Dosare juridice

Practicile evazioniste in comertul cu vehiculele de ocazie- inca o piedica in suplimentarea veniturilor bugetare

de     Tuca Zbarcea & Asociatii Tax
Joi, 28 noiembrie 2013, 11:05 Dosare Juridice - Dosare de Fiscalitate

Alexandru Manucu
Foto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax
In contextul in care legislativul a adoptat o serie de masuri care sa intregeasca incasarile bugetare, fie prin largirea bazei impozabile (contributii sociale de sanatate), introducerea de noi taxe (taxa pe constructii speciale) sau prin majorarea cotelor de impunere (redevente miniere), ingreunand astfel sarcina fiscala suportata de contribuabil, propun sa ne indreptam atentia si asupra celor care nu isi indeplinesc obligatiile fiscale reusind astfel sa isi creeze un avantaj competitiv.

Este recunoscut apetitul consumatorului roman pentru vehiculele de ocazie in detrimentul masinilor noi, in ciuda modificarilor legislative venite in sprijinul producatorilor autohtoni.
Timbrul de mediu, limitarea la 1.500 RON/luna a amortizarii fiscale pentru autovehicule si deblocarea achizitiilor de masini pentru institutiile statului nu au reusit sa combata nivelul redus al veniturilor si costurile mari de finantare, nici sa determine consumatorul roman sa intre pe poarta dealerilor de autovehicule noi.

Cifrele raportate de Directia Inmatriculari Auto arata ca vehiculele de ocazie "inghit" peste jumatate din piata, depasind in 2010 pragul de 200.000 de unitati, in timp ce la nivelul aceleasi perioade, inmatricularile de vehiculele noi nu au reusit sa atinga 100.000 de unitati. Comparand aceste date statistice cu vanzarile raportate de societatile specializate in comercializarea autovehiculelor rulate, observam amploarea afacerilor persoanelor fizice neautorizate.

Conform aceleasi surse, in ultimii doi ani (2011-2012) inmatricularile de autoturisme second-hand au depasit 270.000 de unitati, dintre care numai un procent nesemnificativ il reprezinta autoturismele rulate puse pe piata de companii care se ocupa in mod curent cu aceasta activitate. Restul a fost vandut de persoane fizice care au beneficiat de lipsa reglementarilor de plata a impozitului pe venit si a taxei pe valoare adaugata. Un calcul simplu ne arata ca, stabilind un pret mediu de 5.000 euro/masina (care sa includa si taxele aferente), la bugetul de stat ar fi trebuit sa ajunga peste 260 milioane de euro din TVA si alte peste 185 milioane de euro din impozitul pe venit.

Acesta este si motivul pentru care majoritatea achizitiilor si importurilor de autovehicule rulate se realizeaza in principal prin intermediul persoanelor fizice. Pentru consumatorul de rand, garantia si controlul tehnic al autoturismelor achizitionate devin lipsite de importanta in fata unui ¬avantaj¬ de pret de cel putin cateva sute de euro. Acesta este compensat de catre persoanele fizice ce comercializeaza autovehicule rulate, cu caracter de activitate economica, prin eludarea sistemului fiscal actual.

Nu sunt de neglijat nici achizitiile realizate prin intermediul unor companii romanesti infiintate special pentru acest scop. Un cod valid de TVA prezentat furnizorului de autovehicule dintr-un stat al Uniunii Europene atrage scutirea de la plata taxei prin aplicarea mecanismului de taxare inversa. Ajunse in Romania, vehiculele de ocazie nu sunt inscrise in contabilitatea firmei si astfel facilitatea fiscala intra in buzunarul samsarilor. Semne de intrebare apar atunci cand deconturile intracomunitare scot la iveala vanzari de autovehicule din state membre care exced cu mult achizitiile declarate in contrapartida de Romania.

Cu vanzari in scadere de la an la an raportate de industria auto, contribuabilii cu acelasi domeniu de activitate sunt astfel pusi in fata altor doua obstacole: unul de natura fiscala, veniturile reale inregistrate din comercializarea automobilelor fiind taxabile din perspectiva impozitului pe profit si celalalt de natura comerciala, pretul propus de acestia clientilor fiind impactat de cota de TVA de 24%.

