Companiile care desfasoara activitati de cercetare atat in Romania, cat si in statele UE sau ale Spatiului Economic European isi pot deduce fiscal jumatate din cheltuielile destinate cercetarii-dezvoltarii. Prevederea a fost introdusa de Guvern in Codul Fiscal, in conditiile in care pana acum deducerea era de 20% si se acorda doar pentru cercetarea din Romania. Ministerul Finantelor spune ca extinderea a fost ceruta de Comisia Europeana. "Atentie, legea lasa loc unor abuzuri", spune Gabriel Sincu, partener in cadrul firmei de consultanta si audit Mazars. Sincu spune ca reglementarea "e o portita deschisa unor companii multinationale pentru a putea sa mai reduca din profitul impozabil inregistrat in Romania".

Dragos Ciuparu, fostul sef al Cercetarii, sustine ca exista pericolul ca Romania sa devina o colonie tehnologica, iar Daniel Funeriu, fostul ministru al Educatiei, spune ca spera ca "reglementarea actuala sa nu fie o metoda de scoatere a banilor din tara". In replica, Mihnea Costoiu, ministrul delegat al Cercetarii, spune ca intentia este "de a aplica si acelor companii din strainatate care desfasoara activitatea in Romania aceasta facilitate pentru a-si mentine aceasta activitate pe teritoriul Romaniei".

Care este noutatea adusa de modificarea Codului Fiscal

Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri, 23 ianuarie, Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Printre aceste masuri se numara si acordarea de stimulente fiscale pentru activitatile de cercetare - dezvoltare efectuate atat pe teritoriu national, cat si in statele membre ale Uniunii Europene sau in statele care apartin Spatiului Economic European. Pentru acestea, deducerea suplimentara a cheltuielilor eligibile pentru activitatile de cercetare-dezvoltare creste de la 20% la 50%.

"Acest lucru a fost posibil ca urmare a demersurilor facute de catre ministrul delegat pentru Invatamant Superior, Cercetare si Dezvoltare Tehnologica, domnul Mihnea Costoiu, demersuri pe care Ministerul Finantelor Publice le-a tratat cu receptivitate", informeaza Ministerul Educatiei intr-un comunicat remis HotNews.ro pe 24 ianuarie.

Acelasi comunicat precizeaza ca "activitatile eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la determinarea profitului impozabil trebuie sa fie din categoriile activitatilor de cercetare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica, relevante pentru activitatea industriala sau comerciala desfasurata de catre contribuabili. Cu alte cuvinte, aceasta facilitate se rasfrange asupra tuturor activitatilor de cercetare - dezvoltare care conduc la obtinerea de rezultate ale cercetarii, valorificabile de catre contribuabili, nu doar celor dezvoltate in folos propriu ca pana acum".

Potrivit documentului aprobat de Guvern, stimulentele fiscale se acorda separat pentru activitatile de cercetare-dezvoltare din fiecare proiect desfasurat, anunta Ministerul Educatiei.

Articolele modificate din Codul Fiscal

Pana acum, deducerea era de 20% si se acorda numai activitatilor de cercetare-dezvoltare efectuate in Romania.

Ordonanta de Modificare a Codului Fiscal:

6. La articolul 19 1 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"a) deducerea suplimentara la calculul profitului impozabil, in proportie de 50%, a cheltuielilor eligibile pentru aceste activitati; deducerea suplimentara se calculeaza trimestrial/anual; in cazul in care se realizeaza pierdere fiscala, aceasta se recupereaza potrivit dispozitiilor art.26;"

7. La articolul 19 1 dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3) - (5), cu urmatorul cuprins:

(3) Stimulentele fiscale se acorda pentru activitatile de cercetare-dezvoltare care conduc la obtinerea de rezultate ale cercetarii, valorificabile de catre contribuabili, efectuate atat pe teritoriul national, cat si in statele membre ale Uniunii Europene sau in statele care apartin Spatiului Economic European.

(4) Activitatile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la determinarea profitului impozabil trebuie sa fie din categoriile activitatilor de cercetare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica, relevante pentru activitatea industriala sau comerciala desfasurata de catre contribuabili.

(5) Stimulentele fiscale se acorda separat pentru activitatile de cercetare-dezvoltare din fiecare proiect desfasurat."

Articolele Codului Fiscal asa cum erau inainte de modificare:

Art. 19 1 - (1) La calculul profitului impozabil, pentru activitatile de cercetare-dezvoltare se acorda urmatoarele stimulente fiscale:

a) deducerea suplimentara la calculul profitului impozabil in proportie de 20% a cheltuielilor eligibile pentru aceste activitati; deducerea suplimentara se calculeaza trimestrial/anual; in cazul in care se realizeaza pierdere fiscala, aceasta se recupereaza potrivit dispozitiilor art. 26;

Gabriel Sincu, partener in cadrul firmei franceze de consultanta si audit Mazars: Atentie, legea lasa loc unor abuzuri!

Gabriel Sincu in dialog cu cititorii

Gabriel Sincu

Foto: HotNews.ro

Gabriel Sincu, partener in cadrul firmei franceze de consultanta si audit Mazars, a declarat pentru HotNews.ro ca legea "lasa loc unor abuzuri", in conditiile in care companiile multinationale ar putea declara sume mai mari decat in realitate alocate cercetarii efectuate in filialele din Romania, pentru a plati un impozit mai mic aici si pentru a redirectiona restul de bani catre firmele mama.

Rep: Aceasta reglementare poate fi o metoda de scoatere a profiturilor din tara?

Gabriel Sincu: Putem sa o vedem si in felul asta. Insa atata vreme cat organele de inspectie fiscala isi fac treaba si cei care incearca sa abuzeze de aceasta prevedere sunt controlati cu atentie la dosarul preturilor de transfer si la modul de alocare a acestor sume, eu zic ca nu ar trebui sa se intample. Stiti cum se spune: Diavolul sta in detalii. Deci Fiscul trebuie sa isi faca treaba si atunci lucrul asta nu ar trebui sa se intample. Desi trebuie sa mentionam faptul ca e intr-adevar o portita care este deschisa unor companii multinationale pentru a putea sa mai reduca din profitul impozabil inregistrat in Romania.

Rep: Cum ar putea profita de aceasta portita, cum ar arata un abuz?

Gabriel Sincu: Avem o firma care face astfel de cheltuieli de cercetare-dezvoltare la nivel de grup si in urma lor rezulta niste produse, servicii care sunt vandute de fiecare dintre entitatile din grup in fiecare tara din Uniunea Europeana, sa spunem. Costurile respective cu cercetarea-dezvoltarea trebuie alocate intr-un mod echitabil catre toate aceste entitati din tarile respective. Atata vreme cat, avand in vedere aceasta prevedere legala, alocarea asta va fi facuta intr-un mod mai putin echitabil si firma mama va aloca o cota mai mare de cheltuieli catre Romania decat ar trebui sa aloce, avand in vedere acest tratament echitabil de care am vorbit mai devreme, avem aceasta situatie. Profitul impozabil al companiei din Romania este diminuat si profitul obtinut in tara de unde se aloca aceste cheltuieli din start este mai mare si se plateste impozit acolo, in loc sa se plateasca in Romania.

Rep: Adica o declarare fictiva a unei sume mai mari decat cea reala alocata pentru cercetare?

Gabriel Sincu: Exact. Ceea ce se intampla in general prin toate mecanismele astea de preturi de transfer. Am niste cheltuieli intr-o jurisdictie fiscala mai favorabila si incerc sa le imping catre jursdictii fiscale mai putin favorabile pentru a-mi diminua profitul impozabil acolo si a tine un profit impozabil mai mare in jurisdictia in care eu am avantaje fiscale.

Rep: Dar prevederile legale nu spun nimic cum ca activitatea de cercetare ar trebui stopata daca activitatea de cercetare se face de catre un grup de cercetatori straini?

Gabriel Sincu: Nu mi se pare ca ar fi corect lucrul asta atata vreme cat e vorba de o firma romaneasca, firma care beneficiaza de pe urma acestor activitati de cercetare-dezvoltare. Dupa parerea mea, nu este normal sa impun ca trebuie sa fie neaparat roman. Suntem in Uniunea Europeana, inseamna egalitate de sanse pentru toti membrii UE si atunci in felul asta trebuie gandit.

Rep: Deci am putea avea scenariul in care toate cererile depuse sa fie de companii multinationale cu filiale in Romania, dar a caror activitate de cercetare-dezvoltare sa se desfasoare in alte state decat Romania?

Gabriel Sincu: Intr-un caz extrem putem sa avem si aceasta situatie. Destul de putin probabil, dupa parerea mea. Eu sincer vad aceasta reglementare ca fiind unul dintre punctele bune totusi din ordonanta asta - extinderea la spatiul european si la faptul ca s-a ridicat plafonul de la 20% la 50%. Deci din start firmele romanesti sunt incurajate sa investeasca in cercetare, ca toata lumea cere sa incurajam creierele sa stea aici si sa faca treaba aici. Ele acum pot face treaba asta si in alta tara din UE, dar pana la urma astea sunt regulile jocului, nu putem sa mai fim izolationisti in conditiile actuale.

Eu intr-adevar trebuie sa trag un semnal de alarma, as ridica acest argument care este valid: atentie, legea lasa loc unor abuzuri. Pentru a nu avea aceste probleme Fiscul trebuie sa isi faca datoria si aici este marea problema. Stim cu totii ca administrarea fiscala in Romania lasa de dorit.

Cel mai important: asteptam niste norme clare de aplicare a acestei prevederi, pentru ca si in anii trecuti erau multi care ar fi vrut sa aplice, dar nu aplicau pentru ca nu erau niste definitii foarte clare a ceea ce inseamna cheltuielile astea de cercetare-dezvoltare, cum anume si in ce fel cuantificam rezultatele. Si aici e nevoie ca normele care speram sa apara sa faca un pic de lumina, ca sa putem cu adevarat sa beneficiem de prevederea asta, nu sa spunem: mai bine uit de ea pentru ca vine un inspector fiscal zelos si imi face probleme si o sa am mai multe batai de cap decat avantaje.

Mihnea Costoiu, ministrul delegat al Cercetarii si Invatamantului Superior: Eu am solicitat stimulente si deduceri pentru activitatea de cercetare pentru ca este sansa Romaniei. Daca mecanismele nu sunt unele perfecte, eu sunt de acord ca trebuie corectate

Mihnea Costoiu

Mihnea Costoiu

Foto: Agerpres

Mihnea Costoiu, ministrul delegat al Cercetarii si Invatamantului Superior, a declarat pentru HotNews.ro ca a solicitat si solicita in continuare "stimulente si deduceri pentru activitatea de cercetare pentru ca este sansa Romaniei de a dezvolta activitatea de cercetare si dezvoltarea Romaniei in general". In ce priveste mecanismul de acordare a acestor facilitati, Ministerul Finantelor este cel responsabil. "Daca mecanismele nu sunt unele perfecte, eu sunt de acord ca trebuie corectate. Dar colegii de la Finante stiu toate aceste elemente de care dumneavoastra vorbiti si au si datele tehnice care stau la baza acestor decizii", a explicat ministrul Cercetarii.

Rep: De ce ati extins acordarea acestor deduceri si pentru activitati realizate in state ale UE sau ale Spatiului Economic European?

Mihnea Costoiu: Nu am extins eu personal, este negocierea purtata la Ministerul de Finante. Va rog sa stati de vorba cu ei sa va dea mai multe detalii tehnice. Dar ideea este ca sunt companii internationale care au activitati de cercetare in Romania si care sunt inregistrate in spatiul acesta, dar isi desfasoara activitate de cercetare in Romania. Pana acum majoritatea acestor activitati erau extensii ale celor de acolo, nu era activitate declarata explicit in Romania. Si atunci inteleg de la colegii mei ca aceasta dorinta a fost ca sa se aplice si acelor companii din strainatate care desfasoara activitate in Romania aceasta facilitate pentru a isi mentine aceasta activitate pe teritoriul Romaniei. Asta am inteles eu ca este motivatia.

Rep: Deci solicitarea a venit din partea companiilor multinationale care activeaza si in Romania?

Mihnea Costoiu: Nu. Solicitarea a venit din partea mea, pentru ca eu am considerat ca nu poti sa stimulezi o activitate de cercetare in domeniul privat. Noi suntem astazi cu activitatea de cercetare centrata in jurul universitatilor si in jurul catorva institute de cercetare. Insa Romania are angajamentul european sa aduca 1% din PIB pentru cercetare din fonduri publice si 2% din fonduri private. Nu exista sanse reale sa poti aduce bani din zone private daca nu creezi niste mecanisme de stimulare a companiilor. Evident nu ma intereseaza doar companiile internationale, ma intereseaza companiile romanesti, dar si acelea care desfasoara activitate de cercetare in Romania si sunt multinationale.

Rep: Gabriel Sincu, partener in cadrul firmei franceze de consultanta si audit Mazars, a declarat ca este "o portita care este deschisa unor companii multinationale pentru a putea sa mai reduca din profitul impozabil inregistrat in Romania". Tot el a spus: "legea lasa loc unor abuzuri".

Mihnea Costoiu: Abuzuri ale cui?

Rep: Abuzuri ale companiilor multinationale in scenariul acesta - o multinationala poate declara sume mai mari decat in realitate pentru activitati de cercetare-dezvoltare realizate de filialele din Romania pentru a plati un impozit mai mic aici si pentru a transfera sume mai mari la firmele mama.

Mihnea Costoiu: Nu poate declara sume mai mari decat cele realizate efectiv pentru ca legea spune explicit ca trebuie declarate si identificate de catre organele fiscale acele activitati de cercetare care sunt in aria de activitate a operatorului economic, deci nu poti sa declari ceva ce tu nu ai facut niciodata pana acum, si pe de alta parte trebuie identificate pentru fiecare proiect in parte. Astfel incat sa nu existe posibilitatea declararii unor lucruri care nu exista. Adica trebuie sa declari care este proiectul pe care il derulezi si pentru fiecare proiect trebuie sa spui care sunt activitatile de cercetare, care sunt sumele si aceste proiecte sa fie in sfera de activitate a companiei. Nu pot sa declare orice, oricum.

Astea sunt mecanismele pe care mi le-au explicat. Pentru ca pana acum exista prevederea explicita ca prin ordin comun al ministrului Educatiei si al ministrului Finantelor se stabileau care sunt mecanismele de impozitare. Dar acum se detaliaza in cod explicit acest lucru ca sa nu existe interpretari, sa poata fi verificate aceste lucruri de catre organele de specialitate, adica de catre ANAF.

Dar nu sunt un specialist, eu am solicitat si solicit in continuare stimulente si deduceri pentru activitatea de cercetare pentru ca este sansa Romaniei de a dezvolta activitatea de cercetare si dezvoltarea Romaniei in general. Fara universitati si cercetare eu nu cred ca aceasta tara mai poate sa mearga inainte.

Dar Ministerul Finantelor va pot da lamuriri mai bune, sunt doar lucruri pe care le-am vazut din perspectiva mea ca ministru al Invatamantului Superior si Cercetarii, unde pe mine ma intereseaza finalitatea acestor lucruri, adica care sunt rezultatele acestor stimulente. Asta e important pentru mine.

Daca mecanismele nu sunt unele perfecte, eu sunt de acord ca trebuie corectate. Dar colegii de la Finante stiu toate aceste elemente de care dumneavoastra vorbiti si au si datele tehnice care stau la baza acestor decizii.

Ministerul Finantelor: Extinderea deductibilitatii - la solicitarea Comisiei Europene

Ministerul Finantelor a raspuns unei solicitari HotNews.ro ca decizia de a extinde acordarea stimulentelor si pentru activitatile de cercetare-dezvoltare efectuate in statele membre ale Uniunii Europene sau in statele care apartin Spatiului Economic European a fost luata la cererea Comisiei Europene.

Mai exact, Executivul European a cerut informatii referitoare la faptul ca aceasta deducere "se acorda doar pentru acele cheltuieli realizate pe teritoriul Romaniei, ceea ce contravine libertatii de stabilire". "Reprezentanta Permanenta a Romaniei pe Langa UE de la Bruxelles ne-a comunicat ca este iminenta declansarea actiunilor in constatarea neindeplinirii obligatiilor Romaniei ca stat membru al Uniunii Europene" in ceea ce priveste acest dosar, informeaza Ministerul Finantelor in raspunsul transmis HotNews.ro.

Vezi aici raspunsul integral al Ministerului Finantelor:

Raspuns solicitare

Fostul ministru al Educatiei, Daniel Funeriu: Sper ca reglementarea actuala sa nu fie o metoda de scoatere a banilor din tara

Daniel Funeriu, consilier prezidential si fost ministru al Educatiei, a declarat pentru HotNews.ro ca "nu sunt expert in taxe si impozite, dar mi se pare important si bine ca cercetarea aplicativa facuta in Romania sa fie incurajata prin masuri fiscale. Poate era mai potrivit sa se incurajeze cercetarea facuta in Romania, de firme nationale sau multinationale, cu experti adusi din UE. Sper ca reglementarea actuala sa nu fie o metoda de scoatere a banilor din tara."

Fostul sef al Cercetarii, Dragos Ciuparu: Este bine sa ramana o deductibilitate a investitiei in ce priveste cercetarea, dar sa nu pierdem bani din buget pentru decontarea cercetarii altora

Dragos Ciuparu

Dragos Ciuparu

Foto: Smile Media

Contactat de HotNews.ro, Dragos Ciuparu, fostul sef al Cercetarii romanesti (Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica - ANCS), a declarat ca "este bine sa ramana o deductibilitate a investitiei in ce priveste cercetarea, insa ea trebuie gestionata cu foarte mare atentie pentru a produce efectele scontate. Altminteri pur si simplu vom pierde bani din buget pentru decontarea cercetarii altora".

Rep: Care este opinia dumneavoastra referitor la aceste modificari?

Dragos Ciuparu: In principiu, orice fel de sustinere a activitatii de cercetare in Romania este binevenita. Deci majorarea de la 20% la 50% a deductibilitatii este foarte ok. Acum eu nu sunt un specialist in fiscalitate, dar asa cum citesc eu modificarea asta ar insemna ca sunt deductibile si cheltuielile efectuate in afara Romaniei, deci activitatile de cercetare care se desfasoara in afara Romaniei, si fara sa implice entitati de cercetare din Romania. Or chestia asta nu mi s-ar parea in regula, pentru ca interesul nostru este sa stimulam activitatea de cercetare in Romania si implicarea cercetatorilor romani in aceasta activitate, nu cercetarea care este desfasurata de cercetatori din Germania, Anglia, Franta, etc. Daca asta este posibil, atunci cred ca asta nu este in regula.

Rep: Asta inseamna ca ar putea veni o filiala a unei firme straine care sa spuna ca din profitul pe care il are aici investeste in activitatea de cercetare...

Dragos Ciuparu: ...din o tara a Uniunii Europene sau a Spatiului Economic European. Si asta nu cred ca este in regula, pentru ca interesul nostru este sa sustinem activitatea de cercetare care se desfasoara in Romania si implica cercetatori romani. Pentru ca asta inseamna rezultate ale cercetatorilor romani, inseamna proprietate intelectuala, inseamna avans tehnologic. Altminteri suntem colonie tehnologica, folosim ce descopera altii.

Rep: Pana acum aceste deduceri erau doar pentru activitatile de cercetare din Romania?

Dragos Ciuparu: Exact. Pana acum aceasta chestiune nu era aplicabila si chiar au fost companii care au solicitat deductibilitatea aceasta pentru un cost sharing al activitatii de cercetare pe care il plateau catre firmele mama. E vorba de niste multinationale.

Rep: Deci si pana acum a existat solicitarea asta?

Dragos Ciuparu: Ei au solicitat si noi am respins aceasta chestiune pentru ca am spus ca noi suntem interesati sa sustinem activitatea de cercetare in Romania si nu in alta parte. Si cred ca asa este normal sa se intample: contribuabilul roman este interesat sa sustina activitatea de cercetare din Romania si nu activitatea de cercetare din Germania. Acolo contribuim la fondul european care se distribuie prin programul cadru si prin alte programe ale Comisiei Europene pentru sustinerea activitatii de cercetare colaborative intre entitati din varii tari ale comunitatii europene.

Rep: Cam cand au aparut aceste propuneri din partea companiilor?

Dragos Ciuparu: Cred ca la inceputul lui 2012.

Rep: Cam cate companii au fost?

Dragos Ciuparu: Din cate imi aduc aminte, nu garantez ca raspunsul este corect, dar cert a fost cel putin o cerere.

Rep: O alta prevedere introdusa in modificarea codului fiscal se refera la faptul ca aceasta deducere se acorda numai pentru activitatile de "cercetare aplicativa si/sau activitati de dezvoltare tehnologica, relevante pentru activitatea industriala sau comerciala desfasurata de catre contribuabili". Inteleg de aici ca cercetarea fundamentala...

Dragos Ciuparu: ...nu este sustinuta. Corect, asa este. Ar trebui ca aceasta deducere sa se regaseasca intr-un produs care este pe piata, intr-o tehnologie, intr-un serviciu care este pe piata. Tocmai aici este si pericolul, pentru ca orice companie care pune un produs pe piata noastra, dar care este facut ca rezultat al cercetarilor unor grupuri din Germania, Anglia sau din alta parte, evident ca cercetarea respectiva este inglobata in produs. Si atunci o companie care vinde pur si simplu medicamente facute de o companie, sa zicem, oricand poate clama ca plateste cota-parte din cercetarea companiei mama. Si asta ar face ca in Romania sa se deduca practic jumatate din tot impozitul pe care ar trebui sa il plateasca respectiva companie pe profitul pe care il face, simplu, prin declararea ca se plateste cercetarea inglobata in produs.

Aceasta deductibilitate este oricum o prevedere noua, care a fost introdusa la sfarsitul anului 2010 in legislatia noastra. In 2011 companiile abia au inceput sa constientizeze ca exista aceasta posibilitate si au aplicat in 2012.

Rep: Ne puteti spune un ordin de marime, cate companii au aplicat?

Dragos Ciuparu: Ei faceau solicitarea aceasta catre Ministerul de Finante, asadar nu am niciun fel de centralizare cu privire la date. In orice caz, e un bun instrument pentru a cuantifica investitia privata in cercetare, asta de fapt fiind unul dintre argumentele cu care am convins Ministerul de Finante ca merita sa acorde o asemenea deductibilitate.

Rep: Practic ANCS doar verifica?

Dragos Ciuparu: Daca activitatea respectiva putea fi considerata activitate de cercetare, pentru ca ei cereau o justificare pentru ce anume se cere deductibilitatea.

Rep: In mandatul dumneavoastra a cerut vreodata Comisia Europeana sau un alt organism european o astfel de masura Romaniei?

Dragos Ciuparu: Nu au cerut. In schimb, cand am avut function review-ul de la Banca Mondiala dansii la vremea respectiva au apreciat ca este un 'incentive' suficient de bun si motivant pentru mediul economic de a investi in cercetare. Deci a fost apreciata ca o masura favorabila, buna. Function review-ul acesta a fost in 2011 si s-a terminat prin noiembrie, cred. Nu as vrea sa se inteleaga in niciun fel ca asta, una peste alta, este o masura rea. Adica este bine sa ramana o deductibilitate a investitiei in ce priveste cercetarea cu certitudine, insa ea trebuie gestionata cu foarte mare atentie pentru a produce efectele scontate. Altminteri pur si simplu vom pierde bani din buget pentru decontarea cercetarii altora. Si cred ca asta nu este in regula sa se intample, nu este in interesul Romaniei.