Comisia juridica a Senatului a aprobat in unanimitate, marti, un raport de admitere a proiectul de lege privind confiscarea extinsa a averilor ilicite. Proiectul de lege care va ajunge in Plenul Senatului a fost amendat, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) astfel incat sa contina criterii mai stricte de aplicare: extinderea perioadei pentru care averea este verificata si confiscata, aplicarea legii la persoane cu care inculpatul a stabilit relatii asemanatoare acelora dintre soti sau dintre parinti si copii, precum si includerea unei prevederi care permite confiscarea de bani, daca nu se gasesc bunurile supuse confiscarii. Pe langa aceste completari, proiectul de lege al Guvernului a fost amendat si cu o lista de infractiuni pentru care se aplica confiscarea extinsa.

Proiectul de lege al Guvernului privind confiscarea extinsa se afla in intarziere in cadrul procedurilor din Senat, parlamentarii din Comisia juridica cerand deja ca termenul de adoptare tacita al proiectului sa fie extins de la 45 de zile la 60 de zile. In prezent, termenul de adoptare tacita a proiectului este 21 decembrie 2011.

Proiectul Guvernului prevede ca statul poate confisca averea persoanei condamnate pentru infractiuni generatoare de castiguri, fara sa fie nevoie sa probeze caracterul ilicit al intregii averi. Documentul modifica actualul Cod Penal, dar si noul Cod Penal ce va urma sa fie implementat, astfel incat confiscarea extinsa a averii sa fie reglementata prin lege.

Potrivit proiectului de lege al Guvernului, o persoana sanctionata pentru infractiuni cu o pedeapsa cu inchisoarea mai mare de cinci ani va fi obligata sa dovedeasca faptul ca averea detinuta are un caracter licit. Proiectul de lege va permite confiscarea acelei parti din avere pentru care caracterul legal nu poate fi dovedit prin documente.

Proiectul executivului vine sa transpuna in legislatia romaneasca art. 3 din Decizia-cadru 2005/212/JAI a Consiliului pentru Justitie si Afaceri Interne privind confiscarea produselor, instrumentelor si a bunurilor avand legatura cu infractiunea.

Perioada pentru care averea este supusa verificarii si poate fi confiscata - marita la cererea CSM

Proiectul de lege trimis in Parlament, a primit raport pozitiv din partea Comisiei juridice a Senatului dupa ce, la cererea CSM, au fost formulate o serie de amendamente care impun prevederi mai stricte.

Una dintre prevederi presupune extinderea perioadei de referinta cu privire la care se face verificarea pana la emiterea rechizitoriului (n.r. - sesizarea instantei, trimiterea in judecata), in loc de punerea in miscare a actiunii penale (n.r. - cercetarea in dosarul penal de catre procurori), cum propunea initial proiectul.

Cu alte cuvinte, perioada pentru care averea unei persoane inculpate este supusa verificarii si poate fi confiscata in caz ca se constata un caracter ilicit devine mai lunga.

Si concubinii vor intra sub incidenta legii

O alta prevedere introdusa de senatori la cererea CSM extinderea, pe actualul Cod Penal, a sferei persoanelor verificate prin includerea persoanelor cu care persoana condamnata a stabilit relatii asemanatoare acelora dintre soti sau dintre parinti si copii in cazul in care convietuiesc cu aceasta (ex: concubinii, copii acestora, copii unui sot s.a.).

Pe viitorul Cod Penal, legea ar urma sa se aplice si membrilor de familie sau persoanelor "juridice asupra caruia persoana condamnata detine controlul".

Potrivit unui interviu publicat pe infoCSM.ro, presedintele CSM, Horatius Dumbrava, enumera propunerile Consiliului de inasprire a proiectului de lege care au fost preluate de senatorii din Comisia Juridica, insa precizeaza ca acestia "nu au acceptat amendamentele care vizau extinderea sferei persoanelor verificate si la afini, precum si la alte persoane carora condamnatul le-a procurat foloase in perioada de referinta".

Amendament: Daca nu se gasesc bunurile vizate, se confisca sume de bani si alte bunuri

Amendamentele adoptate prevad si extinderea confiscarii si la bunurile obtinute prin exploatarea sau folosirea bunurilor supuse confiscarii, cum ar fi inchirierea unei locuinte supuse confiscarii.

In plus, amendamentele prevad ca in cazul in care bunurile supuse confiscarii nu se gasesc, atunci se pot confisca sume de bani si alte bunuri pana la valoarea de confiscat.

Modificarile aduse proiectului de lege al Guvernului au in vedere si clarificarea modului de apreciere a disproportiei vadite dintre bunurile dobandite si veniturile ilicite. Astfel, sunt incluse si cheltuielile facute de persoana condamnata in perioada de referinta, nu doar a bunurilor dobandite, astfel incat sa fie apreciat stilul de viata in ansamblu al persoanei.

"CSM vrea ca la stabilirea diferentei intre veniturile dobandite legal si nivelul total al veniturilor care-i mentin un nivel de trai peste posibilitatile pe care le poate dovedi, sa fie luate in considerare si cheltuielile exagerate (de exemplu jocuri de noroc, vacante de lux), dat fiind ca nu se poate dispune confiscarea decat pentru ceea ce depaseste averea obtinuta in mod legal", declara presedintele CSM, Horatius Dumbrava, in noiembrie.

Amendamentele aprobate in Comisia Juridica prevad si o lista de infractiuni pentru care masura confiscarii extinse se poate aplica.

Proiectul USL privind confiscarea extinsa a averilor ilicite - lipsesc infractiunile de mita sau de trafic de influenta

Si USL a prezentat in vara la Parlament un proiect de lege propriu privind confiscarea extinsa care are ca obiect "Regimul juridic al averilor ilicite". In prezent, proiectul USL se afla tot la Comisia juridica a Senatului pentru dezbateri.

In proiectul USL privind confiscarea extinsa a averilor ilicite lipsesc infractiunile de mita sau de trafic de influenta. Proiectul USL limiteaza confiscarea extinsa la persoanele care fusesera condamnate pentru una dintre urmatoarele infractiuni: falsificarea de moneda; spalarea de bani; traficul de persoane; exploatarea sexuala a copiilor si pornografia infantila; traficul de droguri; terorismul.

Astfel, in proiectul USL lipsesc infractiunile specifice coruptiei: mita, traficul de influenta, infractiunile cu specific economic.

In plus, proiectul USL prevede ca masura confiscarii extinse sa fie initiata de catre Comisia pentru verificarea averilor, constituita pe langa instanta de judecata. Asemanator cu cazurile legislatiei privind integritatea si averile functionarilor publici, demnitarilor sau magistratilor.