Dosare Juridice

Ce efecte benefice si ce efecte negative va avea noul Cod al Muncii pentru angajati si angajatori? Şerban Pâslaru, Avocat asociat Ţuca Zbârcea & Asociaţii a discutat online cu cititorii HotNews.ro 

de Departamentul proiecte speciale     HotNews.ro
Luni, 7 martie 2011, 16:59 Dosare Juridice - Dreptul Muncii

Serban Paslaru
Foto: HotNews.ro
Spre deosebire de modificarile anterioare ale Codului Muncii, care s-au limitat, mai de graba, la mici completari si cosmetizari, noua legislatie, in prezent aflata in forma aproape finala, aduce modificari substantiale. Serban Paslaru, Avocat asociat Tuca Zbarcea & Asociatii si coordonator al departamentului de dreptul muncii a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre modificarile propuse, cat si despre efectele benefice si/sau negative ce se vor resimti in piata muncii, atat la nivelul angajatorilor cat si al angajatilor.

Cele mai interesante intrebari vor fi reluate in emisunea Bucuresti Punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Radio Deutsche Welle.

Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" se transmite in fiecare vineri, de la ora 17:00, pe HotNews.ro si pe frecventele Deutsche Welle Romania.
  • Emisiunile de stiri ale Deutsche Welle Romania le puteti asculta aici.
  • Stirile zilei la Deutsche Welle Romania pot fi citite aici.


Citeste mai multe despre   


















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 unangajat

    Pentru cei care avem contracte pe perioada nedeterminata cum ne afecteaza acest nou cod ?

    • Serban Paslaru

      Angajarea pe durata nedeterminata ramane regula si sub noul Cod al muncii, incheierea de contracte de munca pe durata determinata fiind posibila doar in anumite cazuri, expres reglementate. Salariatii angajati in prezent pe durata nedeterminata nu vor fi afectati, contractele de munca incheiate de acestia ramanand, in continuare, valabile.

  • Întrebarea nr. 2 un bugetar

    Deoare în mediul privat concedierile și angajările deja erau destul de flexibile, vreau să pun următoarea întrebare de baraj:
    Oare în spatele "Noului Cod al Muncii" se ascunde, de fapt, o concediere masivă în rândul bugetarilor ?

    • Serban Paslaru

      Una dintre modificarile importante incluse in noul cod vizeaza concedierile colective ale salariatilor care isi desfasoara activitatea in cadrul institutiilor publice. Reglementarea existenta instituie anumite obligatii in sarcina angajatorilor, in cazurile in care acestia doresc sa implementeze programe de concedieri colective. Obligatiile includ informarea si consultarea sindicatelor / reprezentantilor salariatilor, transmiterea unor notificari catre inspectoratele teritoriale de munca si agentiile de ocupare a fortei de munca, precum si respectarea anumitor termene. Respectarea acestor obligatii face ca, in practica, o procedura de concediere colectiva sa dureze cel putin 3 luni. Obligatiile amintite urmeaza, potrivit noului cod, sa nu se mai aplice in cazul in care concedierile colective vizeaza salariati ai institutiilor publice. Practic, in cazul acestora, concedierea se va face potrivit regulii aplicabile concedierilor individuale, adica pe baza unui simplu preaviz de 20 de zile acordat salariatului care urmeaza sa fie concediat inainte de data incetarii efective a raporturilor de munca.

  • Întrebarea nr. 3 atent

    Care mai este protectia liderilor sindicali in fata abuzurilor patronilor daca acel alineat care-i proteja a fost anulat?

    • Serban Paslaru

      Banuiesc ca faceti referire la alin. 2 al art. 223 care instituia o protectie absoluta a reprezentantilor alesi in organele de conducere a sindicatelor impotriva concedierilor, pe durata mandatului si 2 ani dupa incetarea acestuia. Dispozitiile amintite au fost, intr-adevar, modificate, eliminandu-se referirea la concedierea pentru motive ce nu tin de persoana salariatului sau pentru necorespundere profesionala.
      Totusi, au ramas in vigoare prevederile art. 10 din Legea sindicatelor care instituie o protectie similara cu cea oferita anterior de alin. 2 al art. 223 (in vechea forma) pentru cazurile de concediere pentru motive ce nu tin de persoana salariatului. De asemenea, au ramas in vigoare prevederile art. 60 alin. 1 lit. h din Codul muncii care interzic concedierea salariatilor pe durata exercitarii unei functii eligibile intr-un organism sindical. Liderii sindicali beneficiaza deci, in continuare, de protectie, impotriva concedierilor, chiar daca aceasta a fost limitata. De asemenea, in cazul unor concedieri abuzive, se vor putea adresa justitiei la fel ca si orice alt salariat.

  • Întrebarea nr. 4 Luke

    Un angajat foarte protejat de codul muncii va fi tentat sa se foloseasca de aceasta. Dar el oare nu va trebui sa se angajeze in viitor tot la un angajator? De ce nu priveste lumea problema asa? Cine va vrea sa angajeze un om care a profitat de de orice sa ramana pe un post? Oare nu ar fi asta in final in defavoarea angajatului?
    Multi privesc angajatorul ca pe un bau-bau, idee raspandita de multe parti din mass media, dar oare nu tot la alt angajator mergem cand terminam intr-un fel sau altul cu unul?
    Pe mine un loc de munca unde n-as mai fi dorit sau unde nu ar exista un mediu de lucru cel putin acceptabil ma va face sa incep sa-mi caut de lucru in alta parte....alt angajator
    Binenteles ca pot exista abuzuri dar acestea nu cred ca le poate, si nu trebuie, rezolva nici un cod legislativ ci doar justitia.

    • Serban Paslaru

      De acord cu Dvs. Raportul de munca este si trebuie sa ramana liber consimtit de catre angajat si angajator. In situatiile in care angajatul nu mai raspunde necesitatilor angajatorului din punct de vedere al aptitudinilor, performantei sau conduitei sau angajatorul nu ofera conditiile de munca si remunerare pe care angajatul le asteapta, atat unul cat si celalalt ar trebui sa poata decide incetarea raportului de munca. Legea isi propune sa protejeze angajatii impotriva eventualelor abuzuri ale angajatorului. Din pacate, nu de putine ori, ofera angajatilor "oportunitati" de a abuza, la randul lor, de protectia oferita.

  • Întrebarea nr. 5 gigi n

    Buna ziua,domnule Paslaru,
    Intrucat nu am nici cea mai mica incredere in ceea ce sustin liderii de sindicat,care de 20 de ani solicita doar avantaje,dar nu si munca, as vrea sa aflu care este parerea Dvs.-daca aceasta poate fi sincera si fara parti-pris-in privinta noului cod al muncii,respectiv daca acesta va fi un castig pentru Romania.Va multumesc.

    • Serban Paslaru

      Modificarile propuse prin noul cod isi propun, in general, fie sa clarifice reglementarea unor aspecte care s-a dovedit in trecut ca fiind deficitara, fie sa flexibilizeze anumite prevederi, astfel incat sa se ofere angajatorilor mai multa libertate in ceea ce priveste angajarea personalului, evaluarea si concedierea acestuia.

      Astfel de modificari ar trebui sa contribuie la cresterea interesului investitorilor in dezvoltarea investitiilor, prin efectuarea de angajari, a productivitatii muncii si, in general, a atractivitatii fortei de munca disponibile pe piata romaneasca. Ceea ce, in contextul actual caracterizat de dificultati in relansarea economica, somaj si lipsa de investitii, ar trebui sa aiba, pe termen mediu si lung, efecte benefice.

  • Întrebarea nr. 6 Monica

    - Noul Cod al Muncii va permite angajari rapide pe posturile persoanelor concediate discretionar de angajatori?

    • Serban Paslaru

      Angajarea altor salariati pe posturile anterior desfiintate este posibila, potrivit noului cod, dupa o perioada de 45 de zile (perioada de interdictie stipulata de vechiul cod era de 9 luni). Salariatii concediati discretionar se vor putea insa adresa in continuare justitiei solicitand reintegrarea pe posturile anterior detinute si plata retroactiva a salariilor ce le-ar fi fost datorate de catre angajator, pe perioada concedierii, in situatia in care se va dovedi ca desfiintarea posturilor ocupate nu a avut o cauza reala si serioasa.

  • Întrebarea nr. 7 Marin

    Noul cod al muncii ar presupune incurajarea angajarii persoanelor si a platii lor in mod legal, a se renunta la plata la negru. Care sunt principalele modificari ce incurajeaza acest lucru?

    Multumesc!

    • Serban Paslaru

      Noul cod inaspreste regimul sanctionator aplicabil in cazul neincheierii de contracte de munca sau al nerespectarii de catre angajatori al altor obligatii ce le revin, potrivit legii. In functie de gravitatea faptei, sanctiunile pot varia de la amenda la inchisoare.

  • Întrebarea nr. 8 Angela Marin

    In legatura cu perioada de proba, din punctul meu de vedere, prelungirea ei este foarte benefica. Asa am sansa cu adevart sa vad cat de performant este un nou angajat - de cele mai multe ori cele 3 luni erau insuficiente pentru a vedea adevaratele resurse. Cum este tratata in cele din urma perioada de proba in noul cod al muncii? Daca pe parcursul perioadei de proba se constata ca noul posibil angajat este incompetent pentru pozitia pe care concureaza, care sunt procedurile legale prin care se poate (daca se poate) intrerupe perioada de proba.

    Legat tot de aceast subiect, prin noul cod al muncii, se pot negocia sume diferite pentru perioada de proba si perioada contractuala ulterioara?

    • Serban Paslaru

      De acord cu comentariul referitor la utilitatea perioadei de proba. La finalul perioadei de proba partile pot negocia un salariu diferit de cel acordat pe parcursul acesteia.

  • Întrebarea nr. 9 Paricia

    Care sunt noile prevederi pentru contractele pe perioada determinata? Ce avantaje am ca angajator daca optez pentru angajari pe perioada determinata?

    Multumesc

    • Serban Paslaru

      Termenul maxim pentru care se poate incheia un contract pe durata determinata este de 36 de luni in loc de 24 de luni cat era sub reglementarea anterioara. De asemenea, vor putea fi angajati salariati pe durata unui proiect, fara a fi necesare reglementari speciale, asa cum se cerea in vechiul cod.
      Pentru angajatori, avantajul principal al folosirii contractelor de munca pe durata determinata este dat de faptul ca, la expirarea duratei pentru care acestea au fost incheiate, raporturile de munca inceteaza fara a fi necesara concedirea salariatilor. Angajatorii nu vor mai fi astfel nevoiti sa acorde preavize de concediere, sa plateasca compensatiile aplicabile in cazul salariatilor concediati iar salariatii nu vor putea contesta incetarea raporturilor de munca, as acum se poate intampla in cazul concedierii.

  • Întrebarea nr. 10 Petrescu Doru

    Inc azul concedierilor colective, noul cod al muncii doreste sa puana ccept pe criteriile de performanta, care se aplica dupa criteriile sociale. Exista undeva reglamente standardele dupa care aceste evaluari se fac? In practica cele mai multe persoane au si atributii specifice uneia numite companii, sau un mix intre clasificarile nationale. Cum se pot face aceste evaluari astfel incat sa nu poata fi contestate de angajat?/ Cum se pot stabili criteriile de performanta astfel incat sa fie in asentiment cu legislatia in vigoare?

    • Serban Paslaru

      Criteriile de performanta urmeaza sa se aplice inaintea celor sociale si nu dupa acestea.
      Nu exista o reglementare care sa standardizeze evaluarea realizarii obiectivelor de performanta, aceasta urmand sa fie facuta dupa regulile stabilite de catre angajator. Nu trebuie uitat insa ca, potrivit noului cod, salariatul trebuie sa fie informat cu privire la criteriile de evaluare a activitatii profesionale aplicabile la nivelul angajatorului, aceste criterii urmand sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca.
      In fine, in evaluarea performantei, salariatului nu ii vor putea fi imputate "nerealizari" determinate de factori externi, de activitatea altor salariati sau de (ne)performanta societatii, in general.

  • Întrebarea nr. 11 Vasilica

    Buna ziua,
    Conform noului cod la art. 17 alin 2 functia/ocupatia conform COR sau a altor acte normative ,cum vor putea fi prinse in noul contract colectiv de munca, daca aceasta functie nu exista pana acum la acea societate?
    tot la art 17 alin 2 lit d1 conform codului nou refritor la criteriile de evaluarea si performanat, cine le stabileste si cum se aplica?
    In cazul disponibilizarilor colective cine stabileste criteriul de performanta si cum se aplica?

    • Serban Paslaru

      A se vedea raspunsul de mai sus cu privire la criteriile de performanta / evaluarea performantei

  • Întrebarea nr. 12 angajat

    Va fi legal ca un angajator sa stabileasca o perioada de preaviz pentru demisie foarte mare in contractul de munca (de exemplu: 10 ani) ? Se mai poate angaja in alta parte un asemenea angajat ? (de exemplu daca se inrautatesc foarte mult conditiile de munca)

    • Serban Paslaru

      Termenul de preaviz in cazul demisiei nu poate fi mai mare de 20 de zile lucratoare in cazul functiilor de executie si 45 de zile lucratoare in cazul functiilor de conducere. Acestea sunt termene maxime si sunt agreate de catre parti prin contractul individual de munca si nu stabilite discretionar de angajator.

  • Întrebarea nr. 13 Matei

    Poate angajatul sa isi negocieze conditiile de demisie (atat pentru situatia cand el decide sa anunte demisia, sau cand este in situatia de a fi concediat)? Poate sa negocieze conditii mai avantajoase decat cele oferita de Codul Muncii?

    • Serban Paslaru

      Partile pot stabili, prin contractul individual de munca, conditii mai avantajoase pentru salariat, atat in cazul demisiei cat si al concedierii.

  • Întrebarea nr. 14 Simina

    Ce noutati aduce noul cod al muncii in ceea ce priveste aria de aplicare a contractelor colective de munca?

    • Serban Paslaru

      Regimul contractelor colective de munca este reglementat de o lege speciala - Legea nr. 130/1996- care ramane in vigoare si dupa adoptarea noului cod. Ramane de vazut care vor fi modificarile aduse legii speciale in ceea ce priveste aplicarea contractelor colective de munca.

  • Întrebarea nr. 15 Ana

    Cum ne afecteaza oul cod al muncii pe cei care sunt functionari publici?
    Cum vor fi dati afara?

    • Serban Paslaru

      A se vedea comentariul anterior cu privire la neaplicarea dispozitiilor in materie de concediere colectiva in cazul salariatilor din institutiile publice.

  • Întrebarea nr. 16 Ion

    Daca este angajat un muncitor 6 luni si lucreaza 16 ore si apoi un altul care lucreaza 16 ore timp de 6 luni, atunci fiecare se inscrie in litera noului cod, si deci patronul „exploateaza fara mila” muncitorul.
    Calculul arata ca la acest loc de munca este angajat un om (6 luni il cheama Ionescu si 6 luni il cheama Popescu) care munceste cate 2 norme, deci MUNCESTE CAT 2. Muncitorul este platit pentru primele 8 ore cu un salariu si pentru urmatoarele 8 ore cu salariu dublu, deci ESTE PLATIT CU 3 SALARII. Concluzionand, patronul primeste munca a 2 oameni si plateste salariul a 3 oameni pentru aceleasi numar de piese. Logica spune ca poate face lucrul acesta numai si numai atunci cand este in mare incurcatura, altfel ar trebui sa fie sinucigas sa aplice aceasta schema tot timpul
    Este corect tot acest calcul ?

    • Serban Paslaru

      Durata programului de lucru a ramas aceeasi: 40 de ore pe saptamana, respectiv 48 de ore, incluzand orele suplimentare. Noul cod prevede insa ca media de 48 de ore pe saptamana se va calcula prin raportare la o perioada de 4 luni si nu de 3 luni, cum se intampla sub vechea reglementare.
      De acord cu comentariul Dvs cu privire la eventuala tentatie a angajatorului de a folosi excesiv optiunea orelor suplimentare. In plus, nu trebuie uitat ca orele suplimentare pot fi efectuate, potrivit legii, numai cu acordul salariatului

  • Întrebarea nr. 17 Avrabiescu

    Care va fi rolul sindicatelor in contextul noului cod al muncii?

    • Serban Paslaru

      Rolul sindicatelor de partener in cadrul dialogului social si atributiile specifice ce vizeaza apararea si promovarea intereselor salariatilor raman si sub noua reglementare. Ramane de vazut cum vor arata modificarile legislatiei speciale care reglementeaza organizarea si functionarea sindicatelor, contractele colective de munca si conflictele de munca. In aceasta zona ar putea exista schimbari care sa diminueze rolul sindicatelor, in special in ceea ce priveste reglementarea colectiva a raporturilor de munca la nivel superior unitatii.

  • Întrebarea nr. 18 Intermediarii sunt marii castigatori

    Am si eu 4 intrebari:

    1.Contractele de munca vor fi individuale si limitate in timp pentru a se reinoi sau reangaja oamenii mereu, da?

    2. Contractele acestea limitate de munca vor fi intocmite intre angajat si intermediar, da?

    3.Angajatorii nu vor avea voie sa angajeze direct forta de munca, da?

    4.Angajatorii vor avea dreptul legal numai sa contracteze intermediarii si sa le plateasca comision pentru fiecare angajat furnizat, da?

    Firmele de intermediere vor taia si vor spanzura in piata muncii...
    Vai de capul proletariatului , indiferent de studii ...

    • Serban Paslaru

      1. Vor exista in continuare contracte incheiate pe durata nedeterminata. Se vor putea incheia contracte pe durata determinata numai in anumite cazuri si pe durata limitata. De altfel, contractele de munca pe durata determinata se regaseau si in vechea reglementare.
      2/3/4. Angajatorii vor avea voie sa angajeze direct forta de munca. Folosirea salariatilor furnizati de agentii de munca temporara reprezinta o optiune care poate fi folosita, la fel ca si in cazul contractelor pe durata determinata, doar in anumite cazuri si pe durata limitata. O astfel de optiune, se regasea, de asemenea, si in vechea reglementare.

  • Întrebarea nr. 19 mircea

    1. Cat de usor poate un angajator sa disponibilizeze un angajat in conditiile in care nu are o loc o restructurare reala a firmei, bazata pe conditiile pietii si nici nu-i poate gasi o culpa cum era in vechiul Cod al Muncii?

    2. S-a pastrat prevederea ca o firma poate restructura un post intr-o zi si a doua zi sa-l reinfiinteze angajand pe altii?

    3. Cum poate un angajat sa conteste anonim criterii de performanta abuzive care nu tin doar de munca lui sau disponibilizarea in cazul folosirii unor criterii de performanta abuzive?

    • Serban Paslaru

      1. Din acest punct de vedere reglementarea a ramas neschimbata. Angajatorul nu poate disponibiliza angajati daca restructurarea nu este una reala sau daca nu existe motive de concediere care sa poata fi imputate angajatilor. In cazul concedierilor abuzive, angajatii concediati se vor putea adresa in continuare instantei, solicitand reintegrarea si plata retroactiva a salariilor datorate de angajator pentru perioada concedierii.
      2. Exista aceasta posibilitate insa posturile reinfiintate vor trebui oferite cu prioritate angajatilor anterior concediati.
      3. In cazul aplicarii abuzive sau discriminatorii a criteriilor de performanta, la fel ca si in cazul oricaror altor abuzuri ale angajatorului, angajatii afectati se vor putea adresa instantei si solicita obligarea angajatorului la repararea situatiei create si, dupa caz, la plata de despagubiri pentru prejudiciul suferit.

  • Întrebarea nr. 20 dani

    Buna ziua,

    Domnule avocat, vreau sa va intreb despre anumite drepturi pe care eu, ca angajat, le am stipulate in Contractul colectiv de munca: prima de vacanta, ajutor in caz de deces/ nastere, etc. Ce se va intampla cu aceste drepturi dupa intrarea in vigoare a noii legi?

    Eu sunt angajat pe o perioada nedeterminata. Ma afecteaza in vreun fel introducerea contractului pe o perioada de trei ani? Asta inseamna ca, in cazul meu, contractul de munca se va transforma automat intr-unul cu perioada determinata?

    Cu ce vor fi inlocuite contractele colective de munca?De cand va intra in vigoare noul Cod al muncii?
    Multumesc mult!

    • Serban Paslaru

      O sa incerc raspunsuri punctuale:

      Contractul colectiv de munca ramane valabil si dupa intrarea in vigoare a noului cod deci veti beneficia in continuare de drepturile stipulate in cadrul acestuia.

      Contractul Dvs. de munca incheiat pe durata nedeterminata ramane valabil, nu se va transforma intr-unul pe durata determinata.

      Noul Cod al muncii recunoaste in continuare existenta si posibilitatea incheierii contractelor colective de munca.

      Noul Cod al muncii va intra in vigoare daca motiunea de cenzura depusa impotriva Guvernului va fi respinsa in Parlament.

  • Întrebarea nr. 21 BX

    Rolul sindicatului se reduce.
    Puterea angajatorului creste chiar la modul abuziv.
    Statul deja retine 4/7 din banii ce s-ar cuveni unui angagat.
    Cat mai e de aici pana la sclavie ?

    • Serban Paslaru

      Nu inteleg...de ce raportul de munca este privit de multe ori ca implicand existenta unui conflict ...in care statul se presupune ca ar trebui sa sustina pe unul dintre beligeranti astfel incat sa asigure distrugerea celuilalt...
      Patronul angajeaza salariati pentru a-si putea desfasura activitatea, dezvolta afacerea si obtine profit. In acelasi timp, patronul trebuie sa se asigure ca ofera salariatilor satisfactii materiale si profesionale, in caz contrar acestia putand alege un alt angajator.
      Raporturile de munca sunt liber consfiintite, oricare dintre parti putand decide incetarea acestora, in cazul angajatilor prin demisie iar in cazul angajatorilor prin concediere, deci nu vad de unde amenintarea "sclaviei".
      De asemenea, consider ca existenta unor optiuni alternative in ceea ce priveste angajarea, relexarea regimului contractelor pe durata determinata si a muncii temporare sau prevalenta criteriilor profesionale in fata celor sociale in cazul concedierilor sunt abordari rezonabile menite sa faciliteze accesul angajatorilor la forta de munca si nu sa ofere acestora instrumente pentru a abuza de salariati

  • Întrebarea nr. 22 alin

    Buna ziua,
    Exista foarte multe abuzuri pe care angajatorii le fac, printre care, una foarte des intalnita - obligarea personalului angjat de a presta ore suplimentare fara nici un fel de benficiu, exista prevederi ale legii care sa impiedice astfel de practici? Multumesc anticipat pentru raspuns.

    • Serban Paslaru

      Orele suplimentare se pot efectua numai cu acordul salariatului si se compenseaza cu ore libere platite in urmatoarele 60 de zile sau, daca acest lucru nu este posibil, se platesc suplimentar prin aplicarea unui spor de cel putin 75% din salariul de baza. Daca angajatorul nu respecta aceste reguli, salariatii se pot adresa inspectiei muncii sau instantelor de judecata.







12737 vizualizari

  • contracte permanente (Marţi, 8 martie 2011, 11:12)

    unangajat [anonim]

    Pentru cei care avem contracte pe perioada nedeterminata cum ne afecteaza acest nou cod ?
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 11:17)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui unangajat

      Angajarea pe durata nedeterminata ramane regula si sub noul Cod al muncii, incheierea de contracte de munca pe durata determinata fiind posibila doar in anumite cazuri, expres reglementate. Salariatii angajati in prezent pe durata nedeterminata nu vor fi afectati, contractele de munca incheiate de acestia ramanand, in continuare, valabile.
  • adevărul ascuns (Marţi, 8 martie 2011, 13:03)

    un bugetar [anonim]

    Deoare în mediul privat concedierile și angajările deja erau destul de flexibile, vreau să pun următoarea întrebare de baraj:
    Oare în spatele "Noului Cod al Muncii" se ascunde, de fapt, o concediere masivă în rândul bugetarilor ?
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 11:34)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui un bugetar

      Una dintre modificarile importante incluse in noul cod vizeaza concedierile colective ale salariatilor care isi desfasoara activitatea in cadrul institutiilor publice. Reglementarea existenta instituie anumite obligatii in sarcina angajatorilor, in cazurile in care acestia doresc sa implementeze programe de concedieri colective. Obligatiile includ informarea si consultarea sindicatelor / reprezentantilor salariatilor, transmiterea unor notificari catre inspectoratele teritoriale de munca si agentiile de ocupare a fortei de munca, precum si respectarea anumitor termene. Respectarea acestor obligatii face ca, in practica, o procedura de concediere colectiva sa dureze cel putin 3 luni. Obligatiile amintite urmeaza, potrivit noului cod, sa nu se mai aplice in cazul in care concedierile colective vizeaza salariati ai institutiilor publice. Practic, in cazul acestora, concedierea se va face potrivit regulii aplicabile concedierilor individuale, adica pe baza unui simplu preaviz de 20 de zile acordat salariatului care urmeaza sa fie concediat inainte de data incetarii efective a raporturilor de munca.
  • Liderii/reprezentantii sindicali (Marţi, 8 martie 2011, 13:33)

    atent [anonim]

    Care mai este protectia liderilor sindicali in fata abuzurilor patronilor daca acel alineat care-i proteja a fost anulat?
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 11:51)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui atent

      Banuiesc ca faceti referire la alin. 2 al art. 223 care instituia o protectie absoluta a reprezentantilor alesi in organele de conducere a sindicatelor impotriva concedierilor, pe durata mandatului si 2 ani dupa incetarea acestuia. Dispozitiile amintite au fost, intr-adevar, modificate, eliminandu-se referirea la concedierea pentru motive ce nu tin de persoana salariatului sau pentru necorespundere profesionala.
      Totusi, au ramas in vigoare prevederile art. 10 din Legea sindicatelor care instituie o protectie similara cu cea oferita anterior de alin. 2 al art. 223 (in vechea forma) pentru cazurile de concediere pentru motive ce nu tin de persoana salariatului. De asemenea, au ramas in vigoare prevederile art. 60 alin. 1 lit. h din Codul muncii care interzic concedierea salariatilor pe durata exercitarii unei functii eligibile intr-un organism sindical. Liderii sindicali beneficiaza deci, in continuare, de protectie, impotriva concedierilor, chiar daca aceasta a fost limitata. De asemenea, in cazul unor concedieri abuzive, se vor putea adresa justitiei la fel ca si orice alt salariat.
  • problema... (Marţi, 8 martie 2011, 16:59)

    Luke [anonim]

    Un angajat foarte protejat de codul muncii va fi tentat sa se foloseasca de aceasta. Dar el oare nu va trebui sa se angajeze in viitor tot la un angajator? De ce nu priveste lumea problema asa? Cine va vrea sa angajeze un om care a profitat de de orice sa ramana pe un post? Oare nu ar fi asta in final in defavoarea angajatului?
    Multi privesc angajatorul ca pe un bau-bau, idee raspandita de multe parti din mass media, dar oare nu tot la alt angajator mergem cand terminam intr-un fel sau altul cu unul?
    Pe mine un loc de munca unde n-as mai fi dorit sau unde nu ar exista un mediu de lucru cel putin acceptabil ma va face sa incep sa-mi caut de lucru in alta parte....alt angajator
    Binenteles ca pot exista abuzuri dar acestea nu cred ca le poate, si nu trebuie, rezolva nici un cod legislativ ci doar justitia.
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 12:03)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Luke

      De acord cu Dvs. Raportul de munca este si trebuie sa ramana liber consimtit de catre angajat si angajator. In situatiile in care angajatul nu mai raspunde necesitatilor angajatorului din punct de vedere al aptitudinilor, performantei sau conduitei sau angajatorul nu ofera conditiile de munca si remunerare pe care angajatul le asteapta, atat unul cat si celalalt ar trebui sa poata decide incetarea raportului de munca. Legea isi propune sa protejeze angajatii impotriva eventualelor abuzuri ale angajatorului. Din pacate, nu de putine ori, ofera angajatilor "oportunitati" de a abuza, la randul lor, de protectia oferita.
  • noul cod (Miercuri, 9 martie 2011, 7:22)

    gigi n [anonim]

    Buna ziua,domnule Paslaru,
    Intrucat nu am nici cea mai mica incredere in ceea ce sustin liderii de sindicat,care de 20 de ani solicita doar avantaje,dar nu si munca, as vrea sa aflu care este parerea Dvs.-daca aceasta poate fi sincera si fara parti-pris-in privinta noului cod al muncii,respectiv daca acesta va fi un castig pentru Romania.Va multumesc.
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 12:21)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui gigi n

      Modificarile propuse prin noul cod isi propun, in general, fie sa clarifice reglementarea unor aspecte care s-a dovedit in trecut ca fiind deficitara, fie sa flexibilizeze anumite prevederi, astfel incat sa se ofere angajatorilor mai multa libertate in ceea ce priveste angajarea personalului, evaluarea si concedierea acestuia.

      Astfel de modificari ar trebui sa contribuie la cresterea interesului investitorilor in dezvoltarea investitiilor, prin efectuarea de angajari, a productivitatii muncii si, in general, a atractivitatii fortei de munca disponibile pe piata romaneasca. Ceea ce, in contextul actual caracterizat de dificultati in relansarea economica, somaj si lipsa de investitii, ar trebui sa aiba, pe termen mediu si lung, efecte benefice.
  • Angajari (Miercuri, 9 martie 2011, 11:38)

    Monica [anonim]

    - Noul Cod al Muncii va permite angajari rapide pe posturile persoanelor concediate discretionar de angajatori?
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 12:30)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Monica

      Angajarea altor salariati pe posturile anterior desfiintate este posibila, potrivit noului cod, dupa o perioada de 45 de zile (perioada de interdictie stipulata de vechiul cod era de 9 luni). Salariatii concediati discretionar se vor putea insa adresa in continuare justitiei solicitand reintegrarea pe posturile anterior detinute si plata retroactiva a salariilor ce le-ar fi fost datorate de catre angajator, pe perioada concedierii, in situatia in care se va dovedi ca desfiintarea posturilor ocupate nu a avut o cauza reala si serioasa.
  • Plata legala (Miercuri, 9 martie 2011, 14:00)

    Marin [anonim]

    Noul cod al muncii ar presupune incurajarea angajarii persoanelor si a platii lor in mod legal, a se renunta la plata la negru. Care sunt principalele modificari ce incurajeaza acest lucru?

    Multumesc!
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 12:35)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marin

      Noul cod inaspreste regimul sanctionator aplicabil in cazul neincheierii de contracte de munca sau al nerespectarii de catre angajatori al altor obligatii ce le revin, potrivit legii. In functie de gravitatea faptei, sanctiunile pot varia de la amenda la inchisoare.
  • Perioada de proba (Miercuri, 9 martie 2011, 14:01)

    Angela Marin [anonim]

    In legatura cu perioada de proba, din punctul meu de vedere, prelungirea ei este foarte benefica. Asa am sansa cu adevart sa vad cat de performant este un nou angajat - de cele mai multe ori cele 3 luni erau insuficiente pentru a vedea adevaratele resurse. Cum este tratata in cele din urma perioada de proba in noul cod al muncii? Daca pe parcursul perioadei de proba se constata ca noul posibil angajat este incompetent pentru pozitia pe care concureaza, care sunt procedurile legale prin care se poate (daca se poate) intrerupe perioada de proba.

    Legat tot de aceast subiect, prin noul cod al muncii, se pot negocia sume diferite pentru perioada de proba si perioada contractuala ulterioara?
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 12:41)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Angela Marin

      De acord cu comentariul referitor la utilitatea perioadei de proba. La finalul perioadei de proba partile pot negocia un salariu diferit de cel acordat pe parcursul acesteia.
  • contracte pe perioada determinata (Miercuri, 9 martie 2011, 14:07)

    Paricia [anonim]

    Care sunt noile prevederi pentru contractele pe perioada determinata? Ce avantaje am ca angajator daca optez pentru angajari pe perioada determinata?

    Multumesc
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 12:49)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Paricia

      Termenul maxim pentru care se poate incheia un contract pe durata determinata este de 36 de luni in loc de 24 de luni cat era sub reglementarea anterioara. De asemenea, vor putea fi angajati salariati pe durata unui proiect, fara a fi necesare reglementari speciale, asa cum se cerea in vechiul cod.
      Pentru angajatori, avantajul principal al folosirii contractelor de munca pe durata determinata este dat de faptul ca, la expirarea duratei pentru care acestea au fost incheiate, raporturile de munca inceteaza fara a fi necesara concedirea salariatilor. Angajatorii nu vor mai fi astfel nevoiti sa acorde preavize de concediere, sa plateasca compensatiile aplicabile in cazul salariatilor concediati iar salariatii nu vor putea contesta incetarea raporturilor de munca, as acum se poate intampla in cazul concedierii.
  • criterii de performanta (Miercuri, 9 martie 2011, 14:20)

    Petrescu Doru [anonim]

    Inc azul concedierilor colective, noul cod al muncii doreste sa puana ccept pe criteriile de performanta, care se aplica dupa criteriile sociale. Exista undeva reglamente standardele dupa care aceste evaluari se fac? In practica cele mai multe persoane au si atributii specifice uneia numite companii, sau un mix intre clasificarile nationale. Cum se pot face aceste evaluari astfel incat sa nu poata fi contestate de angajat?/ Cum se pot stabili criteriile de performanta astfel incat sa fie in asentiment cu legislatia in vigoare?
    • raspuns (Vineri, 11 martie 2011, 0:00)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Petrescu Doru

      Criteriile de performanta urmeaza sa se aplice inaintea celor sociale si nu dupa acestea.
      Nu exista o reglementare care sa standardizeze evaluarea realizarii obiectivelor de performanta, aceasta urmand sa fie facuta dupa regulile stabilite de catre angajator. Nu trebuie uitat insa ca, potrivit noului cod, salariatul trebuie sa fie informat cu privire la criteriile de evaluare a activitatii profesionale aplicabile la nivelul angajatorului, aceste criterii urmand sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca.
      In fine, in evaluarea performantei, salariatului nu ii vor putea fi imputate "nerealizari" determinate de factori externi, de activitatea altor salariati sau de (ne)performanta societatii, in general.
  • studenti in practica (Miercuri, 9 martie 2011, 14:23)

    Marieta [anonim]

    Care este situatia studentilor in practica. Se intocmeste contract de munca pe perioada determinata? Trebuiesc platiti?

    Ce se intampla daca la un control exista persoane care inca nu au contract de munca? (cum ar putea fi si cazul studentilor in practica)
  • Buna ziua! (Miercuri, 9 martie 2011, 15:03)

    Vasilica [anonim]

    Buna ziua,
    Conform noului cod la art. 17 alin 2 functia/ocupatia conform COR sau a altor acte normative ,cum vor putea fi prinse in noul contract colectiv de munca, daca aceasta functie nu exista pana acum la acea societate?
    tot la art 17 alin 2 lit d1 conform codului nou refritor la criteriile de evaluarea si performanat, cine le stabileste si cum se aplica?
    In cazul disponibilizarilor colective cine stabileste criteriul de performanta si cum se aplica?
    • raspuns (Vineri, 11 martie 2011, 0:03)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vasilica

      A se vedea raspunsul de mai sus cu privire la criteriile de performanta / evaluarea performantei
  • perioada de preaviz la demisie (Miercuri, 9 martie 2011, 15:13)

    angajat [anonim]

    Va fi legal ca un angajator sa stabileasca o perioada de preaviz pentru demisie foarte mare in contractul de munca (de exemplu: 10 ani) ? Se mai poate angaja in alta parte un asemenea angajat ? (de exemplu daca se inrautatesc foarte mult conditiile de munca)
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 12:55)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui angajat

      Termenul de preaviz in cazul demisiei nu poate fi mai mare de 20 de zile lucratoare in cazul functiilor de executie si 45 de zile lucratoare in cazul functiilor de conducere. Acestea sunt termene maxime si sunt agreate de catre parti prin contractul individual de munca si nu stabilite discretionar de angajator.
  • demisie/ concediere (Miercuri, 9 martie 2011, 15:29)

    Matei [anonim]

    Poate angajatul sa isi negocieze conditiile de demisie (atat pentru situatia cand el decide sa anunte demisia, sau cand este in situatia de a fi concediat)? Poate sa negocieze conditii mai avantajoase decat cele oferita de Codul Muncii?
    • raspuns (Vineri, 11 martie 2011, 0:04)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Matei

      Partile pot stabili, prin contractul individual de munca, conditii mai avantajoase pentru salariat, atat in cazul demisiei cat si al concedierii.
  • aria de aplicare a contracte colective (Miercuri, 9 martie 2011, 15:36)

    Simina [anonim]

    Ce noutati aduce noul cod al muncii in ceea ce priveste aria de aplicare a contractelor colective de munca?
    • raspuns (Vineri, 11 martie 2011, 0:12)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Simina

      Regimul contractelor colective de munca este reglementat de o lege speciala - Legea nr. 130/1996- care ramane in vigoare si dupa adoptarea noului cod. Ramane de vazut care vor fi modificarile aduse legii speciale in ceea ce priveste aplicarea contractelor colective de munca.
  • Functionarii publici (Miercuri, 9 martie 2011, 16:02)

    Ana [anonim]

    Cum ne afecteaza oul cod al muncii pe cei care sunt functionari publici?
    Cum vor fi dati afara?
    • raspuns (Vineri, 11 martie 2011, 0:17)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ana

      A se vedea comentariul anterior cu privire la neaplicarea dispozitiilor in materie de concediere colectiva in cazul salariatilor din institutiile publice.
  • Codul muncii: ziua de munca de 16 ore (Miercuri, 9 martie 2011, 18:21)

    Ion [anonim]

    Daca este angajat un muncitor 6 luni si lucreaza 16 ore si apoi un altul care lucreaza 16 ore timp de 6 luni, atunci fiecare se inscrie in litera noului cod, si deci patronul „exploateaza fara mila” muncitorul.
    Calculul arata ca la acest loc de munca este angajat un om (6 luni il cheama Ionescu si 6 luni il cheama Popescu) care munceste cate 2 norme, deci MUNCESTE CAT 2. Muncitorul este platit pentru primele 8 ore cu un salariu si pentru urmatoarele 8 ore cu salariu dublu, deci ESTE PLATIT CU 3 SALARII. Concluzionand, patronul primeste munca a 2 oameni si plateste salariul a 3 oameni pentru aceleasi numar de piese. Logica spune ca poate face lucrul acesta numai si numai atunci cand este in mare incurcatura, altfel ar trebui sa fie sinucigas sa aplice aceasta schema tot timpul
    Este corect tot acest calcul ?
    • raspuns (Vineri, 11 martie 2011, 0:28)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion

      Durata programului de lucru a ramas aceeasi: 40 de ore pe saptamana, respectiv 48 de ore, incluzand orele suplimentare. Noul cod prevede insa ca media de 48 de ore pe saptamana se va calcula prin raportare la o perioada de 4 luni si nu de 3 luni, cum se intampla sub vechea reglementare.
      De acord cu comentariul Dvs cu privire la eventuala tentatie a angajatorului de a folosi excesiv optiunea orelor suplimentare. In plus, nu trebuie uitat ca orele suplimentare pot fi efectuate, potrivit legii, numai cu acordul salariatului
  • sindicatele (Miercuri, 9 martie 2011, 19:41)

    Avrabiescu [anonim]

    Care va fi rolul sindicatelor in contextul noului cod al muncii?
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 13:01)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Avrabiescu

      Rolul sindicatelor de partener in cadrul dialogului social si atributiile specifice ce vizeaza apararea si promovarea intereselor salariatilor raman si sub noua reglementare. Ramane de vazut cum vor arata modificarile legislatiei speciale care reglementeaza organizarea si functionarea sindicatelor, contractele colective de munca si conflictele de munca. In aceasta zona ar putea exista schimbari care sa diminueze rolul sindicatelor, in special in ceea ce priveste reglementarea colectiva a raporturilor de munca la nivel superior unitatii.
  • Nu se va gasi loc de munca fara intermediere (Miercuri, 9 martie 2011, 22:02)

    Intermediarii sunt marii castigatori [anonim]

    Am si eu 4 intrebari:

    1.Contractele de munca vor fi individuale si limitate in timp pentru a se reinoi sau reangaja oamenii mereu, da?

    2. Contractele acestea limitate de munca vor fi intocmite intre angajat si intermediar, da?

    3.Angajatorii nu vor avea voie sa angajeze direct forta de munca, da?

    4.Angajatorii vor avea dreptul legal numai sa contracteze intermediarii si sa le plateasca comision pentru fiecare angajat furnizat, da?

    Firmele de intermediere vor taia si vor spanzura in piata muncii...
    Vai de capul proletariatului , indiferent de studii ...
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 23:49)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Intermediarii sunt marii castigatori

      1. Vor exista in continuare contracte incheiate pe durata nedeterminata. Se vor putea incheia contracte pe durata determinata numai in anumite cazuri si pe durata limitata. De altfel, contractele de munca pe durata determinata se regaseau si in vechea reglementare.
      2/3/4. Angajatorii vor avea voie sa angajeze direct forta de munca. Folosirea salariatilor furnizati de agentii de munca temporara reprezinta o optiune care poate fi folosita, la fel ca si in cazul contractelor pe durata determinata, doar in anumite cazuri si pe durata limitata. O astfel de optiune, se regasea, de asemenea, si in vechea reglementare.
  • Intrebari (Miercuri, 9 martie 2011, 22:12)

    mircea [anonim]

    1. Cat de usor poate un angajator sa disponibilizeze un angajat in conditiile in care nu are o loc o restructurare reala a firmei, bazata pe conditiile pietii si nici nu-i poate gasi o culpa cum era in vechiul Cod al Muncii?

    2. S-a pastrat prevederea ca o firma poate restructura un post intr-o zi si a doua zi sa-l reinfiinteze angajand pe altii?

    3. Cum poate un angajat sa conteste anonim criterii de performanta abuzive care nu tin doar de munca lui sau disponibilizarea in cazul folosirii unor criterii de performanta abuzive?
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 23:34)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui mircea

      1. Din acest punct de vedere reglementarea a ramas neschimbata. Angajatorul nu poate disponibiliza angajati daca restructurarea nu este una reala sau daca nu existe motive de concediere care sa poata fi imputate angajatilor. In cazul concedierilor abuzive, angajatii concediati se vor putea adresa in continuare instantei, solicitand reintegrarea si plata retroactiva a salariilor datorate de angajator pentru perioada concedierii.
      2. Exista aceasta posibilitate insa posturile reinfiintate vor trebui oferite cu prioritate angajatilor anterior concediati.
      3. In cazul aplicarii abuzive sau discriminatorii a criteriilor de performanta, la fel ca si in cazul oricaror altor abuzuri ale angajatorului, angajatii afectati se vor putea adresa instantei si solicita obligarea angajatorului la repararea situatiei create si, dupa caz, la plata de despagubiri pentru prejudiciul suferit.
  • intrebari (Joi, 10 martie 2011, 6:25)

    dani [anonim]

    Buna ziua,

    Domnule avocat, vreau sa va intreb despre anumite drepturi pe care eu, ca angajat, le am stipulate in Contractul colectiv de munca: prima de vacanta, ajutor in caz de deces/ nastere, etc. Ce se va intampla cu aceste drepturi dupa intrarea in vigoare a noii legi?

    Eu sunt angajat pe o perioada nedeterminata. Ma afecteaza in vreun fel introducerea contractului pe o perioada de trei ani? Asta inseamna ca, in cazul meu, contractul de munca se va transforma automat intr-unul cu perioada determinata?

    Cu ce vor fi inlocuite contractele colective de munca?De cand va intra in vigoare noul Cod al muncii?
    Multumesc mult!
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 23:16)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui dani

      O sa incerc raspunsuri punctuale:

      Contractul colectiv de munca ramane valabil si dupa intrarea in vigoare a noului cod deci veti beneficia in continuare de drepturile stipulate in cadrul acestuia.

      Contractul Dvs. de munca incheiat pe durata nedeterminata ramane valabil, nu se va transforma intr-unul pe durata determinata.

      Noul Cod al muncii recunoaste in continuare existenta si posibilitatea incheierii contractelor colective de munca.

      Noul Cod al muncii va intra in vigoare daca motiunea de cenzura depusa impotriva Guvernului va fi respinsa in Parlament.
  • M-am lamurit (Joi, 10 martie 2011, 13:26)

    Eu [anonim]

    Ati raspuns la intrebarile mai usoare si ati evitat cu "eleganta" cele care solicitau o opinie asupra criteriilor de performanta atat de discutate si asupra carora angajatii nu au o idee exacta.

    Ar fi fost frumos din partea dumneavoastra sa incercati un raspuns la macar o intrebare legata de acest subiect, cum ar fi :

    Cum poate un angajat sa conteste anonim criterii de performanta abuzive care nu tin doar de munca lui sau disponibilizarea in cazul folosirii unor criterii de performanta abuzive?

    sau

    Cum se pot stabili criteriile de performanta astfel incat sa fie in asentiment cu legislatia in vigoare?

    Totusi, aceste intrebari pun accent pe o schimbare majora aduse de noul cod astfel incat, eleganta profesionala inducea o anumita obligativitate morala de a raspunde acestor solicitari.
    • raspuns (Vineri, 11 martie 2011, 0:31)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Eu

      Cred ca ati omis raspunsurile date - a se vedea mai sus
  • Sclavi ? (Joi, 10 martie 2011, 14:35)

    BX [anonim]

    Rolul sindicatului se reduce.
    Puterea angajatorului creste chiar la modul abuziv.
    Statul deja retine 4/7 din banii ce s-ar cuveni unui angagat.
    Cat mai e de aici pana la sclavie ?
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 23:08)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui BX

      Nu inteleg...de ce raportul de munca este privit de multe ori ca implicand existenta unui conflict ...in care statul se presupune ca ar trebui sa sustina pe unul dintre beligeranti astfel incat sa asigure distrugerea celuilalt...
      Patronul angajeaza salariati pentru a-si putea desfasura activitatea, dezvolta afacerea si obtine profit. In acelasi timp, patronul trebuie sa se asigure ca ofera salariatilor satisfactii materiale si profesionale, in caz contrar acestia putand alege un alt angajator.
      Raporturile de munca sunt liber consfiintite, oricare dintre parti putand decide incetarea acestora, in cazul angajatilor prin demisie iar in cazul angajatorilor prin concediere, deci nu vad de unde amenintarea "sclaviei".
      De asemenea, consider ca existenta unor optiuni alternative in ceea ce priveste angajarea, relexarea regimului contractelor pe durata determinata si a muncii temporare sau prevalenta criteriilor profesionale in fata celor sociale in cazul concedierilor sunt abordari rezonabile menite sa faciliteze accesul angajatorilor la forta de munca si nu sa ofere acestora instrumente pentru a abuza de salariati
  • Ore suplimentare neplatite (Joi, 10 martie 2011, 16:04)

    alin [anonim]

    Buna ziua,
    Exista foarte multe abuzuri pe care angajatorii le fac, printre care, una foarte des intalnita - obligarea personalului angjat de a presta ore suplimentare fara nici un fel de benficiu, exista prevederi ale legii care sa impiedice astfel de practici? Multumesc anticipat pentru raspuns.
    • raspuns (Joi, 10 martie 2011, 22:34)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui alin

      Orele suplimentare se pot efectua numai cu acordul salariatului si se compenseaza cu ore libere platite in urmatoarele 60 de zile sau, daca acest lucru nu este posibil, se platesc suplimentar prin aplicarea unui spor de cel putin 75% din salariul de baza. Daca angajatorul nu respecta aceste reguli, salariatii se pot adresa inspectiei muncii sau instantelor de judecata.
  • Varsta angajatului (Vineri, 11 martie 2011, 11:25)

    marius1001 [utilizator]

    Credeti ca vor mai exista angajati de 50 - 60 de ani?
  • ore lucrate in zilele de sambata (Sâmbătă, 12 martie 2011, 12:01)

    none_none [utilizator]

    Buna ziua,daca in contractul individual de munca se specifica un timp de lucru de 40 ore/saptamana,respectiv 8ore/zi si totusi lucram si 4 ore sambata cum trebuiesc retribuite acestea?cum poate fi obligat angajatorul sa plateasca aceste ore suplimentare?
  • ore lucrate in zilele de sambata (Sâmbătă, 12 martie 2011, 12:01)

    none_none [utilizator]

    Buna ziua,daca in contractul individual de munca se specifica un timp de lucru de 40 ore/saptamana,respectiv 8ore/zi si totusi lucram si 4 ore sambata cum trebuiesc retribuite acestea?cum poate fi obligat angajatorul sa plateasca aceste ore suplimentare?
  • ore lucrate in zilele de sambata (Sâmbătă, 12 martie 2011, 12:01)

    none_none [utilizator]

    Buna ziua,daca in contractul individual de munca se specifica un timp de lucru de 40 ore/saptamana,respectiv 8ore/zi si totusi lucram si 4 ore sambata cum trebuiesc retribuite acestea?cum poate fi obligat angajatorul sa plateasca aceste ore suplimentare?
  • ore suplimentare efectuate in zilele de sambata. (Sâmbătă, 12 martie 2011, 12:19)

    none_none [utilizator]

    Buna ziua,daca in contractul individual de munca este stipulat ca norma de lucru este de 40 ore/saptamana ,respectiv 8 ore/zi si totusi se lucreaza si sambata 4 ore,cum este angajatorul obligat sa plateasca ,prin lege,aceste ore?
  • intrebare (Sâmbătă, 12 martie 2011, 22:25)

    doru [anonim]

    un comentariu interesant astept pe email
  • INTREBARE (Sâmbătă, 12 martie 2011, 22:58)

    doru [anonim]

    concedierea din diferite motive fara ca postul respectiv sa nu fie desfintat posibil din vina mea sau din alte motive diverse ca lipsa de eficienta din partea mea IMPUTATA de angajator sau mai stiu eu ce defect imi gaseste patronul (vrista,aspectul ) toate acestea mai pot obtine un ajutor anume dupa treizeci de ani vechime dupa 30 de ani de impozit oferit statului ce mai pot face eu nu ma mai ia nimeni ajutorul de somaj nul pot obtine findca nam fost concediat pe motive imputabile firmei . singura solutie e sa dau firma in judecata da pe ce motive anume? ca sia gasit altul mai tinar,frumos .Sofer de 32 de ani profesionist nam decit 50 vrista nu mai dau randamentul celui de 25-30 LA groapa de gunoi cu noi .aici e o problema destul de majora pentru toti cei ca mine si cred ca nus putini .macar daca erau obligati la 2-3 salari compensatori pina iti gasesti de lucru DAla privat nu este compensatori la privat nu este nici macar sporul de vechime da ce sa mai zici de alte sporuri . nu cred ca noul cod al munci este asa cum trebuie tocmai din motivul care il invoc eu obligatia de a compensa citusi de putin macar sa nu fi platit degeaba impozitul pt somaj atita timp 32 de ani Va multumesc pentru intelegere nu am vrut sa fac o anumita critica dar noi cei care sintem de generatia a 2 -a nu stiu ce vom face acuma sau mai tirziu . astept un raspuns daca considerati ca merit si va MULTUMESC D. PISLARU
  • intrebare (Sâmbătă, 12 martie 2011, 23:22)

    DORU [anonim]

    mentionez ca lucrez in mediul privat din 1990 , deocamdata la locul acesta de vreo 6 ani somer nam fost niciodata da de acum in colo nu se stie
  • trebuie incheiat un nou contract de munca? (Miercuri, 27 aprilie 2011, 12:27)

    POPA CODRUTA [anonim]

    avand in vedere noile modificari ale codului muncii , trebuie incheiat un alt contract de munca cu angajatul care are deja un contract incheiat, sau e sufiecient sa inchei un act adtitional care sa cuprinda noile modificari? daca da in cat timp, de la intrarea noului cod in vigoare?va rog daca se poate sa mi indicati temeiul legal. multumesc!
  • Aplicare noul Cod al muncii (Marţi, 3 mai 2011, 14:42)

    Nadia [anonim]

    Buna ziua,

    Noul Cod al muncii trebuie aplicat retroactiv prin incheierea unui act aditional la CIM si angajatiilor deja existenti sau el se aplica doar noilor angajati?

    Va rog sa imi spuneti si temeiul legal.

    Multumesc.
  • performanta (Marţi, 17 mai 2011, 10:05)

    oana [anonim]

    Potrivit noului cod al muncii pot fi concediat pentru criterii de performanta, adica daca nu realizez targetul luna aceasta 100 %, este legala concedierea? Mentionez ca targetul este realizat in proportie de 70-80% si nici alti colegi nu l-au realizat integral, insa doar eu am fost vizata!
    Multumesc anticipat!
  • contract pe perioada determinata (Marţi, 27 martie 2012, 11:59)

    Ana [anonim]

    Buna ziua,

    As vrea sa stiu daca in mediul privat putem angaja pe perioada determinata fara a justifica in vreun fel aceasta.
    Multumesc!
    Ana


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version