Ministerul Educatiei lucreaza la dezvoltarea unei platforme eLearning si a unei biblioteci virtuale. Ele pot schimba fata curriculumului si, prin extensie, a intregului invatamant romanesc, a declarat ministrul Educatiei, Daniel Funeriu. Prezent la conferinta de presa eduVision 2020, ministrul a anuntat ca tehnologia informatiei va fi introdusa ca disciplina optionala in invatamantul primar si ca disciplina obligatorie in invatamantul secundar, iar "la sfarsitul invatamantului obligatoriu, Evaluarea Nationala va include si evaluarea competentelor digitale". Mircea Miclea, coordonatorul Comisiei Prezidentiale pentru Educatie, a avertizat ca "avem o discrepanta majora intre mintea generatiei digitale si modul in care a fost construita invatarea".

Declaratiile au fost facute in cadrul conferintei eduVision 2020, organizata de Agora Group si SIVECO Romania sub patronajul Ministerului Educatiei, Ministerului Comunicatiilor si al Ministerului Afacerilor Externe.

Cele mai importante declaratii ale ministrului Educatiei, Daniel Funeriu:

  • Ce se va intampla la nivelul Ministerului Educatiei: Asa cum prevede Legea Educatiei Nationale, urmeaza elaborarea curriculumului pe baza celor opt domenii de competente cheie, printre care expres mentionate in LEN sunt competentele digitale. 
  • Introducerea tehnologiei informatiei si a comunicarii ca disciplina optionala in invatamantul primar  si ca disciplina obligatorie in invatamantul secundar.
  • Un proiect ambitios al MECTS este dezvoltarea platformei de e-learning si a bibliotecii virtuale
  • Daca este un lucru care poate schimba fata curriculumului si, prin extensie, a intregului invatamant romanesc este acest proiect de dezvoltare a unei platforme de e-learning si a unei biblioteci virtuale. 
  • Eu sunt absolut convins ca exista expertiza in Romania care trebuie pusa in comun pentru realizarea cat mai rapida a platformei de e-learning si a bibliotecii virtuale. 
  • De asemenea, la sfarsitul invatamantului obligatoriu, Evaluarea Nationala va include si evaluarea competentelor digitale. Noul examen de Bacalaureat va include si evaluarea competentelor digitale. 
  • Tinerii nostri sunt expusi astazi la un zgomot de fond care vine din partea societatii si a imensei cantitati de informatii pe care o pot gasi pe internet. Un rol esential al scolii este sa vina cu repere inclusiv in ceea ce priveste tehnologia informatiei si a comunicarii, repere care sa le dea tinerilor toate instrumentele sa distinga ce e zgomot de fond si informatie relevanta, pentru ca pana la urma din multitudinea de informatii care ajunge la ei, tinerii sa fie capabili sa selecteze ce este util pentru ei. 
  • S-a introdus evaluarea competentelor digitale la Bacalaureat si s-au creat o serie de competitii extrascolare. 
  • In acelasi timp, au fost dezvoltate o serie de proiecte si programe educationale impreuna cu parteneri, unul dintre ei Siveco Romania - este vorba despre sistemul educational informatizat. Obiectivele au fost si continua sa fie informatizarea sistemului de invatamant preuniversitar, implementarea platformei de lectii media interactive si instruirea profesorilor. 
  • Exista peste 1.500 de laboratoare informatizate in licee si centre de formare. Aproape 4.000 de laboratoare informatizate la nivel gimanzial si primar, 1.364 de lectii media, 16 dictionare electronice, 3 enciclopedii multimedia, 30.000 de teste electronice, 70.000 de profesori instruiti in utilizarea instrumentelor de calcul si eLearning. 
  • Mai este foarte mult de facut, insa acesti primi pasi au demonstrat importanta pe care Ministerul, sub diversele conduceri pe care le-a avut de la inceputul acestui program, importanta pe care Ministerul o acorda acestui program. 
  • As mentiona parteneriatul dintre Ministerul Educatiei si Microsoft Romania, care are ca obiectiv general incurajarea utilizarii tehnologiei informatiei si a comunicarii si a resurselor IT in procesul educational, incurajarea scolilor sa devina competitive pe piata educationala, profesori inovativi prin stimularea creativitatii profesorilor prin lectii atractive si elevi inovativi, absolventi competenti prin utilizarea acestor aplicatii informatice. 
  • Exista si parteneriatul dintre Ministerul Educatiei si Oracle Romania, prin care sunt transmise competente de utilizare a tehnologiei informatiei si comunicarii. Elevi din Romania se familiarizeaza cu utilizarea bazelor de date Oracle, un program care are mare succes in randul tinerilor liceeni. 
  • Peste 3.000 de profesori si 10.000 de elevi au beneficiat de acest instrument de instruire 
  • Un alt parteneriat, tot in cadrul parteneriatului Ministerul Educatiei-Oracle Romania, vizeaza dezvoltarea competentelor de utilizare a instrumentelor IT. Este vorba despre instruirea profesorilor anual. 
  • As mai mentiona proiectul bilateral franco-roman, tehnologia informatiei si comunicarii, bilingv care are ca obiectiv dezvoltarea utilizarii instrumentelor pedagogice in ce priveste tehnologia informatiei si comunicarii, valorizarea acestor 1.000 de centre de informare si documentare din Romania 

Teodor Baconschi, ministrul Afacerilor Externe:

  • Suntem coplesiti de informatie prost ierarhizata in aceasta lume policentrica a internetului si cred ca cei mai avizi utilizatori, copiii nostri, sunt si primele victime ale unei derute intelectuale. Nu putem sa ii urmarim pas cu pas, asa ca structurarea acestor platforme de eLearning ar putea sa-i ghideze. 
  • In recenta vizita a presedintelui Romaniei la Washington, am avut o ora libera, am intrat intr-o librarie si am luat un ghid Oxford pentru descurcarea tinerilor online si offline, cum sa gasesti site-urile care intr-adevar te ajuta si nu te pun pe cai gresite. 
  • Fiecare dintre noi ne punem problema cum sa organizam acest aspect, sigur la nivel global a aparut si intrebarea daca putem reglementa internetul. Nu, probabil ca nu se va ajunge acolo, insa putem structura procesul educational astfel incat sa reducem analfabetismul digital 
  • In occident, persoanele mai varstnice au acces la internet, pastreaza legatura cu familia pe Skype, deci nu inseamna ca daca ai 70 de ani esti eliminat din aceasta noua lume
  • De aceea trebuie sa vedem in strategia guvernamentala legata de eLearning o oportunitate pentru toata lumea, de toate varstele, pentru toate categoriile sociale, mai mult, o punte intre cei mai bogati si cei mai saraci, o modalitate de a reduce distanta dintre mediul rural si cel urban
  • Avem de altfel si un proiect inclus in strategia UE pentru regiunea Dunarii care presupune introducerea internetului in mediul rural, de-a lungul bazinului Dunarii care de partea romana e cam napastuit.
  • Vreau sa va spun ca am prins trenul informatizarii cat am putut de repede. Imediat dupa 1990 mi-am luat primul laptop, in toamna lui 1991; era un Toshiba care ar parea astazi un obiect de muzeu, foarte greu, cu memorie mica. Lucrurile au evoluat foarte mult si nu ne mai putem imagina astazi activitatea noastra profesionala, zilnica, fara un smartphone, o tableta digitala, ajutati de aceste instrumente. 

Valerian Vreme, ministrul Comunicatiilor:

  • Internetul a modificat regulile jocului nu doar la nivel economic, ci si la nivel social si asta o simtim fiecare dintre noi. Noi trebuie sa ne conectam la noile reguli, iar acest lucru nu mai este o optiune, este o necesitate, altfel nu mai facem parte din joc. 
  • Cred ca despre asta e vorba atunci cand ne referim la eLearning, la o invatare asistata de calculator. Acesta este un instrument necesar pentru implementarea si in Romania a conceptului de invatare pe tot parcursul vietii. 
  • Anul acesta, in Statele Unite ale Americii, numarul studentilor care se pregatesc online il depaseste pe cel al studentilor prezenti la cursurile de zi. 
  • Dezvoltarea sistemelor de eLearning la nivelul scolilor, liceelor si universitatilor din Romania va contribui la alfabetizarea elevilor, studentilor si la pregatirea acestora pentru a concura intr-o economie globala si pentru un loc de munca bine platit.
  • Ministerul pe care il conduc a alocat sume considerabile pe acest apel, a fost un apel de succes si la ora actuala suntem in faza de contactare si dezvoltare a unor asemenea solutii in Romania. 
  • Daca ne referim la informatizarea unei societati, ne gandim la trei componente: partea de hard - dotarea cu echipamente, partea de soft - solutii informatice si partea de resursa umana. In acest context, conceptul de invatare continua sau pe tot parcursul vietii devine punctrul vital al societatii moderne.
  • Avem tineri sclipitori in domeniul IT. Acesti tineri gandesc fara granite si chiar misca lucrurile in Romania si nu numai. Solutii informatice complexe in Europa si in lume sunt proiectate de echipe de romani. 
  • Este unul dintre motivele pentru care companii multinationale aleg sa investeasca in tara noastra si sa transforme Bucurestiul in capitala Sud-Europeana a IT-ului. Potrivit cercetarilor internationale, Romania e pe primele locuri la viteza conectarii la internet. In acest context, Romania este pregatita sa gazduiasca aplicatii atat de calcul, cat si integrate in centre de date. 
  • Avem de dezvoltat si domeniul comunicatiilor si al societatii informationale in mediul rural. Am creat conditiile prin strategia nationala ca pana in 2015 sa nu mai avem zone lipsite de internet nici in mediul rural, iar pana in 2020 sa ducem internetul in casele tuturor cetatenilor. 
  • Internetul este esential pentru o crestere economica puternica, pentru crearea de locuri de munca, pentru prosperitate. 
  • Provocarea viitorului este data de mediul virtual si societatea informationala. 
  • Pentru delegatiile straine, va spun ca astazi nu va aflati numai intr-o tara frumoasa si primitoare, ci sunteti prezenti si in capitala IT-ului din sud-estul Europei, loc descoperit de marile companii, de Microsoft, de HP, dezvoltat de tineri romani, si ca un sfat: profitati de frumusetea locala, dar mai important este sa profitati de puterea comunicatiilor

Mircea Miclea, coordonator al Comisiei Prezidentiale pentru Educatie:

  • Mintea copiilor nostri s-a schimbat; avem de-a face cu o noua generatie, care a crescut interactionand permanent cu mijloacele digitale
  • O astfel de interactiune digitala schimba mintea, prin urmare in scoli avem o minte diferita de mintea copilului de dinainte
  • Trebuie sa tinem seama de aceste caracteristici, trebuie ca oferta scolii sa se potriveasca cu mintea acestui copil
  • Prima asteptare a noilor minti este urmatoarea: sa aiba acces rapid la o cantitate foarte mare de informatie media. Comparam acum asteptarile lor cu manualele scolare: sunt ele multimedia, sunt ele bogate in informatie, sunt ele usor accesibile? Avem deja o prima discrepanta. 
  • A doua asteptare a noii generatii de copii: Daca va uitati pe retelele de socializare pe care sunt tinerii, o sa vedeti ca ei contribuie la productie, cu e-continut. Este scoala un loc in care pot contribui cu e-content? Nu, ei pot doar asculta, pot doar invata, dar nu si contribui. Este o setare care incepe sa se produca si de care trebuie sa tinem seama.
  • A treia asteptare: tinerii vor sa isi personalizeze produsele sau serviciile. Telefonul vor sa sune intr-un fel, sa arate intr-un fel, calculatorul la fel, conturile de pe retelele sociale sunt si ele personalizate. Isi pot personaliza modul in care invata in scoala? 
  • Avem aceste asteptari si, pe de alta parte, un mediu care nu le permite sa isi personalizeze modul de invatare.
  • Daca va uitati la ei in pauza, o sa vedeti ca isi dau SMS-uri sau telefoane, chiar daca sunt inconjurati de prieteni. Asta este o fobie mica: teama de ce se va intampla daca nu au acces la telefonul mobil. Incepi sa ai frica ca daca ceva se deconecteaza, ceva rau se va intampla si tu nu vei afla, pentru ca nu mai ai mediul
  • Apoi vor sa primeasca feed-back foarte rapid, pentru ca in toate jocurile lor primesc feed-back rapid, pentru ca mesajele pe telefoane sunt cu feed-back rapid. La scoala, trebuie sa treaca o zi, doua zile sau un semestru pentru feed-back. 
  • Deci avem o discrepanta majora intre mintea generatiei digitale si modul in care a fost construita invatarea. Este o disonanta in modul in care a fost construita scoala si aceasta minte. Mintea s-a format din interactiunea zilnica cu aceste mijloace digitale. Cu aceasta minte ei vor judeca profesorii, manualele, scoala. 
  • Scoala trebuie sa se recalibreze. Solutiile sunt calea de a sincroniza scoala cu mintea aceasta. 
  • Sunt trei domenii, trei tinte mari unde solutiile de eLearning pot produce mutatii critice, cu impact major:
  • 1. Educatia timpurie: educatia timpurie este foarte neglijata de solutiile actuale de eLearning. Sute de studii arata ca cea mai rentabila investitie in educatie este in educatie timpurie, pentru ca produce efecte rapide cu costuri foarte mici. Daca nu ai deprinderea de a asculta regulile inainte de scoala si intri in mediul scolar, dar nu ai aceasta competenta, nu poti beneficia pe deplin de scoala si pierderile in timp sunt tot mai mari. 
  • eLearningul la aceasta varsta inseamna sa ai un sistem care sa evalueze toate axele de dezvoltare: cognitiva, sociala, emotionala, de autonomie personala, de motricitate si de dezvoltare personala. Succesul scolar in clasele I-IV e dat de competente socio-emotionale si nu de cele cognitive. Dupa ce faci aceasta evaluare multi-axiala, raportezi la un standard pe care trebuie sa il aiba copilul. Dupa care stii cum sa intervii diferentiat si din timp, astfel incat sa nu lasi aceste probleme sa se duca in timp. In baza acestei evaluari, poti sa faci o interventie multi-focala. 
  • Impactul eLearning ar fi enorm: sistemul ar raspunde unei intrebari fundamentale a parintelui: Este copilul meu pregatit pentru scoala?
  • Aici putem aduce valoare adaugata
  • 2. A doua tinta: Crearea platformei eLearning si a bibliotecii virtuale
  • Problema nu este de a crea efectiv o solutie tehnica, ci de a crea o solutie inovativa, care sa ne faca sa facem pasul inainte fata de ceea ce exista deja
  • Daca ne uitam la platformele eLearning din acest moment, in toate tarile, constatam ca accentul e pe partea de livrare de numeroase lectii in format multimedia. 
  • Invatarea nu tine insa de ce continuturi ti se livreaza, ci de cum si de ce faci tu cu ele. Cu cat informatia e procesata mai in adincime, cu atat invatarea este mai mare. 
  • Eu pot sa ofer o solutie de elearning, dar daca nu stii cum sa combini informatiile, cum sa interpretezi pe baza lor realitatea, daca nu stii sa explorezi aceste continuturi atunci nu merge
  • Trebuie modificat accentul de pe livrarea de informatii pe tehnici de exploatare a continutului; aceste tehnici trebuie introduse in noile platforme
  • Conteaza ce facem cu informatiile. Degeaba avem resurse, daca nu stim sa le exploatam. 
  • Sa construim solutii care sa puna accent nu pe livrare, ci pe dobandirea de tehnici de exploatare de informatie
  • In acest moment, o parte din solutiile de eLearning sunt putin personalizate; la toata lumea se da aceeasi lectie. Trebuie facut pasul urmator: trebuie personalizat continutul acesta; trebuie sa-mi dati un continut pe care sa-l pot invata in ritmul meu de invatare, cu un soft personalizat, care sa-mi livreze pachetul de cunoastere in formatul pe care eu il pot manevra.
  • Niciodatra profesorul nu va putea face lucrul acesta, pentru ca e singur in fata a 27 de elevi. Trebuie ca el sa poata introduce informatii in acest soft, care sa il ajute. 
  • 3. A treia tinta: Evaluarea si certificarea invatarii formale si informale
  • Invatarea formala in scoala nu mai poate tine pasul cu realitatea. Realitatea este mult mai impredictibila si volatila decat sistemele noastre de invatare
  • Cheia este de a dezvolta sisteme de invatare non-formale. Aceasta invatare non-formala este de a adapta mereu competentele cu ceea ce se cere in viata de bun cetatean
  • Se trece de la un stat social la unul care nu mai e atat de social, deci si cetatenii trebuie sa inteleaga asta. 
  • Solutiile eLearning pot sa ajute la crearea unui portofoliu educational pe care sa il poata vedea oricine, in care cineva sa isi poata pune toate certificatele de invatare si tot aici sa se puna tehnologiile care sa verifice daca ce am pus eu in portofoliu este adevarat, daca intr-adevar am avut experienta X de invatare pe care eu o mentionez in portofoliu
  • Este un segment putin luat in seama de solutiile de eLearning
  • E doar o tentativa din partea mea referitoare la modalitatile in care putem face pasul inainte si care sunt cele trei tinte 
  • In baza acestor tinte: educatia timpurie, platforma de eLearning si biblioteca virtuala, solutii pentru evaluarea si certificarea invatarii - cred ca am putea sa elaboram o strategie care in cinci ani ar putea fi implementata
  • Trebuie sa avem foarte clar in aceasta strategie ca simpla dobandire a unei solutii de eLearning nu e suficienta daca nu luam in considerare contextul in care aceste tehnici produc solutii. 
  • Trebuie luata in seama promovarea de noi ocupatii, cum ar fi designer institutional si dezvoltator eLearning