Guvernul va decide prin hotarare, in perioada imediata, inceperea procedurilor de licitatie pentru construirea unui pasaj pe centura Capitalei in zona Prelungirea Ghencea-comuna Domnesti, pentru fluidizarea traficului, proiectul fiind realizat de mai multi ani, dar neaplicat din lipsa de fonduri, a anuntat joi premierul Ponta.

Centura de Sud a Capitalei - intersectia de la DomnestiFoto: Hotnews

Un pasaj similar va fi construita si la intersectia soselei ocolitoare a Capitalei cu Soseaua Cernica, dupa ce lucrarea va fi avizata si prin hotarari ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti si Consiliului Judetean Ilfov.

Inceperea procedurilor de licitatie pentru construirea acestor pasaje a fost decisa in urma inspectiei efectuate, joi, de premierul Victor Ponta pe centura Capitalei, impreuna cu primarul general al Bucurestiului, Sorin Oprescu, presedintele Consiliului Judetean Ilfov, Marian Petrache, si ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura, Dan Sova, potrivit Mediafax.

Sova a apreciat ca lucrarea va fi incheiata anul viitor, daca nu vor fi depuse contestatii la licitatie.

Guvernul anunta pasarele / Lucrarile la Centura Sud, blocate si sistate din cauza finantarilor taiate

Noul proiect anuntat de seful Guvernului vine in contextul in care lucrarile de modernizare si extindere a centurii de Sud a Capitalei, lucrari ce partial trebuiau terminate anul acesta in primavara, sunt sistate inca din septembrie 2012 din cauza ca Guvernul a oprit finantarea, asa cum a relatat HotNews.ro in luna mai.

Cu toate ca lucrarile la actuala centura sunt sistate, Victor Ponta a anuntat joi ca in curand se va semna documentatia pentru viitoarea autostrada de Centura Sud, un nou drum facut in concesiune.

"Am si o veste proasta, Centura Sud va fi cu taxa. Va fi de la Pitesti la Constanta. Dar nu va fi o taxa mare", a spus Ponta.

In luna aprilie 2013 ar fi trebuit ca o etapa din modernizarea Soselei de Centura Sud a Capitalei - largirea la patru benzi a intersectiilor problema - sa fie finalizata. In realitate insa, lucrarile la Centura de Sud au fost suspendate din luna septembrie 2012 in urma taierilor de fonduri facute de Guvern, iar banii alocati pentru anul 2013 abia ajung sa acopere lucrarile executate anul trecut.

Cu actualele lucrari de modernizare suspendate, cu termenele de finalizare in aer si cu cozi kilometrice de masini si tiruri pe o sosea de centura plina de gropi si denivelari, Guvernul a anuntat in repetate randuri ca viseaza la o autostrada de Centura Sud - un nou drum facut in concesiune.

Cu actuala centura Sud nemodernizata si lucrarile blocate, Guvernul anunta constructia unei autostrazi cu taxa ce va fi si centura

Premierul Ponta a mai declarat joi ca problema fluidizarii traficului pe soseaua de centura a Bucurestiului poate fi rezolvata doar temporar prin construirea de pasarele si sensuri giratorii, insa solutia care va decongestiona traficul este reprezentata de autostrada de Centura Sud (A0). Ponta spera ca in noiembrie sa fie semnata documentatia necesara construirii noului drum, potrivit Agerpres.

"Am si o veste proasta, Centura Sud va fi cu taxa. Va fi de la Pitesti la Constanta. Dar nu va fi o taxa mare. Fara Centura Sud degeaba facem pasarelele, pentru ca ele sunt doar o solutie temporara pentru decongestionarea traficului rutier", a mai spus seful Guvernului.

Totusi, asa cum a relatat HotNews.ro, noua autostrada de centura Sud (A0) va fi gata abia din 2016 in cel mai bun caz, adica la doi ani dupa ce modernizarile actualei Centuri ar fi trebuit terminate.

In aprilie 2013 trebuiau finalizate primele modernizari: toate intersectiile problema ar fi trebuit largite / In aprilie 2014, tot proiectul era planificat sa fie finalizat

Centura de Sud a Capitalei, abandonata (4)

Trafic si gropi pe Centura de Sud a Capitalei,

Foto: Hotnews

Daca guvernul nu ar fi taiat banii alocati modernizarii si largirii la 4 benzi a actualei Centuri Sud a Capitalei, lucrarile ar fi trebuit finalizate partial inca de anul acesta. Astfel conform informatiilor transmise de CNADNR la solicitarea HotNews.ro, o prima etapa a modernizarii centurii - largirea si sistematizarea punctelor nevralgice precum intersectia de cosmar de la Domnesti - ar fi trebuit sa fie gata inca din aprilie 2013, urmand ca pana in aprilie 2014 intreaga centura sud sa fie largita la 4 benzi, precum s-a facut in zona de Nord a Capitalei.

Din 2008 statul se chinuie sa porneasca modernizarea Centurii de Sud a Capitalei (A1-DN5-A2), o sosea extrem de importanta, dar ramasa nemodernizata timp de 23 de ani. Proiectul de reabilitare urma sa fie asemanator cu ce s-a realizat pe Centura de Nord, pe 20 de kilometri intre Chitila si Voluntari.

Ce presupune modernizarea actualei Sosele de Centura Sud si cum a fost lasata ea fara bani de Guvernele Ponta

Abia de la inceputul anului 2012 s-au inceput lucrarile de largire la 4 benzi. Termenul de finalizare urma sa fie de 24 de luni pentru toata lucrarea, insa potrivit planificarii CNADNR, punctele cheie si intersectiile-problema ar fi trebuit realizate cu prioritate si terminate in aprilie 2013.

Centura de Sud a Capitalei, abandonata (5)

Cozi de masini pe Centura de Sud a Capitalei

Foto: Hotnews

Astfel, potrivit Companiei de Drumuri Nationale, proiectul de modernizare a Soselei de Centura Sud a Capitalei a vizat impartirea lucrarilor pe trei sectoare atribuite fiecare separat prin licitatii publice si executarea lucrarilor etapizat.

  • Pe sectorul 1 km 23+600 - km 33+000, in lungime de 9,4 km, a fost desemnat castigator, in urma unei proceduri de achizitie publica, Constructorul Asocierea Delta ACM 93 & Tehnologica Radion & SIRD & Pro Cons XXI, valoarea contractului de executie lucrari este de 139.396.536,93 cu TVA, cu o durata de executie a lucrarilor de 24 de luni.
  • Pe sectorul 2 km 33+000 - km 43+000, in lungime de 10 km,  fost desemnat castigator, in urma unei proceduri de achizitie publica, Constructorul Asocierea SC Euroconstruct Trading 98 SRL & SC Romstrade SRL & SC Consitrans SRL, valoarea contractului de executie lucrari este 149.3555.790 cu TVA, cu o durata de executie a lucrarilor de 24 de luni.
  • Pe sectorul 3 km 43+000 - km 55+520, in lungime de 12,52 km,  fost desemnat castigator, in urma unei proceduri de achizitie publica, Constructorul Asocierea Straco Grup & SCT Bucuresti & Genesis International & OJSC Mostobut & OJSC Altcom & Arcadis Eorumetudes, valoarea contractului de executie lucrari este de 135.029343,32 cu TVA, cu o durata de executie a lucrarilor de 24 de luni.

Pentru cele 3 sectoare de centura, s-a luat hotararea ca lucrarilor sa se execute etapizat, astfel:

  • in prima etapa vor fi executate lucrari de reabilitare a suprafetei existente a drumului (respectiv cele doua benzi de circulatie existente), precum si de largire la 4 benzi in zona intersectiilor si a lucrarilor de arta. Lucrarile au fost demarate in luna aprilie 2012, avand termen de finalizare in anul 2013, in functie de asigurarea fondurilor bugetare necesare.
  • in etapa a II-a vor fi executate lucrari de largire la 4 benzi de circulatie pe restul drumului. Aceste lucrari sunt conditionate de efectuarea exproprierilor, precum si de asigurarea resurselor financiare pentru executie.

