Dosare Juridice

Impozitul pe profit si impozitul pe venitul microintreprinderilor in 2016. Ramona Chitu, Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, a discutat cu cititorii

de Smile Media    
Miercuri, 27 ianuarie 2016, 9:26 Dosare Juridice - Dosare de Fiscalitate

Ramona Chitu, Tax Senior Manager
Foto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax
Din ianuarie 2016, a intrat in vigoare o noua legislatie fiscala in Romania. Noul Cod Fiscal si Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal au adus numeroase modificari in sfera impozitului pe profit atat in ceea ce priveste tratamentul fiscal aplicabil unor cheltuieli si venituri cat si in ceea ce priveste modalitatea de calcul a impozitului.

Astfel, facilitatea fiscala de scutire de impozit a profitului reinvestit se poate aplica pentru o categorie mai extinsa de active, regula generala de deductibilitate s-a modificat iar modalitatea de calcul a deductibilitatii rezervelor legale si cheltuielilor de protocol s-a simplificat. Plafoanele pentru deductibilitatea anumitor cheltuieli au crescut, in timp ce limita de deductibilitate a cheltuielilor cu dobanzile nebancare a scazut. Alte modificari au fost generate atat de modificari ale tratamentelor contabile cat si de necesitatea de aliniere cu prevederile contabile.

De asemenea, regimul fiscal aplicabil microintreprinderilor s-a schimbat in mod considerabil  prin modificarea plafonului si introducerea unui sistem de cote de impozitare diferentiat in functie de numarul de salariati.

Care sunt aceste modificari si cum influenteaza ele mediul de afaceri? Exista arii prin care pozitia fiscala a unei societati poate fi eficientizata in 2016? Forma compacta a legislatiei fiscale clarifica problemele de interpretare sau ridica alte semne de intrebare?

Ramona Chitu, Tax Senior Manager in cadrul Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, va discuta online cu cititorii, joi, 28 ianuarie, de la ora 12:00, despre impozitul pe profit si impozitul pe venitul microintreprinderilor in 2016.

  • Intalnirea online s-a incheiat


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO USS Zumwalt, nava militara invizibila de ultima generatie, perla a coroanei Marinei americane, s-a stricat in Canalul Panama

USS Zumwalt, nava militara invizibila de ultima generatie, "perla a coroanei" Marinei americane, s-a stricat in canalul Panama, acolo unde se gasea in drum spre baza navala din San Diego, a anuntat Marina Statelor Unite.
14928 vizualizari
  • aaaa (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 10:12)

    danut1 [utilizator]

    Buna ziua, am si eu doua intrebari despre microintreprindere VS pfa la norma.
    Pentru micro intreprindere exista un impozit fix de 3% pe care il platesti la emiterea facturii si un alt impozit de 5% din profit, pe care-l platesti la sfarsit de an din profit, asa este?
    Pentru pfa cu norma de venit CAS si CASS adica pensia (10.5%) si sanatatea 5.5% din ce se platesc acestea? din normal sau din venitul real realizat?

    Multumesc frumos.
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 12:26)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui danut1

      Microintreprinderea plateste impozit de 3% daca nu are niciun angajat. Acest impozit se plateste trimestrial si se aplica la veniturile realizate in trimestrul respectiv. Daca microintreprinderea va obtine profit va putea distribui dividende anual din profitul realizat pe baza situatiilor financiare. Impozitul pe dividendele distribuite de microintreprindere catre asociatul sau, sa presupunem persoana fizica romana este de 5% in 2016. Pentru veniturile din dividende, persoana fizică ar putea datora si CASS (5,5%), dacă nu obtine si alte venituri (ca de exemplu venituri din salarii) iar incepand cu anul 2017, persoana fizica va datora CASS pentru veniturile din dividente chiar daca va obtine si alte venituri.

      In ceea ce priveste regimul fiscal al PFA ce calculeaza impozitul pe baza normelor de venit, acesta datoreaza CAS (10,5%) si CASS (5,5%). Baza de calcul a CAS si CASS este valoarea anuala a normei de venit.
  • Impozit pe profit (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 11:52)

    robert [anonim]

    Buna ziua,
    Care sunt conditiile ca o structura de cash pooling sa fie clasificata din perspectiva fiscala drept imprumut pe termen scurt si, prin urmare dobanda platita sa nu fie supusa limitarii privind gradul de indatorare ?
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 12:34)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui robert

      Codul Fiscal nu contine prevederi specifice cu privire la structurile de cash pooling. Ele ar trebui analizate de la caz la caz in functie de situatia reala.

      In general, un acord de cash pooling se incheie intre doua sau mai multe societati in cadrul aceluiasi grup si o institutie financiara iar fondurile utilizate sunt de fapt cele ale societăților participante la cash pooling și nu al băncilor.

      Astfel, acest tip de acord reprezinta de fapt un acord de împrumut încheiat între două societăți parte din același grup, banca fiind un simplu intermediar de activitate de creditare.

      Asadar, pentru deductibilitatea dobanzilor aferente se aplica regulile de deductibilitate din Codul Fiscal. Daca imprumutul este pe termen lung se aplica limitarea privind gradul de îndatorare.
  • Profit nerepartizat (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 11:54)

    Irina [anonim]

    Buna ziua,
    Eu as dori sa stiu daca impozitul pe dividende in cota de 5% se aplica si in cazul in care se repartizeaza in 2016 profit din ani anteriori lui 2015. Profitul nu a fost repartizat pana acum, neexistand pana la data de 31.12.2015 obligatia platii impozitului pe dividende.
    Si as dori, va rog, sa stiu ce alte contributii mai trebuie platite in cazul distribuirii de dividende in 2016.

    Va multumesc.
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 12:44)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Irina

      Da, impozitul pe dividende in cota de 5% se aplica si in cazul in care se repartizeaza in 2016 profituri din anii anteriori anului 2015.

      In cazul persoanelor fizice care incaseza venituri de dividende in 2016 s-ar putea datora CASS (5,5%) daca persoana fizica ce incaseaza dividendele nu obtine si alte venituri (ca de exemplu venituri din salarii). Incepand cu 2017 pentru veniturile din dividende, persoanele fizice vor datora CASS (5,5%) chiar daca vor obtinr si alte venituri (ca de exemplu venituri din salarii).
  • stocuri degradate si/sau lipsa din gestiune (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 11:54)

    andrei [anonim]

    Buna ziua,

    Imi puteti spune, va rog, care sunt noile prevederi referitoare la stocurile degradate si/sau lipsa din gestiune din perspectiva impozitului pe profit?

    Multumesc
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 12:49)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui andrei

      Potrivit art. 25, alineatul 4 din Codul Fiscal, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor degradate/ si sau lipsa din gestiune sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit.

      Aceste cheltuieli ar putea fi deductibile pentru cazul in care stocurile s- ar inscrie in oricare din urmatoarele situatii:
      - au fost distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora;
      - au fost incheiate contracte de asigurare;
      - au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii;
      - au termen de valabilitate depasit potrivit legii.
  • cheltuielile de protocol (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 12:01)

    alina [anonim]

    Buna ziua,

    Ne puteti da va rog mai multe detalii despre cum se calculeaza cheltuielile de protocol conform noilor prevederi?

    Ar ajuta si un mic exemplu.

    Multumesc
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 12:54)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui alina

      Incepand cu anul 2016 cheltuielile de protocol sunt deductibile in limita a 2% din profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol. Asadar, nu se mai ajusteaza baza de deductibilitate cu veniturile neimpozabile si cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile.

      In cadrul cheltuielilor de protocol se includ si cheltuielile intregistrate cu TVA colectata pentru cadourile cu o valoare mai mare de 100 lei.
  • Câteva întrebări (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 13:40)

    Cristian [anonim]

    Buna ziua,

    Intenționez să-mi deschid o microintreprindere prin care să ofer servicii (programare, pagini web, simulări numerice etc) deocamdată pentru un client în UE. Nu noi avea angajați iar cifra de afaceri va fi cu siguranță sub plafonul de plată a TVA. Cum sunt la început, am multe nedumeriri și v-aș ruga să mă îndrumați.

    1) presupunând că obțin codul de TVA (ca neplătitor de TVA) și mă înscriu în baza de date VIES, iar servicul oferit îl taxez clientului cu 100 de euro, trebuie să apară pe factură 80 EUR + 20 EUR reprezentând TVA? Trebuie să plătesc inițial acești 20 de EUR și pe urmă să-mi fie returnați?

    2) Când se plătește impozitul de 3% pe facturile emise? Lunar, trimestrial sau la închiderea anului fiscal?

    3) Când se plătește impozitul pe dividente, adică 5% pe profit, având în vedere că acești bani se pot transfera din contul firmei în contul meu doar după aprobarea documentelor contabile (ianuarie)? Este obligatoriu ca tot profitul să fie transferat printr-o singură operațiune bancară?

    4) Înțeleg că pentru 2016 o microintreprindere nu plătește contribuții la sănătate, șomaj pensie. Este adevărat?

    5) Ce înseamnă pe scurt ținerea contabilității? Știu că există obligația de a folosi serviciile unui contabil profesionist. Trebuie ca acesta să fie autorizat în vreun fel. Este nevoie ca plata onorariului acestui contabil să se facă din contul firmei?

    6) Există posibilitatea ca un angajat să direcționeze 2% din impozitul pe salariu către o fundație. Este valabil acest lucru pentru o firmă adică în cazul meu 2% din cei 5% taxați la plata dividentelor sau 2% din impozitul de 3%?

    Vă mulțumec mult pentru atenție!
    Cristian
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 13:08)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristian

      1) Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, daca beneficiarul serviciilor este la randul sau persoana impozabila cu cod de TVA valid in sistemul VIES atunci factura va fi emisa pentru suma de 100 EUR (conform exemplului dumneavoastra) si va trebui sa aiba inscrisa mentiunea "taxare inversa".

      2) Impozitul pe veniturile microintreprinderilor se plateste trimestrial.

      3) Dividendele se pot distribui doar anual pe baza situatiilor financiare. Dupa aprobarea hotararii de distribuire a dividendelor, acestea se pot plati asociatului. Microintreprinderea va retine din dividendele cuvenite asociatului, impzitul pe dividende in procent de 5%. Impozitul retinut se plateste la Bugetul de Stat pana la data de 25 a lunii urmatoare platii dividendelor.

      4) Microintreprinderea nu plateste contributii sociale.

      5) Tinerea contabilatii inseamna obligatia de a inregistra operatiunile desfasurate in contabilitate si de a intocmi registrele contabile obligatorii potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991. Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii revine administratorului. Potrivit Legii 82/1991 contabilitatea poate fi organizata si pe baza de prestari servicii in domeniul contabilitatii incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate potrivit legii, membre CECCAR.

      6) Da, salariatul poate directiona 2% din impozitul pe salariu catre o fundatie.

      Acest lucru nu este posibil pentru impozitul pe veniturile din dividende.
  • Impozit pe profit (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 15:08)

    Dora [anonim]

    Buna ziua,

    As dori sa aflu opinia dumneavoastra pentru urmatoarea speta:

    O firma infiintata in 2005 platitoare de impozit pe profit cu un capital social de 200000 Euro realizeza in anul 2015 venituri mai mici de 65000 Euro.In conformitate cu prevederile art 47 firma indeplineste conditiile ca incepand de anul acesta sa aplice sistemul de impozitare pentru microintreprinderi . Intrebarea este daca se poate aplica exceptia de la articolul 48 aliniatul 5 referitoare la capitalul social mai mare de 25000 Euro si pentru companiile vechi nu doar pentru cele nou infiintate chiar daca nu se face referire explicit.
    Multumesc.
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 13:12)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dora

      Din discutiile cu autoritatile competente, intentia a fost ca exceptia referitoare la capitalul social mai mare de 25000 EUR sa se aplice atat companiilor vechi cat si celor noi infiintate.

      Cu toate acestea, potrivit textului de lege s-ar parea ca aceasta exceptie ar fi aplicabila doar societatilor noi. In acest sens, va recomand sa confirmati acest aspect cu autoritatile fiscale printr-o scrisoare oficiala
  • Impozit pe venit (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 18:54)

    Constantin [anonim]

    Societatile comerciale tip SRL care au avut cifre de afaceri intre 65.000 si 100.000 Euro in anul 2015 si au platit impozit 16% din profitul brut vor plati si in anul 2016 acelasi tip de impozit sau vor plati impozit pe venit in conditiile in care cifra de afaceri ramane in aceleasi limite?
    Multumesc.
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 13:19)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Constantin

      In acest caz, in anul 2016 societatea va datora impozit pe venitul microintreprinderilor, daca respectiva societate nu desfasoara activitati in domeniul bancar, asigurarilor, jocurilor de noroc si exploatare/dezvoltare a zacamintelor petroliere si gaze naturale.

      Pentru trecerea la regimul microintreprinderilor, Societatea ar trebui sa depuna formularul 010 pana la 31 martie.
  • plata comision (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 20:23)

    marius [anonim]

    care este modalitatea de incasare a comisioanelor pentru intermediarii in asigurari(asistent broker),de la broker, in cazul in care nu sunt pfa? este obligatorie infiintarea unui pfa pentru a mai putea incasa comisioanele de la broker?
    va multumesc!
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 13:22)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius

      Daca activitatea se desfasoara cu regularitate ar trebui ca intermediarii sa se inregistreze ca PFA.
  • impozit pe profit (Joi, 28 ianuarie 2016, 9:08)

    Roxana [anonim]

    Pierderea inregistrata de o societate in legatura cu un imprumut acordat si nerambursat este deductibila din punct de vedere fiscal?
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 13:30)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Roxana

      Pierderea inregistrata la scoaterea din evidenta a creantei ar putea fi deductibila doar in unele cazuri:
      - punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca;
      - procedura de faliment a debitorului a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
      - debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
      - debitorul este dizolvat sau lichidat;
      - debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
      - au fost incheiate contracte de asigurare.
  • Taxe (Joi, 28 ianuarie 2016, 9:46)

    Vasile [anonim]

    Sunt pensionar si vreau sa ma inregistrez pentru o Activitate independeta. Sunt obligat sa mai platesc contribuțiile pt CAS și CASS? Mulțumesc
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 13:32)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vasile

      Pentru activitatea independenta pe care o veti desfasura, deoarece sunteti pensionar, veti datora impozit 16% si CASS 5,5%. Nu veti mai datora CAS.
  • Plafon de 100.000 euro ptr microintreprinderi (Joi, 28 ianuarie 2016, 9:59)

    Florin Stoian [anonim]

    Va prezint urmatoarea situatie in care ma aflu:
    Am o microintreprindere infiintata in 2013, neplatitoare de tva, doar impozit pe venit de 3%, ce activeaza in comertul cu amanuntul a pesticidelor (fitofarmacie). Anul trecut in iulie am depasit plafonul de 65.000 euro (am atins CA de 275.000 lei) si am fost nevoit sa depun documentatia ptr a trece la platitor de tva conform legii. Cererea mi-a fost respinsa "din oficiu" iar in acest moment platesc tva la vanzari fara posibilitate de deducere, deci trebuie sa inchid. Am depus iarasi documentatia pentru a trece la platitor de tva iar acum astept raspunsul ANAF. Intrebarea este: nu pot sa revin cumva direct, fara sa mai fac tranzitia catre platitor de tva, la neplatitor de tva in limita acualului plafon de 100.000 euro? Mentionez ca pana la sfarsitul anului trecut nu am depasit acest plafon, CA fiind de pana la 300.000 lei. Va multumesc foarte mult.
    • Raspuns (Marţi, 2 februarie 2016, 13:11)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin Stoian

      Inteleg ca in prezent aveti codul de TVA anulat, practic ati fost inregistrat si deregistrat ulterior.

      Prin urmare, puteti reveni la statutul de platitor de TVA doar daca inceteaza motivul care a condus la anularea codului de TVA. Pentru acest lucru, trebuie consultata documentatia pe care o aveti, pentru a vedea exact care a fost motivul deregistrarii. In ceea ce priveste plafonul de TVA, acesta este in continuare 65.000 eur, limita de 100.000 euro fiind utilizata doar in contextul regimului de microintreprindere, fara a avea legatura cu regimul TVA.
  • impozit pe profit VS impozit pe venit (Joi, 28 ianuarie 2016, 12:11)

    marian [anonim]

    daca un SRL a optat si declarat inca de la infiintare (2008) pentru impozit pe profit exista obligativitatea de a trece pe impozit pe venit daca indeplineste cumulativ toate cerintele de a fi incadata ca microintreprindere? As vrea sa raman pe impozit pe profit de 16% daca nu sunt obligat conform noului Cod Fiscal. Multumesc
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 13:37)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marian

      Da, exista obligativitatea de a trece la impozitul pe venit (ca microintreprindere) daca se indeplinesc cumulativ toate cerintele de microintreprindere.
  • Impozit dividende persoana fizica (Joi, 28 ianuarie 2016, 13:27)

    Octavian rachita [anonim]

    Buna ziua, dupa ce platesc impozitul de 5% pe distribuirea dividendelor trebuie sa mai platesc si impozit pe venit pe persoana fizica pentru acele dividende incasate?
    Multumesc
    • Raspuns (Joi, 28 ianuarie 2016, 13:40)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Octavian rachita

      Nu, impozitul retinut este final. Este posibil sa datorati si CASS daca nu obtineti si alte venituri (ca de exemplu venituri din salarii). Incepand cu 1 ianuarie 2017 veti datora CASS (5,5%) chiar daca veti obtine si alte venituri.
  • contributii sociale microintreprindere (Vineri, 29 ianuarie 2016, 12:03)

    lucia surduleasa [anonim]

    rog specificati actul normativ care reglementeaza faptul ca in 2016 microintreprinderile nu platesc contributii sociale
    • Raspuns (Marţi, 2 februarie 2016, 13:12)

      Ramona Chitu [hotnews.ro] i-a raspuns lui lucia surduleasa

      Microintreprinderile nu datoreaza contributii sociale daca nu au calitatea de angajatori. Actul legislativ care reglementeaza acest lucru este Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal (art. 136, art.153, art. 184, art. 192, art. 201, art. 209).
  • dividente (Sâmbătă, 20 februarie 2016, 23:12)

    moraru lacramioara [anonim]

    Buna ziua
    Va rog sa -mi spuneti daca din sumele aflate in contul 1068 la sf. anului 2015 pot trece pe dividente in anul 2016.
    Multumesc.
  • Vanzare autoturisme second hand (Joi, 12 mai 2016, 17:36)

    Robert [anonim]

    Buna ziua!
    Incepand de anul acesta as fi interesat sa incep o activitate de comercializare a unor autoturisme second hand achizitionate din state membre UE.
    Firma este infiintata in 1993, dar de 3 ani nu mai are activitate, adica are cifra de afaceri 0, este neplatitoare de TVA si fara salariati.
    Din ce m-am interesat pana acum, e clar ca ma incadrez la microintreprindere cu impozit pe venit de 3%.
    Intrebarea pe care o am eu este : daca achizitionez o masina cu 5000 euro, la care se adauga transportul de 500 euro, iar acea masina se va vinde cu 5500 euro (echivalentul in lei), deci profit 0, va trebui sa platesc 3% din 5500 euro, adica 165 euro ?
    O alta intrebare la sistemul de impozitare pe venit, ce se intampla daca pretul de vanzare va fi sub pretul de achizitie? Sa spunem ca aceeasi masina din exemplul anterior se va vinde cu 3000 euro. Este posibil un astfel de scenariu? Care sunt pasii pentru a fi posibil un astfel de scenariu ?

    Multumesc anticipat
  • finantare start up (Vineri, 12 august 2016, 15:44)

    Diana [anonim]

    Daca un mic intreprinzator incepe o afacere (microintreprindere) cu banii dintr-un credit de nevoie personale necesar pentu achiztia de echipamente, urmeaza sa plateasca rate lunare la banca , cum se poate descarca suma aferenta ratei din contabilitatea noii microintreprinderi intemeiate de el.

    Va multumesc frumos !


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version