​Analiza HotNews.ro

Statele Unite ale Europei: o veste buna sau proasta pentru Romania?

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Marţi, 6 septembrie 2011, 18:47 Actualitate | Esenţial

Vlad Mixich
Foto: Cristian Stefanescu, Deutsche Welle
​„Lumea trece printr-o transformare deosebit de importanta”. E suficient sa urmaresti evenimentele internationale pentru a constata ca Mugur Isarescu, guvernatorul BNR, nu a exagerat cand a declarat asta. Pentru mai multa precizie, Isarescu ar fi putut adauga ca Europa este continentul deasupra caruia aceasta transformare apasa cel mai greu. Ceasul a inceput deja sa ticaie si evenimentele care urmeaza vor schimba radical felul in care ne raportam astazi la cel mai important moment din istoria postdecembrista a Romaniei: intrarea in Uniunea Europeana.

Vestitorii acestor transformari au aparut deja. Niciodata, in ultimii 60 de ani, nu s-a mai vorbit atat de mult pe batranul continent despre Statele Unite ale Europei. Subiectul e vechi: in 1946, Churchill cerea la Zurich „ceva care va va uimi, un fel de State Unite ale Europei, bazate pe un parteneriat intre Franta si Germania”. Apoi, la inceputul anilor '50, a intrat in scena grupul de politicieni care a schimbat continentul: Konrad Adenauer, cancelarul RFG, Robert Schumann, ministrul de externe francez si Alcide de Gasperi, premierul Italiei. Toti catolici dedicati, toti batrani si mai presus de toate, desi avand trei cetatenii diferite, toti vorbitori nativi de germana. Pentru ei inima Europei era pe Rin, acolo unde se intalnesc granitele Frantei, Germaniei si Belgiei. Nu din idealism, ci dintr-un pragmatism bine aplicat, a aparut atunci Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului, stramosul UE, o uniune vamala care nu tintea deloc spre federalismul european, ci spre stergerea ostilitatii franco-germane. Si le-a iesit de minune.

EUROPA ISI SCHIMBA ROTILE


De atunci, Uniunea Europeana a devenit un caz unic de organizatie internationala alcatuita din 27 de membri cu drepturi egale si interese nu intotdeauna convergente, dar care are multe dintre trasaturile unui stat unitar: legi, granite si moneda comune. Tocmai de aceea, Uniunea Europeana a ajuns sa semene cu un automobil care incearca sa circule pe roti de bicicleta. Era suficient un vant mai puternic pentru ca aceasta fragila masinarie sa fie amenintata. Si vantul s-a transformat in furtuna: criza datoriilor suverane. Tot din pragmatism, conducatorii Europei au devenit brusc constienti de necesitatea de a schimba rotile si, in februarie 2011, cancelarul Germaniei si presedintele Frantei avansau prima versiune, radicalizata, a unei guvernante economice europene comune. Ma intrebam atunci cand joaca Europei de-a imperiul franco-german va inceta sa fie un simplu joc. Raspunsuri au tot venit in ultimele saptamani: dupa cateva luni de acomodare si negocieri, a inceput sa se discute din nou despre Statele Unite ale Europei. Dupa 60 de ani.

Fie ca e vorba de socialistii Gerhard Schroeder, Jacques Delors sau de democratul Wolfgang Schauble, fie ca e vorba de presedintele Bancii Central Europene, Jean-Claude Trichet sau de Antonio Borges, seful unitatii europene a FMI, cu totii vorbesc despre cedarea suveranitatii nationale in favoarea Bruxelles-ului si despre trecerea uniunii monetare europene la nivelul superior: uniunea fiscala. Schimbarea de discurs a liderilor europeni este notabila in contextul popularitatii din ce in ce mai scazute a Uniunii Europene in randul popoarelor care o alcatuiesc.

CE-I MAI POATE TINE IMPREUNA PE EUROPENI?

Desi Bruxelles-ul nu a facut o traditie din respectarea dorintelor poporului, un nou tratat al UE, fara de care uniunea fiscala va fi precara, va ajunge mai devreme sau mai tarziu in fata plebiscitului popular. Este locul unde atat Angela Merkel cat si Nicolas Sarkozy (ca sa vorbim doar de francezi si de germani) vor avea mari probleme. Deja, in Germania, opozitia cetatenilor se aude prin vocea parlamentarilor, reprezentantii lor directi. Horst Seehofer, liderul social-crestinilor bavarezi (aliati foarte importanti ai Angelei Merkel) s-a pronuntat clar: „nu dorim un super-stat european”. Departe de a fi o opinie izolata, nemtii nu doresc sa-si vada banii din taxe cheltuiti pentru salvarea „lenesilor” din sud, cu atat mai putin sa le permita acestora sa aiba un cuvant de spus in afacerile lor interne. Cedarea suveranitatii catre Bruxelles nu este prea populara nici in sudul Europei, acolo unde oamenii se tem de duritatea austera a unui eventual stat european guvernat pe principii germane.

Problema cea mai mare este disparitia lipiciului care-i tinea impreuna pe europenii care vorbesc limbi diferite si ai caror bunici se omorau pe front, cu doar sase decenii in urma. Democratia, libertatea sau statul de drept nu sunt cele
 
Miercuri, Curtea Constitutionala din Germania se va pronunta in privinta legalitatii participarii Germaniei la fondul de salvare a Greciei. Pana la sfarsitul lunii, Bundestag-ul trebuie sa-si dea acceptul. Daca pe acest vor aparea surprize, guvernul Merkel va fi intr-o pozitie foarte dificila.
 
 
Actualitate
care ii leaga pe europeni, ci „modelul social european, in contrast revelator cu stilul de viata american” (Tony Judt). Statul social european este pe moarte si Angela Merkel nu poate sa-l resusciteze: „calea de iesire din criza este austeritatea si integrarea fiscala mai intensa a statelor din zona Euro”. Disparitia acestui model social i-a scos in strada si pe spanioli si pe greci, iar pentru a-i tine impreuna pe europeni, liderii politici trebuie sa gaseasca un nou liant. Care va fi acesta?

De raspunsul la aceasta intrebare depinde viitorul european al Romaniei, dar si al vecinilor sai. Daca, pana in 2010, nimeni nu vorbea public despre o Europa in doua viteze, astazi acest subiect este mai mult decat abordabil. Wolfgang Schauble, ministrul german de finante, a admis recent ca noul proiect european va crea o „disociere clara” intre cele 17 state din zona euro si celelalte. In Spiegel, fostul cancelar german socialist, Gerhard Schroeder, o felicita pe succesoarea sa crestin-democrata, Angela Merkel, pentru ca a renuntat la opozitia fata de o Europa in doua viteze si pentru ca agreeaza ideea unui nucleu european dur format din statele zonei Euro. Inca de la inceputul anului, englezii de la The Times considerau aparitia acestei Europe in doua viteze, „cu un miez federal complet integrat si o coalitie flexibila de parteneri comerciali in exterior”, ca fiind o certitudine. Saptamana trecuta, mai multi parlamentari germani (din coalitia condusa de Angela Merkel) au cerut chiar expulzarea Greciei din zona euro.

NU ZI HOP...

Ambalajul in care Statele Unite ale Europei vor fi vandute alegatorilor germani si francezi ar putea fi o reintoarcere la Europa lui Adenauer, cea a carei inima se afla pe Rin. In plus, din acest miez european vor lipsi noii estici, cei care deranjeaza atat de mult etosul occidental. Va fi astfel reparata o mare greseala, cum este perceputa la Bruxelles acceptarea Romaniei si Bulgariei in UE si, in lipsa de altceva mai bun, frica de straini va deveni lipiciul Statelor Unite ale Europei.

Acest context arunca o noua lumina asupra aparent grabitei adoptari a monedei Euro in Estonia, la inceputul dificilului an 2011, dar mai ales asupra eforturilor disperate ale Romaniei si Bulgariei de a fi acceptate in zona Schengen, desi beneficiile practice sunt neinsemnate.

 
Pana la sfarsitul saptamanii, Finlanda se va pronunta in privinta participarii la fondul de salvare a Greciei. Pana la sfarsitul anului urmeaza sa fie aprobate noile reguli care urmeaza sa reglementeze rolul Comisiei Europene ca arbitru independent al noilor reguli fiscale din zona Euro.
 
 
Actualitate
Perspectiva aparitiei unor State Unite ale Europei, modelate pe scheletul zonei Euro, transforma aderarea Romaniei si Bulgariei din 2007 dintr-un eveniment istoric in ceea ce este doar primul pas al unui proces indelungat cu final incert. Europa va fi compartimentata astfel: la clasa intai vor calatori membri de incredere (se vor face si cateva exceptii, de dragul vechimii), la clasa a doua vor fi tinuti nordicii cu apetenta lor pentru independenta si esticii evoluati (polonezii, ungurii, balticii), iar la clasa a treia se vor inghesui repetentii bulgari si romani. Pentru britanici se va gasi, ca intotdeauna, o solutie exceptionala. Astfel, integrarea europeana va deveni un dans in trei pasi: primul – acceptarea in club, al doilea – acceptarea in zona Schengen, al treilea – acceptarea in zona Euro. Drepturi depline si egale vor avea doar cei care au strabatut toate miscarile. Doar acestia vor fi cetateni deplini ai Statelor Unite ale Europei.

JUMATATEA PLINA A PAHARULUI

Desi Angela Merkel a sustinut marti ca Grecia nu va fi exclusa din zona euro, este greu de crezut ca proiectul Statelor Unite ale Europei, in forma descrisa mai sus, nu este deja batut in cuie pe birourile liderilor europeni. Speranta ca Angela Merkel vrea sa caute o alta solutie se sprijina doar pe istoria sa personala, care este strans legata de estul comunist al Germaniei. Este putin probabil ca aceasta simpatie va invinge pragmatismul politicianului si daca da, este si mai putin probabil ca simpatia sa bata pana deasupra Romaniei si Bulgariei. Cele doua tari se pot considera a fi victimele vechiului proverb „nu zi hop, pana n-ai sarit santul”.

Sa vedem insa si jumatatea plina a paharului. De cinci ani, atat diplomatia romaneasca, cat si clasa politica pareau a nu-si gasi un obiectiv comun, de vreme ce aderarea la UE fusese bifata. Viitorul cadru va impune insa un nou scop,
 
Printre masurile propuse de Angela Merkel si Nicolas Sarkozy pentru zona Euro se numara introducerea in constitutiile nationale a unei limite de deficit bugetar, taxe pe tranzactiile financiare, armonizarea legislatiei privitoare la impozitul pe profit si crearea unui "veritabil guvern al zonei Euro". O parte din aceste masuri vor fi aplicate, conform planului, in septembrie-octombrie 2011.
 
 
Actualitate
unul istoric: traversarea tuturor pasilor necesari pentru a deveni parte deplina a Statelor Unite ale Europei. In ciuda vociferarilor de la Bucuresti, anumite reprosuri aduse Romaniei de catre occidentali - coruptia, un stat de drept slab, incapacitatea de absorbtie a fondurilor europene - sunt indreptatite. Intr-o tara condusa de multi hoti, destui incompetenti si cativa profesionisti, Statele Unite ale Europei vor fi o veste buna pentru cei din urma si una proasta pentru primii. Dar neindeplinirea conditiilor de aderare la zona Euro va deveni criteriu de excludere de la ospatul european, ceea ce ne va afecta pe toti deopotriva. Ca unii politicieni sunt deja constienti de noua situatie o dovedeste grabnica propunere de a introduce in Constitutia Romaniei un deficit bugetar de maxim 3%. Conditia este deja obligatorie in zona Euro, iar politicienii romani se obisnuiesc cu ideea ca integrarea in Europa nu s-a terminat, ci abia incepe.  

Caci vopsirea indicatoarelor cu stelute aurii nu transforma satele romanesti in sate europene. Vom avea lideri politici capabili sa catalizeze aceasta transformare? Este a doua intrebare de care depinde viitorul european al Romaniei.


Citeste mai multe despre   




















Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

22253 vizualizari

  • +2 (14 voturi)    
    Niciodata (Marţi, 6 septembrie 2011, 18:50)

    eugen [anonim]

    "Niciodata, in ultimii 60 de ani, nu s-a mai vorbit atat de mult pe batranul continent despre Statele Unite ale Europei. "

    Niciodata, in ultimii 60 de ani, guvernele nu au stat asa de prost cu banii.
    Si atunci iti vin tot felul de idei nastrusnice :D .
    • -4 (10 voturi)    
      Turnu Babel... (Miercuri, 7 septembrie 2011, 0:39)

      Ilie [anonim] i-a raspuns lui eugen

      ...a fost o utopie atat timp cat omul nu lucra in armonie cu divinitatea.
      Statele unite ale Europei se vrea o reeditare moderna a Turnului Babel, si are tot atatea sanse de reusita ca si pe vremea lui Nimrod, pentru ca scopurile nu se suprapun cu cele ale lui Dumnezeu.
      Asta pentru cei care mai cred inca, ca omul propune, si Dumnezeu dispune in ultima instanta.
      • +2 (8 voturi)    
        dar ai voie pe internet? (Miercuri, 7 septembrie 2011, 10:56)

        gogu [anonim] i-a raspuns lui Ilie

        n-o scrie pe undeva prin fabulele alea ca nu ai voie sa folosesti uneltele diavolului?
        • 0 (8 voturi)    
          Stiinta si priceperea ... (Miercuri, 7 septembrie 2011, 13:42)

          Ilie [anonim] i-a raspuns lui gogu

          vin tot de la Dumnezeu, depinde cum le folosesti, ca sa ramai inger sau sa devii demon.
          Te inseli daca iti inchipui ca adevaratii colaboratori ai lui Dumnezeu fug de Internet si se inchina la moaste.
          • -2 (6 voturi)    
            Mai bine te inchini si la moaste, (Miercuri, 7 septembrie 2011, 14:22)

            pateu [anonim] i-a raspuns lui Ilie

            daca tu crezi ca acum 4000 de ani oamenii puteau construi un turn pana la cer, unde locuieste Dumnezeu, iar lui DUmnezeu i-a fost frica si a inventat limba romana
            • +2 (4 voturi)    
              Prostia oamenilor... (Miercuri, 7 septembrie 2011, 15:39)

              Ililie [utilizator] i-a raspuns lui pateu

              nu are limite, dupa cum vezi si daca te uiti in jurul tau, iar istoria confirma acest lucru, nu numai Biblia. Dumnezeu nu are frica de oameni, ci ii iubeste. Spre binele lor le-a incurcat limbile. Altfel faceau prostii si mai mari. Nu vezi ce bine ne merge de cand ne globalizam.
            • 0 (0 voturi)    
              Daca vrei ... (Joi, 8 septembrie 2011, 22:28)

              Eu [anonim] i-a raspuns lui pateu

              ... sa ai sansa unui dialog cu cel la al carui comentariu replici, incearca sa intelegi povestea turnului Babel, si Biblia in ansamblul ei, in sens simbolic. Orice alta interpretare te va duce in buruieni (adica la concluzii absurde).

              Gandeste-te ca doar o mica parte din Biblie este Noul Testament - cartea de capatai a crestinilor. Vechiul Testament e o adunare de scrieri istorice extrem de vechi ale evreilor. Acuma, logic si rational mi se pare mie ca evreii au mascat semnificatia autentica a ceea ce au vrut ei sa spuna printr-un sistem de simboluri nu neaparat foarte usor de inteles, altfel orice rege sau imparat sau alt soi de om puternic al vremii ar fi avut interesul sa distruga acele scrieri. Cam ca Fahrenheit 451, doar ca la vremea vechilor evrei.
  • 0 (8 voturi)    
    uniune in vorbe (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:01)

    pehash [utilizator]

    uniunea asta ar insemna, inainte de toate, ca politicile sociale sa fie armonizate. sistemul de pensii german sau britanic in spania, italia, grecia sau romania? :))))
    • +4 (4 voturi)    
      . (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:11)

      radukku [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      In cazul in care se infiinteaza SUE fiecare tara isi pastreaza constitutia cu mici modificari si autonomie pe diferite ramuri. Sistemul va fi acelasi in toata federatia, dar suma va fi diferita de la o tara la alta.
      • +2 (2 voturi)    
        acelasi? (Miercuri, 7 septembrie 2011, 11:10)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui radukku

        adica varsta de pensionare la fel ca in UK si DE? :)
  • +11 (17 voturi)    
    ok (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:14)

    alex [anonim]

    Trecand peste povesti nemuritoare, federalizarea Europei este o idee foarte buna. Inclusiv pentru Romania.
    • +1 (3 voturi)    
      OK! (Miercuri, 7 septembrie 2011, 18:45)

      pragmatic [anonim] i-a raspuns lui alex

      se va face (cu carcotasi sau fara). Unii o vor numi Europa cu doua viteze, altii o vor numi... Ca modelul va fi federativ (tip USA) sau confederativ (Canada, Elvetia, Australia) se va vedea. Ce ne leaga e mai puternic decat urlete socialiste la luna social/pomanagie.
      • 0 (0 voturi)    
        Tare! (Miercuri, 7 septembrie 2011, 21:44)

        Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui pragmatic

        "urlete socialiste la luna social/pomanagie"

        Limba romana creeaza o imaginatie geniala. Felicitari domnule pragmatic, m-ai inveselit subit.
  • -6 (16 voturi)    
    Lipsa unei limbi comune (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:33)

    HP [utilizator]

    Statele Unite sunt Unite si au o moneda unica pentru ca toti cetatenii vorbesc aceeasi limba.

    NICIODATA nu va exista o federalizare a Europei fara o limba comuna.
    • +1 (13 voturi)    
      :)) (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:45)

      Garcea Mondialu Pentium 4 [anonim] i-a raspuns lui HP

      Toti cetatenii uniunii vor invata limba romana. :))
    • +10 (16 voturi)    
      . (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:49)

      radukku [utilizator] i-a raspuns lui HP

      In India se vorbesc vreo 200 de limbi, dar se invata engleza in scoli. India n-ar trebui sa existe daca ne luam dupa logica ta.
      • -7 (9 voturi)    
        india (Marţi, 6 septembrie 2011, 20:50)

        eugen [anonim] i-a raspuns lui radukku

        De fapt India nu exista, exista o confederatie de state, unele foarte bogate si altele foarte sarace.
        In cele mai multe tinerii care se casatoresc impotriva dorintei familiei sunt ucisi cu pietre. Mai ganditi-va...
        • +5 (5 voturi)    
          . (Marţi, 6 septembrie 2011, 21:57)

          radukku [utilizator] i-a raspuns lui eugen

          Ti-as da citate de pe wikipedia despre cat de "nefederala" e India. Dar m-as face de rusine sa contrazic ceva ce e din start total gresit.
      • +2 (10 voturi)    
        Te inseli. (Marţi, 6 septembrie 2011, 22:08)

        HP [utilizator] i-a raspuns lui radukku

        India are o limba oficiala - Hindi, vorbita de majoritatea locuitorilor. Faptul ca se mai vorbesc inca 200 pe langa e cu totul altceva. Dar limba este liantul unei natiuni, sau federatii.

        In plus, europenii nu sunt uniti de nimic, nu au nimic in comun, cum au americanii atatea.

        Fiecare tara europeana e cu aia ma-sii, ii doare in cot de restul, iar valorile europene sunt bune doar pana cand le afecteaza interesele, dupa aceea sunt bune doar interesele individuale, nationale.
        • 0 (0 voturi)    
          Engleza (Miercuri, 7 septembrie 2011, 21:52)

          Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui HP

          Limba cea mai vorbita in India, cea care uneste natiunea, este engleza. Am intilnit indieni (dar si filipinezi) care nu se puteau intelege decit in engleza. Indienii isi urasc trecutul colonial, dar totusi ei recunosc si binefacerile acestuia.
      • +2 (2 voturi)    
        nu numai India! (Miercuri, 7 septembrie 2011, 11:10)

        Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui radukku

        Foarte bun exemplul!
        India este imensa, un intreg subcontient.

        Dar avem destule alte exemple, fosta state coloniale, care dupa ce si-au cucerit independenta, au adopta limba fostului auspritor (engleza, franceza, spaniola, portugheza, etc) pe motiv de "numitor comun" -ar fi fost mult mai dificilIn India se vorbesc vreo 200 de limbi, dar se invata engleza in scoli. India n-ar trebui sa existe daca ne luam dupa logica tasit de eficienta, sa aiba o duzina de limbi nationale, corespunzator principalelor grupuri lingvistice din respectiva tara ...
    • 0 (2 voturi)    
      Scopul, Telul - comune; Ideologia (Marţi, 6 septembrie 2011, 20:55)

      Filozoful bulgar [anonim] i-a raspuns lui HP

      Sau forta, indiferent de modalitatea de exercitare / exprimare .
    • 0 (0 voturi)    
      da? (Miercuri, 7 septembrie 2011, 14:37)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui HP

      inclusiv vorbitorii de spaniola?
    • 0 (0 voturi)    
      Elvetia ... (Joi, 8 septembrie 2011, 22:43)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui HP

      ... are cantoane de trei limbi, si patru limbi oficiale. Si exista bine mersi de sute de ani. Si asta in pofida opozitiei inimaginabil de puternice a monarhiilor vecine, in vremurile de inceput ale federatiei.

      Ce i-a facut pe elvetieni sa formeze uniunea si sa reziste a fost o combinatie de factori aparuta la momentul oportun: o forta militara bine pregatita, formata la nivelul masei populatiei, ca mercenari in armatele monarhiilor vecine, o oarecare slabiciune combinata cu o amenintare din toate partile la adresa unor teritorii locuite in cea mai mare parte de oameni liberi, lipsa marilor domenii nobiliare deja tipica in majoritatea altor zone ale Europei. Chestiile astea i-au facut pe elvetieni suficient de interesati de o uniune federala a cantoanelor, fara ingerinte nobiliare, si in acelasi timp suficient de puternici, raportat la vecinii lor, pt. a rezista multelor atacuri din vremea de inceput a federatiei. (Mai mult, razboaiele din vremea aia au dus la largirea federatiei, daca vecinii lor n-ar fi incetat sa-i atace e posibil sa fi avut zi o Elvetie mult mai mare, posibil cu mai multe limbi.)

      La fel si in cazul SUE: daca apare combinatia potrivita de factori, SUE devine realitate. Dupa parerea mea insa, suntem inca departe de asa ceva. Chiar daca autorul articolului considera ca ideea statului social este esenta comuna a uniunii, eu cred ca asa cum acu' 60 de ani baza de plecare a UE a fost economica, o prima etapa a statului pan-european va fi o mai puternica integrare economica. E foarte greu sa schimbi sistemul de sanatate din Ro si sa-l faci sa functioneze la fel ca cel din Anglia, de exemplu. In schimb, e foarte usor sa-l convingi chiar si pe ultimul buticar ca un spatiu economic european reglementat uniform, e un lucru bun - afaceristii seriosi si cu capital mare vor face lobby pentru o uniune economica din proprie initiativa.
  • +8 (12 voturi)    
    Risc (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:40)

    Daniels22026 [utilizator]

    Sint o mie de impedimente serioase in calea definitivarii Uniunii Europene. Dar sint doua mii de avantaje majore si oportunitati intr-o uniune deplina.

    Subiectul e prea vast pentru a mai fi analizat punctual. In opinia mea, cine nu risca, nu cistiga.
  • +8 (12 voturi)    
    ...n-ati auzit de moartea natiunilor...? (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:42)

    bm [anonim]

    ...USA sunt un exemplu clasic de contopire a natiunilor...!..Daca reusim sa ingropam sovinismul rasismul si nationalismul extremist , vom avea si SUE !
  • +4 (6 voturi)    
    Totusi, Grecia poate avea o sansa... (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:46)

    Lucky [anonim]

    Totul pare logic, bine legat...
    Cu exceptia Greciei care, s-ar putea sa aiba o optiune:
    Sa evite eliminarea din UE acceptand renuntarea la suveranitate iar asta sa fie poarta care sa initieze motorul formarii SUE...
    Este posibil, dat fiind precipitarea evenimentelor, s-o vedem intamplata cat de curand.
  • +2 (2 voturi)    
    nici buna nici proasta.... (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:46)

    costica [anonim]

    Desi ne-ar fi placut sa fie una buna....

    "Caci vopsirea indicatoarelor cu stelute aurii nu transforma satele romanesti in sate europene. Vom avea lideri politici capabili sa catalizeze aceasta transformare? Este a doua intrebare de care depinde viitorul european al Romaniei. "

    Iar raspunsul nici nu e necunoscut romanilor: e ala care exprima dezastruoasa situatie in care se afla absorbtia fondurilor europene pe care Romania NU este in stare sa le foloseasca fiind nevoita in schimb sa se imprumute la greu si foarte periodic(!!!) de la bancile comerciale din Romania.....
  • +6 (8 voturi)    
    SUAUE (Marţi, 6 septembrie 2011, 19:59)

    SUAUE [anonim]

    Statele Unite ale Europei sau USE (United States of Europe) sunt singura sansa pentru zona aceasta. Singura sansa pentru a face fata Chinei si SUA. Este nevoie de o a treia forta. Limba nu are a face! La infiintarea USA era cat pe ce ca limba oficiala sa fie germana. Cultura si radacinile comune cred ca sunt mult mai puternice aici. Cat de puternic ar putea fi un stat cu Anglia, Franta si Germania ca generatori principali de tehnologie si cu resursele Rusiei? Oare cel mai puternic stat de pe glob? Eu zic ca da. Asa ca le doresc succes!
    • 0 (0 voturi)    
      SUA nu are nici astazi o limba oficiala (Miercuri, 7 septembrie 2011, 10:47)

      fLoreign [utilizator] i-a raspuns lui SUAUE

      Limba engleza este limba afacerilor. Iar cu cei ~16% latinos din populatia actuala, spaniola devine importanta.
    • 0 (0 voturi)    
      Cre' ca gresesti (Joi, 8 septembrie 2011, 22:56)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui SUAUE

      In ciuda dificultatilor de coordonare, EU e in fapt forta majora a lumii, politic si economic. Doar faptul ca EU se misca lent si ponderat, spre deosebire de SUA, face treaba asta greu de observat.

      In mod specific, SUA nu mai reuseste de mult sa impuna vreo politica protectionista in defavoarea EU nicaieri in lume, deoarece parghiile de raspuns ale EU sunt discrete dar extrem de eficiente, iar China, desi de trei ori si mai bine mai mare ca populatie, e departe in urma ca tehnologie si dezvoltare economica, si nici nu vreau sa aduc in discutie nivelul de trai sau PIB-ul pe cap de vita furajata.

      Faptul ca toate statisticile internationale trateaza fiecare stat din EU separat iar contribuie la mascarea rolului dominant al EU.

      Singura slabiciune a EU e energia. Da' as fi in stare sa pun pariu cu oricine ca in 50 de ani si problema asta va fi rezolvata.
  • 0 (4 voturi)    
    v'am spus, dar va mai spun odata :-) (Marţi, 6 septembrie 2011, 20:01)

    hk [anonim]

    -6 (8 voturi)

    numai daca (Luni, 5 septembrie 2011, 16:18)
    heinz ketschapp [anonim] i-a raspuns lui CGiboi

    nu vor folosi prilejul sa se debaraseze de lestul sud-estic.
    se va face sigur...pe etape.
    ro va fi admisa la pachet, cu albania si moldova. :-)
    in ultima etapa.
    daca intre timp nu vor da in altceva. fo uniune transaltntica... mai stii.
    sau se face guvernul global..
    noi stim sa stam pe lista de asteptare,
    cum a zis si batranul mircea: de-o fi una, de-o fi alta, ce e scris si pentru noi, bucurosi le-om duce, toate....pe uscat sau prin noroi. :-)

    intre tiimp, sa traiti bine, mai draga !
  • 0 (2 voturi)    
    Un mic efort pe goole (Marţi, 6 septembrie 2011, 20:03)

    Emil [anonim]

    ne spune ca ideea este cu mult mai veche! Ceea ce este FIRESC!
  • +4 (4 voturi)    
    super articol (Marţi, 6 septembrie 2011, 20:08)

    cezar [anonim]

    super atricol !!
    • -8 (8 voturi)    
      hai sa scriem articole (Marţi, 6 septembrie 2011, 20:49)

      qaziop [anonim] i-a raspuns lui cezar

      super articol? mai degraba aberant. cu ce a daunat romania uniunii europene...? cu nimic. din pacate romania nu a stiut sa profite, dar efectele s-au facut resimtite in romania, nu in uniunea europeana

      problema actuala a europei s-ar putea rezolva usor lasand statele respective sa intre in faliment (bineinteles, luandu-le tot ce detin). dar unele banci ar pierde niste banii si deci nu se poate.

      iar asta cu statele unite ale europei este o aberatie naucitoare. sa se ajunga si aici la "too big to fail" si sa stimuleze in continuare bancile sa afaceri pe riscul platitorului de taxe.
  • +2 (2 voturi)    
    SUE - un dedeziderat cunoscut de mult! (Marţi, 6 septembrie 2011, 21:36)

    Xantes [anonim]

    Aceste deziderat(Statele Unite ale Europei) - caci asa a fost, dupa cel comercial - de la bun inceput! Numai ca urma sa fie dus la indeplinire cu mult mai tarziu, cu pasi mult mai marunti! Criza si toate celelalte elemente aferente ei, au grabit si grabesc "dospirea" cat mai urgenta a "Statelor Unite ale Europei"!
  • 0 (4 voturi)    
    Ce am cautat am gasit (Miercuri, 7 septembrie 2011, 0:53)

    skywalk [anonim]

    He, he, he... si uite asa, Romania iese din UE fara sa se ceara afara si fara sa fie data afara (doar uitata). Sau accepta pozitia (de altfel deja statutata) de colonie si de piata de desfacere pentru surplusul de productie al "nucleului dur".
  • +1 (3 voturi)    
    O frumoasa utopie.. (Miercuri, 7 septembrie 2011, 9:52)

    Tiberiu [anonim]

    S.U.E. Stat federal ? Greu de realizat! Toate statele nationale,ar trebui sa consulte prin referendum populatia..Pe fondul unei crize economice,in conditiile saracirii masive a populatiei,un asemenea proiect este sortit esecului..NU mai amintesc de diversitatea statelor,nivelul lor diferit de dezvoltare,multilingvismul,multiculturalismul Europei..Probabil,in materie economica,fiscala,monetara se poate realiza o unitate,dar atat..
  • -2 (4 voturi)    
    nu-i de noi.. (Miercuri, 7 septembrie 2011, 10:01)

    MARIAN [anonim]

    Intrarea cu acte in regula in noul imperiu european nu e o bucurie pentru noi.Avem destule lucruri de rezolvat : inapoierea economica, dezmatul social, furtul institutionalizat, coruptia, lipsa de minima educatie din scoli si universitati, lipsa demnitatii nationale , a unei armate competitive..etc.
    A stabili ca prioritate nationala intrarea in SUE e o tampenie..
  • +1 (5 voturi)    
    UE este o constructie artificiala (Miercuri, 7 septembrie 2011, 11:51)

    Dan [anonim]

    UE scartaie din toate incheiturile, mai ales datorita EURO. O moneda artificiala, creata fara a respecta regulile unei monezi nationale (nici nu avea cum!). Niciodata statele din UE nu vor fi o natiune, asa cum sunt americanii. Puteti inventa zeci de organisme si organizatii mondiale (europene), sa angajati milioane de birocrati le Bruxelles si, neaparat, si la Strasbourg, si puteti lasa politicienii sa debiteze tot felul de aberatii unioniste. Se va alege praful si de EURO si de EU! Va ramane ceva de genul unei zone de liber schimb economic, circulatia libera a persoanelor (Schengen - nu sa vina romanii sa ne fure locurile de munca!!!), o anumita conlucrare zonala si... cam atat. Cine se va pi-sha contra vantului popular (ma refer la politicieni), va fi maturat de miscarile sociale de amploare. Ce a castigat RO in urma aderarii la UE? Calatorii fara viza, o singura moneda in vestul EU si rafturi pline de vinuri frantuzesti, conserve, cartofi, mere, ceapa (Olanda!)... majoritatea din westul UE. Sistemul falimentar de fonduri europene este prost conceput, si chiar mai prost pus in practica. Niciun stat n-a reusit sa absoarba mai mult de 30-40% din aceste fonduri, cu una sau doua exceptii. In schimb suntem buni la legi, norme, regulamente... ca doar trebuie cumva sa punem calusul in gura celor ce sunt piata noastra (vestul UE) de desfacere (tarile mai sarace din est), si trebuie justificate salariile enorme, si lafaiala pe bani publici de le Bruxelles si Strasbourg. Lumea se schimba total, dar nu in sensul visat (si planuit) de politrucii europeni.
    • 0 (0 voturi)    
      Stii matale ... (Joi, 8 septembrie 2011, 23:00)

      Eu [anonim] i-a raspuns lui Dan

      ... acu' v'o 300 de ani (give or take) care a fost motivatia folosirii limbii engleze in SUA? Comunitatea de limba cea mai raspandita la vremea aia erau nemtii, si toate alelalte comunitati s-au raliat la limba engleza doar ca sa nu se vorbeasca germana in SUA.

      In alta ordine de idei, amalgamul de comunitati etnice in SUA e de departe mai neomogen si mai plin de tensiuni decat ai crede matale. Ce-i mai rau la ei decat la noi e ca la ei nu exista niste comunitati nationale, nu doar etnice, cum exista in Europa. De-aia io nu aici vad problemele majore.
    • 0 (0 voturi)    
      care aderare ? (Vineri, 9 septembrie 2011, 12:54)

      Tzompi [anonim] i-a raspuns lui Dan

      RO nu a "aderat", a fost luata acolo cu acte ca pe o servitoare pt. ca 80% din resursele ei apartin acum Capitalului Strain. Care, sub umbrela Statului roman, care sta pe bara, desfasoara un adevarat genocid, marind bezmetic preturile intr o tara care seamana tot mai mult cu Uganda.
      In 2005 in Viena in ziare scria "Austria a mai cumparat o tara". Era vba. de achizitionarea Petromului de catre OMV. Trebuiau sa scrie "Austria a mai cumparat o tara pe nimic". Asta este esenta "aderarii".
      Dpdv economic, Romania nu mai exista. In schimb e obligata sa dea cotizatia de 1,5 miliarde pe an.
  • -2 (2 voturi)    
    sue (Miercuri, 7 septembrie 2011, 12:57)

    pusca [anonim]

    se aproba Traian
  • 0 (0 voturi)    
    A d e v a r u l (Vineri, 9 septembrie 2011, 12:43)

    Tzompi [anonim]

    Adevarul este ca dupa 1945 Europa de Vest a fost renascuta din cenusa, cum poetic se zice, dar configurata numai si numai dupa vointa si interesele Americii. Cei 160.000 de tineri americani nu au murit dupa Debarcare pt. eliberarea Europei ci pt. intronarea Regelui Dolar. A zis-o si gen. Patton (care a platit apoi cu viata). America tot pozeaza ca salvatoare cu planul Marshall, dar nu a fost pt. ca "America iubea la Europa": SUA aduceau un avion cu mincare si luau inapoi 10. Tot cam ca rusii in blocul Moscova. Dar asa, mai discret. Si uite asa putem banui ca minunea numita UE a fost faurita tot de "cai troieni" americani pt. scopul final numit "distrugerea Europei Occidentale". Care este acum "in the works". Numai ca in 2008 ceva rau de tot (si neprins in agenda Elitelor) s-a petrecut pe Wall Street si TOT capitalismul se pare ca isi cam da duhul.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri