O admiratie pentru Rusia, Putin si China, opinia ca nu folosim decat componenta militara in parteneriatul cu SUA si reluarea comparatiei cu Mussolini a presedintelui Basescu au fost ingredientele discursului lui Andrei Marga in audierile din comisiile de specialitate din Parlament, care i-au dat aviz favorabil.

Andrei MargaFoto: Agerpres

Hotnews.ro a transmis live text de la audieri.

12.01: Andrei Marga este in sala si discuta cu Adrian Nastasescu, Titus Corlatean si Cristian Topescu, inconjurati de fotografi.

12.08: Audierea a inceput cu intarziere, cuvantul introductiv fiind rostit de Titus Corlatean, presedintele comisiei de politica externa din Senat. Acesta le-a multumit colegilor parlamentari pentru colaborarea din acesti trei ani de mandat.

12.10: Andrei Marga si-a inceput discursul: Resimt intalnirea de astazi ca pe un examen, cu emotiile de rigoare.

  • Multi oameni de stat au spus ca cea mai buna politica externa este o politica interna desteapta si eficace. Si reversul este valabil, o politica externa inovativa poate servi modernizarii unei tari, democratizarii si profilarii ei internationale. Romania are nevoie de o astfel de politica externa.
  • Fiecare cetatean isi da seama de obiectivele de politica externa a Romaniei, de aceea nu mai insist asupra lor.
  • Se stie ca MAE are un personal de 720 de persoane in centrala si 1340 de persoane in exterior si un buget pe 2012 de 150 de milioane de euro.
  • In politica externa trebuie sa realizam continuitate si consecventa. Asum in intregime functiile din minister cum sunt configurate in acest moment. Afirm foarte raspicat ca ducem inainte abordarea prioritatilor acestui moment din istoria Romaniei, consolidarea profilului european a Romaniei, punerea in valoare a parteneriatelor, securitatea globala si multilateralismul, sprijinul romanilor din strainatate si promovarea imaginii Romaniei.
  • Si in MAE trebuie plecat de la evaluarea lucida si onesta a situatiei de astazi.
  • Presedintele declara ca Romania nu se mai poate astepta la acelasi nivel de investitii straine si trebuie sa gaseasca resurse interne, resurse din interiorul ei.
  • Nu cumva atragerea de investitii depinde de activitatea actorilor politici din administratie? Sau un alt aspect, un ziarist mai curand favorabil actualei puteri spunea ca tara noastra mai are un singur prieten, Marea Neagra. Trebuie sa ne intrebam daca situatia nu s-a erodat prin actiuni nesabuite.
  • Nu cumva prea putini lideri sau reprezentanti ai tarilor vin la Bucuresti? Nu cumva liderii nostri sunt prea putin prezenti in afara? Premierul unei tari nu merge la ONU si se intalneste pe coridoare cu un reprezentant al unei tari, face apoi un raport si zice ca a avut o intalnire bilaterala.
  • Un prim ministru nu viziteaza China doar pentru a merge la o reuniune sportiva sau ca sa mearga la o sala de sport. Nu e ceva in neregula cu aceste treburi?
  • In pofida disponibilitatii chinezilor de a avea o relatie extinsa cu Romania, liderii chinezi nu au venit in ultima vreme si au evitat liderii romani care au trebuit sa mearga intr-o alta capitala sa discute.
  • Sa nu mai vorbim despre secretari de stat care au intampinat oficiali straini transpirati si care merg cu mainile in buzunar in prezenta unei femei.
  • Vad cinci probleme:
  • 1. insuficienta folosire a parteneriatului cu SUA. Semnam acorduri, participam la actiuni protocolare, dar ne punem prea putin intrebarea ce rezulta pentru Romania din aceste intalniri.
  • 2. Este o relatie stagnanta cu Rusia, China si alte tari. Nu folosim disponibilitatile pe care le manifesta aceste tari.
  • 3. Efecte economice prea mici ale actiunii externe. Datorita taierilor nechibzuite de posturi ambasadele sunt amputate de personal, mai ales de cel care tine de cooperarea economica, stiintifica, de ce nu, care devine cruciala in politica externa a multor tari.
  • 4. Absenta unei viziuni pe termen lung, ca urmare a absentei unui proiect al Romaniei. Ceea ce s-a intamplat in democratia romanesca in ultima vreme, ignorarea problemei legitimarii deciziilor.
  • 5. Problema personalului si ocuparea posturilor diplomatice exclusiv prin numire. Trebuie sa revenim la o practica civilizata, a stabilirii prin concursuri cel putin a unei parti a personalului. La noi s-a abuzat de numiri astfel ca in ambasade au ajuns oameni care nu mai aveau loc in alta parte.
  • A venit vremea ca si in politica externa sa intervina un nou mod de a face politica. As prezenta-o succint:
  • De stimare consecventa a interesului national. Vine de departe in timp aceasta abordare, reprezentarea interesului national este coloana vertebrala a politicii externe.
  • Politica in orizontul drepturilor omului si a apartenentei Romaniei la lumea civilizata. Orientata spre multilateralism si reactii. Bazata pe consensul fortelor politice si pe consensul national. Trebuie sa intram in politica externa matura, elaborata dupa suficienta consultare a parlamentului si a populatiei.
  • Politica externa de refacere si consolidare a prestigiului tarii afectat semnificativ in ultimii ani. Ce cuprinde politica, cultura, stiinta si tehnologia. Vizata de corectitudine, stabilitate si coerenta.
  • Cine o promoveaza? Din nefericire s-au adunat niste neclaritati. Problema e sa revenim la textul Constitutiei. Presedintele reprezinta statul roman. Dar tot Constitutia spune, prin programul de guvernare asigura realizarea politicii interne si externe si exercita conducerea administratiei publice. E clar ca sunt mai multi actori prevazuti: presedintele reprezinta, guvernul elaboreaza si cere acordul parlamentului, care o aproba sau nu. Cele trei institutii trebuie sa conlucreze.
  • As spune raspicat ca trebuie sa iesim din politica uninominala si sa trecem la cea bazata pe consens public si parlamentar.
  • Politica externa are ca reper folosirea interesului tarii si al cetatenilor, a apartenentei la UE si NATO.

Aderarea la Schengen: trebuie sa lichidam doasare care sunt in curs. Schengen este unul dintre ele. Probabil ca solutia propusa de presedintia poloneza constand in 2 etape, un Schengen la frontiera maritima si apoi unul extins probabil ca se va aplica. Daca vine investirea, noi vom lua contact cu Germania si Olanda si alte tari care manifesta reticenta pentru a rezolva probleme care treneaza de prea mult timp.

Relatia cu R. Moldova: trebuie sa facem un gest precis, sa incheiem conectarea retelelor electrice, nu mai e mult si nici nu costa atat de mult, 25 de milioane de euro, se poate realiza gezoductul la Ungheni si apoi la cea pe fibra optica. Trebuie facut un gest concret de legare a Moldovei de sistemul european, care se face prin Romania.

Relatia cu Rusia: Am avut amandoi, cu domnul Crin Antonescu, ocazia sa fim primii vizitatori la Putin ca premier, acompaniindu-l pe premierul Radu Vasile. Putin e un om foarte competent, ar fi bine ca liderii din Europa si de la noi sa fie la fel de competenti. Doi prorectori conduc lumea: Putin si Ratzinger. Sunt multe acorduri cu Rusia, ele cam stau in rafturi. Trebuie sa facem ca si populatia din Rusia sa stie ce e Romania actuala si romanii sa stie ce este Rusia actuala.

Exista multe idei preconcepute in Rusia fata de noi si invers. Sunt foarte bun prieten cu un fost ministru al lui Putin, bun prieten cu Putin, Filipov, care imi spunea ca rusii cred ca vor sa cucereasca teritorii. Si i-am aratat cat de gresita e aceasta perceptie. Aceasta idee nu exista indiferent cine e la guvernare.

Diaspora: Vom instala un diplomat in fiecare ambasada in tara in care exista un numar mai mare de romani care sa raspunda de problemele pe care le intampina membrii diasporei romanesti.

Parteneriatele strategice: Ne intereseaza sa si tragem consecinte din ele, nu doar politiico-militare, ci si strategice. Vom instala parteneriate noi, cu Israelul, avand in vedere ponderea castigata in economia si politica mondiala, avem in vedere si alte propuneri de parteneriat.

Relatia cu Franta: E greu sa mai formulezi o propozitie noua. As relua ceea ce spunea Titulescu - nu e o relatie pe care o epuizeaza politica, e una a fibrei romane. Nu cred ca in ultima vreme fiecare roman a simtit ca ii bate inima pentru Franta. Si trebuie sa readucem Romania ca sa fie considerata un fel de protejata a Frantei. Alegerea lui Hollande nu aduce direct foarte multe consecinte. Franta da un nou exemplu de exercitare clara a pluralismului.

Problema personalului din MAE: Romania a avut si are unii diplomati de foarte buna calificare, laudati de autoritati de la Washington, ambasadori cu o calificare foarte ridicata. Dar e clar ca in ambasade au fost trimisi oameni care trebuiau rezolvati din alte considerente. Trebuie sa privim angajatii dupa criterii profesionale si trebuie sa ne gandim sa venim cu personalul cel mai calificat pentru acest domeniu. Nu se pune problema unei epurari sau politizari - secretar de stat si ministru intra in cadrul functiilor politice, ceea ce se stie foarte bine.

In sesiunea de intrebari si raspunsuri:

Adrian Nastase (PSD): Sunt absolut de acord cu modul in care cititi Constitutia. Guvernul a abdicat in ultima vreme de la politica externa (...) In ultimii ani foarte putini ministri, premieri si membri ai unor organizatii ne-au vizitat. Exista riscul sa ramanem intr-o forma de izolare, sub aparenta apartenentei noastre la UE. (...) Va trebui sa observati ca minsterul functioneaza pe structura unor atomi, sunt oameni care nu mai ajung niciodata in minister si se plimba din capitala in capitala si de cate ori cand e nevoie de o analiza profunda se recurge la analiza din strainatate si nu la departamentele de analiza din minister.

Sever Voinescu (PDL): Prima observatie se refera la admiratia pe care o aveti pentru Rusia si China. Vorbiti cu placere despre asta, n-am vazut nimic despre SUA, doar o fraza si vreau sa imi spuneti cum vedeti aprofundarea relatiei cu SUA, o relatie fundamentala.

A doua se refera la faptul ca exista dorinta de a epata relatiile personale, mai ales cand e presa de fata, pentru a arata ca ai niste usi deschise arata a mai degraba provincialism decat altceva.

Sa stiti ca toate posturile se ocupa prin concurs in MAE si acum. Ca in invatamantul superior exista grade, dar toate se ocupa prin concursuri. Sa nu spuneti ca dvs. ati reintrodus concursul, pentru ca nu e asa.

William Branza il intreaba despre taxele consulare, cum vizeaza MAE atragerea investitiilor straine, in conditiile in care atasatii economici sunt angajati ai Ministerului Economiei si ce metoda poate gasi pentru reducerea numarului de pasapoarte diplomatice.

Georgica Severin: Principala problema care revine activitatii dvs. este sa modificati raportul dintre angajatii MAE si cei ai SIE, numarul personalului de diplomati si cei din servicii sa se inverseze in ambasade.

Raspunsurile lui Andrei Marga:

  • In legatura cu competentele presedintiei, guvernului si parlamentului privind scrisoarea de intentie, Constitutia spune una, practica din ultimii ani a fost alta. Ca au fost guverne in ultimii ani care au acceptat ca presedintia sa se exprime dincolo de prerogativele sale, e treaba lor. Presedintele reprezinta statul si semneaza acorduri internationale. Daca privim Constitutia, atunci spunem ca Parlamentul e cel mai tare. La aceasta ora mizam pe faptul ca presedintele va actiona constitutional.
  • Solutia data de Romania la criza nu are rezultate si acest capitol trebuie sa se incheie.
  • Nu e o admiratie pentru tot ceea ce se intampla in Rusia sau China, aici m-ati misinterpretat. Trebuie sa luam in seama aceste schimbari pe lume si cu economia pe care o avem nu vom gasi piete atat de mari precum cea rusa si chineza si trebuie sa reintram pe ele. Aceasta era miza.
  • Facand referire la relatiile mele cu anumiti oameni, am vrut sa risipesc impresia ca ocupandu-ma toata viata de o profesura nu sunt calificat. Sa fim lucizi, politica se face si prin conexiuni personale.
  • Dubla subordonare e solutia pentru atasatii economici.
  • Suntem pregatiti pentru o relatie excelenta cu noua conducere din Franta.
  • Romania nu are niciun interes sa creeze sensibilitati Rusiei, referitor la scutul antiracheta, el nu e indreptat impotriva ei.
  • In acesti ani care vin vor fi replieri in cadre nationale in UE. Votul din Franta trebuie citit si in acest sens.
  • In Siria, Romania e rational sa fie de partea abordarii condamnarii uciderii manifestantilor, impotriva agresiunii opozitiei, e clar. Daca se va ajunge la oprirea agresiuni e clar ca si Siria va intra pe panta alegerilor unui parlament.
  • Orientul Mijlociu: E clar ca se ajunge pana la urma la problema palestiniana, solutia celor doua state e cea viabila, problema grea e sa ii convingi pe palestinieni sa faca declaratia sa renunte la terorism. Am fost de curand in Gaza... nu in Gaza... in... West Bank.
  • Auditarea ambasadelor - marea problema e ca ele sunt goale, nu avem ambasadori in multe dintre ele. Sigur ca auditarea e potrivit legii.
  • Relatia cu presedintele va fi una constitutionala. Am fost colegi in doua guverne, stateam unul langa altul. I-am spus ca si-a luat consilieri care il vor trimite intr-un unghi mort si ca ii sunt gresite optiunile. Comparatia cu Mussolini nu e facuta ca el ar fi cititor de Mussolini sau ca el ar urma linia lui Mussolini (n.r. In luari de pozitie anterioare, Andrei Marga l-a comparat pe Traian Basescu cu dictatorul italian). Masurile luate in contextul crizei sunt aidoma celor ale lui Mussolini: reducerea unei camere a parlamentului, desfiintarea de scoli si licee, reducerea efectivului de profesori, trimiterea rapida in pensie a unor profesori sau folosirea dosarelor - fie legate de servicii de informatii, - ca instrument de tinere in frau a unor politicieni. De acolo vin, din pacate, nu e o jignire, ci o constatare. 
  • Relatia cu SUA, problema vizelor trebuie si ea rezolvata. Asteptam un nou aranjament in SUA.
  • MAE, minister prafuit: Evaluarea mea este ca e nevoie de un suflu nou.

14.10 Audierea s-a incheiat. Andrei Marga a primit avizul favorabil al comisiilor Parlamentului cu 28 de voturi pentru si 7 impotriva.