Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) urmeaza sa se pronunte miercuri asupra sesizarii referitoare la neconstitutionalitatea Legii privind cooperarea intre Parlament si Guvern in domeniul afacerilor europene, formulata de 26 de senatori PDL, dupa ce in 10 iulie a amanat dezbaterile. Potrivit actului normativ, conducatorul delegatiei Romaniei la Consiliul European va trebui stabilit prin acordul primului-ministru si al presedintelui, in situatia in care cei doi nu vor putea ajunge la un consens, atunci Parlamentul va decide acest aspect, intr-o sedinta de plen comun, scrie Agerpres.

Plenul Senatului a adoptat, pe 25 iunie, proiectul de lege privind cooperarea dintre Parlament si Guvern in domeniul afacerilor europene, care stabileste faptul ca Romania este reprezentata la reuniunile Consiliului European fie de primul-ministru, fie de presedinte, in functie de caz. In favoarea acestui proiect de lege s-au exprimat 72 de senatori, 17 au votat impotriva, in timp ce trei senatori s-au abtinut de la vot.

''Conducatorul delegatiei Romaniei la reuniunile Consiliului European este presedintele Romaniei sau primul-ministru al Guvernului Romaniei. Stabilirea conducatorului delegatiei Romaniei la reuniunile Consiliului European se face prin accord intre Guvernul Romaniei si Institutia Prezidentiala, cu cel putin 20 de zile lucratoare inainte de data reuniunii. In situatia in care acordul prevazut la alin.(2) nu se realizeaza in termen, Parlamentul, in sedinta comuna a celor doua Camere, desemneaza conducatorul delegatiei Romaniei la respectiva reuniune a Consiliului European'', precizeaza articolul 19 din legea amintita.

De asemenea, Parlamentul este cel care stabileste mandatul de negociere al Romaniei la reuniunile internationale, conducatorul delegatiei tarii noastre trebuind sa prezinte, in fata plenului reunit al Parlamentului, mandatul.

''Guvernul transmite Parlamentului in minim 7 zile, inainte de data reuniunii Consiliului, propunerea de mandat de negociere. In termen de pana la 10 zile lucratoare inainte de data reuniunii Consiliului European, primul-ministru sau, atunci cand conducatorul delegatiei este presedintele Romaniei, ministrul desemnat care face parte din delegatie prezinta in plenul Parlamentului proiectul de negociere al Romaniei. Parlamentul adopta, prin hotarare, mandatul de negociere al Romaniei. In cazul in care conducatorul delegatiei Romaniei, in timpul negocierilor, adopta alta opinie decat cea primita prin mandat, Guvernul va motiva, in scris, Parlamentului respectiva pozitie'', precizeaza articolul 20, in forma amendata de senatorii din cele doua comisii.

O alta modificare importanta adusa legii prevede faptul ca Parlamentul va fi informat de catre Guvern in legatura cu nominalizarea persoanelor in vederea ocuparii functiilor in cadrul institutiilor Uniunii, iar persoana care este propusa pentru functia de membru al Comisiei Europene va fi audiata in comisiile reunite de specialitate din Parlament, care vor da un aviz consultativ.

''In cazul in care mandatul sustinut de Guvern in Consiliu difera substantial de opinia Parlamentului sau a celor doua Camere ale sale, reprezentantii Guvernului prezinta motivele care fundamenteaza aceasta situatie'', mai precizeaza un alt amendament adoptat in comisii. Senatorii din cele doua comisii au mai amendat si articolul 18 in sensul ca avizele Parlamentului sau ale celor doua Camere in cazul documentelor de strategie, programare sau consultare ale UE au caracter consultativ pentru Guvern.

''Pe durata derularii analizei, la solicitarea oricareia dintre cele doua Camere, reprezentantii Guvernului pentru domeniile lor de competenta se prezinta la comisiile pentru afaceri europene ale Parlamentului sau la comisiile de specialitate pentru a informa asupra aspectelor relevante pentru Romania, din cadrul documentului si asupra elementelor preliminare de pozitie ale Guvernului'', mai precizeaza acelasi articol de lege.

Senatul este Camera decizionala in cazul acestui proiect de lege. Camera Deputatilor l-a adoptat tacit.