Hotararea Guvernului nr. 537/2014 (denumita in continuare "Hotararea de Guvern") reglementeaza procedura de restituire a diferentei dintre nivelul standard al accizelor pentru motorina utilizata drept combustibil de catre operatorii ce transporta marfa sau persoane si nivelul accizelor diferentiat prevazut in Codul Fiscal, specific pentru acesti contribuabili.

Prin Hotararea de Guvern se stabileste ca administrator al acestei proceduri Autoritatea Rutiera Romana, iar perioada de valabilitate a acestui ajutor de stat a fost stabilita ca fiind de la data intrarii in vigoare a Hotararii de Guvern, 15 iulie 2014, pana la 31 martie 2019. Bugetul total maxim a fost stabilit ca fiind in suma de 3.021,6 milioane de lei, cu posibilitatea de a fi suplimentat.

Procedura instituita prin Hotararea de Guvern este legiferata la trei luni distanta fata de data publicarii Ordonantei de Urgenta nr. 14/2014 pentru completarea articolului 176 din Codul Fiscal. Publicarea cu intarziere a procedurii de restituire a diferentei de acciza la motorina va fi resimtita la nivelul operatorilor de transport, care vor avea putin timp la dispozitie pentru a se asigura ca indeplinesc toate conditiile de eligibilitate si pentru depunerea tuturor documentelor reglementate prin Hotararea de Guvern. Prin urmare, perioada acordata pentru a beneficia de ajutorul de stat in anul 2014 devine una foarte scurta.

I. Conditii de eligibilitate ce trebuie indeplinite pentru a beneficia de ajutorul de stat

Potrivit Hotararii de Guvern, pot beneficia de acest ajutor de stat exclusiv operatorii de transport rutier de marfuri, daca utilizeaza vehicule ce au ca greutate bruta maxima autorizata cel putin 7,5 tone. De asemenea, si transportatorii rutieri ce au ca obiect de activitate transportul de persoane utilizand un vehicul cu mai mult de opt locuri pentru pasageri pot beneficia de restituirea diferentei de accize.

Pentru a beneficia de restituirea diferentei de accize trebuie indeplinite mai multe conditii de eligibilitate din partea transportatorilor de marfuri sau persoane, asa cum se va prezenta in cele ce urmeaza.

In primul rand, acestia trebuie sa fie licentiati la nivelul Romaniei sau al oricarui alt stat membru al Uniunii Europene si sa detina vehicule eligibile privind transportul de marfa sau persoane. De asemenea, operatorii nu trebuie sa se afle in procedura de executare silita, faliment, dizolvare sau in orice alta forma de reorganizare juridica.

In al doilea rand, operatorii licentiati nu trebuie sa beneficieze de alte compensatii pentru activitatea de transport desfasurata si nu trebuie sa aiba plati restante la bugetul de stat pentru a putea fi eligibili in cadrul mecanismului de restituire a diferentei de accize pentru motorina.

Conditiile de eligibilitate nu se opresc aici, si se impune ca vehiculele eligibile sa fie alimentate de la statii de distributie ale operatorilor economici care s-au inregistrat la autoritatea competenta conform procedurii si cu indeplinirea conditiilor stabilite prin ordin al Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, asa cum reiese din articolul 20669 din Codul Fiscal. O alta optiune pentru alimentarea vehiculelor eligibile pentru transport marfa sau persoane de catre operatori este alimentarea din rezervoarele pentru consum proprii detinute la punctele acestora de alimentare, cu precizarea ca acestea trebuie sa aiba dispersoare electronice pentru distributie. Aceasta optiune de alimentare poate fi utilizata doar de operatorii economici stabiliti in Romania, acestia fiind obligati sa tina in format electronic evidenta intrarilor si a iesirilor de motorina aferenta fiecarui rezervor propriu de combustibil.

Procedura pare ca a fost conceputa cu scopul de a oferi autoritatilor un mijloc de administrare care sa permita combaterea unor eventuale fraude, insa, din perspectiva contribuabilului, complexitatea si publicarea cu intarziere, asa cum reiese de mai sus, vor genera o serie de probleme administrative, mai ales pentru anul 2014.

II. Procedura de restituire de accize

Prin acelasi act normativ descris anterior, a fost reglementata si procedura de restituire a diferentei de acciza la motorina. Inainte de a solicita prima restituire, operatorul economic trebuie sa se inregistreze in Registrul vehiculelor si al operatorilor economici pentru restituirea de accize. Aceasta inregistrare se realizeaza prin depunerea unei cereri de inregistrare la Autoritatea Rutiera Romana. Decizia de inregistrare sau respingere a vehiculelor trecute in cerere de catre operatorul economic de transport marfa sau persoane se va solutiona de catre Autoritatea Rutiera Romana in termen de 15 zile de la data depunerii cererii.

In cazul in care cererea de inregistrare a fost invalidata de catre Autoritatea Rutiera Romana, acest lucru atrage dupa sine invalidarea tuturor vehiculelor detinute de operatorul economic in cauza. Revalidarea poate fi realizata doar de catre Autoritatea Rutiera Romana si doar in momentul in care au incetat motivele care au dus la invalidarea operatorului economic in prima faza.

Dupa ce le-a fost validata cererea de inregistrare de catre Autoritatea Rutiera Romana, in vederea restituirii accizelor, operatorii economici eligibili vor depune o cerere de restituire, in format electronic sau pe suport hartie, incepand cu prima zi a trimestrului calendaristic urmator celui pentru care se solicita rambursarea, dar perioada de depunere nu poate depasi un an de zile de la aceasta data.

Cererea de restituire se depune trimestrial si se completeaza in baza cardurilor de gestiune a alimentarilor pentru fiecare vehicul eligibil in parte in cazul alimentarilor de la un operator economic ce isi desfasoara activitatea in conformitate cu cerintele articolului 20669 din Codul Fiscal. In cazul alimentarilor vehiculelor eligibile din rezervoarele proprii dotate cu dispersoare electronice pentru distributie, baza pentru restituirea de accize reprezinta cantitatea totala de motorina obtinuta prin insumarea cantitatilor alimentate efectiv de fiecare vehicul eligibil in parte.

Operatorii economici eligibili au dreptul sa solicite restituirea de acciza pentru toate vehiculele eligibile detinute in cursul trimestrului pentru care se solicita restituirea.

Calculul sumei de restituit se face inmultind baza din declaratia mentionata mai sus cu 40 Euro la o mie de litri. Conversia in lei a sumei de restituit se face utilizand cursul de schimb prevazut la articolul 218 din Codul Fiscal. Ca o nota separata, modificarile aduse acestui articol in decembrie 2013 sunt in dezavantajul operatorilor economici care utilizeaza produse pentru care valoarea accizelor se determina prin transformarea sumelor exprimate in echivalent Euro.

Tinand cont de aparitia cu intarziere a procedurilor de restituire, operatorii economici au dreptul sa depuna simultan cereri de restituire aferente mai multor trimestre calendaristice. Cererile de restituire depuse vor fi insotite de documente justificative precum copii dupa facturile de achizitie a motorinei, si de un borderou centralizator al cantitatilor de motorina alimentate de fiecare vehicul eligibil in parte. Autoritatea Rutiera Romana va solutiona cererile de respingere sau aprobare in ordinea in care acestea vor fi inregistrate, nefiind oferit un termen de solutionare a acestor cereri.

Odata aprobata decizia privind restituirea sumelor provenite din diferenta de acciza la motorina, aceasta va fi transmisa catre ordonatorul de credite, in termen de doua luni de la data primirii acesteia, banii ajungand in cele din urma la operatorul economic in termen de 10 zile lucratoare de la data aprobarii acesteia de catre ordonatorul de credite. Daca se constata ca la momentul aprobarii cererii de restituire contribuabilul inregistreaza obligatii restante de plata la bugetul consolidat, restituirea sumelor se va realiza in momentul in care aceste obligatii restante vor fi achitate de catre contribuabil.

In cazul in care operatorul economic constata in cererea sa inexactitati ce ar conduce la diminuarea ori majorarea sumelor de restituit, acesta va depune la Autoritatea Rutiera Romana o cerere rectificativa ce va fi insotita de documentele justificative aferente. Cererea mentionata nu se poate depune mai tarziu de un an de la data incheierii trimestrului pentru care se solicita rectificarea cererii de restituire.

Un lucru foarte important de mentionat este acela ca toate aceste restituiri sunt plafonate trimestrial de catre Ministerul Finantelor Publice si transmise catre Autoritatea Rutiera Romana care va restitui diferentele in limita plafoanelor mentionate. Deciziile care sunt aprobate, dar nu se incadreaza in plafonul trimestrial se reporteaza in trimestrele urmatoare, in limita bugetului anual alocat de catre Ministerul Finantelor Publice.

III. Concluzii

Desi la baza acest sistem de restituire doreste sa vina in sprijinul operatorilor economici de transport marfa sau persoanelor care indeplinesc numeroasele conditii publicate in Hotararea de Guvern 537/2014, implementarea acestuia se dovedeste a fi, inca o data, un lucru complicat si anevoios pentru autoritatile statului

.

Important de retinut este faptul ca Ministerul de Finante a plafonat bugetul alocat pentru restituirile aferente diferentei de acciza la motorina. Pot aparea cazuri in care un transportator de persoane sau marfuri indeplineste toate conditiile de eligibilitate impuse prin Hotararea de Guvern, cerea de restituire sa ii fie validata, dar sa nu primeasca nici un ban din partea statului deoarece plafonul pentru trimestrul in cauza a fost atins.

Mai mult, anuntand aceasta plafonare a bugetului pentru restituirea diferentei de acciza la motorina si stipuland clar ca ordinea solutionarii cererilor se va face potrivit principiului "primul venit, primul servit" se accentueaza dezorganizarea vizibila aproape in fiecare actiune venita din partea statului in sprijinul contribuabilului.