Dezbaterea din Parlamentul European privind revizuirea si flexibilizarea bugetului UE 2014-2020 va da ocazia parlamentarilor romani sa obtina inca vreo 8-9 miliarde de euro in plus, a declarat Traian Basescu vineri, in incheierea Consiliului european. "Parca imi reprosau mie ca a fost cresterea de numai 18% a bugetului si sunt convins ca prin priceperea, talentul, inteligenta si capacitatea lor de a convinge vor mari bugetul Romaniei", a adaugat presedintele.

Declaratii Traian Basescu:

  • A fost un Consiliu European dedicat agendei de politica economica.
  • Ca relatii externe a avut ca subiect Rusia si Siria.
  • Probabil ati vazut concluziile Consiliului. Am sa incerc o traducere cu adaptare la Romania ca sa fie accesibila.
  • Inca din inceputul concluziilor veti observa ca se mentin obiectivele de politica economica si sociala si se fixeaza pilonii pe care aceste politici la nivel european trebuie sa se bazeze.
  • Criteriile pe care aplicam politicile:
    • Primul ar fi consolidarea fiscala favorabila cresterii economice. Noi am aplicat solutia reducerii cheltuielilor care a adus o redresare brusca. Este foarte important ca se spune consolidare fiscala favorabila cresterii economice - pentru ca in multe state s-a facut consolidare fiscala fara sa duca la crestere economica, ci la cresterea somajului. As spune ca noi am fost inspirati in 2010 pentru ca suntem unul dintre putinele state care au redus somajul.
    • Alt criteriu - restabilirea unui nivel normal de acordare de imprumuturi. Guvernul Romaniei, desi a facut multe imprumuturi de pe piata interna, incepand din 2012 s-a iesit pe piata externa, ceea ce a lasat resursa financiara pentru creditare. Este o politica corecta.
    • Un alt pilon al politicii economice trebuie sa fie abordarea somajului si a consecintelor sociale ale crizei. Atata timp cat nu se mareste fiscalitatea si se absorb fonduri europene, noi nu avem o problema cu cresterea somajului.
    • In sfarsit, modernizarea administratiei publice - debirocratizarea si diminuarea cheltuielilor de functionare a statului, proces pe care si actualul Guvern il continua. Acea ordonanta cu un angajat la 7 plecati in sistemul bugetar este in vigoare. De la aplicarea ei s-a redus cu 200 de mii de salariati. Sunt sectoare care sufera foarte mult - cum ar fi sectorul de sanatate.
  • Romania se incadreaza in toate criteriile.
  • Nimeni nu impune mijloacele prin care se aplica aceste criterii.
  • In cadrul acestor criterii sunt diverse prioritati: echilibrarea din punct de vedere structural al bugetelor. Echilibrarea inseamna sa privesti in bugetele componente ale bugetului.
  • Noi la bugetul de pensii avem un deficit de aproximativ 3,3 miliarde euro si el trebuie acoperit de fiecare data de la bugetul de stat.
  • Dupa cum stiti, Romania nu a stat cu mainile in san si a crescut varsta de pensionare in raport cu speranta de viata.
  • O alta prioritate stabilita in cadrul Consiliului- necesitatea de masuri de creare de locuri de munca, in special pentru tineri.
  • Incepand cu 1 ianuarie 2014 avem la dispozitie 140 milioane euro de la UE sa cream locuri de munca strict pentru tineri pana in 25 de ani.
  • Reforme structurale care sa stimuleze competitivitatea - necesitatea de a face sectorul de stat competitiv.
  • Vorbesc de sectorul de stat pentru ca sectorul privat este competitiv.
  • Fie ca vorbim de Romgaz ca are profit dar are un profit mic, fie ca vorbim de CFR Marfa sau Oltchim care au management defectuos.
  • O alta prioritate valabila pentru toata UE - imbunatatirea colectarii impozitelor. In sfarsit se recunoaste ca problemele de colectare nu sunt doar in Romania.
  • O alta concluzie - combatera fraudarii TVA-ului, prioritate la nivelul UE. Si desigur, o buna guvernare economica.
  • Acest Consiliu pune niste accente si considera somajul cea mai importanta provocare sociala la nivelul UE.
  • Masurile de austeritate au generat somaj in multe state, cifre ale somajului pe care UE nu le-a mai cunoscut.
  • Efectele somajului in Europa le vedem in fiecare seara daca ne uitam la televizor.
  • Problemele sociale generate de somaj au devenit o prioritate la nivelul UE. De asemenea, reducerea saraciei.
  • Solutia pe care Consiliul European o recomanda este crearea de IMM-uri care sa angajeze forta de munca aflata in somaj.
  • O alta prioritate - realizarea pietei unice, considerata o sursa de forta de munca.
  • Romania nu va accepta nicio abatere de la tratatul de aderare care prevede ca de la 1 ianuarie 2014 nicio tara nu mai poate impune restrictii pentru forta de munca din Romania.
  • Finalizarea pietei interne a energiei pana la finalul anului 2015. Trebuie sa existe o retea care sa interconecteze toate statele UE.
  • Realizarea pietei digitale unice pana la sfarsitul anului 2015, data pana la care trebuie realizata si piata unica a telecomunicatiilor.
  • La telecomunicatii, Vodafone ne duce in topul sistemului, cu G4.
  • Important de asemenea pentru noi - in ceea ce priveste politica de aparare. Este o sarcina trasata Comisiei sa realizeze o baza a capacitatilor existente pentru a realiza tehnologie militara.
  • In sfarsit Europa pare a se opri putin din veselia delocalizarii si pare dispusa sa analizeze realizarea unei politici industriale la nivel european. Delocalizarea industriei europene nu pare cea mai buna solutia si nevoia de a mentine capacitati industriale pentru a avea locuri in Europa este o idee care prinde tot mai mult contur.
  • In ceea ce ne priveste, legat de concluziile Consiliului.
  • In 2010 noi am facut ceea ce a fost necesar pentru a ne stabiliza macroeconomic.
  • Daca in 2010 am facut ceea ce ne-a obligat viata sa facem si am ales solutia corecta de redresare rapida, in anii urmatori trebuie sa facem ce putem pentru a ne asigura crestere economica si consolidare.
  • Ceea ce putem noi acum sa facem intr-o prioada in care investitiile straine directe inca nu apar, exista prudenta, ar fi sa utilizam banii europeni.
  • Un comentariu legat de rezolutia PE privind cadrul financiar multianual 2014-2020.
  • Unii politicieni din patria noastra au inteles ca a fost respins bugetul si acum sefii de stat se intalnesc iar sa mai punem niste bani.
  • Este un act al PE care nu vizeaza cresterea alocarilor in buget.
  • PE cere sa existe obligatia revizuirii bugetului. Consiliul European a vorbit de posibilitatea revizuirii in 2014-2015.
  • PE are obligatia sa decida ca aceasta revizuire se va face.
  • Al doilea obiectiv este flexibilizarea utilizarii sumelor.
  • Alocarea banilor pe proiecte "beneficiaza" de o rigiditate destul de mare.
  • Nu poti lua bani de la programul operational pentru transporturi sa-i duci la agricultura.
  • PE vrea sa lase posibilitatea adaptarii resurselor alocate unei tari la prioritatile pe care ea le are in acel moment.
  • Nimeni nu poate muta bani intre capitole. Si asa Consiliul a flexibilizat putin platile directe si dezvoltarea rurala la agricultura.
  • Aceasta dezbatere care va fi in Parlament va da ocazia parlamentarilor nostri sa obtina inca vreo 8-9 miliarde de euro in plus.
  • Parca imi reprosau mie ca a fost cresterea de numai 18% a bugetului si sunt convins ca prin priceperea, talentul, inteligenta si capacitatea lor de a convinge vor mari bugetul Romaniei.
  • Daca ma intreba cineva oficial (despre data aderarii la euro - n. red) spuneam 2015, ca nu am ce sa spun altceva.
  • Ce va spun cu certitudine este ca nimeni nu isi poate construi cresterea daca are datorii si vrea sa treaca pe crestere facand datorii mai mari. Inainte trebuie sa te stabilizezi si sa pornesti de la premisa ca vrei sa ajungi la crestere fara sa faci datorii.
  • Rezonabil inseamna sub 60% datorie publica si iti poti construi crestere economica. Ne uitam cu placere la faptul ca avem deficit de 3% sau mai mic.
  • Trebuie sa inteleg ca orice procent de deficit inseamna crestreea gradului de indatorare, ori romania trebuie sa treaca pe prevederile tratatului fiscal.
  • Anul acesta este bine ca e 2,8%, se mentine ca si anul trecut. De ce? E si o limita de suportabilitat. Daca anul asta Guvernul si-ar fi propus o limita de 1,5% ca sa se indrepte spre acel 0, buget echilibrat, ar fi insemnat sa continue cu cheltuielile, nu din salarii si pensii, taieri din taierile bugetare, probabil de la cheltuieli de investitii. E bine sa se ia un an de respiro dupa o cursa atat de rapida de reducere a deficitului bugetar.
  • Cert este ca nimeni nu mai poate spera sa isi garanteze prosperitatea din imprumuturi, asa cum au facut vechii europeni multa vreme.
  • Trend-ul in Romania nu e de crestere a somajului, e de reducere. Dar trebuie sa privim realist la bugetul de pensii care are deficit la 3 miliarde de euro. Atunci trebuie sa ne intrebam daca este optim sa reducem acum CAS-ul. EU nu decid, decide Guvernul.
  • Economia nu mai suporta inca o reducere de cheltuieli anul acesta. Asta nu inseamna ca ne permitem sa trecem la deficite de 4-5%, in primul rand pentru ca am ratificat tratatul fiscal.
  • Ne propunem un termen rezonabil de intrare in zona euro. Va spun un lucru: nu va sta nimeni dupa cei care se pregatesc. UE si zona euro nu sunt dispuse sa astepte. Cei care nu indeplinesc conditiile vor ramane tot mai departe de pluton, ceea ce dupa mine ar fi o pierdere.
  • In 2011 s-au creat locuri de munca. Au plecat 150 de mii de oameni din sectorul bugetar si somajul nu a crescut.
  • Sectorul bugetar a avut capacitatea sa absoarba ceea ce s-a disponibilizat din sectorul privat.
  • Cred ca felul in care am abordat austeritatea, desi dureros, a scurtat boala.
  • Masurile economice s-au adoptat in iunie 2010 iar in 2011 am avut crestere economica.
  • Am avut crestere economica datorita fondurilor europene - au mers bine dezvoltare regionala si POSDRU.
  • Avem 160 de mii de someri tineri. Pentru tineri absolventi - cine ii angajeaza? Poti sa nu platesti pentru el 2 ani CAS-ul. Am mai avut astfel de masuri de incurajare, daca nu ma insel.
  • Romania daca se tine cu programul cu Fondul Monetar International nu are nicio problema, asta e parerea mea. Tot programul economic nu este negociat doar cu FMI, vioara intai este Uniunea Europeana.
  • Slava Domnului ca nu mi se mai aplica viitoarea Constitutie, ca ce ar face oamenii astia din viitorul presedinte...
  • Mi s-a parut atat de necinstit ca s-a spus public: cheltuim 7 milioane de euro pe an pentru avionul cu care merge presedintele. Este o minciuna. Acel avion atat costa intretinerea lui indiferent ce faci cu el. Faptul ca pentru deplasari il mai inchiria presedintia mai aducea un ban, el sta degeaba.
  • Daca se intampla un dezastru cand sunt intr-o deplasare eu sunt in imposibilitatea de a veni imediat in tara.
  • Oricand poate fi un dezastru. Presedintele Romaniei trebuie sa fie capabil sa vina oricand in tara daca se intampla un dezastru - un cutremur, un eveniment. Nu le pot spune romanilor: eu am venit peste 8 ore ca abia atunci am avut avion.