VIDEO Catolicii sarbatoresc duminica Pastele, cu cinci saptamani inaintea ortodocsilor

de I.C.     HotNews.ro
Duminică, 31 martie 2013, 10:05 Actualitate | Esenţial

Credinciosii catolici serbeaza duminica Pastele, cu cinci saptamani inaintea ortodocsilor, acesta fiind cel mai mare interval intre sarbatoarea Invierii Domnului la cele doua Biserici, care, altfel, au unele traditii si obiceiuri asemanatoare legate de acest eveniment, transmite Mediafax.

Dupa ce au participat la comemorarea intrarii solemne a lui Isus in Ierusalim, in Duminica Floriilor, credinciosii romano-catolici comemoreaza Patima si Moartea Domnului, in timpul Saptamanii Sfinte, si se pregatesc sa-l intampine pe Cristos Cel Inviat.

In Catedrala "Sf. Iosif" din Bucuresti, celebrarile din timpul Saptamanii Sfinte si din Solemnitatea Invierii Domnului au ajuns, vineri, la Patima Domnului. In sambata sfanta (Vigilia Pascala), incepand cu ora 23:00, tot la Catedrala "Sf. Iosif" din Capitala, romano-catolicii vor incepe celebrarea Invierii Domnului.

Pastele, indiferent de data la care este sarbatorit, reprezinta cea mai mare sarbatoare a crestinilor. Doi ani la rand, in 2010 si 2011, Pastele a fost sarbatorit in aceeasi zi de toti crestinii - ortodocsi, catolici, greco-catolici, evanghelici si reformati, dar si de cei din cultele neoprotestante. Urmatorul an in care Pastele va fi din nou sarbatorit in aceeasi zi, respectiv la 20 aprilie, de ortodocsi si catolici va fi 2014.

Numele sarbatorii vine de la cuvantul "pesah" al vechilor iudei, care inseamna "trecere". Mai intai, cuvantul a desemnat trecerea sau aducerea lumii de catre Dumnezeu dintru nefiinta intru fiinta, iar apoi, trecerea poporului israelian, scapat de la moarte prin sangele mielului pascal, din robia egipteana la libertatea deplina.



Daca mielul pascal a prefigurat, inca de atunci, sacrificiul si jertfa de pe cruce a Mantuitorului Isus Cristos, sarbatoarea de Paste a continuat sa reprezinte, pentru fiecare crestin in parte, o trecere, atat de la moarte la viata cat si de la robia pacatelor la starea de libertate a fiilor lui Dumnezeu, de la rau la bine.

Modul sarbatoririi Pastelui a fost diferit de-a lungul timpului, desi, in esenta, s-a pastrat ca in primele veacuri. Pentru crestinii primelor secole, Invierea Domnului era cel mai mare eveniment din istoria mantuirii, care sta la temelia Bisericii crestine. Noaptea de Paste era petrecuta in biserici, cu priveghi si rugaciuni. Tot atunci avea loc botezul catehumenilor (candidatii la botez), iar momentul Invierii era intampinat cu cantari de bucurie, cu savarsirea Sfintei Jertfe si cu lumini multe, semn al bucuriei si luminarii duhovnicesti.

Astazi, Noaptea Sfanta a Invierii aduce binecuvintarea focului in afara bisericii, aprinderea luminarii pascale, preconiul pascal (o cintare speciala adresata lui Cristos, lumina lumii), lecturi din Vechiul Testament, proclamarea Evangheliei Invierii, innoirea fagaduintelor de la Botez si impartasirea credinciosilor. La finalul sfintei Liturghii, exista si obiceiul de a merge in procesiune cu lumanarea pascala, simbolul Invierii lui Cristos, pe strazile orasului.

In duminica Pastelui, in fata a mii de credinciosi, Suveranul Pontif va celebra Mesa de Inviere, in piata San Pietro de la Vatican. De la balconul bazilicii, Suveranul Pontif va rosti, in zeci de limbi, traditionalul mesaj de Paste si binecuvantarea "Urbi et orbi".

Liturghia zilei de Paste se celebreaza, cu mare solemnitate, duminica. In locul actului penitential, se face stropirea cu apa binecuvantata in noaptea precedenta, pentru a aminti de botez. Lumanarea pascala este pusa langa amvon sau langa altar, unde ramane acolo tot timpul pascal si este aprinsa la celebrarile liturghice importante de pana la duminica Rusaliilor.

Tot la catolici, in ziua de Pasti, copiii trebuie sa caute ouale de ciocolata ascunse de parinti cat mai bine. Friptura de miel si cozonacul constituie, ca si la ortodocsi, delicatese ale mesei festive.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

3215 vizualizari

  • +1 (11 voturi)    
    EXPLICAȚIE (Sâmbătă, 30 martie 2013, 10:46)

    pointless man [utilizator]

    In anul 1924 s-a hotarat, la Constantinopol, o adaptare a tuturor Bisericilor Ortodoxe la calendarul indreptat. Insa, unele Biserici Ortodoxe nu au reusit sa puna in aplicare aceasta hotarare. Astfel, Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxa Rusa, Biserica Ortodoxa Sarba pastreaza calendarul neindreptat. Pentru a mentine o unitate ortodoxa in serbarea Pastelui, din anul 1927, s-a luat hotararea ca si Bisericile care au adoptat calendarul indreptat, sa serbeze Pastele dupa calendarul neindreptat. Aceasta hotarare a fost intarita si de Consfatuirea inter-ortodoxa de la Moscova din iulie 1948.

    Adică DUPĂ ce bolșevicii încălecaseră complet Biserica Ortodoxă Rusă - 1927 și 1948.
    • -5 (7 voturi)    
      comunismul si anarhia (Sâmbătă, 30 martie 2013, 12:30)

      MenInBlack [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

      dusmanii feroce ai Crestinismului, Concordiei si Pacii.
      Stia Codreanu cu cine si pentru ce lupta...
      Unii isi permit sa-l injure si astazi, sprijinindu-se pe greselile si crimele legionarilor si uitand de crimele comunistilor, care au continuat si dupa 89...
      Liderii de astazi, sunt marionete comuniste, atat la Cotroceni cat si la Guvern si in Parlament, atat Basescu cat si Ponta, vorbesc aceeasi ''limba'', a comunismului mondial...
      Lupta impotriva anarhiei nu s-a incheiat, e doar mai putin violenta si mascata de ''democratie''.
    • +3 (3 voturi)    
      Tot nu e clar! (Sâmbătă, 30 martie 2013, 13:29)

      Ciobanul Bucur [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

      @ pointless man.
      Diferenta intre calendarul vechi si cel nou e de 14 zile. Dar intre Pastele catolic si cel ortodox sunt anul acesta 5 saptamani. Asta as vrea sa inteleg de la dvs.
      • +3 (5 voturi)    
        Nu e vb numai de calendar (Sâmbătă, 30 martie 2013, 16:13)

        catt [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

        Aici mai intra doua variabile: echinoctiul de primavara si calendarul lunar. NICIUNA din cele doua biserici nu face un calcul dupa calendarul astronomic, ci au unul ecleziastic, DAR cea mai aproape de SOARE si LUNA care dicteaza primul, echinoctiul de primavara, al doilea, faza de luna plina, este Biserica Catolica, care a facut un upgrade la calendar prin sec XVI cred prin Papa Grigorie, de unde si numele Gregorian(plus data fixa de 21 martie pt echinoctiu, aproape exacta).
        Din punctul meu de vedere, la Niceea sa dat sa se rezolve o problema de astronomie/matematica si cei mai aproape de solutia reala sunt catolicii.
        Ei ruleaza un 4.1.2 in timp ce ortodocsii sunt la 4.0.1.
        In sfarsit, poate ma mai poate completa cineva aici, daca nu am fost exact.
      • +3 (3 voturi)    
        diferenta (Sâmbătă, 30 martie 2013, 18:17)

        Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

        Pastele se calculeaza in felul urmator: Pastele este duminica urmatoare lunii pline de dupa echinoctiu.

        Diferenta principala e legata de data echinoctiului: ortodocsii au ramas pe calendarul vechi (in care echinoctiul din 21 martie e de fapt 3 aprilie pe calendarul nou) cata vreme catolicii calculeaza pe calendarul nou (21 martie).

        O alta diferenta (mai mica) provine din modul de calcul al lunii pline.

        Mai multe informatii:

        http://ro.wikipedia.org/wiki/Calculul_datei_de_Pa%C8%99te#Diferen.C8.9Ba_dintre_luni

        PS: Paste Fericit tuturor celor care sarbatoresc duminica aceasta!
      • +1 (5 voturi)    
        CĂ PAȘTELE NU CADE LA DATĂ FIXĂ (Sâmbătă, 30 martie 2013, 18:36)

        pointless man [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

        știe toată lumea iar metoda de calcul depășește capacitatea mea de memorare. Atunci cînd acest algoritm este aplicat unor calendare separate prin 14 zile diferențele devin grotești.

        Ce am vrut să subliniez este faptul că sub presiunea rușilor BOR a adoptat o poziție confuzionantă: pentru restul sărbătorilor acceptă calendarul gregorian, dar calculează data paștelui după cel iulian. Care-i logica? Întrebați-l pe tătuca Stalin (că doar seminarist fu în junețe).
    • +3 (3 voturi)    
      nu e chiar asa!!! (Sâmbătă, 30 martie 2013, 13:42)

      Filofteia [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

      in privinta calendarului indreptatit Pastele nu este inclus...e vorba de sarbatorile cu data fixa, iar pastele este socotit dupa luna...
  • +2 (2 voturi)    
    Problema sărbătoririi Sfintelor Paşti (Sâmbătă, 30 martie 2013, 13:40)

    Nonu [utilizator]

    Problema sărbătoririi Sfintelor Paşti, o cerinţă care nu mai trebuie să fie
    amânată.” (Declaraţie făcută în plenul Senatului României). (1998)
    Cei mai mulţi români sărbătoresc Sfintele Paşti în anul 1998 la o săptămână după fraţii lor romano-catolici români. În anul 1997 diferenţa a fost de o lună. De ce? Fixarea datelor de sărbătorire a Paştelui, atât după stilul vechi, cât şi după cel nou, se face în baza hotărârilor Sinodului I ecumenic de la Niceea din anul 325 care a stabilit pentru toată
    creştinătatea următoarele reguli: „Toţi creştinii vor prăznui Paştele numai duminica”. „Duminica de prăznuire va fi aceea care urmează după prima lună plină care apare după echinocţiul de primăvară, respectiv 21 martie”. „Dacă această duminică va coincide cu luna plină de primăvară când evreii îşi serbează Paştele, atunci Paştele creştine vor fi prăznuite în duminica următoare.” Prin imperfecţiunile sale, calendarul iulian, care a stat iniţial la baza stabilirii zilelor de sărbătorire a Paştelui, generează erori de datare, concretizate în producerea unei întârzieri de o zi, faţă de data astronomică reală la scurgerea unui număr de 128 de ani, întârziere care în secolul nostru a ajuns să fie de 13 zile.
    Pentru eliminarea inconvenientelor calendarului iulian, în secolul al XVI-lea, respectiv anul 1582, când întârzierea menţionată a ajuns la 10 zile, în Apus s-a înfăptuit reforma calendaristica gregoriană, cunoscută şi sub numele de „stil nou”. Din acel moment, Apusul a început să fixeze sărbătorile religioase după calendarul gregorian „Stil nou”, pe când Răsăritul, neadoptând noul calendar, a continuat să fixeze sărbătorile religioase după stilul vechi, calendarul iulian.
    În anul 1923, Bisericile ortodoxe au hotărât la Conferinţa de la Constantinopol să-şi îndrepte calendarul. Totuşi, Biserica Rusă – Patriarhia Moscovei - , Biserica sârbă, Patriarhia de Belgrad şi Patriarhia Ierusalimului nu au dat curs acestei decizii, utilizând până astăzi calendarul iulian, stil vechi. Din a
    • +4 (8 voturi)    
      ACEASTA INCAPATANARE... (Sâmbătă, 30 martie 2013, 18:33)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui Nonu

      A bisericii ortodoxe se vede si in viata de zi cu zi!
      • +2 (2 voturi)    
        Este bine ca exista diferenta, ea puncteaza ceva (Duminică, 31 martie 2013, 1:08)

        beee [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

        Da, nu doar data Pastelui este diferita, sunt probleme ce tin de credinta care trebuie rezolvate. Dintre cele mai importante: introducerea de catre Biserica catolica a adaosului filioque in Crezul niceean comun initial, primatul papal si dogma conform careia tot ce zice papa devine canon, celibatul preotilor. Mai sunt cateva.
        Daca exista deschidere se pot aseza, exista o baza comuna dogmatica de dinainte de dinainte de schisma, sfinti comuni, multe traditii comune. Imi doresc o intoarcere a Bisericii Romei in comuniune cu celelalte biserici si sper sa se intample.
  • 0 (0 voturi)    
    Sa ne bucuram totusi (Duminică, 31 martie 2013, 10:38)

    feisbuk [utilizator]

    Isus invie anul asta de doua ori.

    Altfel spus, pentru cine nu a vazut demonstratia in direct, o poate vedea in reluare.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi