Biserica pe bani publici?: Patriarhia Romana: Initiativa lui Cernea este irealista. O eventuala incetare a sprijinului statului fata de BOR si alte culte ar trebui urmata de restituirea tuturor averilor bisericesti confiscate

de R.P.     HotNews.ro
Luni, 8 aprilie 2013, 18:54 Actualitate | Esenţial


Pelerinaj de Florii organizat de Patriarhie si Arhiepiscopia Bucurestilor
Foto: Agerpres
"Initiativa legislativa a Domnului Remus Cernea este irealista si inadecvata pentru contextul romanesc actual. Ea nu rezolva criza economica actuala, ci, dimpotriva, ar putea crea si o criza in relatia stat-culte religioase". Raspunsul apartine Patriarhiei Romane si vine dupa ce deputatul USL Remus Cernea (Partidul Verde) a anuntat ca pregateste un proiect de lege prin care finantarea cultelor sa fie bazata pe directionarea de catre fiecare contribuabil a unei parti a impozitului pe venit catre cultul de care apartine; in cazul persoanelor care nu apartin unui cult, acestea pot sa nu dea bani, potrivit propunerii lui Cernea.

Deputatul USL Remus Cernea a anuntat ca pregateste impreuna cu un grup de parlamentari o initiativa legislativa care sa vizeze o alta forma de finantare a cultelor decat cea de la bugetul de stat, scrie Agerpres. Acesta a declarat ca proiectul va fi lansat in dezbatere publica la sfarsitul lunii aprilie si vizeaza o finantare a cultelor bazata pe directionarea de catre fiecare contribuabil a unei parti a impozitului pe venit catre cultul de care apartine.

"Persoanele care nu apartin niciunui cult pot sa nu directioneze sau pot sa directioneze catre o organizatie umanitara. Acest model este utilizat in Germania, este un model democratic. Am discutat cu mai multi colegi parlamentari si toti au fost de acord cu acest model. Nu este un proiect de lege indreptat impotriva bisericii, ci un proiect care are ca referinta necesitatea de a asigura o sursa de finantare pentru activitatea cultelor in acord cu un principiu asumat de tarile europene - separarea dintre stat si biserica", a afirmat Remus Cernea.

Patriarhia Romana: Banul public oferit cultelor provine de la contribuabili care sunt in majoritate crestini ortodocsi

Patriarhia Romana a reactionat luni, 8 aprilie, printr-un comunicat de presa in care anunta ca "initiativa legislativa a Domnului Remus Cernea este irealista si inadecvata pentru contextul romanesc actual. Ea nu rezolva criza economica actuala, ci, dimpotriva, ar putea crea si o criza in relatia stat-culte religioase".

Vezi mai jos comunicatul integral al Patriarhiei Romane
 
"In legatura cu initiativa legislativa a domnului deputat Remus Cernea referitoare la o alta forma de finantare a cultelor decat cea de la bugetul de stat, precizam urmatoarele:

1. Sprijinul pentru culte de la bugetul public este o consecinta a secularizarii de catre stat a averilor bisericesti in timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza din anul 1863. Prin Legea pentru secularizarea averilor manastiresti adoptata si publicata in ziua de 17/29 decembrie 1863 au fost confiscate toate proprietatile bisericesti. Astfel, art. 1 al Legii preciza: 'Toate averile manastiresti din Romania sunt si raman averi ale statului.'

Potrivit istoricului Constantin C. Giurescu (Viata si opera lui Cuza Voda, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1966, pp. 148-149) in Tara Romaneasca manastirile detineau 16,55% din suprafata agricola si forestiera a tarii, iar in Moldova manastirile detineau 12,16% din suprafata agricola si forestiera a tarii. De exemplu, Mitropoliei Moldovei din Iasi i-au fost confiscate prin Legea de secularizare aproximativ 300.000 ha de teren agricol si forestier.

In scurt timp dupa adoptarea acestei legi, statul roman a constatat ca Biserica nu mai putea sa asigure salariile preotilor si sa intretina bisericile si celelalte imobile bisericesti. Ca atare, a fost adoptata Legea clerului de mir si a seminariilor care prevedea salarizarea preotilor de la bugetul de stat si Legea pentru reglementarea proprietatilor rurale, potrivit careia parohiile au primit un lot de pamant cultivabil, asa-numita sesie parohiala. Aceste suprafete agricole asigurau insa venituri modeste, dupa cum reiese din analiza situatiei cultelor din Romania reintregita, facuta de Ministerul Cultelor in perioada interbelica, in care se preciza ca se pot intretine integral din mijloace proprii doar 2% dintre parohiile ortodoxe ardelene si 3% dintre cele din Regat. In acelasi timp, si altele din cheltuielile Bisericii (reparatii, constructii) au fost preluate de catre statul roman ca o compensatie materiala pentru proprietatile preluate.
 
Acest sprijin a continuat sa fie acordat inclusiv in perioada regimului comunist tocmai datorita obligatiei asumate de catre stat in 1863.

O eventuala incetare a sprijinului statului fata de Biserica Ortodoxa Romana si alte culte ar trebui sa fie urmata, in mod firesc, de o restituire a tuturor averilor bisericesti confiscate, care, insa, intre timp au fost folosite pentru improprietarirea succesiva a populatiei sarace. In plus, banul public oferit cultelor provine de la contribuabili care sunt in majoritate crestini ortodocsi.
 
2. Pana la domnitorul Alexandru Ioan Cuza, proprietatile bisericesti erau administrate in cele doua Principate Romanesti - Tara Romaneasca si Moldova - de Casa Centrala a Bisericii. Veniturile realizate erau utilizate pentru intretinerea si functionarea unitatilor de cult, construirea si repararea de biserici, salariile clerului, dar si pentru opera sociala sau infiintarea de scoli si asigurarea salarizarii cadrelor didactice. Biserica noastra contribuia cu bani la dezvoltarea invatamantului romanesc, dar si cu numeroase terenuri intravilane acordate in mod gratuit, pe care au fost construite scoli. Aceasta realitate se poate constata astazi in multe localitati, unde scoala este construita in imediata vecinatate a bisericii.

In anul 1860, veniturile Casei Centrale a Bisericii din cele doua Principate au fost incorporate direct in bugetele celor doua provincii, desi statul nu ar fi trebuit sa aiba niciun drept asupra acestora. In consecinta, statul si-a luat responsabilitatea sprijinirii unitatilor de cult si a personalului bisericesc.

3. Sprijinul de la bugetul de stat pentru culte nu se face din mila, ci reprezinta o recunoastere a contributiei cultelor la viata societatii romanesti. Potrivit Legii 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, 'statul roman recunoaste cultelor rolul spiritual, educational, social-caritabil, cultural si de parteneriat social, statutul lor de factori ai pacii sociale, precum si rolul important al Bisericii Ortodoxe Romane si al celorlalte Biserici si culte recunoscute in istoria nationala a Romaniei si in viata societatii romanesti' (art. 7, alin. 1 si 2).

4. Sprijinul de la bugetul de stat asigura doar in parte cheltuielile pentru salarizarea personalului clerical si neclerical al cultelor religioase. Potrivit statisticilor oficiale ale Ministerului Finantelor Publice, din cei 14.231 de preoti si diaconi ai Bisericii Ortodoxe Romane, peste 1.000 sunt  salarizati exclusiv din fondurile proprii ale unitatilor bisericesti, iar aproape 1.500 din cei aproximativ 17.000 de salarizati neclericali sunt platiti integral de Biserica. La aceste cheltuieli salariale ale unitatilor bisericesti se adauga si cele pentru intretinerea si functionarea unitatilor de cult (plata facturilor la curent electric, apa, gaze etc.), pentru lucrari de constructie, de reparatie si de consolidare a lacasurilor de cult si a cladirilor ecleziastice, pentru invatamant, pentru furnizarea in nume propriu si/sau in parteneriat de servicii sociale acreditate in conditiile legii, pentru actiuni specifice si alte activitati non-profit ale cultelor religioase, conform Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, potrivit articolului 15, alin. 1, lit. f, din Codul Fiscal.

5. Statul roman nu finanteaza opera social-filantropica si cultural-educationala pe care Biserica Ortodoxa Romana o desfasoara in beneficiul unor categorii defavorizate din societate. In pofida crizei economice din ultimii ani, lucrarea sociala a Bisericii nu s-a diminuat, ci, dimpotriva, a cunoscut anual o usoara crestere. De exemplu, in anul 2012, pentru sustinerea activitatilor social-filantropice, desfasurate prin intermediul celor 679 de institutii sociale si 767 de proiecte si programe sociale, eparhiile Patriarhiei Romane au cheltuit aproximativ 70.000.000 lei, suma provenita din donatiile credinciosilor si alte venituri bisericesti proprii.

6. Sumele primite de la stat sunt relativ mici, intrucat reprezinta doar 0,2% din bugetul de stat. Potrivit datelor oficiale ale Ministerului Finantelor Publice, in anul 2013 celor 18 Culte recunoscute din Romania le sunt alocate de la bugetul de stat 487, 4 milioane lei din care 276,9 milioane lei pentru salarizarea personalului clerical, 174,1 milioane lei pentru salarizarea personalului neclerical si 36,4 milioane lei sprijin pentru constructii, restaurari etc. Suma de 487, 4 milioane lei reprezinta 0,2% din bugetul de stat pe anul 2013, respectiv 0,08% din PIB-ul Romaniei pe anul 2013. De pilda, contributia pentru culte de la bugetul de stat este de aproximativ 10 ori mai mica decat bugetul pentru Educatie (4, 4 miliarde lei).   

7. In majoritatea statelor europene, cultele religioase beneficiaza de sprijin financiar de la bugetul de stat, precum si de diferite scutiri fiscale cu scopul sprijinirii activitatii acestora in tarile respective.

Asadar, dupa cum exista un model german bazat pe traditia istorica si economica a Germaniei, tot asa exista si un model romanesc care tine cont de istoria, cultura, religia, traditia, realitatea sociala si economica din Romania. De altfel, fiecare stat din Uniunea Europeana are specificul sau. In acest sens, Tratatul privind functionarea Uniunii Europene mentioneaza ca 'Uniunea respecta si nu aduce atingere statutului de care beneficiaza, in temeiul dreptului national, Bisericile si asociatiile sau comunitatile religioase din statele membre' (Partea I, Titlul II, art. 17, 1).

In concluzie, initiativa legislativa a Domnului Remus Cernea este irealista si inadecvata pentru contextul romanesc actual. Ea nu rezolva criza economica actuala, ci, dimpotriva, ar putea crea si o criza in relatia stat-culte religioase."

Premierul Victor Ponta: Propunerea lui Remus Cernea nu are sustinerea USL

Propunerea deputatului Remus Cernea conform careia Biserica sa nu mai primeasca bani de la stat nu este sustinuta de Uniunea Social Liberala, a declarat luni premierul Victor Ponta, copresedinte al Uniunii. "Nu (n.r. nu este de acord). E propunerea domniei sale si nu are sustinerea Uniunii Social Liberale", a afirmat Victor Ponta, citat de Agerpres.

Marioara Nistor(PP-DD): Initiativa legislativa a lui Remus Cernea privind Biserica reprezinta o nastrusnicie fara margini

"Intentia unui grup de parlamentari, in frunte cu Remus Cernea, de a initia o propunere legislativa prin care Biserica sa nu mai fie finantata de catre stat este o nastrusnicie fara margini", a declarat deputatul PP-DD Marioara Nistor. Potrivit acesteia, "Biserica reprezinta etalonul suprem in materie de incredere al romanilor in institutiile acestui stat lovit de soarta. Biserica este finantata de la buget inca de la secularizarea din 1863, oprirea acesteia nefiind pusa in practica nici macar de comunisti, cunoscuti pentru prigonirea oricaror tendinte religioase si pentru demolarea lacaselor de cult".

"Sa vii acum si sa propui taierea finantarii bisericilor reprezinta o aberatie populista, o idee nerealista si fara sorti de izbanda. Probabil ca initiatorii acestei nazbatii politice au vrut sa-si faca reclama, in nici un caz nu este o propunere serioasa si palpabila", este de parere deputatul PP-DD.

"Le recomand celor de la USL sa initieze o lege prin care Biserica sa isi recupereze proprietatile luate de stat de-a lungul timpului si sa fie despagubita pentru lacasele rase de pe fata pamantului. Sunt de acord cu nevoia de bani a statului, dar cred ca Guvernul trebuie sa inceapa colectarea de la marii datornici la bugetul de stat, nu de la nevoiasi si din cutia milei", a continuat deputatul PP-DD.

Marioara Nistor le recomanda, totodata, initiatorilor acestei "prostioare laice si de iertat" sa citeasca Biblia. "Mai exact, Sfanta Evanghelie dupa Ioan, capitolul 8, unde se spune ca 'Cel fara de pacat dintre voi sa arunce cel dintai piatra'. Mult mai bine ar fi daca parlamentarii care vor sa taie banii Bisericii ar face legi pentru a da locuri de munca romanilor si pentru a le usura traiul zilnic", sustine Marioara Nistor, citata de Agerpres.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.



















10783 vizualizari

  • +42 (58 voturi)    
    Oooo (Luni, 8 aprilie 2013, 18:56)

    OvidiuDiaconescu [utilizator]

    Se supara BOR ca pierde finantarea? Aproape ca imi stoarce o lacrima raspunsul lor...
    • -35 (51 voturi)    
      hm.. (Luni, 8 aprilie 2013, 20:14)

      Vladutz_Anton [utilizator] i-a raspuns lui OvidiuDiaconescu

      probabil masonii care sprijina ong-urile de gay si anticristi ai lui cernea & co i-au promis o garsoniera in berceni daca ajuta la distrugerea Bisericii, poate poate renunta si el la locuitul impreuna cu parintii macar la 40 de ani.
      • +13 (17 voturi)    
        serios? (Luni, 8 aprilie 2013, 22:09)

        adi_b_razzor [utilizator] i-a raspuns lui Vladutz_Anton

        D'le Vladutz, masonii, gay ong-urile ataca. Dar ce-ar fi sa fim obiectivi. Hai sa ignoram pentru o secunda atacurile din exterior si sa uitam la noi in ograda (ca si eu sunt crstin-ortodox si roman): ce fel de Ortodoxie propvaduim noi cand urlam toata ziulica, "Cuza si urmasii lui (=cine? toti romanii de azi?) sa ne plateasca pentru nedreptatea de la 1800-toamna!?!? ". Cu iubirea, cu iertarea, cum ramane? Cu rugaciunea chiar si ptr. cei ce ne-au nedreptatit cum ramane? Cu jertfa cum ramane? Pentru ce ne vindem misiunea divina? Ptr. 30 de arginti, pardon, de hectare de padure? Pentru 0.2%?
        • -14 (18 voturi)    
          sigur (Luni, 8 aprilie 2013, 23:27)

          Vladutz_Anton [utilizator] i-a raspuns lui adi_b_razzor

          Incercati sa va justificati fariseismul incepand cu 'si eu sunt crestin-ortodox'. Cu toate astea nu conteniti in a-i judeca pe altii, cereti iertarea si iubirea de altii, dar dvs se pare ca nu o aplicati. Vreti sa se roage pt dvs cei pe care-i nedreptatiti, dar dvs va rugati pt cei care fac faradelegi, sa le dea Dumnezeu minte?
          De ce nu lasati mai bine judecata in seama lui Dumnezeu? Pentru ca dvs nu veti fi judecat dupa faptele episcopilor, ci dupa faptele dvs.
          • +14 (14 voturi)    
            serios? (Marţi, 9 aprilie 2013, 0:23)

            adi_b_razzor [utilizator] i-a raspuns lui Vladutz_Anton

            Imi cer iertare, dar pentru BINELE bisericii mele (BOR) pun sub intrebare o administratie mercantila. Da, continuam sa ne rugam ptr ei si ptr toti din conducere (buna, rea) - dupa canoane. Domnul sa ne lumineze si pe noi si pe ei.
            Dar uite ce usor e sa dai cu noroi in altii. Cu gay, masonii si ONG cum se cheama? Pe aia ii judecam? Ne rugam pentru ei ?
          • +14 (16 voturi)    
            ce nevoie are biserica de avere? (Marţi, 9 aprilie 2013, 9:34)

            sorin3 [utilizator] i-a raspuns lui Vladutz_Anton

            Ce sa faca biserica cu paduri, case, bani?
            Crede biserica ca cei multi romani crestin ortodocsi nu ar da banii direct bisericii?
            De ce vrea biserica banii celor care sint crestini doar cu numele?
            De ce nu vrea biserica sa se separe de statul laic si profund necrestin, ca mai apoi sa-l poata crestina ?
          • +6 (8 voturi)    
            bor fara ipocrizie nu se poate.. (Marţi, 9 aprilie 2013, 12:35)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui Vladutz_Anton

            pai cum e mai vladutz treaba asta cu 'cereti iertarea si iubirea'? in mesajul tau de mai sus nu vad prea multa iubire si intelegere fata de 'masonii care sprijina ong-urile de gay si anticristi..' sau asa functioneaza bor?
            mai intai sa vi se dea bani si averi, apoi ne veti iubi pe toti si ne garantati si un loc in casa prietenului vostru imaginar?..