Asadar, mai multa atentie acordata acestor practici evazioniste insusite de companiile din Romania, precum si incadrarea ca activitate de natura comerciala (subiect de taxa) a tranzactiilor cu autovehicule efectuate recurent de persoane fizice nu pot avea decat un efect pozitiv asupra incasarilor bugetare, aratand totodata grija statului fata de contribuabilul onest.

Autor: Alexandru Manucu























4322 vizualizari

  • +7 (9 voturi)    
    reduceti Cheltuielile (Joi, 28 noiembrie 2013, 11:55)

    bedexe [utilizator]

    Reduceti intai cheltuielile statului.
    Eficientizati-l.
    Folositi soft open-source si free , nu dati Milioane de Euro pe produse proaste ale unor corporatii .

    Da-ti afara toti bagatorii de seama de pe la toate institutiile.
  • +6 (10 voturi)    
    Evazionisti pe banii lor (Joi, 28 noiembrie 2013, 13:38)

    AdrianBorza [utilizator]

    Domnule Manucu, oamenii aia muncesc si fac un ban si ii numiti evazionisti pentru ca nu vor sa il imparta cu statul. O spuneti de parca statul ar munci pentru bani si ar avea un drept asupra lor, nu ar fi doar un parazit cu pretentii si organe de represiune pentru cei ce nu platesc. Stat < mafie, pentru ca uneori cu mafia mai cazi la intelegere.
    • -3 (9 voturi)    
      Raspuns (Joi, 28 noiembrie 2013, 16:19)

      Arlington [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

      Ba, da, exact evazionisti sunt si locul lor e la puscarie...vezi tu, numindu-i evazionisti si trimitand-i la puscarie am putea sa-i deosebim de cei care fac un ban si isi platesc obligatiile catre stat. Si nu sunt evazionisti be banii lor ci pe banii altora pt beneficiaza de aceleasi servicii ale statului ca si platitorii de taxe...Transpira mult tupeu din mesajul tau, ai putea sa muncesti la stat in loc sa-l injuri p-aici...
      • +6 (8 voturi)    
        Care obligatii catre stat? (Joi, 28 noiembrie 2013, 19:28)

        AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Arlington

        Si de unde provin? Pentru ca statul se crede indreptatit sa ia o mare parte din orice venituri? Sa faca bine sa nu ia, ca nu sunt banii statului si nu a muncit statul pentru ele. Servicii de la stat? Pai in primul rand nu le-a cerut si poate nu are nevoie si nu le foloseste, in al doilea rand inca nu am auzit de firme care au ajutoare sociale si indemnizatii de la stat, iar la ultimele bugete de stat astea erau jumatate din cheltuieli, adica jumatate din taxe. Care e serviciul de care beneficiaza o companie?

        Cat despre persoanele fizice putem vorbi de evaziune cand fiecare isi plateste taxa de cetatean pentru serviciile pentru care opteaza sa le primeasca. Atata timp cat 2/3 din romani nu platesc nimic si doar primesc si atata timp cat din aia 1/3 care platesc impozite primii 10% platest 3/4 din impozite sistemul e complet imoral si nu are nici un fel de legitimitate. E doar furt cu legea in mana si probabil locul parlamentarilor e in puscarie, nu al cetatenilor.
        • -1 (1 vot)    
          Domnul intemediar de masini, (Vineri, 29 noiembrie 2013, 10:36)

          gxgmarinescu [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

          Ca sa aduca o masina din Germania, de la Arad incoace foloseste un drum public construit in mare parte, din banii prostilor care mai platesc impozite in tara asta. Prin urmare, da, trebuie sa plateasca impozit pentru veniturile obtinute din vanzarea masinilor second hand. Argumentul ca mai sunt multi altii care nu platesc niciun fel de taxe este alta poveste.
      • +5 (5 voturi)    
        sa muncesti la stat (Joi, 28 noiembrie 2013, 20:04)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Arlington

        ca tine, bugetarule,sau mai bine spus bugetivorule, ti-e frica ca nu mai are cine sa-ti dea un salariu absolut degeaba, ca acum? Si cam de ce servicii ale statului ''beneficiaza'' cei ppe care-i numesti matale evazionosti, ca singurul serviciu pe care-l poate face statul e sa lase oamenii in pace, nu sa-i asupresaca cu tot felul de taxe fanariote in schinbul carora ofera servicii execrabile?
  • +6 (6 voturi)    
    de ce s-ar suplimenta veniturile bugetare? (Joi, 28 noiembrie 2013, 15:58)

    Ava_ps [utilizator]

    Evaziunea fiscală este simptomul, nu boala. Statul este incapabil să încaseze taxele corect și complet, iar din puținul colectat finanțează deplasări exotice, autostrăzi suspendate, catedrala mîntuirii și campanii electorale (în timp ce pentru sănătate și educație, în mod paradoxal, nu se găsesc niciodată bani!).
    Să suplimentăm veniturile bugetare pentru a le vedea dispărînd constant într-o gaură neagră? Este un contract fundamental cu statul, cetățeanul își plătește contribuțiiile și statul îi oferă în schimb un set de servicii. Ce motivație are cetățeanul să-și plătească contribuțiile dacă statul nu își îndeplinește obligația contractuală?
    • -1 (1 vot)    
      Pentru ca asa este corect si moral, (Vineri, 29 noiembrie 2013, 10:27)

      gxgmarinescu [utilizator] i-a raspuns lui Ava_ps

      Ca orice activitate comerciala sa fie impozitata. Pe principiul enuntat de dvs., ca statul cheltuie banii aiurea si ca noi nu trebuie sa platim niciun fel de impozit catre stat, atunci propun ca toti contribuabilii onesti sa nu mai plateasca niciun leu catre stat ca si asa il cheltuie aiurea. Si ce ar urma apoi? Aveti vreo solutie?
      • 0 (0 voturi)    
        este corect și moral să finanțez voluntar hoția? (Vineri, 29 noiembrie 2013, 20:57)

        Ava_ps [utilizator] i-a raspuns lui gxgmarinescu

        Căci asta este, în momentul în care văd că la noi metrul de drum, dezăpezirea sînt mai scumpe decît în Vest (!) în timp ce în București după o fulguire ușoară apar bălți pe fiecare trotuar. Asta este, în momentul în care văd că la noi se construiesc catedrale, dar nu se renovează școli și spitale. Asta este, în momentul în care oamenii care salvează vieți și oamenii care ar trebui să crească următoarele generații sînt plătiți mai rău ca cei 300 de hoți din fruntea țării. E corect și moral să-i ghiftuiesc? Ar trebui să le fac și donații, nu? Cei 2%, ar trebui să-i donăm tot guvernului, dragul de el.
        Soluția e simplă, am spus-o, e simplă: statul să își respecte partea de contract. Să înceteze furtul.
        Atenție, nu zic nici un moment că evaziunea e un lucru bun, dimpotrivă. Dar pot să o înțeleg, dacă statul jupoaie, jupoaie și jupoaie constant.
  • -5 (5 voturi)    
    Dar persoanele fizice? (Joi, 28 noiembrie 2013, 16:23)

    MadiPopa [utilizator]

    Cred ca cea mai mare evaziune o fac persoanele fizice.(e adevarat, reglementarile actuale le permit). Sunt unii care traiesc doar din comertul de masini aduse de afara. Vand 2-3-4 masini pe luna si de aici isi asigura venitul. Corect ar fi ca astfel de activitati sa fie impozitate
    • +2 (4 voturi)    
      astfel de activitati sunt impozitate (Joi, 28 noiembrie 2013, 20:31)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui MadiPopa

      dar indirect, prin timbrul de mediu !
      • +2 (2 voturi)    
        ... (Vineri, 29 noiembrie 2013, 8:26)

        cartograful [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

        interesant cum multi "bugetivori" posteaza fix ca nuca in perete. Problema cu impozitele pe care vrea sa le ia statul e ca vrea sa stabileasca el singur singurel cand, cum si cat vrea sa ia din banii cetateanului. Si dupa aceea sa hotarasca tot singur singurel ce face cu banii. Astept ziua cand prim-ministrul va face la incheierea anului fiscal o dare de seama publica pe ce s-au dus banii statului. Ca sa intelegem si noi "...imea" de ce muncim de luni pana miercuri pe la 2 pentru ineficienta statului si ce mai ramane pentru noi si familie. Si cand se va face asta pun pariu ca se va reduce si evaziunea.
      • +1 (1 vot)    
        asa e (Vineri, 29 noiembrie 2013, 10:02)

        manoman [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

        dar il achita clientul final.

        oricum, taxele impuse de statul nemancat sunt aberante.

        taxe ilogice, principii ilogice = rezultate proaste
  • 0 (0 voturi)    
    aceeasi problema (Vineri, 29 noiembrie 2013, 10:47)

    Gobelin [utilizator]

    la medicii cu cabinete private.
    nu au liste clare de preturi, cer cat vor ei, si odata macar nu dau bon fiscal sau chitanta.
    in loc sa bage taxe noi sau marite, mai bine s-ar impune prin lege anumite obligatii suplimentare acestor privati: orarul de cabinet afisat si respectat, lista de preturi afisata etc...
    plus controale drastice de la ANAF si amenzi usturatoare.
    te duci la dentist, iti ia 100 lei pentru un detartraj in 15 minute, si nu vezi nici bon, nici chitanta, nici nu te inregistraza undeva in vreo evidenta.
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Vineri, 29 noiembrie 2013, 11:12)

      cartograful [utilizator] i-a raspuns lui Gobelin

      gobelin, aduna toate dar toate taxele percepute de statul roman atat cele fiscale incepand cu omniprzentul TVA cat si cele parafiscale si ai sa ajungi la un procent in jur de 60-70%. Nici o afacere nu poate supravietui cu asemenea procente. Nu-i mai invidiati pe samsarii de masini, nu mor de simpatia lor dar nu pt. ca nu-si platesc taxele ci mai degraba pt. ca aduc tot felul de troace de afara si nu ma intereseaza activitatea lor, personal s-a intamplat sa am masina noua. Dar nu pot sa nu vad ca e imoral ca un baietzel pomadat si cu cravatzica roz sa "infiereze" din biroul cu aer conditionat activitatea unor parliti care-si risca viata aducand tot felul de cazane tocmai din Germania dormind pe la te miri ce pensiuni sau prin parcari si stand in frig sau arsita prin targuri, samd. E pur si simplu imoral. Ma gandesc doar la versurile lui Eminescu din Imparat si proletar:
      "Spuneți-mi ce-i dreptatea? - Cei tari se îngrădiră
      Cu-averea și mărirea în cercul lor de legi;
      Prin bunuri ce furară, în veci vezi cum conspiră
      Contra celor ce dânșii la lucru-i osândiră
      Și le subjugă munca vieții lor întregi."
      Adica aia care fac legea iti spun ce e aia dreptate. Probl e ca si "...imea" trebuie apasata pe coada cu moderatie ca altfel ocazional se rascoala si da la cap.
  • 0 (0 voturi)    
    Si la comertul cu imobile.... (Vineri, 29 noiembrie 2013, 12:41)

    Johanis [utilizator]

    a fost aceeasi problema si a fost reglementata. poti vinde un imobil la doi ani fara a colecta TVA. Poate ma insel, dar solutia a fost una acceptabila. In niciun stat nu poti vinde 30 de autoturisme pe an, ca persoana fizica, si sa nu patesti nimic.
    Legat de folosirea unor firme "fantoma", cum spune d-nul avocat in articol, aici, da, e o mare problema. Si pt stat, dar mai ales pt cei ce lucreaza corect si care sunt nevoiti sa vanda cu 24% mai scump. solutia ar fi una simpla, daca vezi ca tu ca stat nu poti colecta TVA-ul din achizitiile intracomunitare si aceea de a retine TVA la sursa. Adica la achizitia autoturismului in Germania (de exemplu), firma germana vanzatoare sa colecteze TVA-ul (24% cat este in Ro) si sa-l verse statului roman la sfarsitul lunii in care s-a efectuat livrarea intracomunitara scutita. E simplu, insa cei ce fac legi cred ca din asta traiesc. Fenomenul e intalnit la legume, fructe, cereale, auto orice domeniu care apeleaza la achizitii intracomunitare.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version