​EXCLUSIV VIDEO Vlad Filat, premierul Republicii Moldova: Astazi s-a convenit reluarea negocierilor oficiale in format 5+2 pentru Transnistria

de Cristian Pantazi, Bety Blagu     HotNews.ro
Joi, 22 septembrie 2011, 11:51 Actualitate | Esenţial

Vlad Filat
Foto: HotNews.ro
Vlad Filat, premierul Republicii Moldova, a anuntat intr-un interviu pentru HotNews.ro ca astazi s-a convenit reluarea discutiilor oficiale in format 5+2 privind Transnistria, discutii stopate in 2006. Reamintim ca la Moscova a avut loc in cursul diminetii de joi o runda de consultari informale privind conflictul transnistrean, consultari la care s-a convenit deci reluarea oficiala a negocierilor sistate din 2006, in formatul Moldova, Rusia, Transnistria, Ucraina si OSCE, plus UE si SUA ca observatori.
  • Ramaneti pe HotNews.ro pentru a vedea in cursul zilei un interviu mai amplu cu Vlad Filat
Iata principalele declaratii ale premierului Moldovei:



  • Astazi la Moscova avem acest rezultat pozitiv. A fost facut anuntul ca negocierile oficiale reincep dupa o perioada foarte lunga. Din 2006 n-au mai avut loc negocieri.
  • Noi suntem pregatiti sa facem fata acestor negocieri. Agenda noastra este etapizata in timp, pe domenii
  • Cred ca este o noua etapa net superioara fata de ceea ce a fost pana acum si este o victorie inconstestabila a tuturor participantilor in acest proces complicat.
  • Pe parcursul acestor doi ani de zile am depus eforturi si sunt foarte recunoscator diplomatiei moldovenesti
  • Au fost eforturi mai ales pentru internationalizarea discutiilor
  • Am reusit sa ridicam discutiile la nivelul celor care iau deciziilor, nu la cel de experti sau la cei care aplica deciziile
  • Eu cu Smirnov m-am intalnit de patru ori. Nu au fost intalniri usoare sau confortabile. Nu este usor sa mergi in propria tara printre masini blindate. Dar, am mai spus asta, sunt gata sa ma duc si pe Luna daca acest lucru ajuta la solutionarea conflictului si la reintegrarea tarii, la reintegrarea oamenilor.

Informatii de context despre conflictul transnistrean:

- Delegatia Republicii Moldova la discutiile informale din Moscova a fost condusa de vicepremierul pentru Reintegrare, Eugen Carpov

- Pe 2 septembrie 1990 a fost proclamata Republica Moldoveneasca Nistreana. La 25 august 1991, sovietul suprem al RMN a adoptat declaratia de independenta a noii republici. Pe 27 august 1991, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Declaratia de Independenta a Republicii Moldova, al carei teritoriu cuprindea si raioanele din stanga Nistrului. Parlamentul moldovenesc a cerut guvernului URSS "sa inceapa negocierile cu guvernul moldovenesc cu privire la ocupatia ilegala a Republicii Moldova si retragerea trupelor sovietice de pe teritoriul moldovenesc".

- Dupa ce Moldova a primit statul de membru al ONU (2 martie 1992), presedintele moldovean Mircea Snegur a autorizat o interventie militara impotriva fortelor rebele care atacasera posturi de politie loiale Chisinaului de pe malul estic al Nistrului. Rebelii, ajutati de trupele sovietice, si-au consolidat controlul peste cea mai mare parte din zona disputata.

- La 21 iulie 1992 a fost semnat un acord de incetare a focului.

- Chiar si dupa incetarea focului, Rusia a continuat sa ofere regimului separatist sprijin militar, politic si economic.

- In Transnistria stationeaza si acum trupe ale Armatei a 14-a ruse, in ciuda obligatiilor asumate de Rusia la summit-urile OSCE din 1999 si 2001.(informatii Wikipedia si surse oficiale din Republica Moldova)

- Negocierile in format '5+2' au fost intrerupte in februarie 2006, la cateva luni dupa initierea lor























3729 vizualizari

  • +8 (12 voturi)    
    Unire (Joi, 22 septembrie 2011, 12:06)

    bogdan [anonim]

    Urmeaza UNIREA cu Romania
    • +1 (1 vot)    
      il cheama Vladimir (Vineri, 23 septembrie 2011, 8:43)

      Ed___ [anonim] i-a raspuns lui bogdan

      il cheama Vladimir Filat in buletin, si nu Vlad Filat

      isi spune Vlad ca sa para mai "european" si desi a facut studii la Iasi, este foarte anti-roman, anti-Romania
  • +7 (11 voturi)    
    . (Joi, 22 septembrie 2011, 12:10)

    radukku [utilizator]

    Toti stiu ca Transnistria e folosita de rusi pentru controlul si influentei asupra Moldovei. Insa observ ca putini isi dau seama in ce ar consta reintegrarea Transnistriei intr-un stat unitar sau macar relaxarea relatiilor. Aceasta fasie va fi folosita un cal troian cu vreo 400 mii de alegatori care vor vota in proportii de peste 90% cu comunstii. O societate spalata pe creier, fara trecut, fara viitor.
    Rusii au pierdut din influenta politica asupra RM. Singura sansa pentru a-si reincorona agentii secreti din PCRM este reincluderea transnistrienilor in bazinul electoral al Moldovei.
    Sper ca politicienii pro-europeni moldoveni nu sunt atat de prosti (sau platiti de ex-KGB) sa pice intr-o capcana evidenta.
    • +5 (11 voturi)    
      asta nu inseamna ca trebuie sa renunti (Joi, 22 septembrie 2011, 12:31)

      dumil [utilizator] i-a raspuns lui radukku

      tu ai senzatia ca maine vorbesc si poimaine se integreaza transnistria in moldova?!
      procesul asta o sa dureze poate la fel de mult ca si cel de integrare a moldovei in UE, in acel moment nu cred ca vor mai fi multi moldoveni sa voteze comunstii.
      Pe de alta parte uiti ca acolo este un regim dictatorial! chiar crez ca daca scapa liberi vor vota tot comunistii?! vor fi, dar nu mai mult de 50-60%. In plus transnistria reprezinta 10% din moldova.
      Si fii sigur ca odata cu integrarea in moldova multi rusi de acolo vor pleca in rusia ;)

      oricum, lumea e constienta de pericolele care le poate aduce transnistria, dar ma bucur ca nu se renunta la ea. Nu uita ca transnistria a fost dat la schimb cu bugeacul, care a fost dintotdeauna pamant moldovenesc, in nici un caz nu trebuie renuntat la ea.
      • +5 (7 voturi)    
        . (Joi, 22 septembrie 2011, 12:57)

        radukku [utilizator] i-a raspuns lui dumil

        Da, integrarea se va face in etape. Incepand, ipotetic, cu dreptul guvernului Moldovean sa deschida, cand vor fi alegeri, sectii electorale pe teritoriul transnistrian.
        Transnistrienii sunt undeva pe la 15% din populatia RM. Dar comunistii nu au nevoie de 15% pentru a fi majoritari, nici macar de 10%. Ci de doar 5% in plus. Deci, chiar si cu procentele avansate de tine comunistii ar ajunge majoritari fara sa ridice un deget, cu dreptul de a pune guvernul.
        In contextul in care alegerile parlamentare anticipate sunt iminente si posibil sa se desfasoare in 2012, coroborate cu alegerile din Transnistria din acest an, putem vedea chiar si legati la ochi care e scopul reluarii negocierilor 5+2. Este o manevra din partea rusilor, care daca va avea succes este posibil sa devieze pentru totdeauna aspiratiile europene ale moldovenilor.
        Apropo, te inseli cu procentul de 50-60% al transnistrienilor care ar vota comunistii. Gagauzii voteaza in proportie de 70-80% si nici nu sunt atat de spalati pe creier.
        • +2 (2 voturi)    
          nu se va intampla prea curand (Joi, 22 septembrie 2011, 14:06)

          dumil [utilizator] i-a raspuns lui radukku

          nu inteleg de unde gandirea asta pe termen scurt cat vorbim de tari (si nu de persoane) si de rusia, si de un coflict care dureaza de peste 20 de ani, in care nu s-a avansat aproape deloc!?
          cu siguranta nu se va integra in urmatorii 5 ani.

          daca privesti mai departe la o eventuala reunificare a romaniei cu moldova cat de mult crezi ca vor conta cei 400.000 de transnistreni!?
          • +1 (3 voturi)    
            Vox populi, vox dei (Joi, 22 septembrie 2011, 19:34)

            Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui dumil

            Transnistrenii nu-si doresc sa faca parte decit din Federatia Rusa. Au avut referendum pe tema asta si au votat 97% impotriva Moldovei. Liderii basarabeni nu-si dau seama pe ce lume traiesc.

            Daca prin absurd transnistrenii ar mai fi vreodata cetateni ai Moldovei, ai Romaniei sau ai UE, ar creea probleme mari majoritatii. Sa-i lasam in Federatia Rusa, acolo unde le sint fratii.
            • 0 (2 voturi)    
              fara viziune (Vineri, 23 septembrie 2011, 12:24)

              dumil [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

              fara supararea dar nu cred ca mi-ai citit postul,
              - acolo e un regim dictatorial, orice sondaj va da dreptate regimul in ptoportie de 90+%
              - multi rusi vor pleca in rusia in cazul unei unificari cu moldova.
              - marea majoritaea a spionilor rusi infiltrati in romania au fost introdusi imediat dupa raboi, cand rusia controla militar politic romania, nu e cazul acum, du-ti face to griji pt aia 400.000 de transnistreni, nici macar nu vorbesc romana multi din ei.
    • +3 (9 voturi)    
      Transnistria dauneaza Romaniei (Joi, 22 septembrie 2011, 12:39)

      MP [anonim] i-a raspuns lui radukku

      Ai dreptate, Moldova are sanse de a se apropia de Romania doar daca renunta la Transnistria.

      O Moldova cu Transnistria integrata va fi mult mai aproape de Moscova chiar decat este acum. Nu cred ca ne dorim acest lucru.

      Recomand tuturor sa studieze problema, profilul populatiei din acea regiune si optiunile lor politice si apoi sa decida ce ar fi folositor Romaniei.
      • +3 (7 voturi)    
        si eu (Joi, 22 septembrie 2011, 12:51)

        sabo [utilizator] i-a raspuns lui MP

        va recomand sa fiti mai patriot si ..sa in cercati sa urmariti interesul TUTUROR ROMANILOR!
      • +1 (5 voturi)    
        . (Joi, 22 septembrie 2011, 13:02)

        radukku [utilizator] i-a raspuns lui MP

        Transnistria nu este (inca) o cauza pierduta. Sunt impotriva reintegrarii acestei fasii de teritoriu in componenta RM atat timp cat comunistii moldoveni au peste 20% din electorat. Daca in urmatorii 5 ani comunistii nu ajung sub 20% inseamna ca Transnistria nu trebuie reintegrata sub nicio forma in componenta RM, cel putin nu in urmatoarele doua decenii.
  • +4 (4 voturi)    
    renuntam la Transnistria pt Ismail & Bucovina de N (Joi, 22 septembrie 2011, 20:10)

    Cliff [anonim]

    Sa fim seriosi, Transnistria nu a fost teritoriu romanesc. Trebuie sa folosim aceasta regiune doar ca moneda de schimb pentru zonele istorice romanesti, si anume Bucovina de Nord si regiunea Ismail (acum parte a Ucrainei).
    • 0 (0 voturi)    
      visezi frumos (Vineri, 23 septembrie 2011, 12:19)

      dumil [utilizator] i-a raspuns lui Cliff

      pai da, dar ca apoi sa negociezi sa zicem bucuvina de nord, ai nevoie de transnistria mai intai sa fie a ta, altfel cum s-ar zice vinzi pielea ursului din padure;).
      in plus de asta, tre sa fie de acord si ukraina, iar asta se va intampla doar in cazul in care va fi acceptata in ue, si numai daca la acel moment in viitor romania va avea un cuvant de spus in UE pt a putea face loby.

      Ia-ti gandul de la bugeac, aceea e zona strategica pt ukraina, nu va renunta la ea decat in caz de razboi.
      • +2 (2 voturi)    
        si totusi ... trb sa se poata...!!! (Vineri, 23 septembrie 2011, 15:56)

        patriot [anonim] i-a raspuns lui dumil

        Oridecateori se iveste ocazia, revin cu acest comentariu pe Hotnews,...
        ...anume, ideea de a realiza un schimb teritorial cu Ucraina este cel mai bun lucru, a r fi ideal!
        ...ptr ca, da!, Transnistria nu ne-a apartinut niciodata, dupa cum nici Bucovina de Nord nu a apartinut niciodata Ucrainei,...

        Acum, ideea e in felul urmator: inr-adevar, nu poti sa dai la schimb pielea ursului din padure,...iar contextul e complicat in prezent;
        ...problema este ca Ucraina nu ar prea face schimb de teritorii nici daca Transnistria ar reveni, sub o forma sau alta, in componenta Rpb. Md.
        Transnistrenii insisi trb sa decida oarecum, iar ei doresc mai mult Rusia decat Ucraina!; apoi Ucraina si Rusia au un diferend teritorial privind Estul Ucrainei, in majoritate rusesc!, la care se adauga si problema Crimeei!

        In ceea ce priveste un eventual schimb de teritorii, daca nu putem primi la schimb toata Bucovina de Nord, atunci, un schimb echitabil, ar insemna... kmp ptr kmp!

        Am facut o socoteala care poate fi lesne facuta de oricine, avand in vedere datele de pe wikipedia,...
        ...anume: cele 5 raioane din Transnistria, reprezinta un teritoriu aproape perfect egal ca suprafata!!! cu 5 raioane din Ucraina, majoritar romanesti, anume: Herta, Novoselita, Hlyboca si Storojinet, in Bucovina de Nord, respectiv raionul Reni, in sudul Basarabiei! Tot Bugeacul nu-l vom primi noi niciodata, ptr ca sunt interesele economice si comerciale: platoul continental cu resursele, plus o iesire cat mai mare la M Neagra si eventual la Dunare...!

        Ucraina ar trb convinsa la un asemenea schimb intrucat in Transnistria se gaseste o importanta infrastrucuta militara si energetica!
        Deasemenea, d p nostru d vd, al romanilor, s-ar reface exact harta etnica a romanismului!!!!

        Cautati pe wikipedia: Romanians si veti vedea ca in acest fel s-ar reface aceasta harta etnica, aproape in totalitate, poate numai romanii din Banatul sarbesc ar mai trb integrati! Si aspectul teritorial al Romaniei ar fi altul!
  • 0 (0 voturi)    
    comentariu (Vineri, 23 septembrie 2011, 11:30)

    Eduard Calinescu [anonim]

    Mie nicisdata nu mi-a placut formatul asta "5+2" din care lipseste Romania, chiar si inclusa in randul "observatorilor" din UE. De ce dar Ucraina si Rusa nu fac parte din CSI in acest format si merg separate? De ce nu se incluge GUAM-ul ca alternativa la CSI? Sincer nu cred ca "negocierile" lui Filat vor aduce ceva rezultat - va fi doar o noua intindere la nesfarsit a solutionarii conflictului artificial creat de Federatia Rusa.

    Negocierile, dupa mine, ar fi fost corecte sa fie purtate direct intre R. Moldova si Federatia Rusa ca putere direct implicata si de care Smirnov asculta in pozitie de drepti. Nu este bine de pus la nivel de egalitate R. Moldova cu statul fantoma "transnistria" (nerecunoscut de nimeni). Conflictul se va rezolva atunci cand SUA va fi direct interesata sa se aseze la masa negocierilor in aceasta problema cu F. Rusa. Pana atunci ar trebui sa nu ne facem iluzii.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi