Cu ocazia unei vizite la Pitesti, ministrul Apararii Nationale, Mircea Dusa, a motivat miercuri necesitatea dotarii armatei romane cu avioane militare afirmand ca zilnic spatiul aerian al tarii este fortat de avioane care nu sunt identificate sau care nu au aprobare de survol, transmite Agerpres.

Mircea DusaFoto: Agerpres

UPDATE Ulterior, intr-o interventie telefonica la B1 TV, Ministrul Dusa si-a modificat declaratiile afirmand ca aceste aeronave neidentificate nu intra, ci doar se apropie de spatiul aerian romanesc.

"Eu am spus un lucru foarte clar, dar dumneavoastra daca vreti sa denaturati ceea ce am spus eu este altceva, eu am spus ca de fapt uneori se apropie de spatiul aerian al tarii avioane care nu au aprobare de survol si in momentul in care se apropie urmam procedura de somare", a afirmat ministrul Dusa.

"Realizarea acestei capabilitati trebuie sa o si justific. Este foarte necesar pentru ca zilnic spatiul aerian al tarii este fortat - probabil nu ar trebui sa spun acest lucru - de avioane care nu sunt identificate sau care nu au aprobare de survol. In acel moment trebuie sa ridicam in aer avioanele de vanatoare, sa facem procedurile de somare pentru ca acele avioane sa iasa din spatiul aerian al tarii, lucruri care se intampla destul de des si noi folosim MIG-urile care ne sunt in dotare. Ieri noapte s-a intamplat ultima data, dar nu pot oferi detalii, am oferit-o ca stire pentru a exemplifica faptul ca avem nevoie de aviatia de vanatoare pentru ca prima misiune a acestei capabilitati este de a asigura siguranta spatiului aerian al tarii", a declarat Dusa cu ocazia unei ceremonii desfasurate la Pitesti.

Ministrul a detaliat costurile achizitiei de avioane F16, aratand ca acestea nu sunt unele vechi.

"Achizitia avioanelor F16 si inzestrarea armatei cu acestea s-a aprobat, este o capabilitate care trebuie realizata. Noi avem in doare avioanele de tip MIG care-si consuma resursa de zbor in 2017, asadar pana atunci trebuie sa cream aceasta capabilitate. Am vazut multe dezbateri in presa referitoare la faptul ca noi cumparam avioane vechi. Un avion care are motoare noi, armament nou, sistem electronic de zbor nou este un avion nou. Cand vorbim de aceasta capabilitate pentru care se aloca banii, nu vorbim doar de achizitia avioanelor. Vorbim de motoarele noi, de motoarele de rezerva care trebuie sa existe la Statul Major, vorbim de pregatirea personalului, care nu se realizeaza intr-o zi, e vorba de piloti si de personalul tehnic, vorbim de modernizarea aeroporturilor unde opereaza aceste avioane, nu pe orice pista poate decola sau ateriza acest tip de avion", a declarat Dusa.

Potrivit ministrului, "costul cel mai mare il are armamentul cu care trebuie dotat acest avion, e vorba de munitie si de rachetele de trei tipuri care sa asigure cele trei tipuri de misiuni: misiunea de supraveghere a spatiului aerian al tarii, misiunea de atac aer-aer si misiunea de atac aer-sol".

Ministrul Apararii a fost prezent miercuri la Pitesti la ceremonia de acordare a primului grad de maistru militar si subofiter si numirea in functii a absolventilor promotiei "Aurel Vlaicu 100" de la Scoala Militara de Maistri Militari si Subofiteri a Fortelor Terestre "Basarab I".

In 26 iunie, Mircea Dusa a reusit un pleonasm mai rar intalnit, vorbind despre repatrierea victimelor accidentului rutier din Muntenegru, cand a afirmat ca se vor aduce in tara "trupurile neinsufletite ale cadavrelor celor decedati", potrivit B1 TV.

"Asa cum a comunicat de altfel ambasadorul, se finalizeaza formalitatile de catre partea din Muntenegru si vom efectua si zborul cu trupurile neinsufletite ale cadavrelor celor decedati", spunea atunci ministrul Mircea Dusa.