Ministerul Justitiei (MJ) a pus in dezbatere publica proiectul de ordin al ministrului privind modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare a MJ, printre noutati fiind si reglementarea unei Comisii pentru analizarea sesizarilor formulate in materia raspunderii disciplinare a judecatorilor si procurorilor, scrie Agerpres.

Potrivit proiectului de ordin al ministrului Justitiei, publicat vineri pe site-ul institutiei, la Titlul IV, Capitolul IV, se introduce o noua sectiune - "Comisia pentru analizarea sesizarilor formulate in materia raspunderii disciplinare a judecatorilor si procurorilor".

Comisia este infiintata in vederea exercitarii atributiilor ce revin ministrului Justitiei in calitate de titular al actiunii disciplinare in cazul abaterilor savarsite de magistrati. Membrii Comisiei sunt desemnati de ministrul Justitiei. Comisia este constituita din trei membri, judecatori sau procurori detasati in cadrul MJ, desemnati de ministrul Justitiei.

Din Comisie fac parte si trei membri supleanti, numiti dupa aceleasi reguli si criterii ca si membrii, precum si un secretar, propus de Directia resurse umane din randul personalului care exercita atributii de secretariat in cadrul MJ.

La momentul repartizarii sesizarii adresate ministrului justitiei in materia raspunderii disciplinare, Comisia indeplineste urmatoarele atributii: analizarea acesteia si a inscrisurilor care o insotesc, formularea unei propuneri catre ministrul Justitiei avand ca obiect sesizarea Inspectiei Judiciare cu efectuarea unor verificari prealabile ori clasarea sesizarii, formularea si transmiterea solicitarii de efectuare a verificarii prealabile catre Inspectia Judiciara, din dispozitia ministrului Justitiei, formularea si transmiterea raspunsului catre persoana ce a formulat sesizarea.

De asemenea, Comisia va analiza rezultatul verificarii si cercetarii prealabile comunicat ministrului Justitiei de Inspectia Judiciara si va formula propunere de incepere a cercetarii disciplinare prealabile, de completare ori de clasare a sesizarii sau de exercitare sau nu a actiunii disciplinare. Comisia se intruneste saptamanal sau ori de cate ori este necesar, sedintele acesteia nu sunt publice.

De asemenea, se introduce un nou capitol - "Consiliul Consultativ Stiintific", care prevede ca functioneaza pe langa ministrul Justitiei si este constituit din experti recunoscuti din domeniul dreptului, cu o activitate academica de exceptie si cu o ampla experienta practica.

Membrii Consiliului sunt nominalizati de catre ministrul Justitiei, isi desfasoara activitatea voluntar si neremunerat si se intrunesc ori de cate ori este necesar.

La Titlul VII, capitolul VII, se introduce o noua sectiune, Sectiunea a 4-a - "Biroul de statistica judiciara", care este compartimentul de specialitate care coordoneaza si indruma activitatea de statistica judiciara a instantelor judecatoresti si a parchetelor si furnizeaza date statistice in scopul fundamentarii politicilor publice si/sau deciziilor specifice domeniului de activitate al ministerului.

Biroul are, printre atributii, analizarea si actualizarea, in colaborare cu institutiile din sistem si cu celelalte compartimente din minister, a indicatorilor statistici referitori la fenomenul judiciar, datele necesare pentru calcularea acestora, si stabileste modul de colectare a acestor date.

De asemenea, centralizeaza, sintetizeaza, sistematizeaza si interpreteaza datele statistice incarcate de toate instantele judecatoresti in baza ministerului si cele primite de la compartimentele de statistica ale Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si ale Administratiei Nationale a Penitenciarelor, colaboreaza cu toate instantele, parchetele de pe langa acestea si Consiliul Superior al Magistraturii in vederea bunei administrari si a imbunatatirii permanente a modulului de statistica judiciara cuprins in aplicatia ECRIS.

La nivelul Biroului de statistica judiciara sunt constituite urmatoarele evidente: registrul general de evidenta a lucrarilor ministerului (Registry); condica de corespondenta catre compartimentele din minister si catre cabinetele ministrului si secretarilor de stat, Serviciul informatii clasificate si Registratura ministerului; condica de prezenta.

Totodata, documentul prevede ca ministrul este ajutat in activitate de 3 secretari de stat, de secretarul general si secretarul general adjunct.

El isi poate delega prin ordin oricare dintre atributiile de conducere, reprezentare si angajare a ministerului, in primul rand secretarilor de stat, secretarului general sau secretarului general adjunct.