Ministerul Educatiei va demara, dupa finalizarea examenelor din acest an, "o dezbatere publica ampla privind modul in care Bacalaureatul ar trebui sa se deruleze incepand cu 2016", a anuntat ministrul Remus Pricopie. "Nu cred ca avem dreptul sa facem schimbari semnificative pentru 2014", a declarat Pricopie. Ministrul a precizat ca metodologia pentru Bacalaureatul din 2014 va fi pregatita dupa terminarea probelor din acest an, insa la BAC-ul de anul viitor "eu nu prevad modificari substantiale, poate lucruri de procedura, dar nu de fond".

Remus PricopieFoto: Agerpres

"Cred ca, deocamdata, trebuie sa asteptam sa decurga in bune conditii acest Bacalaureat si, imediat cum se termina acesta, Ministerul Educatiei va pregati metodologia pentru Bacalaureatul din 2014, unde eu nu prevad modificari substantiale, poate lucruri de procedura, dar nu de fond. Insa, imediat dupa terminarea Bacalaureatului din 2013, vom demara o dezbatere publica ampla privind modul in care Bacalaureatul ar trebui sa se deruleze incepand cu 2016. Nu vreau sa spun dinainte lucruri pe care de fapt ar trebui sa le aflam din cadrul dezbaterii publice", a declarat luni, la Palatul Parlamentului, ministrul Educatiei, citat de Agerpres.

Referitor la Bacalaureatul profesional propus de fostul ministru Ecaterina Andronescu, Pricopie a declarat: "el nu putea sa faca obiectul acestui Bacalaureat, pentru ca metodologia de organizare a Bacalaureatului a fost aprobata deja in septembrie anul trecut. Dar, repet, in cadrul dezbaterii mai largi privind Bacalaureatul in viitor, cred ca orice subiect poate fi discutat. Important e ca in final sa ajungem la o concluzie care sa nu aiba o legatura cu ministrii Educatiei sau cu Guvernul de astazi. Eu cred ca trebuie sa fie o formula de Bacalaureat care sa aiba legatura cu scoala romaneasca si nu sa schimbam formulele de examinare si de evaluare odata cu ministrul sau cu Guvernul".

Intrebat ce procent de promovare a bacalaureatului estimeaza pentru aceasta sesiune, ministrul Educatiei a raspuns: "Haideti sa vedem care este nivelul de pregatire al elevilor anul acesta, sa vedem daca inregistram sau nu un progres, daca nu inregistram un progres, sa analizam de ce. Haideti sa vedem mai intai rezultatele finale. Si, in plus, discutia este mult mai larga pentru ca astazi de dimineata m-am uitat din nou, m-am mai uitat pe cifre de o mie de ori pana acum, dar m-am uitat din nou pe distributia notelor pe diferite discipline. Si, de exemplu, exista diferente foarte mari intre Istorie si Matematica, distributia statistica a notelor. In timp ce distributia notelor la istorie este mult mai corecta de ceea ce spunem noi curba lui Gauss, adica o distributie de la 10,00 catre note mici proportionale cu numarul cel mai mare de note in zona de 6,50 - 7,50, la celelalte, la Matematica de exemplu, notele sunt mult deplasate spre valori mici, spre extreme mici. Si poate ca de aici ar trebui sa plece discutia - avem noi formula de evaluare corecta in raport cu ceea ce se face la clasa?"

"Te gandesti, pe de o parte, la ce nivel de pregatire are elevul, dar, pe de alta parte, te gandesti daca examinarea evaluarea este corespunzatoare cu ceea ce a facut elevul la clasa. Prin urmare nu vreau sa facem aceasta dezbatere, cu tot respectul pentru mass-media, cred ca in primul rand aceasta dezbatere trebuie sa fie la nivelul profesorilor si pedagogilor, apoi trebuie sa extindem dezbaterea la nivelul spatiului public pentru ca, in final, in septembrie, sa decidem cel putin pentru 2014 cum vom proceda. Dar, repet, nu cred ca avem dreptul sa facem schimbari semnificative pentru 2014, dar sa incercam sa privim intr-un mod serios catre viitor - momentul 2016 fiind intr-un fel un moment obligatoriu asupra caruia trebuie sa meditam pentru ca legislatia prevede o schimbare in 2016", a continuat ministrul Remus Pricopie, potrivit Agerpres.

Ce schimbari prevede Legea Educatiei pentru Bacalaureatul 2016

Amintim ca Legea Educatiei Nationale prevede deja o serie de modificari la Bacalaureat, care ar urma sa fie aplicate incepand din 2016. Astfel, potrivit legii, din 2016 absolventii de liceu vor sustine la Bacalaureat examen la doua limbi straine studiate in liceu - proba C (fata de examenul la o singura limba de circulatie internationala, asa cum se da in prezent), precum si examene transdisciplinare.

Aceste probe transdisciplinare ar urma sa fie urmatoarele:

- pentru profilul real din filiera teoretica: proba transdisciplinara din stiinte (fizica, chimie, biologie)

- pentru profilul umanist din filiera teoretica: proba transdisciplinara din geografie, istorie, stiinte socioumane

- pentru filiera tehnologica: proba transdisciplinara specifica domeniului de pregatire

- pentru filiera vocationala: proba transdisciplinara specifica profilului sau specializarii.

Probele BAC-ului 2016, potrivit LEN:

  • proba A de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana; (ca in prezent)
  • proba B de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale; (ca in prezent)
  • proba C de evaluare a competentei lingvistice la doua limbi de circulatie internationala studiate pe parcursul invatamantului liceal (fata de examen la o singura limba straina, cum se sustine in prezent). Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta corespunzator Cadrului european comun de referinta pentru limbi. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei;
  • proba D de evaluare a competentelor digitale (ca in prezent). Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta, in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale au dreptul la recunoasterea si la echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
  • proba E scrisa de evaluare a competentelor formate pe durata invatamantului liceal, dupa cum urmeaza:

a) proba scrisa la Limba si literatura romana - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile; (Amintim ca anul acesta elevii dau pentru prima data examen diferit la Limba romana scris, in functie de filiera. Detalii aici)

b) proba scrisa la Limba si literatura materna - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;

c) doua probe scrise, diferentiate dupa cum urmeaza:

1. pentru profilul real din filiera teoretica:

  • (i) matematica;
  • (ii) proba transdisciplinara din stiinte: fizica, chimie, biologie;

2. pentru profilul umanist din filiera teoretica:

  • (i) o limba de circulatie internationala;
  • (ii) proba transdisciplinara din geografie, istorie, stiinte socioumane;

3. pentru filiera tehnologica:

  • (i) proba scrisa disciplinara specifica profilului;
  • (ii) proba transdisciplinara specifica domeniului de pregatire;

4. pentru filiera vocationala:

  • (i) proba practica sau scrisa, dupa caz, specifica profilului ori specializarii;
  • (ii) proba transdisciplinara specifica profilului sau specializarii.

Tot Legea Educatiei Nationale precizeaza: "continuturile programelor de examen sunt stabilite de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si se dau publicitatii elevilor la inceputul primei clase de liceu, in conditiile legii. Calendarul, metodologia, precum si modul de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si se dau publicitatii, pentru fiecare generatie, la inceputul ultimei clase de liceu".

Pentru anumite filiere, profiluri, specializari sau calificari, stabilite de Ministerul Educatiei, absolventii invatamantului liceal pot sustine un examen de certificare a calificarii, separat de examenul de bacalaureat, prevede Legea Educatiei Nationale. Potrivit acesteia, absolventii invatamantului liceal care sustin si promoveaza examenul de certificare a calificarii primesc certificat de calificare corespunzator nivelului stabilit prin Cadrul national al calificarilor si suplimentul descriptiv al certificatului in format Europass. De asemenea, eliberarea certificatului de calificare nu este conditionata de promovarea examenului de bacalaureat.

Citeste si: