La data de 01 iulie 2013 a intrat in vigoare Legea nr. 193/2013 privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 77/2012 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. Prezentam in cele ce urmeaza modificarile relevante.

Dupa o foarte scurta perioada de timp in care regiile autonome si companiile nationale/societatile cu capital integral ori majoritar detinut de o autoritate contractanta sau de catre un alt organism de drept public s-au regasit sub sfera de aplicare a legislatiei achizitiilor publice, legiuitorul a abrogat aceasta prevedere.

Totusi, entitatile de mai sus care nu se incadreaza in prevederile art. 8 sau art. 9 din OUG nr. 34/2006, dar al caror capital integral ori majoritar este detinut de un organism al statului, trebuie sa elaboreze norme procedurale interne care sa asigure respectarea principiilor aplicabile in achizitiile publice, in ceea ce priveste atribuirea contractelor de furnizare/prestare de servicii/executie de lucrari, a caror valoare estimata depaseste pragurile mentionate mai jos.

Un element de noutate, motivat probabil si de necesitatea accelerarii achizitiilor in programele finantate din fonduri structurale, consta in majorarea pragurilor valorice pana la care autoritatea contractanta poate achizitiona direct produse, servicii sau lucrari, respectiv de la 15.000 euro la (i) 30.000 euro pentru fiecare achizitie de produse sau servcii, si la (ii) 100.000 euro pentru fiecare achizitie de lucrari (in ambele ipoteze exclusiv TVA).

Cu privire la sustinerea capacitatii economice si financiare sau tehnice si profesionale a ofertantului de catre un tert, pentru indeplinirea unui contract, daca pana la aparitia Legii nr. 193/2013, angajamentul trebuia prezentat in forma autentica, in prezent, aceasta cerinta de forma este eliminata.

In mod expres, se introduce regula conform careia certificarea respectarii standardelor de asigurare a calitatii si a celor de protectie a mediului nu poate face obiectul sustinerii acordate de catre un tert. De altfel, aceasta regula era oricum aplicabila si pana la momentul modificarii legislative, prin interpretarea dispozitiilor legale care prevedeau posibilitatea prezentarii sustinerii din partea tertului numai pentru demonstrarea capacitatii economice si financiare sau a celei tehnice si profesionale.

O alta modificare importanta priveste pragul procentual care determina calificarea unei oferte ca avand un pret neobisnuit de scazut in raport cu ceea ce urmeaza a fi furnizat, respectiv atunca cand pretul ofertat, fara TVA, reprezinta mai putin de 80% din valoarea estimata a contractului respectiv (fiind majorat procentul de la 70%).

Autoritatea contractanta poate respinge o oferta avand un pret aparent neobisnuit de scazut in cazul in care ofertantul beneficiaza de un ajutor de stat, numai daca, in urma clarificarilor solicitate, ofertantul este in imposibilitate de a demonstra, intr-o perioada de timp stabilita de autoritatea contractanta si care nu poate fi mai scurta de 3 zile, ca ajutorul de stat a fost acordat in mod legal.

Ca element de noutate amintim si posibilitatea de a supune litigiile in legatura cu executarea contractelor de achizitie publica spre solutionare prin arbitraj. Prin interpretare, acele litigii care privesc anularea, rezilierea sau incetarea contractelor raman totusi de competenta instantelor judecatoresti competente.

De amintit si abrogarea prevederilor conform carora Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice putea solicita instantei constatarea nulitatii absolute a contractelor de achizitie publica in anumite cazuri.