Lipsa de predictibilitate a Guvernului este o problema de care care se lovesc companiile germane care doresc sa investeasca in Romania, pe langa coruptie, birocratie sau lipsa autostrazilor, a declarat ambasadorul Germaniei la Bucuresti, Andreas von Mettenheim, intr-un interviu pentru HotNews.ro. "Guvernul roman a modificat acum schema de sprijin pentru energiile regenerabile. Este o decizie suverana a guvernului Romaniei. Poate face acest lucru, periclitand, insa, increderea investitorilor straini care porneau in 2012 de la o stare de fapt, urmand ca in 2013 sa li se comunice ca situatia va fi total diferita", a explicat ambasadorul Germaniei la Bucuresti. Pe de alta parte, von Mettenheim a calificat vizita premierului lui Victor Ponta la Berlin drept "un mare succes" iar despre compromisul pe tema noilor procurori sefi a spus ca acesta arata ca "Romania este guvernabila".

Andreas von MettenheimFoto: Hotnews

Cele mai importante declaratii ale Ambasadorului Germaniei, Andreas von Mettenheim:

  • Despre numirea noilor procurori sefi: Sunt de parere ca este foarte bine si in interesul statului roman ca guvernul, CSM, celelalte institutii si seful statului au ajuns in cele din urma la un acord. Acest fapt demonstreaza ca Romania este guvernabila
  • Despre MCV: Consider ca accentul este pus mai mult pe control si nu pe cooperare. Trebuie sa punem accentul mai mult pe cooperare, aceasta a fost una dintre temele discutiilor dintre cancelarul federal Merkel si prim-ministrul Ponta, si eu cred ca atunci MCV capata mai mult sens, intr-un mod pozitiv, fiindca MCV sprijina fortele reformatoare din acesta tara
  • Despre modificarile la Constitutie: Am o opinie despre o prevedere, si anume despre cea conform careia un parlamentar isi pierde mandatul daca schimba partidul. Acest lucru nu corespunde conceptiei noastre privind Constitutia, in Germania un parlamentar este dator doar fata de constiinta sa, nu fata de partid. Sunt constient ca aici exista o problema cu schimbarea partidelor, este limpede, insa daca aceasta problema trebuie rezolvata pe aceasta cale, printr-o sanctiune, mi se pare discutabil. Cred ca ar fi mai bine daca partidele ar lucra mai intens la profilul lor politic si s-ar intelege ca o comunitate cu acelasi profil, atunci ar exista mai putina migratie politica. Aceasta este opinia mea personala.

Rep: Care este evaluarea dvs in ce priveste vizita premierului Victor Ponta la Berlin?

Andreas von Mettenheim: de parere, si asta este indubitabil, ca a fost un mare succes. Ponta a reusit sa-si prezinte clar cancelarului federal conceptiile iar acesta a ascultat cu interes seful unui guvern care detine majoritatea in tara sa si, pe de alta parte, a prezentat clar pozitia guvernului federal in multe domenii, cum ar fi politica internationala, promovarea economica si valorile comune privind combaterea coruptiei si reformele in justitie.

Rep: Unul din subiectele sensibile a fost problema datoriilor statului catre companii germane. In persa s-a vehiculat suma de 100 de milioane de euro. S-a ajuns la vreo intelegere?

A.M: Nu cred ca putem vorbi despre o ¬intelegere¬, ci este vorba despre faptul ca statul roman trebuie sa se comporte ca orice datornic, achitandu-si datoriile. Cred ca a fost purtata o discutie in acest sens, ambele parti aratand intelegere, iar guvernul roman se va stradui sa reduca aceste datorii care se ridica la mai putin de 100 milioane euro. Este vorba de 90-95 milioane euro pe care guvernul Romaniei se straduieste sa le reduca. In cele mai multe cazuri, aceste datorii sunt recunoscute. Nu este vorba despre datorii neclare, despre care nu se stie daca trebuie platite sau nu, astfel ca angajamentul exista. Acest lucru nu poate fi clarificat la acest nivel de dialog pentru ca datoriile au cauze diferite si au fost facute in domenii diferite. Nu exista o solutie unitara, fiecare caz trebuie analizat in parte si gasita cate o solutie.

Rep: Care sunt asteptarile Germaniei in ce priveste respectarea statului de drept in Romania?

A.M: Cred ca este vorba despre asteptarile pe care noi le avem mereu si pe care le are intotdeauna si Uniunea Europeana, si anume sa existe in continuare progrese in domeniul combaterii coruptiei, sa se inregistreze progrese cu precadere in domeniul achizitiilor publice, iar acesta este un proces, nu exista un singur obiectiv, ci se urmaresc progrese in toate domeniile care vor duce la o crestere si mai mare a investitiilor germane in Romania.

Rep: Ce probleme intampina o companie germana interesata sa investeasca in Romania in afara de cele cunoscute deja: coruptie, birocratile, lipsa autostrazilor etc.

A.M: Acestea sunt deja suficiente. Insa mai este ceva, ceea ce eu as numi predictibilitate. Guvernul roman a modificat acum schema de sprijin pentru energiile regenerabile. Este o decizie suverana a guvernului Romaniei. Poate face acest lucru, periclitand, insa, increderea investitorilor straini care porneau in 2012 de la o stare de fapt, urmand ca in 2013 sa li se comunice ca situatia va fi total diferita. Predictibilitate inseamna ca, indiferent cum iti stabilesti regulile, investitorul sa se poata baza ca acestea vor fi aplicabile timp de cativa ani.

Rep: Sunteti aici de 4 ani, va veti incheia mandatul. Daca ati evalua sederea dvs aici, ce ati spune?

A.M: Depinde despre ce vorbiti, la ce va referiti. Pentru mine, ca diplomat, dupa aproape 40 de ani de activitate diplomatica, a fost cu siguranta cea mai fascinanta, interesanta si frumoasa perioada a carierei mele.

Rep: In special vara trecuta, probabil.

A.M: Ultima vara a reprezentat perioada cea mai interesanta din punct de vedere politic, insa aici nu este vorba doar de o vara, ci de o perioada mai lunga si eu cred ca trebuie sa recunoastem aceste lucruri despre Romania si sa nu o judecam doar in baza evenimentelor din vara anului trecut.

Rep: Intre timp avem un acord de cobitare intre presedinte si premier. Doua ambasade au salutat negocierea politica intre presedinte si premier care a dus la numirea noilor procurori sefi.

A.M: Sunt de parere ca, din functia de ambasador, nu trebuie mereu comentate deciziile privind numirile in functie. Este, insa, corect ca, in cadrul procesului complex de numire din Romania, sunt necesare compromisuri. Este, de asemenea, firesc, ca aceste compromisuri sa contina o mica componenta politica. Sunt de parere ca este foarte bine si in interesul statului roman ca guvernul, CSM, celelalte institutii si seful statului au ajuns in cele din urma la un acord. Acest fapt demonstreaza ca Romania este guvernabila.

Rep: Am avut parte de opinii ca n-ar fi guvernabila.

A.M: Fiecare are dreptul la o opinie, eu nu sunt de aceeasi parere.

Rep: Credeti ca mai este necesar Mecanismul de Cooperare si Verificare?

A.M: Eu as formula intrebarea altfel: mai este el binevenit? Consider ca accentul este pus mai mult pe control si nu pe cooperare. Trebuie sa punem accentul mai mult pe cooperare, aceasta a fost una dintre temele discutiilor dintre cancelarul federal Merkel si prim-ministrul Ponta, si eu cred ca atunci MCV capata mai mult sens, intr-un mod pozitiv, fiindca MCV sprijina fortele reformatoare din acesta tara. Iar eu n-as renunta la acest sprijin, el este inca necesar, dar este, dupa cum spuneam, o oferta de cooperare pe care Romania nu ar trebui sa se supere, ci de care sa se bucure.

Rep: Aveti senzatia ca autoritatile romane accepta ca este nevoie de MCV. Anul trecut premierul si partenerii sai din USL spuneau altceva.

A.M: Cred ca anul trecut, despre care am mai vorbit, a fost un an special, si n-ar trebui sa cantarim fiecare cuvant al politicienilor. Cred ca, la o apreciere realista, acest instrument, asa cum s-a dovedit necesar in trecut, va mai fi apreciat inca o vreme.

Rep: In ce priveste modificarile anuntate deja la Constitutie, cum le evaluati?

A.M: Nu pot face asta. Este o tematica mult prea vasta. Daca am inteles bine, totul a inceput ca o discutie privind anumite deficiente in structura guvernamentala, cum pot fi echilibrate competentele presedintelui si ale prim-ministrului. Acum, s-a ajuns la o dezbatere daca trebuie pusa stema pe drapel. Mi-este imposibila o evaluare generala, pentru aceasta ar fi necesare cateva luni.

Rep: Credeti ca aceste schimbari in ansablu sunt de natura se modernizeze Constitutia Romaniei sau sunt de natura conservatoare?

A.M: Cred ca nu putem spune ca exista o anumita linie unitara, nici nu as vorbi despre modern sau conservator ca despre niste criterii. Poate conservatorismul este din nou modern. Am o opinie despre o prevedere, si anume despre cea conform careia un parlamentar isi pierde mandatul daca schimba partidul. Acest lucru nu corespunde conceptiei noastre privind Constitutia, in Germania un parlamentar este dator doar fata de constiinta sa, nu fata de partid. Sunt constient ca aici exista o problema cu schimbarea partidelor, este limpede, insa daca aceasta problema trebuie rezolvata pe aceasta cale, printr-o sanctiune, mi se pare discutabil. Cred ca ar fi mai bine daca partidele ar lucra mai intens la profilul lor politic si s-ar intelege ca o comunitate cu acelasi profil, atunci ar exista mai putina migratie politica. Aceasta este opinia mea personala.

Rep:Care ar fi momentele grele, amintirile frumoase din Romania?

A.M: Momente dure nu au existat, de fapt, niciodata aici, pentru ca, acolo unde apar conflicte, este sarcina diplomatului sa lucreze la acestea. Ar fi fost pacat daca n-ar fi existat conflicte.

Cele mai frumoase momente au fost intalnirile cu oameni din Romania, de limbi diferite, de religii diferite, de opinii diferite. Aceasta este o tara foarte bogata si voi lua acest lucru cu mine atunci cand voi pleca cu o lacrima in ochi. Doresc toate cele bune redactiei Hotnews, un mijloc media pe care il apreciem foarte mult. Mi-a facut placere sa fiu oaspetele dumneavoastra.