Filiala din Bucuresti a Ordinului Arhitectilor din Romania anunta, intr-un comunicat remis joi, ca se lupta pentru a proteja cele trei bulevarde istorice - Kiseleff, Prezan si Aviatorilor - unde Primaria Capitalei intentioneaza sa construiasca pasaje auto pentru care se va excava masiv in zona, eludand trotuare, pistele pentru biciclete, vegetatie, intrarea in parcul Herastrau de la Charles de Gaulle. "Lucrarile nu iau in calcul istoria si arhitectura bulevardelor, dar mai ales incurajeaza traficul auto rapid din Nord spre centrul Capitalei, aducand orasul cu zeci de ani in urma comparativ cu alte capitale europene, unde edilii au dezvoltat sosele de centura pentru a fluidiza traficul si a proteja centrele istorice", acuza reprezentantii Ordinului Arhitectilor.

Potrivit arhitectilor bucuresteni, lucrarile presupun construirea unor rampe de intrare a masinilor in pasaje cu lungimea de 400 metri fiecare. Pe toate cele 3 bulevarde se vor construi rampe de intrare si iesire (doua pe ambele sensuri), cumuland un total de aproape 5 kilometri. Proiectul este legat de constructia parcarii subterane de la Charles de Gaulle, careia i se va alatura un mall subteran de 8000 mp. Acesta necesita, conform proiectului, o arie de cateva mii de metrii patrati de trepte de acces in subteran, chiar la intrarea in Herastrau pe la Charles de Gaulle.

"Problema arhitectilor si a istoricilor nu este nici parcarea si nici mall-ul subteran, acestea neavand inca avizul comusiei de la MDRT, ci faptul ca se construiesc aceste pasaje care, pe langa efectul profund distructiv, nici macar nu sunt necesare. Cu toate acestea mentionam ca nu exista lucrare subterana fara efecte la suprafata. Exista spatii la Charles de Gaulle unde inaltimea elementelor vizibile din suprateran vor ajunge si la 4 metri", spune Mircea Ochinciuc, presedintele Ordinului Arhitectilor din Bucuresti.

Ordinul Arhitectilor arata ca a realizat un amplu studiu istoric pentru a demonstra faptul ca bulevardele Aviatorilor, Kiseleff si Prezan se constituie intr-un ansamblu istoric clasa A, de importanta nationala. Aceste bulevarde au fost declarate in trecut zona protejata, insa prevederile legale in legatura cu ceea ce presupune o zona protejata sunt extreme de vagi. Ministerul Culturii si Patrimoniului National a declinat insa clasarea si a acordat aviz favorabil construirii pasajelor, invocand motive care nu sunt reale. Astfel, Ministerul Culturii si Patrimoniului a mentionat intr-o justificare minimala faptul ca aceasta clasare ar ingreuna accesul companiilor care administreaza retele de apa si electrica. Un fapt inexact, intru-cat legea stipuleaza clar ca acest tip de interventii au un regim special si ca se pot desfasura in conditii normale chiar si pe un bulevard clasat ca monument istoric.

"Nu este decat o dezinformare, o insiruire de afirmatii care dovedesc incompetenta si necunoasterea legilor, un text nedemn pentru o institutie care are misiunea de a apara patrimoniul cultural al Romaniei", afirma arhitectul Mircea Ochinciuc. "Nemaivorbind de faptul ca aceste lucrari vor tranforma zona de nord intr-un urias santier timp de mai multi ani, iar la finalul lucrarilor valoarea imobiliara a proprietatilor din aceasta zona va fi profund afectata", adauga Mircea Ochinciuc.

Proiectul pasajului subteran pe Bulevardul Aviatorilor se afla la a doua tentativa de aprobare. El a mai aparut in anul 2007 in aceeasi asociere cu parcajul subteran din Piata Charles de Gaulle insa a fost eliminat, avizandu-se favorabil si aprobandu-se doar proiectul parcajului subteran (PUZ Parcaj subteran Piata Charles de Gaulle, H.C.G.M.B. nr.319/2009).

In comunicatul Ordinului Arhitectilor se arata ca "In vara anului trecut au aparut in presa informatii despre mall-ul si parcarea subterana, conform carora licitatia de executie a fost castigata de Romstrade. La vremea respectiva insa proiectul nu era definitivat, ceea ce ar fi facut imposibila ofertarea executiei. Primaria si-a exprimat intentia de a realiza aceste proiecte in regim de PPP (parteneriat public privat), prin care aproximativ 60 milioane euro sunt alocati din bugetul primariei si alte 40 milioane euro sunt finantati de un investitor privat. Tot din presa s-a relevat faptul ca cei 40 milioane euro vor fi oferiti de investitorul Nelu Iordache, care va executa insa si lucrarea, primind si drept de cesiune pe 49 de ani asupra parcarii si mall-ului subteran."

"Cele doua proiecte au fost generate de un studiu de circulatie, ci nu de un studiu de urbanism, demonstrand o lipsa totala de viziune pe termen lung, de aliniere la ceea ce alte capitale europene implementeaza de ani de zile: fluidizarea traficului prin inele de centura care sa faciliteze accesul catre toate puntele din centrul orasului si descurajarea traficului intens prin centrele istorice. Experienta a dovedit ca incurajarea traficului nu face decat sa genereze si mai mult trafic", a completat arhitectul Mircea Ochinciuc, presedinte OAR Bucuresti.

Soseaua Kiseleff si bulevardul Aviatorilor nu sunt simple cai de circulatie, ci artere cu o semnificatie speciala pentru capitala Romaniei. Dupa modelul bulevardelor din marile capitale europene, ele au fost amenajate pe parcursul secolului al XIX-lea si in primele decenii ale secolului XX ca axe urbane ce faceau legatura intre oras si zona verde din nord, urmand o conceptie artistica in care aliniamentul de arbori si masivul vegetal joaca un rol esential, mai arata arhitectii bucuresteni.