In urma repetatelor semnale venite din partea consultantilor fiscali si a organizatorilor de jocuri de noroc privind necesitatea unui sistem care sa permita impozitarea efectiva a veniturilor obtinute din acest tip de activitate, Guvernul a raspuns prin publicarea Ordonantei de urgenta nr. 92/2014. Actul normativ modifica in mod substantial sistemul de impozitare a veniturilor din jocuri de noroc.

Alexandru Manucu_Tuca Zbarcea & Asociatii Tax Foto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax

Astfel, s-a renuntat la ideea de neimpozitare a acestor venituri la nivelul jucatorilor, vehiculata adesea in presa dedicata acestei industrii, optandu-se in schimb pentru un sistem de impozitare progresiva. Potrivit noilor prevederi, jucatorii datoreaza statului pana la un sfert din sumele incasate in functie de cuantumul veniturilor inregistrate.

Cota maxima a impozitului (de 25%) vizeaza exclusiv sumele incasate ce depasesc echivalentul a 100.000 de euro si nu reprezinta un element de noutate, aceasta fiind cota aplicabila anterior tuturor veniturilor impozabile din aceasta categorie.

Principala modificare adusa legislatiei fiscale priveste in schimb redefinirea veniturilor din jocuri de noroc, care acum includ toate sumele incasate in urma participarii la astfel de activitati, definitia anterioara facand trimitere la castigurile reale obtinute de participanti. In plus, limita neimpozabila de 600 de lei pe zi, realizata la un organizator de jocuri de noroc, pentru aceasta categorie de venituri a fost eliminata. Prin urmare, incepand cu jumatatea lunii februarie 2015, se pare ca fiecare suma incasata de jucatori va fi impozitata, indiferent de mizele ¬investite¬ de jucatori.

Cota progresiva de impozitare (1% pentru veniturile de pana la 14.999 de euro, 16% pentru sumele cuprinse intre 15.000 si 99.999 de euro, respectiv 25% pentru veniturile care depasesc pragul de 100.000 de euro), coroborata cu noua definitie a veniturilor din jocuri de noroc, poate conduce la situatii absurde in care un fericit castigator sa constate ca norocul nu a fost tocmai de partea lui odata ce toate obligatiile fiscale au fost indeplinite.

Noile prevederi mentin responsabilitatea calcularii, retinerii si platii catre bugetul de stat a impozitului datorat de participanti in ograda organizatorilor de noroc. Insa, pentru veniturile obtinute din lozuri, festivaluri de poker, slot-machine si jocurile de noroc la distanta (on-line), aceasta obligatie revine participantilor, care trebuie sa depuna o declaratie anuala in acest sens, urmand ca autoritatile fiscale sa emita decizia de impunere aferenta.

Diferenta intre perioadele de raportare (si anume anual pentru jucatorii care obtin venituri din activitati de jocuri de noroc pentru care impozitul nu se retine la sursa, respectiv lunar pentru celelalte tipuri de jocuri de noroc), precum si interpretarile curente in legatura cu ceea ce reprezinta o suma incasata din perspectiva fiscala pot duce la situatii in care un jucator va fi impozitat diferit in functie de activitatea de jocuri de noroc din care a obtinut venituri.

Poate cel mai bun raspuns la aceste semne de intrebare exista deja in textul Ordonantei de urgenta nr. 92/2014, care stabileste o cota unica de impozitare (1%) pentru veniturile obtinute din jocuri de noroc de persoanele nerezidente, desi aceasta nu urmareste impozitarea in Romania a veniturilor obtinute de nerezidenti din lozuri, festivaluri de poker, slot-machine si jocurile de noroc on-line. Aplicarea unui tratament similar pentru veniturile obtinute de rezidenti ar simplifica lucrurile, eliminand disfunctionalitatile care vor aparea cu siguranta in practica dupa intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta nr. 92/2014.

Exista speranta ca normele metodologice vor clarifica unele dintre aceste semne de intrebare. Pana la publicarea acestora, ramane de vazut daca ziua de vineri, 13 februarie, data intrarii in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta nr. 92/2014, va purta ghinion. Si daca da, cui?