            principala preocupare a bisericii in Romania este financiara. bani, bani, bani... atat auzi cand se vorbeste de BOR. constructii exorbitante, haine cu fir de aur, plimbati toata ziua in limuzine.. reprezentantii lui Dumnezeu pe pamant au uitat de mult ce i-a invatat Iisus. sau poate nu au inteles niciodata?...
          • +1 (3 voturi)    
            care Dumnezeu? (Miercuri, 10 aprilie 2013, 12:40)

            RoMaLeS [utilizator] i-a raspuns lui Vladutz_Anton

            vladut care Domn? esti tare pe dinafara... nu mai pupa calugarii ca te duci direct in nestiinta cu ei... ok? lumea merge inainte si va uita de ortodoxi, catolici etc... stii asta?
          • 0 (2 voturi)    
            deci (Miercuri, 10 aprilie 2013, 13:43)

            liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Vladutz_Anton

            http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_the_world

            doar 33% din planeta asta... 2.4 mil aproximativ sunt crestini... deci 67% nu sunt crestini... nu iti pune asta niste semne de itnrebare?! de unde esti atat de sigur de religia ta?!
        • -7 (15 voturi)    
          Misiunea divina e practic un serviciu public. (Marţi, 9 aprilie 2013, 0:18)

          bgd [utilizator] i-a raspuns lui adi_b_razzor

          Ca orice serviciu public, acesta este finantat de stat in mare masura....deci initiativa dlui Cernea e cam deplasata. Sigur, aici am putea discuta despre credinta romanilor, despre procentul de romani credinciosi, etc...dar deviem si nu asta e ideea. Oricum majoritatea romanilor sunt credinciosi, deci nu are sens taierea conductei cu bani.
          Dar, ca orice serviciu public, acesta ar trebui taxat. Netaxarea lui e o practica paguboasa ce hraneste coruptia si mafia din interiorul BOR. Asta ar fi trebuit sa propuna Cernea...nu bazaconii.

          Cat despre proprietatile confiscate ale Bisericii....dar Biserica de unde le avea totusi? S-a auto-improprietarit?
          • +1 (3 voturi)    
            Tu citesti ce scrii? (Marţi, 9 aprilie 2013, 14:04)

            denvarel [utilizator] i-a raspuns lui bgd

            Sa fie impozitata credinta? Taxa pe serviciul public numit biserica?
            Din ce ev vii?
      • +9 (13 voturi)    
        Sa iti dea BOR o paine ca la saraci. (Marţi, 9 aprilie 2013, 0:28)

        Agnostic [utilizator] i-a raspuns lui Vladutz_Anton

        Macar asa sa semanam a tara civilizata. Esti credincios si consideri ca BOR te reprezinta/lumineaza etc. ? Atunci directionezi o parte din impozit catre BOR ( ca si cu cei 2% de pana acum). Daca nu esti credincios/platesti....atunci pastrezi bani si nu ai parte de slujbe, botezuri cununii. Simplu si la obiect.
        Nu zicea cineva :"„du-te de vinde ce ai, da la saraci si vei avea o comoara in cer! Apoi vino si urmeaza-Ma”'? Asta nu se aplica la bogatiile BOR. Din punctul meu de vedere as cam limita construcita de bisrici, daca nu demola alte si construi apartamente pentru tine si azile de batrani...asta asa ca si ateu.
      • 0 (4 voturi)    
        esti criminal... (Miercuri, 10 aprilie 2013, 13:37)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Vladutz_Anton

        gresesti in atat de multe moduri incat imi e lene sa le analizez pe toate

        biserica se scrie cu B mic apropos...

        si cernea nu e antricrist e ateu... daca ai citi putin ai realiza ca sunt TOTAL diferite.

        si sa nu uit si tu esti "anticrist" pentru musulmani, buudisti, vikingi s.a.m.d. tu negi doar cu un zeu mai putin decat neaga un ateu.... nu e mare diferenta...
    • +9 (13 voturi)    
      :) (Marţi, 9 aprilie 2013, 8:46)

      utilizator_ [utilizator] i-a raspuns lui OvidiuDiaconescu

      Raspunsul BOR este asemenator cu raspunsul unui SRL. Biserica SRL.
      Si este in contradictie profunda cu morala crestina.
      Totul s-a transformat intr-o afacere, incet-incet.
      O afacere foarte profitabila.Pentru Biserica,evident.

      La raspunsul privind secularizarea as fi de acord sa se faca o socoteala cat valoreaza toate bunurile luate in 1863 si sa fie pusa valoarea lor fata in fata cu suma cheltuita de la buget in toti anii incepind cu 1863 pina in zilele noastre.

      Ce depaseste ca valoare sa se dea inapoi la stat.Pun pareu ca BOR ar ramine dator inca 150 de ani de aici incolo.
      Asta nu inseamna ca sustin ce spune Cernea, nu vreau sa fie distrusa Biserica SRL, insa ar fi normal ca subventia sa fie redusa la o valoare care sa tina cont de realitate si ar fi normal ca Biserica SRL sa se tina cat mai departe de afaceri.

      Sa redevina ceea ce a fost Biserica atunci cand romanului ii era greu si sa ii fie sprijin , nu povara.

      N-am zis nimic de controale ale fiscului si de ce ar fi trebuit sa faca ANAF de foarte mult timp.
      Cine are ochi sa vada , vede , si poate i-ar trebui si un pic de credinta.

      Cineva acolo sus vegheaza si exista posibilitatea ca intr-o zi sa-si indrepte privirea si atentia acolo unde trebuie.
  • +18 (30 voturi)    
    Nu zau ? (Luni, 8 aprilie 2013, 19:01)

    Zummm [utilizator]

    Mai bine ai lua exemplu celui din Cipru daca ai un Dumnezeu
    • +14 (18 voturi)    
      tov. mazare (Luni, 8 aprilie 2013, 20:36)

      DragosMc [utilizator] i-a raspuns lui Zummm

      Foarte interesanta atitudinea lui Radu Mazare, care, daca nu ar fi venit cu initiativa de transformare a Constantei in bordel cu care alegorice, ar fi parut doar un demagog de buna credinta.

      Cu alte cuvinte nici dracilor nu le e pe plac un asa mascarici ca cernea, care mai mult ii incurca prin initiativele lui stupide si lipsite de tact. Lor le trebuie oameni inteligenti, alunecosi, diplomati, care sa ademeneasca masele, se pare ca 'baiatu lu mama' nu s-a maturizat indeajuns sa inteleaga treburile astea.
  • +29 (37 voturi)    
    VAI! (Luni, 8 aprilie 2013, 19:06)

    adi_b_razzor [utilizator]

    Sunt crestin-ortodox si roman. Dar BOR greseste cras in aceasta atitudine. Si cel mai mult ma doare placa cu "secularizarea lui Cuza". Frati crestini, clerici si laici - care faceti asemenea comentarii si luati asemenea decizii administrative: dar cu IERTAREA cum ramane?!??? De ce "pedepsim" un stat roman (=noi, cei de acum) pentru ce a facut tata Cuza acum peste 150 de ani??!? Daca suntem Biserica lui Hristos si Duhul Sfant lucreaza cu noi, de ce ne vindem si ne tziganim pe nshpe% paduri, tzshpe%t teren arabil etc. etc. ?? Domnul sa ne ierte si sa ne lumineze
  • +29 (39 voturi)    
    subventie irationala (Luni, 8 aprilie 2013, 19:07)

    vasile-adrian [utilizator]

    As vrea sa completez declaratia Patriarhiei> Eliminarea contributiei statului ar trebui sa fie completata de confiscarea pamanturilor si padurilor bisericesti si in plus de impozitarea tuturor proprietatilor ramase (constructii, masini, etc). Sa traiasca din pomenile adunate de preoti cu galetusa si din ce se aduna la cutia milei. Oricum sunt indecent de bogati iar luxul din patriarhia romana te duce gu gandul la Taj Mahal.
  • +35 (43 voturi)    
    retrocedarea in intregime a bunurilor BOR (Luni, 8 aprilie 2013, 19:15)

    flavisept [utilizator]

    in cazul in care s-ar decide retrocedarea in intregime a bunurilor BOR si a celorlate culte (asa ar fi normal) nu cred ca ar ramane suprafete de teren cultivabil,paduri, intravilane, cladiri sociale pentru restul populatiei. Din ce bani se construiesc totusi atatea biseric si alte chinovii? Sunt zone din tara (Tg. Neamt - Piatra Neamt- Bicaz - Athosul romanesc) unde la fiecare kilometru e cate un schit sau manastire. Si se construiesc mereu si mereu altele. Cu toata placerea as da bani pentru BOR daca as vedea construindu-se si altceva: azile pentru saraci, batrani, copii ai strazii, scoli pentru sate care sa aiba apa curenta si WC in casa. Cand l-am intrebat pe staretul de la Pangarati de unde sunt bani pentru toate constructiile noi mi-a raspuns: de la credinciosii care ne cer sa ridicam aceste noi lacasuri. I-am propus ca in calitate de indrumator spiritual al enoriasilor sa incerce sa-i convinga sa dea bani si pentru un azil de batrani. Mi-a intors spatele fara sa spuna un cuvant. Asemenea discutii am mai avut si in alte locuri "aglomerate"
  • +17 (31 voturi)    
    hahaha (Luni, 8 aprilie 2013, 19:17)

    0m [utilizator]

    Sa ia tot ce au avut!!! Eu sunt ardelean, mi se rupe de ce a avut BOR pe vremea lui Cuza !!!!
    hahahaha
    • +4 (10 voturi)    
      regret (Luni, 8 aprilie 2013, 21:48)

      a62 [utilizator] i-a raspuns lui 0m

      Regret ca legea secularizarii averilor manastiresti , emisa de Cuza , nu a fost aplicata in 1919 , in Transilvania . Ne scutea de multe retrocedari facute dupa 1990 .
  • +35 (41 voturi)    
    Nu ai cu cine (Luni, 8 aprilie 2013, 19:17)

    un.Dac [utilizator]

    Nu ar fi mai bine sa marim bugetul sanatatii luand bani de la culte?

    Nu cumva ii faci mai mult bine omului asigurandui un sistem medical sanatos, decat sa ii asiguri popi? Popii canta, nu vindeca.

    Ponta nu sustine initiativa ca nu are oua. Se teme sa nu piarda electorat.

    Mai bine subfinantam spitalele si oamenii sa moara mai usor ca sa aiba popii ce canta.

    Bravo USL ca nu sustineti initiativa! Popii fac campanie, nu gluma!
  • 0 (28 voturi)    
    Cernea numai la usl putea gasi un loc cald (Luni, 8 aprilie 2013, 19:20)

    visio [utilizator]

    la cum stie baiatul asta sa bata campii, locul cel mai bun este intre plagiatori, criminali si hoti...despre biserica pot spune numai ca sunt parazitii societatii; nu atat de rai ca politicienii, insa sunt exemplul imoralitatii umane...
  • +22 (26 voturi)    
    Marioaro, taica ... (Luni, 8 aprilie 2013, 19:25)

    zwilling [utilizator]

    "Mult mai bine ar fi daca parlamentarii care vor sa taie banii Bisericii ar face legi pentru a da locuri de munca romanilor si pentru a le usura traiul zilnic"

    Apai daca s-ar face locurile de munca numai din legi ... Mai e nevoie si de ceva bani pentru investitii, care bani ar putea proveni ... ghici de unde?
  • +8 (18 voturi)    
    Preotul slab si sarac.... (Luni, 8 aprilie 2013, 19:25)

    cristian_n [utilizator]

    Om cinstit de felul lui....isi declara veniturile...la orice sarbatoare....nastere..botez..etc....
    La fel si sfantul cler...
  • +16 (26 voturi)    
    ... (Luni, 8 aprilie 2013, 19:41)

    vitan.sandu [utilizator]

    Nu luati si pielea de pe noi? Si mai ziceti ca voi sunteti slujtorii lu Dumnezeu pe pamant! Mai curand slujitorii lui Mamona. Sa va fie rusine!
  • +23 (33 voturi)    
    Lipsește logica, da, da,da... (Luni, 8 aprilie 2013, 19:44)

    Krokodilul Chichiricios [utilizator]

    După BOR statul ar trebui să finanțeze și actele de caritate ale bisericii...cred că deja se exagerează. Dl.Cernea are perfectă dreptate- BOR-ul- ca orice altă instituție trebuie să se întindă cât îi e plapuma. În definitiv Iisus nu primea bani de la stat...
  • +23 (29 voturi)    
    dar dacii ce spun? (Luni, 8 aprilie 2013, 19:46)

    Ion Zapada [utilizator]

    nu mai bine confiscam toata averea lui BOR ca vorba aia, inaintea lui BOR au fost dacii...eventual cedam pamanturile la urmasii romanilor-italienii si gata.
    Auzi neobrazare la BOR-ca vor averile dinainte de Cuza...
    Mai naparcilor, nu va e rusine?
  • +18 (28 voturi)    
    bugetul bisericii (Luni, 8 aprilie 2013, 19:51)

    kripton [utilizator]

    sunt crestin ortodox practicant,nu sectant,nu ateu,deci cu durere si frica de dumnezeu scriu cele ce urmeaza: am vazut la tv limuzinele in care umbla conducatorii bor si m-am ingrozit; pe sangele mucenicilor s-a zidit biserica si voi aveti nesimtirea sa va afisati intr-un lux pe care numai miliardarii si-l permit;ma mir ca sunteti atat de lipsiti de minte incat sa dati viata cea fericita in hristos pt niste jucarii sclipitoare pe care le va manca rugina... citati din scripturi si le talcuiti,dar traiti ca paganii,sau ca bogatul cel nemilostiv din evanghelie,care in toate zilele petrecea in chip stralucit,imbracat in porfira si vizon. am ajuns de rasul sectantilor si al mahomedanilor, oameni fara minte,care nu cugetati la exemplul nenorocit pe care-l dati acestui neam oropsit din care v-ati ridicat nu ca sa-l slujiti ci ca sa-l faceti de ocara... pui de naparci le-a zis celor ca voi glasul celui ce striga in pustie: drepte faceti caile voastre ca iata,imparatia este aproape! (citat din memorie) o sa mosteniti gheena focului,oameni cu barba lunga si minte scurta...
    • -10 (16 voturi)    
      domnule crestin practicant (Luni, 8 aprilie 2013, 20:21)

      Geo201 [utilizator] i-a raspuns lui kripton

      daca sunteti asa de practicant de ce-i judecati pe altii? Nu stiti ca prin asta v-ati judecat pe dvs ?

      Apoi, de ce bagati toti preotii la gramada pentru anumite elemente care s-au strecurat in interiorul Bisericii? Daca ati fi practicant ar trebui sa stiti ca odata cu scaderea in credinta a oamenilor, "uraciunea pustiirii" se va aseza unde nu-i este locul..

