Sindicatele Tarom solicita demisia colectiva si imediata a Consiliului de Administratie al companiei si constituirea unei comisii de ancheta din partea Corpului de control al prim-ministrului in scopul verificarii abuzurilor conducerii administrative si executive, dar si pentru depistarea eventualelor prejudicii de imagine si economice cauzate de declaratiile recente ale conducerii CA, prin vocea presedintelui sau, Dan Pascariu. Protestul sindicatelor vine dupa ce managerul privat al companiei, belgianul Christian Heinzmann, a confirmat ca a fost practic obligat de presedintele CA al Tarom sa isi semneze scurtarea mandatului de la patru ani la doar unul singur, desi dupa primele luni la sefia companiei aeriene de stat a reusit sa aduca primele semne de profit. Tot atunci, alaturi de managerul belgian, la sefia companiei a fost numit si Nicolae Demetriade, fost sef al Tarom intre 2001-2002.

  • "Primul lucru facut de membrii CA anul trecut a fost sa isi ia bilete gratuite si sa propuna prime pentru ce ei nu au realizat, ci salariatii"

"Noi, sindicatele din TAROM, ne-am saturat de ciondaneala si de faptul ca nu exista o intelegere la varful companiei. Practic, Consiliul de Administratie il bruiaza in toate deciziile pe care le ia pe directorul general Christian Heinzmann. Va pot da nenumarate exemple. (...) Compania functioneaza in virtutea inertiei, pentru ca ei se cearta tot timpul. Rapacitatea lor - pentru ca primul lucru pe care l-au facut a fost sa-si ia bilete de avion gratuite si la sfarsitul anului trecut sa propuna niste prime pentru ce nu au realizat ei, ci salariatii companiei. Domnul Heinzmann, am inteles, le-a stopat aceste bonusuri, care au fost trecute pe urmatorul an. Adica, la finele acestui an ar trebui sa-si ia acest bonus de peste 10.000 de euro fiecare", a afirmat, joi, secretarul general al Sindicatului National Tehnic TAROM (SNTT), Aurel Curdov, intr-o conferinta de presa, informeaza Agerpres.

Sindicalistii de la TAROM au lansat, joi, un protestis fata de pozitia si declaratiile recente ale conducerii, pe diverse aspecte privind conducerea, organizarea si activitatea operatorului aerian national.

"Sindicatele TAROM constata cu dezamagire ca orice aparitie a conducerii CA TAROM in media nu face altceva decat sa aduca repetate si grave prejudicii de imagine companiei, fiind de natura sa afecteze reputatia angajatilor sai si sa le zadarniceasca eforturile, sustinute in conditiile unui mediu concurential puternic si extrem de dificil atat pe plan intern, cat si pe plan international, de a mentine compania pe o linie ascendenta in privinta calitatii serviciilor oferite pasagerilor", au afirmat sindicalistii.

De asemenea, sindicalistii apreciaza ca Dan Pascariu abuzeaza de pozitia sa si isi permite ''in mod nejustificat si sfidator'' sa desconsidere si sa umileasca angajatii companiei la fiecare interventie publica, dovedind, potrivit acestora, o lipsa de coerenta si argumente in interviurile date.

In plus, potrivit Agerpres, sindicatele ii acuza pe membrii CA de faptul ca sunt preocupati prioritar de asigurarea propriilor venituri si avantaje, dand dovada unei lipse de interes real pentru instaurarea unui climat de seriozitate, profesionalism, corectitudine si incredere in propriile valori, prin numiri in functiile cheie a unor persoane fara o temeinica pregatire si experienta in domeniu.

Preocuparea ''obsesiva" a CA pentru restructurare este, de asemenea, un subiect asupra caruia sindicalistii trag un semnal de alarma, in conditiile in care, spun ei, "se vine cu oameni din afara".

"Ei vin cu oameni din afara, efectiv ii parasuteaza in aceasta companie. Avem oameni in companie care ar putea sa ocupe aceste functii si sunt tinuti pe salarii de mizerie. Ei au studiile si pregatirea necesare. Poate este nevoie si de restructurare. Au fost adusi directori...nu s-au schimbat ceilalti, s-au suprapus peste ceilalti. Desfiintam o directie ca sa dam un director afara pentru ca ii deranja pe cei din CA, dupa un timp o infiintam si aducem unul din afara si ii dam mai multi bani decat vechilor directori. Aducem director de comunicare, aducem sefa la personal la fel cu salarii mai mari decat ceilalti, iar directia financiara o spargem in trei, ca sa facem loc la altii, din afara. Si este jenant sa vina CA si sa ne propuna restructurare si sa dam oameni afara! Noi acceptam orice varianta, dar s-o discutam si sa si-i ia mai intai pe ai lor, pe care i-au adus", a afirmat presedintele Sindicatului Exploatare Tehnica a Aeronavei, Cristian Voinea.

Sindicatele cer o ancheta a Corpului de Control al premierului

In ceea ce priveste cheltuielile cu personalul, sindicatele spun ca acestea reprezinta doar 18% din bugetul companiei, in conditiile in care la alti transportatori aerieni acestea sunt de 25 - 30%.

In opinia sindicalistilor, restructurarea ar trebui sa inceapa cu bordul director.

O alta problema este lipsa de comunicare cu sindicatele.

"Suntem in iulie si inca nu am fost la nicio sedinta a CA. Simpla noastra prezenta ar fi putut imbunatati lucrurile sau am fi putut trage semnale de alarma, pentru ca noi punem mana pe avioane, noi zburam cu ele, noi le reparam, noi suntem printre pasageri si suntem primi care putem aduce semnale pozitive sau negative referitor la ce se intampla in companie (...) Niciodata nu am fost partenerii lor. Ei sunt de parere ca un plan de management se poate implementa in birouri de catre sase oameni. Nu exista un canal de comunicare intre CA si noi. Ca sa fim cinstiti, alaltaieri si ieri am fost invitati de CA la o discutie privind planul de management si strategia de dezvoltare a companiei, dar in lipsa directorul general Christian Heinzmann. Mi se pare aberant sa discut doar cu CA o chestiune atat de importanta. Apoi, planul de management nu ni s-a dat, ci doar o schita a acestuia", a aratat, la randul sau, presedintele Sindicatului Pilotilor din Romania, Octavian Iosif, mai noteaza agentia Agerpres.

In acest context, sindicalistii considera oportuna si necesara asumarea reala a responsabilitatii CA cu privire la greselile repetate privind deciziile luate in cadrul implementarii programului de management, considerat un ''experiment'' de presedintele CA prin demisia colectiva si imediata a Consiliului de Administratie al TAROM.

De asemenea, acestia solicita constituirea unei comisii de ancheta din partea Corpului de control al primului ministru in scopul verificarii abuzurilor conducerii administrative si executive, dar si depistarea eventualelor prejudicii de imagine si economice cauzate de declaratiile recente ale conducerii CA, prin vocea presedintelui sau, Dan Pascariu.

Managerul privat al companiei, obligat sa isi scurteze mandatul, desi Tarom inregistra primele rezultate pozitivie in ultimii ani

Pozitia de protest fata de Consiliul de Administratie TAROM vine dupa scandalul incercarii de debarcare a managemerului privat al companiei.

Directorul companiei, belgianul Chirstian Heinzmann, a confirmat pentru HotNews.ro, in urma cu doua saptamani, ca a fost obligat de presedintele CA sa-si semneze scurtarea mandatului de la patru la un an sub amenintarea demisiei imediate, cu toate ca rezultatele financiare ale companiei in luna mai erau pentru prima data pe plus.

"Am fost, de fapt, fortat sa iau aceasta decizie de catre domnul Pascariu, seful Consiliului de Administratie. Mi-a dat un termen limita: sa semnez inainte de sedinta CA de vineri [n.r. 21 iunie], altfel vor exista consecinte serioase - demiterea mea imediata. Totul este foarte subiectiv. S-au spus multe lucruri, dar cred ca scopul este sa fiu inlocuit cu altcineva. Astept ca situatia sa-mi fie clarificata de primul ministru. Presiunile asupra mea din partea domnului Pascariu au inceput de prin luna martie. Au inceput practic din senin", a declarat pe 24 iunie Christian Heinzmann pentru HotNews.ro.

In replica, presedintele CA al Tarom, Dan Pascariu, a declarat pentru HotNews.ro ca Heinzmann a semnat de bunavoie documentul. "Reducerea costurilor inregistrata la TAROM a fost conjuncturala, provine din reducerea costurilor cu combustibilul, nu e un efect direct al managementului", a explicat Pascariu. " Heinzmann a fost mai degraba deranjat de numirea lui Nicolae Demetriade (ca director executiv - n.red.), desi decizia nu ii afecta pozitia", a mai spus Pascariu.

Situatia de la Tarom reprezinta al treilea scandal legat de managementul privat la o companie la care actionar majoritar este Ministerul Transporturilor.

Demetriade, noul director executiv al TAROM, despre reducerea mandatului managerului privat: N-ati vazut nici o companie - Lufthansa, WizzAir sau alta - sa vina sa justifice in presa absolut toate deciziile pe care le ia

Situatia de la Tarom reprezinta al treilea scandal legat de managementul privat la o companie la care actionar majoritar este Ministerul Transporturilor. Cu doua luni in urma, managerul CFR SA, grecul Dimitris Sophocleous a demisionat, Dimitris Sophocleous a demisionat, acuzand "disperarea factorului politic de a pierde influenta asupra companiei si a finantarilor europene". Tot la inceputul anului, Presedintele Consiliului de Administratie al CFR Marfa, Mustafa Aysun, a plecat dupa doar doua luni la conducerea companiei, in conditii inca nelamurite.

Informatia privind schimbarile de la varful managementului TAROM au fost publicate, initial de catre Lucian Isar, fost membru in Consiliul de Administratie al companiei si care, de curand, a denuntat presiunile facute ca managerul privat, belgianul Christian Heinzmann sa paraseasca sefia companiei, pe blogul sau.

Miscarile la varful TAROM si incercarile de inlaturare a managerului privat vin dupa ce in luna mai 2013, compania aeriana nationala a inregistrat prima luna de profit dupa multi ani.