O nava de croziera cu aproximativ 150 de pasageri la bord este blocata pe malul bulgaresc al Dunarii, in amonte de Bechet, anunta Mediafax. Nava a esuat pe un banc de nisip din cauza nivelului scazut al apelor fluviului. Autoritatile au anuntat ca apa Dunarii a inregistrat joi prima crestere de nivel, dupa aproape doua luni de scaderi dramatice, care au provocat, in urma cu zece zile, imposibilitatea asigurarii tranzitului navelor fluviale catre Canalul Dunare - Marea Neagra. Directorul general al Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile, Valentin Zeicu, a declarat vineri, pentru Agerpres, ca, in urma cu o zi, mira hidrografica de la Cernavoda a inregistrat o crestere de 3 centimetri a apelor Dunarii.

"Indiscutabil, pe 15 septembrie am primit un semnal imbucurator legat de nivelul Dunarii. Nu inseamna foarte mult 3 centimetri, dar lucrurile se vor ameliora in zilele urmatoare. Conform prognozei hidro-meteorologice, pana pe data de 22 septembrie cotele Dunarii vor creste cu 30 de cm si asta inseamna ceva daca tinem cont de faptul ca, in urma cu o zi, in avant-portul de la Cernavoda, deci in zona canalului de acces din Dunare catre ecluza, cota era de minus 123, fata de limita normala pentru navigatie", a precizat Valentin Zeicu.

Potrivit directorului general al CNACN, cotele scazute ale fluviului au dus, pana in prezent, la imposibilitatea tranzitarii pe Canalul Dunare - Marea Neagra a peste 130.000 de tone de marfa, ce ar fi trebuit transportata la bordul vaselor fluviale blocate acum pe fluviu.

  • Zeci de barje blocate in porturile fluviale

Peste 50 de barje incarcate cu cereale si fier vechi au ramas la ancora, in porturile Orsova, Drobeta Turnu Severin si Calafat, din cauza cotelor scazute ale apei Dunarii, a declarat, joi, seful Capitaniei Zonale Drobeta Turnu Severin, Mihai Ghiba. Potrivit acestuia, alte sase se afla blocate la Bechet, iar un impingator este imobilizat pe un banc de nisip in zona localitatii Bistret, unde adancimea apei se afla sub mira cu 140 centimetri.

"Navele in cauza nu se mai pot deplasa in aval de kilometrul 795 unde exista peste 10 zone critice de navigatie. Circulatia convoaielor de nave este puternic afectata intre kilometrii 863+358, mai ales intre porturile Corabia si Giurgiu", a precizat Mihai Ghiba.

O situatie dificila pentru circulatia navelor este si in zonele Salcia (km. 820 - 823), Bogdanu (km. 783 - 785), Pietrisu (km. 756 - 758), Linovo (km. 737 - 739) si Bechet (km. 676 - 678). Sunt formate praguri de nisip care pun in pericol navele. "De asemenea, latimea senalului navigabil pe acest sector oscileaza intre 150 si 180 de metri", a mai spus Mihai Ghiba.

  • Pierderi mari pentru operatorii turistici din Delta

Si operatorii turistici tulceni au anuntat pierderi dupa ce mai multe nave de croaziera fluviala si-au anulat sosirea in Delta, pe fondul scaderii cotelor Dunarii.

Conform Ministerului Transporturilor, in urma cu doua zile, 257 de nave erau blocate pe Dunare din cauza scaderii debitului fluviului.

Presedintele grupului de firme Europolis, Victor Iancu, a declarat miercuri pentru Agerpres ca, de la inceputul lunii, 23 de sosiri de nave in Portul Tulcea au fost anulate, la bordul acestora aflandu-se circa 4.255 de turisti: "Pentru 70-80% din acesti turisti am reusit sa asiguram transportul cu autocarele pana la Tulcea unde li s-a asigurat cazare in unitatile hoteliere din municipiu. Acest artificiu este destul de greu de suportat atat de noi, operatorii din turism, cat si de turisti, avand in vedere ca multi dintre ei sunt persoane de varsta a treia pentru care cei 500-600 de kilometri parcursi pe caldura aceasta nu sunt deloc o fericire, oricat de bune conditii ar avea in autocar".

El a mai spus ca, daca situatia se mentine, lucrul cel mai probabil, luand in considerare prognoza meteorologica, pana la finele anului vor mai fi anulate alte 42 de sosiri de nave in Portul Tulcea, care ar fi adus in judet circa 7.770 de turisti: "Estimarea valorii incasarilor pe care le-am fi facut, grupul nostru de firme si hotelul Delta, din aceste sosiri de nave este de circa 300.000 de euro, venituri la care se adauga si valoarea celorlalte servicii oferite in porturile Oltenita, Giurgiu, Cernavoda pentru excursii in Bucuresti sau Constanta. Pierderile insa nu pot fi cuantificate deocamdata, fiindca acestea depind de mai multi factori. Cheltuielile suplimentare pe care le facem in momentul de fata pentru turistii de pe navele de croaziera sunt impartite de operatorii din Romania, dar si de cei din strainatate. Cautam solutii de mijloc pentru a nu pierde acest program de croaziere care merge de atatia ani de zile si pe care l-am adus la un anumit standard".

Potrivit sursei, din cauza debitelor mici ale fluviului, se inregistreaza probleme si in Delta Dunarii, pe traseul turistic nr. 1 actionandu-se pentru asigurarea adancimii necesare parcurgerii traseului de catre nave, in cateva zile urmand sa inceapa lucrari similare si in complexul Somova-Parches.

Primele nave de croaziera fluviala au ajuns in Delta Dunarii in 2000-2001, turismul de acest gen luand amploare insa in 2004. Cele mai multe nave cu turisti - 177 - au ajuns in Delta Dunarii in 2007, anul urmator numarul lor fiind de 136, iar in 2009 - de 150. La inceputul anului, societatea Europolis avea incheiate contracte pentru 184 de sosiri de nave de croaziera in Portul Tulcea si la Mila 35, acestora adaugandu-li-se sosirile asteptate de hotelul Delta, dar si de firma Navlomar din Constanta.