Incepand cu 13 mai 2013, relatia dintre pasunat si productia de energie regenerabila este reglementata printr-o ordonanta de urgenta a Guvernului. La aceasta data a fost publicata in Monitorul Oficial si a intrat in vigoare Ordonanta de urgenta nr. 34 privind organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991.

Anca Velicu si Monica CojocaruFoto: Arhiva personala

Aceasta ordonanta a fost aprobata dupa mai bine de un an de la aparitia Legii 214/2011 pentru organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor, care, din cauza prevederilor neuniforme si a lipsei normelor de aplicare, nu a putut fi implementata, creand multa incertitudine in piata.

De asemenea, ordonanta intervine pe fondul modificarilor legislative privind schema de suport a energiei regenerabile prin care se exclude de la beneficiul certificatelor verzi electricitatea produsa de centrale fotovoltaice amplasate pe terenuri inregistrate la data de 31 decembrie 2013 ca fiind agricole.

In prezent, legea de aprobare a ordonantei se afla in dezbaterea Parlamentului. Pe aceasta cale, ordonanta mai poate suferi modificari. De asemenea, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale a supus de curand dezbaterii publice normele metodologice pentru aplicarea prevederilor ordonantei.

Pentru a intelege legatura dintre pajisti si energia regenerabila trebuie analizate cateva dintre aceste prevederi.

„Pajistile” carora li se aplica ordonanta sunt suprafete agricole de pasuni si fanete, naturale sau cultivate, folosite pentru productia de iarba sau de alte plante erbacee furajere, care nu au fost incluse timp de cel puţin 5 ani in sistemul de rotatie a culturilor si care sunt utilizate pentru pasunatul animalelor si producerea de furaje, cu respectarea bunelor conditii agricole si de mediu.

Din definitie rezulta si regula principala impusa prin ordonanta, aceea ca pajistile se folosesc pentru pasunat si furaje. Pe cale de consecinta, este interzisa scoaterea lor definitiva sau temporara din circuitul agricol. Se admit exceptii de la aceasta interdictie, atata timp cat:

  • se obtine avizul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale; 
  • scoaterea din circuitul agricol se face pentru: 

    a) amplasarea de constructii care deservesc activitati agricole; 
    b) retele de comunicatii electronice sau elemente de infrastructura necesare sustinerii acestora;  
    c) refugii montane in caz de urgenta;  
    d) infiintarea de noi capacitati de producere a energiei regenerabile, care sa nu afecteze buna exploatare a pajistilor, declarate de utilitate publica pentru lucrari de interes national, judetean sau local, in conditiile Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica;  
    e) amplasarea obiectivelor de interes national, judetean sau local, declarate de utilitate publica; 
    f) lucrari privind apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala, declarate de utilitate publica in conditiile Legii nr. 33/1994;  
    g) lucrari in cadrul unor programe de dezvoltare locala/judeteana/regionala initiate de autoritatile administratiei publice locale;   
  • se respecta o metodologie care trebuie aprobata prin ordin al ministrului agriculturii in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta.

In plus fata de cele de mai sus, scoaterea definitiva din circuitul agricol presupune si obligatia beneficiarului de a lua anumite masuri speciale menite sa mentina suprafata totala a pajistilor la nivel local, judetean sau national, astfel:

  • de a recupera din terenurile neproductive sau neagricole o suprafata egala cu cea aprobata a fi scoasa definitiv din circuitul agricol, in mod anticipat, cel mai tarziu la data stabilita in actul prin care se aproba scoaterea definitiva din circuitul agricol; si 
  • de a efectua lucrarile necesare pentru refacerea covorului vegetal.

Mai mult de atat, si trecerea pajistilor in intravilanul localitatilor trebuie sa aiba avizul Ministerului Agriculturii si sa se faca cu respectarea obligatiei de recuperare. Aceasta prevedere preintampina o eventuala eludare a regulilor stricte stabilite de ordonanta pentru scoaterea din circuitul agricol a pajistilor, prin aplicarea prevederilor alineatului 3 al articolului 23 din Legea 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii. Incepand cu 27 iulie 2012, acest alineat permite ca terenurile destinate construirii, evidentiate in intravilan, sa fie scoase din circuitul agricol, definitiv, direct prin autorizatia de construire, deci fara parcurgerea procedurii de scoatere din circuitul agricol.

Tot cu acelasi scop preventiv esti si dispozitia prin care se modifica Legea fondului funciar, conform careia este interzisa – sub sanctiunea nulitatii absolute - schimbarea in alte categorii de folosinta a pajistilor inregistrate ca atare in Registrul agricol la data de 1 ianuarie 2007. Fac exceptie terenurile ocupate de pajisti care, prin degradare sau poluare, si-au pierdut total ori partial capacitatea de productie, terenuri pe care se vor executa lucrari de ameliorare si amenajare. Astfel, se impiedica o scoatere din circuitul agricol „indirecta” a unei pajisti, prin trecerea pajistii in alta categorie de folosinta (de exemplu, de teren arabil), urmata de o procedura comuna de scoatere din circuitul agricol, care nu ar presupune respectarea prevederilor ordonantei.

Asadar, dezvoltatorul unui proiect de producere a energiei regenerabile pe teren cu destinatia de pajiste va trebui in primul rand sa demonstreze ca proiectul nu afecteaza buna exploatare a pajistilor. In lipsa normelor metodologice de aplicare a ordonantei – pentru care termenul de adoptare este de 45 de zile de la publicarea ordonantei -, este dificil de apreciat modul in care va trebui sa se desfasoare activitatea de productie a energiei astfel incat pasunatul si producerea de furaje sa se poata derula in bune conditii.

In continuare, proiectul va trebui declarat de utilitate publica. Declararea utilitatii publice conform Legii 33/1994 se face de catre Guvern pentru lucrarile de interes national si de consiliile judetene pentru lucrarile de interes local, in urma unei cercetari prealabile si cu respectarea unor formalitati de publicitate. Parcurgerea acestei proceduri, pe langa riscul unui eventual rezultat negativ, va intarzia substantial dezvoltarea.

O data acesti pasi impliniti, dezvoltatorul va trebui sa se ocupe de recuperarea suprafetelor necesare, pentru a putea aplica pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a suprafetei de pajiste pe care doreste sa isi amplaseze proiectul.

Dezvoltatorul va trebui sa acorde o atentie deosebita indeplinirii acestor obligatii, avand in vedere ca risca amenzi intre 1.000 lei si 3.000 lei si 5.000 lei si 10.000 lei pentru amplasarea pe pajiste a altor obiective de investitii decat cele limitativ prevazute in ordonanta, respectiv pentru scoaterea din circuitul agricol a terenurilor avand categoria de folosinta pajiste fara aprobarile legale in vigoare. Aceasta a doua contraventie se sanctioneaza complementar cu desfiintarea lucrarilor si aducerea terenului in starea initiala pe cheltuiala contravenientului.