Agentia Nationala de Integritate afirma, intr-un comunicat, ca acuzatii presedintelui Senatului Crin Antonescu la adresa institutiei nu sunt insotite de dovezi si pot fi interpretate ca un mod de a pune presiune politica pe inspectorii de integritate.

Antonescu a declarat, joi, ca pe langa Statutul deputatilor si senatorilor ar trebui ca si legea privind functionarea Agentiei Nationale de Integritate (ANI) sa fie "clarificata". Antonescu a spus ca ANI ar trebui sa aiba atributii in a se sesiza cu privire la o posibila incalcare a legii, de a cerceta conflicte de interese sau situatii de incompatibilitate, dar ca regimul ANI nu trebuie sa-l depaseasca pe cel al Parchetului, deoarece Agentia nu este instanta judecatoreasca, potrivit Mediafax.

El a atentionat ca daca parlamentarul, chiar cu intarziere, are castig de cauza in instanta, nu i se mai poate da mandatul inapoi.

"Nu e vorba de persoana fizica, ci de faptul ca o hotarare administrativa nu poate sa anuleze sau sa schimbe vointa populara, democratica. Numai o sentinta judecatoreasca. Din acest punct de vedere, lucrurile ar trebui clarificate si la nivelul legii ANI", a aratat Antonescu.

In opinia sa, ANI trebuie sa aiba atributii pentru a se sesiza, pentru a cerceta conflicte de interese, incompatibilitati, dar sa aiba "un regim cel mult ca al Parchetului, care atunci cand se sesizeaza cu privire la o posibila incalcare a legii deschide o ancheta, aduna dovezi si cere trimiterea in judecata, si numai atunci cand o instanta il condamna, respectivul om intra sub regimul pedepsei".

"Nu putem face din ANI o structura administrativa care nu apartine puterii judecatoresti. Nu putem face ceva care este mai mult ca Parchetul si care tine loc de instanta. ANI nu este instanta judecatoreasca", a apreciat presedintele Senatului.

Comunicatul ANI:

"Luand in considerare afirmatiile domnului Crin Antonescu, Presedintele Senatului Romaniei, exprimate in mass-media, referitoare la asa-zisele favoritisme politice in privinta cazurilor instrumentate de Agentia Nationala de Integritate, precum si acreditarea ideii ca Agentia este instanta de judecata, in contextul dezbaterii publice a proiectului de lege privind modificarea Statutului deputatilor si senatorilor, pentru o corecta si completa informare a opiniei publice, Agentia face urmatoarele precizari:

  • Avand in vedere faptul ca acuzatiile Presedintelui Senatului, domnul Crin Antonescu, nu au fost insotite de dovezi concrete care sa sustina veridicitatea acestora, ele pot fi interpretate ca un mod de a pune o presiune politica nejustificata asupra inspectorilor de integritate. In acelasi timp, acestea pot induce in eroare opinia publica referitor la activitatea Agentiei Nationale de Integritate, care este investita prin lege sa desfasoare activitati in interesul cetatenilor.
  • Acuzatiile sunt contrazise de Rapoartele de audit extern independent al managementului si activitatii A.N.I., care au fost aprobate fara recomandari si inaintate Senatului Romaniei de catre Consiliul National de Integritate, organism reprezentantiv aflat sub control parlamentar, avand rol de garant al independentei si, totodata, de supervizor al activitatii A.N.I. si care are in componenta reprezentanti ai tuturor partidelor politice precum si ale altor institutii.
  • In conformitate cu prevederile legale, Rapoartele de audit extern independent reprezinta singurele documente care evalueaza si certifica dezvoltarea proceselor manageriale si activitatii specifice Agentiei Nationale de Integritate, institutie administrativa autonoma, potrivit dispozitiilor art. 116, alin. 2 din Constitutia Romaniei si care isi desfasoara activitatea in conformitate cu principiile legalitatii, confidentialitatii, impartialitatii, independentei operationale, celeritatii, bunei administrari, a dreptului la aparare, precum si prezumtia dobandirii licite a averii.
  • Pentru lamurirea oricaror acuzatii sau suspiciuni proferate in mass-media, Agentia Nationala de Integritate solicita Presedintelui Senatului sa se adreseze, conform prevederilor legale, in mod institutional, Consiliului National de Integritate.
  • In ceea ce priveste acreditarea ideii ca Agentia Nationala de Integritate s-ar substitui instantelor de judecata in exercitarea atributiilor ce-i revin si ca actele emise de Agentie nu sunt supuse controlului judecatoresc, conform legii si a Constitutiei Romaniei, precizam urmatoarele:
  • Toate actele Agentiei Nationale de Integritate sunt supuse controlului judecatoresc al instantelor de control-administrativ, cu respectarea regimului juridic de contestare a actelor administrative. In prezent, Agentia Nationala de Integritate are pe rolul instantelor de judecata un numar de aprox. 3200 dosare, avand ca obiect contestatii impotriva rapoartelor de evaluare emise de A.N.I. Au fost finalizate definitiv si irevocabil un numar de 1683 acte care intra in sfera de competenta a Agentiei, din care au fost castigate un numar de 1415 dosare (84%).
  • Numai in situatia in care persoana evaluata nu contesta in instanta, in termenul legal, actul Agentiei Nationale de Integritate, acesta devine definitiv in termen de 15 zile de la comunicare si luarea la cunostinta de catre persoana evaluata, conform Legii 176/2010 si a jurisprudentei instantelor de judecata. Pentru exemplificare, mentionam faptul ca procedura de contestare este similara cu cea aplicabila pentru orice act administrativ emis de alte autoritati, precum Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Politia Rutiera etc. In situatia in care actele nu sunt contestate, executarea lor devine obligatorie, avand in vedere faptul ca sunt emise de autoritati investite prin lege cu prerogative de putere publica."

Potrivit principiului independentei operationale stipulat de articolul 15, alineatul 3 din Legea 144/2007, "presedintele, vicepresedintele si inspectorii de integritate nu vor solicita sau primi dispozitii referitoare la evaluarile privind averea persoanelor, conflictele de interese si incompatibilitatile de la nicio autoritate publica, institutie sau persoana", se mai arata in comunicatul citat.