Multi dintre soferii orelor de varf in Bucuresti sunt cei care au ales sa se mute in ultimii ani in localitatile "suburbii" ale Capitalei. In acest context, un sistem "Park&Ride" in jurul retelei de metrou, cel mai eficient sistem de transport in comun din Bucuresti, ar fi o alternativa pentru cine nu vrea sa strabata orasul cu masina, insa la noi un astfel de sistem este aproape inexistent. Intrebate, autoritatile fie dau din umeri, fie anunta proiecte pe viitor. Pana in prezent, doar Sectorul 6 a deschis o parcare de 700 de locuri aproape de statia de metrou "Pacii". Insuficient. Spre comparatie, in Londra exista 60 de parcari "oficiale" care deservesc 8 din cele 11 linii de metrou (undeground).

Vezi harta mare Harta de baza © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.

Mii de bucuresteni, navetisti din "suburbiile Capitalei"

In ultimii zece ani, in Bucuresti, a inceput sa apara un fenomen care incet, dar sigur afecteaza transportul in comun, dar mai ales traficul rutier. Vorbim despre mutarea multor bucuresteni in zonele rezidentiale din afara Capitalei, in satele din jurul Bucurestiul, chiar si pana la o distanta de 20-30 de kilometri de centrul orasului.

Exista o multime de localitati exterioare Capitalei in care din ce in ce mai multi bucuresteni au ales sa se mute: Pipera, Tunari, Voluntari, Stefanesti si Otopeni in Nord; Mogosoaia si Chitila in Nord-Vest; Chiajna si Rosu in Vest; Popesti Leordeni si Berceni in Sud; Pantelimon in Est.

Pe langa mutarea spre "suburbiile" Capitalei, aproape toti acesti bucuresteni mai au in comun si faptul ca lucreaza in interiorul orasului si, zi de zi, pentru a ajunge la locul de munca, trebuie sa strabata urbea pana in celalalt capat sau pana in zonele centrale, zone unde parcarea este un chin. Majoritatea nu au prea multe variante cand vine vorba de transport pana la locul de munca si prefera sa apeleze la masinile personale. In acest context, strazile Capitalei nu pot face fata volumului de trafic si circulatia pe foarte multe artere se blocheaza.

Metroul Bucurestean - peste 600.000 de calatori transportati in fiecare zi lucratoare

Desi nu acopera integral orasul si exista zone importante unde inca nu ajunge, metroul bucurestean este probabil cel mai eficient sistem de transport in comun. In iulie 2011, reteaua de transport a metroului bucurestean se intindea pe 68,2 km de cale dubla, existand patru magistrale cu 49 de statii, iar distanta medie intre doua statii este de 1,5 km. Mai mult, desi acopera doar 3,5% din lungimea de transport public a orasului, metroul preia circa 25% din cererea de transport.

In 2010, metroul din Capitala a transportat 177,23 milioane de pasageri cu o medie zilnica de 485.500 de pasageri. Media pe zilele lucratoare, insa, depaseste in mod frecvent numarul de 600.000 de calatori transportati.

"Park&Ride" de Bucuresti

O parte din ce in ce mai mare dintre bucurestenii din "suburbiile" Capitalei aleg sa foloseasca masina pana la o gura de metrou, cauta un loc de parcare si isi continua drumul cu metroul - adica folosesc celebrul model "Park&Ride", aplicat cu succes in marile metropole europene.

Vorbim aici doar despre metrou pentru ca nimeni la noi nu ar da masina personala pe un autobuz care intra in aceleasi blocaje rutiere din Capitala. In plus, cu autobuzul in Bucuresti nimeni nu iti ofera garantia ca vei ajunge mai repede la destinatie sau ca nu vei sta tot drumul, cat dureaza el, in picioare.

Sistemul "Park&Ride" - parcheaza si continua drumul cu un mijloc de transport in comun, in cazul nostru metroul - si-a facut, deci, aparitia si la noi, insa este haotic si fiecare parcheaza pe unde apuca. Cine nu gaseste loc de parcare sau nu are timp sa stea sa caute unul in apropierea metroului, isi continua drumul cu masina in oras.

In acest context, autoritatile locale par sa nu dea prea mare importanta acestui sistem si nu se gandesc sa ofere metode alternative de a intra in oras pentru cei care vin cu masina personala.

"Nu inteleg cum descurajeaza primarul sectorului 2, Neculai Ontantu, intrarea cu masina in oras. Cei care vin din nord pe soseaua Pipera-Tunari si vor sa-si parcheze masina la gura de metrou n-au, practic, nici o solutie. N-ai acces in parcarile firmelor priavate de pe Dimitrie Pompei, mai nou au pus stalpi pe trotuare (foarte bine), dar nu ofera alternative soferilor. Esti obligat practic sa mergi mai departe si sa intri cu masina in oras", ne-a scris un cititor HotNews.ro, care semneaza Ciprian Hotea.

Cum se parcheaza in zona statiei de metrou "Aurel Vlaicu" (Sursa: User Uploaded)

Facem parcari in centru, dar ce ne facem in zonele exterioare?

In tot acest timp, prin presa auzim tot felul de planuri de a construi parcari in zonele centrale - la Piata Universitatii (450 locuri), Piata Alba Iulia (2.190 locuri), Piata Charles de Gaule (603 locuri), Piata Walter Maracineanu (240 locuri), Edgar Quinet (360 locuri), mai nou o parcare cu acoperis de sticla la intersectia dintre Bulevardul Lascar Catargiu si strada Henri Coanda (36 locuri). Faptul ca se fac astfel de parcari este un lucru cat se poate de benefic, fara indoiala, insa nimeni nu spune mai nimic despre amenajarea de parcari in zonele exterioare, parcari ce ar putea ajuta fluidizarea traficului si ar putea reduce numarul de masini care ajung in zonele centrale sau strabat orasul.

HotNews.ro a solicitat autoritatilor publice locale (primariile de sector), precum si Primariei Generale a Capitalei, sa precizeze daca au construit pana acum sau au in plan sa construiasca parcari publice, daca nu pe langa fiecare statie de metrou, macar pe langa statiile de la capete de linie. Raspunsurile, insa, au fost destul de dezamagitoare.

Lucrari la parcarea de 450 de locuri de la Universitate (Sursa: Agerpres)

Primariile de Sector: "E treaba Primariei Generale"

"Primaria Sectorului 4 nu a construit si nici nu planuieste sa construiasca parcari in apropierea statiilor de metrou de la capatul liniei M2", au precizat pentru HotNews.ro reprezentantii Primariei Sector 4.

"Nu avem in plan sa construim astfel de parcari. De asa ceva se ocupa Primaria Generala. Primaria Sectorului 1 a facut locuri de parcare pe stradutele unde s-au introdus sensurile unice", a declarat pentru HotNews.ro, Alex Ichim, purtatorul de cuvant al Primariei Sector 1.

Asemanator suna si raspunsul Primariei Sector 2 care a precizat pentru HotNews.ro ca doar Administratia Strazilor poate realiza parcari in apropierea statiilor de metrou si ca acestea nu pot fi cu plata, ci de utilitate publica gratuita. Reprezentantii Primariei Sector 2 au mai spus totusi ca administratia sectorului va oferi bucurestenilor din sector, de la 1 decembrie, 321 de locuri de parcare, insa toate acestea in interiorul cartierelor.

Ca si in celelalte cazuri, Primaria Sectorului 3 a precizat pentru HotNews.ro ca Primaria Generala este responsabila de realizarea parcarilor langa statiile de metrou. "Noi, la sector ne ocupam doar de parcarile de resedinta. Avem totusi cateva parcari supra-etajate. Una este construita pe strada Rotunda, si mai sunt planificate inca doua, pe strada Campia Libertatii si pe Liviu Patrascanu", au declarat reprezentantii primariei Sector 3, fara a da, insa, termene sau detalii despre numarul de locuri al viitoarelor parcari.

Primaria Capitalei: Avem doua parcari planificate pentru Aurel Vlaicu si Pantelimon

Pe de alta parte, Primaria Generala a Capitalei a precizat pentru HotNews.ro ca are in plan sa realizeze doua astfel de parcari, in sistem "Park&Ride", insa au evitat sa dea un termen cand acestea ar putea fi gata.

"Primaria Municipiului Bucuresti are in proiect realizarea unei parcari cu aproximativ 200 de locuri sub pasajul Pipera, in apropierea statiei de metrou Aurel Vlaicu. De asemenea, in apropierea statiei de metru Pantelimon, urmeaza a fi demarate lucrarile la un Park & Ride, care are prevazute un numar de 365 de locuri in parcarea supraetajata. Taxa pentru utilizarea locurilor de parcare va fi stabilita in urma studiilor de fezabilitate si va fi reglementata printr-o hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti", au explicat pentru HotNews.ro reprezentantii primariei.

Cat priveste amenajarea de alte parcari in apropierea altor statii de metrou, reprezentantii primariei s-au multumit sa precizeze ca "Primaria Capitalei are o strategie in acest sens, aceasta urmand a fi implementata in masura asigurarii finantarii necesare". Niciun detaliu mai mult.

Exemplul Sectorului 6 - Parcare de 700 de locuri langa statia de metrou Pacii

Totusi, nu peste tot situatia este la fel de dezamagitoare sau de incerta. In Sectorul 6, primaria locala a inaugurat, in urma cu un an, dupa doua luni de constructii si un cost de 3.940.000 de lei, o parcare de 700 de locuri pe amplasamentul fostei Autogari Militari, langa statia de metrou Pacii (M3). Nu este mult, insa este un pas inainte.

Parcare Autogara Militari - Bing Maps

Parcare Autogara Militari - Bing Maps

Foto: bing.com

Din totalul de 700 de locuri, aproximativ 350 de locuri urmau sa fie inchiriate in regim de abonament, contra unei sume de 100 lei/luna, iar restul locurilor de parcare pot fi inchiriate cu ora, dupa urmatoarele tarife: 1,5 lei/h; 5 lei/12h si 10 lei/24h. (Sursa: EVZ )

"A fost realizata aceasta parcare pentru oamenii din zona, dar si tocmai in ideea ca vin multi oameni din afara orasului si astfel isi pot lasa si ei masina si sa foloseasca metroul", au declarat pentru HotNews.ro reprezentantii Primariei Sector 6.

Din cele 700 de locuri, 132 sunt inchiriate cu contract anual de persoane fizice sau juridice, 257 de locuri sunt inchiriate cu abonament lunar, in timp ce alte 170 de locuri pe zi sunt ocupate temporar, cu ora sau pe intreaga zi, au mai precizat reprezentantii administratiei locale, mentionand ca gradul de ocupare al parcarii este de 80%.

"S-a realizat parcarea acolo, insa numarul de locuri este nesemnificativ pentru cate masini intra in Bucuresti de pe autostrada. Nu e nici pe departe de ajuns. In plus, s-a desfiintat autogara de acolo si acum toate maxi-taxi-urile si microbuzele care stationau in autogara acum stau pe bulevard, pe Iuliu Maniu, si blocheaza o banda de circulatie", ne-a spus un cititor HotNews.ro care cunoaste zona.

Din pacate, planurile administratiei Sectorului 6 se opresc deocamdata aici. Reprezentantii primariei au specificat ca, cel putin in acest an, nici o alta parcare nu va fi realizata in apropierea vreunei statii de metrou de pe linia M3.

Parcarea de 700 de locuri de pe amplasamentul fostei Autogari Militari, Sectorul 6 (Sursa: Agerpres)

Cum functioneaza "Park&Ride" in afara. Exemplu: Londra

Sistemul "Park&Ride" este un sistem folosit in multe dintre capitalele si metropolele europene. Poate unul dintre cele mai bune exemple este sistemul parcarilor din jurul statiilor de metrou din Londra. Comparatia cu Bucurestiul este poate fortata, atat cat priveste marimea orasului, cat si a retelei de metrou si trenuri, insa principiul ramane acelasi.

In Londra, 8 din 11 linii de metrou (Undeground) beneficiaza de 60 de parcari "oficiale" cu peste 10.000 de locuri in total. Parcarile au fost realizate in parteneriat public-privat incheiat intre autoritatea de transport pentru zona Londrei, Transport for London (TfL) si NCP (National Car Parks). Parcarile sunt cu plata, iar taxa ajunge in medie intre 4 si 5 lire pe zi. Cele mai scumpe parcari ajung sa coste pana la 8 lire pe zi, dar acestea nu sunt multe. Vezi aici care sunt statii cu parcari si care sunt tarifele pe zi.

Pe langa cele 60 de parcari aflate in responsabilitatea companiei de metrouri din Londra (London Undergorund Limited - LUL) si care sunt amplasate pe langa cele 8 linii de metrou din cele 11 existente , exista alte 11 statii pe langa care s-au facut alte parcari private, fara a se fi semnat vreun parteneriat cu autoritatile. In plus, pe langa toate parcarile care deservesc direct statiile de metrou, Londra beneficiaza de alte zeci de parcari raspandite prin tot orasul, multe dintre acestea regasindu-se chiar in apropierea unor statii de metrou.

Potrivit unui studiu al TfL, din totalul de oameni care folosesc in zilele lucratoare parcarile de langa statiile de metrou, 43% le folosesc in fiecare zi. Noua din zece persoane care folosesc parcarile in zilele lucratoare ajung sa isi parcheze automobilul in timpul orelor de varf (dimineata intre 7:00 si 10.00). 65% dintre cei care folosesc parcarile in timpul saptamanii isi lasa masina parcata pentru mai mult de 8 ore (8-13 ore), majoritatea covarsitoare in timpul orelor conventionale de serviciu.

"Park&Ride" la metrou, doar una dintre masurile ce ar putea fi luate

In articolul de fata HotNews.ro a luat in calcul si a analizat doar una dintre masurile care pot si ar trebui luate pentru a fluidiza traficul rutier si de persoane in Capitala. Sistemul de metrou este totusi unul eficient, iar existenta de parcari in jurul statiilor de metrou, mai ales in cazul celor de la capete de linie, pot descuraja patrunderea masinilor in oras.

Park And Ride

Park And Ride

Foto: Hotnews

Cu siguranta, aceasta masura nu rezolva de una singura problemele. Ea trebuie sa faca parte dintr-un plan extins care sa aiba in vedere toate posibilele solutii pentru traficul din Bucuresti: de la trasee unice pentru autobuze, sensuri unice, parcari centrale si de cartier, pana la un inel de circulatie median, noi magistrale de metrou sau linii de tren urban.

Analiza HotNews.ro ia in calcul informatii oficiale primite de la administratia generala si de la administratiile de sector. Cititorii HotNews.ro ne pot ajuta sa imbogatim articolul si harta si ne pot semnala existenta altor parcari (private sau gratuite) sau locuri de parcare ce exista in prezent pe langa statiile de metrou si pot fi folosite in sistem "Park&ride" de catre soferi.

Sectorul / Linia de Metrou / Statiile dinspre capetele magistralelor de metrou ce ar putea beneficia de o parcare "Park&Ride":

Sector 1 - M4 - Parc Bazilescu, Jiului, 1 Mai, Grivita

Sector 1 - M2 - Aurel Vlaicu

Sector 2 - M1 - Pantelimon

Sector 2 - M2 - Pipera

Sector 3 - M1 - Republica

Sector 3 - M3 - Anghel Saligny, N. Teclu, 1 decembrie 1918

Sector 4 - M2 - Berceni, Dimitrie Leonida, Piata Sudului

Sector 6 - M3 - Preciziei, Pacii, Gorjului

Vezi harta mare Harta de baza © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.