HARTA PUTERILOR EUROPENE la inceputul celui mai important summit din istoria UE

de V.Mixich, C.Pantazi, D.Popa     HotNews.ro
Miercuri, 7 decembrie 2011, 21:30 Actualitate | Esenţial

Europa vuieste cum nu a mai facut-o din 1989. Aflata in pragul colapsului economic, liderii ei se intalnesc in aceste zile la Bruxelles pentru a desena o noua harta europeana. Viitorul romanilor si al altor europeni depinde in buna masura de deciziile luate acum. Impreuna cu opt experti europeni, HotNews.ro va spune cum arata tabla de sah a Europei inaintea celui mai important joc politico-economic al deceniului. 

Scadenta proiectului european a venit. Dupa trei ani de amanari, liderii UE trebuie sa ia decizia istorica de integrare a politicilor fiscale ale statelor europene. Ceea ce nu au reusit liderii politici vizionari din trecut fac acum pietele: pun o presiune atat de mare pe UE, incat singura solutie este mai multa integrare. Procesul de transformare a spaniolilor si italienilor in germani (o metafora simplificatoare, dar relevanta) este insotit deja de tensiuni majore. Importanta tarilor europene nu se mai masoara doar dupa coordonate militare sau suprafata, ci in special in functie de vigoarea economica. Vor reusi politicienii europeni sa ajunga la un compromis?
  • Foloseste harta interactiva de mai jos (click pe tara) pentru a afla pozitia si puterea de negociere a celor mai importante tari europene si a Romaniei.






Care este miza reala a summit-ului UE si de ce poate el deveni unul cu adevarat istoric?

Integrarea mai profunda a tarilor din UE inseamna, de fapt, cedarea de prerogative nationale catre institutiile "birocratice" de la Bruxelles. Pentru a ridica miza, acest proces e denumit deseori "cedare de suveranitate". Mai corect ar fi delegarea de responsabilitate. Pentru ca liderii statelor membre isi vor pierde nu dreptul de a realiza un buget si de a face imprumuturi, ci dreptul de a abuza de aceste prerogative in scopuri electorale sau ilicite. Evident ca dezbaterile vor varia ca intensitate in functie de cat de pro-european este fiecare si in functie de situatia economica de facto a tarilor.

E logic ca Marea Britanie sa se opuna, macar formal. Si asta pentru ca guvernul de la Londra este conservator, adica prin definitie opus ideii unei Europe mai integrate. In cealalta extrema, Romania sau Bulgaria, tari masiv pro-europene, nu vor avea probabil o dezbatere prea aprinsa, mai ales ca populatia isi doreste ca excesele liderilor nationali in cheltuirea banilor publici sa fie controlata si eventual penalizata de Bruxelles. 


GERMANIA

Scopul guvernului Merkel nu este mai multa integrare europeana si mai putina suveranitate nationala, ci o mai mare responsabilitate fiscala si bugetara. In acest scop (dar nu ca un scop in sine), ei sunt dispusi sa ofere o imputernicire limitata Comisiei Europene si Bancii Centrale Europene. Dar toate deciziile esentiale trebuie sa ramana in mainile guvernelor.

Indicatorii economici principali arata bine in Germania. Dar fiind o economie care depinde de export, Germania este dependenta de sanatatea restului Uniunii Europene. Daca criza se adanceste acolo, nu vom scapa nici noi. Asta inseamna ca este riscant si obtuz sa ne bazam puterea pe forta economica in loc sa folosim politici incluzive inteligente.

Acest summit este cea mai importanta tema din dezbaterea publica in Germania. Germanii inteleg limpede ca acesta este un moment existential pentru noi si pentru istoria Uniunii.

Constanze Stelzenmueller este presedintele consiliului academic al German Foundation on Peace Research si a fost directorul biroului din Berlin al German Marshall Fund si editor al Die Zeit.

FRANTA

Franta a incercat sa ajunga la un compromis cu Germania. A acceptat ca germanii nu doresc eurobond-uri si intarirea puterii Bancii Centrale Europene. Putem spune ca Franta si-a schimbat pozitia in privinta subiectului solidaritatii. In schimb, germanii au renuntat la solicitarea referitoare la Curtea Europeana de Justitie, care ar fi trebuit sa se pronunte asupra bugetelor nationale. Calculul francez a fost sa accepte cerintele Germaniei in privinta austeritatii, sanctiunilor si regulilor in speranta ca asta va deschide drumul interventiei Bancii Centrale Europene. Parisul este optimist ca odata ce Europa va deveni mai virtuoasa, Banca Centrala Europeana va interveni decisiv.

Franta ar prefera ca acest plan sa fie aplicat doar in zona Euro pentru ca asta ar clarifica lucrurile si i-ar scapa de opozitia britanica. Presedintele Sarkozy critica des politicile Comisiei Europene si nu il apreciaza pe Barroso, preferand o Europa guvernamentala unde Consiliul de ministri sau Consiliul format din sefii de stat si de guverne vor avea ultimul cuvant. Dar dezbaterea pe acest subiect nu s-a incheiat. E o diferenta intre felul in care guvernul francez prezinta situatia si felul in care ea este perceputa de francezi. Guvernul francez sustine ca acest summit va fi istoric si ca va aduce o Europa mai puternica, cu reguli mai dure. Guvernul francez este convins ca singura solutie pentru stoparea crizei prezente este interventia hotarata a Bancii Centrale Europene.

Presa si opozitia de stanga sustin ca Sarkozy a cedat in fata Angelei Merkel, acceptand o Europa a austeritatii, o Europa pe stil german. La inceput, in Franta spuneam ca acest plan apartine cuplului franco-german, acum am inceput sa-l numim planul germano-francez.

Francesco Fontemaggi este jurnalist specializat pe probleme economice si lucreaza pentru biroul parizian al Agentiei France Press.

POLONIA

Impartirea traditionala a Europei, intre est si vest, nu mai este o realitate a prezentului. Daca esti politician la Berlin si te intrebi care parte din Europa functioneaza si care nu, esenta este ca Nordul functioneaza mai bine decat Sudul. Aceasta criza a pus punct oricarei discutii despre divizarea est-vest specifica perioadei Razboiului Rece. Daca esti un oficial berlinez si te intrebi cine este un partener mai bun, un polonez sau un italian, probabil va spune polonezul.

Chiar daca nu fac parte din zona euro, polonezii se apropie din ce in ce mai mult de nucleul dur al zonei Euro. Polonia lucreaza foarte aproape cu Germania si Franta in triunghiul de la Weimar, pe care incearca sa-l revitalizeze. Pozitia Poloniei a fost foarte clar articulata de ministrul polonez de externe, Wladyslaw Sikorski, care a vorbit chiar la Berlin despre nevoia de a aduce mai mult federalism in Europa. Cine ar fi crezut ca un ministru polonez va spune la Berlin ca este mai putin infricosat de puterea germana decat de inactivitatea germana. A mai trimis si un mesaj puternic britanicilor spunandu-le ca daca nu doriti sa fiti parte din asta nu ne obstructionati. Premierul Tusk a mentionat ca este de acord cu aceste declaratii. Orice va permite europenilor sa aiba un control sporit si centralizat asupra cheltuielilor va avea sprijinul Poloniei.

