Peste 30 de organizatii civice, intre care Fundatia Soros, Insitutul pentru Politici Publice si Societatea Acadmica din Romania, semneaza un protest fata de renuntarea de catre Comisia speciala de revizuire a Constitutiei la includerea definirii extinse a discriminarii prin excluderea unor criterii, precum orientarea sexuala, varsta sau dizabilitatea.

Redam mai jos textul protestului:

Organizatiile semnatare ale acestei pozitii isi exprima consternarea in legatura cu demersurile parlamentare recente de revizuire a Constitutiei Romaniei, prin care se doreste renuntarea la asigurarea protectiei constitutionale impotriva discriminarii, prin excluderea unor criterii, precum orientarea sexuala, varsta sau dizabilitatea.

La data de 11.06.2013, Comisia parlamentara de revizuire a Constitutiei (structura parlamentara care propune un text preliminar de revizuire a Constitutiei plenului Parlamentului) a revenit asupra votului la amendamentul propus pentru ¬Art. 4 ¬ (2) Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai. Orice discriminare bazata pe sex, culoare, origine etnica sau sociala, trasatura genetica, limba, credinta sau religie, opinii politice sau de alta natura, apartenenta la o minoritate nationala, avere, nastere, dizabilitati, varsta sau orientare sexuala este interzisa", respingandu-l, cu 8 voturi pentru si in ciuda faptului ca la votul initial din 4 iunie propunerea de a include o lista comprehensiva in clauza non-discriminare intrunire 18 voturi pentru si doua abtineri. Suntem

ingrijorati de faptul ca aceasta modificare se plaseaza in afara valorilor europene, fiind circumscrisa tendintei mai ample de intensificare a homofobiei, in regiunile central si est-europene.

Discutiile care au avut loc in contextul revotarii amendamentului pentru Art. 4 pun in evidenta si atitudinile homofobe, si superficialitatea cu care membrii Comisiei parlamentare de revizuire a Constitutiei inteleg sa trateze un principiu fundamental de drept constitutional si o valoare europeana. Comisia face abstractie de rezultatele sondajelor, conform carora aversiunea homofoba le depaseste pe toate celelalte, fiind puternic majoritara atat in cadrul populaNiei adulte cat si, in proportii chiar mai mari, in randul generatiei in formare. Practic, membrii Comisiei parlamentare de revizuire a Constitutiei refuza sa asigure protectia cetatenilor care au cea mai mare nevoie de ea.

Adoptarea unor masuri legislative bazate pe homofobie inseamna a acorda caracter de lege unor prejudecati personale. Prejudecatile nu pot constitui niciodata o justificare legitima pentru restrangerea drepturilor omului si nu pot sta la temelia unui sistem legislativ democratic. In contextul inmulNirii recente

a manifestarilor de ura impotriva persoanelor LGBT, din partea unor grupari extremiste, precum si al adoptarii de masuri legislative destinate limitarii drepturilor persoanelor gay si lesbiene in regiunea central si est-europeana (Ungaria, Ucraina, Rusia), aceasta stare de fapt este profund ingrijoratoare.

Practic, prin tacerea Constitutiei, discriminarea si agresiunile homofobe sunt legitimate si incurajate indirect.

Aceasta decizie consfinteste absenta din Constitutie nu doar a protectiei impotriva discriminarii pe criteriul orientarii sexuale, ci si a discriminarii pe criteriul dizabilitatii si al varstei. Astfel, in varianta actuala, legea fundamentala lipseste de protectie impotriva discriminarii multiple categorii din cadrul

populatiei, in mod ironic exact acele categorii de grupuri vulnerabile care conform studiilor anuale realizate de Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii sunt cel mai des victime ale discriminarii.

Din perspectiva obligatiilor legale asumate de Romania la nivel international, aceasta decizie contravine principiilor Cartei Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, care stabileste o formulare exhaustiva a protectiei impotriva discriminarii, incluzand criterii precum sex, rasa, culoare, origine etnica sau sociala, trasatura genetica, limba, credinta sau religie, opinii politice sau de alta natura, apartenenta la o minoritate nationala, avere, nastere, dizabilitati, varsta sau orientare sexuala (Art. 21). Ca Stat Membru al Uniunii Europene, Romania are obligatia de a implementa prevederile dreptului comunitar in legislatia

nationala. De asemenea, extinderea listei de criterii protejate impotriva discriminarii este consistenta si cu prevederile Conventiei Europene a Drepturilor Omului (Art. 14).

Mai mult, neincluderea in Constitutie a criteriilor de discriminare mentionate anterior intra in contradictie cu cadrul legislativ intern deja existent, care recunoaste si interzice discriminarea pe criteriul orientarii sexuale, al varstei si al dizabilitatii. Textul respins pe 11 iunie 2013 era in conformitate cu Ordonanta Guvernamentala nr. 137/2000 pentru prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare.

Legea fundamentala a Romaniei, stat de drept, democratic, nu se poate intemeia pe excluderea cu buna stiinta a unor categorii de cetateni. Egalitatea in fata legii si protectia drepturilor omului se numara printre principiile care stau la baza notiunii de stat de drept. Neincluderea sub protectia constitutionala a tuturor categoriilor de persoane cu risc de a fi supuse discriminarii reflecta incapacitatea statului roman de a-si asuma angajamentul, atat la nivel intern, cat si la nivel international, de a respecta principiile democratiei si ale statului de drept. Consideram ca adoptarea amendamentului pentru Articolul 4 din Constitutie, in forma cuprinzand lista extinsa si exhaustiva a criteriilor de discriminare, ar constitui un pas important pentru Romania, in directia alinierii la valorile europene si a garantarii egalitatii tuturor in fata legii.

Legea fundamentala a Romaniei trebuie sa fie o Constitutie pentru toti cetatenii acestei tari.

Organizatii semnatare

ActiveWatch ¬ Agentia de Monitorizare a Presei,

Agentia de Dezvoltarea Comunitara Impreuna,

Alianta Civica Democratica a Romilor,

ANBCC ¬ Asociatia Nationala a Birourilor de Consiliere pentru Cetateni,

APADOR-CH ¬ Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania ¬ Comitetul Helsinki,

Asociatia Accept,

Asociatia EPAS,

Asociatia FRONT,

Asociatia Mame pentru Mame,

Asociatia pentru Educatie Politica,

Asociatia Romana Anti-SIDA,

Asociatia Secular Umanista din Romania (ASUR),

Asociatia Solidaritate pentru Libertatea de Constiinta,

Asociatia Transcena,

Centras ¬ Centrul de Asistenta pentru Organizatii Nonguvernamentale,

Centrul de Studii in Idei Politice,

Centrul Educatia 2000+,

Centrul FILIA,

Centrul Parteneriat pentru Egalitate,

Centrul pentru Jurnalism Independent,

CeRe ¬ Centrul de Resurse pentru Participare Publica,

Centrul Ratiu pentru Democratie,

ECPI ¬ Centrul Euroregional pentru Initiative Publice,

Fundatia Parteneri pentru Dezvoltare Locala,

Fundatia Soros,

Fundatia Tineri pentru Tineri,

Institutul pentru Politici Publice,

Grupul Roman pentru Apararea Drepturilor Omului ¬ GRADO,

Roma Education Fund Romania,

Societatea Academica din Romania,

Societatea pentru Educatie Contraceptiva si Sexuala.