Presedintele Traian Basescu nu a promulgat legea privind Memorandumul de intelegere dintre statul roman si The Rompetrol Group N.V., retrimitand-o spre reexaminare Parlamentului, argumentand ca o decizie care era de competenta guvernului a fost luata de Parlament.

Guvernul a aprobat, prin proiect de lege, pe 8 mai, Memorandumul de Intelegere dintre statul roman si The Rompetrol Group N.V. (TRG), semnat la Bucuresti la 15 februarie, potrivit caruia TRG va cumpara de la Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) 26,6969% din actiunile emise de RRC in schimbul a 200 milioane de dolari.

Memorandumul de intelegere intre Grupul Rompetrol si statul roman prevede si constituirea unui Fond de investitii kazah-roman in valoare de un miliard de dolari cu scopul realizarii de investitii energetice in Romania.

Potrivit documentului citat, The Rompetrol Group (80%) si Statul Roman (20%) vor constitui un Fond avand ca obiect realizarea de investitii in proiecte energetice in Romania, durata investitionala fiind de pana la sapte ani.

Presedintele Basescu argumenteaza, in motivarea cererii de reexaminare, ca "stingerea litigiilor respective se putea realiza pe calea unei tranzactii intre Ministerul Finantelor Publice si The Rompetrol Group N.V., printr-o hotarare adoptata de Guvern, potrivit competentei sale de administrare a proprietatii statului".

Iata mai jos motivul cererii de reexaminare, potrivit unui comunicat postat pe site-ul Administratiei Prezidentiale:

  • Legea are ca obiect aprobarea Memorandumului de intelegere incheiat intre statul roman, in calitate de proprietar al actiunilor detinute in cadrul S.C. "Rompetrol Rafinare" - S.A. si The Rompetrol Group N.V. Astfel, cele doua parti semnatare isi asuma un angajament de cumparare din partea The Rompetrol Group N.V. a unui pachet minoritar de actiuni reprezentand 26,6959% din capitalul social al Rompetrol Rafinare S.A., detinut in prezent de Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) in schimbul a 200 de milioane dolari SUA.
  • Ca o premisa a implementarii tranzactiei mai-sus amintite, OPSPI va face demersuri utile si necesare pentru ca toate procesele aflate pe rolul instantelor judecatoresti si masurile administrative initiate impotriva S.C. "Rompetrol Rafinare" - S.A. sa inceteze.
  • De asemenea, cele doua parti stabilesc constituirea unui fond de investitii kazah-roman, sub forma unei societati cu structura actionariatului 80% The Rompetrol Group si 20% statul roman, care va investi in proiecte din domeniul energetic.
  • Asadar, legea supusa reexaminarii are un caracter individual, ea fiind conceputa nu pentru aplicarea ei la un numar nedeterminat de cazuri concrete, ci intr-un singur caz prestabilit expres, pentru realizarea tranzactiei cu The Rompetrol Group N.V., o societate cu sediul in Strawinskylaan 807, Amsterdam, Olanda.
  • Aceasta solutie legislativa nu reglementeaza o relatie sociala generala, ci o prealabila intelegere, adica un acord de vointa intre The Rompetrol Group N.V. si Guvern.
  • In situatia de fata, stingerea litigiilor respective se putea realiza pe calea unei tranzactii intre Ministerul Finantelor Publice si The Rompetrol Group N.V., printr-o hotarare adoptata de Guvern, potrivit competentei sale de administrare a proprietatii statului.
  • Totusi, Guvernul a ales calea unei initiative legislative, pe care a depus-o in Parlament. In urma adoptarii de catre Parlament a proiectului de lege amintit, puterea legislativa a incalcat dispozitiile Articolului 1 alineatul (4) din Constitutia Romaniei, deoarece si-a arogat competenta de legiferare, cu incalcarea principiului separatiei si echilibrului puterilor in stat.
  • In acest sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 600/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 1060/26.11.2005 si prin Decizia nr. 970/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 796/22.11.2007.
  • Avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii privind aprobarea Memorandumului de intelegere incheiat intre statul roman si The Rompetrol Group N.V. semnat la Bucuresti la 15 februarie 2013, in sensul respingerii acestei legi.

Curtea Constitutionala a decis, la sfarsitul lunii iunie, ca este constitutionala legea privind Memorandumul de intelegere incheiat intre statul roman si Grupul Rompetrol in raport de motivele invocate, potrivit agentiei Agerpres.

La sfarsitul lunii mai, democrat-liberalii au atacat la CCR legea care aproba acest memorandum.

PDL considera un motiv de neconstitutionalitate prevederile unei clauze din memorandum care spune ca "toate procesele aflate pe rolul instantelor judecatoresti care sunt legate, direct sau indirect de litigiu (inclusiv litigiul), sa fie stinse in mod irevocabil, fara judecarea pe fond si imediat ulterior stingerii acestor litigii". De asemenea, democrat-liberalii au reclamat sechestrul instituit de Autoritatea Nationala pentru Administrarea Fiscala asupra activelor RRC si titlul de executare silita din data de 17 noiembrie 2010, cerand sa fie revocate si ridicate.

Plenul Camerei Deputatilor a adoptat, pe 21 mai, proiectul de lege privind Memorandumul de intelegere intre statul roman si Rompetrol. Grupurile parlamentare ale deputatilor PDL si PP-DD au anuntat atunci ca au votat impotriva proiectului de lege, acuzand faptul ca prevederile memorandumului vor produce prejudicii statului roman.