​Intalnire online WebPR

VIDEO Radu Jugureanu: Romania este una dintre putinele tari exportatoare de educatie

de G.G.     HotNews.ro
Marţi, 15 noiembrie 2011, 20:31 Actualitate | Esenţial

Radu Jugureanu
Foto: Hotnews
"Avem o platforma de eLearning unica in Europa si un program inchegat, unitar. Continutul educational romanesc a fost declarat cel mai bun din lume, in anul 2005, la World Summit on the Information Society. Romania este una dintre putinele tari exportatoare de educatie", sustine Radu Jugureanu, directorul departamentului AeL eContent din SIVECO Romania.

Fragmente din inregistrarea realizata in studioul HotNews.ro:
  • Romania nu este o tara din lumea a treia in ceea ce priveste eLearning-ul, avem o platforma de eLearning unica in Europa si un program inchegat, unitar
  • Proiectul de informatizare romanesc este unul foarte amplu
  • eLearning-ul trebuie sa aiba componenta de complementaritate data de acest moment social
  • Romania are cea mai mare biblioteca de continut educational din Europa, cu peste 3.600 de unitati de invatare, pentru 21 de discipline
  • Scenariile  continutului educatonal este facut de profesoti practicieni, avem 120 de oameni cu care lucram
  • Continutul educational din Romania a fost declarat cel mai bun din lume, in anul 2005, la World Summit on the Information Society
  • Aven un continut educational foarte bun, este bun la export
  • Romania este una dintre putinele tari exportatoare de educatie
  • Cartea nu poate sa fie inlocuita cu un calculator
  • Prin continutul educational elevul isi creaza propria cunoastere prin experiment si nu prin invatarea pe dinafara a unui text
  • Textul este bun pentru clarificarea unor informatii. Simularea de proces este buna pentru intelegerea prin propria experienta
  • Orice profesor poate sa creeze soft educational
Urmariti integral materialul video:

















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 ghita

    Buna Radu,

    Poti sa ne spui cate ceva despre ceea ce ati prezentat la concursul "Cel mai bun continut educational din lume" ? Facand comparatie cu ceea ce ai vazut la concurs sau in general din experienta ta, ai putea sa ne spui opinia ta despre invatamantul romanesc de azi si cel de afara? Cum am putea sa ii facem pe elevi sa vina la scoala cu placere, dragoste de carte ? Cum ti se par manualele de acum fata de ceea ce ai predat elevilor odata?
    Sanatate multa si sa fiti cei mai buni in continuare!

    • Radu Jugureanu

      Buna Ghita,
      Este vorba despre un proiect numit "Profesorul creator de soft educational" adresat sistemului romanesc de educatie si care are pana acum 1600 de absolventi. www.profesorulcreator.ro Premiantii acestui concurs vor participa la Berlin (proiectul acesta are o foarte buna vizibilitate) la OnLine Educa Berlin cel mai important targ de eLearning anual, acum in 29 noiembrie si pana pe 3 decembrie.
      In ce priveste calitatea software-ului educational romanesc ...a fost premiat la WSIS 2005 ca fiind cel mai bun soft educational din lume intr-un concurs cu 20000 de proiecte din 168 de tari. De atunci este un produs pe care Romania il exporta pe 3 continente. Ca sistem global de educatie ...raspunsul este mai complicatasta pentru ca sistemul educational nu poate fi o insula intr-o societate. Sistemul educational are atributele societatii in care este prezent.
      Intrebarea referitoare la cum sa ii facem pe elevi sa vina cu placere la scoala ...raspunsul este simplu: oferindu-le ce asteapta (in sensul constructiv evident) si abtinandu-ne de la a-i minti.. Manualul este mai putin relevant in aceasta ecuatie. Relevant este ce curriculum ai - si de aici ce continuturi rezulta: manuale dar si soft educational multimedia interactiv- si relevant este de asemenea cat de bine formati (atat initial cat si pe durata vietii) sunt profesorii.
      Multumesc pentru intrebari si te mai astept ...mi-a facut placere discutia cu tine

  • Întrebarea nr. 2 L2

    Buna seara!
    Am folosit in mai multe ocazii o varianta AEL furnizata de Siveco. Opinia mea este ca interfata nu este suficient de ergonomica si continutul (cel putin cel in limba engkeza pe care l-am folosit eu) pare destinat unui om educat in SUA, nu unuia din Romania (ma refer la metodele didactice folosite).
    Va rog sa imi spuneti daca interfata si continutul sunt supuse unor testari cu subiecti care nu au mai venit in contact cu o astfel de platforma sau nu; si daca daca este posibil sa ne impartasiti din rezultatele studiilor.
    Multumesc

    • Radu Jugureanu

      Draga L2,
      AeL ca platforma educationala LCMS (Learning and Content Management System) are atributele generale si globale ale oricarei platforme LCMS din lume, fiind standardizata (SCORM). Interfata este configurabila in functie de grupul tinta (invatamant preuniversitar, invatamant universitar, corporatii) si acopera toate functionalitatile definitiei: biblioteca de resurse configurabila, clasa virtuala, roluri in organizatie, editoare de continut, editoare de testare, utilizare in predare si/sau testare. Daca te referi la continutul educational multimedia interactiv acestea sunt produse in cadrul unui proces foarte elaborat si testate. Avem studii in acest sens si ti le pot trimite prin mail daca imi scri. AeL-ul ca platforma are, repet, interfata ceruta de beneficiar.
      Multumesc si te astept cu intrebari in continuare.

  • Întrebarea nr. 3 Alina

    In ce scoli exista continut digital sau cum poate fi el procurat? Am o fata care nu invata decat daca vede pe calculator, numai asa este atrasa de lectii.

    • Radu Jugureanu

      Draga Alina,

      Continut digital multimedia interactiv (AeL eContent) se gaseste in toate, subliniez toate, scolile din Romania. Sunt dezvoltate pana acum lectii in formatmultimedia pentru 21 de discipline, un volum de 3600 de lectii insumand peste 30.000 de momente unice de invatare (RLO's = Reusable Learning Object) pentru clasele I-XII. Tu ca parinte poti sa ceri profesorilor fetei tale sa foloseasca lectiile aferente clasei in care este si mai mult decatatatsa iti faca o copie pentru acasa a tuturor lectiilor multimedia interactive prezente in scoala. Repet, orice scoala din Romania le are.

      Multumesc pentru intrebare si succes fetei tale la scoala.

  • Întrebarea nr. 4 Leo

    Cred ca in primul rand ar trebuis a explicati ce inseamna eLearning, nu stie toata lumea. Apoi sa ne spuneti va rog frumos daca anumite materii au limitari in a fi transpuse digital.

    • Radu Jugureanu

      Draga Leo,

      eLearning este o metoda complementara si nu alternativa de invatare. Eu consider ca "e"-ul vine de la "enhance". Incep cu concluzia :) "eLearning" = Learning". Revenind la intrebare...Rolul meu de profesor este sa imi pregatesc elevii/ studentii sa lucreze in locuri de munca ce astazi nu exista, cu tehnologii neinventate inca, pentru a rezolva probleme despre care asta nu stim ca ar fi probleme. Instrumentele actuale cu care trebuie sa indeplinesc aceasta misiune imposibila sunt: scris, citit, socotit. Aici intervine utilizarea calculatorului ca mijloc (subliniez) complenetar de educatie. In general noi vedem in asta doar tehnologia. In realitate trebuie sa avem mult mai multa grija pentru procese, oameni si cultura. Acestea sunt elementele foarte necesare pentru un sistem educational performant. Repet: procese, oameni, cultura. Prin urmare cele 5 componente in general discutate ale eLearning-ului si anume: continut digital, calculatoare, INTERNET, formare profesionala si dezvoltarea mijloacelor de invatare trebuie sa isi aplece ponderea catre proces (carui proces de invatare ii serveste un anumit tip de soft educational), oameni (cum formez profesorii pentru utilizarea dar si crearea soft-ului educational) si cultura (cum dezvolt mijloacele de invatare). La limitari nu stiu ce sa iti raspund. As fi inclinat sa spun sportul dar si aici am contraexemple chiar in Romania (soft educational pentru imbunatatirea performantei sportive). Cred ca nu pot sa ma lansez in nicio speculatie.

      Multumesc si te mai astept cu intrebari.

  • Întrebarea nr. 5 Anamaria Ungureanu

    Bună seara,
    Lucrez mult la calculator, cu copii preșcolari și școlari mici. Aș face unele observații privind materialele eduCreativ. Întâi, consider ca este prea multă ”poveste” în dauna interactivității propriu-zise. Copiii erei digitale n-au nevoie de un întreg scenariu ca să se simtă atrași de un joc educativ. În plus, repetarea nesfărsită a ”confirmării” (”braavo, foaaarte biiiine!”) nu face decât să-i plictisească. Pentru acești copii, recompensa este oarecum intrinsecă: ai dat un clic corect - jocul merge mai departe, sau apare un semnal care te confirmă...etc. Nici o nevoie să transferăm un întreg bla-bla încurajator pe un conținut digital.
    Pe cât de scurte sunt momentele de interactivitate în aceste cd-uri, pe atât de (nesfârșit de) lungă pare toată ”lecția”. Ne-a luat 4 ședințe de lucru, cam 2-3 ore, ca să parcurgem ”Cum a salvat Alex matematica”. Prea mult timp, pentru atât de puține exerciții. Dacă vrem poveste, alegem un desen animat.
    Mulțumesc.

    • Radu Jugureanu

      Draga Anamaria,

      Iti dau dreptate. Intr-o oarecare masura. Povestea in jurul careia am incercatsa construim disciplina (oricare ar fi ea) a capatat un rol predominant in scenariul didactic. Am incercato apropiere de matematica (in exemplul tau) printr-o exagerare a ambiantzei. Aceasta a fost alegerea scenaristilor (psihopedagogi) care au lucrat la acest produs. Dar pentru ca noi simtim la fel ca si tine suntem acum intr-un proces de reorganizare a scenariului pentru intreaga suita EduCreativ.

      Multumesc si te mai astept cu critici.

  • Întrebarea nr. 6 M

    1) Va rog sa ne spuneti cate ceva despre costuri. Cate zile/om au fost atribuite proiectului? A existat o licitatie pentru realizare?

    2) Dati-ne un link catre acel prim articol pe care l-ati scris in 1998.

    Multumesc

    • Radu Jugureanu

      Draga M,

      1. Despre ce costuri este vorba? Costuri pentru ce? Despre care proiect intrebi astfel incat sa pot formula raspunsul?

      2. Primul articol despre eLearning l-am scris in 1988, nu am niciun link (dar iti pot trimite un scan) pentru ca oricat ti s-ar parea de ciudat la vremea aceea nu aveam internet :)

      Multumesc si astept un mail ca sa iti trimit acel prim articol.

  • Întrebarea nr. 7 Dana

    Cand acest proiect a fost inceput (in anul 2001 daca nu gresesc) ati fost alaturi de alti profesori de IT din tara un adversar care postati frecvent critici dure inclusiv pe portalul edu.ro. Ca v-a determinat pe dvs. si pe alti colegi din Siveco altadata critici sa va schimbati parerea dupa ce ati ajuns inside? Oricum felicitari pentru alegerea facuta!

    • Radu Jugureanu

      Draga Dana,

      Cred ca este o confuzie. Fiind unul dintre initiatorii (am acces la internet inante de existenta lui .ro, am coordonat primele proiecte de informatizare prin SOROS 1992-1996...etc) utilizarii calculatorului in educatie/formare nu as fi putut sa fiu impotriva proiectului SEI (Sistem Educational Informatizat). Mai mult decat atat am fost cooptat in echipa de implementare inca de la inceput. Dar fiind foarte critic (incepand cu mine) cu siguranta am formulat pareri si cu siguranta am avut atitudini pentru un proiect extrem de vizibil si de bun, util, necesar in modernizarea Romaniei.

      Multumesc pentru felicitari ...chiar lucrez intr-o echipa de profesionisti si stiu ca norocul pe care il am eu lucrand in acestmediu foarte competitiv nu il au multi!

  • Întrebarea nr. 8 Adrian

    Bună ziua,
    1. Am văzut că de curând SIVECO a început un proiect pentru pregătirea angajaților din sectorul public. Îmi puteți spune, vă rog, în ce măsură SIVECO are capacitatea de a genera conținut educațional pentru adulți având în vedere că situația este diferită față de educația în școli. Puteți să descrieți pe scurt procesul de generare a conținutului pentru adulți, cine stabilește subiectele, pe ce bază, cine generează conținutul și ce experiență are în această zonă?
    2. Imaginea pe care o are SIVECO este de companie "abonată" la contractele cu statul. Ne puteți detalia care sunt rezultatele investițiilor statului român în sistemul e-learning pentru școli? Există o analiză care să arate care sunt beneficiile aduse de sistemul e-learning implementat de SIVECO în școli? Eu sunt conștient de aceste beneficii dar vreau să știu dacă aceste beneficii le-am fi obținut cu bani mai puțini.
    3. Ca părinte am căutat resurse educaționale pentru copiii mei și nu am găsit nimic structurat în limba română, v-aș da exemple cu resurse gratuite din afară: www.e-learningforkids.org dar și pe bani: www.brainpop.com pe care eu le folosesc constant. Îmi puteți recomanda resurse educaționale realizate de SIVECO care să se compare cu siteurile de mai sus?
    4. Din 2005 până în prezent s-au schimbat foarte multe lucruri, ce anume a adus nou SIVECO în zona pregătirii elevilor și ce exemple ne puteți da?
    Toate cele bune.

    • Radu Jugureanu

      Draga Adrian,

      1. Avem multe proiecte de eLearning pentru adulti, atatin tara cat si inafara ei. Procesul de elaborare a continutului educational multimedia interactiv este in aceste situatii un pic mai anevoios. Continutul stiintific este intotdeauna generat de catre beneficiar care impreuna cu instructional desiner-ii din SIVECO elaboreaza scenariul didactic. Lucrand cu experti in domeniul X care nu au formare eLearning nu este intotdeuna un lucru simplu. De aici si dificultatile. Dar avem dezvoltate pana acum aproximativ 1500 de cursuri destinate adultilor pe o plaja larga de meserii.
      2. Din fericire imaginea nu bate cu realitatea. Avem proiecte de eLearning pe trei continente. Avem proiecte de eLearning la Comisia Europeana, in Uniunea Europeana dar si in nordul Africii in zona Golfului...etc. Un studiu foarte bun vis a vis de impactul SEI este publicat de TEHNE. Este un studiu realizat de Universitatea Bucuresti in anul 2008.
      3. TOate scolile din Romania au 3600 de lectii in format multimedia interactiv pentru 21 de discipline aferente invatamantului K12. Le puteti cere profesorilor copilului dumneavoastra 1) sa foloseasca lectiile AeL la clasa si 2) sa faceti o copie a lectiilor pe care sa le utilizati acasa.
      4. SIVECO Romania este o casa de software si prin urmare face software. In zona educatiopnala apropae o treime din cifra de afaceri. Cu toate astea avem o echipa excelentra de profesori si experti in pedagogie, didactica, psihopedagogie (o echipa de exceptie cu care nu multe organizatii se poate mandri). Dau in legatura cu intrebarea un singur exemplu: un proiect prin care invatam copii sa gandeasca integrat, transdisciplinar. Sunt tare mandru de proiectul asta http://transdisciplinar.pmu.ro/primapagina si bucuros pentru modul in care a fost receptionat in cele 1500 de scoli unde am intrat cu el.

      Multumesc pentru intrebari si mai astept








Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

7128 vizualizari

  • continut educational (Miercuri, 16 noiembrie 2011, 17:09)

    ghita [anonim]

    Buna Radu,

    Poti sa ne spui cate ceva despre ceea ce ati prezentat la concursul "Cel mai bun continut educational din lume" ? Facand comparatie cu ceea ce ai vazut la concurs sau in general din experienta ta, ai putea sa ne spui opinia ta despre invatamantul romanesc de azi si cel de afara? Cum am putea sa ii facem pe elevi sa vina la scoala cu placere, dragoste de carte ? Cum ti se par manualele de acum fata de ceea ce ai predat elevilor odata?
    Sanatate multa si sa fiti cei mai buni in continuare!
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:03)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ghita

      Buna Ghita,
      Este vorba despre un proiect numit "Profesorul creator de soft educational" adresat sistemului romanesc de educatie si care are pana acum 1600 de absolventi. www.profesorulcreator.ro Premiantii acestui concurs vor participa la Berlin (proiectul acesta are o foarte buna vizibilitate) la OnLine Educa Berlin cel mai important targ de eLearning anual, acum in 29 noiembrie si pana pe 3 decembrie.
      In ce priveste calitatea software-ului educational romanesc ...a fost premiat la WSIS 2005 ca fiind cel mai bun soft educational din lume intr-un concurs cu 20000 de proiecte din 168 de tari. De atunci este un produs pe care Romania il exporta pe 3 continente. Ca sistem global de educatie ...raspunsul este mai complicatasta pentru ca sistemul educational nu poate fi o insula intr-o societate. Sistemul educational are atributele societatii in care este prezent.
      Intrebarea referitoare la cum sa ii facem pe elevi sa vina cu placere la scoala ...raspunsul este simplu: oferindu-le ce asteapta (in sensul constructiv evident) si abtinandu-ne de la a-i minti.. Manualul este mai putin relevant in aceasta ecuatie. Relevant este ce curriculum ai - si de aici ce continuturi rezulta: manuale dar si soft educational multimedia interactiv- si relevant este de asemenea cat de bine formati (atat initial cat si pe durata vietii) sunt profesorii.
      Multumesc pentru intrebari si te mai astept ...mi-a facut placere discutia cu tine
  • ergonomie (Miercuri, 16 noiembrie 2011, 17:34)

    L2 [anonim]

    Buna seara!
    Am folosit in mai multe ocazii o varianta AEL furnizata de Siveco. Opinia mea este ca interfata nu este suficient de ergonomica si continutul (cel putin cel in limba engkeza pe care l-am folosit eu) pare destinat unui om educat in SUA, nu unuia din Romania (ma refer la metodele didactice folosite).
    Va rog sa imi spuneti daca interfata si continutul sunt supuse unor testari cu subiecti care nu au mai venit in contact cu o astfel de platforma sau nu; si daca daca este posibil sa ne impartasiti din rezultatele studiilor.
    Multumesc
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:08)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui L2

      Draga L2,
      AeL ca platforma educationala LCMS (Learning and Content Management System) are atributele generale si globale ale oricarei platforme LCMS din lume, fiind standardizata (SCORM). Interfata este configurabila in functie de grupul tinta (invatamant preuniversitar, invatamant universitar, corporatii) si acopera toate functionalitatile definitiei: biblioteca de resurse configurabila, clasa virtuala, roluri in organizatie, editoare de continut, editoare de testare, utilizare in predare si/sau testare. Daca te referi la continutul educational multimedia interactiv acestea sunt produse in cadrul unui proces foarte elaborat si testate. Avem studii in acest sens si ti le pot trimite prin mail daca imi scri. AeL-ul ca platforma are, repet, interfata ceruta de beneficiar.
      Multumesc si te astept cu intrebari in continuare.
  • copiii si tehnica noua (Miercuri, 16 noiembrie 2011, 18:16)

    DeMardare [anonim]

    ma intereseaza ca si profesor ce spuneti de elevii care azi stau numai pe calculator/notebook/tableta/smartphone si neglijeaza cartea. Cititul cartilor este un obicei care se va pierde?Cat vrem sa fie electronic si cat traditional?
    • R (Sâmbătă, 19 noiembrie 2011, 18:05)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui DeMardare

      Draga Mardare,

      Orice exagerare, in orice directie nu poate fi decat nociva. Abuzul de televizor de pilda este documentat stiintific a fi daunator. Din perspectiva mea cartea nu va disparea. De asemenea a spune ca un pdf poate inlocui cartea si astfel devine soft educational este total inafara ratiunii. In acelasi timp insa cred cu tarie ca un elev va lua cartea in mana (orice carte..nu numai manualul scolar) doar daca profesorul si parintele il invata cum sa faca asta. Iti dau un exemplu: A-l studia pe Eminescu pornind de la diateza pasiva si nu de la emotia poeziei lui nu are darul de a-l face pe elev sa citeasca poezie. Spunea cineva inspirat ca Eminescu ar fi citit daca nu ar trebui sa il studiem la scoala. Este valabil din pacate nu doar pentru Eminescu. Raspunde-mi sincer la urmatoarea intrebare: Poti sa dai definitiile pentru urmatoarele cuvinte? omniscient, artefact, eponim, perspectiva auctoriala, ezoteric, transgresarea timpului, sincretism de limbaje, personaj reflector. Sunt preluate din manualul de limba romana de clasa a VIII-a. Iar astea: conjectura, fastidios, aliteratia, amfibrahul, oximoronul, troheul, toponomastica, omorganic, inextricabil, acronie, analepsa, anticalofilie, climax, anticlimax, cronotop sunt din manualul de clasa a IX-a. In situatia asta nu este nimic nenatural in a nu ma emotiona cartea.

      Priveste aici si ai sa vezi cum vor fi elevii mei peste 5 ani: http://www.youtube.com/watch?v=aXV-yaFmQNk

      Multumesc
  • continut digital (Miercuri, 16 noiembrie 2011, 18:19)

    Alina [anonim]

    In ce scoli exista continut digital sau cum poate fi el procurat? Am o fata care nu invata decat daca vede pe calculator, numai asa este atrasa de lectii.
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:12)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alina

      Draga Alina,

      Continut digital multimedia interactiv (AeL eContent) se gaseste in toate, subliniez toate, scolile din Romania. Sunt dezvoltate pana acum lectii in formatmultimedia pentru 21 de discipline, un volum de 3600 de lectii insumand peste 30.000 de momente unice de invatare (RLO's = Reusable Learning Object) pentru clasele I-XII. Tu ca parinte poti sa ceri profesorilor fetei tale sa foloseasca lectiile aferente clasei in care este si mai mult decatatatsa iti faca o copie pentru acasa a tuturor lectiilor multimedia interactive prezente in scoala. Repet, orice scoala din Romania le are.

      Multumesc pentru intrebare si succes fetei tale la scoala.
  • cat de dezvoltat este eLearningul in afara tarii? (Miercuri, 16 noiembrie 2011, 18:22)

    Leo [anonim]

    Cred ca in primul rand ar trebuis a explicati ce inseamna eLearning, nu stie toata lumea. Apoi sa ne spuneti va rog frumos daca anumite materii au limitari in a fi transpuse digital.
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:23)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Leo

      Draga Leo,

      eLearning este o metoda complementara si nu alternativa de invatare. Eu consider ca "e"-ul vine de la "enhance". Incep cu concluzia :) "eLearning" = Learning". Revenind la intrebare...Rolul meu de profesor este sa imi pregatesc elevii/ studentii sa lucreze in locuri de munca ce astazi nu exista, cu tehnologii neinventate inca, pentru a rezolva probleme despre care asta nu stim ca ar fi probleme. Instrumentele actuale cu care trebuie sa indeplinesc aceasta misiune imposibila sunt: scris, citit, socotit. Aici intervine utilizarea calculatorului ca mijloc (subliniez) complenetar de educatie. In general noi vedem in asta doar tehnologia. In realitate trebuie sa avem mult mai multa grija pentru procese, oameni si cultura. Acestea sunt elementele foarte necesare pentru un sistem educational performant. Repet: procese, oameni, cultura. Prin urmare cele 5 componente in general discutate ale eLearning-ului si anume: continut digital, calculatoare, INTERNET, formare profesionala si dezvoltarea mijloacelor de invatare trebuie sa isi aplece ponderea catre proces (carui proces de invatare ii serveste un anumit tip de soft educational), oameni (cum formez profesorii pentru utilizarea dar si crearea soft-ului educational) si cultura (cum dezvolt mijloacele de invatare). La limitari nu stiu ce sa iti raspund. As fi inclinat sa spun sportul dar si aici am contraexemple chiar in Romania (soft educational pentru imbunatatirea performantei sportive). Cred ca nu pot sa ma lansez in nicio speculatie.

      Multumesc si te mai astept cu intrebari.
  • predare (Miercuri, 16 noiembrie 2011, 18:22)

    sorana [anonim]

    Dle Jugureanu, mai predati? Daca da, ce metode moderne folositi in predare, este vreuna disponibila in liceele sau facultatile din Romania?

    Inca o intrebare la care as vrea sa imi raspundeti ca profesor: cat din efortul de modernizare a procesului de invatare tine de profesor si cat tine de scoala/stat? Ma gandesc ca si profesorii pot face destule lucruri pana cand se misca institutiile...
    • R (Sâmbătă, 19 noiembrie 2011, 18:06)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui sorana

      Draga Sorana,

      Iti dau dreptate referitor la faptul „ca si profesorii trebuie sa faca destule lucruri pana cand se misca institutiile”. Eu am o parere un pic mai echilibrata si spun asa: exista profesori care fac multe lucruri. Acestia se numesc dascali. Exista si altfel de profesori...exact ca in societate (scoala nu poate fi o insula de excelenta in societate). De asemenea institutiile fac si ele (tot prin vointa si putinta oamenilor) destule lucruri. Efortul guvernelor in ultimii 20 de ani nu cred ca au fost indreptate impotriva scolii ci spre innoirea ei. Mai incet decat am fi dorit dar in sensul corect. Important este ca relatia dintre scoala si comunitate sa fie una bijectiva (iarta-ma nu m-am putut antine...sunt de mate J). Relativ la „metodele moderne” despre care intrebi imi este greu sa iti descriu in 2000 de cuvinte cat loc am aici J Spun doar atat: incearca sa uiti de <metodica predarii disciplinei> si sa apelezi la <metodica invatarii disciplinei>.

      Multumesc si daca pot sa ajut sa imi scri
  • eduCreativ (Miercuri, 16 noiembrie 2011, 18:22)

    Anamaria Ungureanu [anonim]

    Bună seara,
    Lucrez mult la calculator, cu copii preșcolari și școlari mici. Aș face unele observații privind materialele eduCreativ. Întâi, consider ca este prea multă ”poveste” în dauna interactivității propriu-zise. Copiii erei digitale n-au nevoie de un întreg scenariu ca să se simtă atrași de un joc educativ. În plus, repetarea nesfărsită a ”confirmării” (”braavo, foaaarte biiiine!”) nu face decât să-i plictisească. Pentru acești copii, recompensa este oarecum intrinsecă: ai dat un clic corect - jocul merge mai departe, sau apare un semnal care te confirmă...etc. Nici o nevoie să transferăm un întreg bla-bla încurajator pe un conținut digital.
    Pe cât de scurte sunt momentele de interactivitate în aceste cd-uri, pe atât de (nesfârșit de) lungă pare toată ”lecția”. Ne-a luat 4 ședințe de lucru, cam 2-3 ore, ca să parcurgem ”Cum a salvat Alex matematica”. Prea mult timp, pentru atât de puține exerciții. Dacă vrem poveste, alegem un desen animat.
    Mulțumesc.
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:28)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anamaria Ungureanu

      Draga Anamaria,

      Iti dau dreptate. Intr-o oarecare masura. Povestea in jurul careia am incercatsa construim disciplina (oricare ar fi ea) a capatat un rol predominant in scenariul didactic. Am incercato apropiere de matematica (in exemplul tau) printr-o exagerare a ambiantzei. Aceasta a fost alegerea scenaristilor (psihopedagogi) care au lucrat la acest produs. Dar pentru ca noi simtim la fel ca si tine suntem acum intr-un proces de reorganizare a scenariului pentru intreaga suita EduCreativ.

      Multumesc si te mai astept cu critici.
  • costuri (Miercuri, 16 noiembrie 2011, 22:31)

    M [anonim]

    1) Va rog sa ne spuneti cate ceva despre costuri. Cate zile/om au fost atribuite proiectului? A existat o licitatie pentru realizare?

    2) Dati-ne un link catre acel prim articol pe care l-ati scris in 1998.

    Multumesc
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:32)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui M

      Draga M,

      1. Despre ce costuri este vorba? Costuri pentru ce? Despre care proiect intrebi astfel incat sa pot formula raspunsul?

      2. Primul articol despre eLearning l-am scris in 1988, nu am niciun link (dar iti pot trimite un scan) pentru ca oricat ti s-ar parea de ciudat la vremea aceea nu aveam internet :)

      Multumesc si astept un mail ca sa iti trimit acel prim articol.
  • Ce v-a convins? (Miercuri, 16 noiembrie 2011, 23:09)

    Dana [anonim]

    Cand acest proiect a fost inceput (in anul 2001 daca nu gresesc) ati fost alaturi de alti profesori de IT din tara un adversar care postati frecvent critici dure inclusiv pe portalul edu.ro. Ca v-a determinat pe dvs. si pe alti colegi din Siveco altadata critici sa va schimbati parerea dupa ce ati ajuns inside? Oricum felicitari pentru alegerea facuta!
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:39)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dana

      Draga Dana,

      Cred ca este o confuzie. Fiind unul dintre initiatorii (am acces la internet inante de existenta lui .ro, am coordonat primele proiecte de informatizare prin SOROS 1992-1996...etc) utilizarii calculatorului in educatie/formare nu as fi putut sa fiu impotriva proiectului SEI (Sistem Educational Informatizat). Mai mult decat atat am fost cooptat in echipa de implementare inca de la inceput. Dar fiind foarte critic (incepand cu mine) cu siguranta am formulat pareri si cu siguranta am avut atitudini pentru un proiect extrem de vizibil si de bun, util, necesar in modernizarea Romaniei.

      Multumesc pentru felicitari ...chiar lucrez intr-o echipa de profesionisti si stiu ca norocul pe care il am eu lucrand in acestmediu foarte competitiv nu il au multi!
  • Pregătirea elevilor versus pregătirea adulților (Miercuri, 16 noiembrie 2011, 23:14)

    Adrian [anonim]

    Bună ziua,
    1. Am văzut că de curând SIVECO a început un proiect pentru pregătirea angajaților din sectorul public. Îmi puteți spune, vă rog, în ce măsură SIVECO are capacitatea de a genera conținut educațional pentru adulți având în vedere că situația este diferită față de educația în școli. Puteți să descrieți pe scurt procesul de generare a conținutului pentru adulți, cine stabilește subiectele, pe ce bază, cine generează conținutul și ce experiență are în această zonă?
    2. Imaginea pe care o are SIVECO este de companie "abonată" la contractele cu statul. Ne puteți detalia care sunt rezultatele investițiilor statului român în sistemul e-learning pentru școli? Există o analiză care să arate care sunt beneficiile aduse de sistemul e-learning implementat de SIVECO în școli? Eu sunt conștient de aceste beneficii dar vreau să știu dacă aceste beneficii le-am fi obținut cu bani mai puțini.
    3. Ca părinte am căutat resurse educaționale pentru copiii mei și nu am găsit nimic structurat în limba română, v-aș da exemple cu resurse gratuite din afară: www.e-learningforkids.org dar și pe bani: www.brainpop.com pe care eu le folosesc constant. Îmi puteți recomanda resurse educaționale realizate de SIVECO care să se compare cu siteurile de mai sus?
    4. Din 2005 până în prezent s-au schimbat foarte multe lucruri, ce anume a adus nou SIVECO în zona pregătirii elevilor și ce exemple ne puteți da?
    Toate cele bune.
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:51)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian

      Draga Adrian,

      1. Avem multe proiecte de eLearning pentru adulti, atatin tara cat si inafara ei. Procesul de elaborare a continutului educational multimedia interactiv este in aceste situatii un pic mai anevoios. Continutul stiintific este intotdeauna generat de catre beneficiar care impreuna cu instructional desiner-ii din SIVECO elaboreaza scenariul didactic. Lucrand cu experti in domeniul X care nu au formare eLearning nu este intotdeuna un lucru simplu. De aici si dificultatile. Dar avem dezvoltate pana acum aproximativ 1500 de cursuri destinate adultilor pe o plaja larga de meserii.
      2. Din fericire imaginea nu bate cu realitatea. Avem proiecte de eLearning pe trei continente. Avem proiecte de eLearning la Comisia Europeana, in Uniunea Europeana dar si in nordul Africii in zona Golfului...etc. Un studiu foarte bun vis a vis de impactul SEI este publicat de TEHNE. Este un studiu realizat de Universitatea Bucuresti in anul 2008.
      3. TOate scolile din Romania au 3600 de lectii in format multimedia interactiv pentru 21 de discipline aferente invatamantului K12. Le puteti cere profesorilor copilului dumneavoastra 1) sa foloseasca lectiile AeL la clasa si 2) sa faceti o copie a lectiilor pe care sa le utilizati acasa.
      4. SIVECO Romania este o casa de software si prin urmare face software. In zona educatiopnala apropae o treime din cifra de afaceri. Cu toate astea avem o echipa excelentra de profesori si experti in pedagogie, didactica, psihopedagogie (o echipa de exceptie cu care nu multe organizatii se poate mandri). Dau in legatura cu intrebarea un singur exemplu: un proiect prin care invatam copii sa gandeasca integrat, transdisciplinar. Sunt tare mandru de proiectul asta http://transdisciplinar.pmu.ro/primapagina si bucuros pentru modul in care a fost receptionat in cele 1500 de scoli unde am intrat cu el.

      Multumesc pentru intrebari si mai astept
  • nivel universitar (Joi, 17 noiembrie 2011, 10:00)

    Florin T [anonim]

    Buna dimineata

    Intamplator va cunosc activitatea si o parte din rezultate pt. care meritati felicitari.
    As dori sa va intreb daca exista (si daca nu daca se au in vedere) aplicatii e-learning pt. nivel universitar. Vi se pare firesc faptul ca la arhitectura de exemplu studentii pierd zile si nopti pt. a construi machete utilizand instrumente specifice dar rudimentare atata timp cat exista cu siguranta si programe cu care ar putea construi in spatiul virtual aceleasi proiecte? Cum ar putea ajuta conceptul e-learning
    si in domenii ca acesta?
    Sunt elevii/studentii pregatiti pt. acest concept? Majoritatea probabil ca da...
    Sunt profesorii pregatiti pt. acest concept?
    Probabil ca...mai bine raspundeti dumneavoastra si pana atunci inapoi la traforaj, cutter, scotch samd!
    PS Nu credeti ca atotstiutorul Google nu ar trebui sa substituie in niciun caz studiul individual?
    PS Sper ca e-learning sa nu ajute in niciun fel la dezvoltarea "sindromului Spiru Haret" unde poti termina o "facultate" sau mai multe fara sa intalnesti niciun profesor!
    Succes in continuare!
    • R (Sâmbătă, 19 noiembrie 2011, 18:08)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin T

      Draga Florin,

      Multumesc pentru apreciere J. Invatamantul Universitar are cutumele lui. Date prin ce se numeste autonomie universitara. Deseori prost inteleasa aceasta autonomie genereaza anomalii ca in descrierile tale. Iata un alt exemplu bun: http://www.secondose.com/how-to-draw-a-line/ Studentii sunt desiguri pregatiri. Profesorii sunt (cred) si ei pregatiti dar...”e mai simplu asa cum am invatat si eu”. Reversul este insa urmatorul. Profesorul X decide ca de luni toti studentii de la arhitectura vor folosi produse Autodesk. Cati studenti vor putea cumpara licente? Problema pare simpla daca o formulezi injectiv dar implicatiile trebuie analizate in complexitatea lor. Asta nu inseamna ca ce descri tu nu are un fundament real si sacaitor. Google este doar un instrument mult mai rapid mai cuprinzator si mai eficient deca Britannica. Si mai ieftin si mai la indemana J. Referitor la Sindromul Spiru Haret m-am exprimat deja in filmul de pe pagina asta.


      Multumesc si abia astept celelalte intrebari J
  • anul 2020 (Joi, 17 noiembrie 2011, 10:25)

    crighitzulica32 [utilizator]

    Buna ziua, sunt interesat sa aflu cum vedeti o ora de clasa in anul 2020?
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:53)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui crighitzulica32

      Draga Crighitzulica,

      Libera de dogme si indreptata spre constructia cunoasterii mai mult decat spre reproducerea cunoasterii.

      Multumesc
  • eLearningul o sa creasca promovabilitatea la Bac? (Joi, 17 noiembrie 2011, 10:29)

    Leonica [utilizator]

    Cum este invatamantul in lume? este traditional sau electronic?. De acord ca acum sunt alte egneratii, dar in cat timp credeti ca vom vedea rezultate mai bune scolare? La bac sa zicem
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 14:01)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Leonica

      Draga Leonica,

      Invatamantul in lume este divers si pestrit...asa cum este lumea insasi.

      Este si traditional si electronic (de fapt orice exagerare indiferent in ce directie nu poate fi decat nociva). Intrebarea ta este legitima si am sa incerc sa formulez o parere: utilizarea calculatorului acasa (pentru jocuri, comunicatii....etc) a determinat un sindrom cunoscut de specialisti sub numele de "no mo" si care inseamna defapt necesitatea unui feedback imediat. Probabil ca ai observatsi la tine (eu la mine am observat asta) cat de repede duci mana la buzunar sa raspunzi la un mesaj sau sa vezi cine suna (o intrebare piezisha: cate zile rezisti fara telefon?). Aceasta este situatia acum. Cum raspunde scoala la asta? In niciun fel...este parerea mea. Dam feedback peste o zi, o saptamana, o luna sau in cazul acestui an noi am dat feedback elevilor nostri dupa 12 ani.
      La bac vom avea rezultate mai bune atunci cand o sa invatam pe elevii nostri sa nu copieze referate de pe net, atunci cand vom avea un curriculum atractiv si in corespondenta cu anul 2012 si 2020, cand vom investi in formarea profesorilor. si mai sunt inca multe shiuri...:)

      Multumesc,
  • Disponibilitate echipamente IT (Joi, 17 noiembrie 2011, 12:00)

    anonim [anonim]

    Cred ca nu are sens sa vorbim despre o solutie eLearning fara a discutai intai despre disponibilitatea echipamentelor IT in scoli si cum pot elevii si profesorii sa utilizeze o astfel de solutie.
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 14:04)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui anonim

      Draga Anonim,

      Sunt calculatoare in toate scolile din Romania. In toate! Aproximativ 200.000 de calculatoare. Solutia exista deja instalata in scoala romaneasca.

      Multumesc
  • Dar peste hotare? (Joi, 17 noiembrie 2011, 12:45)

    Radu, Zurich [anonim]

    Buna ziua Domnule Profesor,

    Exista posibilitatea si intentia de a folosi aceasta noua cale de invatare pentru a ajuta tinerii din diaspoara care doresc sa nu uite limba romana?
    Multumesc
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 14:12)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu, Zurich

      Draga Radu,

      Raspunsul pentru tinerii din diaspora trebuie sa se regaseasca in politicile educationale. Imi pare rau dar nu stiu sa iti raspuns. In principiu sigur ca se poate (stiu ca exista scoli in Italia, Spania si Ungaria care folosesc AeL eContent) dar este o optiune a scolilor sau a sistemelor de educatie din acele tari.

      Multumesc
  • Cateva intrebari pentru d-nul Jugureanu... (Joi, 17 noiembrie 2011, 12:48)

    Florin J. [utilizator]

    Avand in vedere ca proiectul SEI din care face parte AEL si contentul asociat a fost finantat cu bani publici:

    -cum poate o persoana CETATEAN ROMAN care nu lucreaza ca profesor in invatamantul de stat sau privat dar care creeaza content educational sa primeasca un kit de AEL pentru a putea face teste si optimizari la produsele pe care le va creea? Sau acest lucru nu este posibil?

    - cand va deveni AEL opensource ?

    - cum se dezvolta la momentul actual content pentru AEL de catre SIVECO? Finantare proprie sau tot din bani publici?

    - in ce an a fost facuta si unde se poate gasi ultima analiza de eficienta postimplementare a programului SEI implementat din bani publici a carui centru este AEL si contentul asociat si cine a facut aceasta analiza?
    Pentru a se vedea in mod clar si sintetic beneficiile sistemului.

    - ce este AEL? LMS sau LCMS? Cum il puteti compara cu Moodle in ceea ce priveste capabilitatile de a creea content.

    - in ce tip de pozitie de piata se vede SIVECO la momentul actual pe piata sistemelor LMS si a contentului educational? Normala (simte acut efectele concurentei), dominanta (simte concurenta dar nu e ingrijorata), monopol(nu simte nimic fiindca nu e nevoie)?
    • R (Sâmbătă, 19 noiembrie 2011, 18:09)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin J.

      Draga Florin,

      In primul rand multumesc pentru multimea de intrebari pe care le-ai pus. Din pacate a trebuit sa te las mai la urma pentru a le raspunde celorlalti. Dar acum iti raspund si tie.

      Prima intrebare: Te referi la AeL LCMS? Te referi la AeL e Content? Ambele fiind produse care sunt astfel definite pentru a servi procese (in cazul asta educationale) pot fi cumparate. Adica nu inteleg exact ce poate insemna dorinta ta de a face teste. Teste de SCORM? Daca da ai un tool online aici http://www.adlnet.gov/ Iti poti testa si contentul si platforma unde ti-am indicat eu. Daca nu este vorba despre teste de SCORM trimite-mi un mail mai explicit si te ajut eu cu orice tesatre doresti. Dar trebuie sa formulezi mai clar dorinta.

      A doua intrebare: Atunci cand piata o va cere. Deocamdata nu este cerut de piata in forma opensource. Dar nu este singurul. Iata si alte exemple compatuibile cu AeL si care se vadm ca licente: WebCT (Course Tools) sau Blackboard Learning System, Giunti Labs sau eXact Learning...etc. Ai o lista mai mare aici: http://www.leftbrainmedia.com/2.1_lms_systems.html sau aici: http://www.e-learninglist.co.uk/services.php?service=LCMS+Software. Sunt multe platforme dezvoltate in varii regiuni dar foarte putine open...Asta este piata.
    • R (Sâmbătă, 19 noiembrie 2011, 18:10)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin J.

      A treia intrebare: Avem proiecte in care dezvoltam content pe baza finantarii rezultate din proiectul respectiv asa cum avem proiecte interne de cercetare si dezvoltare (intre 12% si 14% din bugetul intern, vreau sa spun ca investitia interna in cercetare este extrem de mare) in care dezvoltam content pe tehnologii noi sau pe device-uri noi.

      A patra intrebare: Ultima evaluare este din 2008 si o gasesti aici: http://www.tehne.ro/activitati/

      A cincea intrebare: AeL este LMS si LCMS. Intrebarea era o capcana nu? Adica Moodle creaza content? J Daca da iata ca invata si eu lucruri noi. Un LMS/LCMS ar crea content. Ar fi cam singurul in lume. A nu se confunda crearea content-ului cu authoring tool sau organizare de continut. „Creare” are o definitie destul de clara nu?

      A sasea intrebare: Nu stiu sa iti raspund la intrebarea asta pentru ca nu am cunostinte de marketing. Iti recomand sa te adresezi departamanetului de Marketing de la SIVECO Romania care cu siguranta iti va raspunde. Ce pot sa iti spun insa este ca Romania este o tara membra a Uniunii Europene iar modelul de business este unul transparent bazat pe licitatie.
  • Cateva intrebari pt. d-nul Jugureanu (cont.)... (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:05)

    Florin J. [utilizator]

    - se poate face sau exista undeva o estimare procentuala a costurilor de suport pana in momentul de fata relativ la costurile implementarii sistemului SEI(cu AEL si crearea de content).

    - aveti o statistica referitoare la numarul de profesori care creeaza content pentru AEL si la cat timp consuma un profesor pe saptamana pentru a pregati o lectie cu AEL si content AEL?

    - aveti informatii despre valoarea investitiei ce trebuie sa o faca o scoala pentru a putea rula contentul AEL? Ma refer la training, echipamente, personal de specialitate

    - care este (sau a fost - acuma se mai comaseaza din scoli) procentul actual de elevi care nu au putut beneficia de contentul AEL fiindca invatau in scoli prea mici pentru a beneficia de SEI.

    - aveti o statistica despre cat timp are acces in medie pe saptamana un profesor sau un elev la contentul AEL pe AEL? Procent din orele de clasa dar si per total?

    - ce investitii trebuie sa faca o scoala cu ~1000 de elevi pentru a putea oferi content AEL cu AEL profesorilor si elevilor sai si de acasa? Dar una de 200-300? Se poate macar o comparatie aproximativa procentuala intre cele doua?

    - anul acesta ce finatari a primit SIVECO pentru realizare de content?

    - ce planuri de viitor are SIVECO pentru a face contentul mai mult timp accesibil utilizatorilor sai? Online & mobile?

    Va multumesc.
    • R (Sâmbătă, 19 noiembrie 2011, 18:11)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin J.

      1. Te rog sa rafinezi intrebarea. Chiar nu inteleg nici subiectul si nici predicatul. Poti sa imi scri pe mail daca vrei

      2. Daca te referi la proiectul „profesorul creator de soft educational” sunt in acest moment peste 1500 de absolventi care au creat soft educational pentru ei. In echipa AeL sunt aprox. 120 de profesori cu care lucram pe baza de contract (nu toti odata J ci in functie de proiectele pe care le avem). La elaborarea AeL eContent partea de scenarizare (daca te refereai la asta) activitate facuta de profesor este in raport de 5 ore la o ora de curs. Dupa ce scenariul este gata urmeaza echipa de programatori. Workflow-ul este mai complicat si daca il vrei trebuie doar sa imi scri. Daca te referi la utilizarea AeL la clasa cu content-ul existent in biblioteca de continut raspunsul este simplu: Go si atat. Daca doresti insa sa intervi asupra content-ului timpul alocat este corespunzator opertiilor (inserare de noi componente de exemplu) pe care doresti sa le faci.
    • R (Sâmbătă, 19 noiembrie 2011, 18:12)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin J.

      3. – 4- 5- 6 Proiectul SEI a avut si componenta de formare a profesorilor. Peste 180.000 de profesori au fost formati (cel putin) pentru utilizarea la clasa a software-ului educational. De asemenea fiecare scoala din Romania are cel putin un laborator dedicat SEI, echipat corespunzator cu AeL-ul instalat si biblioteca de continut operationala. Nu prea imi dau seama despre ce investitie intrebi. Doar despre investitia in dorinta de utilizare am putea discuta. Accesul este liber. Sunt scoli in Romania care au publicat pe net AeL-ul si continutul astfel incat elevii sa poata folosi si de acasa. Sunt scoli in care interesul profesorilor si al directorilor a fost (si asa mi se pare normal) sa implice si parintii si le-au creat si lor conturi. Cum ziceam accesul este liber.

      7. Avem in aces moment peste 50 de proiecte in tara si in afara ei care curpind si dezvoltare de content. Munca multa dar si echipa este valoroasa.

      8. Avem proiecte de cercetare si dezvoltare (cum am mai zis), chiar si dezvoltam mobile learning pentru un anume proiect. Sti insa ca nu pot da amanunte pe net despre stadiul si amploarea cercetarilor noastre. Dar pot sa iti spun ca acoperim acum o plaja foarte larga de tehnologii de utilizare si medii de deployment

      Draga Florin iti multumesc pentru intrebari ...a fost foarte chalanging J
  • Completare... (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:12)

    Florin J. [utilizator]

    La intrebarea:
    - in ce tip de pozitie de piata se vede SIVECO la momentul actual pe piata sistemelor LMS si a contentului educational? Normala (simte acut efectele concurentei), dominanta (simte concurenta dar nu e ingrijorata), monopol(nu simte nimic fiindca nu e nevoie)?

    Ma refeream, evident, la piata educationala din ROMANIA.

    Multumesc.
  • intrebari (Joi, 17 noiembrie 2011, 13:15)

    Marian [anonim]

    Buna ziua,

    Sunt curios ce softuri folositi in crearea contentului de elearning sau, daca nu puteti sa dati nume, ce au la baza.
    Si ce cunostinte ar trebui sa posede aspirantul la un job in cadrul companiei dumneavoastra, pe o pozitie de elearning content developer (daca exista asa ceva)?
    • R (Joi, 17 noiembrie 2011, 14:09)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marian

      Draga Marian,

      AeL eContent (soft educational multimedia interactiv) are ca baza de pornire proiectarea didactica si standardizarea informatica (de exemplu SCORM). Folosim in general orice este bazatpe un standard deschis si poate genera un standard deschis (de exemplu web based). Folosim flash, java, java 3d, MS foundation...etc.
      Suntem in cautare de elearning content developer pentru departamentul in care lucrez asa ca trimite un cv :)
  • Intrebare (Joi, 17 noiembrie 2011, 21:24)

    Laura [anonim]

    Domnule Jugureanu,

    La licitatiile organizate de institutiile publice din ultimii ani, care au avut castigator firma Siveco, cine a intocmit Documentatia de atribuire (fisa de date, caiet de sarcini)? Dumneavoastra sau reprezentantii institutiei publice?

    Cu stima,

    Laura
    • R (Sâmbătă, 19 noiembrie 2011, 18:12)

      Radu Jugureanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Laura

      Draga Laura,

      La licitatii nu ma pricep dar totusi inteleg din intrebarea ta ca ma intrebi daca fur. Asa este? Daca nu este asa imi cer scuze si te astept cu intrebarea reformulata astfel incat sa o inteleg si eu pe mail.

      Multumesc,
  • eLearning versus eDestruction! (Vineri, 18 noiembrie 2011, 17:30)

    dorel [anonim]

    Personal daca ma uit in jurul meu toti pritenii informaticieni sunt un pic "dezaxati social". Multi divortati(neintelesi), multi cu probleme de sanatate(spate, ochi), multi cu probleme mari de psihic. Au nevoie de un manual de instructiune ca sa bata un cui.
    Nu contestul faptul ca este important accesul rapid la informatie si chiar vital in ziua de astazi! Intrebarea mea este daca creirul uman poate sa tina pasul cu aceasta moda. Uitandu-ma la un programator tipic ce a stat 20 de ani in fata unui calculator am impresia ca se face o mare eroare!
    Oare nu gresim sa implementam acest mod de viata de la varsta atat de frageda? Este ca si cum ai pune un copil sa faca culturism de la 3 ani!
  • Cateva precizari (Vineri, 18 noiembrie 2011, 21:09)

    Bebe [anonim]

    AEL nu este singurul si mai ales unicul produs de e-learning din Europa. Dimpotriva cea mai completa platforma cu peste 25.000 de lectii interactive este cea din Polonia. Mai au platforme de e-learning: Franta, Olanda care detine cel mai mare centru de dezvolate cu peste 3000 de oameni, Anglia prin BBC, Italia, Finlanda, Belgia si scolile europene, Germania, etc. Deci ori asistam la o dezinformare ori la lipsa de informare. In plus lectiile din AEL sunt toate in Flash sub forma de filme si nu programare Flash cu SQL asa cum sunt restul sistemelor. Daca cineva este interesat pot posta link-uri la aplicatii profesionale!
  • materialul acesta .... (Sâmbătă, 19 noiembrie 2011, 11:05)

    mircea [anonim]

    merita sa fie folosit drepr coperta zilei de azi..... in loc de 'harti dinamice' era mai bine cu 'harti educationale'.....


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi