Moment de rascruce pentru justitia din Romania. Dupa 147 de ani, Romania are un nou Cod Civil care intra in vigoare sambata, 1 octombrie. Vezi in text principalele modificari

de Attila Biro     HotNews.ro
Vineri, 30 septembrie 2011, 17:59 Actualitate | Esenţial

Noul Cod Civil
Foto: Hotnews
Noul Cod Civil intra in vigoare sambata, 1 octombrie. Noile reglementari civile modifica vechiul cod civil, adoptat in urma cu 147 de ani, in 1864, pe timpul domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Noul Cod Civil aduce modificari esentiale in privinta unor domenii precum respectul vietii private si al demnitatii persoanei umane, divortul, transmisiunea mostenirii si testamentul. Noul Cod introduce si doua noi institutii legale: logodna si conventia matrimoniala.


De maine, regulile si institutiile noului Cod Civil intra in vigoare. Potrivit articolului 6 al Codului,  legea nu are putere retroactiva. Noul Cod nu se aplica raporturilor juridice incheiate anterior. Codul prevede ca, practic, de maine “dispozitiile legii noi sunt de asemenea aplicabile si efectelor viitoare ale situatiilor juridice nascute anterior intrarii in vigoare a acesteia, derivate din starea si capacitatea persoanelor, din casatorie, filiatie, adoptie si obligatia legala de intretinere, din raporturile de proprietate, inclusiv regimul general al bunurilor, si din raporturile de vecinatate, daca aceste situatii juridice subzista dupa intrarea in vigoare a legii noi.”
 
In privinta aplicarii noului Cod se mai prevad si urmatoarele:
  • Actele si faptele juridice incheiate ori, dupa caz, savarsite sau produse inainte de intrarea in vigoare a legii noi nu pot genera alte efecte juridice decat cele prevazute de legea in vigoare la data incheierii sau, dupa caz, a savarsirii ori producerii lor.
  • Actele juridice nule, anulabile sau afectate de alte cauze de ineficacitate la data intrarii in vigoare a legii noi sunt supuse dispozitiilor legii vechi, neputand fi considerate valabile ori, dupa caz, eficace potrivit dispozitiilor legii noi.
  • Prescriptiile, decaderile si uzucapiunile incepute si neimplinite la data intrarii in vigoare a legii noi sunt in intregime supuse dispozitiilor legale care le-au instituit.
  • Dispozitiile legii noi se aplica tuturor actelor si faptelor incheiate sau, dupa caz, produse ori savarsite dupa intrarea sa in vigoare, precum si situatiilor juridice nascute dupa intrarea sa in vigoare
Respectul vietii private si al demnitatii persoanei umane. In noul cod la sectiunea 3-a este reglementat domeniul vietii private si al demnitatii persoanei. La articolele 70 pana la 77 ale noului Cod sunt prevazute noi norme care regelementeaza dreptul la viata privata al unei persoane.

In noul Cod se prevede ca ”in exercitarea dreptului la propria imagine, ea poate sa interzica ori sa impiedice reproducerea, in orice mod, a infatisarii sale fizice ori a vocii sale sau, dupa caz, utilizarea unei asemenea reproduceri.”
  • Potrivit noului Cod este interzisa: interceptarea fara drept a unei convorbiri private; captarea ori utilizarea imaginii sau a vocii unei persoane aflate intr-un spatiu privat, fara acordul acesteia; ifuzarea de imagini care prezinta interioare ale unui spatiu privat, fara acordul celui care il ocupa in mod legal; difuzarea de stiri, dezbateri, anchete sau de reportaje scrise ori audiovizuale privind viata intima, personala sau de familie, fara acordul persoanei in cauza; utilizarea, cu rea-credinta, a numelui, imaginii, vocii sau asemanarii cu o alta persoana;
Conventia matrimoniala. Este un fel de contract prenuptial dar in interpretarea CSM termenul de contract prenuptial nu se suprapune exact pe reglementarile prevederilor din noul cod. Conventia Matrimoniala poate fi realizata inainte sau in timpul casatoriei.

  • In noul Cod se prevede ca prin convenţie matrimoniala se poate conveni ca sotul supravieţuitor sa preia fara plata, inainte de partajul mostenirii, unul sau mai multe dintre bunurile comune, detinute in devalmasie (drept de proprietate asupra unui bun nedivizat in cota parte) sau in coproprietate;
  • poate fi stipulata in beneficiul fiecaruia dintre soţi sau numai in favoarea unuia dintre ei;
  • nu este supusa raportului donatiilor (obligaţie pe care o au descendenţii si sotul supravietuitor de a aduce la masa succesorala bunurile primite ca donatie de la defunct) ci numai
  • reductiunii liberalitatilor (restrangere prin hotarare judecatoreasca a deciziei unei persoane decedate de a-si dona bunurile daca prin aceasta s-a afectat rezerva succesorala a anumitor mostenitori)

Vezi mai jos expicatiile CSM privind regimul Conventiei Matrimoniale.
Conventia Matrimoniala


Divortul.
Noul Cod Civil introduce noi prevederi in procedurile de divort.
  • In noul cod se prevede ca pe cale administrativa poate fi solutionat divortul prin acord, indiferent de durata casatoriei, daca sunt intrunite urmatoarele conditii: sotii isi exprima liber si neviciat consimtamantul, in fata ofiterului de stare civila de la locul casatoriei sau al ultimei locuinte comune a sotilor, nu au copii minori nascuti din casatorie, din afara casatoriei sau adoptati.
  • Cererea de divort se depune de soti impreuna iar dupa un termen de gandire de 30 de zile de la inregistrarea cererii, sotii se prezinta personal si, daca ambii staruie sa divorteze, ofiterul de stare civila elibereaza certificatul de divort fara vreo mentiune cu privire la culpa sotilor
Vezi mai jos expicatiile CSM privind Divortul.

Divortul


Logodna. Logodna este o institutie noua aparuta in dreptul roman si reprezinta promisiunea reciproca de a incheia casatoria.

  • Conditiile de fond pentru a incheia o logodna sunt aceleasi ca pentru incheierea casatoriei: consimtamantul liber si personal al logodnicilor; varsta minima 18 ani sau, pentru motive temeinice, 16 ani, cu incuviintarea parintilor sau tutorelui; persoanele care se logodesc sa fie de sex diferit (logodna se poate incheia doar intre barbat si femeie); este interzisa logodna intre rudele in linie dreapta (intre parinti si copii sau intre bunici si nepoti), precum si intre cele in linie colaterala pana la al patrulea grad inclusiv; incheierea logodnei nu este supusa niciunei formalitati si poate fi dovedita cu orice mijloc de proba (inscrisuri, martori etc.); incheierea casatoriei nu este conditionata de incheierea in prealabil a logodne.
  • Noul Cod prevede ca “ruperea logodnei nu este supusa niciunei formalitaţi si poate fi dovedita cu orice mijloc de proba iar logodnicul care rupe logodna nu poate fi constrans sa incheie casatoria.

  • Vezi mai jos expicatiile CSM privind Logodna

Logodna


  • Citeste mai jos principalele modificare ale noului Cod Civil Raspunderea pentru prejudiciul cauzat de animale sau de lucruri

Rasounderea pt aimale


  • Citeste mai jos principalele modificare ale noului Cod Civil privind Testamentul
 
Testamentul


Consulta site-ul CSM pentru a afla detalii despre principalele noutati pe care le aduce Codul Civil care intra in vigoare maine.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

23652 vizualizari

  • -67 (71 voturi)    
    mda (Vineri, 30 septembrie 2011, 19:03)

    Pietone [anonim]

    Nu mai ştiţi ce să scrieţi ca să abateţi atenţia de la plecarea Nokia... Pentru voi ar fi mai util să aprofundaţi Codul Penal, în perspectiva a ceea ce va urma după căderea securistului de la Cotroceni.
    • +43 (49 voturi)    
      vai de capul tau (Vineri, 30 septembrie 2011, 19:47)

      Costache [anonim] i-a raspuns lui Pietone

      si daca pleaca ce? ne-am nascut cu ea? afacerile merg cat merg conform cererii si ofertei. Cand au plecat de la nemti au facut si ghiorlanii lor scandal.
      Intrebare: daca un salariat vrea sa plece in alta parte patronatul face scandal? Nu.
      Daca vrei socialism du-te in grecia
    • +34 (34 voturi)    
      taticu,lasa cotroceniul , E NOUL COD CIVIL (Vineri, 30 septembrie 2011, 21:41)

      toma [anonim] i-a raspuns lui Pietone

      pune mana si cireste-l ca poate o sa ai nevoie de el !
      nu se stie niciodata cand din casa ta o sa pice o caramida in capul cuiva si infunzi parnaia !
      • 0 (0 voturi)    
        s (Sâmbătă, 1 octombrie 2011, 12:04)

        wr [anonim] i-a raspuns lui toma

        nu infunzi parnaia deoarece e raspundere civila, nu penala,
  • -27 (59 voturi)    
    Cand trecem si noi in secolul XXI? (Vineri, 30 septembrie 2011, 19:08)

    Ionascu [anonim]

    Cand o sa avem si noi un cod civil modern, care sa permita casatoria pentru persoane acelasi sex si sa dea aceleasi drepturi cuplurilor necasatorite care coabiteaza ca celor casatoriti (sau macar ceva gen Pacte civil de solidarité din Franta) ?
    • +11 (43 voturi)    
      ... (Vineri, 30 septembrie 2011, 19:20)

      Gabimarquez [utilizator] i-a raspuns lui Ionascu

      "Suntem toleranti, dar nu-nviem Sodoma si putem trimite bul.... pachet la Barcelona". Prietene, as dori sa vad ce reactie ai in momentul in care ai sa-ti vezi fiica (sau mama?) sarutandu-se cu o alta femeie. Modernitate nu inseamna obscenitate si nici promiscuitate.
    • +7 (29 voturi)    
      nu trebuie modificat in Cod (Vineri, 30 septembrie 2011, 19:28)

      Marius [anonim] i-a raspuns lui Ionascu

      Trebuie doar un acord la notar. Secolul XXI si in general "a fi modern" nu inseamna homosexualitate daca la aia te referi.
    • +4 (6 voturi)    
      Cine te tine (Sâmbătă, 1 octombrie 2011, 10:43)

      , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator] i-a raspuns lui Ionascu

      sa te traiesti cu cine vrei tu?!
      Iti trebuie legi pentru asta?
      Sub ipocrizia modernitatii se ascund multe rufe murdare! Spala/ti/le singur, fara sa ai legi!
      Ce nu stii sa dai din mana si din sapun?!
    • 0 (0 voturi)    
      Egalitate (Vineri, 7 octombrie 2011, 0:23)

      Anna [anonim] i-a raspuns lui Ionascu

      Sunt total de acord cu tine!
  • +20 (36 voturi)    
    Cit timp (Vineri, 30 septembrie 2011, 19:14)

    MadameDuRecamier [utilizator]

    Barbuleasca, Costiniu si Pivnicereasa au puterea in justitia romana n-ai sa vezi.
    Cit timp oamenii lui Iliescu din parlament se perpetueaza la putere, iar n-ai sa vezi.
    Cit timp biserica ortodoxa ramine tot retrograda si plina de putere asupra romanului credincis, iar n-ai sa vezi.
    Si, poate nu in ultimul rind, cita vreme romanii majoritari sunt refractari la orice gen de modernizare, n-o sa vezi.
    • +11 (13 voturi)    
      Un pas mic pentru (Vineri, 30 septembrie 2011, 20:03)

      Lucifer [anonim] i-a raspuns lui MadameDuRecamier

      om dar un mare pas pentru romanime. Ai rabdare, nu se poate peste noapte .......
    • +3 (3 voturi)    
      Ce ai zis despre madama Pivniceru? (Sâmbătă, 1 octombrie 2011, 10:44)

      , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator] i-a raspuns lui MadameDuRecamier

      Hâc!
  • -3 (27 voturi)    
    Totul bine si frumos... (Vineri, 30 septembrie 2011, 19:24)

    felix [anonim]

    ... insa eu cred ca urmeaza comentariile gheilorzilor ca di ce se specifica persoane de sex diferit :))) cu aceleasi argumente expirate bineinteles.
  • +21 (25 voturi)    
    greata de judecatori (Vineri, 30 septembrie 2011, 20:00)

    lasati-neq [anonim]

    si eu care credeam, dupa titlul pus, ca impuscati niscavai judecatori spagari ce dau drumul la criminali..
    vax albina... cu judecatori criminali, interlopi si mafioti.. poti sa schimbi jde'mii de coduri.. degeaba... tot bercea face legea.
    • +16 (16 voturi)    
      cod (Vineri, 30 septembrie 2011, 21:03)

      nelu [anonim] i-a raspuns lui lasati-neq

      te referi la codul penal, aici este vorba de codul civil.
  • +14 (14 voturi)    
    Viata lunga vechiului Nou Cod Civil (Vineri, 30 septembrie 2011, 23:25)

    speeder86me [anonim]

    Am avut onoarea ca in facultate sa beneficiez de parerile si discursurile, acestor Profesori care au lucrat la noul Cod Civil - incepand cu prof. Boroi, conf. Popescu, conf. Baias, si altii.
    In mare, lumea s-a schimbat mult de acum 140 ani, insa dreptul civil va opera mereu cu doua mari institutii: Proprietatea si binomul Creditor-Debitor
    Multe institutii isi vor pastra continuitatea, altele vor fi reformate, altele vor fi introduse - e un progres de care nici traditionalistii sau conservatorii nu trebuie sa se teama - si credeti-ma ca sunt unul dintre ei .
    Viata lunga Noului Cod Civil
    • 0 (2 voturi)    
      I-auzi una ... ilustrul "Flavius Baias" (Sâmbătă, 1 octombrie 2011, 11:28)

      elisa [anonim] i-a raspuns lui speeder86me

      ... poate vei dori sa-l intrebi pe "ilustrul" Baias cit era cotizatia pentru a trece examenul la Institutul de magistratura .
      Acest ilustru e ruda cu Stoica ex min de Justitie
      Deci astfel de oameni au lucrat la noul cod ..
  • +29 (33 voturi)    
    Ne-am scos (Vineri, 30 septembrie 2011, 23:28)

    Ferari [anonim]

    E ca si cum i-as spune sotiei mele, care are permis de conducere auto de 10 ani, dar care e antitalent nativ la volan si nu a condus in total mai mult de 20-30 de ore de cand are carnet, ca de maine o sa-i retrag Clio-ul si o revolutionez cu un Ferari. Sunt aproape sigur ca tot cu metroul va merge la serviciu.

    Nu ma intelegeti gresit, ma bucur ca de la 1 octombrie vom avea un nou Cod Civil, dar ce judecatori o sa-l aplice?
    Oricat as fi impotriva argumentelor Olandei si ale Finlandei, un lucru e cert: avem o justitie nereformata, veche, putreda, plina de relicve corupte si cinice: stat in stat.
    In '89 trebuia sa incepem cu 2 lucruri simple:
    1. Legea Funeriu - am fi evitat astfel sa devenim tara cu cea mai mare densitate de idioti pe mp.
    2. Reformarea sistemului juridic, care sa fi continut un simplu amendament: daca se constata ca ai gresit, ca judecator, in cazuri grave (esti corupt), atunci iesi din magistratura si pierzi dreptul la pensie.

    Dar.... suntem plini de USL: dupa 20 de ani de distrugere PSD am ajuns in situatia sa ne uitam in gura a 2 palavragii, vorbe goale: ponta si antonescu, urmasi demni ai lui nastase si ... nu stiu al cui e antonescu; cred ca tot al lui nastase.
    • 0 (0 voturi)    
      Asta făcea o guvernare normală (Sâmbătă, 1 octombrie 2011, 8:55)

      Ana Armanca [utilizator] i-a raspuns lui Ferari

      Asta făcea o guvernare care urmărea interesul României. Numai că pentru cei care au ajuns după loviluţie la putere nu interesul naţional a avut prioritate, ci vinderea şi jefuirea ţării.
      • 0 (0 voturi)    
        Uni jefuesc tara si altii alte tari... (Sâmbătă, 1 octombrie 2011, 15:45)

        Dona [anonim] i-a raspuns lui Ana Armanca

        ...ca sa se recupereze?
    • +2 (2 voturi)    
      Ai dreptate (Sâmbătă, 1 octombrie 2011, 10:33)

      Cicci [anonim] i-a raspuns lui Ferari

      Ai dreptate in totalitate in ceea ce sustii, doar ca in final, la capitolul raspunzatori pentru situatia actuala, ALATURI de Nastase si hoarda lui, trebuiesc mentionati si Capitanul si echipajul. Au avut, totusi, catva ani buni in care puteau sa inceapa macar reformarea justitiei.
    • 0 (0 voturi)    
      Subscriu dar ai gresit ordinea (Sâmbătă, 1 octombrie 2011, 11:43)

      elisa [anonim] i-a raspuns lui Ferari

      pe primul loc
      1) e reforma sistemului juridic si ar trebui prevederi mult mai drastice pt judecatori, procurori,politisti care confunda justitia cu buzunarul propriu.
      Era mult mai bine cu un sistem de sorginte saxona, mult mai pragmatic decit sistemul francez total neperformant .Poate era greu la inceput dar acum nu mai aveam probleme si stiam ca lasam ceva bun generatiilor urmatoare .Asa ...

      2) sistemul fiscal/contabil in RO .Un talmes-balmes care ajuta "pescuitul" in ape tulburi . Nici la ora actuala guvernantii nostri habar nu au exact citi bani incaseaza si citi mai au de incasat de la contribuabili insa platesc ca nebunii.Iar daca stiu aceste aspecte si nu fac nimic inseamna ca sint incompetenti sau complici.

      3) sistemul de invatamint trebuia lasat asa cum era in 90 .Examene de admitere la liceu treapta I / II , +examen de admitere la facultate .
      Daca ai invatat materie e usor .Acum cine are note mari obtinute mai mult sau mai putin corect la desen, educatie ,fizica, geografie, istorie, abilitati practice..etc dar e plutist la fizica spre ex devine inginer sau medic etc.

      Insa un pas s-a facut cit de cit .Daca si la anul se va intimpla la fel atunci sintem pe calea cea buna
  • +2 (2 voturi)    
    noul cod - eventual modernizat (Sâmbătă, 1 octombrie 2011, 13:26)

    octavian capatina [anonim]

    Cred ca sintagma NOUL COD CIVIL este improprie, cineva nu stie ce e un cod civil, cineva nu stie istoria de cateva mii de ani ai codului civil. . . . ar fi un DEZASTRU sa avem un nou cod civil !!!!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Am inteles ca s-a schimbat dar...?? (Sâmbătă, 1 octombrie 2011, 20:30)

    calinsab [utilizator]

    De unde se poate descarca in intregime ma gandesc ca exista undeva pe de-a-ntregul ca doar suntem in secolul 21 in era internetului nu-i asa?


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică