Academia Romana va face modificarile solicitate de mai multe organizatii. Noul DEX va consemna "caracterul peiorativ" al cuvintelor "tigan" si "jidan"

de Alina Neagu     HotNews.ro
Marţi, 20 septembrie 2011, 13:32 Actualitate | Esenţial

Academia Romana va face modificarile solicitate de mai multe organizatii si institutii pentru cele doua cuvinte pe care acestea le considera jignitoare la adresa etniei rome si evreilor, intr-un nou tiraj al Dictionarului Explicativ al Limbii Romane, a declarat pentru Mediafax Marius Sala, vicepresedinte al Academiei  si director al Institutul de Lingvistica "Iorgu Iordan - Alexandru Rosetti".

Agentia de Dezvoltare Comunitara "Impreuna" a transmis o scrisoare deschisa Institutului "Iorgu Iordan-Al. Rosseti" prin care ii solicita sa respecte recomandarea facuta de Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii  in ceea ce priveste rectificarea definitiei cuvantului "tigan" in Dictionarul Explicativ al Limbii Romane, editia a II-a din 2009.

  • ONG-uri: Cuvantul "tigan", considerat ofensator

"Va solicitam sa luati masuri pentru a rectifica imediat definitia cuvantului <tigan>, dupa cum urmeaza: sa consemnati caracterul peiorativ al cuvantului <tigan> atunci cand acesta din urma este folosit pentru a denumi o persoana care apartine minoritatii rome si sa specificati ca folosirea acestui cuvant nu este recomandata deoarece este considerat ofensator (discrimineaza impotriva minoritatii rome), sa consemnati caracterul peiorativ sau depreciativ pentru epitetul de la punctul 3 din definitia cuvantului <tigan>, care in prezent apare: <Epitet dat unei persoane cu apucaturi rele>, sa definiti minoritatea nationala in dreptul cuvantului <rom>, care va deveni astfel termenul de referinta (termenul principal) in locul cuvantului <tigan>", se arata in scrisoarea transmisa de Agentia "Impreuna", alaturi de alte 15 organizatii din Romania, directorului Institutului de Lingvistica "Iorgu Iordan - Alexandru Rosetti" Marius Sala si, spre instiintare, presedintelui CNCD Csaba Ferenc Asztalos.

"Pastrarea situatiei actuale in ceea ce priveste definirea cuvantului <tigan> perpetueaza promovarea unor atitudini cu caracter profund discriminator si degradant de catre cea mai inalta institutie de cultura a statului cu rol formator. De aceea, intelegem sa urmam caile legale in fata instantelor competente, in cazul in care situatia nu va fi remediata intr-un termen rezonabil", se arata in incheierea scrisorii semnate de Gelu Duminica, director executiv, Agentia pentru Dezvoltare Comunitara "Impreuna".

Solicitarea este sustinuta si de Asociatia Culturala "Amphitheatrrom", Asociatia Divers Targu Mures, Centrul de Resurse pentru Participare Publica - CeRe, Centrul Romilor pentru Politici de Sanatate Sastipen, Centrul "Step by Step" pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala, Centrul Parteneriat pentru Egalitate, ECPI - Centrul Euroregional pentru Initiative Publice, Fundatia Soros Romania, Guvernul Romaniei Departamentul pentru Relatii Interetnice - Marko Attila, presedinte, Institutul Intercultural Timisoara, Liga Proeuropa, Policy Center for Roma and Minorities - Valeriu Nicolae, Presedinte, Roma Education Fund Budapesta, Centrului pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului din Romania, Urbanplan, Alina Kovacs - coordonator programe, Fundatia Soros Budapesta, Cosima Rughinis - conferentiar universitar Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala - Universitatea Bucuresti si Istvan Haller - secretar de stat Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii.

  • "Jidan", insulta la adresa evreilor

Pe de alta parte, pe 8 august, Centrul pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului din Romania (MCA Romania) a solicitat Institutului de Lingvistica "Iorgu Iordan-Al. Rosetti", din cadrul Academiei Romane, sa schimbe din Dictionarul Explicativ al Limbii Romane definitia cuvantului "jidan", considerat insultator la adresa evreilor, si sa specifice clar ca este vorba de un termen peiorativ.

Potrivit scrisorii trimise atunci de Centrul pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului din Romania, in DEX, editia din 1998, termenul "jidan" era definit ca "un cuvant popular si peiorativ". In DEX, editia a II-a din 2009, termenul "jidan" a fost redefinit si prezentat publicului larg ca un cuvant "familiar" care poate fi folosit in loc de cuvantul "evreu".

In raspunsul Academiei Romane la aceasta scrisoare se spunea: "In editiile viitoare ale tuturor dictionarelor elaborate de Institutul de Lingvistica, sub egida Academiei, vom include indicatii care sa nu lase loc unor interpretari discriminatorii, adoptand formulari de tipul <cu sens peiorativ, nerecomandat>. In ce priveste corectarea imediata, fara intarziere si in mod permanent a definitiei cuvantului <jidan>, tot ce putem face este sa publicam o nota explicativa in media sau pe internet". Atunci, reprezentantii Institutului de Lingvistica "Iorgu Iordan - Al. Rosetti" au mai spus ca urmatoarea editie a DEX este preconizata sa apara in 2014, in conformitate cu planul de cercetare al Institutului de Lingvistica.

Totusi, Centrul pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului din Romania a considerat ca raspunsul Academiei Romane nu este multumitor. Astfel, intr-o adresa transmisa ulterior Academiei Romane - Institutului de Lingvistica "Iorgu Iordan-Al. Rosetti" si in atentia academicianului Marius Sala, MCA cerea explicarea "sensului rasist si antisemit" al termenului "jidan": "Definirea acestui cuvant numai ca un cuvant cu <sens peiorativ si nerecomandat>, asa cum ati propus in raspunsul dvs. catre noi, omite efectele distructive pe care cuvantul <jidan> le-a produs in vremurile in care el a fost adoptat, la nivel national si formal, ca o alta denumire, familiara, pentru <evreu>. Aceasta denumire reprezenta atunci, si reprezinta astazi, negarea propriei noastre umanitati. In aceste conditii, exprimand din nou aprecierea noastra pentru raspunsul dumneavoastra prompt, va solicitam ca, in corectarea neintarziata a definitiei cuvantului <jidan>, sa tineti seama de opinia noastra, cei care in Romania inca suntem numiti <jidani> si care, in acest moment, si pe fondul actualei definitii a cuvantului ᅡjidanᅡ, intampinam dificultati in a ne regasi si apara dreptul la demnitate in tara noastra", se mai spunea in adresa MCA Romania din 16 august.


Citeste mai multe despre   






















3726 vizualizari

  • +27 (29 voturi)    
    demers inutil (Marţi, 20 septembrie 2011, 13:51)

    bbk [anonim]

    banuiesc ca in 10-20-30 de ani, urmatorul cuvant jignitor si peiorativ va fi rom, sau rrom, sau cum vor sa il numeasca acum.

    mai bine ar face aceste ONG-uri ceva sa ii educe pe respectivii minoritari, cum s-or numi ei, astfel incit sa se integreze intr-o societate, si sa scada numarul de infractiuni si fapte antisociale care au dus la asocierea denumirii lor cu chestii urate si penale.
    • +6 (8 voturi)    
      banii viata sau mustata (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:44)

      pipipiurae [anonim] i-a raspuns lui bbk

      eu as propune tuturor ong-urilor care se ocupa de tema asta a tiganilor sa deschida un cont la o banca comerciala si sa puna mana de la mana toate donatiile + ce mai cersesc cei in cauza si sa-si cumpere rapid vreo cateva insulite de la greci, si sa-si constituie ei acolo un stat numai al lor. daca nu vor grecii sa-si vanda insulele, sunt sigur ca se va gasi undeva un petic de pamant numai pt ei. ca sa nu fiu rau si sa zic ca si sub. pamant.
      • +3 (5 voturi)    
        Schimbarea atitudinii tiganesti ! (Marţi, 20 septembrie 2011, 15:38)

        vamaiot [anonim] i-a raspuns lui pipipiurae

        Popoarele din estul europei au cunoscut o atitudine obrasnica din partea etniei tiganesti, printr-o agresivitate sociala mohnita: lipsa educatiei a generat indiferenta fata de munca cinstita, iar lipsa muncii a generat acte antisociale !

        Cu parere de rau o spun ca societatea romaneasca a suferit in urma actiunilor intradevar individuale ale membrilor tigani, iar libertatea de care au profitat in chip salbatic in 20 de ani de democratie au pornit si mai multe aversiuni tacite impotriva lor !

        Daca impotriva evreilor, societatea romaneasca nu a avut niciodata o intentie dendentioasa chiar folosind cu amicitie termenul jidan, apelativul tigan va ramane pentru eternitate drept denumirea pe care fostii nomazi au avut-o pana la confuzia voita si tentativa de furt al identitatii nationale romanesti !

        Modificarile trebuie sa fie de perceptie, nu semantice ca sa aibe un efect !
        • +4 (4 voturi)    
          Well ... dictionare rescrise de ONG-uri ! (Miercuri, 21 septembrie 2011, 8:47)

          Mitica (Palarierul) [anonim] i-a raspuns lui vamaiot

          Well ... dictionare rescrise de ONG-uri !

          Dictionarul este un instrument de lucru lingvistic, care trebuie sa capteze cat mai veridic intelesurile limbii vii, asa cum este ea, nu cum vor sa o redefineasca diverse ONG-uri, grupuri de latrai, si alti pseudo-specialisti si "semidoctori" in semiotica si studiul limbiilor moarte si vii.

          Se pare ca gudurismul politic este ridicat la nivel de politica stiintifica de Academia Romana, tributara tampeniei proletcultiste.

          Sa nu uitam ca boii astia au modificat modul de scriere al unor diacritice in limba romana pentru a fi pe placul lui Stalin.

          Din acest motiv - nu cred o iota din impactul presupus al schimbarilor facute sub presiunea unor grupuri de lingai si politruci in dictionarul academiei.

          Noi vorbim limba asa cum este ea, vie, nu cum o scriu KaKademicienii.

          Salut jupanilor!

          "Patria si Dreptul Meu!"
          .
    • 0 (4 voturi)    
      Ba eu cred ca e util (Marţi, 20 septembrie 2011, 15:44)

      Nelu [anonim] i-a raspuns lui bbk

      Ii va inspira, de exemplu, pe francezi sa modifice si dictionarul Academiei lor. La rubrica "Roumain".
  • +11 (13 voturi)    
    nu inteleg... (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:02)

    lady_c [utilizator]

    mie mi se pare ca ne facem mult prea multe probleme si prea mult tam tam ...
    tigan - este cuvantul cu care se definesc si ei intre ei! este pur si simplu o etnie!
    presupun ca urmeaza redefinirea cuvantului 'negru' sau 'alb' sau cine mai stie ce!!!
    • +5 (7 voturi)    
      nu inteleg... (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:20)

      acru [anonim] i-a raspuns lui lady_c

      parcala negri le zice afro-americani , sale zica si la tigani indo-rromi
      • +2 (4 voturi)    
        propunere (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:46)

        minime [anonim] i-a raspuns lui acru

        Ar trebui ca tiganii sa se numeasca de acum incolo "romani" ca probabil mai sunt 2-3 persoane in europa care mai stiu sa faca distinctia intre "rom" si "roman" si ii discrimineaza.
        • +3 (5 voturi)    
          ... (Marţi, 20 septembrie 2011, 18:43)

          romtelecom [anonim] i-a raspuns lui minime

          Academia ar trebui sa interzica folosirea inadecvata a cuvintelor rom, romani. Primul pentru ca rom este o bautura si nu o nationalitate, iar al doilea pentru ca este la un accent diferenta de denumirea natiei ce locuieste aceasta tara.
          Ne meritam soarta!
    • +1 (3 voturi)    
      BOU (Marţi, 20 septembrie 2011, 16:51)

      jenel [anonim] i-a raspuns lui lady_c

      propun analizarea caracterul peiorativ al cuvintelor: BOU, MAGAR, GUZGAN, IDIOT, MASCARICI, ANIMAL...etc.
      Cum domnule sa jignesti boul asemanandul cu un om sau sa spui ca omul este un animal???
    • +5 (5 voturi)    
      si care va fi soarta? (Marţi, 20 septembrie 2011, 18:29)

      naiv [anonim] i-a raspuns lui lady_c

      in DEX a urmatoarelor expresii: muschi tiganesc, salata tiganeasca, otel tiganesc? Romanta cu "pianul negru ca tiganul" va fi modificata? Proverbul cu "mai lasa tiganul, mai da jidanul" va fi sters din carti? Se va schimba numele Tiganiadei lui I.B.Deleanu? Vor impune ONG in cauza si schimbarea DEX francez "tzigane", a DEX german "zigeuner", a DEX rusesc "tigan", etc??? Gogomanition, va ! zise Nea Iancu catre ONG!
  • +13 (15 voturi)    
    o prostie (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:13)

    bogdan [anonim]

    Brusc, dupa sute de ani, cuvantul "tigan" e ofensator? Ei chiar sunt tigani, nu rromi. Asta e o denumire pe care ei si-au luat-o ca sa scape de stigmatul de hoti/ inselatori (desi nu toti tiganii sunt asa) si sa fie confundati cu romani.
    Pana la urma "tigan" e o insulta doar daca ii este adresat unei persoane care nu este tigan. Pana si ei intre ei, tot tigani isi spun.
  • +12 (14 voturi)    
    Sariti romani si aparati tara noastra! (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:14)

    Tudor [anonim]

    Da nu exista nici o organizatie care sa apere drepturile romanilor adevarati in tara asta? Sau trebuie sa emigram cu totii, si sa lasam tarisoara noastra pe mina tuturor fanariotilor?
    Astia de la academie iau bani de la regele Cioaba si de la imparat sau de la romanii platitori de taxe, ca nu am auzit ca vre-un tigan sa plateasca ceva la statul acesta, ROMANIA!
  • +11 (13 voturi)    
    tigan = etnie, rom = bautura spirtoasa (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:14)

    io [anonim]

    Poa' sa scrie ei ce vor in dex, pentru mine tiganul tot tigan ramane, degeaba incearca astia sa-i scoata imaculati.

    Nu schimbi produsul inlocuind ambalajul.
  • +14 (16 voturi)    
    si romanii ar trebui sa se numeasca ... prosti (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:15)

    Bogdan [anonim]

    As zice ca e o tiganie, dar as jigni asa ca o sa zic ca e o ROManie, iar placinta sau costita nu mai e tiganeasca ci ROManeasca, poezia nu va mai fi Tiganiada ci ROManiada ...
    Mai ramane acum sa schimbam denumirea de ROMan in PROSTI si totul e perfect !
    Si asa nici noi nu o sa mai stim diferenta intre ROM si ROMan, ROManesc, ROMani (limba sau poporul...) etc
  • +10 (12 voturi)    
    istorie (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:17)

    gepeto [utilizator]

    Cand au aparut tiganii in Europa ca popor pasnic nomad li s-a dat acest nume si la timpul respectiv nu avea nimic peiorativ in el. Ulterior membrii acestui popor si-au dat in petic nu numai pe teritoriul actual al Romaniei ci peste tot in Europa, astfel ca individual cat si colectiv au devenit simbolul a ceva urat, mincinos, hot etc., iar denumirea de tigan a capatat un sens peiorativ. Exact ce spunea si bbk, mai devreme sau mai tarziu orice denumire-si vor lua tiganii, daca nu-si schimba modul de a fi vor ajunge sa-i dea o nota peiorativa. Reprezentantii tignilor care au infiintat ONG-uri si manaca banii statului si ai UE sunt un exemplu de comportament tipic tiganesc. Ei nu folosesc banii pentru educarea etnicilor lor ci lupta pentru ca acestia sa fie acceptati de societatea moderna exact asa cum sunt ei.
  • +9 (11 voturi)    
    un demers util (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:17)

    adi [anonim]

    Si daca nu va mai fi specificat sensul peiorativ in DEX nu se va mai utiliza?
    Sensul peiorativ l-am invatat probabil inainte de a sti sa citesc.
    Dar sa vedem si partea buna a lucrurilor. Se vor putea folosi aceste cuvinte fara a mai putea fi acuzat cineva ca le foloseste in sens peiorativ.
    Poate asa vom incetini tendinta de a se folosi in sens peiorativ cuvantul "român".
  • +12 (14 voturi)    
    NOI ii discriminam ?! Si altceva, ce mai vor ? (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:18)

    Ritzi Pitzi [utilizator]

    Urmatorul pas sa-l faca la CEDO si sa oblige restul tarilor sa modifice in dictionarele proprii numele etniei, sa nu mai auzim de gypsy, gitan, gitano, cingani, zigoener, zigeuner....

    Daca in Romania li se spune romi, atunci:
    - in Franta sa li se spuna franci (ca si asa au trecut la euro)
    - in Italia - itali
    - in Spania - espi
    - ...

    Ofensa si-au creat-o singuri prin limbaj si comportament, ba mai rau, au exportat-o in numele Romaniei, de am ajuns sa fim bagati toti in aceeasi oala.

    Academia asta face ce vrea ea, sau mai face si niste sondaje de opinie ca sa vada daca suntem si noi de acord ?

    Iar daca se consfinteste sensul peiorativ al cuvantului "tigan" (cu derivate) inseamna ca pot fi dat in judecata pentru insulta daca ma adresez celui care incearca sa ma buzunareasca in tramvai : "Ia mana, tigane, ca ti-o rup !" ?
  • -1 (5 voturi)    
    Hidade (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:19)

    Moldo [anonim]

    pai hai sa punem in lista si cuvantul "moldovean"...ce ziceti?
    • -2 (4 voturi)    
      S-a pus deja (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:52)

      MM [anonim] i-a raspuns lui Moldo

      Deja a fost pus la peiorative cuvantul "Valah" !
      Asa ca nu putem pune si moldovean si ardelean , e prea mult!
      • +1 (1 vot)    
        etimologie (Marţi, 20 septembrie 2011, 16:29)

        acasa1284285656193 [utilizator] i-a raspuns lui MM

        In Cehia,termenul de valah ii desemneaza pe...italienii de azi.In Evul Mediu timpuriu,atunci cand ciobanii protoromani au
        ajuns cu turmele lor prin partile sudice ale actualei Republice cehe,ei au fost socotiti ita-
        lieni deoarece autohtonilor li s-a parut ca noii veniti vorbeau italiana!Chiar si in ziua de azi,mai exista localitati care au in titulatura lor un derivat de la cuvantul valah.Daca aveti norocul sa vizitati aceasta frumoasa si civilizata tara,nu ocoliti orasul Valasske Mezirici
        cu splendidul lui muzeu al satului,unde veti avea supriza unei asa zise vizite in Maramuresul istoric romanesc!
      • 0 (0 voturi)    
        catre Moldo si MM............. (Vineri, 1 martie 2013, 23:33)

        oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui MM

        terminati cu insultele reciproce........
  • +8 (10 voturi)    
    cioban sau taran (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:22)

    bnd [anonim]

    Draga Academie,

    Va rog sa schimbati si "taran" in agricultor apoi "cioban" in crescator de oi ... pentru ca si acestea sunt cuvinte peiorative care deranjeaza anumite categorii de oameni (adavaratii tarani si adevartii ciobani)
  • +8 (10 voturi)    
    Schimbari (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:28)

    Mircea [anonim]

    Bun, si "muschi tiganesc" cum e? E peiorativ pentru muschi? Cum o sa spunem?
    Se vede treaba ca termenul de "tigan" este peiorativ cand se refera la tigani. Cand il utilizam pentru alte substantive (muschi, dans, port etc) atunci ni se pare firesc.
  • +4 (6 voturi)    
    Nu asta era butonul (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:35)

    dorin bretan [anonim]

    ONG urile puteau sa sustina ca Roman nu este egal cu tigan (rrom) . Sau sa oblige rromii sa-si schimbe comportamntul sa n u-i mai faca lumea tigani. Daca academia romana a spus sa scriem cu i din a , am scris. SI? Suntem mai bine vazuti in lume din cauza asta ? Mai bine s-ar interzice ,, decat " unele expresii agramaticale.
  • +4 (6 voturi)    
    Rugaminte (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:37)

    Vizitiul [utilizator]

    Sa consemnati acest "caracter peiorativ" si la cuvantul Roman, nu de alta dar asta vom ajunge in ritmul asta!
  • +7 (9 voturi)    
    tot aia (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:48)

    marius__ [utilizator]

    inseamna ca de acum vom zice asa:
    - te ţigăneşti = te rromeşti
    - ţigănie = rromie
    - ţigăneală = rromeală
    - ţiganizaţi = rromizaţi
    chiar daca schimba forma cuvantului nu vor putea schimba sensul lui. Sensul poate fi schimbat doar de tigani.
  • +5 (7 voturi)    
    Rom (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:55)

    AT [anonim]

    In douazeci de ani acest cuvant care nu exista in limba romana a fost introdus prin indicatii de sus. Acum devine obligatoriu tot prin indicatii de sus. Cineva sa le explice celor de la Academie ca nu asa evolueaza o limba
  • +4 (6 voturi)    
    Lobby (Marţi, 20 septembrie 2011, 14:58)

    id [anonim]

    Idea e ca cei care au obtinut aceste modificari au stiut sa faca lobby.
    Din partea romanilor care se opun si isi iubesc limba asa cum e ea vorbita acum nu am vazut nici o organizare (tipic!). Ia sa se blocheze intrarea domnilor in Academie vreo 2 saptamani de catre protestatari cu pancarde; sa se faca dezbateri TV, marsuri, sa apara articole, sa ia pozitie cateva persoane publice etc.
    Sincer, daca vrem sa se opuna curentelor de opinie ar trebuie sa le dam si "munitie" sa poate spune: "Uite dom'le, noi am vrea sa modificam, da' ne punem oamenii in cap."
  • +3 (5 voturi)    
    completare (Marţi, 20 septembrie 2011, 15:00)

    filolog antropolog [anonim]

    Consider binevenita si modificarea sensului altor doua cuvinte:
    roman - persoana apartinand unei comunitati avand coloana vertebrala foarte flexibila
    lingvist - limbist
    • +2 (4 voturi)    
      Eu stiu de tigan (Marţi, 20 septembrie 2011, 15:30)

      fefe [anonim] i-a raspuns lui filolog antropolog

      Si asa o sa le zic si in continuare si o sa scriu in continuare. Este un etnonim. ca ei l-au facut de rusine e treaba tiganilor si nu a mea. Asa cum in limba romana german e german, si nu deutch, cum isi zice el pe limba lui. Daca cineva are ceva cu mine pe tema asta ma voi plange si eu de discriminare pentru ca nu sunt lasat sa-mi folosesc limba materna
    • 0 (2 voturi)    
      :) (Marţi, 20 septembrie 2011, 15:32)

      ion voicu [anonim] i-a raspuns lui filolog antropolog

      un comentariu perfect. felicitari!

      totusi am o obiectie: sper sa nu se faca vreo confuzie mai tirziu daca romanii vor reusi sa restaureze imperiul roman de natiune rromales...
  • +3 (3 voturi)    
    Doar la noi?!?! (Marţi, 20 septembrie 2011, 15:22)

    radu [anonim]

    Să facă aceste ONG-uri, cumva, lobby şi prin alte ţări, că altfel nu se mai face nici o diferenţă.... Zigeuner (din germană) să devină român (în română), sau roman (din Italia)... Iar Jude (din germană) sau Jew (din engleză) să devină Hebraish, să nu mai fie cu titlu peiorativ... Doamne, Dumnezeule, nu mai înţeleg nimic... Să nu devină evreul ţigan, că ne-am dus drequ...
    Academia Română, sau Academia Rommanez!?!
    Oricum, mazeltov, tovarăşi!
    • 0 (2 voturi)    
      Te rog (Marţi, 20 septembrie 2011, 15:48)

      nelu [anonim] i-a raspuns lui radu

      Ce e aia "mazeltov"?

      :-)
  • +1 (1 vot)    
    O intrebare ? (Marţi, 20 septembrie 2011, 16:07)

    teo [anonim]

    L-as intreba pe dl.Istvan Haller-subsecretar la CNCD,daca este adevarat ca in limba maghiara se zice ,,cigan"(in care litera,,c"se citeste ,,T"adica ca si in romaneste,,tigan"!
  • 0 (2 voturi)    
    anticipare (Marţi, 20 septembrie 2011, 18:25)

    iki [anonim]

    Propun schimbarea denumirii de ACADEMIA ROMANA in ACADEMIA TIGANEASCA sau RRROMA sau cum le mai spune acum, pentru ca vad ca aceasta insititutie serveste mai mult minoritatea specificata. In acest fel am anticipa un pic si am scuti o multime de interventii la nivel inalt, pentru mai tarziu!
  • +2 (4 voturi)    
    Saraca romana.. (Marţi, 20 septembrie 2011, 19:05)

    sorin [anonim]

    rau am ajuns daca ne schimbam si limba la cererea unor nebuni! E inredibil cum o institutie care odata era un etalon-Academia Romana, a ajuns sa se conformeze la cererile aberante ale unora care nu au ce face si ne schimba chiar si limba! Comentariile de mai sus arata ca saracul popor roman are inca umor si trateaza astfel aberatiile unor oameni iesiti din logica bunului simt. Pacat insa ca am ajuns aici, de dragul unei democratii contorsionate pana la absurd sa ne schimbam si limba la cererea unor ONG uri care papa banii aiurea ...
  • +1 (3 voturi)    
    Propunere (Marţi, 20 septembrie 2011, 19:45)

    Stanica [anonim]

    Intotdeauna am considerat ca un dictionar explica sensul cuvintelor si nu le reinventeaza. Daca "cercetatorii" nostri lingvisti au acceptat modificarile aberante solicitate de ONG-urile care toaca bani fara nici un rezultat, atunc i am si eu citeva propuneri;
    -ardeti pe rug romanul Satra de M Sadoveanu
    -cenzurati versurile de genul "mai tigane, Lae, Lae chioru cantaret de sapte sate" de O Goga (citat din memorie);
    - interziceti piesele de genul Tache, Ianche si Cadar deoarece folosesc cuvantul "peiorativ" ovrei, etc.
    In concluzie SA VA FIE RUSINE DOMNILOR ACADEMICIENI ca ati acceptat asemenea monstruozitati... "Limba noastra-i o comoara..." cred ca de aceea se gandesc toti sa o trateze cu cianuri.
  • +1 (3 voturi)    
    Nelamuriri duium... (Marţi, 20 septembrie 2011, 20:12)

    jinedin zidan [anonim]

    Poate ma lumineaza si pe mine careva: un dictionar, in speta DEX, nu trebuie sa CONSTATE ce inseamna un cuvant? ce sinonime, antonime, paronime etc are, daca e cazul? care e pluralul acestui cuvant s.a.m.d? pai, ceea ce fac astia nu e sa CONSTATE, ci sa INVENTEZE un sens sau sa il DEFORMEZE. insa, ghinion! la romani hartiile sunt hartii, indiferent de ceea ce scrie pe ele. d-aia si avem bani de plastic :) ...
    si acum, in alta ordine de iudei:
    1. daca schimba astia definitia in DEX, in cati ani de zile va deveni priorativa forma considerata corecta ACUM? de exemplu: "s-a inecat ca rromul la mal" sau "rromu, tot rrom si in ziua de Pasti" sau "evreul ratacitor" etc sunt sau nu peiorative? vor deveni, daca nu sunt?
    2. cum procedam cu termenul "jidovi" din Biblie? daca ii denumim israeliti sau evrei etc, faptele descrise in Biblie devin altele? le-a facut altcineva?
    3. dupa modelul acestor doua mofificari, pot avea loc ORICE modificari, in orice dictionar, atata vreme cat Academia le aproba?
    Ma scuzati ca am pus atatea intrebari. Stiam ca Ionescu s-a nascut in Romania, dar nu l-am crezut un asemenea crai, cu atatia urmasi; majoritatea, mai tari ca ta-su...
  • +1 (3 voturi)    
    roman (Marţi, 20 septembrie 2011, 21:07)

    io dixit [anonim]

    si iute asa ma sculai eu peste noapte si am decis ca roman e jignitor; asa ca va rog de acu inainte sa-mi ziceti arian (ca-s frumos si destept si cind mi-o mai fata mintea vreo idee d'asta nu va dau voua nici un pui ca-i cadorisesc pe toti academicenii ca ei e baieti si mai frumosi si mai destepti de cit voi baaaa...!)
  • +1 (3 voturi)    
    Rusine Academie (Marţi, 20 septembrie 2011, 21:15)

    doru [anonim]

    rusine sa-ti fie ca te pretezi la comenzi politice. Daca tiganii nu-si modifica modul de a fi si a trai, in 50 de ani si cuvantul rrom va avea conotatii peiorative, si atunci academia va inventa un alt nume pentru aceasta etnie fara leac.
  • -1 (1 vot)    
    Sunt de acord (Miercuri, 21 septembrie 2011, 8:41)

    Vlad083 [anonim]

    Daca o comunitate sau alta considera o denumire ofensatoare atunci nu cred ca e de datoria noastra sa decidem ca nu e.
    Sunt de acord deci.
    Ma intristeaza totusi ca singurul punct in care romanii ajung la o intelegere totala este unul bazat pe ura rasiala si xenofobie. Semn al unei societati fara valori democratice reale.
  • +1 (1 vot)    
    ce treaba are Academia (Miercuri, 21 septembrie 2011, 17:34)

    LEC [anonim]

    Sa se conformeze, unor ong-uri minuscule care , in capul lor cred ca sunt cel putin buricul pamantului?
    Academia, din cate stiu, este deasupra politicii, a intereselor de grup, si/sau a unor situatii conjucturale care tin de directia in care bate vantul.
    Asa ca , domnilor academicieni, nu plecati urechea la mici trepidatii , pastrati limba, cultivati-o dar nu interveniti cu pick hammerul.
    Credeti cumva , ca daca schimbati ceva in dictionar , poporul va percepe altfel cuvantul tigan sau jidan ?
  • 0 (0 voturi)    
    tigan (Joi, 22 septembrie 2011, 12:49)

    take [anonim]

    In Dictionarul limbii romane al lui August Scriban, editat in1937 , definitie :" Rom = (ironic) tigan"


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri