Criza si somajul din zona euro nu ne dau voie la joburi in tarile din Vest. Vezi in text HARTA DINAMICA a tarilor UE care mentin restrictiile de munca pentru romani

de Anca Ionescu, Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 3 ianuarie 2012, 19:14 Actualitate | Esenţial

Majoritatea statelor membre UE care mentineau restrictii pentru romani si bulgari pe piata muncii le vor mentine si in 2012 si 2013, perioada maxima in care tratatele UE le permit acest lucru, potrivit informatiilor oficiale anuntate astazi de Comisia Europeana. Noua din 11 tari UE care mentin restrictii au trimis notificari catre Executivul UE si au precizat care sunt pozitiile lor. La acestea se adauga si Spania, care a cerut si a obtinut deja o derogare pana la sfarsitul acestui an. Majoritatea raspunsurilor sunt negative pentru romani.
  • Tari care mentin restrictii inca doi ani - 9 state membre: Marea Britanie, Irlanda, Belgia, Germania, Olanda, Franta, Austria, Luxemburg si Malta au anuntat Comisia Europeana cu privire la mentinerea restrictiilor pe piata muncii pentru muncitorii romani si bulgari pana in 2014.
  • Tari care au ridicat restrictiile total sau partial: Italia nu a notificat Comisia Europeana in legatura cu mentinerea restrictiilor. Germania le mentine partial. 
  • Tari care mentineau restrictii pana acum: 10 (+1) tari au impus pana la 31 decembrie 2011 restrictii romanilor si bulgarilor: Marea Britanie, Italia, Irlanda, Belgia, Germania, Olanda, Franta, Austria, Luxemburg si Malta la care s-a adaugat si Spania din vara lui 2011 - cu derogare pana la sfarsitul lui 2012.  
  • Tari care nu au impus restrictii: 15 statele UE nu au in prezent restrictii pentru cetatenii romani: Estonia, Finlanda, Polonia, Slovacia, Cehia, Cipru, Suedia, Slovenia, Letonia, Lituania, Bulgaria, Ungaria, Portugalia, Grecia si Danemarca.
Actul de aderare din 2005 permite tarilor UE-25 sa restrictioneze temporar accesul liber al lucratorilor din Bulgaria si Romania pe pietele lor ale fortei de munca pentru a pregati libertatea deplina de circulatie a muncii in UE. Perioada de tranzitie generala de sapte ani este impartita in trei etape:
  • Perioada 1 ianuarie 2007 - 31 decembrie 2008
  • Perioada 1 ianuarie 2009 - 31 decembrie 2011
  • Perioada 1 ianuarie 2012 - 31 decembrie 2013
Primii 2 ani: legislatia nationala a celorlalte state membre reglementeaza accesul muncitorilor din Bulgaria si Romania pe pietele lor de forta de munca.

Urmatorii 3 ani: statele membre pot extinde masurile nationale, cu conditia notificarii Comisiei inainte de finalul primei etape, altfel se aplica legislatia UE care garanteaza libera circulatie a lucratorilor.

Ultimii 2 ani: un stat membru care mentine masurile nationale la sfarsitul celei de-a doua etape poate, in eventualitatea unor perturbari grave ale pietei fortei de munca de pe teritoriul sau sau al pericolului unor astfel de perturbari si sub rezerva notificarii Comisiei in acest sens, sa continue sa aplice masurile respective pana la sfarsitul perioadei de sapte ani care urmeaza datei aderarii.

In decursul perioadei de 7 ani, o clauza de salvgardare permite unui stat membru sa reintroduca restrictiile daca exista perturbari grave pe piata fortei de munca sau amenintarea acestora, cum a fost cazul Spaniei.

Unde ne aflam acum in calendarul legal

A doua etapa a masurilor tranzitorii s-a incheiat in decembrie 2011. Cele zece state membre care restrictioneaza accesul lucratorilor din Bulgaria si Romania pot pastra aceasta conditie in 2012 si 2013 numai daca notifica pana la 31 decembrie 2011 Comisiei o perturbare grava a pietei fortei de munca (sau amenintarea acesteia).

Romanii sunt supusi si restrictiilor de acces pe piata fortei de munca din Spania dupa ce Comisia Europeana a aprobat cererea Spaniei de a restrictiona accesul la piata fortei de munca pentru lucratorii romani pana la 31 decembrie 2012, ca urmare a unor perturbari grave pe piata fortei de munca. Somajul in Spania a atins cifre record in UE: ajunge la 23% per total si se apropie de 45% in randul tinerilor.

Tarile cele mai bogate din UE si cele mai tentante destinatii de munca sunt cele care au decis sa aplice cele mai lungi perioade tranzitorii in privinta romanilor si bulgarilor. De altfel tot ele nu au fost prea multumite atunci cand, la 1 mai 2011, prin tratatele de aderare au fost obligate sa deschida piata muncii pentru tarile care au intrat in UE in 2004.  

Cum a fost restrictionat accesul pe piata muncii din cele zece state membre care au mentinut restrictii pana la 31 decembrie 2011 si ce se schimba.

Germania a stabilit obligatia solicitarii unui permis de munca de romanii si bulgarii care doreau sa lucreze in aceasta tara. A decis la sfarsitul anului sa restraga aria de aplicare a restrictiilor pentru absolventii de studii universitare.

Austria are restrictii pentru accesul romanilor la joburi in aceasta tara. Nu exista o notificare oficiala. Austria are cea mai mica rata a somajului din UE.

Belgia prevede obligatia solicitarii unui permis de munca - care teoretic se poate obtine intre trei si sase luni, dar a introdus o procedura rapida pentru eliberarea acestor documente in cel mult cinci zile pentru profesiile in care lipseste mana de lucru. Atat autoritatile flamande cat si cele valone au decis sa mentina inca doi ani aceste restrictii pentru Romania si Bulgaria si au incadrat argumentele lor la capitolul "frauda sociala".

Franta prevede obligatia solicitarii unui permis de munca si aplica o procedura simplificata pentru 150 de ocupatii pentru care se elibereaza un permis de munca, indiferent de situatia de pe piata muncii. Comisia Europeana nu a facut inca publica pozitia Frantei.

Irlanda prevedea obligatia solicitarii unui permis de munca si a anuntat oficial Bruxelles-ul ca doreste sa mentina aceste masuri pentru romani si bulgari pana in 2014.

Italia nu prevedea obligatia unui permis in anumite domenii (agricultura, hoteluri si turism, activitati domestice, servicii de ingrijire, constructii, inginerie, activitati de management si care necesita inalta calificare, munca sezoniera). Potrivit mai multor relatari din presa internationala, autoritatile de la Roma ar fi decis ridicarea tuturor conditiilor suplimentare pentru cetatenii romani si bulgari incepand cu 1 ianuarie 2012.  

Luxemburg cerea permis de munca dar a introdus proceduri simplificate pentru activitatea din agricltura, viticultura, industria hoteliera si catering si pentru anumite posturi din sectorul financiar.

Malta acorda permise de munca pentru posturi care necesita lucratori calificati si/sau experimentati si pentru acele ocupatii in care se constata o lipsa a fortei de munca.

Olanda prevede obligatia solicitarii unui permis de munca. Acesta le va fi eliberat doar daca nu exista lucratori disponibili in Olanda sau intr-un alt stat membru al UE pentru acel post si cu conditia ca angajatorul sa poata oferi conditii de munca si cazare corespunzatoare. Olanda a fost printre primele state UE care a anuntat mentinearea restrictiilor dupa o decizie la nivel de guvern care stabilea faptul ca romanii si  bulgarii nu sunt inca bineveniti pe piata muncii din tarile de Jos. Olanda are o rata mica a somajului, dar atitudinile nationaliste si anti-imigranti sunt extrem de puternice.

Regatul Unit prevede obligatia solicitarii unui permis de munca. Compania care vrea sa angajeze un roman sau un bulgar trebuie sa solicite eliberarea permisului de munca (fac exceptie anumite categorii profesionale), iar angajatul trebuie sa obtina un "accession worker card", un document special pentru cetatenii din noile state membre. In cazul muncitorilor necalificati se aplica sistemele actuale de cote in sectorul agricol si alimentar.

Lucratorii calificati pot desfasura o activitate profesionala daca obtin un permis de munca sau daca se incadreaza in conditiile Programului de imigrare pentru persoane cu inalta calificare (Highly Skilled Migrant Programme). Marea Britanie a facut studii pentru a prezenta argumentele de pe piata muncii si a aratat ca deja se confrunta cu probleme grave pentru cetatenii sai astfel ca nu este un moment oportun pentru a deschide piata muncii. Rata somajului in randul tinerilor englezi a ajuns la cifre record.

Ca urmare a unei cereri din partea autoritatilor spaniole din data de 28 iulie 2011, Comisia Europeana a aprobat cererea Spaniei de a restrictiona piata fortei de munca pentru lucratorii romani pana la 31 decembrie 2012, ca urmare a unor perturbari grave pe piata fortei de munca.
  • Da click pe tarile de pe harta pentru mai multe informatii



Vezi Harta Mare

Harta de baza ᅡ Bing Maps Road - Microsoft Corporation and its data suppliers este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.




Citeste mai multe despre   











19148 vizualizari
  • +7 (9 voturi)    
    Ceva nu e ok. (Marţi, 3 ianuarie 2012, 20:25)

    Daniel [anonim]

    UE presupune in primul rand o piata comuna. Prin definitie o piata comuna este una in care marfurile, capitalul si forta de lucru circula liber, fara restrictii.
    Atata timp cat Romania nu nchide sau nu restrictioneaza accesul pe piata ei pentru marfurile dintr-un stat membru, nu vad cum e posibil ca unele state sa restrictioneze ceea ce trebuia sa fie liber. Unda mai este si in ce consta UE? Suntem cumva buni numai pt a fi piata de desfacere?
    Si daca Romania, printr-o analiza a pietelor pe care avem deficit comercial, ar decide sa impuna restrictii de importuri cu ce ar diferi situatia, comparativ cu cea in care noua ne este restrictionat accesul cu una dintre cele trei componente de baza (marfuri, capital, mana de lucru).
    • +8 (12 voturi)    
      Induiosator (Marţi, 3 ianuarie 2012, 21:05)

      eisivoi [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      Daniel, te-ai prins cam tirziu care e treaba cu ue.
    • +4 (6 voturi)    
      si daca am restrictiona importurile.... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 8:10)

      Cristi [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      Ar spune ca la Bucuresti este un guvern neo-fascist de extrema dreapta ,ar planta niste gropi comune cu rromi si doua-trei reportaje despre foametea din Romania datorita lipsei importurilor de "Lays" si "Skittles" ,apoi pentru a salva democratia ar veni cu tancurile si avioanele sa ajute "revolutionarii" ,cei carora li s-a urat cu binele (vezi in Libia) ,ar distruge tot ,si apoi tot ei ,pe banii nostri (imprumutati de la ei) s-ar apuca de reconstructia unui stat democratic (asa cum trebuie) ! :) Just try that.
    • +2 (4 voturi)    
      Hai ca-ti spun eu (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 10:18)

      Salzburg [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      Da, asa e, EU e o piata comuna....Dar nu e o piata de absorbtie, de dislocare a fortei de munca dintr-o parte in alta, respectiv din noile tari membre subdezvoltate in West.

      Omule, EU e ceva gindit pe plan indelungat. Nu de aceea s-a bagat circulatia fortei de munca, ca sa rezolve problemele tarilor cu somaj mare si cu nivel de trai scazut.
      Cind s-a format primul nucleu al EU, n-a fost nici o restrictie, tocmai ca nivelurile de trai a acelor tari era , plus, minus, cam la fel. Cind Austria, de ex,. a intrat in 1995, n-a fost nici o restrictie, De ce oare? Nu mai zic ca Austria avea si are in continuare un nivel de trai mai mare decit multe din membrele vechi de atunci, cum ar fi Spania, Portugalia, Grecia...

      Cind a fost vorba de intrarea noilor tari din Ost in EU, populatia de aici s-a panicat. Atunci i s-a explicat ca se vor introduce restrictii pe piata mincii, tocmai pt. ca diferenta dintre Ost si West e prea mare si se spera ca dupa citiva ani, tarilor din Ost, "ajutate "de cele din West, sa li se ridice nuvelul de trai, astfel incit populatia sa nu mai ara interese de a emigra.
      Repet: RESTRICTIILE S-AU INTRODUS PT. A NU SE PRODUCE PERTURBARI MASIVE PE PIATA MUNCII, CU AVANTAJE SI DEZAVANTAJE DE AMBELE PARTI, OST-WEST SI PT. A ASTEPTA O OARECARE CRESTERE A NIV. DE TRAI DIN OST, TOCMAI PT, A NU SE INCURAJA EMIGRAREA CI PT. A SE PUNE BAZELE UNOR ECONOMII LOCALE SOLIDE!!!

      Presedintele vostru, plus politicienii duc o politica ciudata si anume, se shifoneaza ca romanii nu pot lucra liber in West. GRESIT! Da, e adevarat ca Romania a fost salvata de emigrantii romani care trimit miliarde in tara, dar e vorba aici de situatia economica romaneasca a la long. Parasirea tarii de milioane de romani a dus la salvarea ei pe moment, dar va avea consecinte tragice pe timp indelungat.
      DECI, POLITICA DE INCURAJARE A EMIGRARII FORTEI DE MUNCA DIN RO. ESTE TOTAL GRESITA, CHIAR DACA APARENT ASTA A FACUT BINE TARII.
  • +6 (8 voturi)    
    UE varza! (Marţi, 3 ianuarie 2012, 20:48)

    Vizitiul [utilizator]

    Intr-o uniune nu are ce cauta cuvantul restrictie! Oricum UE se duce dracu, nu apucam sa intram pe Euro, asta va fi un avantaj pentru noi la momentul respectiv.
    • 0 (6 voturi)    
      Ai dreptate, doar ca noi nu meritam sa fim in UE. (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 9:01)

      .... [utilizator] i-a raspuns lui Vizitiul

      Am fost primiti doar din considerente geo-strategice si suntem tratati ca o natiune de mana a treia. Chiar si ai nostri conducatori au acceptat acest statut de sluga prea-plecata si grija lor e doar ca cei mari de la UE sa nu se uite urat la ei. Asa se explica faptul ca accepta absolut orice le cer stapanii lor. Cam la fel e situatia si cu intrarea in NATO, doar stapanul e altul.
      • +1 (1 vot)    
        meritam, dar am aderat prea repede. (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 13:00)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui ....

        In 2004 nu eram pregatiti pentru aderare. Le-am dat de pomana toata industria noastra (inclusiv petrolul) ca sa ne lase sa intram inainte sa fim pregatiti.
        Daca mai asteptam inca 4-5 ani si/sau daca Rodica "Sanda" Stanoiu ar fi reformat justitia asa cum cerea UE, poate ca in ultimii 8 ani n-am fi fost doar o vaca de muls pentru europa occidentala. Puteam avea investitori straini si fara sa fim in interiorul granitelor UE, ba chiar era mai bine pentru ca am fi avut libertatea sa subventionam domeniile importante...
  • +4 (8 voturi)    
    interesant (Marţi, 3 ianuarie 2012, 21:18)

    eu [anonim]

    adica noi platim taxe, mai mult am cam vandut cam tot ce am avut pt europa mai ales austriecilor, si ei ne restrictioneaza inca doi ani. Ca sa vezi unde ne gasim noi ca si natiune la coada ca si acum 500 de ani. Cat timp le este bine pt ei ok, cand nu, restrictionam.
    Felicitari natiune, dar ce vorbesc, noi nu suntem o natiune, suntem o gloata de indivizi care vorbesc aceeasi limba si doar atat, gandirea noastra este departe de a fi unitarea care sa defineasca o natiune.
    • -7 (9 voturi)    
      pune manuta (Marţi, 3 ianuarie 2012, 21:48)

      io [anonim] i-a raspuns lui eu

      Vorbesti prapasti, nimeni nu a vandut nimic Austriei, exista firme care fac varii investiitii si care cumpara anumite produse daca sunte de vanzare. Mai pe urma daca nu erau bancile austriece sa va dea credit de-a moaca erati in craci si mai rau. Punet-i mana naibii si faceti ceva in tara aia ca nu va datoreaza nimeni nimic.
      • +1 (3 voturi)    
        O singura precizare (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 3:56)

        Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui io

        Adverbul "mana" se scrie corect "m'an-a". In rest nu am reusit sa gasesc vreo gresala in textul dvs.
      • +2 (2 voturi)    
        Da' nici matale nu zici mai bine (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 7:50)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui io

        Atitudinea statelor care inca mentin restrictiile pe piata muncii denota o lipsa de solidaritate crunta. Asta numa' de bine nu e pt. viitorul UE. Da, stiu, le merge prost, ca au trait si ei decenii la rand pe datorie, si-au crescut nivelul de trai aiurea. Si-acuma, ca' tre' sa taie, cetatenii lor sunt nemultumiti.

        Dupa parerea mea, pastrarea restritiilor e o greseala din doua puncte de vedere. Pe de-o parte, le permite sa evite costuri sociale mari (o explozie a somajului), dar asta cu pretul unei influente negative asupra propriei economii - forta de munca scumpa nu e de natura sa faca economia mai competitiva. In plus, cetatenii lor sunt in continuare cocolositi, si li se introduce o falsa notiune de siguranta economica, cum ca ei n-au de ce sa se teama de concurenta fortei de munca ieftine si calificate din tarile est-europene. Chestie care iar e de natura sa tina costurile cu forta de munca sus, intr-un moment in care ar trebui sa scada.

        Posibilitatea unor restrictii pe piata muncii a fost o chestie bine gandita la momentul in care a fost convenita si reglementata. In conditii de ne-criza, o intrare masiva a muncitorilor agricoli sau necalificati din estul Europei pe piata muncii din tarile occidentale ar fi creat un soc inutil si potential costisitor, atat economic cat si social. In momentul de fata insa, socul ala ar fi o terapie sociala excelenta pt. anumite tari care inca mentin restritiile. Terapie pe care statele respective si-o refuza insa. In fapt, refuzul asta e echivalentul tratarii unei plagi grave cu calmante, in loc de dezinfectant.

        Pentru noi, chiar daca durerooasa, pastrarea restrictiilor e de fapt un lucru bun. Ramanerea in tara a fortei de munca e favorizata, munca mai ieftina din RO poate aduce investitii chiar si in perioada de criza, si oricum economia creste in competitivitate ca urmare a fortei de munca mai ieftine. Vorba aia, cine rade la urma rade mai bine.
        • -1 (1 vot)    
          e benfica pentru cei ca tine poate.... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 8:58)

          B [anonim] i-a raspuns lui Eu the first

          E o masura benefica pt cei ca tine care au terenuri de vanzare pentru un business de la zero atras de munca ieftina sau daca vrei sa vinzi o afacere in RO. Nu este benefic daca esti muncitorul ieftin care incearca sa isi vanda si el munca mai scump sa traiasca si el visul european al bunastarii.
          Se dovedeste ca intotdeauna, ca cineva sa castige altul trebuie sa munceasca de sa ii sara ochii, unul cu munca altul cu beneficiul, asta a fost intotdeauna dupa
          • 0 (0 voturi)    
            Straniu, ... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 22:31)

            Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui B

            ... poate merita sa te bagi ucenic la Mama Omida. N-am terenuri de vanzare, da' vreau sa cumpar unu'. Din banii pe care reusesc sa-i fac ca angajat.

            Si mai straniu e ca doi colegi (sot si sotie) tocma' ce-au facut aceeasi chestie, in ciuda crizei.

            Daca matale nu esti in stare, ce sa zic, pareri de rau, da' nu-mi fa mie o vina pt. neputinta matale. Io ajut pe cine pot cum pot, da' nu poate nimeni sa-l ajute pe cel ce nu se ajuta singur.
      • -1 (3 voturi)    
        Ori esti "naiv" ca sa nu zic mai mult, (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 8:48)

        ploiesteanu [anonim] i-a raspuns lui io

        ori prost informat. Ai auzit de Petrom ? ai auzit de BCR ? Inca un adept al lui Traian B. si al lui Boc E care sunt de parere ca in Romania se leneveste si numai strainii harnici si "dastepti" ne mentin pe linia de plutire. Esti probabil un inganfat aflat departe de tara care da lectii de harnicie si desteptaciune . Hai mars!
  • +4 (8 voturi)    
    acasa nu se poate? (Marţi, 3 ianuarie 2012, 21:40)

    io [anonim]

    Nu vi s-ar parea normal sa muncim acasa in Romania? Nu primeste guvernul Romaniei fonduri europene nerambursabile? Cata vreme suntem cetateni romani de ce trebuie neaparat sa cautam de munca in alte tari? Si ce e cu vaicarela asta cu UE? Intrarea in UE prevedea si o economie reala functionala. Nu avem ce sa reprosam UE caci nu s-a angajat nimeni sa arunce gratos bani romanilo. Deci puneti mana si faceti ceva in tara.
    • -1 (5 voturi)    
      nu se poate (Marţi, 3 ianuarie 2012, 22:09)

      io si tu [anonim] i-a raspuns lui io

      Tema de gandire inainte sa vorbesti in bezna mintii: de ce crezi ca primeste Romania fonduri nerambursabile de la UE?

      Nu, si mai bine: cum crezi ca s-au adunat acele fonduri in conturile UE? Eaxct cum cotizezi si tu la fondul de rulment, daca este locuiesti la bloc. Incepi sa prinzi ideea sau trebuie sa-ti desenez?
      • +5 (5 voturi)    
        aiurea (Marţi, 3 ianuarie 2012, 22:59)

        io [anonim] i-a raspuns lui io si tu

        bati campii aiurea. Fondurile neramburasabile sau alte subventii sunt oferite pentru investii in economie. Beleste ochii pe site-urile guvernamentale si cele europene inainte sa emiti aberatii.
      • +3 (5 voturi)    
        Deseneaza-mi mie, te rog... (Marţi, 3 ianuarie 2012, 23:17)

        Dan [anonim] i-a raspuns lui io si tu

        Mie mi se pare ca omul a pus o intrebare corecta, dar din zeflemeaua ta nu inteleg insa care ar fi raspunsul: de ce nu putem munci in tara noastra si trebuie sa ne milogim printre straini?
        • +4 (8 voturi)    
          Problema e complexa (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 8:00)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Dan

          In mod esential, problema economiei romanesti e lipsa unei culturi manageriale sanatoase si performante. Avem o gramada de oameni care-s in stare sa munceasca bine si mult, doar ca n-avem oamenii care sa puna pe picioare afaceri performante si mari, care sa aduca bani multi in RO. Majoritatea afacerilor autohtone care merg bine sunt mici, cu patroni care si-au invatat treaba dupa ureche, si pur si simplu nu se descurca sa duca afacerea pe care o au la un nivel superior de dezvoltare. Afacerile mai mari is de obicei sau putrede si ineficiente, si traiesc din contracte dubioase cu statul, sau detinute si conduse de straini sau firme straine.

          Consecinta e ca firmele care functioneaza in RO castiga bani putini. Din bani putini se pot plati doar lefuri mici. Lefurile mici corespund unor taxe si impozite mici, asa ca statul sau taxeaza la greu, ceea ce e o povara pt. oameni, sau are bani putini, ceea ce se traduce in investitii reduse pt. infrastructura - la noi io as zice ca e un mix intre cele doua situatii. In plus, foamea genereaza coruptie - chestie care iar se vede cu ochiul liber la noi.

          Asa ca forta de munca multa si priceputa se ia si se duce in tari unde functioneaza afaceri conduse cu pricepere, care castiga bani multi, si care in consecinta pot plati lefuri mari.

          Leacul la situatia noastra e educatia. Bine ca s-a pornit in sfarsit reforma in invatamant. In inca 7-8 ani (ce sa-i faci, nimic bun nu e ieftin si nici nu se realizeaza rapid), daca reforma asta a invatamantului se continua, putem spera la o dezvoltare exploziva a unei noi specii de patroni - oameni care inteleg mai bine ce inseamna o afacere de succes, si cum poate fi aceasta dezvoltata. In momentul acela abia vom avea noi boom-ul pe care il avea Polonia cativa ani inainte de criza. Pana atunci trece si criza. Asa ca io zic din nou ce-am mai zis: cine rade la urma rade mai bine.
      • +3 (3 voturi)    
        depinde (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 0:37)

        and [anonim] i-a raspuns lui io si tu

        UE nu inseamna doar fonduri nerambursabile si euro.
        UE se doreste a fi o piata comuna, unde forta de munca, resursele, produsele, etc, circula libere, ca si cum ar fi o singura tara. Doar in felul asta putem concura marile puteri in perioada urmatoare.
        Si apoi, de cand a munci in vest inseamna a te milogi ? Cel care trimite 500 de euro pe luna munciti din greu in Romania, in loc sa sape gradina si sa zaca in rest la crasma satului, numai milog nu este.
      • +3 (3 voturi)    
        raspuns... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 2:44)

        marcel [anonim] i-a raspuns lui io si tu

        ....la intrebarea ta:) Romania primeste fonduri "nerambursabile de la UE" pentru ca in acelasi timp (este si piata de desfacere.....si ce vrei.....) plateste o contributie anuala la bugetul UE. In traducere...Romania isi recupereaza la ora actuala....o mica suma din ceea ce contribuie:)
        Exemplul tau cu scara de bloc si fondul de rulment.....e putin patetic....pentru ca vad in tine pe locatarul de la parter.....care nu e de acord sa deie bani pentru reparatul acoperisului......pe motivul ca "lui nu ii ploua in casa". E treaba vecinilor de la etajele superioare sa-si repare acoperisele blocurilor:)
        In UE....in fonduri.....in sistemul monetar (in general) nu e chiar asa de rudimentara relatia:)
  • +1 (5 voturi)    
    ... (Marţi, 3 ianuarie 2012, 21:46)

    dragos234 [utilizator]

    Respect Suedia si Finlanda. Tzari mici, sigure tzinte pt cocalari, si totusi nu s-au speriat ca Franta si Germania care sunt de 10 ori mai mari si ar fi putut absorbi usor hoardele de cocalari-ciobani si cersetori din Est.
    • +6 (8 voturi)    
      Lasa ca au absorbit ei alti cocalari (Marţi, 3 ianuarie 2012, 22:23)

      cocalaru' sef [anonim] i-a raspuns lui dragos234

      Gen creaturi din nordul Africii sau Orientul Mijlociu. Macar cocalarii nostrii s-ar fi oprit la furtisaguri, aia insa cand le vor inchide moscheile si da jos valurile de pe fata vor bubui cate 4-5 pe zi prin zone circulate. Sa vezi atunci ce o sa iubeasca ei romanii si bulgarii.
  • +3 (5 voturi)    
    accesul fortei de munca pe piata ue (Marţi, 3 ianuarie 2012, 21:53)

    ion roata [anonim]

    UE reprezinta o piata comuna in care forta de munca,capitalurile si marfurile au liber acces in toate tarile ue fara restrictii.Pai daca e asa de ce forta de munca din Romania are restrictii aproape in toate tarile membre al ue iar Romania este obligata sa nu puna restrictii la capitaluri si marfuri.Cu alte cuvinte Romania este buna numai ca piatade desfacere a marfurilor si capitalurilor.Dar pana cand ?
    ce ar fi ca si noi romanii sa luam marfuri dinue numai in barter iar daca gasim alte [piete mai convenabile sa luam si sa damarfuri acolo.rebuie sa se inteleaga clar acest lucru.
    Pe de alta parte avem cca 5 milioane de hectare an de an nelucrte.poi daca dragii de romani au chef de munca numai prin alte tari de ce nu manifesta acelasi lucru si la noi in tara.Pe lumea aceasta sunt tari care au nevoie stringenta de produsele noastre,de ce nu producem ca sa creasca bugetul si implicit salarii si alte servicii sociale.Primariile nu au bani sa-si plateasca salariile si faca investitii dar nu fac documentatii ca sa obtina fonduri de la ue pentru apa,cana,drumuri,coperative de productie si desfacere sau agenti economici individuali.
    In vara trecuta multe produse au ramas si sau stricat pe camp pentruca nu a avut cine sa lr culuaga si sa le valorifice.Toti asteapta mila de la guvern dar nu pun mana sa munceasca.
    • +2 (2 voturi)    
      Pacat.... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 2:50)

      marcel [anonim] i-a raspuns lui ion roata

      Ca nu-si pun aceleasi intrebari si persoanele care efectiv au "puterea" de a face ceva. Ma refer la primari, consilieri, directori/manageri de ONG-uri/deconcentrate....etc etc etc. Pentru ca primul pas in gasirea unei solutii....e punerea unei intrebari. Tu ai formulat aici niste intrebari.....dar....repet....e pacat ca nu-si pun aceste intrebari persoanele insarcinate cu administrarea "patrimoniului national":)
    • +1 (1 vot)    
      Exista o explicatie, ... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 8:11)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui ion roata

      ... chiar daca explicatia denota idiotenia generata de birocratie si politicianism care perversteste in buna masura functionarea UE.

      La momentul cand s-au convenit reglementarile pt. deschiderea treptata a pietei muncii, nu era criza. Atunci era cat se poate de logic sa adopti niste reguli care sa reduca costul social si economic al aderarii statelor noi - o deschidere brusca si instantanee ar fi cauzat probleme si la ei si la noi - noi am fi ramas cu mai putina forta de munca decat ne-ar fi trebuit, si ei ar fi avut somaj crescut.

      Elementul cheie e insa faptul ca la vremea aia nu era criza.

      In momentul de fata, statele occidentale, desi constiente ca ar trebui sa purceada la reducerea nivelului de trai si a prestatiilor sociale din partea statului, sunt paralizate de lipsa de apetit pt. risc a clasei politice. Mai exact, si ei au politicieni care nu-si vad decat propriul interes, si evita sa ia masuri nepopulare chiar daca asta pe termen lung e rau pt. tara lor. Asa ca desi ridicarea brusca si dintr-o data a restrictiilor ar fi benefica, atat social cat si economic, pt. tarile occidentale, nimeni nu-si va asuma raspunderea pt. o asemenea masura. De ce zic ca ar fi benefica: in plan economic ar reduce din povara unor lefuri prea mari in vreme de criza, pe care economiile occidentale inca le platesc, chestie care le reduce competitivitatea, si in plan social ar fi o masura mult mai eficienta de a convinge propria populatie ca reducerea nivelului de trai e absolut necesara. Asa ca aceste restrictii se vor pastra chiar daca socul n-ar mai fi atat de puternic acum, cand deja multi romani lucreaza legal in state occidentale, si somajul e ridicat si la ei si la noi.

      Dar, cum am spus si mai sus, cine rade la urma rade mai bine. Restrictiile astea, cat de injuste sunt, sunt un benefice pt. economia romaneasca. Ele ne ajuta sa pastram forta de munca calificata in RO, la un pret mai redus, ceea ce contribuie la competitivitatea economiei.
  • -2 (2 voturi)    
    Inchipuiti / va.... (Marţi, 3 ianuarie 2012, 23:03)

    Uniunea [anonim]

    Uniune..... SUA, USA. EEUUAA etc.... prin definitie UNIUNE inseamna a UNI ( cititi bine ) uniune de familie se cheama casatorie, uniune monetara inseamna ACEIASI MONEDA, ( Euro nu e mai mare in Germania si mai mic in Grecia ) deci ... Concluzia ......< ALL for one and one for all > sau nu se aplica.
    n / a cerut nimeni UE ( istilor ) sa dea d'a moca ... no..... romanilor sau bulgarilor, dar daca e casatorie sau uniune cum se cheama , pai nene.... uniune sa fie. Daca voi aia bogati vreti uniune atunci faceti /o si la bune si la rele, sau vreti " ce / i al meu e al meu si ce e al tau e tot al meu, "... ca nu prea tine.
    Ipocrizia bogatilor este mai mare decat "mila" lor fata de astia mai sarantoci.
    Aceste restrictii se mentin nu c / ar perturba piata muncii... oh .. no... ci este ceruta de guvernantii romani.... mai cititi si printre randuri..... Ar ramane numai cu pensionarii, copiii si asistatii sociali...
    Cine plateste impozitele ? mai ninemi, ...asa ca UE face ce cere BUCHAREST/ ul.
    Hai.. Happy New Year and all the best pentru noi astia frati Romani,.....LA MALTI ANI
  • +2 (2 voturi)    
    Tarile EEA (Marţi, 3 ianuarie 2012, 23:41)

    CipE [anonim]

    Mi se pare ciudat ca nu ati inclus pe harta si tarile EEA : Elvetia, Norvegia, Liechtenstein si Islanda.

    Din cate stiu eu:
    Islanda a eliminat toate restrictiile privitoare la romani si bulgari de la 1 Ianuarie 2012.

    Norvegia aplica o politica foarte liberala pentru permisele de munca . Conditiile pentru obtinerea unui permis de rezidenta sunt minime: Remuneraţia şi condiţiile de muncă trebuie să fie aceleaşi ca în cazul lucrătorilor norvegieni cu acelaşi tip de loc de muncă (remuneraţie în conformitate cu acordul colectiv de muncă relevant sau remuneraţia normală pentru locul de muncă şi ocupaţia în cauză). Contractul de muncă trebuie să fie semnat atât de dumneavoastră, cât şi de către angajatorul dumneavoastră.

    Elvetia (cu Liechtenstein) e mai rezervata, cetăţenilor bulgari şi români li se permite intrarea pe piaţa muncii exclusiv sub rezerva următoarelor restricţii:
    - controlul respectării principiului priorităţii naţionale (au prioritate cetăţenii elveţieni şi cetăţenii străinii aflaţi deja pe piaţa elveţiană a muncii);
    - controlul condiţiilor de salarizare şi de muncă;
    - numărul maxim, stabilit separat şi mărit în fiecare an, al permiselor de şedere de scurtă durată şi al permiselor de şedere.

    Mai multe detalii putei afla aici, pentru toate tarile UE si EEA: http://ec.europa.eu/eures/main.jsp?acro=free&lang=ro
  • -1 (3 voturi)    
    noroc ca avem mIn Muncii care va protesta (Marţi, 3 ianuarie 2012, 23:48)

    jiji [anonim]

    si ....degeaba
  • +1 (3 voturi)    
    sugestie (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 0:26)

    io [anonim]

    Nimeni nu paraseste o tara daca lucrurile merg bine. Daca lucrurile functioneaza corect lumea calatoreste de placere, schimb de experienta si basta. Inainte si imediat dupa intrarea Romaniei in UE singura intrebare pe care si-au pus-o politicieni romani a fost: cum obtin romanii slujbe in strainatate. Ori intrebarea ar fi trebuit sa fie: acum ca suntem in UE, ca exista sustinere financiara, cum redresam economia locala. Majoritatea celor care au plecat duc o viata mizerabila pentru simplu motiv ca nimeni, niciunde, nu cedeaza slujba sa pentru altcineva cu atat mai putin pentru un imigrant chiar is calificat. Nu-mi aduc aminte sa fi promis UE Romaniei joburi. Prevederile tratatelor sunt clare. In loc sa va pierdeti vremea insultand deciziile unor natiuni inclusiv a Olandei sau sa puneti in balanta cum ii trateaza pe X imigranti in raport cu Y imigranti, intrebarea trebuie sa fie: cum se poate imbunatati situatia economica in Romania, cum pot deschide o afacere in Romania, cum pot obtine o slujba decenta in Romania. Pe scurt "cum este posibil in Romania", mai ales ca sunt multe de facut acasa. Cun un sojmaj general de peste 9 la suta care in realitate este mult mai mare, vremea imigratului aiurea s-a dus pentru totdeauna va place sau nu!
    • -1 (1 vot)    
      Sunt de acord cu ceea ce zici... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 3:03)

      marcel [anonim] i-a raspuns lui io

      Dar gandeste-te ca sunt dintre cei care au imigrat....si din aceia la care li se parea deja plictisitoare monotonia din Romania. Si ma refer aici la aceleasi stiri transmise de televiziune...aceleasi schimbari de legislatie (cateodata fara nici o "logica")...la monotonia generala care exista in tara aceia. Nu toti ce sunt nascuti romani....si sunt in afara granitelor tarii au plecat de bucurie....dar nici de tristete.....si nici de plictiseala:) Au plecat pentru ca asa au considerat ca e bine pt ei:) Iar, din cei care au plecat.....multi contribuie si acum....indirect.....la imbunatatirea situatiei din Romania. Ca nu mai vor sa lucreze in Romania....ca nu mai vor sa faca afaceri....aia e alegerea lor.....poate s-au plictisit de "monotonie".
      • 0 (0 voturi)    
        ... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 16:19)

        io [anonim] i-a raspuns lui marcel

        Asta nu schimba cu nimic datele probelmei. Discutia nu viza alegerea de a imigra, ci care ar trebuie sa fie raportul dintre Romania si UE. Ori in momentul de fata se pare ca UE a devenit o vaca de muls pentru romani, nord-africani si altii de genul asta. Ei bine, nu mai merge, asa ca vaicarelile, imbufnatul si invectivele plina de urara a celor care nu mai pot profita nu-si mai au rostul si sunt cu atat mai putin morale. Continuati sa "dezbateti"...
    • +1 (1 vot)    
      Nu poti insa nega faptul ca ... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 8:18)

      Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui io

      ... pastrarea restrictiilor in momentul de fata e o masura injusta si populista, si in nici un caz de natura sa contribuie la coeziunea EU.

      Doua rele nu fac un bine. Faptul ca Romania se dezvolta lent si cu greutate e un lucru rau. Faptul ca niste restrictii injuste, si dupa parerea mea nejustificate, sunt pastrate si acum, in vreme de criza, e un lucru rau (pt. UE) in mai multe feluri. Impreuna ele doar constituie un rau mai mare, nu un bine.

      Dupa parerea mea, efectul net va fi in defavoarea statelor care mentin restrictiile si in favoarea RO si BG, dar de asemenea in defavoarea UE pe ansamblu, specific prin scaderea coeziunii UE - vezi comentariile mele de mai sus.
      • 0 (0 voturi)    
        .. (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 22:43)

        io [anonim] i-a raspuns lui Eu the first

        Evident, impunea restrictilor nu e morala, insa legala. Eu am plecat din tara in 2001 iar la vremea aceea restrictiile erau maxime, vize etc. Pe de alta parte, nu am asteptat niciodata drepturi ci an luat totul ca o oportunitate legala in domeniul care ma interesa si am urmat legea tarii in care ma aflam in timp ce compatriotii romani, cerseau, muceau ilegal etc. Ce s-a ales de acestia? Nimic. Si-au irosit viata alergand dupa fantome. Pe de alta parte mi-as fi dorit sa ma gandesc la Romania ca la tara unde ma pot intoarce pana cand am descoperit ca Romania e tara care te impinge sa pleci, fie sa nu-i faci concurenta, fie sa ai motiv sa-ti irosesti bani acolo. Ce s-a ales insa de pe urma banilor pe care imigrantii i-au consumat in tara? Tot nimic. Nu intelegeti: in termen lung Romania pierde oricum de pe urma imigratiei masive, de exemplu, decredibilizare, restrictii de lunga durata, economie foarte slaba, inabilitate de a se reforma pentru ca nu exista persoanele necesare, etc. invatamant dezstruos, etc. In fond toata povestea cu imigrarea este menita la a tine la distanta pe toti cei care doresc sa schimbe ceva in mod pozitiv
        Mult noroc
  • 0 (0 voturi)    
    criza (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 13:52)

    airash [anonim]

    Fiecare îşi exprimă propriile puncte de vedere personale, în funcţie de poziţia în care se află, aspiraţiile pe care le are, cunoaşterea practică a cauzelor, mecanismelor şi efectelor crizei şi experienţa teoretică pe care a asimilat-o privind mecanismele de criză.
  • 0 (0 voturi)    
    restrictii (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 14:38)

    george [anonim]

    Ar trebui ca Romania si Bulgaria sa le impuna statelor respective restrictii la desfacerea de marfuri. Ca piata de desfacere vad ca suntem buni pentru europeni, ca sursa de forta de munca, nu.
  • 0 (0 voturi)    
    vremuri grele (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 14:39)

    ani [anonim]

    Traim vremuri de criza nu numai noi romanii ci si intreaga lume... Fiecare natiune isi apara cetatenii in felul ei... De aceea este de inteles o restrictie, mai ales ca ea nu este definitiva ci se intinde pe doar doi ani...
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 18:41)

      rebeca [anonim] i-a raspuns lui ani

      este adevarat ca traim vremuri grele si ca fiecare popor isi apara cetatenii .. problema este de ce doar romanii si bulgarii au restrictii
  • 0 (0 voturi)    
    e de inteles (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 15:46)

    mihaela [anonim]

    Atat timp cat toate tarile se afla intr-o perioada de austeritate este de inteles ca au instaurat o restrictie..dar aceasta situatie va fi remediata pe parcurs cand economia isi va reveni.
  • 0 (0 voturi)    
    Romania tot Romania ramane (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 17:41)

    denisa [anonim]

    Cu toate ca si Romania si Bulgaria au intrat in acelasi an in UE si datorita faptului ca Bulgarii s-au mai intreptat de atunci, Romania este vazuta ca si inainte o tara fara interes, care cu tot ajutorul vesticilor nu a reusit sa se mai indrepte tocmai de aceea toate acestea cad pe unmerii nostrii. In fine... trecem este... sa speram ca totul sa se indrepte in acest an, care este foarte important din punct de vedere politic!
  • 0 (0 voturi)    
    Restrictii (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 18:26)

    eu [anonim]

    Ar fi fost util de precizat, pentru tarile care au rigicat partial restrictiile, in ce domenii s-au ridicat.
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 18:35)

    alina [anonim]

    sa speram ca pe vitor lucrurile se vor indrepta
  • 0 (0 voturi)    
    pacat (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 18:38)

    mariana [anonim]

    Pacat ca Romania a ajuns aici. Este trist ceea ce se intampla
  • 0 (0 voturi)    
    vremuri bune (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 19:17)

    dana [anonim]

    e normal sa existe si restrictii. mai ales pe vremuri de criza. important e ca nu sunt pe o perioada nelimitata.
  • 0 (0 voturi)    
    Numai la romani se putea intampla asa ceva (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 19:59)

    homms [anonim]

    Intodeauna tarile mai sarace au fost marginalizate nu ne mai mira nimic ca actul de aderare din 2005 permite tarilor UE sa restrictioneze temporar accesul liber al lucratorilor din Bulgaria si Romania pe pietele lor ale fortei de munca pentru a pregati libertatea deplina de circulatie a muncii in UE. Acesti 7 ani ai acestei perioade de tranzitie nu au insemnat mai nimik


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri