Doar 1,5% din licitatiile organizate de institutiile publice in perioada ianuarie - mai 2012 au respectat normele in vigoare, potrivit unei analize realizate de Ordinul Arhitectilor Bucuresti. Astfel, acestia sustin ca autoritatile publice au luat in considerare doar pretul cel mai scazut, nu si calitatea proiectelor. De asemenea, arhitectii au reclamat faptul ca nu sunt invitati sa faca parte din juriile de atribuire a licitatiilor, care au legatura cu domeniul lor de activitate, desi legea o impune, fapt care duce la o scadere a calitatii proiectelor.

Ordinul Arhitectilor din Bucuresti a analizat 67 de licitatii publice organizate in perioada ianuarie - mai 2012, 51 in tara si 16 la Bucuresti. Dintre cele 67 de licitatii, 45 utilizau procedura de cerere de oferta, o procedura simplificata pentru lucrari care nu au nevoie de o pregatire elaborata a documentatiei. Durata de timp pusa la dispozitia candidatilor in aceasta procedura simplificata este 10-20 de zile, fata de licitatia deschisa, care are un termen de 51 de zile.

Potrivit OAR Bucuresti, in aceasta procedura simplificata au intrat lucrari foarte complexe, cum ar fi elaborarea planului urbanistic general al orasului Pantelimon, restaurarea si consolidarea Manastirii Cozia, monument istoric, noul sediul al Judecatoriei Buzau si al Judecatoriei Mizil, Centrul General de Afaceri Dunarene, reabilitarea Muzeului regiunii Portile de Fier.

In cadrul celor 21 de achizitii publice care au folosit procedura de licitatie deschisa, numai 3 dintre acestea au respectat termenul legal de 51 de zile. Restul de 18 au cerut documentatia in 13 zile, incalcand regulamentul.

"Aceste licitatii au probleme extrem de diverse, iar solutiile pentru care se opteaza nu iau in calcul calitatea arhitecturii, protectia mediului, calitatea executiei, oportunitatea investitiei sau impactul pe termen lung. Ne dorim ca prin acest demers sa tragem un semnal de alarma ca nu se respecta legea", a declarat presedintele OAR Bucuresti, Mircea Ochinciuc. Acesta a mai explicat ca pentru o imbunatatire a situatiei, astfel incat calitatea sa conteze in proiectele publice, ar trebui modificata legea achizitiilor publice, astfel incat pretul cel mai mic sa nu fie principalul criteriu de selectie.

Desi autoritatile publice aleg in cadrul licitatiilor proiectele cu pretul cel mai mic, acest pret nu reprezinta realitatea, deoarece pe parcursul executiei se aproba cresteri ale costurilor duble sau triple fata de oferta de pret initiala.

De asemenea, arhitectii au reclamat faptul ca primariile organizeaza singure licitatie pentru proiectare si executie, punand cele doua elemente la pachet. "Pentru obtinerea unui produs de arhitectura de calitate, cu raport ideal calitate - cost, se recomanda ca licitatia pentru serviciile de arhitectura si cea pentru lucrarile de executie sa se faca separat."