Noi reguli privind functionarea pietei gazelor naturale au fost introduse prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 64/2016 pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012 ("OUG 64/2016"). In principiu, OUG 64/2016 limiteaza aplicarea in timp a unor dispozitii ale Legii nr. 123/2012 si stabileste anumite obligatii in sarcina producatorilor si a furnizorilor in legatura cu vanzarea si achizitia de gaze naturale. Masura in care, urmare a OUG 64/2016, piata gazelor naturale din Romania se indreapta spre o completa integrare in piata interna de gaze naturale a Uniunii Europene, fara restrictii la import si export, ramane insa discutabila.

Liliana Dranca si Alexandra Valcelaru - PeliFilipFoto: PeliFilip

I. Limitarea in timp a obligatiei producatorilor de a pune cu prioritate la dispozitie anumite cantitati pentru consumul intern

O prima modificare consta din eliminarea incepand cu 31 martie 2017 a obligatiei producatorilor de gaze naturale de a pune cu prioritate la dispozitia furnizorilor cantitatile de gaze naturale destinate acoperirii consumului clientilor casnici si producatorilor de energie termica, numai pentru cantitatile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termica destinata consumului populatiei in centrale de cogenerare si termice ("Consum Casnic").

Modificarea este consecinta deschiderii, in anul 2012, de catre Comisia Europeana a unei proceduri de infringement impotriva Romaniei si urmareste evitarea aplicarii unei sanctiuni. Comisia Europeana a constatat ca aceasta obligatie instituie o restrictie de facto asupra exporturilor de gaze naturale si, prin aceasta, restrictii cantitative la export, ce sunt contrare dreptului Uniunii Europene. Practic, pe durata aplicarii acestei obligatii, producatorii de gaze naturale din Romania nu pot sa exporte decat cantitatea ramasa dupa vanzarea cu prioritate a gazelor naturale pentru acoperirea Consumului Casnic.

Este interesant ca, in timp ce elimina aceasta restrictie, OUG 64/2016 instituie alte obligatii ce impacteaza, printre altele, abilitatea producatorilor si furnizorilor de gaze naturale din Romania de a importa si exporta in mod direct gaze naturale.

II. Noi obligatii cu privire la vanzarea si achizitia de gaze naturale

OUG 64/2016 instituie noi reguli si obligatii in legatura cu vanzarea si achizitia de gaze naturale.

Pe de o parte, furnizorii au obligatia de a cumpara gazele naturale destinate clientilor casnici pe baza unor proceduri care sa asigure un proces de achizitie transparent si tratamentul egal si nediscriminatoriu al ofertantilor. Ordonanta nu detaliaza regulile concrete aplicabile procesului, astfel ca va fi nevoie ca fiecare furnizor sa aplice un set de reguli ce respecta criteriile din ordonanta.

Pe de alta parte, producatorii si furnizorii au obligatia ca intre 1 decembrie 2016 si 31 decembrie 2021 sa vanda si, dupa caz, sa achizitioneze o cota procentuala de gaze naturale in mod transparent si nediscriminatoriu, exclusiv prin "pietele centralizate din Romania". Mai exact (i) producatorii au obligatia sa vanda o cota procentuala din gazele naturale produse pe pietele centralizate din Romania, (ii) furnizorii au obligatia sa achizitioneze o cota procentuala de gaze naturale pe pietele centralizate din Romania si (iii) furnizorii au obligatia de a vinde o cota procentuala de gaze naturale catre clientii angro pe pietele centralizate din Romania.

Cotele procentuale sunt stabilite (de regula anual) prin hotarare de Guvern. Pentru perioada 1 decembrie 2016 - 31 decembrie 2017, Guvernul a stabilit o cota de vanzare de 30% pentru producatori, o cota de achizitie de 30% pentru furnizori si o cota de vanzare catre clientii angro de 20% pentru furnizori.

Motivele pentru care producatorii si furnizorii de gaze naturale sunt obligati ca, in masura in care incheie contracte, sa o faca exclusiv pe pietele centralizate "din Romania" nu transpar in mod clar din ratiunile invocate pentru emiterea OUG 64/2016. Motivatia acestei limitari este si mai dificil de inteles in conditiile in care pietele centralizate "din Romania" nu sunt singurele ce respecta principiile transparentei, egalitatii si nediscriminarii, in Uniunea Europeana existand numeroase burse de gaze naturale, precum PEG din Franta, TTF din Olanda sau CEGH din Austria.

III. Integrarea pietei gazelor naturale din Romania in piata interna a Uniunii Europene versus restrictii la import/export

Este discutabil daca noile obligatii sunt conforme principiilor dreptului Uniunii Europene, cum ar fi libera circulatie a marfurilor.

Libera circulatie a marfurilor este o libertate fundamentala a Uniunii Europene, iar restrictiile cantitative la import si export, precum si orice masuri cu efect echivalent sunt interzise. Sunt interzise atat restrictiile directe, cat si cele indirecte, atat restrictiile totale, cat si cele partiale. In baza Directivei 2009/73/CE, statele membre trebuie sa ia toate masurile rezonabile pentru eliminarea restrictiilor privind comertul cu gaze naturale intre statele membre, inclusiv pentru dezvoltarea unor capacitati transfrontaliere de transport pentru a satisface cererea si a imbunatati integrarea pietelor nationale. Unul dintre obiectivele europene principale este crearea si dezvoltarea unei piete interne a gazelor naturale.

Este adevarat ca din punct de vedere tehnic capacitatile de import si export de gaze naturale in si dinspre Romania sunt inca limitate ca numar si capacitate. Aceasta stare de fapt nu poate reprezenta insa un argument pentru implementarea unor restrictii legislative suplimentare, cu atat mai mult cu cat importurile de gaze naturale din ultimii ani au fost reduse si in continua scadere.

Chiar preambulul OUG 64/2016 face referire la necesitatea ca achizitia gazelor naturale sa se faca pe baze care sa asigure respectarea unor principii acceptate de Uniunea Europeana, respectiv transparenta procedurii de achizitie si tratamentul egal si nediscriminatoriu al participantilor. Pare insa ca ideea respectarii principiilor Uniunii Europene gaseste unele limite aduse de granitele nationale.

Intrucat furnizorii si producatorii de gaze naturale trebuie sa recurga la un anumit canal de distributie a marfurilor, respectiv pietele centralizate din Romania pentru o parte a cantitatii de gaze naturale pe care o contracteaza, inseamna ca nu pot exporta sau, dupa caz, importa direct respectiva cantitate. Din jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene reiese ca obligativitatea utilizarii unui anumit canal de distributie a marfurilor, care nu permite sau nu asigura accesul deplin la produsele din import, impiedica comertul comunitar si reprezinta o masura cu efect echivalent restrictiilor cantitative la import interzise de dreptul Uniunii Europene.

In contextul instituirii noilor obligatii de achizitie/vanzare a anumitor cantitati de gaz exclusiv pe pietele centralizate din Romania, ar fi interesant de inteles concluziile desprinse din situatia creata pe piata energiei electrice. Astfel, ANRE a interpretat obligatia producatorilor de a oferta cantitatile produse pe pietele centralizate ca referindu-se exclusiv la pietele centralizate din Romania (desi legiuitorul nu a facut aceasta precizare, asa cum o face OUG 64/2016). Pe de alta parte, Consiliul Concurentei a aratat ca obligarea producatorilor la a incheia anumite tranzactii pe pietele centralizate din Romania ar putea fi calificata ca o restrictie la export, concluzionand ca prevederile relevante trebuie interpretate in sensul ca producatorilor de energie electrica le este permis sa realizeze in mod direct vanzari la export. Cel putin un producator de energie electrica a obtinut o decizie in prima instanta care nu sustine interpretarea ce limiteaza exportul. In acest context, este interesant ca alegerea a fost sa se reglementeze expres faptul ca pietele centralizate pe care se pot tranzactiona cantitatile relevante sunt exclusiv cele din Romania.

ANRE urmeaza sa emita reglementari in aplicarea OUG 64/2016, insa va avea nevoie de avizul Consiliului Concurentei in acest scop. In paralel trebuie urmarite concluziile Comisiei Europene atat in procedura de infringement initiata impotriva Romaniei, cat si in recenta investigatie privind o posibila practica anticoncurentiala a unor operatori din domeniul gazelor naturale de impiedicare a exportului gazului natural produs in Romania catre state membre ale Uniunii Europene.

Pentru a elimina restrictiile la import si export, precum si suspiciunile cu privire la existenta acestora, ar fi util ca autoritatile competente fie sa permita operatorilor economici sa realizeze in mod direct si nelimitat actiuni de import si export, fie sa identifice platforme de tranzactionare care sa permita in mod efectiv si real astfel de operatiuni. La fel de utila, si chiar esentiala, este cresterea gradului de interconectare care sa permita, efectiv, atat importul, cat si exportul gazelor naturale.

  • Articol scris de Liliana Dranca si Alexandra Valcelaru - PeliFilip