      Daca vedeti la TV ca doctorii iau spaga, sau uita foarfecele in pacient la operatie, sau alte ispravi, nu mai mergeti la doctor, sau cautati un doctor mai bun?
      Cu alte cuvinte, pentru trup va ingrijiti, dar pentru suflet, nu (care, daca ati fi crestin practicant ati sti ca este cel mai important, si nemuritor)
      • +11 (17 voturi)    
        drept la replica (Luni, 8 aprilie 2013, 22:28)

        kripton [utilizator] i-a raspuns lui Geo201

        m-am referit direct la ierarhii care se afiseaza in masini de zeci de mii de euro,nu la ierarhi cum a fost patriarhul serbiei cel de fericita pomenire pavle,care mergea prin beograd cu autobuzul,sau sfantul episcop ioan maximovici,care umbla descult pe strazile din san francisco. iar chestia cu ''nu judeca''... domnule,ma iei probabil de tampit,vad lupii in piele de oaie paznici la stana,si eu trebuie sa tac ''din smerenie'' daca asa intelegi dumneata smerita cugetare,mai gandeste-te. eu am facut-o deja. si aminteste-ti ca acesti prea sfintiti si inalt preasfintiti, au facut legamant de saracie. apoi daca l-au facut,sa-l si tie,nu de alta dar ne invata si pe boieri si pe poporeni,ca merge sa spui una si sa faci alta; apoi daca sunt sperjuri,sa ne scuteasca , de asa episcopi chiar nu avem nevoie. in caz ca nu stii,afla ca inainte de reforma lui cuza-masonul,poporul isi alegea singur episcopii;si ii alegea dintre cei vrednici; azi ne sunt bagati pe gat niste vulpi viclene care distrug biserica pe dinauntru;asta vede orice om teafar la minte iar dumneata vii si spui ''sa nu judecam'' ; sau esti iresponsabil sau manipulezi crezand ca vorbesti cu copii fara judecata...
        • -7 (11 voturi)    
          din pacate bateti campii (Luni, 8 aprilie 2013, 23:14)

          Geo201 [utilizator] i-a raspuns lui kripton

          Preoti umbland desculti prin bucuresti nu ar face decat sa sminteasca si mai tare un popor si asa tembelizat de cultura vestica, si sa goleasca bisericile de tot.. Dar dvs probabil asta vreti, sa smintiti lumea. Bogatia nu e pacat in sine, ci dragostea de bani, tot la fel cum un sarac caruia ii curg balele la vilele vecinilor nu e un bun crestin.
          Inca o data va repet, judecati pe altii ca un pagan practicant, ii bagati pe toti in aceeasi oala, in spiritul anticrestinesc contemporan.

          Este adevarat ca Biserica este foarte mult corupta la varful ei, dar, in loc sa o desfiintam de tot (visul absolut al dracilor) de ce nu facem ceva sa o schimbam in bine? De ce in loc sa vedem tot timpul preotii corupti nu cautam un duhovnic bun, la fel cum cautam un doctor bun pentru trupul muritor? Daca toata lumea ar proceda asa, preotii nevrednici ar disparea de la sine... deci, ca o concluzie logica, aceste elemente au ajuns in Biserica cu largul nostru concurs, din ignoranta si departarea noastra de Biserica.

          Inchei cu un citat din memorie al parintelui Arsenie Boca: "Vreti preoti mai buni ? Nasteti !"
          • +6 (8 voturi)    
            campii (Marţi, 9 aprilie 2013, 6:41)

            kripton [utilizator] i-a raspuns lui Geo201

            la citatul dat de dvs va raspund cu alt citat,dintr-un ascet harismatic grec(care toata viata a umblat descult fara a sminti poporul)rostite in toamna lui '44 cand nemtii fugeau din grecia: ''mamele au nascut lupi,iar lupii sunt insetati de sange'' proorocind astfel razboiul civil care urma sa inceapa. da,nasc mamele,dar ce nasc?si ce educa? eu nu inteleg logica dvs,dupacare ''bat campii''. o asemenea afirmatie necesita argumente. eu nu vad nici un argument. in schimb va aduc eu argumente: in orasul meu se construieste o catedrala de ... 20 ani,si abia au terminat-o pe dinafara. fabricile s-au inchis,de la 61 mii populatia a scazut la 35 mii,pe strazi vezi numai copii si batrani... cineo va folosi,cand va fi gata,daca va fi gata? alt exemplu:in 2005 inundatiile lasa calici o femeie vaduva si copii ei; se duc sa ceara ajutor la o manastire din zona,iar staretul le spune ca ''nu da pomana dar da de lucru''Muncesc aceia la o cladire anexa,toata vara,DAR NU SUNT PLATITI. pana la urma femeia merge sa ceara ajutor la ... ADUNARE. stiti ce este ADUNAREA,nu?prietenul care mi-a povestit faza nu a mai dat pe la biserica de 7 ani.de cand s-a intamplat nenorocirea asta. 7 ani fara rugaciune...alt prieten vrea satreaca la catolici,pt ca varul lui nu si-a putut ingropa mama acum cativaani,pt ca popa avea tarif: 5 milioane,altfel nu face slujba!a iesit urat,oamenii nu aveau acei bani,dar nici sa inghita chestia asta ''din smerenie'' nu erau dispusi. am prieteni in seminarii si institute teologice,ce povestesc ei iti inghiata inima. dar ma rog,se pare ca dvs stiti mai bine. sanatate!
    • -12 (18 voturi)    
      Nea practicantule (Luni, 8 aprilie 2013, 21:58)

      Ambalezu [utilizator] i-a raspuns lui kripton

      care nu esti sectant si pui o lacrima de popa la temelia catedralei BOR, poate ai dormit la slujba aia unde te invata taica popa ca Dumnezeu si Christos se scriu cu majuscule bre. Adica atunci cand mergi si practici nu mai dormi si fa ce spune popa nu ce face el.
      • +6 (6 voturi)    
        ce spune popa (Marţi, 9 aprilie 2013, 6:48)

        kripton [utilizator] i-a raspuns lui Ambalezu

        tema articolului este ce face popa nu ce fac eu. iar problema de ortografie nu are nimic a face cu subiectul in discutie. poate era mai bine sa va concentrati pe acesta.
    • +3 (5 voturi)    
      Eu m-am lasat de ortodoxie din motive similare (Marţi, 9 aprilie 2013, 12:20)

      Alui [utilizator] i-a raspuns lui kripton

      dar te salut frateste!
      Pana la urma nici Isus n-a fost ortodox, dar i-a cunoscut pe farisei care au fost exact ca popii ortodocsi de azi. Judeca singur pe cine vrei sa urmezi, pe Isus sau pe farisei(popii ortodoxi)!
      • 0 (0 voturi)    
        apostoli/preoti (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 14:48)

        kripton [utilizator] i-a raspuns lui Alui

        eu Il urmez pe IISUS si pe apostolii pe care EL I-a numit PRIETENII SAI. daca iuda si cei asemenea lui din randul clerului,au ales vitelul de aur,ii priveste. dar cand napoleon I i-a spus papei din acea vreme: ''daca nu faceti cum vreau eu,distrug biserica catolica'' a venit acest raspuns formidabil: sire,noi preotii, de 19 veacuri incercam sa o distrugem,dar nu am reusit! biserica va avea slujitori vrednici,pana la sfarsit!
  • +12 (18 voturi)    
    da ,exact asa este (Luni, 8 aprilie 2013, 19:59)

    luci30 [utilizator]

    si in Germania,si as mai adauga si taierea banilor dati bisericii si preotilor pt. nunti,botezuri ,inmormintari,molifte,parastasuri,sfintiri de morminte ,de case,cheta la fiecare slujba,plata cultului si lista poate continua,dar eu am s-o inchei intrebind citi preotiau plecat sa lucreze in strainatate pt ca nu aveau bani sa-si intretina familia
  • +2 (10 voturi)    
    da ,exact asa este (Luni, 8 aprilie 2013, 19:59)

    luci30 [utilizator]

    si in Germania,si as mai adauga si taierea banilor dati bisericii si preotilor pt. nunti,botezuri ,inmormintari,molifte,parastasuri,sfintiri de morminte ,de case,cheta la fiecare slujba,plata cultului si lista poate continua,dar eu am s-o inchei intrebind citi preotiau plecat sa lucreze in strainatate pt ca nu aveau bani sa-si intretina familia
  • +25 (33 voturi)    
    Cata demagogie din partea BOR (Luni, 8 aprilie 2013, 20:06)

    bigbrother [utilizator]

    In primul rand, vorbim de secularizarea domeniilor in timpul lui Cuza, nu pe vremea comunistilor. Deci nu dupa vremea strabunicilor. Retrocedarea ar trebui sa aiba o limita indiferent cine o solicita, sau ne intoarcem la daci si romani sa revendicam aurul luat de romani dupa cucerire? As mai aduce in discutie si situatia cu padurile retrocedate despre care se vorbeste zilele astea..

    In al doilea rand, ca tot se vorbeste ca peste 80% sau nu stiu cat din populatia Romaniei este majoritar ortodoxa. Eu va spun ca la mine nu a venit niciodata nimeni sa ma intrebe ce religie am. Nici macar la ultimul referendum la mine nu a ajuns nimeni. Eu sunt ateu si nu apartin niciunui cult religios. Nu vreau sa mai platesc pentru BOR.
    Cum fac sa ies din tarasenia asta?

    In al treilea rand, BOR se plange ca are cheltuieli. Pe bune? Eu stiu ca o firma, daca vreti, cand s-a extins prea mult si nu mai face fata cu salariile, trebuie sa reduca numarul locatiilor. Nu vad insa ca asta sa fie o problema pentru BOR care a avut incasari record, FARA SA CONTRIBUIE cu un leu catre bugetul de stat. Si totusi, acei 0.2% (de fapt sunt 0.4, dar cine mai sta sa socoteasca) sunt acordati anual, pe langa plati facute de primarii si multe alte sume nedeclarate de preoti.

    In al patrulea rand, BOR pune egal intre Educatie si religie. De reamintit ca acei profesori platiti de Ministerul Educatiei platesc impozite. Ceea ce nu se intampla cu profesorii de religie platiti de BOR, curios, tot din bani de la stat neimpozitabili.

    In al cincilea rand, poate imi spune cineva la ce sunt bune bisericile una la 500 de metri de alta. Incerc sa inteleg motivul pentru care s-au construit mai multe biserici decat scoli, centre de ajutor pentru persoane defavorizate, parcuri. Ca un exemplu concret, biserica de langa blocul meu a fost construita pe locul unui parculet pentru copii.

    Si il al saselea rand, religie nu inseamna credinta.
  • +10 (16 voturi)    
    re luci30 (Luni, 8 aprilie 2013, 20:12)

    luci30 [utilizator]

    citi sunt someri din tagma lor,datornici la intretinere,la banca,in contextul actual romanesc..Mai cititi Evanghelia dupa Ioan,mai oameni buni,si nu sunt atee,dar in relatia cu D-zeu n-am nevoie de intermediari sau translatori
  • +11 (15 voturi)    
    CA SA FIE CLAR DESPRE CE VORBIM! (Luni, 8 aprilie 2013, 20:20)

    father nicky [utilizator]

    Secularizarea averilor mănăstirești a fost, alături de reforma agrară, una dintre reformele fundamentale adoptate de Alexandru Ioan Cuza pentru modernizarea României, prin care proprietățile bisericilor și mănăstirilor închinate din țară au fost trecute în proprietatea statului. Măsura adoptată în 1863, la 4 ani de la Unirea Principatelor, era fundamentală pentru formarea noului stat român, întrucât 1/4 din suprafața arabilă a țării aparținea mănăstirilor românești aflate sub influență preponderent greacă. Aceste proprietăți generau anual venituri de circa 7 milioane de franci, bani care luau calea străinătății și pe care călugării greci instalați în mănăstiri îi cheltuiau fără să dea socoteală autorităților și fără să aducă un folos real românilor.
    „Legea secularizării averilor mânăstirești” a fost votată la 17 (SV) /29 decembrie (SN) 1863 și prevedea că:
    Toate averile mănăstirești închinate și neînchinate precum și alte legate publice sau daruri făcute de diferiți testatori și donatori din Principatele Unite la Sfântul Mormânt, Muntele Athos, Sinai precum și la mitropolii, episcopii și la metoacele[5] lor de aici din țară și la alte mănăstiri și biserici din orașe sau la așezăminte de binefacere și de utilitate publică, se proclamă domeniuri ale Statului Român, iar veniturile acestor așezăminte vor fi cuprinse în bugetul general al statului.
    Legea secularizării prevedea o compensație de 82 milioane lei (din care aveau să se scadă 31 milioane datoare statului de așezămintele religioase), o sumă mare pentru bugetul țării, bani pe care călugării greci i-au refuzat nemulțumiți. Conducerea Bisericii Ortodoxe Elene a hotărât să refuze oferta făcută de statul român, în speranța că Puterile garante vor interveni. În final călugărilor nu li s-a mai plătit nimic. Pentru a nu avea aparența unei legi xenofobe, au fost secularizate deopotrivă și averile mănăstirilor românești, care nu țineau de greci.
    • +3 (7 voturi)    
      ”Averea” (Luni, 8 aprilie 2013, 21:37)

      Krokodilul Chichiricios [utilizator] i-a raspuns lui father nicky

      Averea a fost făcută în rare cazuri de biserică. Comentând viața mizerabilă a cetățenilor României- de ieri- adică când Biserica cică își folosea averile pentru fapte bune- și de azi- când 1000 din cei 14.000 de preoți sunt ținute de BOR !- vedem că aceeași jălnicie...
    • +4 (8 voturi)    
      completare (Luni, 8 aprilie 2013, 21:55)

      a62 [utilizator] i-a raspuns lui father nicky

      Majoritatea manastirilor ereau inchinate manastirilor grecesti , toate veniturile lor mergeau in Grecia . Procentual , cate proprietati ereau ale Bisericii Ortodoxe Romane si cate ale Bisericii Ortodoxe Elene ?
      • -1 (1 vot)    
        COMPLETARE ! (Luni, 15 aprilie 2013, 17:34)

        father nicky [utilizator] i-a raspuns lui a62

        Dar spatiul limitat nu-mi permite o tratare exaustiva a temei! Puteti afla tot ce doriti din informatiile numeroase de pe GOOGLE sau citind o Istorie a Romaniloe!Pe scurt, Legea secularizarii a trecut in propretatea statului roman urmatoarele: - 75 de mănăstiri închinate bisericii grecești, dintre care 44 din Țara Românească și 31 din Moldova, care dețineau la rândul lor mai multe metocuri și moșii. Numărul moșiilor închinate era de 560 (366 în Țara Românească și 194 din Moldova).[6] Ele totalizau circa un sfert din teritoriul arabil al țării, plus numeroase păduri.
  • +14 (16 voturi)    
    mda (Luni, 8 aprilie 2013, 20:31)

    ala_ [utilizator]

    de la 1800 si de-acu pururea si in veci amin, romania trebuie sa plateasca bisericii si miilor ei de angajati.
    ce logica este asta? :))
    sa plateasca cei care vor, nu statul. Asa e normal si corect.
    Cine vrea sa ajunga in rai, sa plateasca!
  • +11 (17 voturi)    
    Nimic mai simplu (Luni, 8 aprilie 2013, 20:44)

    corvus coraX [utilizator]

    Dacă marea majoritate a contribuabililor sunt otodocși, luați numai de la ei, ce atâta brânză?! Și s-a rezolvat problema, toată lumea e mulțumită...
  • +5 (13 voturi)    
    :) (Luni, 8 aprilie 2013, 20:59)

    B.Dan [utilizator]

    Taiati tot! Daca D-zeu e asa smecher, o sa ne ierte si fara cotizatii!
  • +2 (12 voturi)    
    În Germania... (Luni, 8 aprilie 2013, 21:25)

    Krokodilul Chichiricios [utilizator]

    ...știu foarte sigur că am plătit - era în 1993- o taxă pentru biserică. Dar taxa acoperea probabil contravaloarea tuturor serviciilor prestate- și nu era orientată spre o anumită biserică- mecanismul de distribuire a acesteia fiind probabil reglementat în funcție de enoriași.
    Să facă și la noi același lucru- și pentru o taxă modică BOR-ul să asigure toate serviciile religioase (evident că nu și locul de veci- dar slujbele de la botez și până la îngropăciune ar putea fi compensate).
    Este dezamăgitoare percepția unor oameni politici- a se vedea PP-DDista domnului . De asemenea este izbitoare trufia și lipsa de bun simț a reprezentanților BOR care ar trebui să facă ce fac nu pentru că sunt plătiți.
    Pentru fraze precum ”Statul roman nu finanteaza opera social-filantropica si cultural-educationala pe care Biserica Ortodoxa Romana o desfasoara in beneficiul unor categorii defavorizate din societate.” respectivul ar trebui trimis toată viața la un regim cu pâine și apă, autoflagelare și stat singur pe stâlp în deșert...
  • +8 (12 voturi)    
    sunt multe intrebari... (Luni, 8 aprilie 2013, 21:46)

    TDragos [utilizator]

    Ce este Biserica si statul? Pe cine reprezinta ei?
    De ce are nevoie Biserica de proprietati? De ce trebuie sa dea statul bani la biserica si nu lasa la latitudinea fiecarui individ daca doreste sa dea o parte din banii sai catre biserica?
    De ce se construiesc biserici dublu fata de numarul de scoli, spitale, azile la un loc?
    Ca ortodox sunt profund dezamagit de situatia in care se afla Biserica Ordoxa si multi dintre reprezentantii sai.
    Biserica participa tacit la distrugerea identitatii acestei natiuni prin lipsirea de educatie a unui numar foarte mare de conationali.
    Cum se implica Biserica in educare copiilor din familii sarace sau in rezolvarea altor probleme sociale?
    Ne rezumam doar la puparea de icoane si atingerea de moaste?
    Daca continua pe aceeasi directie credibilitatea Bisericii o sa scada foarte mult in urmatorii 10 ani. Am vazut un sondaj din care rezulta ca in ultimii 10 ani credibilitatea bisericii a scazut de la 90% la 60%...Biserica Ortodoxa este rupta de cetatean si de scopul pentru care a aparut.
    • -6 (8 voturi)    
      biserici si scoli (Marţi, 9 aprilie 2013, 6:57)

      kripton [utilizator] i-a raspuns lui TDragos

      o intrebare: stiti cate biserici si cate scoli sau construit sub regimul comunist ateu? multe scoli intr-adevar,si f putine biserici,de fapt mai milte s-au demolat decat s-au zidit; insa populatia din 1945 pana in prezent a crescut semnificativ; e destul de rezonabil sa credem ca dupa o jumatate de secol de comunism,era o nevoie puternica de biserici; in orasul meu,la 60 mii oameni in '90 exista o biserica mica zidita la 1840 si atat..comunistii au construit fabrici,blocuri,scoli,sali de sport,niciodata biserici....la asta nu v-ati gandit,nu-i asa? in plus,biserica si scoala nu ar trebui puse in competitie,deoarece au functii diferite in societate;scoala se adreseaza unui segment din populatie (6-18ani)biserica TUTUROR deci e de presupus ca e nevoie de mai multe biserici decat de scoli in cifra absuluta vreau sa spun. e o falsa problema cea ridicata de dvs,daca nuar fi coruptie in tara,ar fi bani si pt biserici si pt scoli si pt spitale.
      • +4 (6 voturi)    
        segmente de populatie (Marţi, 9 aprilie 2013, 9:51)

        sorin3 [utilizator] i-a raspuns lui kripton

        Scoala se termina la 18 ani? pentru unii abia atunci incepe!
        BOR e o organizatie a oamenilor si in particular a romanilor... deci e la fel de corupta ca si... sa zicem un partid politic romanesc.
        As putea sa va dau zeci exemple de cum strica BOR banii primiti cadou, cum s-ar zice bani nemunciti, dar le stim cu totii, atita ca unii aleg sa ascunda mizeria sub pres.
  • -8 (14 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 8 aprilie 2013, 21:51)

    [anonim]

  • +14 (16 voturi)    
    Eu sprijin acest demers (Luni, 8 aprilie 2013, 22:06)

    hsl [utilizator]

    - In felul acesta biserica ortodoxa poate beneficia nu doar de 0.2% din bugetul de stat ci de 2% din toate contributiile ortodocsilor (de macar 10 ori mai multi bani);
    - sa li se dea pamanturile toate inapoi dar sa li se opreasca toate suprafetele cu care au fost improprietarite bisericile de catre toti domnii romani de pana la Cuza; sa li se opreasca 10% din patrimoniul initial in contul zeciuielii; sa fie obligat tot personalul clerical si neclerical sa lucreze gratuit pentru stat echivalentul lucrat de tarani timp de cateva sute de ani pe aceleasi pamanturi primite moaca (eventual sa o faca imediat pana la stingerea "datoriei").

    Pe langa toate ideile tampe ale lui Cernea uite ca a strabatut si una de bun-simt care merita sustinuta.
  • +12 (16 voturi)    
    Popii mint? (Luni, 8 aprilie 2013, 22:16)

    Alui [utilizator]

    Averile secularizare de Cuza aparțineau in proporție de 90% manastirilor grecesti, fără legătura cu bisericile si manastirile românești.
  • +8 (12 voturi)    
    interesant (Luni, 8 aprilie 2013, 22:39)

    strelka [utilizator]

    Nici macar 1(unu) comentariu favorabil BOR.... In 20 de ani bisericile vor deveni la fel de pustii precum muzeele azi...in urmatorii 20 nu va mai avea cine sa le sustina.....
    • -7 (9 voturi)    
      partea buna.. (Luni, 8 aprilie 2013, 23:31)

      Vladutz_Anton [utilizator] i-a raspuns lui strelka

      ..ca cei care bat campii pe net, in lipsa de ocupatie, incluzandu-ma si pe mine, nu sunt inca decat un procent destul de mic raportat la populatia tarii, asa ca numarul comentariilor este oarecum irelevant. Crestinii adevarati apar mai putin prin mediul online sa comenteze
      • +5 (9 voturi)    
        Corect (Marţi, 9 aprilie 2013, 7:56)

        feisbuk [utilizator] i-a raspuns lui Vladutz_Anton

        Ei injura (crestinii adevarati) si apoi spun o rugaciune, citesc pasaje din Evanghelie de pe iPad si halesc salam cu MSG-uri ca postul e pentru fraieri.

        Ca veni vorba, la vazut anul asta careva pe Iisus? Ca cica a inviat deja.
    • +1 (3 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Luni, 8 aprilie 2013, 23:32)

      [anonim] i-a raspuns lui strelka

  • +5 (9 voturi)    
    culmea culmilor! (Luni, 8 aprilie 2013, 23:46)

    taranistu [utilizator]

    după ce că incă nu a retrocedat fratilor greco-catolici bisericile lor, BOR vrea acum si ceea ce nu i-a apartinut! Pe vremea lui Cuza grosul banetului mergea spre Muntele Athos, desi ortodocsii il acuza pe papa de la Roma ca manevreaza bani, dar muntele Athos ce face? Patriarhul Ciprului voia sa ajute statul cu averea bisericii sale, bravo lui, dar nu era el actionar (el ca biserica, evident), la nu stiu cate banci?
    Apropos de greco-catolici, ultimul exemplu de conduita crestina a BOR: in Silvasu de Jos, HD, sunt doua biserici, există două biserici, una ortodoxă şi una greco-catolică, (ce este închisă nefiind retrocedată), serviciile religioase s-au oficiat în casa d-lui prof. univ. dr. Sigismund Duma. În anul 2012 s-a cumpărat un teren într-o zonă centrală a localităţii. Pe acest teren se va construi noua biserică.
    Cu alte cuvinte, decat sa o dea inapoi proprietarilor de drept, mai bine o tin inchisa. Iar greco-catolicii sa isi construiasca pe banii lor (pentru astia nu prea se gasesc bani de la Stat, ca is putini si deci putine voturi). Alti bani, alta distractie, poate BOR spera ca vor veni iar comunistii si le va da lor si bierica aia noua de-o construiesc acum greco-catolicii!!!
    De parca numa de inca o biserica mai era nevoie in satul ala, nu de o mana intinsa si buna intelegere, ca intre niste crestini! Rusine sa va fie si va ierte Dumnezeu!
  • +3 (5 voturi)    
    sa le dea .... (Marţi, 9 aprilie 2013, 5:18)

    gopo111 [utilizator]

    ce au avut atunci cind s-a infiintat biserica ortodoxa, atunci cind ea a luat fiinta, nu ce au cerut cu tupeu de-a lungul timpului de la diferiti domnitori si presedinti, iar daca totusi le da inapoi sa aiba grija de paminturi si paduri sa nu se puna pe taiat, si apoi sa vina impozitele sa vedem de unde platesc popii lui peste, s-au or scumpi cumva serviciile?
  • +1 (9 voturi)    
    Cernea (Marţi, 9 aprilie 2013, 7:53)

    feisbuk [utilizator]

    Cernea este o mizerie de om. Acum 6 luni se pupa cu Mazare prin emisiuni desi stia ca Mazare se bazeaza pe electoratul ultra-tamp si cu frica de doamne doamne. Stia ca Mazare taie 100 copaci foarte repede daca poate ridica o biserica din BCA sau fag. Sia ca Mazare cioparteste parcurile pentru a face loc benzinariilor si barurilor.

    Nu a avut nici o jena sa isi puna *urul pe un scaun bine platit, ca sa fie si parintii lui mandri: Remus are un loc de munca stabil. Nu a avut nici o jena sa se pupe in fund cu toti uselacii.

    Remus Cernea, lasa-ne. Da-ti demisia din Parlament si dupa aia aplec urechea la ceea ce vrei sa faci. Esti un ipocrit.
    • +10 (10 voturi)    
      ai dreptate (Marţi, 9 aprilie 2013, 9:56)

      sorin3 [utilizator] i-a raspuns lui feisbuk

      dar nu asta e subiectul.
      Daca s-ar aplica rationamentul tau toti parlamentarii ar trebui sa plece. problema e ca rationamentul ar trebui aplicat de alegatori, in momentul votului. Iar cei 85% crestini ortodoci au ales 70% pe liber cugetatorul Ion Iliescu(adica pe reprezentantul celor ce au demolat bisericile si au bagat popii in puscarii). Care USL acum e mare sustinaor al BOR...
  • +3 (5 voturi)    
    Da ce zice Biblia mai conteaza? (Marţi, 9 aprilie 2013, 12:08)

    Alui [utilizator]

    "Nu oricine Îmi zice: Doamne, Doamne, va intra în împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu Celui din ceruri. "
    "Iisus i-a zis: Dacă voieşti să fii desăvârşit, du-te, vinde averea ta, DA-O SARACILOR şi vei avea comoară în cer; după aceea, vino şi urmează-Mi."

    Se pare ca BOR face exact pe dos, vrea sa ia inapoi ce a dat Cuza saracilor, desi nu i-a apartinut niciodata ceea ce cere, caci Cuza a secularizat averile manastirilor grecesti.
  • +1 (3 voturi)    
    doar decontarea unor servicii de caritate (Marţi, 9 aprilie 2013, 17:08)

    Semiramidul [utilizator]

    NUtrebuie restituire si nici continuarea sustinerii, si va explic si de ce, ca sa fie clar:
    biserica oficiala a fiecarui stat s-a ocupat in evul mediu de:
    - caritate (hrana pentru paturile defavorizate)
    - serviciile medicale (spitalele functionau pe langa biserici si manastiri)
    - educatie (scolile functionau pe langa biserici si manastiri)
    - transferul si confirmarea puterii, care venea din partea divinitatii

    In secolul XVIII si XIX natiunile europene si-au dat seama, pe rand si in grup, ca bisericile lor nu mai pot, in modernitate, sustine serviciile sociale. Populatiile tarilor respective erau sau moderne, sau in curs de modernizare. Moderne inseamnand ca nu religia le definea si motiva viziunea si alegerea politica, iar biserica nu mai putea efectiv sa sustina serviciile sociale masei proletarizate urbane si rurale aparute odata cu din ce in ce mai multele drepturi civile.
    Astfel ca statele, pentru a-si asigura veniturile necesare sustinerii programelor sociale au preluat ceea ce TOT ELE daruisera in secolele medievale: mijloacele de productie fixe. Scopul nu a fost distrugerea bisericii, ci salvarea statului. Obsesia ca biserica este strans lipita de stat este o eroare dar si un element de propaganda: biserica nu mai este necesara statului, dar se descurca greu (deh, obisnuinta) fara mijloacele venite dinspre el (noi)
    Exista o mica datorie culturala, in rest... s-auzim numai de bine
  • 0 (2 voturi)    
    imi pare rau... (Marţi, 9 aprilie 2013, 18:38)

    get-beget [utilizator]

    ca nu m-am facut popa. Cantam frumos, dadeam din cadelnitza, lumea sarea cu banu', nunti botezuri parastasuri...Oare ce scria in cartea de munca?
  • +1 (3 voturi)    
    interesant... (Miercuri, 10 aprilie 2013, 13:35)

    liviu_ [utilizator]

    biserica SANTAJEAZA !!! (in caz ca nu stiati, santajul se pedepseste in codul penal)
  • +2 (2 voturi)    
    Moartea ratiunii naste monstri! (Miercuri, 10 aprilie 2013, 23:35)

    daydr3am3r [utilizator]

    Ma apuca durerea de cap cand citesc comentariile voastre. Pana intr-o gradinita vad mai multa logica.

    1.Biserica nu este o institutie publica si nu ofera servicii publice deoarece se adreseaza exclusiv crestinilor.
    2.Chiar daca ar fi, tot nu este legal sa platesc inainte si cu atat mai mult, fortat. Cand ma ursc in autobuz platesc, daca nu ma urc, nu platesc.
    3.Daca este intradevar institutie publica prestatoare de servicii publice, atunci trebuia sa plateasca taxe pentru profit, ceea ce nu se intampla.
    4.Daca biserica este institutie publica si are dreptul la finantare de la astat, de ce celelalte culte recunoscute sunt ignorare? In Dobrogea de exemplu musulmanii nu sunt finantati de stat desi procentul acestora in zona este foarte mare.

    Pentru cei ce viseaza atacuri masonice si ale ong-urilor gay - vorbiti de toleranta dar nu o aratati.Ipocrizia e in floare printre voi.
    Pentru cei ce sustin ca biserica are un rol fundamental in cultura romana - poate mai bine zis in incultura romana.
    Vreau si eu sa vad scoli si spitale ridicate in ultimii 20 de ani de BOR

    Spiritualitatea, religia si credinta fiecaruia reprezinta o alegere proprie, pe care fiecare are dreptul de a o face sau nu, si in niciun caz nu trebuie sa coste.
    BOR in schimb impune "valorile" crestine fortat, in scoli, profitand de inocenta copiilor.
    Daca BOR ar fi intradevar ingrijorata de soarta tarii nu ar santaja statul cerand retrocedarea averilor (nu s-a intamplat nicaieri asa ceva) si cerand bani pentru "iertarea pacatelor".

    Biserica a dovedit nu este altceva decat o fabrica de facut bani pe seama prostilor. Nu este nevoie sa ma credeti pe mine. E de ajuns sa va uitati in trecut si sa va dati seama de ce perioada de inceput a evului mediu se numeste Dark Age si cat de mult a stagnat omenirea in evul mediu (secolul 5-15) si din cauza cui.
  • 0 (2 voturi)    
    Vrajitorii bugetari (Joi, 11 aprilie 2013, 11:54)

    Generalul1 [utilizator]

    Toate studiile arata ca nivelul de religiozitate a unei persoane e invers proportional cu nivelul educatiei primite. Daca ne uitam cui se adreseaza popalaii si hamaiala lor, vom descoperi aceeasi categorie de populatie care voteaza cu doua maini FSN si plange de mila lui Bombo, inchis pe nedrept. Problema e ca aceeasi popalai, subventionati de la bugetul de stat, fac lobby politicienilor, iar inainte de alegeri indeamna prostimea la vot, in functie de sponsorizarile primite.

    Initiativa lui Cernea nu se deosebeste cu mult de cea de acum cativa ani a lui Prigoana, insa din pacate lacustele negre nu pot fi starpite atat de usor. E inadmisibil ca in secolul 21, cand accesul la informatie e atat de facil, unii sa fie platiti de stat pentru ca scot cadavre la pupat si latra toata ziua prin biserici de sute de mii de euro!

    Solutia va veni pe cale naturala, iar in cativa zeci de ani, cand se va mai curata din populatia indobitocita lingatoare de cadavre, vom putea spera la caderea dictaturii BORatilor...
  • 0 (2 voturi)    
    Ticalosi care mint cu nesimtire (Vineri, 12 aprilie 2013, 16:06)

    belami0407 [utilizator]

    Biserica Ortodoxă Română a luat ființă în anul 1872 prin desprinderea Mitropoliei Ungrovlahiei și Mitropoliei Moldovei de sub ascultarea canonică a Patriarhiei de Constantinopol
    -----
    Legea secularizării averilor mănăstireşti, 1863
    -------------
    deci BOR s-a infiintat DUPA secularizare asa ca nu trebuie sa returnam nimic parazitilor astora


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by