Stadiul fizic al lucrarilor (mai 2013):

  • 15% - Sector 1 km 23+600 - km 33+000
  • 1% - Sector 2 km 33+000 - km 43+000
  • 17% - Sector 3 km 43+000 - km 55+520

Din septembrie 2012, dupa taierile de bani la proiectele de infrastructura, lucrarile la soseaua de Centura au fost suspendate

Centura de Sud a Capitalei, abandonata (6)

Cozi peste cozi pe Centura de Sud a Capitalei

Foto: Hotnews

Potrivit CNADNR, lucrarile au fost sistate inca "din 15 septembrie anul trecut ca urmare a alocarii bugetare insuficiente", adica dupa ce Guvernul Ponta a taiat 81% din fondurile alocate la rectificarea bugetara din august 2012.

Astfel, in prezent, intreaga lucrare a fost suspendata, iar CNADNR spune ca totul se leaga daca si cati bani va dori sa aloce Guvernul pentru lucrari.

"Termenele actualizate de finalizare pentru ambele etape de executie pentru cele 3 sectoare de centura vor fi stabilitate in functie de asigurarea fondurilor bugetare necesare executiei lucrarilor", au declarat reprezentantii CNADNR intr-un raspuns pentru HotNews.ro la finele lunii mai 2013.

"Alocatia bugetara aprobata prin Legea nr. 5/20013 a Bugetului de Stat pe anul 2013 nu permite executia lucrarilor in cadrul acestui obiectiv de investitii in anul 2013, ci doar efectuarea platilor restante pentru lucrarile aferente anului 2012", mai precizeaza CNADNR.

Autostrada de Centura Sud, realizata in cel mai bun caz abia in 2016-2017

Harta cu centurile Sud ale Capitalei (cu albastru este autostrada de sud - planificata / cu rosu este actuala sosea de centura sud)

Harta cu centurile Sud ale Capitalei (cu rosu este autostrada de sud - planificata / cu albastru este actuala sosea de centura sud)

Foto: Hotnews

In timp ce modernizarea actualei sosele de Centura Sud a Capitalei a fost suspendata din cauza ca fondurile au fost taiate, Guvernul promite ca realizeaza prin concesiune o noua centura sub forma de autostrada ce va ocoli mai pe la sud Capitala si actuala Sosea de Centura.

In februarie 2013, asocierile Strabag (Austria) - Vinci (Franta) - Aktor (Grecia), Astaldi (Italia) - Euro Construct Trading (Romania), Tehnostrade - Spedition UMB (ambele Romania) si Impregilo Spa - Salini SpA (Italia) au depus oferte pentru contractul de concesiune privind realizarea a 48 de km din Autostrada de centura Sud a Capitalei si intretinerea si operarea autostrazilor A1 Bucuresti - Pitesti si A2 Bucuresti - Constanta.

Contractul de concesiune este pe 30 de ani si presupune o investitie de circa 2 miliarde de euro, iar in schimbul realizarii investitiei, compania castigatoare a contractului va percepe taxa pentru folosirea celor trei autostrazi.

In cel mai buna caz, cel in care nu apar probleme, iar constructorul ales va fi anuntat inainte de finele acestui an, daca este sa orientam dupa termenele puse in contractele de realizare pentru alte autostrazi din tara - 6 luni proiectare si 24 luni executie - cei 48 de kilometri de autostrada care ar ocoli Capitala pe la Sud ar urma sa fie gata abia prin anul 2016, poate chiar 2017.

La acel moment, daca Guvernele Ponta nu ar fi taiat din fondurile alocate, actuala Sosea de Centura Sud a Capitalei ar fi putut fi reabilitata si modernizata deja de 2-3 ani.

Trebuie spus ca, desi o Autostrada de Centura (la mai mare distanta de oras fata de actuala sosea de centura) este un lucru necesar si benefic, o astfel de lucrare este complementara pentru o sosea de centura functionala. Fiecare artera ar avea aportul sau la degrevara traficului in zona si s-ar completa reciproc pentru nevoile de dezvoltare in zona de Sud a Capitalei si nu numai.