Deconectarea politicilor fiscale de cele monetare este pacatul originar al Uniunii Europene. Important este si ca Sikorski a spus ca vinovati de actuala criza sunt toti, nu doar grecii, italienii sau portughezii. Vinovat este si nucleul dur al zonei Euro care nu a respectat intotdeauna tintele de deficit. Vocea Poloniei conteaza si va conta mai mult decat putea oricine sa creada in trecut. Acesta este rezultatul direct al crizei pentru ca economia poloneza creste. Predictiile spun ca Polonia va avea o crestere economica de 4,2. Polonia va juca un rol aproape la fel de important precum statele europene majore.

Andrew Michta este doctor in stiinte politice la John Hopkins University, consultant pe probleme europene al guvernului american si directorul biroului din Varsovia al German Marshall Fund.

PORTUGALIA

Merkel si Sarkozy au negociat deja o solutie care va fi prezentata celorlalte state si acestea o vor aproba sau nu. Aceasta creeaza o problema de legitimitate in UE pentru ca dintr-o perspectiva democratica Uniunea Europeana este astazi doar Franta si Germania. Unde sunt celelalte 25 de state?

Portugalia crede ca solutia la actuala criza sunt eurobond-urile, care ar fi o manifestare a solidaritatii europene. Solutia oferita de cancelarul german Angela Merkel nu este populara in Portugalia si nici Sarkozy. Germania doreste sa controleze bugetele nationale, dar nu ofera nicio solutie problemei datoriilor suverane. Portugalia are nevoie de banii Uniunii Europene astfel ca nu suntem in acea situatie ideala de “un stat, un vot”, uzuala in cadrul UE. Nu vom avea un spatiu de negociere prea mare.

In tari precum Grecia, Portugalia, Irlanda, dobanzile sunt prea ridicate si avem nevoie sa obtinem dobanzi mai scazute. Singura solutie pentru asta sunt eurobond-urile. Daca un stat are probleme cu datoriile sale si acestea sunt atat de mari incat nu pot fi rezolvate la nivel national, optiunea de a pedepsi o astfel de tara ii va inrautati situatia. Daca o tara nu are bani cum ar putea fi fortata sa plateasca penalitati?

Guvernul nou ales in Portugalia a taiat salariile in sectorul public cu 25%, al treisprezecelea salariu a fost si el taiat. Situatia economica este proasta, dar macar a fost stabilizata. Stim ca nu vom mai avea acelasi standard de viata ca in trecutul recent si ca aceasta criza ne va saraci. Dar Portugalia nu a fost niciodata o tara bogata asa ca suntem obisnuiti cu saracia.

Nuno Cunha Rodrigues preda stiinte economice la Universitatea din Lisabona si este consilier juridic in Consiliul de Ministri din Portugalia.

ITALIA

Membrii guvernului de tehnocrati ai lui Monti au crescut in cercurile sociale ale institutiilor de la Bruxelles. Mario Monti a spus lucruri pe care alti prim-ministri ai Italiei nu le-ar fi spus niciodata: Comisia Europeana nu este o forta oprimanta care ameninta suveranitatea Italiei, ci este o institutie europeana care a ajutat enorm economia italiana. Monti crede in modelul comunitar si supranational al Europei si nu va submina un eventual consens in special in acest context dificil pentru Italia. Monti e pentru mai multa integrare. Nici principalele partide politice din Italia nu vor ridica obiectii care sa complice lucrurile.

In Italia se discuta mult daca noile prevederi vor avea un impact asupra italienilor, daca politicienii vor vota in Parlament pentru ele. Dar vorbim despre acest tratat de anul trecut, de la intalnirea de la Deauville si inca nu l-am vazut. Insa Italia, in special cu acest guvern, va sustine o integrare europeana mai mare.

Datorita schimbarii recente a premierului, pozitia guvernului italian nu este foarte clara. Premierul Mario Monti a incercat sa discute despre reforma institutionala cu cancelarul Merkel si presedintele Sarkozy si una dintre cererile lui a fost introducerea eurobond-urilor. O alta solicitare a fost aceea ca Italia sa primeasca mai mult sprijin din partea Bancii Centrale Europene. Italia este intr-o pozitie in care are o putere de negociere si manevra foarte limitata.

Emiliano Alessandri are un doctorat in istorie la Cambridge si a lucrat pentru Directia Generala Extindere a Comisiei Europene, fiind in prezent fellow al German Marshall Fund la Washington.

SPANIA si GRECIA

Spania nu doreste o Europa in doua viteze cu un miez format din zona Euro, de unde Spania ar putea fi exclusa. Nu doreste sa se trezeasca undeva la periferia Europei si, pe termen lung, are aceleasi temeri cu celelalte tari din sud. Ca si alte tari sud-europene ei vor sustine introducerea eurobond-urilor. Pe termen scurt, Spania va accepta probabil un control financiar mai strict dinspre Bruxelles atata timp cat acesta va fi insotit de un pachet de ajutor economic consistent. Spania va incerca sa evite o paralizie consecutiva acestui summit si de aceea va fi foarte flexibila.

Principalul interes al Greciei este sa se asigure ca vor fi create conditii pentru a primi urmatoarea transa din ajutorul economic. Ei spera ca acest summit sa nu aduca Europa intr-un punct mort, astfel incat Consiliul sa poata lua o decizie in aceasta privinta. Este clar ca Grecia nu doreste un control bugetar strict, dar nici ei nu sunt in pozitia din care sa negocieze. Pe termen lung, Grecia doreste o continuare a unei Uniuni a transferului, in care tarile mai putin prospere beneficiaza de transferuri de la tari mai prospere. Grecii nu doresc o Europa in mai multe viteze.

Ian Lesser este directorul biroului din Bruxelles al German Marshall Fund, fiind specializat in politicile tarilor mediteraneene. Este membru al Council on Foreign Relations, a lucrat pentru Departamentul american de Stat si este absolvent al Oxford.

UNGARIA

Guvernul de la Budapesta duce propria lupta pentru libertate impotriva constrangerilor externe generate de institutiile internationale. Nimeni nu ar trebui sa le spuna ce sa faca. Pe de alta parte au nevoie de banii FMI si ai UE. Tocmai de aceea pozitia Ungariei la acest summit va fi destul de slaba. Miza pentru Ungaria este daca UE va deveni mai stricta si mai bine coordonata pentru ca atunci, conditiile imprumutului FMI vor fi mai strict controlate. Guvernul maghiar doreste un sistem de coordonare european mai slab pentru ca aceasta va aduce mai putine constrangeri politicii economice nationale. Dar fara sprijinul FMI, economia Ungariei va colapsa.

Kreko Peter este director de cercetare al Institutului Political Capital din Budapesta.

ROMANIA

Romania este o tara continentala, aflata la celalalt capat al continentului fata de Marea Britanie. Intre noi, ca si in alte dati din istoria ultimilor 100 de ani, se afla Germania. Deci, optiunea noastra este, prin definitie, continentala, drept pentru care trebuie sa acceptam modificarea Tratatelor propusa de Germania si Franta. Daca acceptam formula modificarii Tratatelor propusa de Germania si Franta, vom avea de traversat “desertul”, respectiv perioada de timp pana la aderarea noastra la zona “Euro”. Acest efort este necesar, daca dorim ca tot ce am facut anterior pentru admiterea in UE (si NATO) sa nu fi fost degeaba. Ar fi o eroare extrem de costisitoare sa ne oprim acum, numai pentru ca suntem comozi si nu vrem sa mergem mai departe.

Ioan Mircea Pascu este fost ministru al Apararii in Romania si europarlamentar PSD.


Citeste mai multe despre   






















38085 vizualizari

  • +5 (13 voturi)    
    Pascu nu a comentata concret ca viziune ci doar (Miercuri, 7 decembrie 2011, 22:00)

    revelare [utilizator]

    cev vag. Insa este ocup total diferit de ce zice Ponta si Antonescu...cara ar lasa casa sa arda, fiindca a Arde a stricat basescu, iar ei trebuie sa arate ca nu arde prin neinterventia lor...
    • +1 (3 voturi)    
      nu inteleg (Miercuri, 7 decembrie 2011, 23:28)

      atreus [anonim] i-a raspuns lui revelare

      in ce masura se opune UK planului Merkel? Masurile de austeritate le iau si ei, desi au facut niste QE-uri nu au de gand sa mai repete si vor sa sustina piata unica... ah, ca nu vor taxarea produselor financiare, asta e normal, nici germania nu vrea, alea sunt himerele francezilor.
    • +27 (29 voturi)    
      Romania, in alianta cu Germania (Joi, 8 decembrie 2011, 0:33)

      Avem interes ca UE sa fie puternica [anonim] i-a raspuns lui revelare

      In UE exista 2 mari tabere: state care vor o Uniune cat mai slaba, buna doar pt afaceri si transfer de bani, si state care vor o Uniunea mai puternica, care sa fie un lider mondial adevarat.

      Germania doreste o UE mai puternica, cu conditia ca vocea UE in lume sa fie una germana, eventual franco-germana.
      UK doreste o UE cat mai slaba pt ca vocea UK in lume sa para mai importanta.

      Fiecare dintre aceste doua mari puteri eruopene si-a creat cate un grup de state sustinatoare.

      Romania a ales tabara care ii poate aduce avantaje strategice in politicile energetice, fiscal-bugetare, de dezvoltare industriala si agricola, de relatie cu Rusia, aceea a Germaniei si Frantei.

      Ungaria a ales tabara care i-ar permite politici nationaliste mai agresive, fara control de la Bruxelles.

      Totusi, o UE germanica mai puternica va fi o UE care integreaza mai bine tari mai mici candidate, gen Moldova si Serbia, ceea ce in final va fi in avantajul Romaniei, pt ca milioane de romani basarabeni si timoceni vor intra in uniune de facto cu Romania, in UE !

      O UE dirijata in stil eficient germanic sperie doar puturosii si stangistii cronici, precum si nationalistii cei mai primitivi care-si doresc razboaie si rafuieli antitrianonice.

      Berlin in nici un caz nu va accepta sa cedeze controlul in favoarea unor birocrati paraziti din Bruxelles, asa ca nu e nici o teama de suprastatalitate UE.

      Euro va supravietui doar daca UE accepta reguli riguroase de disciplina bugetara in toate tarile membre, macar din zona euro.
      Romania are interes sa fie in zona germanica de control bugetar fiscal, va creste increderea investitorilor in tara noastra.
      • -2 (14 voturi)    
        Uniune pentru liber schimb...si atat (Joi, 8 decembrie 2011, 1:54)

        ps [anonim] i-a raspuns lui Avem interes ca UE sa fie puternica

        Adica daca nu accept sa am si control financiar/bugetar de la centru acum inseamna ca sunt nationalist!?!?
        Ni s-a aratat sperietoarea (asa zisa criza) ca sa acceptam orice solutii ce ne-ar tine la caldurica, iar acum ni se pun etichete. Bravo domnilor, bravo.
        Singura uniune viabila este una de liber schimb economic si circulatie a capitalului asa ca renuntati la o uniune politica sau fiscala. fiecare comunitate (a se intelege natiune) are dreptul de a-si stabili propriile politici fiscale si bugetare, iar zona euro nu are decat sa cuprinda 2 state: Germania si Franta fara nici o obligatie de a-i "ajuta" pe altii.
        Ce, nu poate exista faliment la nivel statal? care e problema? doar asa se mai pot invata unii minte si nu rced ca o sa moara nimeni. Cine imprumuta bani nu are decat sa riste sa nu-i mai primeasca. Ba poate ar fi bine ca falimentul sa fie acceptat de mai multe state astfel incat cei care o sa mai aiba bani in viitor sa-i investeasca in economie, in inovatie si nu sa imprumute statele doar cu siguranat ca vor primi dobanzi sigure.
        • +5 (5 voturi)    
          da, esti (Joi, 8 decembrie 2011, 6:34)

          karls [anonim] i-a raspuns lui ps

          "Adica daca nu accept sa am si control financiar/bugetar de la centru acum inseamna ca sunt nationalist!?!?"
          Raspunsul este DA, esti nationalist.
          E dreptul tau democratic sa ai alta opinie, indiferent ce cred eu, de exemplu, despre asta.
        • +3 (5 voturi)    
          da, (Joi, 8 decembrie 2011, 7:34)

          atreus [anonim] i-a raspuns lui ps

          inseamna ca esti nationalist, dar nu e nimic rau in a fi nationalist. Toti sunt!
        • +3 (3 voturi)    
          stai linistit ... nu se va decide nimic (Joi, 8 decembrie 2011, 10:08)

          Andrei [anonim] i-a raspuns lui ps

          nu te-ai obisnuit pan acum... toti vuiesc inainte de summit si la sfarsit se pupa piata ... independentei, se strang maini si nu se decide nimic. Dar e bine sa ne agitam prin tara inainte ... ca dupa nu se mai agita nimeni
      • +1 (1 vot)    
        bravo (Joi, 8 decembrie 2011, 16:53)

        Alex [anonim] i-a raspuns lui Avem interes ca UE sa fie puternica

        asta cred ca e cea mai buna interventie pe care am citit-o in cativa ani de "rasfoit" opiniile trecatorilor pe hotnews.ro.

        jos palaria
      • 0 (0 voturi)    
        f bun raspuns (Joi, 8 decembrie 2011, 21:37)

        schiop [anonim] i-a raspuns lui Avem interes ca UE sa fie puternica

        sec si la obiect
  • -1 (13 voturi)    
    frumoase culorile... (Miercuri, 7 decembrie 2011, 22:29)

    rembrandt [anonim]

    si cine a stabilit care tari conteaza si care nu? dupa ce criterii? de ce polonia e importanta, iar italia si spania nu? altfel, e frumos sa ne jucam cu creioanele colorate pe harta.
    • +7 (9 voturi)    
      polonia - presedintia (Miercuri, 7 decembrie 2011, 23:26)

      Eu-polish [anonim] i-a raspuns lui rembrandt

      Polonia detine presedintia UE (prin rotatie) pana in ianuarie, de aici influenta.
    • +1 (1 vot)    
      totusi, criteriile... (Joi, 8 decembrie 2011, 10:43)

      critic diletant [anonim] i-a raspuns lui rembrandt

      polonia este o tara mare, cu multe voturi in parlamentul european, dar nu mai multe decat italia sau spania.

      polonia are o economie in crestere, este elevul model al integrarii, are o pondere in pib-ul ue mai mare decat grecia, dar semnificativ mai mica decat olanda (nu vorbim de spania si italia pe care ii trecem la bolnavii europei).

      presedintia ue e ceva mai degraba aleatoriu. daca era cipru, se inrosea harta in dreptul lor?
      de altfel, scrisoarea merkel-sarkozy se adreseaza presedintelui consiliului european, van rompuy.

      polonia este un stat mare, influent si respectabil. dar a-l pune pe acelasi palier cu germania, franta si mb in aceasta chestiune e cam mult.

      e de discutat si cat de franco e planul franco-german.
      s-a negociat posibilitatea utilizarii eurobondurilor, iar franta parea mai degraba in clubul spania-italia, cu care are poate mai multe asemanari (de probleme) economice decat cu germania.
      ce a iesit din negociere, e cam vocea germaniei prin difuzoare frantuzesti.
      iar ce s-a auzit prin difuzoare e ca daca va fi un blocaj si nu se poate merge prin mecanismele ue, se va merge prin mecanisme paralele, in afara ue. e vorba de un tratat al celor 17 din zona euro (exclusiv polonia), eventual la care sa adere si altii (inclusiv polonia).
      • 0 (0 voturi)    
        rezon ! (Joi, 8 decembrie 2011, 16:32)

        yckx [anonim] i-a raspuns lui critic diletant

        mi'a placut aia cu vocea germaniei prin difuzoare frantuzesti.
        intr'un comentariu de acum cateva zile vorbea si eu de cat de mandru ar fi fost adolf sa auda si sa vada un sef de stat frantzuz aducand omagii la vaterland.
        mai are sa cante deutschland deutschland uber alles in franceza.
        • 0 (0 voturi)    
          In franceza se spune: "Apres de ma blonde!" (Joi, 8 decembrie 2011, 21:13)

          Mitica (Palarierul) [anonim] i-a raspuns lui yckx

          "mai are sa cante deutschland deutschland uber alles in franceza" ... adica canta Sarkozy:

          Auprès de ma blonde
          Qu'il fait bon, fait bon, fait bon,
          Auprès de ma blonde
          Qu'il fait bon dormir.

          Que donneriez vous, Sarko,
          Pour avoir ton Euro ?

          Je donnerais Versailles,
          Paris et St. Denis,
          Les tours de Notre Dame
          Et les clochers d'mon pays,
          Et Carla - ma blanche colombe
          Qui chante jour et nuit.

          "A bon entendeur, salut !"

          sau mai pe romaneste

          "Patria si Dreptul Meu!"

          (acest fragment este un pamflet, obtinut prin parafrazarea unui cunoscut cantec popular francez, de pe vremea razboaielor cu muschetari).
  • -6 (10 voturi)    
    Ceva greşit (Miercuri, 7 decembrie 2011, 22:33)

    Unu' [anonim]

    De când are Polonia influenţă mare iar Italia şi Spania influenţă mică?
    • +12 (14 voturi)    
      Tu ai citit ce zice in articol? (Miercuri, 7 decembrie 2011, 23:30)

      Polonu [anonim] i-a raspuns lui Unu'

      De cand conteaza banu banu si iar banu. Polonezii sunt singurii carora le merge pe vreme de criza. Si eu ma bucur ca sunt importanti ca are si noua cine sa ne tina partea...estici prapaditi ce suntem.
    • +10 (10 voturi)    
      Re: Ceva greşit (Miercuri, 7 decembrie 2011, 23:34)

      Paul Oprea [anonim] i-a raspuns lui Unu'

      Păi cam de când Polonia muncește de-i sar capacele, acasă sau prin diaspora poloneză - noii sclavi nu negri ci blonzi ai Europei (că e mai plăcut la ochiul nativului). Și de când Italia și Spania și-au refăcut infrastructura și făcut vacanțele pe împrumuturi de la generația copiilor mei. Și mai sunt și aproape 3 miliarde de chinezi și indieni laolaltă care muncesc pentru asta, cât să mai o ia în freză și ăia?
    • +9 (9 voturi)    
      mai e si ceva text nu numai poze colorate (Miercuri, 7 decembrie 2011, 23:43)

      gigrl [anonim] i-a raspuns lui Unu'

      Cititi textul si va veti lamuri de ce Spania si Italia nu au mare influenta.
      In primul rind pentru ca au probleme mari cu datoriile interne. Italia care dupa ce a fost condusa de un mascarici si acum are un guvern fara sustinere politica, a scazut foarte mult ca influenta. Este ca si Spania in postura de a cere ajutor financiar prin eurobonduri.
      Polonia, in schimb, a trecut destul de bine prin criza pina cum si poate sa deschida gura si sa vorbeasca cu glas tare. E normal ca dupa ce ai avut politici economice si fiscale care au ferit tara de datorii, sa te indatorezi prin eurobonduri pentru greci care daca nu ies la pensie la 50 de ani ca balerinele fac greva.
    • +9 (9 voturi)    
      e logic (Joi, 8 decembrie 2011, 0:04)

      andu [anonim] i-a raspuns lui Unu'

      pai e logic, de cind Polonia trece cu bine prin criza si de cind Spania si Italia sunt in rahata pina la git. Ce influenta sa mai aiba Italia cind are nevoie de vreo 700 de miliarde de euro?
    • 0 (0 voturi)    
      Tot nu dă (Joi, 8 decembrie 2011, 16:56)

      Unu' [anonim] i-a raspuns lui Unu'

      La aproape aceeaşi populaţie, Spania are PIB de două ori mai mare decât Polonia.
      Italia are populatia cu 50 % mai mare şi PIB cu 300 % mai mare decât Polonia.

      Lăsaţi voi creşterea Poloniei şi pe timp de criză, că tot e cu mult în urmă faţă de celelate două...
      • +2 (2 voturi)    
        Polonia (Joi, 8 decembrie 2011, 18:23)

        alex [anonim] i-a raspuns lui Unu'

        Influenta Poloniei e strict politica si legata de presedintia Consiliului UE pe care o detin in acest moment, dublata de faptul ca Jerzy Buzek e presedintele Parlamentului European.

        Economic Polonia nu e o forta comparat cu marile tari din UE, chiar si cresterea asta pe timp de criza a fost dublata de deficite bugetare de 7-8% in 2009-2010 si previzionat in 2011 la 5,5-6%:

        http://www.tradingeconomics.com/poland/government-budget

        Si asta pe program de privatizari impinse la maxim.
      • 0 (0 voturi)    
        Ai uitat sa scoti un fapt in (Joi, 8 decembrie 2011, 18:58)

        Ina [anonim] i-a raspuns lui Unu'

        evidenta! In Polonia, nu vezi spaniol sau italian, muncind pe post de sclav!
      • 0 (0 voturi)    
        @Unu' (Vineri, 9 decembrie 2011, 8:24)

        bamse_il [anonim] i-a raspuns lui Unu'

        Prietene PIB inseamna Produsul Intern BRUT, din care scazi cheltuielile, care in cazul Spaniei si Italiei sunt foarte mari, rezultand un deficit bugetar de aproximativ 90 miliarde euro pentru Italia si 100 miliarde pentru Spania.
        Polonia avea in 2010 un deficit de aproximativ 3,5 miliarde si a avut crestere economica si in 2010 si in 2011, astfel ca acum este pe plus.
        Asa ca acum pentru economia europeana ce spune Polonia are greutate mnai mare decat ce spune Italia sau Spania, deoarece deficitele se acopera din imprumuturi externe si orice imprumut are un termen de plata.
  • +9 (11 voturi)    
    mda (Miercuri, 7 decembrie 2011, 22:50)

    alex [anonim]

    Englezii e posibil sa o sa o cam ia in barba.

    Serviciile financiare din UK (motivul pentru care UK nu agreeaza reforma tratatelor UE, pentru ca implica alinieri fiscale ce ar afecta activitatea din City of London) nu sunt directionate catre piata UK ci catre piata UE. Daca are loc o ruptura intre UK si UE atunci va exista o migrare masiva a societatilor financiare catre Paris si Frankfurt, cu mult mai mare decat niste pierderi controlabile ce ar putea avea loc prin reducerea facilitatilor fiscale pentru societatile financiare din UK pentru a fi aliniate cu restul tarilor din UE. De fapt guvernul britanic anticipeaza deja faptul ca va trebui sa cedeze in problema impozitarii tranzactiilor financiare si a pregatit un buget ce include alte facilitati (vezi Finance Bill 2012).

    Deci indiferent cum ar juca britanicii, cata vreme UE ramane puternica ei vor fi mai slabi. De-aia si bat toba pe spargerea euro si pe decaderea UE.

    PS: dupa ce furtuna asta europeana se va potoli, vor iesi la iveala mult mai pregnant si bubele de peste ocean. Pentru ca acolo sunt de fapt mai mari.
    • -1 (5 voturi)    
      bubele de peste ocean (Miercuri, 7 decembrie 2011, 23:01)

      ampersand [utilizator] i-a raspuns lui alex

      Bloomberg, azi:

      Global Poll Predicts U.S. Economy Rebounding
      http://www.bloomberg.com/news/2011-12-07/american-economy-rebounding-as-rising-favorite-of-investors-in-global-poll.html

      Tax Inflow Shows Consumers in U.S. May Spend More Than Estimated
      http://www.bloomberg.com/news/2011-12-07/income-gains-reflected-in-u-s-taxes-may-boost-consumer-spending-economy.html
    • +2 (6 voturi)    
      Alex, un comentariu excelent (Joi, 8 decembrie 2011, 0:36)

      Calin C. [anonim] i-a raspuns lui alex

      Vreau sa adaug ca nu doar UK are vrea sa pice Euro. Sunt interese si mai mari la mijloc, dar ca nu o duc in extrema trebuie sa ne amintim ca impreuna suntem o Europa puternica. Daca reusesc sa ne imparta o sa fim mai usor de "cumparat".

      Nu cred ca este nevoie sa amintesc cat de mult folos au tras alte continente dupa ce Europa a fost distrusa in cele doua razboaie mondiale. Sunt convins ca unora le-ar veni exact la tinta un nou conflict aici in Europa. Nu vorbesc neaparat de razboi armat. Este de ajuns unul economic in aceste zile.
      • -1 (3 voturi)    
        continentele si ioropa (Joi, 8 decembrie 2011, 9:31)

        panfilie [anonim] i-a raspuns lui Calin C.

        da, da ! alte continente au tras foloase dupa ce evropa a fost distrusa.
        da cine lula lu gerula a distrus iorpa ? nu cumva nemtii astia care vor sa puna din nou fundu' pe ea ?
        deci, vin alte continente si lupta pentru ioropa, o ajuta sa iasa din rahat si acum e vina lor.
        alte continente, adica, a se citi sua, care a militat si militeaza pentru schimburi libere, care absoarbe marfurile germaniei, dupa ce a fost ajutata sa iasa din ruine.
        si iaca si profitorul.
        americanii, cauza "tutulor" relelor. fara ei, ce bine ar duce'o ioropa !
        sua care, a pus umarul serios la constructia ioropeana.
        va amintiti de reagan si de faimoasele cuvinte, in fata zidutului berilinului ? "mr. gorbaciov, da jos zidul asta !"
        fara americani, austria si grecia ajungeu in lagarul socialist.
        britanicii si scandinavii au alte interse. nu depind de energia dela rusi. madam merkel ar lasa romania jos, numai sa se inteleaga cu rusii.
        iar fara briti, francezii ar fi ramas cu un petic de tzara, cu republica dela vichy.
        fara ajutor banesc, militar si logistic dela americani, tatucul ramanea la est de urali.

        nici nemtii n'au curaj sa vorbeasca asa, vitejeste
        problema romanului este ca vorbeste gura fara el. gura bate ..cucu.
        uitati-va la contributia la pibul european si la bugetul comunitar si veti intelege cine are si ce are dreptul sa zica.
        britania este prima tzara europeana care a recunoscut importanta pietei comune europene si a aderat la ea. a deschis calea aderarilor, a largirii si devenirii acestei uniuni.
        mai sunt tzari care nu vor sa primeasca mutarea in plic, cum o primesc ai nostrii.

        la mai mare !
        • +1 (3 voturi)    
          Eu am avut o parere, nu neaparat singura (Joi, 8 decembrie 2011, 10:56)

          Calin C. [anonim] i-a raspuns lui panfilie

          Daca americanii au fost asa de binevoitori, de ce nu au intervenit in primul sau al doilea an de razboi mai ferm? Si nu toata Germania a fost nazista, dar crezi ca multi dintre ei au avut de ales?
          Sincer nu de americani imi este "frica" , dar de Asia. Pentru ca mai bine traiesc o iluzie de Hollywood decat o poveste de la Beijing.

          Eu mi-am spus parerea, tu ai venit si ai luat-o personal ("problema romanului este ca vorbeste gura fara el. gura bate ..cucu. "). Nu inteleg de ce. Si apropo, admir tz, sh, ioropa si alte exprimari. Pun pariu ca daca scriem corect romaneste fraza nu are acelasi impact.
          • +2 (2 voturi)    
            eu nu vorbeam de cetateni (Joi, 8 decembrie 2011, 13:22)

            panfilie [anonim] i-a raspuns lui Calin C.

            vorbeam de guverne.
            la americani guvernul a fost ales.
            si nemtii au ales, au adus nazistii la putere prin alegeri.

            cat de, gura bate cutzu ma refeream al un roman.. mai de vaza...:-)
            si la politicienii romani, in general.

            si ca vorbisi de beijing, aia au un proverb: inainte sa iei o decizie, numara o suta de boabe de orez, inainte sa deschizi gura, numara zece.

            americanii ajuta europa si acum, mai ales pe nemti, cu care au o relatie speciala.
            tzin, in germania, cel mai mare contingent din europa si nato. atat sub steag nato cat si sub steagul american. fapt pentru care nemtii n'au trebuit sa faca cheltuieli militare, au fost aparati moka. si in schimb, le mai cumpara si marfurile...
            scutul instalat la noi, cu pericolele de rigoare, este tot ca sa apere, in special germania si franta, dar si toata europa occidentala.
            stii ca o masina nemteasca e mai ieftina in america decat in germania ?
            si toate astea, fara sa se amestece in politica nemtzeasca, asa cum o facura vecinii nostri dela soare rasare, la noi si la vecinii nostrii.
            in schimb, hulitii britanici, au trebuit sa faca si cheltuieli militare, sa cotizeze si la europa unita si sa scoata multe castane din foc, in special sa tina piept obrazniciei kremlinului.

            think about it !
        • 0 (0 voturi)    
          bugetul european (Joi, 8 decembrie 2011, 12:22)

          europa [anonim] i-a raspuns lui panfilie

          da, ne uitam la contributia la bugetul comunitar, ce se vedem acolo? Ca in 2011 Germania, Franta si Italia au fost cei mai mari contributori si ca UK e pe undeva la egalitate cu spania? si ca mai si primeste bani inapoi din banii aia pe care ii da cu calicie?
          gata, ne-am uitat, si acu ce sa facem, ploconeli ca sa ramana englezii in UE?n-au decat sa-si ia insula si contributiile la buget si s-o ancoreze in pacific, langa hollywood
          • 0 (0 voturi)    
            :) (Joi, 8 decembrie 2011, 12:41)

            alex [anonim] i-a raspuns lui europa

            Stai linistit ca britanicii nu pleaca nicaieri. Doar ca atata vreme cat nu contribuie cu bani si idei la constructia europeana nici nu pot avea un cuvant prea mare de spus.

            Daca pleaca, trebuie sa se ancoreze de americani care au deja un sector al serviciilor mai mult decat dezvoltat. Deci acolo nu prea mai e loc. Iar piata UE le va fi inchisa in nas.

            Conservatorii britanici fac un joc periculos si care nu serveste intereselor lor- decat prin prisma unui populism ieftin.
          • +3 (3 voturi)    
            mai revezi cifrele alea. (Joi, 8 decembrie 2011, 13:43)

            panfilie [anonim] i-a raspuns lui europa

            si mai vezi cat primeste inapoi, din banii varsati la buget, proportional, franta, italia si spania.
            n'am inteles, marea uniune e facuta sa ajute pe cei saraci ? e un fel de robin hood ?

            iete colea:
            germania da 164 miliarde, primeste 78 cu un beneficiu per capita de minus 1045

            franta da 140 primeste 89 cu un beneficiu per capita de minus 805 euro

            regatul unit da 103 primeste 46 cu un beneficiu per capita de minus 937

            italia da 116 ia inapoi 70 cu un benefiu pe cap de locuitor de minus 778

            spania da 76 , primeste 78 cu un beneficu pe cap de plus 49 euro

            grecia contribuie 15, primeste 4o de miliarde si are un beneficiu pe cap de plue 2238

            romania da 7 miliarde, prmeste 32 miliarde cu un beneficiu de plus 1159 euro pe cap de roman.

            deci, pe cap de locuitor, contributia pe cap de locuitor vine in ordine: germania, franta, marea britanie, italia...
            si totusi, fii atent, austria, danemarca, olanda, fac eforturi mai mari ca marii, benefiliul lor pe cap de locuitor fiind cu minus, la cifre mai mari ca marile ecnomii.


            daca mai vrei, vezi aici bugetul euro intre 2007-2013.
            http://en.wikipedia.org/wiki/Budget_of_the_European_Union

            romania ar putea lua 32 de miliarde de euro. alocati. daca...
            daca ..ce ?!
            sa mai discutam ?!
  • -6 (6 voturi)    
    ...Planeta Maimutelor, actul final : EXTINCTIA... (Miercuri, 7 decembrie 2011, 23:22)

    jango cage [anonim]

    ...victime ale sindromului metafizic... Ce este asta?...urmati-i pe Kant...Wittgenstein...eliberati-va de sub Puterea Cuvintelor...si daca veti reusi...atunci veti putea intelege ca toate dezbaterile astea nu au valoare nici cat latratul cainilor..... Asfixiati in oceanul de vorbe.......
  • -2 (6 voturi)    
    schimb de RUTE.. (Miercuri, 7 decembrie 2011, 23:59)

    ably dan [anonim]

    conflictul deschis intre Londra si Moscova, nu e un foc de paie,Trebuie incheiata pacea si platita factura pentru 60 de ani de pace si prosperitate in europa .Care e pretul..americanilor si ce a primit RUSIA in schimbul renuntarii la factura .Ce vor americanii in compensarea facturii de la UE si de la emergenti...,kontrol financiar si delocare de baze.,in subsidiar control in Mediterana..Deci intalnirea de la Teheran,suspendata 60 de ani are loc fara rusi si englezi dar si cu mandatari ptr. asiatici...Financiar raman trei piloni -america-china-germania..iar drumul celor trei trece prin Londra spre Africa..,DAR NU PRIN SUEZ- NICI GIBRALTAR !!..asa ca prostituatele nu mai fac trotuarul la Venetia ci centura ..pe drumul matasii..,despre lichiditati numai de bine ..terorismul este inlocuit de criza vreo 30 de ani..visati va rog..!
    • +3 (3 voturi)    
      rute, dar altele. (Joi, 8 decembrie 2011, 9:59)

      panfilica [anonim] i-a raspuns lui ably dan

      china este mare putere financiara cu bani americani. deci nu este. cand banii lor vor circula pe pietele financiare, atunci china va fi mare putere financiara. deocamdata, yuanul lor este bun numai la beijing si shanghai..
      financiar, dupa dolar si euro, vine yenul.
      trilaterala nu e cu china.
  • +2 (2 voturi)    
    ECB (Joi, 8 decembrie 2011, 0:28)

    ECB [anonim]

    De cand Banca Centrala Europeana e in Belgia? (Cine a facut harta ar trebuie sa dea o cautare Google dupa un "orasel" numit Frankfurt a.M.)
  • 0 (4 voturi)    
    oricit... (Joi, 8 decembrie 2011, 5:00)

    john bilco [anonim]

    Ne vom zbate creierii nu stim cum va arata disputa dintre cele 17 +10 tari europene in urmatoarele luni !?Aici este vorba de pozitionare..adica cine impune cui !?
    Europa este un conglomerat de culturi mai presus de orice..Fiecare tine la "cultura" si limba lui...Nu a fost o uniune si nu va fi niciodata..Decit daca cei mici cedeaza "suveranitatea financiar/economica" celor importanti si mari...Atita timp cit aveti 27 limbi obligatorii la UE, cca 10,000 traducatori care freaca cuvintele..NU SE VA INTIMPLA NIMIC !!
    Discutii si intilniri...far nici un rezultat !! Euro va dispare incet incet...Nimeni nu poate si nu vrea sa ajute Europa...USA sintem in cacat cu Helicopter Ben ( B Bernanke !) care ne tine in printuri infinite..si isi cauta scaparea..Europa nu are cui sa se adreseze...Decit celor 27+ natiuni care nu se vor integra niciodata !! Rezultatul final este ca BCE va trebuii sal imite pe Helicopter Ben si sa tipareasca...!! Ce va iesi ?? Devalorizarea masiva si indatorarea continua.. Nu cred ca exista solutii...Singura care se poate salva este Germania si citiva "negrii blonzi din nord".. Romania nu a avut si nu are nci o sansa. Coruptia a ajuns la nivele de neconceput...Nu va fi integrata in nicio formula...
    • 0 (0 voturi)    
      mda... (Joi, 8 decembrie 2011, 10:09)

      me [anonim] i-a raspuns lui john bilco

      UE nu cred ca a fost vreodata facuta ca sa fie o uniune...
      UE a fost mai degraba facuta pentru ca germania (eventual franta) sa cucereasca noi teritorii fara sa porneasca razboaie...
      si, bun sau rau... planul propus de franta si germania exact asta face... creste influenta tarilor puternice in fata tarilor slabe. le da acestora posibilitatea sa se amestece in buget (si tot ce vine cu asta: taxe si impozite, venituri, concedieri, investitii in infrastructura... indirect chiar si investitii straine)
  • -1 (1 vot)    
    Da sa iesim din UE, nu zice nimeni??? (Joi, 8 decembrie 2011, 9:25)

    Cartman [anonim]

    Daca UE , are acum aceste mari probleme si se adinceste intr-o centralizare tot mai mare, noi de ce am dori sa ramanem si mai mult chiar sa ne sporim aceasta cale?
    De ce sa nu spunem, pardon, ne pare rau noi vrem out. Noi ramanem afara.
    Adoptam stilul Norvegiei si al Elvetiei, care uite ce bine traiesc si o duc.
    Singurul inconvenient, in aceasta directie il reprezinta clasa noastra politica care este corupta si mai bine pentru cetatenii acestei tari ar fi sa fie condusa de birocratii UE decat de hotii locali...
    Intotdeauna in istorie s-a dovedit ca imperiul rau care ne conduce e mult mai bland decat conducatorii locali...Vezi imperiul otoman in evul mediu si urss in modernism...
    Asa ca din pacate pentru noi, cum a zis si autorul, noua, pu_li_mii locale o sa ne fie bine sub jugul strain, care o sa fie mult mai bland decat, par example, anii '90 care au fost super independenti si de o super saracie si criza cum nu am avut in toata istoria...
    • 0 (0 voturi)    
      nici britii nu vor afara (Joi, 8 decembrie 2011, 10:19)

      yckx [anonim] i-a raspuns lui Cartman

      e mai bine in uniune, dar sa ramana asa.
      vorbea cineva de falimentarea tzarilor ca grecia si spania.
      numai ca bancile creditoare nu vor sa piarda, fac presiuni.
      uniunea ar trebui sa ramana asa cum e, nu modificata pompieristic, pentru a satisface creditorii.
      falimentul le'ar deschide ochii, atat la cei ce iau cu imprumut, dar si la cei ce dau, cui dau.
      orice schimbare, pas inainte spre integrare, sa fie facut incet, consimtit de toti membrii, sa dainuie.

      norvegia si elvetia, desi nu's membre, sunt mai integrate decar ro. ambele sunt schengen.
    • 0 (0 voturi)    
      Cu cine ne compari? (Joi, 8 decembrie 2011, 10:27)

      victor [anonim] i-a raspuns lui Cartman

      stilul Norvegiei si al Elvetiei zici? pai cine sunt aia si cine suntem noi? care stil?
      astea sunt aberatii, ei isi pot permite pentru ca ii tine, si-au construit asta. cat ne priveste pe noi, constructiile mioritice sunt facute dupa patentul mesterului Manole...
      in rest de acord, mai ales partea cu coruptia. ar mai trebui adaugata lenea patologica si "descurcareala" tipica si avem o schita aproape de realitate...
    • 0 (0 voturi)    
      corect (Joi, 8 decembrie 2011, 20:13)

      je [anonim] i-a raspuns lui Cartman

      In Anglia se vorbeste de exact acelasi lucru, sa intre in grupul Norvegiei si Elvetiei, care au si acces la piata comuna, dar fara absolut nici o obligatie de a asculta de UE sau a fi in euro. Adica numai avantaje, 0 dezavantaje.

      Este imbecila atitudinea asta la romani: "Vai, UITE dom'le, suntem vai de capul nostru, ce conducatori avem! Mai bine turcii/rusii/nemtii etc". Folosim propria incompetenta ca un fel de scuza sa ne predam. Nu este asta solutia, iar pozitia de sclav a fost dintotdeauna paguboasa si nu, Romania nu e o exceptie si nici "buricul Pamantului". Exista o singura cale, si aceea e "prin noi insine". Sa ne imbunatatim conducatorii si situatia din teren. Nu stim sa ne conducem, trebuie sa invatam, nu sa ne predam ca prostii nemtilor sau altora.
      • 0 (0 voturi)    
        Rau in UE, dar mai rau in afara UE (Joi, 8 decembrie 2011, 22:09)

        EU-RO [anonim] i-a raspuns lui je

        Ca sa aiba acces la piata comuna, Norvegia si Elvetia trebuie sa respecte regulile dupa care functioneaza piata comuna (de exemplu, in privinta concurentei, ajutoarelor de stat, subventiilor, relatiilor comerciale cu tari din afara UE, standardelor de calitate, cotelor de productie, circulatiei marfurilor, capitalului si serviciilor etc.), fara sa aiba insa nici o posibilitate de a le influenta.

        Evident ca apartenenta la spatiul economic european (SEE) aduce multe avantaje Norvegiei si Elvetiei - altfel s-ar retrage din SEE - insa aduce si multe dezavantaje, atunci cand interesele economice ale acestor doua state nu corespund cu cele ale statelor membre UE, de exemplu, in ceea ce priveste serviciile financiare in cazul Elvetiei.

        De altfel, guvernul norvegian - indiferent ce partide s-ar fi aflat la putere in ultimii 40 de ani - a fost favorabil aderarii la UE - de altfel, Norvegia ar fi aderat la Comunitatea Europeana inca din 1973, impreuna cu Marea Britanie, Irlanda si Danemarca, daca poporul nu s-ar fi opus la referendum - insa politicienii norvegieni sunt constienti ca aceasta "cedare de suveranitate" nu are sprijinul electoratului din motive mai degraba simbolice si nationaliste, asa ca nu indraznesc sa insiste pe aceasta tema, desi sunt la fel de constienti de dezavantajele statutului de membru fara drept de vot si de decizie in cadrul SEE.

        Pe de alta parte, conservatorii si euroscepticii britanici se plang mereu de dezavantajele apartenentei la UE, dar in afara de retorica populista, nu fac nimic ca sa se retraga din UE (un lucru perfect posibil). Adica, e rau in UE, dar e si mai rau in afara UE.
  • -2 (2 voturi)    
    Nord vs. Sud (Joi, 8 decembrie 2011, 9:38)

    Andrei [anonim]

    Este interesant faptul ca in tarile nordice criza aproape ca nu exista, spre deosebire de tarile sudice. De asemeni, tarile nordice se stie ca majoritatea sunt reformate-protestante pe cand cele sudice sunt catolice si ortodoxe.
    Concluzia este ca atunci cand renunti la Dumnezeu, la valorile crestine, ajungi unde ajungi.
    • 0 (0 voturi)    
      concluzie gresita (Joi, 8 decembrie 2011, 15:00)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      cei care aduc tarile si oamenii in prapastie sunt cei care "renunta" la Dumnezeu.. nu stiu cum ai ajuns tu la concluzia ca oamenii aia din nord nu cred in Dumnezeu sau ca sunt bogati.. nu incurca fericirea si armonia cu bogatia, bogatia intr-adevar o cauta cei care nu tin prea mult la Dumnezeu si ai grija ca tu iti cam doresti asa ceva, nu te intereseaza restul valorilor la care au ajuns nordicii.
    • 0 (0 voturi)    
      stai linistit (Joi, 8 decembrie 2011, 20:17)

      merkel [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      Ca un "insider" iti spun ca criza e mai mult decat iminenta si in tarile din Nord, daca nu a venit deja. Vor pati cam ca Islanda. Tari ca Finlanda si Olanda sunt probabil primele pe lista. Socialismul si pomenile sunt atotprezente si aici. Doar o chestiune de timp.
      Singurul avantaj pe care il au unele tari nordice este o imagine externa nemeritat de buna. Deci n-avea grija, capra vecinului e si ea pe duca.
      • 0 (0 voturi)    
        dA (Duminică, 11 decembrie 2011, 3:37)

        Babilou [utilizator] i-a raspuns lui merkel

        Socialiemul si pomenile....am niste prieteni romani ce au emigrat din Spania aici in Canada. Dupa un an de Canada continua sa primeasca pe card ajutorul de somaj din Spania... Incredibil..... Dar asta spune multe despre sistemul de acolo....lipsa totala de control.....
  • +1 (1 vot)    
    Si Germania e prinsa la mijloc.. (Joi, 8 decembrie 2011, 9:54)

    exo [anonim]

    Daca se sparge euro populatia din Germania o va duce mai bine in prima faza, firmele din Germania vor suferi rau din cauza exporturilor. Nu stiu daca pot sa preseze si ei la maxim.
  • 0 (2 voturi)    
    interesant... (Joi, 8 decembrie 2011, 10:06)

    me [anonim]

    UK nu agreaza planul...
    pai normal... ei, ca si sua, nu au decat de castigat din ingroparea UE...
    • 0 (0 voturi)    
      ...si deranjant, in acelasi timp (Joi, 8 decembrie 2011, 21:28)

      lirpelin [anonim] i-a raspuns lui me

      Ei nici nu ar trebui sa apara pe harta asta, au avut de la inceput doar de profitat, fara sa riste nimic.
      Ar fi in stare sa puna si ei ceva la bataie daca se lasa cu dezmembrari?
  • -1 (3 voturi)    
    multumim sua... (Joi, 8 decembrie 2011, 10:11)

    me [anonim]

    nimic din acestea nu ar fi fost posibile fara criza pornita de voi, zvonurile despre catastrofe lansate la adresa UE si agentiile voastre penibile de rating...
    se pare ca ati mai castigat un razboi mondial... si de data asta fara nici o bomba atomica
  • -2 (2 voturi)    
    germania e de vina... (Joi, 8 decembrie 2011, 10:36)

    sorin [anonim]

    ...pt toata aceasta criza a datoriilor suverane. Ea a fost prima care a depasit 3% si n-a patit nimic. Restul statelor au vazut si ele ca se poate si au apasat pe acceleratie.

    Doara limita de 3% e pt aia care sunt noi veniti, nu si pt cei care au intrat deja. :)
  • -2 (2 voturi)    
    Romania si UE (Joi, 8 decembrie 2011, 11:15)

    Gabriel [anonim]

    Daca romanilor le-ar fi fost explicate costurile integrarii in UE nu cred ca referendum-ul ar fi trecut. Dragi romani, suntem sclavii UE... si nu exagerez. Cea mai mare companie petroliera a Romaniei este a statului austriac, cele mai mari banci din tara sunt ale Austriei, exploatarea resurselor naturale este efectuata de catre alte multinationale si state (acum se da batalia pe aurul romanesc), independenta energetica nu mai avem (electricitate - eon, enel, gdf suez; petrol - omv, exxon, lukoil; gaze - doar prin "cu ajutorul" unor companii intermediare; padurile - cu ajutorul udmr-ului, aici ne- facem cu mana noastra), fonduri nu putem sa accesam din cauza noastra, dar si din cauza restrictiilor puse de UE, cotizam la bugetul UE de ne sar capacele, infrastructura zero - cu ajutorul multinationalelor europene si americane, restrictii pentru vanzarea produselor pe piata UE avem la greu, terenurile agricole pot fi achizitionate si de straini (prin companii) - o mare parte a terenurilor agricole din Romania nu mai sunt ale romanilor, restrictii pe piata muncii din UE pt romani in aproape toate tarile - suntem buni doar de gunoieri in UE, recunoasterea diplomelor de invatamant din Romania nu prea exista, si lista poate continua lejer. In afara de liberul acces, a calatori si a cheltui bani in alte state europene, alte avantaje nu prea avem. Avantaje pe care le aveai si inainte cu un pasaport. Si acum vin cu o idee stupida... de ce nu iesim din UE ? Se vede clar ca nu este o situatie win-win pentru Romania si romani, este o situatie doar de LOSS pentru Romania. Poate aceste lucruri mi se pare doar mie, dar se pare ca suntem doar un popor de sclavi pentru UE. Cum erau provinciile avute de tarile europene prin Africa, asa a ajuns in acest moment Romania pentru UE. Ne mai trebuie un razboi ca sa ne decimeze ... ca am iesit prea multi la referendum (citat madam Udrea). :) Cu aceasta ocazie vreau sa felicit toate partidele politice, fara exceptie, pentru reformele avute:(:(
    • +2 (2 voturi)    
      itzi dau un singur motiv (Joi, 8 decembrie 2011, 16:02)

      panfilie [anonim] i-a raspuns lui Gabriel

      fara ue, ne manaca cainii.
      si ma refer de astia de acasa, de politicienii si oamenii nostrii de afaceri.
      ue mai supraveheaza si impune o oarecare domnie a legii.
      incet, incet, ajungem si noi.
      brancusi a ajuns pe jos la paris.

      in rest, nu te contrazic.
  • 0 (0 voturi)    
    prin Fereastra temnitei (Joi, 8 decembrie 2011, 15:48)

    Doomsayer [anonim]

    Recomand cu caldura cartea Prin Fereastra Temnitei, scrisa dupa iesirea din lagarul de la Dachau de Nicolae Velimirovici. Veti gasi un portret al europei de astazi, facut acum 50 de ani. Mai puteti de asemenea sa va dati seama de adevaratele cauze cat si de ce ar putea urma de acum incolo.
  • 0 (0 voturi)    
    harta puterilor (Joi, 8 decembrie 2011, 15:56)

    simona [anonim]

    BANCA EURO E IN FRANKFURT!!nu acolo xD unde se gaseste pe mapa asta xD din pacate o sa intram si noi in zona euro,spun din pakate pt k pana acum toate tarile care au aderat si au euro sunt in minus!nu e nici un avantaj e un dezavantaj euro asta!!!!
  • -1 (1 vot)    
    Crizafinanciara (Joi, 8 decembrie 2011, 16:04)

    enrike [anonim]

    Go Israel
  • 0 (0 voturi)    
    .... (Joi, 8 decembrie 2011, 17:05)

    Dan [anonim]

    Un lucru e sigur, nu o sa ducem niciodata lipsa de specialisti. Cand faci parte dintr-un grup ai avantaje si dezavantaje. Citesc cateva comentarii ca am ajuns sclavii Europei. Daca cineva se simte, imi pare rau pentru el, dar daca nu stim sa fructificam la maxim avantajele e doar vina noastra. Este EU vinovata ca noi nu putem accesa fondurile 100%? Ca le fraudam? Ca ne batem joc de tara? Nu cred. Vad ca multi stiu din surse sigure ca birocratii o freaca la Bruxelles. Presupun ca gestionarea la nivel european 500 de milioane de oameni se face singura de aia o freaca. Si toate politicile europene sunt de fapt nationale. Din pacate, problema principala care o vad eu e lipsa de comunicare urmata de lipsa de transparenta. Si as dori un referedum paneuropean in care cetatenii sa decida ce vor. Nu vreau o Uniune cu membri ca UK care asteapta orice ocazie sa mai scoata un profit sau Grecia, care minte si dupa aia primeste ajutor financiar. Si daca face o uniune pe bune, cred ca ar trebuie sa fie o decizie luata de cetateni. Si daca nu va fi sa fie, macar sa nu ne mai stresam atata. Fara sprijin popular, EU nu va rezista. Si cetatenii trebuie implicati indiferent de riscuri.
  • 0 (0 voturi)    
    Un video http://www.youtube.com/watch?v=SlRUs_Ea8z (Joi, 8 decembrie 2011, 23:09)

    alex [anonim]

    Ceva interesant
    http://www.youtube.com/watch?v=SlRUs_Ea8z4
    • 0 (0 voturi)    
      RE: Un video.... (Vineri, 9 decembrie 2011, 11:14)

      Cetentereseaza [anonim] i-a raspuns lui alex

      NU (mai) E !!!


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri