Soarta autostrazii Lugoj - Deva, decisa in instanta. Dorinel Umbrarescu va construi lotul 4 al autostrazii, dupa ce Curtea de Apel Bucuresti a respins definitiv contestatia grupului austriac Strabag. UMB a castigat contractul cu o oferta de 40% din valoarea proiectului

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Luni, 15 iulie 2013, 18:13 Actualitate | Esenţial

Autostrada Lugoj - Deva (lotul 4 cu rosu)
Foto: Hotnews
Curtea de Apel Bucuresti (CAB) a dat dreptate asocierii UMB Spedition - Tehnostrade si a intors decizia Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC) prin care firma controlata de omul de afaceri Dorinel Umbrarescu pierdea contractul de constructie a lotului 4 (22 km) din Autostrada Deva - Lugoj. Prin decizia CAB de vineri este intoarsa decizia din 7 iunie 2013 a CNSC care aproba contestatia firmei austriece Strabag, participanta la aceeasi licitatie, care acuza ca cifra de afaceri a asocierii UMB-Tehnostrade este mai mica decat cea stipulata in caietul de sarcini si ca pretul oferit de asocierea romaneasca este suspect de mic - aproximativ 40% din valoarea estimata a tronsonului de autostrada.
  • Decizia de vineri a CAB poate avea efect si intr-un alt proces ce are termen pe 17 iulie si in care UMB contesta faptul ca oferta sa pentru loturile 2 si 3 din aceeasi autostrada a fost descalificata tot pentru ca ar fi suspect de mica si ca cifra de afaceri a companiei nu ar fi fost suficient de mare.
Curtea de Apel Bucuresti a decis, vineri 13 iunie, sa dea dreptate asocierii UMB - Tehnostrade si sa intoarca o decizie a Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor data la inceputul lunii iunie 2013 prin care asocierea romaneasca pierdea contractul de realizare a lotului 4 din Autostrada Lugoj - Deva (22 km).

Decizia CNSC venise in urma unei contestatii depuse de grupul austriac Strabag, participant, dar necastigator la licitatia pentru tronsonul de autostrada in discutie. In contestatia sa, Strabag a acuzat media cifrei de afaceri a asocierii romanesti si pretul suspect de mic pe care asocierea l-a prezentat in cadrul licitatiei.
 
In esenta, Consiliul a decis atunci sa dea dreptate grupului Strabag si a considerat ca media cifrei de afaceri a asocierii UMB-Tehnostrade in domeniul infrastructurii de transport pe ultimii 3 ani ar fi de numai 664 milioane de lei, fata de minimul de 775 milioane lei  cerut in caietul de sarcini.

Mai mult, CNSC a considerat ca oferta de pret a UMB - 419 milioane de lei - ar fi suspect de mica raportat la valoarea estimata a contractului - 1 miliard de lei. Spre comparatie, Strabag - companie clasata pe locul doi la licitatie - oferise un pret de 591 milioane de lei.

Ca urmare a decizie defintive pronuntate de CAB vineri, contractul pentru realizarea lotului 4 din autostrada Lugoj-Deva va fi semnat cu asocierea UMB - Tehnostrade.

UMB contesta in instanta descalificarea sa din licitatiile pentru loturile 2 si 3

Contractul in discutie, atribuit initial in luna mai catre UMB, a facut parte dintr-o serie de 3 contracte atribuite pentru trei loturi de autostrada dintre Lugoj si Deva, decizie luata cu mare intarziere de autoritati, la noua luni de la inchiderea licitatiilor.

Decizia CAB de vineri 12 iulie in cazul lotului 4 al autostrazii ar putea cantari foarte mult intr-un alt proces ce are termen pe 17 iulie si in care UMB contesta faptul ca oferta sa pentru loturile 2 si 3 din aceeasi autostrada a fost descalificata in cadrul procedurii de evaluare tot pentru ca ar fi suspect de mica si ca cifra de afaceri nu ar fi depasit pragul minim pus in caietul de sarcini. 

Pentru cele doua loturi (2 si 3)UMB-Tehnostrade, la fel ca in cazul lotului 4, a oferit niste preturi cu mult mai mici decat celalalte companii si asocieri participante, insa CNADNR a decis sa ofere contractele firmelor aflate pe locul doi, descalificand asocierea lui Dorinel Umbrarescu.

Pentru lotul 2 al autostrazii (29 de kilometri) - ofertele in ordinea valorii:
  • Spedition UMB - Tehnostrade - 486,45 milioane lei fara TVA
  • Salini Construttori SpA - Secol SpA - 562,73 milioane lei fara TVA (castigator)
  • Tirrena Scavi SpA - 570,29 milioane lei fara TVA
  • Strabag - Straco Group SRL - 616,99 milioane lei fara TVA

Pentru lotul 3 al autostrazii (21 de kilometri) - ofertele in ordinea valorii:
  • Spedition UMB - 403,38 milioane lei fara TVA
  • Teloxim Con SRL - 579,92 milioane lei (castigator)
  • Strabag - Straco Group SRL - 585,63 milioane lei fara TVA
  • Tirrena Scavi Spa - 596,5 milioane lei
  • Copasa - 630,71 milioane lei fara TVA
UMB ar putea castiga constructia tuturor celor 3 loturi

In cazul in care Curtea de Apel va da din nou dreptate UMB-ului, asocierea romaneasca ar putea fi desemnata constructorul pentru toate cele trei loturi de autostrada dintre Lugoj si Deva. Practic, UMB ar castiga contractele scoase la licitatie cu o oferta totala de peste 1,3 miliarde de lei, fata de cele peste 3 miliarde de lei valoarea estimata initial pentru cele trei tronsoane in total.

  • Astfel, se pune intrebarea daca asocierea UMB - Tehnostrade are capacitatea de a gestiona o astfel de lucrare avand in vedere ca autostrada in discutie trece prin munti si are un grad de dificultate ridicat. In plus, constructorul roman nu beneficiaza de o experienta semnificativa pentru astfel de tronsoane dificile, iar preturile oferite au fost in mod constant apreciate ca ar fi suspect de mici.
Vezi aici o HARTA INTERACTIVA cu traseul autostrazii Lugoj - Deva (loturile 2,3,4)


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

9745 vizualizari

  • +14 (16 voturi)    
    afacere tipica USL (Luni, 15 iulie 2013, 18:37)

    Gryphus [utilizator]

    PDL a pornit constructia pt toate tronsoanele Sibiu-Nadlac IN AFARA de portiunea Lugoj - Deva unde guvernul PNL-PSD a facut jocurile in asa hal de s-a ajuns in aceasta situatie penibila.
  • +16 (22 voturi)    
    Preţul cel mai mic (Luni, 15 iulie 2013, 18:50)

    war4peace [utilizator]

    De decenii se merge pe cerinţa asta de doi lei (la propriu): să câştige licitaţia cel care cere preţul cel mai mic. După aia, potopul: depăşiri de termen, creşteri ale costurilor pe motive de "evenimente neaşteptate" şi "dificultate ridicată de construcţie" şi alte zeci de motive puerile, care se pot reduce la un singur lucru: am subestimat preţurile pentru a câştiga licitaţia, şi ne scoatem pârleala mai târziu, când statul român e legat de noi prin contract.

    E o chestie veche, de decenii...
    • +11 (17 voturi)    
      UMB (Luni, 15 iulie 2013, 19:00)

      cititor9 [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

      Sa nu uitam ca UMB a fost singura firma care a terminat tronsonul care l-a lucrat pe A3 in termen.
      Si de asemenea faptul ca a terminat tronsonul 1 din Tm-Lugoj cu 6 luni inainte de termen.
      • +7 (9 voturi)    
        si chiar mai mult (Luni, 15 iulie 2013, 19:20)

        valabill [utilizator] i-a raspuns lui cititor9

        a facut DN de la Bucuresti la Iasi prin Bacau, la o calitate ireprosabila.
        • -5 (7 voturi)    
          OK (Luni, 15 iulie 2013, 20:26)

          war4peace [utilizator] i-a raspuns lui valabill

          Mă bucur să aud asta. Eu îmi permit să sper că totul va fi OK, dar numai timpul va decide. Calitatea poate fi excelentă acum, dar cum ar fi peste 5 ani? Dar peste 10? Dar peste 50? Aici se închide problema: acoperă contractul reparaţiile în cazul unor probleme structurale 20 de ani de acum încolo? (de exemplu)
        • +2 (2 voturi)    
          Total gresit (Marţi, 16 iulie 2013, 11:14)

          Roman_1918 [utilizator] i-a raspuns lui valabill

          DN2 (Bucuresti-Iasi) a fost reabilitat de firma franceza Colas avand o multime de subcontractanti, dintre care cel mai important a fost CCCF-ul.
    • +2 (12 voturi)    
      Ai dreptate (Luni, 15 iulie 2013, 19:05)

      twi [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

      Hai sa-i declaram castigatori ai licitatiilor pe cei care cer pretul cel mai mare.
    • +1 (5 voturi)    
      AR TREBUI.... (Luni, 15 iulie 2013, 19:31)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

      Prin lege ca ofertele cu pretul cel mai mic si cel mai mare sa fie descalificate din start!
      • +1 (7 voturi)    
        Poftim? (Luni, 15 iulie 2013, 20:25)

        war4peace [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

        Asta e o abordare simplistă.
        Ar fi nevoie ca defalcarea costurilor să fie clară, detaliată şi explicită. Desigur, ar însemna o documentaţie stufoasă, dar având în vedere ce sume de bani se vehiculează, e de aştaptat ca o companie participantă la licitaţie să poată aloca câteva sute de mii de euro pentru crearea unei astfel de documentaţii.

        Mai rămâne doar ca statul român să aibă oameni calificaţi pentru a înţelege şi analiza documentaţia, dar având în vedere salariile la stat, în general, mi-e teamă că astfdel de persoane specializate se găsesc doar în domeniul privat.
        • +1 (7 voturi)    
          n-as crede (Marţi, 16 iulie 2013, 9:02)

          Hard ball [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

          documentatiile alea nu costa sute de mii de euro.
          iar statul roman plateste in prostie aceleasi hartii la fiecare drum care se construieste cu aceeasi posibili contractori care se cunosc unii pe altii de pe timpul lui Gelu Menumorut.

          daca faci 10 drumuri de ce faci 10 proiecte?
          de ce nu faci un singur proiect aplicabil la toate si cei care liciteaza sa aduca un proiectant care sa detalieze particularitatile la fiecare din alea 10 drumuri?
          ce rachete construiesc aia de nu se poate face asta?


          cel care a pregatit documentatia de licitatie are de dat niste explicatii:
          - masuratori la cantitati( nu estimari umflate)
          in particular vorbind daca Curtea De Conturi gaseste un singur proiect de drumuri facut in Romania care sa aiba masuratori corecte si explicabile la cantitati,si care sa fi fost contractat pe cantitati explicite si incheiat corect( DE LA INCEPUT LA SFARSIT), ar fi o minune mai mare decat Maglavitul.
          - descrierea CLARA SI DETALIATA a tuturor articolelor de lucrari( si nu texte de 2 bani)

          La o licitatie serioasa, intr-o tara normala si cu proceduri de analiza clare, primul si ultimul ofertant ca valoare sunt aruncati afara din prima pentru ca au valori indoielnice.
          astia la noi nu au auzit de deviatia standard.afara la contracte de genul asta e de 5%.diferentiere se face din calitate, timp si alte criterii, nu numai din bani.

          daca statul roman tine cont de cel mai mic pret, sa interzica totodata orice cresteri de valori ulterioare si oricare incercari de suplimentare, si sa tina in contract un pret fix si care nu mai poate fi schimbat niciodata.

          s-ar mai baga Umbrarescu la umbre de astea?
          • -2 (8 voturi)    
            Primul si ultimul? (Marţi, 16 iulie 2013, 9:52)

            Closed [utilizator] i-a raspuns lui Hard ball

            Ce fel de tara e aia care il arunca afara p-ala cu pretul cel mai mic? E ilogic ceea ce spui, asa nicio firma nu mai incearca sa dea preturile in jos pentru a castiga. Ce te faci daca urmatorul are pretul doar cu un euro mai mare? Il descalifici si pe el pentru ca-i dubios?

            Asta cu statistica si cu eliminarea extremelor nu merge in licitatii.
            • +3 (5 voturi)    
              BELGIA! (Marţi, 16 iulie 2013, 10:32)

              schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui Closed

              De exemplu!
              • -3 (5 voturi)    
                Nasol (Marţi, 16 iulie 2013, 12:04)

                Closed [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

                Foarte rau. Mi se pare stupid sa elimini pe cel care se straduieste sa iti ofere pretul cel mai redus, doar pentru ca ti se pare tie "dubios". Vei ajunge ca toate firmele sa lupte pentru a ajunge cat mai aproape de "mediana", nu de reducerea costurilor pentru tine.
            • 0 (0 voturi)    
              :) (Marţi, 16 iulie 2013, 23:10)

              Hard ball [utilizator] i-a raspuns lui Closed

              la diferenta de 1 euro pleaca si ala cu cel din coada.
              interesul este sa obtii pretul adevarat minim nu pretul minim care se va transforma in zeci de cereri de suplimentare dupa ce contractantul se vede calare pe santier.

              daca tu stii ca lucrarea ta se reduce matematic la 2*2=4 si vine unul care zice ca 2*2=3.5 probabil esti genul care pune botul si crede ca l-a prins de picior pe Dumnezeu....:)))).

              partea proasta este ca diferenta de 0.5 trebuie facuta si platita,intotdeauna.
              depinde insa cum, si de catre cine.
              • 0 (0 voturi)    
                Hm (Miercuri, 17 iulie 2013, 13:58)

                Closed [utilizator] i-a raspuns lui Hard ball

                Stiu ce zici tu acolo, insa doua probleme apar: caietul de sarcini prost facut, contractul prost facut. D-aia se pot suplimenta.

                Daca tu stii ca lucrarea ta se reduce matematic la 2*2=4, atunci asta pui in caietul de sarcini, nu ca vrei sa afli cat fac 2*2.

                Despre pus botul, nu te cunosc, nu ma cunosti, da' eu judec atunci cand fac o alegere si am avut si chilipiruri fara sa ma insel. Asta e, nu toti vor sa plateasca pretul intreg, important e sa stii cu cine vorbesti.

                Deci, in continuare eliminarea celui cu pretul cel mai mic e o prostie, pentru ca interesul e sa ai tu un pret cat mai scazut pentru aceeasi lucrare, la aceeasi calitate. Daca nu pui conditii de calitate, nu vad de ce te-ai mira atunci cand constructorul iti zice ca el a licitat o ulita pietruita cand tu voiai autostrada cu 3 benzi, dar ai scris in caietul de sarcini si in contract "licitatie drum" si-atat.
    • +1 (3 voturi)    
      Oricine altcineva... (Marţi, 16 iulie 2013, 9:55)

      aqualung [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

      Dacă ar fi oricine altcineva decât UMB, poate ți-aș da dreptate. Dar UMB a terminat înainte de termen și încadrându-se în costuri porțiunea ei din Lugoj-Timișoara, și a terminat la timp porțiunea ei din București-Ploiești. Tind să-i cred când spun că se pot încadra în costuri.

      Pe de altă parte, Strabag sunt ăia care n-au ținut cont de geologia podișului Secașelor și încă n-au terminat Sibiu-Orăștie.

      O altă chestie nașpa care se întâmplă e că se supraevaluează contractele și se atribuie pe sume semnificativ mai mari decât cele reale unor companii alese după ochi frumoși (care se află chiar pe locul trei sau patru). De aia am ajuns noi să avem preț pe km de autostradă mai mare decât orice țară din jur și a trebuit să aducem în discuție niște standarde de cost.
  • +7 (9 voturi)    
    DA HN! (Luni, 15 iulie 2013, 19:33)

    schroedinger [utilizator]

    Trece prin niste "munti" pe unde nu a mai calcat nici o vietuitoare pana acum!!
  • +1 (3 voturi)    
    da, se poate.... (Marţi, 16 iulie 2013, 9:03)

    prompt [utilizator]

    ...Aici se pune problema celui care are cele mai bune informatii despre preturile minime, aprovizionarea materiala cea mai convenabila, studierea corecta a traseului, informatii topo-geo , etc., ceea ce conduce la o oferta de pret minima. Parca mai ieri citeam ca cele mai ieftine autostrazi le fac...nemtii! De ce? Pentru ca au informatiile necesare. Sunt convins ca multe firme sau consortii participante la licitatie nu dispun de o logistica in infrastructura romaneasca comparabila cu cea a UMB, care, in afara de autostrazi are lucrari de infrastructura in toata tara. De aceea pot aprecia cel mai bine pretul minim al lucrarii. Eu cred ca se vor descurca...
  • 0 (0 voturi)    
    Faptele vorbesc (Marţi, 16 iulie 2013, 13:45)

    Mirobo [utilizator]

    Sa-i dea Dumnezeu sanatate domnului Umbrarescu pentru DN 24 Iasi-Vaslui. In sfarsit ma pot da si eu cu o cursiera pe drumurile din Iasi catre Vaslui.
    Dac eu parcurg acest drum in 2 ore (cu bicicleta) ,cred ca nu mai are rost sa fac comentarii legate de calitatea lucrarilor efectuate.
    Multumesc.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică