Nava Flaminia, distrusa partial in urma unui incendiu anul trecut, a acostat vineri in portul Constanta, urmand ca de sambata sa inceapa procedura de curatare a containerelor de la bord, iar apoi sa intre in reparatii, prefectul sustinand ca nu exista pericol pentru populatie, transmite Mediafax.

Ce transporta Flaminia?Foto: Havariekommando

Prefectul judetului Constanta, Eugen Bola, a declarat, vineri, ca mai intai urmeaza sa fie asigurata zona pentru ca sa nu cada nimic din acele containere pe tarm.

"O echipa va lucra si maine (n.r. - sambata) si luni si marti la pregatirea danelor pentru activitatile de descarcare. Este vorba de o geomembrana de la nava la tarm, imaginati-va o fata de masa pe care o tragi dupa jumatate de masa si o pui pe spatarul scaunului, scaunul fiind mai jos decat masa. Punem geomembrana deoarece atunci cand luam un container de pe nava si il aducem in cuva pe care o avem pentru spalarea containerelor sa nu cada ceva din acel container. Containerele nu mai sunt incarcate, sunt sparte, contorsionate si ceea ce aduce un plus de dificultate unele dintre ele sunt sudate de la peste o mie de grade, s-a produs aceasta temperatura in urma deflagratiei si a incendiului care a cuprins nava", a afirmat prefectul Eugen Bola.

El a mentionat ca nava Flaminia nu reprezinta pericol pentru populatie.

"Au fost prelevate mai multe probe de la bordul navei. Am solicitat aceste analize pentru a putea sa preintampinam orice risc pentru lucratorii care vor intra in aceste magazii, si nu pentru populatie, nava nu a reprezentat niciodata un pericol pentru populatie, si nici pentru mediu", a mai spus prefectul judetului Constanta.

El a precizat ca operatiunea de curatare a containerelor respective ar putea dura aproximativ 20 de zile, dupa care nava Flaminia va merge in Santierul Naval Deawoo Mangalia pentru reparatii.

Eugen Bola a precizat ca in momentul izbucnirii incendiului nava Flaminia transporta 2.875 de containere cu marfuri generale, iar dintre acestea 149 erau incarcate cu substante chimice.

De asemenea, prefectul a mai mentionat ca inainte de a veni spre Constanta de la bordul navei Flaminia au fost preluate aproximativ 30 de mii de tone de apa contaminata de catre danezi.

Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, s-a aflat in rada Portului Constanta, la aproximativ opt mile marine de intrarea in port, de la sfarsitul lunii martie si astepta aprobari de la autoritatile romane pentru a fi decontaminata de deseuri periculoase si reparata la Santierul Maval Daewoo din Mangalia, dupa ce a luat foc in largul Oceanului Atlantic, in 2012.

"Gandul" a relatat ca intre cele 2.876 de containere pe care nava MSC Flaminia le transporta, in luna iulie 2012, de la Charleston, SUA, catre Antwerp, Belgia, in jur de 150 contineau substante chimice clasificate ca deseuri periculoase. In incendiul provocat de o explozie la bordul navei au fost distruse sau deteriorate partial aproximativ 120 de containere cu astfel de substante, declara prefectul de Constanta, Eugen Bola, pentru "Gandul".

Acum, la bordul navei se afla practic un amestec malos, denumit slam, care a rezultat din amestecul resturilor de zeci de substante chimice din containere cu apa de mare folosita la stingerea incendiului si cu agentii de stingere. Decontaminarea principala a avut loc in Germania si apoi in Danemarca, unde au fost extrase de la bord 30.000 de tone de lichide si apa de mare.

"Ce nu s-a putut extrage a ramas pe fundul containerelor si al navei, un fel de mal, de namol. Nemtii ne-au trimis lista cu substantele care se gasesc acolo, buletinele de analiza, noi le-am comparat cu analizele noastre¬, a explicat prefectul Bola.

Mai multe institutii si laboratoare specializate din Romania au prelevat probe de la bordul navei MSC Flaminia, a mai explicat prefectul Constantei. Este vorba despre laboratorul Rompetrol Quality, expertii de la Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN) si de la Centrala Nucleara de la Cernavoda, precum si despre un laborator din Ungaria, contractat de santierul naval Daewoo Mangalia, unde urmeaza sa fie reparata nava.

In plus, INSEMEX Petrosani, institut care verifica pericolul de explozie a gazelor acumulate in mine si face studii de securitate miniera, a stabilit ca la bordul MSC Flaminia nu exista risc de explozie, in conditii normale de temperatura si de exploatare.

"Nu sunt probleme de mediu, iar probabilitatea producerii unui eveniment nedorit atat din punct de vedere al mediului, cat si al sanatatii oamenilor este foarte redus", este concluzia la care s-a ajuns, conform prefectului de Constanta.

Odata ancorata in dana Umex din Portul Constanta, decontaminarea MSC Flaminia va fi dusa la bun sfarsit de o asociere de trei firme specializate in domeniu: Uni-Recycling din Bucuresti, Setcar SA din Braila si Glar Construct din Ploiesti. Firmele sunt cunoscute in domeniul operatiunilor de curatare, reciclare si distrugere de deseuri periculoase sau nepericuloase, ele lucrand printre altii si cu OMV Petrom. Firmele au fost contractate de armator, in colaborare cu santierul Daewoo Mangalia, fara sa implice statul roman.

Construita in 2001 de uzinele coreene Daewoo, MSC Flaminia este operata de armatorul elvetian MSC Mediterranean Shipping Company, in numele operatorului german NSB NIEDERELBE SCHIFFAHRTSGES.

Presa a relatat, in ultima perioada, ca apele uzate ramase pe nava Flaminia in urma stingerii incendiului vor fi transportate la o firma din Prahova, unde ar urma sa fie epurate.

Autoritatile din Prahova spun insa ca nu vor fi de acord ca apele uzate de pe nava MSC Flaminia sa fie aduse la Ploiesti pentru a fi epurate si au solicitat autoritatilor puncte de vedere oficiale privind parcursul acestor deseuri pe teritoriul Romaniei.

Presedintele Consiliului Judetean Prahova, Mircea Cosma, a anuntat, vineri, ca autoritatile din Prahova nu sunt de acord ca apele uzate de pe nava MSC Flaminia sa fie epurate la Ploiesti si ca nici nu au fost informate oficial despre o astfel de intentie.