Efecte perverse ale intrarii in UE: putem sa detinem masini in alte tari, dar nu sa circulam cu ele acasa. Iar neplata unei amenzi de circulatie atrage suspendarea permisului, deoarece politia si primariile nu au descoperit inca interconectarea calculatoarelor, scrie Dollo.ro.

A zi a fost ultima zi in care se mai puteau trimite sugestii pe adresa Ministerului Afacerilor Interne (legislatie@mai.gov.ro) in legatura cu intentiile politiei de a modifica legislatia rutiera. Din pacate prea putini au stiut sau au fost interesati de aceste modificari, desi ele vizeaza cel putin cateva sute de mii de soferi romani care conduc masini inmatriculate in strainatate sau - potential - ne vizeaza pe toti cei care la un moment dat am putea sa comitem o contraventie rutiera.

Pe scurt, viitorul Cod rutier ne va pune pe drumuri, iar modificarile propuse de politisti sunt urmatoarele:

- soferii cu domiciliul sau resedinta in Romania, dar care conduc masini inmatriculate in strainatate, vor fi obligati sa-i prezinte politistului care-i opreste in trafic si actul de proprietate asupra autovehiculului, tradus si legalizat in limba romana;

- nu se va mai putea circula pe drumurile romanesti mai mult de 30 de zile cu o masina inmatriculata in strainatate. Verificarea se va face folosind prevederea de la punctul anterior;

- in cazul in care veti primiti o amenda veti fi obligat s-o platiti inainte de a o contesta in instanta (acum contestarea in justitie suspenda aplicarea amenzii pana la solutionare procesului);

- neplata in termen de 90 de zile a amenzii va duce la suspendarea permisului auto;

- soferii cu permis de conducere emis de alte tari vor fi parati de Politia Romana omoloagei din tara care a emis permisul.

Nu vrem banii dumneavoastra, dar vrem sa reducem accidentele

Comisarul sef Paul Toma, seful Directiei rutiere din cadrul IGPR, face parte din comisia care a elaborat propunerile de modificari si spune ca in opinia comisiei ele au o conotatie preventiva, nu punitiva. "Nu ne intereseaza banii dumneavoastra, pentru ca amenzile nu intra in conturile politiei, ci se constituie venituri la bugetele locale. Dar vrem sa tragem un semnal de alarma si sa reducem accidentele." Comisarul atrage atentia ca politia este doar acea institutie care se confrunta cu efectele unei legislatii prea laxe, care face ca una din trei amenzi sa nu fie platita pentru ca nimeni nu ii forteaza pe soferi sa le achite. Este punerea in practica a celebrei ziceri romanesti "sa-mi ia boii de la bicicleta", pentru ca multi dintre soferii amendati nu au proprietati care sa le fie executate silit, zice comisarul Toma. Iar asta echivaleaza, in constiinta soferului, cu o non-pedeapsa, deci intelege ca poate sa mai incalce regulile de circulatie ori de cate ori vrea, si nu va pati nimic. "De asta am ajuns sa avem accidente grave, cu victime si pagube materiale, si sa constatam ca soferii in cauza aveau teancuri de procese verbale de amenzi neachitate", conchide comisarul sef Toma.

Urmarea acestui rationament se reflecta in prevederea conform careia cine nu face dovada platii amenzii in 90 de zile pierde automat carnetul. Cum va functiona asta in practica, explica acelasi comisar:

- soferul incalca o regula de circulatie, primeste o amenda conform cu gravitatea faptei, iar la finalul procesului verbal politistul consemneaza ca daca nu face dovada achitarii amenzii in 90 de zile permisul i se considera automat suspendat;

- nesemnarea procesului verbal este o legenda urbana, spune comisarul Toma, pentru ca daca nu-l semnezi nu-l primesti, deci nu-l poti contesta in justitie. Soferul trebuie sa semneze de primire, si poate sa ii ceara politistului sa consemneze in procesul verbal ca nu recunoaste contraventia;

- amenda poate fi platita pe loc sau mai tarziu, dar in al doilea caz soferul trebuie sa trimita dovada platii prin fax, posta sau email la unitatea de politie din care face parte politistul care l-a amendat. Politia nu are de unde sa stie ca soferul a platit amenda, pentru ca nu are acces la sistemul financiar al autoritatilor locale care le incaseaza. Stiti cate mii de comune sunt in Romania? m-a intrebat comisarul Toma, cand i-am sugerat ca era mai usor ca politia si autoritatea locala sa-si interconecteze sistemele, astfel incat sa nu mai puna oamenii pe drumuri. Comisarul e de acord ca in era Internetului acest lucru ar fi posibil, dar nu stie sa spuna de ce cele doua ministere - candva unul singur - nu sunt capabile sa rezolve acest neajuns.

- daca dupa 90 de zile soferul e iar prins de politie, fie si la un control de rutina, si in urma verificarii in sistem se constata ca nu a platit amenda, e amendat din nou si i se ridica de data asta si carnetul de conducere.

"Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule este astfel un mecanism de executare silita", zice comisarul Toma, in locul acelei executari silite pe care ar trebui s-o faca primaria.

In aceeasi categorie a responsabilizarii soferului intra si obligativitatea platii amenzii inainte de a o contesta la tribunal. Contravaloarea amenzii ar urma sa fie returnata soferului in momentul anularii procesului verbal de catre justitie.

Vanarea capsunarilor si a posesorilor de "masini bulgaresti"

Cealalta modificare majora a Codului rutier vizeaza descurajarea circulatiei masinilor cu numere straine "detinute de cetateni romani pe teritoriul romanesc". "Pentru ca s-a constatat ca posesorii de masini inmatriculate in strainatate sunt tentati sa incalce normele rutiere, iar unii parasesc chiar locul accidentului mizand pe dificultatile intampinate de politie de a-i identifica si trage la raspundere", arata comisarul Toma.

El admite ca politia nu are, totusi, o evidenta a acestor accidente, precum si faptul ca e posibil ca astfel de prevederi sa nu existe nicaieri in Europa, dar asta pentru ca "celelalte state nu s-au confruntat cu problemele noastre".

Concret, comisarul sustine ca e nevoie ca soferul sa faca dovada detinerii masinii "tradusa si legalizata" pentru ca politia sa stie cand a devenit el proprietar in acte si sa-l prinda, astfel ca nu si-a inmatriculat masina in Romania in termenul legal. Termen care, conform acelorasi propuneri, se scurteaza de la 90 de zile la 30. Deoarece din 2007, de cand Romania a intrat in UE, nu se mai tine evidenta, la granita, a masinilor care intra si ies din tara, politia nu mai poate sa prinda soferii care abuzeaza si circula cu masini inmatriculate in alte state. Comisarul sustine ca masura asta nu se aplica masinilor inchiriate sau aflate in leasing.

Desigur, inca de cand au fost facute publice aceste propuneri s-a tras concluzia ca ele sunt indreptate impotriva celor care au eludat taxa auto si si-au inmatriculat masinile in Bulgaria. Dar noile masuri, daca se vor aplica, ii vor afecta si pe romanii care de exemplu lucreaza in strainatate si nu au domiciliul stabilit acolo. Prin urmare masinile lor cu numere de Spania, Italia sau Germania vor fi mai abitir vanate in trafic vara, cand se intorc acasa in concedii. Cand vor intra in tara vor da fuga la notar si traducator, ca sa-si legalizeze actele de proprietate ale masinii, in loc sa alerge in bratele iubitoare ale rudelor care-i asteapta.

Conform legislatiei comunitare europene "fiecare persoana trebuie sa isi inmatriculeze vehiculul in statul membru in care isi are resedinta in mod normal", de aceea romanii care au masini inmatriculate in Bulgaria, dar domiciliul/resedinta in Romania au facut de regula o tranzactie cu un cetatean bulgar care si-a radiat masina de la circa financiara, insa romanul nu a inscris-o in Romania, prin urmare atunci cand face un accident de multe ori nu poate prezenta o asigurare valida pentru despagubiri, zice comisarul Toma. "Sau, de exemplu avem acele camere Big Brother pe DN1, care pot sa consemneze contraventii si putem sa le trimitem acasa posesorilor masinii amenda. Numai ca in cazul unor masini inmatriculate in Bulgaria le cerem autoritatilor bulgare sa ne comunice cine e posesorul. Aflam - va dau un exemplu ipotetic - ca este al cetateanului Todorova, dar Todorova a radiat-o, iar cetateanul roman care a cumparat-o nu a inscris-o. Conform noilor prevederi, daca va fi prins ca circula cu masina neinmatriculata dupa cele 30 de zile i se confisca certificatul de inmatriculare, placutele si primeste si amenda. Si trebuie sa faca dovada in 5 zile ca a intrat in legalitate."

Cum sunt pedepsiti soferii cu carnete emise de alte state

S-a gasit ac si de cojocul soferilor cu carnet strain. Daca au comis o contraventie in Romania, politia ii comunica autoritatii rutiere din tara care i-a emis permisul auto care va trebui sa ia masuri impotriva lui. Comisarul Toma nu stie exact cum se va face asta in acest moment, daca amenda va intra intr-un cont special constituit la bugetul de stat sau altcumva. Cert e ca si daca pleaca din tara inaintea celor 90 de zile in care ar trebui sa plateasca amenda, soferul nu scapa de bratul lung al legii. Totusi, prevederea usor absurda a proiectului de lege spune ca in cazul in care este prins tot in tara in intervalul asta, i se ridica permisul, si nu mai are voie sa-l recapete decat cu cel mult o zi inaintea parasirii tarii.

Si cum demonstreaza ca urmeaza sa plece maine? Prin orice mijloace, spune comisarul Toma, inclusiv printr-o declaratie notariala pe proprie raspundere (daca pleaca cu masina), bilet de avion, voucher de calatorie etc.

Asadar, noile reglementari rutiere trimit o multime de soferi mai intai pe la traducator si notar, inainte de a le face cunostinta cu serviciul de inmatriculari auto autohton si, implicit, cu taxa auto. Daca in privinta celor care se sustrag de la plata impozitelor auto mi se pare ca era nevoie de o reglementare unitara - pana la urma noi astia care ne-am inmatriculat masinile in tara picam de fraieri - nu vad deloc eficienta metodei civilizatoare care sporeste birocratia si-l supra-pedepseste pe sofer luandu-i carnetul, cand printr-o corespondenta inter-institutionala colectarea amenzilor s-ar putea face fara probleme. Altfel, comisarul sef Toma sustine ca nu e nicio legatura intre coruptia din politie si sporirea masurilor coercitiv-birocratice. Desigur ca soferul nu va fi tentat sa-i dea spaga politistului ca sa scape de corvoada amenda+dovada+suspendarea carnetului. Si nici politistul nu va fi tentat s-o ia. Dimpotriva, toata lumea va respecta, constiincioasa, regulile.

Cine vrea sa citeasca pe larg proiectul de ordonanta il gaseste aici. Propunerile nu sunt noi, ele au mai fost supuse aprobarii parlamentare in 2012, dar au fost trase pe linie moarta din considerente politice, probabil electorale. Acum ele au mari sanse sa se transforme intr-o ordonanta de urgenta adoptata de guvern cel mai tarziu in luna aprilie.

Citeste si comenteaza pe Dollo.ro.