardul, cerand sa achit costul interventiei si mentionand ca ar dura prea mult pana sa obtina din partea CNAS costul operatiei.Am fost deci nevoit sa achit costul, apoi am solicitat CNAS recuperarea sumei. Am obtinut, dupa cateva luni de zile, o suma cu cca 25% mai mica decat achitasem eu.
    La cererea CNAS am prezentat si traducerea oficiala a celor doua facturi (radiografia dentara si operatia), desi personal prezentasem cele doua traduceri. Traducatorul oficial a costat 80 lei.
    Se va schimba ceva legat de experienta suferita de mine?
    • R (Luni, 26 august 2013, 12:23)

      Andreea Garaiacu [hotnews.ro] i-a raspuns lui T. Bucur

      1. Da, va continua sa existe. Practic, atat sistemul cardurilor cat si cel al documentelor portabile S/S2 vor functiona in paralel cu intrarea in vigoare a Directivei.
      2. Problema pe care o semnalati a fost deja identificata in cadrul discutiilor Comitetului European privind asistenta transfrontaliera si se lucreaza chiar in prezent la identificarea unor solutii.
  • oportunitate sau amenintare ?! (Duminică, 25 august 2013, 22:14)

    cm [anonim]

    Intr-o analiza SWOT am putea sa consideram Directiva 24/2011 o amenintare sau o oportunitate?

    Daca e o oportunitate, ce avantaje ar putea fi aduse de aceasta directiva si care ar fi strategia prin care oportunitatea ar fi valorificata?

    Daca e o amenintare, atunci ce propuneri sunt pentru a limita efectele sale?
    • r (Luni, 26 august 2013, 12:52)

      Vasile Cepoi [hotnews.ro] i-a raspuns lui cm

      1. Oportunitatea pentru cetatenii romani ar fi ca vor putea beneficia mai usor de servicii medicale in UE.

      2. Pentru Romania ar putea insemna o oportunitate de a redeveni un nume in turismul de sanatate, cum era inainte de 1989, cand se alfa pe locul 15 la nivel mondial. Avem 1/3 din resursele naturale terapeutice ale Europei, avem costuri mult mai reduse ale serviciilor medicale la un nivel calitativ cel putin comparabil (balneoclimatoterapie, stomatologie, chirurgie estetica, chirurgie cardiaca etc.). Guvernul Romaniei deruleaza in acest moment un program prin care urmareste sa creeze conditiile pentru a facilita "exportul" aceastei categorii de servicii.
  • Caz concret -cancer tratat in Germania (Luni, 26 august 2013, 10:07)

    Irina [anonim]

    Pentru diagnosticare la Viena AKH si apoi tratament cu radiatii cu protoni efectuat in Germania in perioada aprilie-mai 2013, din banii proprii, neavand la dispozitie timp si medici cooperanti pentru a obtine formularul E112, se poate cere rambursarea cheltuielilor conform noii directive? Mentionez ca la noi diagnosticarea a esuat, iar iradierea era imposibila. Cum pot obtine sumele achitate?
    • R (Luni, 26 august 2013, 12:35)

      Andreea Garaiacu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Irina

      Pentru emiterea documentului portabil S2 exista o procedura reglementata la nivel national, iar in situatia in care costurile acestor servicii medicale au fost deja achitate, documentul S2 nu-si mai produce efectele. Directiva 24/2011 produce efecte dupa data de 25 octombrie 2013.
  • Reorganizarea Sanatate (Luni, 26 august 2013, 10:49)

    Preszbiteriu Cosmin [anonim]

    1. In urma reorganizarii DSP-urilor, ce trebuie sa ramanea in judet care sa asigure preventia si partea de inspectie sau patim ca si cu spitalele inchidem fara sa punem ceva in loc, in conformitate cu legislatia europeana privind protectia cetateanului si informarea lui a specialitatii de SANATATE PUBLICA.

    2. Asigurarile private reprezinta viitorul si o posibilitate de tratare la nivel european fara sa solicite bugetul statului o data cu directiva 24?
    • r (Luni, 26 august 2013, 13:02)

      Vasile Cepoi [hotnews.ro] i-a raspuns lui Preszbiteriu Cosmin

      1. Reorganizarea nu inseamna desfiintare. Se refera la delegarea sau transferul unor atribtutii de asa maniera incat sa imbunatateasca functionarea eliminand piedicile birocratice in luarea deciziilor.

      2. Nici in prezent asigurarile de santate nu reprezinta un efort financiar pentru bugetul statului. Fondul de asigurari se constituie din contributiile noastre, ale asiguratilor. Directiva se refera la serviciile care se acorda in cadrul asigurarilor obligatorii. Reglementarile pentru asigurarile private se fac direct intre asigurat si asigurator.
  • Dreptul la o viata traita decent (Luni, 26 august 2013, 11:02)

    Pacient [anonim]

    Spuneti ca: "Directiva va aduce beneficii nete pacientilor romani cu posibilitati financiare, dar nicio schimbare pentru ceilalti".

    De ce nu legalizati eutanasia voluntara, pentru ca pacientii cu boli incurabile care nu isi pot permite costul tratamentului sa aiba posibilitatea sa paraseasca viata in mod decent, daca isi doresc acest lucru?

    P.S. Eutanasia fiind optionala, Biserica nu are dreptul sa o interzica ateilor (de exemplu), prin presiuni facute asupra politicienilor pentru a bloca legiferarea ei. Fiecare om trebuie sa fie liber sa decida daca viata mai merita traita, in conditiile degradarii calitatii ei sub un anumit nivel acceptabil.
    • r (Luni, 26 august 2013, 13:05)

      Vasile Cepoi [hotnews.ro] i-a raspuns lui Pacient

      Pot sa va spun ca boala incurabila nu are tratament. Problema eutanasiei este extrem de complexa si sunt dezbateri, de ani de zile,la nivel international care nu au dus la o concluzie.
  • decontare cheltuieli (Luni, 26 august 2013, 11:32)

    Kronberger Desideriu [anonim]

    Ca urmare a unei operatii efectuate la AKH Viena sunt nevoit sa fac control odata la 3 luni ( RMN) la acelasi spital .
    Voi putea deconta in viitor cheltuielile efectuate pentru aceste controale prin Casa de sanatate ?
    • R (Luni, 26 august 2013, 12:39)

      Andreea Garaiacu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Kronberger Desideriu

      In situatia in care interventia chirurgicala a fost acordata in baza documentului portabil S2, in baza unor rapoarte medicale transmise de catre furnizorul de servicii medicale din Viena, acest document poate fi prelungit pana la solutionarea cazului. Dar doar in aceasta situatie...
      Daca interventia chirurgicala nu a fost acordata in baza S2, atunci recuperarea costurilor consultatiei se poate face in baza Directivei 24/2011 doar daca aceste consultatii sunt acordate dupa data de 25 octombrie 2013.
  • Directiva şi asigurare medicală de călătorie (Luni, 26 august 2013, 11:53)

    DenisaC [utilizator]

    Momentan, ca şi cetăţean român, nu pot beneficia în străinătate de un consult (urgent) decât în baza asigurării medicale de călătorie. Acest lucru nu se întâmplă, de exemplu, în cazul unui cetăţean maghiar. Când am întrebat în România de ce, mi s-a răspuns că legile române nu sunt corelate cu legile UE. Directiva va schimba această situaţie?

    Cardul de sănătate are o valabilitate de 6 luni. Iar pentru două săptămâni de concediu nu merită efortul, mai ales că se pierde foarte mult timp pentru a-l face.
    • R (Luni, 26 august 2013, 12:47)

      Andreea Garaiacu [hotnews.ro] i-a raspuns lui DenisaC

      Consultatiile medicale pot fi definite ca fiiind necesare si urgente doar de catre furnizorul de servicii medicale care le-a acordat. Procedura de emitere a cardurilor europene este reglementata in ordinul 559/2006 perioada de intrare in posesie a cardului european fiind de 7 zile lucratoare.
      Directiva va schimba situatia aceasta si veti putea beneficia de consult fara a prezenta o asigurare medicala de calatorie sau cardul de sanatate, dar va trebui sa platiti direct in momentul primirii consultului. Ulterior, la revenirea in tara, veti putea solicita Casei de Asigurari de Sanatate rambursarea costurilor la nivelul tarifului acordat in Romania.
  • Cat cinism! (Joi, 29 august 2013, 9:13)

    Pacient [anonim]

    Dl Cepoi spune: "Pot sa va spun ca boala incurabila nu are tratament. Problema eutanasiei este extrem de complexa si sunt dezbateri, de ani de zile,la nivel international care nu au dus la o concluzie".

    Cat cinism!

    "Potrivit Federatiei Asociatiilor Bolnavilor de Cancer din Romania, in tara noastra sunt 482.000 de persoane diagnosticate cu aceasta boala. In fiecare an, alti 70.300 de romani afla ca sufera de o forma de cancer. Doar 94.000 dintre pacienti se afla in tratament, din care doar 20% sunt tratati corespunzator. Anual, mor din cauza cancerului 46.300 de romani".

    http://adevarul.ro/news/bucuresti/Ingerii-anticamera-mortii-secunda-numeste-simplu-viata-1_521e24f2c7b855ff562146ed/index.html


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version