"UE nu este o uniune de guverne, ci o uniune de state. Guvernele sint doar o bucatica. Exista o singura persoana care reprezinta statulsi acesta este presedintele. In alte constitutii poate scrie altfel, in Constitutia Romaniei asta scrie (...) Daca Parlamentul Romaniei gaseste o forma legala prin care sa mute atributiile de reprezentare a statului de la presedinte la premier, nu am nimic impotriva", a declarat presedintele Traian Basescu intr-o conferinta de presa sustinuta la Palatul Cotroceni.

Foto:

In debutul acesteia, seful statului i-a intrebat pe ziaristi ce asteapta de la aceasta conferinta: "Putin scandal sau lucruri serioase despre UE?". "Incepem cu lucrurile serioase", a raspuns tot el.

Declaratiile presedintelui Traian Basescu:

  • Romania are institutii care trebuie sa se integreze in functionarea institutiilor europene
  • UE nu este o uniune de guverne, ci o uniune de state. Guvernele sint doar o bucatica
  • Exista o singura persoana care reprezinta statul, si acesta este presedintele. In alte constitutii poate scrie altfel, in Constitutia Romaniei asta scrie
  • Am stabilit ieri ca Parlamentul European e prima institutie a UE, si la art. 14 se spune ca PE exercita, impreuna cu Consiliul (acea structura in care sint reprezentate guvernele) functiile legislativa si bugetara
  • Consiliul European ofera UE impulsuri necesare dezvoltarii acesteia, nu exercita functie legislativa
  • Consiliul European este compus din sefii de stat sau de guvern, precum si din presedintele sau si presedintele Comisiei. Presedintele Comisiei nu are drept de vot in Consiliul European
  • Aici trebui sa intelegem foarte bine de ce acest Consiliu European nu are putere legislativa, pentru ca are ca principal obiectiv sa dea UE impulsuri legate de devoltare sau de iesire din criza
  •  E o tema arida, de-asta nu place, pentru ca e tehnica, dar viata noastra e puternic legata de acest Tratat (de functionare a UE - n.red)
  •  La nivelul Consiliului UE se iau decizii, si numai guvernele au acest atribut
  •  Aici as face o remarca, fara sa vreau sa fiu agresiv, as da o replica dlui prim-ministru doctor Victor Ponta, care ieri facea urmatoarea declaratie: "E foarte clar ca incepind cu 7 mai nu se mai poate ca o singura instititutie sa se ocupe de toate problemele - Presedintia". Nu-mi place sa folosesc cuvinte precum minciuna sau dezinformare publica, dar de la inceputul instalarii Guvernului Ponta am avut cu institutiile statului exact acelasi comportament ca si pe perioada altor guverne
  • Vreau sa vedeti memorandumul aprobat de mine inainte de plecarea la Consiliul European informal: vedeti aici semnatura ministrului Leonard Orban, Andrei Marga si aprobarea premierului Victor Ponta
  • E un memorandum de 3 pagini, discutat in structurile guvernamentale, am convenit asupra lui si a trecut prin Guvern
  • Vreau sa intelegeti de ce exista aceasta nevoie de cooperare intre reprezentantul statului in Consiliul European si Guvern. Pentru ca, asa cum ati putut vedea, memorandumurile nu sint publice. Memorandumul rezuma pozitiile Romaniei la nivelul Consiliului
  •  Deci mi se pare nedreapta afirmatia premierului Ponta, cind eu stiu mecanismele, inclusiv din perioada guvernarii sale
  • Nu este in regula sa spui pe de-o parte "eu vreau sa cooperez", iar pe de alta parte sa dezinformezi public
  •  Unde apar problemele de multe ori? Iata, de exemplu, o informatie pe care o puteti prelua de pe site-urile UE, in ceea ce priveste prezenta ministrilor guvernului Ponta la lucrarile Consiliului. De exemplu, la 25 mai a fost un Consiliu al Finantelor, cred ca au fost teme extrem de importante si pentru Romania. Toate statele au venit la nivel de ministri - mai mult, Italia a participat cu premierul Mario Monti. Din partea noastra a fost secretarul de stat Claudiu Doltu
  • Un alt exemplu: pe 11 iunie, o reuniune pe Mediu, la care statele UE au trimis si cite 2 ministri, unele. S-a discutat despre programe de actiune si reducerea emisiilor de CO2. Romania nu a trimis niciun reprezentant al Guvernului, a trimis un adjunct al Reprezentantei de la Guvern. Cum a fost aparata Romania la nivel politic de Guvernul Romaniei, cind a trimis un adjunct?
  • Pe 12 iunie s-a intrunit Consiliul pe Agricultura si Pescuit. Majoritatea statelor sint reprezentate cel putin la nivel de ministru, Spania a trimis 2 ministri, Marea Britanie a trimis 5 demnitari. Dezbaterea era focalizata pe problematica pescuitului si s-a pus problema crearii unui Comitet Consultativ pentru Marea Neagra, iar Romania a trimis un secretar de stat. A aratat interesul Romaniei, cind Marea Neagra era un subiect
  • Pe 30 mai s-a discutat la Consiliul UE despre finantarea IMM-urilor. Dezbaterea s-a concentrat pe proceduri mai simple. Franta a trimis 3 ministri, alte tari au avut cel putin un ministru si un secretar de stat. Romania a avut 2 secretari de stat
  • Rangul la care ne ducem la aceste intilniri extrem de importante e marcat intotdeauna
  •  V-am dat citeva exemple despre ce inseamna demagogie si ce inseamna neglijarea reprezentarii Romaniei
  •  Aici e necesara o foarte buna pregatire a pozitiilor Romaniei si capacitate de negociere, capacitate de a-ti gasi aliati pentru a-ti realiza obiectele pe care le ai. Nu e o simpla prezenta, o simpla plimbare la Bruxelles, cum spunea o doamna sau chiar dl Ponta
  • Ieri in Parlament a reiesit ca Parlamentul nu e implicat. E problema Parlamentului, pentru ca in Tratatul UE exista Protocolul 1: "Proiectele de acte legislative transmise PE se transmit Parlamentelor Nationale" . Tot aici se spune ca proiectele transmise Comisiei Europene se transmit si Parlamentelor Nationale
  • La art. 4 din Protocol se spune ca se prevede un termen de 8 saptamini intre momentul in care proiectele sint transmise Parlamentelor Nationale si momentul in care proiectele ajung la Comisia Europeana. Va rog sa intrebati de cite ori Parlamentul Romaniei a trimis puncte de vedere
  • Parlamentul Romaniei ar putea fi extrem de implicat in adoptarea unei legislatii europene care sa ne convina, cu conditia sa se ocupe de acest lucru
  • E un lucru care in Romania inca nu s-a intimplat, desi de 2 ani avem noul Tratat (al UE - n.red.)
  • Tratatul e un document extrem de important, de el depinde bunastarea si viata noastra. Primii care trebui sa fie implicati in aplicarea si valorificarea prevederilor Tratatului sint chiar institutiile statului: Parlament, Guvern, Presedintie
  • Ma tem ca sindicatele de la noi sint mai active decit Parlamentul Romaniei in discutarea propunerilor legislative europene
  • Cel mai important lucru pentru mine si pentru noi ar fi daca subiectul lansat ieri de premierul Ponta ar da ocazia unei dezbateri cinstite, nepolitizate
  • Traim intr-o lume mai complicata decit credem, o lume in care riscam sa fim striviti de infantilismul nostru
  •  Luarile de pozitie de ieri din Parlament, de la TV, au fost sintetizate de partenerii nostri europeni si cred ca au fost ingroziti de cita necunoastere a documentelor europene existe
  • Eu nu sint un om care sa abdice de la atributiile sale constitutionale. Daca Parlamentul Romaniei gaseste o forma legala prin care sa mute atributiile de reprezentare a statului de la presedinte la premier, nu am nimic impotriva
  • Dupa 7 ani jumatate de mers la Consiliul European nu tin mortis sa merg acolo, pentru mine nu mai e o curiozitate si nu mai am o tentatie sa fiu printre cei mai importanti oameni politice ai UE. Am un singur lucru, greu de gasit acum: o experienta de 8 ani. Sa stiti ca nu se invata usor. Si poate ca intr-un moment de criza e mai bine sa ne stringem toti in jurul celui care stie cum se lucreaza
  • Obiectivul meu e sa nu abdic la atributiile mele constitutionale. Pe de alta parte, e o formidabila experienta acumulata si pe timp de criza aceasta experienta m-a ajutat enorm la Consiliul European
  • Dar daca o forma legala e gasita ca sa mute aceasta atributie la premier, la un ministru, nu ma voi opune

Sesiunea de intrebari:

- Q: V-as ruga sa explicati cum veti proceda concret pe 28 Iunie, la primul Consiliu European, daca premierul continua sa vrea sa mearga?

- R: Va asigur ca nu ma voi pune in situatii ridicole. Am avut azi o discutie cu premierul si miine ne vom intilni. Nu vreau sa anticipez rezultatul intilnirii

- Q: Cum se vede pe plan european acest conflict?

- R: Nu e un conflict care sa ne ajute. Putini politicieni, poate doar specialistii de la Bruxelles ar putea face aprecieri. Pentru ceilalti politicieni e un semn de intrebare

- Q: Revizuirea Costitutiei?

- R: Vorbesc de trei ani de acest subiect. Ar fi o solutie in care cineva imi ia de pe umeri aceasta responsabilitate de a reprezenta Romania. Dar deocamdata avem doar articolul 80 din actuala Constitutie

- Daca se scurteaza mandatul presedintelui la 4 ani si daca se pune in aplicare referendumul, sint de acord - pentru corelarea mandatului Parlamentului cu al presedintelui - sa incetez mandatul meu de bunavoie prin demisie cu o luna inainte de legislative. Imi dau seama cit de rau face Romaniei necorelarea mandatului.

- Q: Intilnirea de miine cu premierul va fi publica?

- R: Nu

- Q: In ce masura poate fi delegarea atributiilor de la dvs. catre premier o solutie?

- R: Asta e o solutie. Dar e ridicol sa ma intrebati azi ce o sa discutam miine

- Nu exista nici un stat care sa ajunga la ridicolul de a-si trimite la un Consiliu European un reprezentant, si alt reprezentant la alt Consiliu European

- Cel mai ridicol e sa crezi ca Parlamentul poate da mandat Guvernului. Sint puteri separate. Parlamentul poate doar controla Guvernul

- In al doilea rind, Parlamentul a facut o partajare a reprezentativitatii Presedintelui. Presedintele nu-i unul care le stie pe toate, dar are in spate toate institutiile care trebuie sa-i prezinte un punct de vedere. Sa nu va imaginati ca eu discut memorandumurile cu ministrii. Am consilierii cu rang de ministri care discuta cu ministrii. Presedintelui nu poti sa-i partajati reprezentativitatea

- Q: Daca nu veti reusi sa-l convingeti pe premier, ce veti face?

- R: Constitutia spune cind imi pot delega mandatul: cind sint in imposibilitate de a-mi face mandatul. Dupa Constitutie, eu nu-mi pot delega mandatul. Daca Constitutia ar fi spus ca Presedintele isi poate delega mandatul, probabil ca le-as fi delegat Presedintelui Senatului, ca el e a doua persoana in stat. Asa spune Constitutia. Si eu as vrea schimbarea Constitutiei. Are aerul perioadei in care negociam intrarea in UE, nu e adaptata la statutul nostru de stat membru UE

- Q: Daca Parlamentul va da o hotarire ulterior?

- R: Parlamentul nu poate stabili sarcini pentru Presedinte - asa scrie Constitutia. Daca nu va mai fi supus controlului de constitutionalitate, nu mai poti spune ca o hotarire a Parlamentului va avea putere de lege

- Poate decide Parlamentul sa reintroduca cenzura. Daca nu e supusa controlului de constitutionalitate, noi ce facem, acceptam?

- Deci iarasi incercam sa intram intr-o zona de speculatie si ne indreptam spre o zona grava. S-a incercat ieri printr-o declaratie a Parlamentului schimbarea atributiilor Presedintelui si Premierului. Ma tem - vazind si ce se intimpla la TVR, sau ce s-a intimpat la ISC, sau la Consiliul de Etica - ma tem ca intram intr-o zona de derapaj de la democratie. Si simptomele incep sa fie tot mai puternice. Nu voi tolera aceste atitudini, le voi denunta public

- Q: O tema de interes public. E pentru prima oara in istorie cind TVR sublicentiaza meciuri de la o competitie majora. Comisia Europeana a investigat ajutoare de stat date de televiziunile publice in situatii similare. Ce parere aveti despre sublicentiere si daca acest contract trebuie facut public?

- R: Marturisesc ca nu ma pricep la aceste chestiuni. Dar vreau sa stiti un punct de vedere despre TVR: trebuie desfiintata si reinfiintata pe alte baze. Vezi o televiziune mai dinamica, care functioneaza cu 2 camere.

- Televiziunea asta a devenit o afacere a celor din televiziune, ca pe mine nu cred ca m-ati vazut acolo prea des. Acolo sint afaceri de familie, afaceri inter-trusturi. Nu stiu ce face cu 3500 de salariati o televiziune care cumpara productii de pe piata

- Trebuie desfiintata, reinfiintata pe alte baze, numit un manager de televiziune. Sa ne transmita integral Campionatul european de fotbal si Jocurile Olimpice

- Q: In privinta Radio Romania?

- R: Cred ca lucrurile sint mai curate. Va pot spune ca Presedintia a vut o interventie saptamina trecuta legata de Radio Romania, cind s-a pus problema sistarii emisiei pe unde scurte, si ar fi influentat receptia pentru cei din afara granitelor

- Q: Conform rapoartelor TVR si RRA pe 2011, 280 de milioane de euro inseamna cheltuieli anuale ale statului roman anual. Cum vi se pare cifra asta?

- R: Mi se pare enorma. Si nejustificata.

- Q: De cind cu subiectul privind reprezentarea Romaniei la nivel european a aparut si problema suspendarii dvs. Cum vedeti acest lucru?

- R: Vad prevederea de azi ridicola. Prevederea a fost introdusa de PSD. Avocatul de renume mondial Dan Sova a introdus un amendament, iar acum tot ei vor sa-l scoata. Dar daca lucrurile vor merge in directia suspendarii, va spun ce-am spus si in 2007: Bucurosi le-om duce toate, de-o fi pace, de-i razboi. Ce pierd? Ramin cu familia. Unde-i problema?

- Q: Daca in aceasta disputa institutionala, in disputa cu premierul au aparut si probleme de fond, pentru ca aveti opinii diferite?

- R: Romania lucreaza numai asa (aratind memorandumul oficial agreat de Guvern si Presedintie). Toate institutiile am facut un memorandum, ne-am facut lectiile. Toti vorbim pe fondul acestui memorandum. Sigur, am avut o contributie - daca unele state aveau probleme cu banii, cu bancile - am cerut extinderea posibilitatii de utilizare a fondurilor europene la + 3 ani, fata de + 2 ani.

- Q: Deci nu v-a reprosat Victor Ponta ca ati sustinut o pozitie de tara cu care nu este de acord?

- R: Doamna, nu vad reprosuri intre presedinte si premier. V-am arata solutia sa nu avem dezacorduri: memorandumul.

- Q: Va ginditi sa cereti arbitrajul Curtii Constitutionale?

- R: Nu cred ca avem baza ca sa cerem arbitrajul CCR, pentru ca declaratia de ieri a Parlamentului nu are valoare juridica. Declaratia nu este act juridic, conform Constitutiei.

- Q: Cum comentati rezultatul alegerilor?

- R: As face-o intr-un interviu in afara Presedintiei, nu e locul potrivit.

- Q: Ati mentionat reprosuri la adresa premierului, ati mentionat si unele derapaje. Cum comentati intentia de a muta ICR de sub Presedintie?

- R: Ce sa mai spun? In loc sa te ocupi de locuri de munca, incerci sa golesti de continut Institutia Prezidentiala. Arata modul de gindire al PSD. Dar asta-i viata... Mergem inainte.

- Q: Republica Parlamentara ar fi posibila?

- R: Pentru mine personal nu mai are relevanta. O parere sincera: niciodata nu va trece prin votul romanilor o Constitutie prin care nu-si pot alege presedintele. Daca va amintiti, inainte de promulgarea legii privind alegerea sefilor CJ, era o intreaga negociere intre precupeti. De aceea, alegerea prin vot direct a presedintelui CJ a eradicat aceasta problema.

- Imaginati-va un tirg de geambasi vinzind functia de presedinte in Parlamentul Romaniei cind unui grup, cind altuia. Ar fi dizgratios, ar fi o greseala. Romanii vor sa-si aleaga singuri presedintele. Il pupa, apoi il injura, dar e presedintele lor (zimbind)

- Parlamentarii vor trebui sa se responsabilizeze. Cred ca ieri am aratat o poza groaznica tuturor ambasadelor de la Bucuresti. Se stie ca nu sintem activi in comunicarea cu Parlamentul European. Ambasadele si-au dat seama cit de dezinteresati sintem.

- Si Curtea Constitutionala poate fi golita de atributiuni pina la un anumit punct. Ce-i drept, cind privesti la declaratiile ca vor sa aiba o relatie buna cu presedintelem si apoi vad ca se ia de sub coordonarea Presedintiei Institutul Cultural Roman - ce sa mai zici... Sa stiti ca eu sint mindru de ce a facut ICR sub conducerea lui Horia Roman Patapievici, au facut o treaba formidabila. M-as fi asteptat ca un asemenea lucru sa nu-l aflu dupa terminarea sedintei de Guvern, ci sa fiu informat macar inainte

- Pe de alta parte, spui "Eu vreau sa am o buna relatie cu presedintele, si mai ales respect". Cin esti doctor in drept, esti tare... Dottore (rizind)

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT declaratiile sefului statului

Marti seara, seful statului anunta ca doreste sa sustina o conferinta de presa "tehnica", in care sa explice cum functioneaza Uniunea Europeana.

"Maine voi face o conferinta de presa tehnica, in care voi explica cum functioneaza UE, care este deosebirea intre institutii si cum se manifesta subsidiaritatea", a declarat Basescu, marti seara, la Palatul Cotroceni.

El a precizat ca pe site-ul Presedintiei se afla Tratatul privind Uniunea Europeana si Tratatul privind functionarea UE.