Cum a evoluat R. Moldova in cei trei ani de la indepartarea comunistilor de la putere? Are Romania un proiect coerent fata de Republica Moldova sau a ramas la faza afirmarii unor intentii? Titus Corlatean, presedintele Comisiei de politica externa a Senatului, si Nicu Popescu, expert ECFR, au discutat online cu cititorii Hotnews.ro

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Miercuri, 28 martie 2012, 12:39 Actualitate | Esenţial


Nicu Popescu si Titus Corlatean
Foto: Hotnews
Republica Moldova marcheaza in 7 aprilie implinirea a trei ani de la indepartarea de la putere a comunistilor. Cum a evoluat viata politica si societatea moldoveneasca in acest timp? in ce masura asteptarile cetatenilor moldoveni de la noua putere au fost indeplinite sau au aparut deja dezamagirile? Si in ce masura Romania a profitat de schimbarea puterii de la Chisinau pentru a construi o relatie bilaterala consistenta, sustinuta de proiecte materializate?

Senatorul Titus Corlatean este presedintele comisiei de politica externa din Senatul Romaniei si, mai mult, face parte din comisia comuna pentru integrare europeana dintre Parlamentul Romaniei si Parlamentul Republicii Moldova.

Nicu Popescu este cercetator la think tank-ul londonez European Council on Foreign Relation. Originar din R. Moldova, el este una dintre cele mai autorizate voci in materie de relatii internationale, cu precadere Rusia si spatiul ex-sovietic. Blogul sau de politica exerna este http://npopescu.yam.md. A fost consilier pe politica externa si Uniune Europeana al lui Vlad Filat, premierul R. Moldova.

Nota Redactiei:

    * Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana
    * Cele mai bune intrebari ale cititorilor se vor regasi intr-un interviu realizat de Anne-Marie Blajan.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Daniels22026

    1. Ce mijloace politice si culturale au fost eficiente privind indepartarea ideologiei comuniste din Basarabia?

    2. De ce Kremlinul nu promoveaza alipirea Transnistriei la Federatia Rusa, atita timp cit exista un referendum favorabil si suficienta sustinere din partea transnistrenilor?

    • Nicu Popescu

      1. Nu trebuie sa confundam denumirea unui partid cu ideologia sa. Nici macar Partidul Comunistilor din R Moldova nu este comunist din punct de vedere ideologic pentru ca accepta si proprietatea privata, si se declara ca fiind pro-integrare europeana etc. Problema e ca acest partid reprezinta niste forte conservatoare, partial nostalgice fata de perioada sovietica, are tendine destul de autoritare care s-au manifestat si in in care s-a aflat la guvernare. Insa gasim patide cu astfel de tendinte in mai multe state est-europene sau balcanice, chiar daca nu se cheama comuniste.

      2) Obiectivul principal ar Rusiei in zona R Moldova nu tine de Transnistria doar, ci de mentinerea unei influente asupra intregii Moldove. In sensul acesta Rusia isi doreste ca Transnistria sa fie o parghie de influenta si chiar control a R. Moldova, nu o regiune ruseasca sau stat independent. Pentru Rusia, Transnistria este mult mai valoroasa ca parghie de influenta asupra R. Moldova, decat ca potentiala regiune ruseasca. Acest lucru insa nu exclude ca Rusia ar putea forta o aliniere si mai puternica a Transnistriei la Rusia - prin asistenta, control economic, introducerea rublei rusesti, armonizarea legislativa etc. Deci de facto Rusia promoveaza o politica de integarre cu Transnistria, dar nu isi doreste o recunoastere de jure a acestui fapt.

    • Titus Corlatean

      1. Mijloace politice si culturale: redescoperirea - odata cu schimbarea generatiilor si cu procesul de educatie in tara si in exteriorul tarii a tinerei generatii - pe un model identitar european si pentru majoritatea populatiei, un model identitar romanesc. Redescoperirea radacinilor romanesti inseamna, in egala masura, descoperirea apartenentei la sistemul de valori european, si, dincolo de modalitatile politice de tip electoral, formarea unor coalitii cu formare europeana, asumarea identitatii respective este cea mai importanta pentru ca face ca directia si orientarea pro-europene sa devina treptat ireversibile.

      2. Pentru ca interesele Fed. Ruse probabil sunt mult mai complexe. Ele tin si de un echilibru realizat la nivelul relatiilor internationale cu principalul actor, respectiv SUA, tin si de posibilitatea de a avea parghii de influenta sau chiar de control asupra ansamblului R. Moldova, nu doar asupra Transnistriei. Si mai tin si de o realitate politica si juridica in egala masura, care spune, pe scurt, ca independenta Transnistriei nu a fost si nu este recunoscuta de statele lumii si mai spune ca exista o hotarare a CEDO in cauza Ilascu si altii care stabileste foarte clar responsabilitatea politica si militara a Fed. Ruse pentru declansarea razboiului din Transnistria si preluarea abuziva si ilegala de niste "autoritati" separatiste aflate la Tiraspol, cu sprijinul Rusiei, a controlului in regiunea transnistreana apartinand R. Moldova. Aceasta hotarare, care e juridic obligatorie pentru Rusia si ar trebui executata, ar antrena incluvis retragerea trupelor ruse din Transnistria.

  • Întrebarea nr. 2 Adrian

    Pt. Domnii Popescu si Corlatean, pt care am o admiratie deosebita:

    1. Este Moldova deja pe un drum sigur al integrarii in Europa? Daca nu inca, care sunt pasii pe care ar trebui sa-i faca Moldova in perioada imediat urmatoare (1-2 ani), avand in vedere si recenta iesire din impasul legal de alegerea Presedintelui, astfel incat sa se impuna "definitiv" pe traiectoria europeana?

    2. In ce masura blocheaza situatia "conflictului inghetat" din Transnistria si prezenta trupelor straine aceasta traiectorie europeana? Si ca un corolar: cat de mult este pregatita Europa sa admita Moldova pe traiectoria europeana in ciuda acestui conflict inghetat?

    3. In ce masura este necesara aderarea Moldovei la NATO pt a pune tara pe drumul integrarii Europene?

    Pt. Domnul Corlatean:

    3. Exista o agenda strategica comuna a UE si Romaniei, sau exista si zone de interes in care Romania nu se suprapune cu UE in privinta Moldovei si in care nu obtine sprijin? Care ar fi acestea?

    Multumesc si mult succes amandurora!

    • Nicu Popescu

      1) Moldova este mai avansata a niciodata, insa inca nu se afla ireversibil pe o traiectorie europeana. Exista vointa populatiei de a sprijini integrarea in UE, exista declaratiile si unele actiuni intreprinse la nivel de elite de stat. Lansarea negocierilor privind crearea unei zone de livber schimb cu UE, procesul de liberalizare al vizelor sau al transportului aerian dinre Moldova si UE sunt realizari foarte si foarte importante. Insa R Moldova a pierdut extrem de mult timp si in anii 90, si in 2001-2009 cat s-au aflat comunistii la guvernare, dar si in ultimii 3 ani cand din cauza instabilitatii politice, a lipsei unui presedinte elitele politice nu s-au putut concentra pe implementarea unor reforme cu adevarat profunde. Moldova de astazi este mult mai democratica, si pluralista decat era in perioada guvernarii comuniste, insa aceste realizari raman destul de fragile. Si exemplul Ucrainei care dupa pluralismul din 2005-2010 a revenit brusc la un sistem centralizat odata cu venirea la Ianukovici in 2010 este ingrijorator. Daca ne uitam la anumite reforme structurale in Moldova - legate de lupta cu coruptia, imbunatatirea mediului de afaceri, atragerea investitiilor straine - in cel mai bun caz niste masuri in acest sens sunt abia la inceput de cale si nu sunt ireversibile.

      2) Transnistriua ca constitui o problema atunci cand Moldova se va afla la un pas de aderarea propriu zisa la UE. INsa pana atunci Moldova mai are cel putin un deceniu de reforme. Transnistrenii nu au cum sa impiedice Moldova sa implementeze acquis-ul comunitar, sa lupte co coruptia, sa reformeze politia sau sistemul judiciar.Deci Moldova are foarte mult de lucru pe directia UE, si marea majoritate a temelor pe acasa pentru Moldova pot fi realizate si fara a le face dependente de Transnistria.
      3) In Moldova nu exista un consens in privinta NATO. Nici la nivel politic si nici la nivelul opiniei publice. Deci Moldova trebuie sa se miste spre UE fara a avea si procesul paralel de aderare NATO

    • Titus Corlatean

      1. Alegerea presedintelui Timofti este un pas absolut necesar pentru a consolida traseul european al R. Moldova, cu atat mai mult cu cat profilul sau profesional si uman este apreciat necontestat din punctul de vedere al moralitatii, conduitei si acceptat ca fiind dedicat caauzei europene a R. Moldova si respectiv unei relatii stranse de parteneriat cu Romania. Actualul sistem de putere de la Chisinau, odata cu alegerea presedintelui, beneficiaza de o necesara stabilitate si predictibilitate pentru cel putin urmatorii doi ani si jumatate, astfel incat are teoretic timpul necesar sa avanseze hotarator pe calea apropierii de UE. Vom putea vorbi de un drum sigur al integrarii in UE abia dupa semnarea si intrarea in vigoare a Acordului de Asociere care sa includa in mod clar o clauza finala potrivit careia finalitatea acestui acord este nu doar o simpla cooperare cu UE, ci un viitor obiectiv de integrare in Uniune. Pentru asta, negociatorii moldoveni, cu sprijinul Romaniei si al altor state europene prietene, trebuie sa isi propuna ca in toamna anului 2013 sa semneze cel putin Acordul de liber schimb si schiar Acordul de asociere, simultan cu obtinerea liberalizarii regimului de circulatie pentru cetatenii moldoveni.
      Va pot confirma ca pentru noi, la Parlament, si pentru mine personal, acestea sunt obiective strategice, pentru care lucram in contact strans cu partenerii nostri europeni.

    • Titus Corlatean

      2. Conflictul inghetat din Transnistria provoaca dificultati in mod obiectiv, iar strategia de negociere a R. Moldova pe relatia cu UE trebuie sa evite pe cat posibil, interconditionarile dintre un proces, cel european, si celalalt, cel de securitate.

      In acelasi timp, avansul inregistrat in negocierile cu UE trebuie fructificat atat in relatia de deschidere cu "societatea" transnistreana, cu cetatenii de dincolo de Nistru, pentru a transmite un semnal clar privind oportunitatile si beneficiile potentiale si pentru cetatenii moldoveni de dincolo de Nistru in situatia unei viitoare integrari europene, astfel incat asteptarile si presiunea sociala sa poata genera efecte pozitive asupra flexibilizarii atitudinii "autoritatilor" transnistrene in procesul de negocieri. Altfel spus, avansul care s-ar ptuea inregistra pe directia celor doua procese, cel european si cel de securitate, trebuie sa fie pe cat posibil, simultaneizat, astfel incat o posibila viitoare solutie la conflictul transnistrean care sa respecte interesele R. Moldova ca stat sa poata interveni intr-un moment cat mai apropiat de clarificarea ireversibila a traseului european al RM.

    • Titus Corlatean

      3. Ca principiu, statele trebuie sa aiba dreptul suveran de a-si decide angajamentele de securitate pe care le considera oportune si necesare fara interferenta din exterior. Traim in lumea reala insa, iar decizia privind strategia de urmat trebuie s-o adopte in primul rand societatea moldoveana si liderii sai politici, astfel incat obiectivele sa fie asezate intr-o ordine a prioritatilor si urmatrite gradual de o maniera inteligenta, pentru a nu aparea blocaje cel putin in legatura cu unele dintre ele, ma refer la cele legate de integrarea in UE.

    • Titus Corlatean

      Exista o pozitie comuna a UE, inclusiv formalizata in Grupul de prieteni ai UE pentru RM, cu privire la o cooperare aprofundata cu acest stat. Mai departe insa, exista in mod evident diferente sau nuante in legatura cu finalitatea acestei cooperari sau cu obiective precum cel privind liberalizarea regimului de libera circulatie pentru cetatenii moldoveni. Ceea ce avem de facut este sa plecam de la acea baza comuna europeana pentru a dezvolta pas cu pas fundamentul de sustinere europeana pentru o viitoare integrare in UE, iar acest lucru va putea inregistra un pas important odata cu finalizarea Acordului de asociere si obtinerea efectiva a eliminarii vizelor.

  • Întrebarea nr. 3 Radu Emilian

    Am vazut pe internet ca România a devenit statul UE cel mai activ în proiecte de asistenta tehnica UE – Republica Moldova. Acestea sunt finantate de Uniunea Europeana. Cum sustine statul roman realizarea in cele mai bune conditii ale acestor proiecte? Dar ambasada Romaniei de la Chisinau?
    Credeti ca amabasadorul Romaniei la Chisinau si-a facut temele in ultimul an?

    • Nicu Popescu

      Romania a promis 100 milioane de euro RM insa au existat mai multe probleme legate de aceasta asistenta. In linii mari intentiile si planurile sunt bune insa viteza de implementare atat din partea tuturor - a Romaniei, UE si Moldovei - lasa de dorit. Si aceste complicatii de cele mai multe ori nu tin de ambasade sau ministere de externe ci de birocratiile sectoriale din interiorul tarilor. Gasiti aici un studiu foarte bun de CRPE pe acest subiect http://www.crpe.ro/library/files/crpe_policy_memo_nr.25.pdf

    • Titus Corlatean

      Stiu ca Ambasada Romaniei la Chisinau este activa si ne-a oferit asistenta si noua, la nivelul Parlamentului Romaniei, in proiectele pe care le desfasuram pe relatia cu colegii parlamentari moldoveni.
      La nivelul Parlamentului nostru, de exemplu, am incheiat , in urma cu un an si jumatate, un acord de cooperare si parteneriat cu Parlamentul moldovean care prevede inclusiv constituirea unei comisii parlamentare comune pentru integrarea europeana a R. Moldova.
      Am lansat pe 20 martie la Chisinau acest comitet care are ca obiectiv strategic transferul de expertiza in materia adoptarii legislatiei nationale pe modelul legislatiei europene (aquis comunitar) ceea ce va oferi fundamentul juridic absolut necesar pentru procesele de integrare europeana. Cred ca este cea mai utila contributie pe care Parlamentul Romaniei o poate avea, inclusiv prin tranferul gratuit a unei sute de mii de pagini de aquis comunitar traduse in limba romana si implementata inainte de 2007, dar si a legislatiei adoptate ulterior, legislatie disponibila gratuit colegilor parlamentari moldoveni, care, in cazul Romaniei, a presupus ani de munca, de eforturi, de resurse bugetare importante alocate si resurse umane calificate utilizate in acest proces, lucruri care sunt disponibile rapid, in limba romana si gratuit parlamentului RM care le poate folosi in mod eficient.

  • Întrebarea nr. 4 Stefan

    O intrebare pt Nicu:

    Numirea lui Rogozin ca "reprezentant" al Rusiei in Transnistria e o provocare majora atat pentru Moldova cat si/mai ales pt Romania. De la primele declaratii (ma refer la cea despre "cotetul de gaini") ale acestui hard-liner (sau hawk cum i-ar zice americanii), s-a vazut ca a venit cu intentii belicoase cel putin in plan diplomatic. Ce ar trebui sa faca Moldova, Romania si de ce nu NATO sau UE ca sa contracareze ceea ce va fi probabil o "schimbare a foii" foarte periculoasa la frontiera de est a unui stat NATO. Se are in vedere posibilitatea ca in Transnistria sa fie transferat armament special care sa puna presiune pe Romania, avand in vedere ca Rogozin e seful complexului militar rus?

    Multumesc si mult succes Nicu!

    • Nicu Popescu

      Rogozin este o provocare in primul si in primul rand la adresa Moldovei si a reglementarii transnistrene, nu a Romaniei. Cred ca numirea lui Rogozin va duce la mai multe blocaje si complicatii in dosarul transnistrean. Fara doar si poate diplomatia moldoveneasca va fi pusa in conditii dificile. Insa nu trebuie exagerate eficacitatea lui Rogozin si influenta viziunilor sale personale asupra prioritatilor rusesesti. Bunoara apropierea dinre SUA/NATO si Rusia din ultimii ani, asa numita 'resetare' a avut loc in pofida prezentei lui Rogozin ca ambasador la NATO. Deci numirea lui Rogozin este o problema, dar nu o catastrofa care ar duce la careva schjimbari majore de traiectorie in reglementarea transnistreana. Moldova , impreuna cu UE, au suficient spatiu de manevra pentru a face fata lui Rogozin.

      Alt element e ca Rogozin are ambitii politice clare in Rusia. Nu este exclus ca se vede si ca fiind un viitor presedinte-succesor al lui Putin. Si jocul lui in Transnistria ar putea fi subordonat jocurilor sale politice interne, nu dorintei de a promova reglementarea transnistreana.

  • Întrebarea nr. 5 alex

    1. de ce nu exista proiecte comune de infrastructura? O autostrada Bucuresti-Chisinau de ex? Alte drumuri si poduri? Caile ferate care leaga Romania si Moldova se deterioreaza foarte repede, in curand vor trebui dezmembrate daca nu se investesc bani.

    2. care este evolutia investitiilor in zonele de frontiera dintre Romania si Moldova? De cate ori merg in zonele respective mi se pare ca doar agricultura functioneaza. In zona de Vest a Romaniei sunt multe proiecte industriale si de servicii. de ce nu se poate si in zona de Est pe granita cu R Moldova? De ce nu sunt atrasi investitori si in aceste zone?

    Multumesc.

    • Titus Corlatean

      1. Lucrurile s-au miscat mai greu din pacate, si eu am fost destul de critic pentru ultimii doi ani pierduti in birocratie sau dezinteres, in principal la Bucuresti (stiu foarte bine ce spun), dar, din fericire, se pare ca aceste lucruri au inceput sa se schimbe astfel incat proiecte strategice de genul interconectarii infrastructurii energetice (gazoduct, retele electrice, etc), proiecte legate de ecartamentul caii ferate si altele sunt in clipa de fata in curs de implementare.
      Senatul Romaniei, ca sa va ofer o informatie de ultima ora, prin Comisia de politica externa, a propus marti ratificarea unui protocol aditional la Acordul de baza intrat in vigoare anterior, referitor la ajutorul de 100 de milioane de euro, protocol care urmeaza sa asigure finantarea proiectelor legate de interconectarea energetica, va intra in plenul Senatului, camera decizionala, saptamana viitoare, acolo unde prin derogare de la protestul parlametnar pe care noi cei din opozitie il desfasuram in clipa de fata, va fi asigurata si prezenta opozitiei, astfel incat senatul sa poata ratifica acest acord extrem de important.
      E o dovada a unitatii pozitiei politice a partidelor din Romania in ceea ce priveste sprijinul strategic acordat R. Moldova.

    • Nicu Popescu

      1) Exista cateva proiecte de infrastructura - si energetica si rutiera. Putine, dar exista. Romania a fost preocupata ultimul deceniu de dezvoltarea infrastructurii interne si stiti bine cat de lent si dificil a fost acest proces, care mai si ramane nefinalizat. dar cred ca treptat in urmatorii 5-10 ani proiectele actuale vor deveni realitate. dinamica este pozitiva, dar cam lenta.

      2) Romania este unul dintre cei mai importanti investitori straini in RM, si impreuna cu Rusia este cel mai important partener comercial bilateral cu o rata care oscileaza intre 15 si 20% din comertul extern al RM de la an la an. Ultimii ani criza economica mondiala a afectat drastic fluxurile investitionale din Europa, si evident a redus potentialul Romaniei de a investi in RM.

      alta problema tine si de mediul investitional din Moldova care ramane foarte prost. Orice investitor ghidat de dorinta de a-si maximiza profiturile ca e din Romania sau din Germania se simte mult mai confortabil investind in alte state decat Moldova, ca e vorba de Macedonia, Albania sau Georgia. In sensul acesta Moldova nici pe depate nu si-a facut temele pentru acasa pentru a oferi investitorilor un mediu aractiv. Si repet, criza economica a agravat aceste probleme.

      Alta constrangere e ca Romania de Vest s-a dezvoltat atat datorita mediului investitional mult mai bun din Romania, cat si datorita proximitatii sale de zone economice mai dinamice si prospere - ca e vorba de Ungaria, Austria, Serbia sau chiar Italia. Oportunitatile de cooperare economica dintre Republica Moldova si regiunea Moldova a Romaniei sunt mult mai reduse.





2895 vizualizari

  • 1, 2 (Miercuri, 28 martie 2012, 13:44)

    Daniels22026 [utilizator]

    1. Ce mijloace politice si culturale au fost eficiente privind indepartarea ideologiei comuniste din Basarabia?

    2. De ce Kremlinul nu promoveaza alipirea Transnistriei la Federatia Rusa, atita timp cit exista un referendum favorabil si suficienta sustinere din partea transnistrenilor?
    • r (Joi, 29 martie 2012, 14:30)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniels22026

      1. Nu trebuie sa confundam denumirea unui partid cu ideologia sa. Nici macar Partidul Comunistilor din R Moldova nu este comunist din punct de vedere ideologic pentru ca accepta si proprietatea privata, si se declara ca fiind pro-integrare europeana etc. Problema e ca acest partid reprezinta niste forte conservatoare, partial nostalgice fata de perioada sovietica, are tendine destul de autoritare care s-au manifestat si in in care s-a aflat la guvernare. Insa gasim patide cu astfel de tendinte in mai multe state est-europene sau balcanice, chiar daca nu se cheama comuniste.

      2) Obiectivul principal ar Rusiei in zona R Moldova nu tine de Transnistria doar, ci de mentinerea unei influente asupra intregii Moldove. In sensul acesta Rusia isi doreste ca Transnistria sa fie o parghie de influenta si chiar control a R. Moldova, nu o regiune ruseasca sau stat independent. Pentru Rusia, Transnistria este mult mai valoroasa ca parghie de influenta asupra R. Moldova, decat ca potentiala regiune ruseasca. Acest lucru insa nu exclude ca Rusia ar putea forta o aliniere si mai puternica a Transnistriei la Rusia - prin asistenta, control economic, introducerea rublei rusesti, armonizarea legislativa etc. Deci de facto Rusia promoveaza o politica de integarre cu Transnistria, dar nu isi doreste o recunoastere de jure a acestui fapt.
    • r (Joi, 29 martie 2012, 14:36)

      Titus Corlatean [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniels22026

      1. Mijloace politice si culturale: redescoperirea - odata cu schimbarea generatiilor si cu procesul de educatie in tara si in exteriorul tarii a tinerei generatii - pe un model identitar european si pentru majoritatea populatiei, un model identitar romanesc. Redescoperirea radacinilor romanesti inseamna, in egala masura, descoperirea apartenentei la sistemul de valori european, si, dincolo de modalitatile politice de tip electoral, formarea unor coalitii cu formare europeana, asumarea identitatii respective este cea mai importanta pentru ca face ca directia si orientarea pro-europene sa devina treptat ireversibile.

      2. Pentru ca interesele Fed. Ruse probabil sunt mult mai complexe. Ele tin si de un echilibru realizat la nivelul relatiilor internationale cu principalul actor, respectiv SUA, tin si de posibilitatea de a avea parghii de influenta sau chiar de control asupra ansamblului R. Moldova, nu doar asupra Transnistriei. Si mai tin si de o realitate politica si juridica in egala masura, care spune, pe scurt, ca independenta Transnistriei nu a fost si nu este recunoscuta de statele lumii si mai spune ca exista o hotarare a CEDO in cauza Ilascu si altii care stabileste foarte clar responsabilitatea politica si militara a Fed. Ruse pentru declansarea razboiului din Transnistria si preluarea abuziva si ilegala de niste "autoritati" separatiste aflate la Tiraspol, cu sprijinul Rusiei, a controlului in regiunea transnistreana apartinand R. Moldova. Aceasta hotarare, care e juridic obligatorie pentru Rusia si ar trebui executata, ar antrena incluvis retragerea trupelor ruse din Transnistria.
  • Intrebari pt Domnii Popescu si Corlatean (Miercuri, 28 martie 2012, 14:45)

    Adrian [anonim]

    Pt. Domnii Popescu si Corlatean, pt care am o admiratie deosebita:

    1. Este Moldova deja pe un drum sigur al integrarii in Europa? Daca nu inca, care sunt pasii pe care ar trebui sa-i faca Moldova in perioada imediat urmatoare (1-2 ani), avand in vedere si recenta iesire din impasul legal de alegerea Presedintelui, astfel incat sa se impuna "definitiv" pe traiectoria europeana?

    2. In ce masura blocheaza situatia "conflictului inghetat" din Transnistria si prezenta trupelor straine aceasta traiectorie europeana? Si ca un corolar: cat de mult este pregatita Europa sa admita Moldova pe traiectoria europeana in ciuda acestui conflict inghetat?

    3. In ce masura este necesara aderarea Moldovei la NATO pt a pune tara pe drumul integrarii Europene?

    Pt. Domnul Corlatean:

    3. Exista o agenda strategica comuna a UE si Romaniei, sau exista si zone de interes in care Romania nu se suprapune cu UE in privinta Moldovei si in care nu obtine sprijin? Care ar fi acestea?

    Multumesc si mult succes amandurora!
    • r (Joi, 29 martie 2012, 14:42)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      1) Moldova este mai avansata a niciodata, insa inca nu se afla ireversibil pe o traiectorie europeana. Exista vointa populatiei de a sprijini integrarea in UE, exista declaratiile si unele actiuni intreprinse la nivel de elite de stat. Lansarea negocierilor privind crearea unei zone de livber schimb cu UE, procesul de liberalizare al vizelor sau al transportului aerian dinre Moldova si UE sunt realizari foarte si foarte importante. Insa R Moldova a pierdut extrem de mult timp si in anii 90, si in 2001-2009 cat s-au aflat comunistii la guvernare, dar si in ultimii 3 ani cand din cauza instabilitatii politice, a lipsei unui presedinte elitele politice nu s-au putut concentra pe implementarea unor reforme cu adevarat profunde. Moldova de astazi este mult mai democratica, si pluralista decat era in perioada guvernarii comuniste, insa aceste realizari raman destul de fragile. Si exemplul Ucrainei care dupa pluralismul din 2005-2010 a revenit brusc la un sistem centralizat odata cu venirea la Ianukovici in 2010 este ingrijorator. Daca ne uitam la anumite reforme structurale in Moldova - legate de lupta cu coruptia, imbunatatirea mediului de afaceri, atragerea investitiilor straine - in cel mai bun caz niste masuri in acest sens sunt abia la inceput de cale si nu sunt ireversibile.

      2) Transnistriua ca constitui o problema atunci cand Moldova se va afla la un pas de aderarea propriu zisa la UE. INsa pana atunci Moldova mai are cel putin un deceniu de reforme. Transnistrenii nu au cum sa impiedice Moldova sa implementeze acquis-ul comunitar, sa lupte co coruptia, sa reformeze politia sau sistemul judiciar.Deci Moldova are foarte mult de lucru pe directia UE, si marea majoritate a temelor pe acasa pentru Moldova pot fi realizate si fara a le face dependente de Transnistria.
      3) In Moldova nu exista un consens in privinta NATO. Nici la nivel politic si nici la nivelul opiniei publice. Deci Moldova trebuie sa se miste spre UE fara a avea si procesul paralel de aderare NATO
    • r (Joi, 29 martie 2012, 14:43)

      Titus Corlatean [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      1. Alegerea presedintelui Timofti este un pas absolut necesar pentru a consolida traseul european al R. Moldova, cu atat mai mult cu cat profilul sau profesional si uman este apreciat necontestat din punctul de vedere al moralitatii, conduitei si acceptat ca fiind dedicat caauzei europene a R. Moldova si respectiv unei relatii stranse de parteneriat cu Romania. Actualul sistem de putere de la Chisinau, odata cu alegerea presedintelui, beneficiaza de o necesara stabilitate si predictibilitate pentru cel putin urmatorii doi ani si jumatate, astfel incat are teoretic timpul necesar sa avanseze hotarator pe calea apropierii de UE. Vom putea vorbi de un drum sigur al integrarii in UE abia dupa semnarea si intrarea in vigoare a Acordului de Asociere care sa includa in mod clar o clauza finala potrivit careia finalitatea acestui acord este nu doar o simpla cooperare cu UE, ci un viitor obiectiv de integrare in Uniune. Pentru asta, negociatorii moldoveni, cu sprijinul Romaniei si al altor state europene prietene, trebuie sa isi propuna ca in toamna anului 2013 sa semneze cel putin Acordul de liber schimb si schiar Acordul de asociere, simultan cu obtinerea liberalizarii regimului de circulatie pentru cetatenii moldoveni.
      Va pot confirma ca pentru noi, la Parlament, si pentru mine personal, acestea sunt obiective strategice, pentru care lucram in contact strans cu partenerii nostri europeni.
    • r (Joi, 29 martie 2012, 14:45)

      Titus Corlatean [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      2. Conflictul inghetat din Transnistria provoaca dificultati in mod obiectiv, iar strategia de negociere a R. Moldova pe relatia cu UE trebuie sa evite pe cat posibil, interconditionarile dintre un proces, cel european, si celalalt, cel de securitate.

      In acelasi timp, avansul inregistrat in negocierile cu UE trebuie fructificat atat in relatia de deschidere cu "societatea" transnistreana, cu cetatenii de dincolo de Nistru, pentru a transmite un semnal clar privind oportunitatile si beneficiile potentiale si pentru cetatenii moldoveni de dincolo de Nistru in situatia unei viitoare integrari europene, astfel incat asteptarile si presiunea sociala sa poata genera efecte pozitive asupra flexibilizarii atitudinii "autoritatilor" transnistrene in procesul de negocieri. Altfel spus, avansul care s-ar ptuea inregistra pe directia celor doua procese, cel european si cel de securitate, trebuie sa fie pe cat posibil, simultaneizat, astfel incat o posibila viitoare solutie la conflictul transnistrean care sa respecte interesele R. Moldova ca stat sa poata interveni intr-un moment cat mai apropiat de clarificarea ireversibila a traseului european al RM.
    • r (Joi, 29 martie 2012, 14:47)

      Titus Corlatean [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      3. Ca principiu, statele trebuie sa aiba dreptul suveran de a-si decide angajamentele de securitate pe care le considera oportune si necesare fara interferenta din exterior. Traim in lumea reala insa, iar decizia privind strategia de urmat trebuie s-o adopte in primul rand societatea moldoveana si liderii sai politici, astfel incat obiectivele sa fie asezate intr-o ordine a prioritatilor si urmatrite gradual de o maniera inteligenta, pentru a nu aparea blocaje cel putin in legatura cu unele dintre ele, ma refer la cele legate de integrarea in UE.
    • r (Joi, 29 martie 2012, 14:49)

      Titus Corlatean [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      Exista o pozitie comuna a UE, inclusiv formalizata in Grupul de prieteni ai UE pentru RM, cu privire la o cooperare aprofundata cu acest stat. Mai departe insa, exista in mod evident diferente sau nuante in legatura cu finalitatea acestei cooperari sau cu obiective precum cel privind liberalizarea regimului de libera circulatie pentru cetatenii moldoveni. Ceea ce avem de facut este sa plecam de la acea baza comuna europeana pentru a dezvolta pas cu pas fundamentul de sustinere europeana pentru o viitoare integrare in UE, iar acest lucru va putea inregistra un pas important odata cu finalizarea Acordului de asociere si obtinerea efectiva a eliminarii vizelor.
  • cooperare romano-moldava (Miercuri, 28 martie 2012, 17:15)

    Radu Emilian [anonim]

    Am vazut pe internet ca România a devenit statul UE cel mai activ în proiecte de asistenta tehnica UE – Republica Moldova. Acestea sunt finantate de Uniunea Europeana. Cum sustine statul roman realizarea in cele mai bune conditii ale acestor proiecte? Dar ambasada Romaniei de la Chisinau?
    Credeti ca amabasadorul Romaniei la Chisinau si-a facut temele in ultimul an?
    • R (Joi, 29 martie 2012, 14:47)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu Emilian

      Romania a promis 100 milioane de euro RM insa au existat mai multe probleme legate de aceasta asistenta. In linii mari intentiile si planurile sunt bune insa viteza de implementare atat din partea tuturor - a Romaniei, UE si Moldovei - lasa de dorit. Si aceste complicatii de cele mai multe ori nu tin de ambasade sau ministere de externe ci de birocratiile sectoriale din interiorul tarilor. Gasiti aici un studiu foarte bun de CRPE pe acest subiect http://www.crpe.ro/library/files/crpe_policy_memo_nr.25.pdf
    • r (Joi, 29 martie 2012, 14:53)

      Titus Corlatean [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu Emilian

      Stiu ca Ambasada Romaniei la Chisinau este activa si ne-a oferit asistenta si noua, la nivelul Parlamentului Romaniei, in proiectele pe care le desfasuram pe relatia cu colegii parlamentari moldoveni.
      La nivelul Parlamentului nostru, de exemplu, am incheiat , in urma cu un an si jumatate, un acord de cooperare si parteneriat cu Parlamentul moldovean care prevede inclusiv constituirea unei comisii parlamentare comune pentru integrarea europeana a R. Moldova.
      Am lansat pe 20 martie la Chisinau acest comitet care are ca obiectiv strategic transferul de expertiza in materia adoptarii legislatiei nationale pe modelul legislatiei europene (aquis comunitar) ceea ce va oferi fundamentul juridic absolut necesar pentru procesele de integrare europeana. Cred ca este cea mai utila contributie pe care Parlamentul Romaniei o poate avea, inclusiv prin tranferul gratuit a unei sute de mii de pagini de aquis comunitar traduse in limba romana si implementata inainte de 2007, dar si a legislatiei adoptate ulterior, legislatie disponibila gratuit colegilor parlamentari moldoveni, care, in cazul Romaniei, a presupus ani de munca, de eforturi, de resurse bugetare importante alocate si resurse umane calificate utilizate in acest proces, lucruri care sunt disponibile rapid, in limba romana si gratuit parlamentului RM care le poate folosi in mod eficient.
  • Rogozin (Joi, 29 martie 2012, 8:53)

    Stefan [anonim]

    O intrebare pt Nicu:

    Numirea lui Rogozin ca "reprezentant" al Rusiei in Transnistria e o provocare majora atat pentru Moldova cat si/mai ales pt Romania. De la primele declaratii (ma refer la cea despre "cotetul de gaini") ale acestui hard-liner (sau hawk cum i-ar zice americanii), s-a vazut ca a venit cu intentii belicoase cel putin in plan diplomatic. Ce ar trebui sa faca Moldova, Romania si de ce nu NATO sau UE ca sa contracareze ceea ce va fi probabil o "schimbare a foii" foarte periculoasa la frontiera de est a unui stat NATO. Se are in vedere posibilitatea ca in Transnistria sa fie transferat armament special care sa puna presiune pe Romania, avand in vedere ca Rogozin e seful complexului militar rus?

    Multumesc si mult succes Nicu!
    • R (Joi, 29 martie 2012, 14:56)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan

      Rogozin este o provocare in primul si in primul rand la adresa Moldovei si a reglementarii transnistrene, nu a Romaniei. Cred ca numirea lui Rogozin va duce la mai multe blocaje si complicatii in dosarul transnistrean. Fara doar si poate diplomatia moldoveneasca va fi pusa in conditii dificile. Insa nu trebuie exagerate eficacitatea lui Rogozin si influenta viziunilor sale personale asupra prioritatilor rusesesti. Bunoara apropierea dinre SUA/NATO si Rusia din ultimii ani, asa numita 'resetare' a avut loc in pofida prezentei lui Rogozin ca ambasador la NATO. Deci numirea lui Rogozin este o problema, dar nu o catastrofa care ar duce la careva schjimbari majore de traiectorie in reglementarea transnistreana. Moldova , impreuna cu UE, au suficient spatiu de manevra pentru a face fata lui Rogozin.

      Alt element e ca Rogozin are ambitii politice clare in Rusia. Nu este exclus ca se vede si ca fiind un viitor presedinte-succesor al lui Putin. Si jocul lui in Transnistria ar putea fi subordonat jocurilor sale politice interne, nu dorintei de a promova reglementarea transnistreana.
  • intrebari (Joi, 29 martie 2012, 9:02)

    alex [anonim]

    1. de ce nu exista proiecte comune de infrastructura? O autostrada Bucuresti-Chisinau de ex? Alte drumuri si poduri? Caile ferate care leaga Romania si Moldova se deterioreaza foarte repede, in curand vor trebui dezmembrate daca nu se investesc bani.

    2. care este evolutia investitiilor in zonele de frontiera dintre Romania si Moldova? De cate ori merg in zonele respective mi se pare ca doar agricultura functioneaza. In zona de Vest a Romaniei sunt multe proiecte industriale si de servicii. de ce nu se poate si in zona de Est pe granita cu R Moldova? De ce nu sunt atrasi investitori si in aceste zone?

    Multumesc.
    • r (Joi, 29 martie 2012, 14:57)

      Titus Corlatean [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      1. Lucrurile s-au miscat mai greu din pacate, si eu am fost destul de critic pentru ultimii doi ani pierduti in birocratie sau dezinteres, in principal la Bucuresti (stiu foarte bine ce spun), dar, din fericire, se pare ca aceste lucruri au inceput sa se schimbe astfel incat proiecte strategice de genul interconectarii infrastructurii energetice (gazoduct, retele electrice, etc), proiecte legate de ecartamentul caii ferate si altele sunt in clipa de fata in curs de implementare.
      Senatul Romaniei, ca sa va ofer o informatie de ultima ora, prin Comisia de politica externa, a propus marti ratificarea unui protocol aditional la Acordul de baza intrat in vigoare anterior, referitor la ajutorul de 100 de milioane de euro, protocol care urmeaza sa asigure finantarea proiectelor legate de interconectarea energetica, va intra in plenul Senatului, camera decizionala, saptamana viitoare, acolo unde prin derogare de la protestul parlametnar pe care noi cei din opozitie il desfasuram in clipa de fata, va fi asigurata si prezenta opozitiei, astfel incat senatul sa poata ratifica acest acord extrem de important.
      E o dovada a unitatii pozitiei politice a partidelor din Romania in ceea ce priveste sprijinul strategic acordat R. Moldova.
    • r (Joi, 29 martie 2012, 14:59)

      Titus Corlatean [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      2. la aceasta intrebare ar trebui sa raspunda in primul rand Guvernul, ceea ce am sustinut anterior si sustin si in perspectiva, mai ales dupa viitoarele alegeri din Romania, va fi sa mutam o parte a centrului de greutate pentru promovarea unor proiecte cu cofinantare europeana la nivelul administratiilor locale, judetelor/raioanelor, in primul rand pentru promovarea unor proiecte strategice legate de infrastructura, poduri, drumuri, etc.
    • r (Joi, 29 martie 2012, 15:06)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      1) Exista cateva proiecte de infrastructura - si energetica si rutiera. Putine, dar exista. Romania a fost preocupata ultimul deceniu de dezvoltarea infrastructurii interne si stiti bine cat de lent si dificil a fost acest proces, care mai si ramane nefinalizat. dar cred ca treptat in urmatorii 5-10 ani proiectele actuale vor deveni realitate. dinamica este pozitiva, dar cam lenta.

      2) Romania este unul dintre cei mai importanti investitori straini in RM, si impreuna cu Rusia este cel mai important partener comercial bilateral cu o rata care oscileaza intre 15 si 20% din comertul extern al RM de la an la an. Ultimii ani criza economica mondiala a afectat drastic fluxurile investitionale din Europa, si evident a redus potentialul Romaniei de a investi in RM.

      alta problema tine si de mediul investitional din Moldova care ramane foarte prost. Orice investitor ghidat de dorinta de a-si maximiza profiturile ca e din Romania sau din Germania se simte mult mai confortabil investind in alte state decat Moldova, ca e vorba de Macedonia, Albania sau Georgia. In sensul acesta Moldova nici pe depate nu si-a facut temele pentru acasa pentru a oferi investitorilor un mediu aractiv. Si repet, criza economica a agravat aceste probleme.

      Alta constrangere e ca Romania de Vest s-a dezvoltat atat datorita mediului investitional mult mai bun din Romania, cat si datorita proximitatii sale de zone economice mai dinamice si prospere - ca e vorba de Ungaria, Austria, Serbia sau chiar Italia. Oportunitatile de cooperare economica dintre Republica Moldova si regiunea Moldova a Romaniei sunt mult mai reduse.
  • comunistii (Joi, 29 martie 2012, 11:31)

    georgel [anonim]

    Buna ziua, credeti ca mai au sanse comunistii sa ajunga la putere? Au actiunile lor din acest moment ecou in opinia publica, marsurile, protestele si, mai nou, arborarea vechiului steag al R. Moldova.

    Cum va fi posibil sa intre in dialog cu ei noul presedinte, ca asta spunea?

    Am auzit despre legea opozitiei? Cam ce ar trebui sa contina, e nevoie de o lege pentru a reglementa relatia puterii cu opozitia?

    multumesc
    • r (Joi, 29 martie 2012, 15:01)

      Titus Corlatean [hotnews.ro] i-a raspuns lui georgel

      Ar avea sanse daca liderii AIE n-au inteles sa traga concluziile necesare din greselile din trecut pe care le-au savarsit. Dar alegerea presedintelui reprezinta o dovada concreta a faptului ca liderii AIE au inteles totusi despre ce este vorba si ca vor continua, fara ca relatia dintre ei sa fie perfecta, demersurile comune de apropiere de UE. Tinand cont si de schimarea generatiilor si preferintelor celor tineri si ale clasei active in formare in RM, atunci eu cred ca pe termen mediu apropierea de UE poate deveni consistenta si chair irevesibila. Iar intr-o astfel de situatie, daca comunistii nu inteleg sa se reformeze si sa aiba o atitudine sincera de sprijin a obiectivelor europene, atunci se vor exclude singuri din peisajul politic moldovenesc.
    • r (Joi, 29 martie 2012, 15:03)

      Titus Corlatean [hotnews.ro] i-a raspuns lui georgel

      Dialogul mentionat tine in egala masura de dorinta si abilitatile presedintelui de factor de moderatie, de echilibru si de deschidere absolut necesar intr-o societate moldoveana in care exista o fractura atat de ordin politic, cat si in cadrul societatii, dar si in modul in care partidul comunistilor intelege sa isi proiecteze viitorul politic in perspectiva. In orice caz, este de datoria constitutionala a presedintelui sa avanseze astfel de demersuri si este libertatea Partidului Comunist sa accepte sau sa respinga interesele fundamentale ale R. Moldova si cetatenilor ei, cu toate consecintele politice pentru acest partid care decurg din pozitia expriamata.
    • r (Joi, 29 martie 2012, 15:52)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui georgel

      Principala sursa (potentiala) de putere si popularitate a comunistilor este comportamentul Aliantei pentru Integrarea Europeana. Deci in acest sansele comunistilor depind nu atat de actiunile lor, ci de capacitatea Aliantei pentru Integrare Europeana de a imbunatati situatia economica in Moldova inclusiv prin atragerea investitiilor straine, lupta co coruptia, reformarea institutiilor de drept etc. Acestea sunt principalele sfidari pentru actuala guvernare de la Chisinau.

      Legea opozitiei este una din conditiile puse de Partidul Socialist din Moldova pentru votarea presedintelui. Este rezultatul unui compromis politic care trebuie respectat. Sa vedem care vor fi prevederile exacte ale acesteia. Bunaoara in perioada guvernarii comuniste dupa votarea lui Vladimir Voronin ca presedinte pentru un al doilea mandat in 2005 cu voturile opozitiei de atunci - comunistii au oferit opozitiei de atunci anumite parghii de influenta asupra unor institutii precum Comisia Electorala Centrala sau televiziunea publica. Acest model de asigurare a 'checks and balances' este important si Moldova ar avea de beneficiat pe termen lung de asa ceva. Este important ca indiferent de configuratia puterii - aceasta va fi supusa unor mecanisme puternice de monitorizare din partea atat a opozitiei cat si a societatii civile. Legea opozitiei este doar un instrument in acest sens.
  • Intrebari (Joi, 29 martie 2012, 11:31)

    CalinM [utilizator]

    1. Cum a afectat si afecteaza coruptia relatiile dintre cele doua state, unele din cele mai sarace din Europa?

    2. Exista proiecte comune pentru a incuraja desfacerea produselor moldovenesti in Romania si a celor romanesti in Moldova? Ex. targuri, zone dedicate in supermarketuri, magazine dedicate, targuri de barter, reclame la televiziunile nationale,
    • r (Joi, 29 martie 2012, 16:01)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui CalinM

      1) Moldova este mai corupta decat Romania. Daca in Romania coruptia este un fel de bonus pentru clasa politica sau pentru angajatii unor institutii de stat, in Moldova - veniturile corupte deseori nu sunt doar un 'bonus', ci reprezinta chiar ratiunea de a exista pentru unii politicieni sau chiar intregi institutii de stat.

      Si mai trist e faptul ca in ultimii 3 ani nu s-a facut practic nimic pentru a lupta co coruptia in Moldova. Daca va uitati la indicii internationali de perceptie a coruptiei Moldova a stagnat in ultimii ani. Deci nu s-a produs o imbunatatire drastica a situatiei asa cum a avut loc in Georgia. Si acesta este unul din vulnerabilitatile cele mai mari a Aliantei de guvernare. Aceasta a venit la putere promitand sa lupte cu abuzurile corupte devenite norma in perioada comunista, sa schimbe acel sistem corupt in care institutiile statului erau folosite pentru a estorca mita sau chiar pentru a prelua companii intregi prin presiuni administrative. S-au facut prea putine pentru a schimba acel sistem, si lipsa reformelor in acest sector poate fi letal pentru succesul guvernarii actuale.

      Evident si politica de coalitie din Moldova constituie o problema, pentru ca atat timp cat esti in alianta cu anumite interese corupte, nu poti lupta cu ele pentru ca se destrama alianta. Si totusi s-a renuntat prea usor la tentativele de a lupta cu coruptia.
  • Unire pluteste in aer. (Joi, 29 martie 2012, 11:33)

    ovidiu. [utilizator]

    Romania ar trebui sa se implice serios in toate apectele ce tin de Moldovei.
    Personal urmaresc cu sufletul la gura ce se intampla dincolo de Prut si pot vedea ca situatia e foarte tensionata. Unionistii versus statalistii moldoveni.
    Nu exista nici un post de televiziune romanesc in Basarabia, in schimb sunt destule rusesti.
    Batalia se da pe sectorul energetic, unde Moldova e dependenta de Rusia, fiind usor de santajat.
    Capitalul romanesc lipseste cu desavarsire.
    OMG'urile care compun Asociatia 2012 ar trebui sustinute financiar si nu in ultimul rand, incetati cu CENZURA din mass-media romaneasca vis-a-vis de tot ce se intampla dincolo.
    NE PASA SI VREM SA FIM INFORMATI!
    • r (Joi, 29 martie 2012, 16:04)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ovidiu.

      In Moldova exista mai multe posturi romanesti - inclusiv PRO TV si TVR. pro TV a jucat un rol extrem de important pentru mentinerea pluralismului politic in perioada guvernarii comuniste. desi intr-adevar posturile TV rusesti sunt mai populare.

      Capitalul romanesc este si el prezent, dar mai degraba in intreprinderi mici si mijlocii. Dupa cum am scris mai sus constrangerile principale tin atat de mediul de afaceri neatractiv din Moldova, cat si de lipsa de capital din Romania, mai ales in conditiile crizei economice mondiale.
  • intrebari (Joi, 29 martie 2012, 11:33)

    teodora [anonim]

    Domnule Corlatean, ce a facut diplomatia parlamentara pe relatia cu R. Moldova?

    Domnule Popescu, vad ca ati fost consilier al premierului Filat. De ce ati plecat, ca nu cred ca nevoia de consultanta si expertiza nu mai exista la nivelul primului ministru?
    Cum se misca lucrurile vazute din interior? Impresia generala este ca reformele au fost mult prea lente, iar scuza a fost criza politica. ce ar trebui accelerat?

    Multumesc
    • r (Joi, 29 martie 2012, 16:11)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui teodora

      Am plecat din motive personale ce nu tin actul de guvernare. In pofida contextului politic intern dificil cred ca s-au realizat foarte multe in planul politicii externe si lansarii unor procese legate de integrarea europeana - s-a lansat dialogul pe vize si a inceput implementarea mai multor reforme implementarea carora va permite cetatenilor RM sa calatoreasca fara vize in UE, au fost lansate si apoi incheiate negocierile privind liberalizarea spatiului aerian, UE a trimis mai multi consilieri de rang inalt care ajuta Guvernul RM sa implementeze agenda europeana, perceptia RM in exterior s-a imbunatatit drastic. Si Primul Ministru este foarte dedicat agendei europene.

      Din pacate lucrurile sunt mult mai complicate si mai lente in plan intern. In unele domenii reformele sunt lente, iar in altele progresul practic lipseste. Aici foarte multe depind si de ministrii numiti in functie.
  • Transnistria (Joi, 29 martie 2012, 12:00)

    Ovidiu [anonim]

    Bună ziua,

    Aş avea următoarele întrebări,

    1. Ce acţiuni a întreprins România la nivel parlamentar sau guvernamental pentru a-şi face cunoscut punctul de vedere în legătură cu problema transnistreană şi cum s-a făcut cunoscut acest punct de vedere în negocierile 5+2?

    2. Există încercări mai mult sau mai puţin oficiale de a stabili contacte cu noile autorităţi de la Tiraspol?

    3. A fost evocat punctul românesc de vedere în cadrul contactelor cu Rusia?

    Vă mulţumesc
    • r (Joi, 29 martie 2012, 17:31)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ovidiu

      1) Romania este destul de activa in UE atunci cand este vorba de dosarul R Moldova, inclusiv problema transnistreana.

      3) Chiar acum recent au avut loc niste consultatii dintre MAE rus si cel roman.
  • Provocari (Joi, 29 martie 2012, 12:31)

    Vlad [anonim]

    Daca ar fi sa tragem o concluzie a "micilor" intamplari de dupa alegerea lui Timofti in functia de presedinte al Republicii Moldova (ma refer la numirea lui Rogozin ca papusar al Rusiei in zona si activarea agresiva a unor miscari antiromanesti in Moldova - comunisti, moldovenisti, statalisti etc), aceea ar fi ca vor urma o serie de provocari de securitate serioase la adresa Romaniei si Moldovei. Inclin sa cred ca Romania devine, prin ultimele evenimente, zona NATO cu cel mai ridicat grad de risc de securitate dintre toate statele NATO.

    Si intrebarile:

    - este Romania (ca stat) pregatita pt aceste provocari? (pentru ca din pacate publicul si media, cu mici exceptii printre care e si HotNews, nu constientizeaza mai deloc aceste riscuri si nu le dezbat)

    - are Romania suficienta influenta in materie de securitate astefel incat sa determine un sprijin din partea aliatilor si UE in vederea unor provocari majore care vor urma?
    • r (Joi, 29 martie 2012, 17:40)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vlad

      Evenimentele din Moldova sunt ghidate de niste preferinte si impulsuri ce tin in primul si in primul rand de politica interna, inclusiv agitarea spiritelor legate de 'moldovenisti' etc. Exista suficiente forte politice in Moldova acre spera sa beneficieze de aceste tensiuni. Nu as vedea in spatele lor neparat mana Moscovei sau careva scenarii geopolitioce de mare anvergura impotriva Romaniei.

      Rusia de astazi isi doreste o sfera de influenta in spatiul post-sovietic, isi doreste o anumita influenta asupra afacerilor economice si de securitate din Europe, insa nu mai are nici dorinta si nici capacitatile pentru a deveni o amenintare serioasa pentru UE sau NATO, inclusiv state membre ca Romania. Anumite rivalitati exista si vor exista, dar acestea nu trebuie vazute ca fiind niste scenarii de razboire geopolitica la scara globala sau regionala. Evident vor exista discutii si tensiuni legate de scutul anti-racheta, insa nu cred ca Romania devine centrul unor rivalitati geopolitice majore. Atat pentru SUA cat si pentru Rusia problemele de securitate din Asia Centrala, Orientul Mijlociu sau chiar China sunt mult mai prioritare.
  • EU-MD (Joi, 29 martie 2012, 14:47)

    Valeriu [anonim]

    Este prematur sa vorbim ca R. Moldova va adera la Uniunea Europeana in viitorul apropiat. Cat de reala este insa obtinerea unui regim liberalizat de vize cu UE? Vede UE un partener de incredere in R. Moldova?
    • r (Joi, 29 martie 2012, 17:43)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Valeriu

      Daca RM va implementa cu viteza maxima reformele necesare - in special reformele structurilor de drept si lupta co coruptia - atunci este realist ca Moldova sa obtina liberalizarea vizelor in cativa ani. E greu sa dau careva prognoze exacte dra cred ca 3-4 ar fi un termen rezonabil. Insa pentru aceasta e nevoie de accelerarea reformelor.

      Aderarea la UE este un proces ceva mai indelunat. In pofida problemelor pe termen scurt atat din UE cat si din Oldova - cred ferm ca Moldova are potentialul, capacitatea si vointa de a se misca spre UE, si ca daca Moldova isi va face temele pe acasa - UE o va accepta in randurile sale.
  • De ce? (Joi, 29 martie 2012, 15:18)

    Bogdan [anonim]

    De ce in Romania e atat de multa liniste in timp de RM fierbe de cateva saptamani. De ce televiziunile din Romania evita subiectul Unirii?

    Trebuie sa ne unim, o sa ne unim.
    Traiasca Romania Mare
    • r (Joi, 29 martie 2012, 17:44)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan

      In Republica Moldova majoritatea absoluta a populatiei isi doreste ca MOldova sa adere la UE, sa aiba relatii foarte bune si apropiate cu Romania, insa sa ramana un stat independent.
  • Nu cumva este prea tarziu? (Joi, 29 martie 2012, 17:14)

    ovidiu. [utilizator]

    Considerati ca Romania, in letargia ei are suficient timp si mai ales vointa in a-si implementa politicile pro-Moldova?
    Spre exemplu la aceasta ora PCRM se baricadeaza dupa toate aparentele in ceea ce numesc ei "Balti - cealalta capitala" din nord, arborand la sediile municipale unde consiliile locale sunt majoritar comuniste asa-zisul drapel istoric rosu-albastru a lui Stefan Cel Mare. Situatia generala indica o evolutie greu de cuantificat, inclusiv spre o noua scindare teritoriala nord-sud.

    Cat despre TVR, desi oficial este pe grila Focussat (detinuta de UPC Romania) nu se RECEPTIONEAZA. Toti se plang de acest aspect.
    • r (Joi, 29 martie 2012, 17:52)

      Nicu Popescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ovidiu.

      Oricand si oriunde - politica interna (salarii, inflatie, calitatea infrastructurii etc) este mai importanta decat politica externa atat pentru majoritatea populatiei cat si pentru majoritatea politicienilor care sunt votati de aceasta populatie. In acest sens, si pentru Romania si pentru R Moldova elita politica este preocupata in primul si in primul rand de prioritatile de ordin intern. Acest lucru nu este deloc suprinzator.

      Comunistii mizeaza pe polarizarea societatii. Este o strategie de mobilizare politica periculoasa, insa este totodata si un semn de slabiciune, de lipsa a unui proiect pozitiv. Nu ar fi prima data cand strategia lor politica se bazeaza pe polarizarea societatii, si nu va fi prima data cand o astfel de strategie va esua. Alegerea presedintelui si perspectiva unei guvernari neintrerupte de alegeri anticipate pentru urmatorii cativa ani este o lovitura grava adusa comunistilor. Insa reiterez ca principalul pericol pentru Moldova nu vine din actiunile PCRM, ci din potentiala inactiune a aliantei de guvernare in procesul de lupta cu coruptia, imbunatatirea mediului de afaceri etc. Pericolele principale pentru Moldova nu tin de comportamentul opozitiei comuniste, ci de modul in care Alianta pentru INtegrare Europeana va sti sa implementeze promisiunile pe care le-a facut cetatenilor RM.
  • Despre ipoteza unirii. (Joi, 29 martie 2012, 18:10)

    ovidiu. [utilizator]

    Desi mass-media romaneasca se incapataneaza cu nerusinare sa ignore tot ce se intampla in Moldova, consider ca sunt destul de bine informat.
    Ati afirmat ca Moldova intentionaeza sa ramana un stat independent. Sunteti sigur? Pentru ca eu nu sunt deloc convins.
    Am urmarit Marsul Unirii, actiunile Consiliului Unirii si al Asociatiei 2012 si va pot spune miscarea unionista CRESTE vizibil si cel mai important, atrage elitele culturale si tineri frumosi si destepti.
    Nu considerati ca o reprezentare romaneasca viguroasa economica, cultura si de mass-media ai vor sprijini pe cei ce se declara de etnie romana?
    CU vorbeste despre probabilitatea infaptuirii Unirii anul acesta. (publicul din Ro, evident ca nu este informat.) Se vorbeste despre un program si platforma a Unirii. A fost o sedinta comuna in cladirea Parlamentului Romaniei cu reprezentantii miscarii unioniste...o tineti secreta? de ce nu o faceti publica?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by