Presedintele Traian Basescu a afirmat luni, intr-o conferinta de presa, ca "de circa cinci luni toate institutiile statului sunt supuse unor atacuri continue, fie ca vorbim de ANI, de CCR, de Parchetul General, de ICCJ, de structurile de securitate nationala"."Toate sunt in tirul, paradoxal, al puterii. Nici macar nu le ataca opozitia, ci puterea. Cei care cred ca asa isi vor subordona institutiile statului gresesc", a afirmat Basescu, adaugand ca acest lucru va cantari greu si negativ in raportul suplimentar pe MCV ce urmeaza sa fie prezentat in decembrie sau ianuarie. "Va fi un raport dezastruos", a apreciat seful statului. Basescu a mai mentionat si ca "cel mai pregnant eveniment care i-a afectat pe romani, nu pe politicieni, ca urmare a evenimentelor din iulie - august", a fost amanarea deciziei privind intrarea tarii noastre in Schengen.

Vezi intreaga declaratie de presa a presedintelui Traian Basescu

Declaratiile lui Traian Basescu:

  • Este prima declaratie de presa pe care o fac dupa referendum si care este legata in principal de probleme interne, probleme interne cu reflectare in exterior si in modul cum Romania este evaluata
  • Vreau sa fac foarte clar pentru toti ca nu e treaba mea batalia politica. Vreau sa stiti ca ceea ce am de spus azi este in virtutea art. 80 al. 2 din Constitutie, care il obliga pe presedinte sa vegheze la functionarea institutiilor statului, indiferent care sunt acestea
  • Declaratia de azi este justificata si de faptul ca ma simt responsabil pentru Romania si pentru romani si este obligatia mea sa am o atitudine responsabila si, nu in ultimul rand, pentru ca am dreptul de a vorbi si de a spune adevarul
  • As incepe spunandu-va ca din punct de vedere politic Romania este intr-o situatie dificila, dificila in primul rand in modul in care este evaluata in familiile din care facem parte - UE si NATO. Urmare a evenimentelor din iulie - august, Romania e pusa sub semnul intrebarii ca stat de drept
  • Si aici v-as reaminti principalele evenimente: reducerea atributiunilor Curtii Constitutionale, care s-a petrecut prin ordonante de urgenta, demiterea fara motiv a Avocatului Poporului, suspendarea presedintelui Romaniei, incercarea de a falsifica votul romanilor printr-un numar mare de voturi false introduse in urne si, nu in ultimul rand, incercarea de a modifica listele electorale dupa consumarea referendumului
  • Toate acestea au facut ca Romania sa fie suspectata ca nu-si mai mentine valorile statului de drept si valorile europene
  • Mai mult, ca semn de ingrijorare s-a stabilit realizarea unui raport suplimentar al Comisiei Europene pe Mecanismul de Cooperare si Verificare, raport care vizeaza in primul rand institutiile statului de drept
  • Cel mai pregnant eveniment care i-a afectat pe romani, nu pe politicieni, repet, pe romani, a fost ca urmare a evenimentelor din iulie - august, in luna septembrie, cand trebuia sa se ia decizia de intrare in spatiul Schengen, s-a mers pe amanarea acestei decizii, Romania iesind din criteriile politice care au fost indeplinite inainte de inceperea negocierilor de aderare la UE, criteriile de la Copenhaga
  • Vreau sa intelegeti ca nu ma ingrijoreaza pierderile pentru cei 471 de parlamentari. Pierderea intrarii in spatiul Schengen ii vizeaza direct pe romani, care ar fi trebuit sa circule fara niciun control de frontiera in toata Europa, si vizeaza economia romaneasca, economie care acum este mentinuta in sistemul de controale vamale, fie ca la frontiera unui stat Schengen soseste un camion, un avion, un vapor sau un tren
  • Deci si cetatenii, si economia au avut de pierdut foarte mult de pe urma amanarii deciziei de intrare in spatiul Schengen, decizie care, puteti sa vedeti in concluziile Consiliului European de primavara din 2012, fusese stabilita pentru luna septembrie
  • Aici nu e o poveste, nu venim sa zicem la televizor ba da, ba nu, in concluziile Consiliului European din primavara se stabilise decizie pentru intrare in spatiul Schengen in septembrie 2012
  • Din pacate, evenimentele din vara au dus la amanarea pe termen nelimitat a unei astfel de decizii care, repet, ii afecteaza pe romani si economia romaneasca
  • Decizia Comisiei de a avea un nou raport cu privire la MCV in  luna decembrie era una care sa ne ajute, sa se constate eventual ca a fost o ratacire a politicienilor in vara, si spun ratacire dintr-un motiv simplu: a castigat vreun roman vreun leu din reducerea atributiilor CCR, schimbarea Avocatului Poporului, a castigat vreun roman vreun leu din suspendarea presedintelui?
  • Nu, toate acestea au fost facute pentru politicieni, pentru ca ei sa ajunga la controlul asupra justitiei
  • Am avut o serie de lucruri de indeplinit pentru a demonstra ca suntem stat de drept. Reactia politicienilor nu este decat una de dispret fata de interesul romanilor. Si va exemplific:
  • La Senat a existat o hotarare definitiva a Inaltei Curti prin care s-a constatat incompatibilitatea unui senator. Care a fost reactia Senatului? Prin vot a infrant hotararea definitiva a ICCJ. Asa ceva demonstreaza ca Romania nu este stat de drept
  • La Camera Deputatilor pentru doi fosti ministri s-a cerut inceperea urmaririi penale. Reactia Camerei Deputatilor a fost sa nu incuviinteze, sa nu permita, prin vot, inceperea urmaririi penale. Este cumva in interesul romanilor si blocarea deciziei Inaltei Curti si solicitarea procurorilor pentru investigarea a doi fosti ministri? Nu. Este in folosul politicienilor si atat
  • Indiferent cat de vocali sunt politicienii la televiziuni, nu vor convinge pe nimeni ca Romania si-a insusit valorile statului de drept atat timp cat indeplinirea justitiei este impiedicata prin vot de Parlament in favoarea politicienilor, iar consecintele se rasfrang pe romani. Pentru ca nimeni nu spune senatorul X sau deputatul Y, spune Romania, iar Romania nu inseamna doar cei 471 de membri ai Parlamentului
  • Mai mult, ANI a constatat incompatibilitatea a patru demnitari. Nu a existat nicio reactie, decat reactii de solidarizare cu cei patru demnitari incompatibili. Acesta este un alt lucru care nu este in favoarea romanilor, dar este in favoarea unor politicieni.
  • Nu au nicio legatura cu interesul national aceste atitudini de solidarizare cu oameni care se presupune ca au incalcat legea. Oriunde in lumea civilizata, cand un ministru, un parlamentar este suspectat de eventuale acte de coruptie sau de incompatibilitati sau de lucruri in neregula, el demisioneaza. La noi, politicienii se solidarizeaza unii cu altii. Or, asta demonstreaza ca nu suntem stat de drept. Iar efectele le vom vedea in raportul pe MCV din luna decembrie sau ianuarie, cand va fi emis
  • Sunt un om care are experienta si perceptia corecta a modului cum se analizeaza lucrurile la Bruxelles si ele se analizeaza in spiritul angajamentelor noastre si al valorilor UE. Va fi un raport dezastruos
  • Nici macar nu s-a negociat desemnarea unui Avocat al Poporului, asa cum ne angajasem, sa avem un nou avocat al poporului prin consens intre fortele politice. S-au respins tot timpul actiunile justitiei impotriva oamenilor politici importanti. Sunt elemente care nu pot caracteriza un stat de drept. Sunt elemente care ne trimit cu multi ani inapoi si toata aceasta depreciere este generata in ultimele sase luni
  • Cred ca actuala majoritate trebuie sa se intrebe daca are vreo responsabilitate. Am avut aceasta iesire si pentru ca astazi, pentru a doua oara, am trimis Camerei Deputatilor rugamintea sa incerce reanalizarea cazurilor de la Camera, cu cei doi fosti ministri
  • Am rugat si Senatul sa reanalizeze problema deciziei definitive a ICCJ in cazul unui senator care a fost declarat incompatibil, a fost dovedit deja incompatibil
  • L-am rugat si pe premierul Victor Ponta sa analizeze situatia celor patru incompatibili. Sigur, au dreptul sa atace in justitie deciziile ANI, dar aici discutam de modul cum arata un guvern. Iar antecedentele acestui guvern nu justifica mentinerea acestor oameni doar din solidaritate cu politicienii, din interese de alianta. Important este ca Romania sa probeze ca si-a insusit valorile democratice, valorile statului de drept
  • Stiu ca aceste lucruri nu au rezonanta la populatie, nici in presa, dar mi se pare ca este ultima tribuna pe care o mai pot utiliza pentru a incerca un efort, daca vreti sau sa adresez o rugaminte Parlamentului, care isi termina mandatul dupa data de 9 decembrie, ca inainte de a pleca, sa rezolve aceste probleme care tin de el
  • Vreau sa fiu foarte clar, am toata aprecierea pentru fostii ministri, fie ca vorbim de domnul de la Senat sau cei doi fosti ministri care sunt si membri ai Camerei Deputatilor: aici, nu discutam de rautate, nu discutam de polite, ci discutam de functionarea statului de drept.
  • Nu poti sa impiedici procurorul sa-ti ia o declaratie intr-un dosar penal deschis si va spun cu certitudine ca pentru oamenii cinstiti prezenta in fata procurorului este sansa de dezvinovatire, nu este o acuzatie. Dimpotriva, este sansa pe care o au, ca, in urma unor imprejurari, mai mult sau mai putin fericite, in care au ajuns sa fie nominalizati, invinuiti intr-un dosar penal, sa se poata dezvinovati. Asa functioneaza democratia si v-o spune un om care a fost destul de des in fata procurorilor, este o sansa, nu o nesansa
  • Deci, lucrurile acestea trebuie rezolvate daca vrem sa avem un raport care sa ne permita reluarea discutiilor despre intrarea Romaniei in spatiul Schengen
  • In plus, as mai atentiona asupra unui lucru. Institutiile statului nu-si opresc functionarea pentru ca este campanie, un flagrant este flagrant si daca e campanie si daca nu e campanie, o actiune care este trafic de influenta este trafic de influenta, si daca e campanie si daca nu e campanie, o incompatibilitate este o incompatibilitate, si daca este campanie si daca nu este campanie. Deci, cei care incearca sa puna pe seama campaniei electorale functionarea institutiilor statului gresesc. Gresesc pentru ca institutiile functioneaza 24 de ore din 24, 365 de zile pe an. Eu nu spun ca functioneaza intotdeauna perfect. Sunt si momente in care functionarea lor lasa de dorit. Dar asta este misiunea lor, sa functioneze, si sa functioneze cat mai bine. E de dorit sa nu existe erori
  • Dar nu putem spun "este campanie, dlor procurori, dlor de la ANI, dlor parlamentari, luati-va vacanta; dle presedinte, taci ca deranjezi". Nu se poate, nu asa functioneaza statul
  • As mai face o ultima remarca, care de asemenea va cantari greu si negativ in raportul MCV si din nou nu ii va afecta pe politicieni, ci ii va afecta pe romani, faptul ca de circa cinci luni toate institutiile statului sunt supuse unor atacuri continue. Fie ca vorbim de ANI, fie ca vorbim de CCR, fie ca vorbim de Parchetul General, fie ca vorbim de ICCJ, fie ca vorbim de structurile de securitate nationala, toate sunt in tirul, paradoxal, al puterii. Nici macar nu le ataca opozitia, ci puterea le ataca
  • Cei care cred ca asa isi vor subordona institutiile statului gresesc. Cat timp voi fi aici, nu si le vor subordona. Aceste institutii vor functiona independent de influenta politica. Iar cu mine nu se va putea negocia infestarea lor cu decizii politice
  • In schimb, atacurile continue la institutiile statului venite din partea politicienilor nu fac decat sa arate ca avem o clasa politica ce nu intelege functionarea statului de drept
  • Politicienii trebuie sa inteleaga ca ultimul an cand institutiile au functionat cu ordine din sediile de partid a fost 2004
  • Acesta e motivul pentru care am propus numirea unor politicieni independenti in fruntea serviciilor de informatii, acesta e motivul pentru care am desemnat in fruntea DNA si a Parchetului General, in intelegere cu ministrul Justitiei, oameni care nu aveau nicio legatura cu partidele politice, acesta este motivul pentru care, in cooperare cu ministrul Justitiei, am numit demnitari la Inalta Curte fara influente politice, fara sa ma consult cu partidul, ci pe baza a ceea ce oamenii acestia facusera in trecut
  • Nu voi renunta acum, sa spun: de dragul linistii pe care mi-o dati, de dragul fotoliului de la Cotroceni, veniti sa negociem putin institutiile astea. Exclus!
  • Din pacate, sunt membri ai acestor institutii care au fost luati la tocat la bucata de anumite trusturi de presa exact pentru intimidarea lor. Seamana cu atacurile mafiote, pe de-o parte politicienii, pe de-o parte oameni de afaceri detinatori de trusturi media cu dosare penale
  • Fac un apel, pentru curatenia campaniei electorale, sa inceteze aceste tipuri de atacuri. In ceea ce ma priveste, dati-i inainte. Am vazut pe un raport al Active Watch ca sunt cel mai mediatizat politician, bineinteles negativ, in conditiile in care nu vorbesc de atatea luni. Probabil ca altii tin ca eu sa fiu prezent in campanie. Isi asuma riscul sa ma oblige sa ma apar, daca nu vor inceta campania parlamentara facuta pe seama presedintelui care nu candideaza
  • Cam acestea erau lucrurile pe care doream sa le semnalez; in primul rand, ingrijorarea mea pentru raportul MCV; apel la Parlament sa-si reevalueze pozitia, pentru ca nimeni nu aresteaza - sansa fostilor ministri de a merge in fata unui procuror este sansa curateniei, sansa probei nevinovatiei - si, bineinteles, apelul sa inceteze atacurile la institutiile statului.
  • As mai face o remarca extrem de importanta: Romania este suspectata ca nu poate organiza alegeri libere, ca urmare a fraudelor de la referendum. Vom avea de suportat rusinea de a avea observatori OSCE, fiind stat al UE, si nu exclud posibilitatea ca si alte organizatii sa ceara prezenta la alegeri
  • Fraudele de la referendum vor trebui investigate pana la capat, pentru ca votul e fundamentul democratiei
  • Am auzit politicieni spunand 'A, pai daca in trei sectii de votare au fost doar 500 de voturi furate, nu e mult'. Da, dar in Romania sunt 18.000 de sectii de votare. Daca avem o medie de 500 la fiecare trei sectii de votare, lucrurile nu sunt in regula. La aceste sectii de votare media este circa 12%, da? Pai un partid intra in Parlalment cu 5%. Nivelul fraudei este urias si institutiile statului trebuie sa-si faca treaba pana la capat in numele democratiei.
  • Pentru mine personal nu mai au valoare investigatiile, pentru ca ele nu mai pot schimba rezultatul referendumului. In schimb, pentru democratia din Romania este fundamental ca toate suspiciunile de frauda sa fie clarificate, dintr-un motiv simplu: votul este fundamentul democratiei, daca si acolo furam, putem spune ca nu mai avem nicio speranta in ceea ce priveste functionarea statului de drept
  • Aratam rau din punct de vedere al statului de drept si este pacat, pentru ca aratam bine din punct de vedere economic, avem sanse
  • Una din marile probleme pentru care avem, spre exemplu, fondurile europene suspendate e legata de conflictul de interese. Romania nu are mecanismul pentru a garanta ca, dincolo de respectarea Legii achizitiilor publice, cand se liciteaza lucrari pe bani europeni, sunt verificate conflictele de interese
  • Deci, avem premisele, avem tot ce ne trebuie sa ne fie bine, bine atat cat poate fi in Romania, dar mai bine decat anul acesta, la anul, cu o singura conditie - sa ne functioneze institutiile, sa ne facem treaba, sa fim credibili, sa lasam statul de drept sa functioneze, sa punem capat conflictului de interese
  • Cum vi se pare ca, atunci cand aproape pe toate programele suspendate, conflictul de interese este mentionat ca risc la adresa banilor europeni, un cabinet sta cu patru ministri in conflict de interese? Cine ne crede ca vom lua masurile pe care trebuie sa le luam pentru a preveni alocarea banilor in conditii de conflict de interese?
  • Deci, avem probleme de credibilitate, in conditiile in care tara asta a facut ce a trebuit in momente de criza, s-a stabilizat macroeconomic, poate trece la crestere economica, romanii pot privi cu speranta la ziua de maine, dar ne impiedicam in interesele a 470 de parlamentari si platesc factura 20 de milioane de romani
  • Asta este ce am vrut sa spun si sper sa nu fie nevoie sa am si alte iesiri publice, dar nu voi ezita sa le am, daca va fi cazul.

Intrebari:

Ati spus ca ati vorbit cu premierul despre cei patru membri ai cabinetului.

Nu. Am transmis o scrisoare. Astazi am transmis o scrisoare la Senat, la Camera - este a doua transmisa la Camera-, si una premierului pe tema celor patru ministri suspectati, deci ei nu sunt vinovati, suspectati de incompatibilitati

Daca i-ati cerut sa-i schimbe din functie si daca ati primit vreun raspuns din partea Guvernului.

Nu am primit inca niciun raspuns, dar vizam, sigur, si o eventuala remaniere.

In baza a ce i-ati rugat pe deputati, pentru ca raspuns dvs spuneti ca nu ati primit, dar public au comentat si au spus ca dvs nu sunteti procuror sa cereti asta si ca acele cazuri au fost deja inchise si ca nu se mai pot redeschide. In baza a ce ati facut aceste solicitari?

Stiti ca am fost doua legislaturi parlamentar, da? Deci nu imi sunt necunoscute mecanismele Parlamentului, in general, si ale Camerei Deputatilor in special. Cu acordul sefilor de grupuri parlamentare, orice dosar poate fi redeschis, inclusiv legi care au fost votate si netrimise inca la promulgare. Se pot, daca exista acordul politic. Baza in care eu am transmis aceste scrisori este legata de Articolul 80, alineatul 2 din Constitutie, care imi cere sa veghez la functionarea institutiilor statului si poate deasupra acestui articol este interesul national. Este in interesul national al Romaniei si al romanilor sa avem un raport in decembrie, un raport al Comisiei Europene care sa sublinieze faptul ca Romania este stat de drept. Cand o alta institutie, o alta putere blocheaza functionarea justitiei, asta inseamna ca nu este stat de drept. Deci aceasta este baza in care am facut apel la Parlament.

De ce ati declarat, in urma cu catva timp, ca nu-l cunoasteti pe Sorin Blejnar, in timp ce din stenograme aparea contrariul, o discutie dintre dumneavoastra si Blejnar?

Stiu ca este un mare interes pentru implicarea mea in campanie la Antena 3, dar va pot spune ca a cunoaste un om inseamna sa-l stii. Eu am vorbit la telefon si vorbesc cu toti demnitarii statului roman, inclusiv acum, de cand sunt in coabitare. Cum credeti ca nu as vorbi cu ministrul de Finante? Cum credeti ca nu vorbesc cu ministrul Apararii? Chiar inainte de weekend am solicitat ministrului de Finante o situatie cu restituirile de TVA pe 2010, 2011 si anul asta. Pentru ca vreau sa stiu cat din TVA-ul platit este reintors. Dar asta nu inseamna ca il cunosc, omul asta nu a fost in partid, nu am legatura cu el. Sigur, l-am chemat la un CSAT. Habar nu am avut cine e seful ANAF, ca au fost mai multi sefi de institutii chemati si au stat in randul doi si trei. Abia pe urma am avut o discutie la Cotroceni, pe o tema tot asa, legata de evaziunea fiscala. Deci imi mentin punctul de vedere ca la momentul la care am spus "nu-l cunosc" chiar nu stiam cine e Blejnar; inca nu era asa de mediatizat.

Dl Crin Antonescu spune ca este iminenta o noua suspendare in decembrie daca nu va conformati ipotezei ca USL are 50%+1, va pune un premier pe masa si nu-l desemnati. Luati in calcul aceasta varianta a nominalizarii unui premier USL, in cazul in care au majoritatea mandatelor?

Eu iau in calcul varianta interesului national. Voi desemna un premier care sa serveasca interesul national. Iar povestea pe care o vehiculeaza orice politician, ca "il suspendam pe Basescu", va rog sa ma credeti ca nu ma impresioneaza. Nu sunt un om caruia sa-i fie frica de ceva, sau in orice caz nu de politicieni.

Cum apreciati ca s-a desfasurat procesul de selectie a noilor procurori-sefi de la DNA si Parchetul General si daca veti da curs propunerilor pe care le-a facut ministrul Mona Pivniceru?

Ar insemna sa ma antepronunt fara sa fi vazut documentele, lucru pe care nu-l voi face.

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT declaratiile sefului statului