Ministerul Justitiei a publicat miercuri pe site proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului.

Potrivit unui comunicat al MJ, citat de Agerpres, proiectul are in vedere implementarea in dreptul intern a Protocolului optional, adoptat la New York la 18 decembrie 2002, la Conventia impotriva torturii si a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante, adoptata la New York la 10 decembrie 1984, protocol ratificat prin Legea nr. 109/2009.

In aplicarea protocolului mentionat, proiectul de lege atribuie Avocatului Poporului, in calitatea sa de garant constitutional al respectarii drepturilor omului, atributiile de Mecanism National de Prevenire a Torturii in Locurile de Detentie, mecanism independent si beneficiind de personalitate juridica distincta ce are menirea de a examina in mod regulat tratamentul aplicat persoanelor private de libertate in locurile de detentie (in special prin intermediul unui sistem de vizite regulate efectuate in incinta locurilor de detentie vizate), de formulare a unor recomandari catre autoritatile competente, in vederea imbunatatirii tratamentului si conditiilor persoanelor private de libertate si a prevenirii torturii si a pedepselor ori tratamentelor inumane sau degradante, precum si de formulare a unor propuneri si observatii privind legislatia existenta sau proiectele legislative.

In cadrul Mecanismului National de Prevenire a Torturii in Locurile de Detentie, va functiona o Comisie de experti, al carei presedinte va fi un adjunct al Avocatului Poporului desemnat expres in acest scop.

Expertii Comisiei beneficiaza de independenta in exercitarea atributiilor lor si vor indeplini efectiv atributiile Mecanismului National de Prevenire a Torturii in locurile de detentie pe teritoriul Romaniei.

Un element de noutate important al protocolului implementat si al proiectului de lege este viziunea asupra notiunii de "loc de detentie", viziune diferita de cea clasica si mult mai cuprinzatoare.

Astfel, locul de detentie este definit ca fiind "orice loc aflat sub jurisdictia si controlul statului, in care persoanele sunt sau ar putea fi private de libertate, fie in baza unui ordin al unei autoritati publice sau la cererea acesteia ori acordul tacit al acesteia".

In aceasta notiune sunt cuprinse, pe langa clasicele penitenciare, centre de retinere si arestare preventiva ale politiei si centre de reeducare si spitalele de psihiatrie in care pacientii nu sunt internati ca urmare a propriei vointe sau pe care nu le pot parasi in urma propriei decizii, azilurile de batrani pe care acestia nu le pot parasi atunci cand doresc din cauza unor situatii de fapt, cum ar fi imposibilitatea deplasarii, centrele de cazare pentru straini in care acestia sunt in fapt privati de libertate pe perioada cazarii, centrele de tranzit, in care persoanele se afla in aceeasi situatie, precum si diversele tipuri de stabilimente pentru minori, pe care acestia nu le pot parasi prin proprie vointa sau cu incuviintarea parintilor.

In acest context, cerintele de independenta functionala au fost cele care au condus in mod natural la alegerea institutiei Avocatului Poporului ca institutie in cadrul careia isi va desfasura activitatea Mecanismul National de Prevenire a Torturii in Locurile de Detentie.