In contextul in care legislativul a adoptat o serie de masuri care sa intregeasca incasarile bugetare, fie prin largirea bazei impozabile (contributii sociale de sanatate), introducerea de noi taxe (taxa pe constructii speciale) sau prin majorarea cotelor de impunere (redevente miniere), ingreunand astfel sarcina fiscala suportata de contribuabil, propun sa ne indreptam atentia si asupra celor care nu isi indeplinesc obligatiile fiscale reusind astfel sa isi creeze un avantaj competitiv.

Alexandru ManucuFoto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax

Este recunoscut apetitul consumatorului roman pentru vehiculele de ocazie in detrimentul masinilor noi, in ciuda modificarilor legislative venite in sprijinul producatorilor autohtoni.

Timbrul de mediu, limitarea la 1.500 RON/luna a amortizarii fiscale pentru autovehicule si deblocarea achizitiilor de masini pentru institutiile statului nu au reusit sa combata nivelul redus al veniturilor si costurile mari de finantare, nici sa determine consumatorul roman sa intre pe poarta dealerilor de autovehicule noi.

Cifrele raportate de Directia Inmatriculari Auto arata ca vehiculele de ocazie "inghit" peste jumatate din piata, depasind in 2010 pragul de 200.000 de unitati, in timp ce la nivelul aceleasi perioade, inmatricularile de vehiculele noi nu au reusit sa atinga 100.000 de unitati. Comparand aceste date statistice cu vanzarile raportate de societatile specializate in comercializarea autovehiculelor rulate, observam amploarea afacerilor persoanelor fizice neautorizate.

Conform aceleasi surse, in ultimii doi ani (2011-2012) inmatricularile de autoturisme second-hand au depasit 270.000 de unitati, dintre care numai un procent nesemnificativ il reprezinta autoturismele rulate puse pe piata de companii care se ocupa in mod curent cu aceasta activitate. Restul a fost vandut de persoane fizice care au beneficiat de lipsa reglementarilor de plata a impozitului pe venit si a taxei pe valoare adaugata. Un calcul simplu ne arata ca, stabilind un pret mediu de 5.000 euro/masina (care sa includa si taxele aferente), la bugetul de stat ar fi trebuit sa ajunga peste 260 milioane de euro din TVA si alte peste 185 milioane de euro din impozitul pe venit.

Acesta este si motivul pentru care majoritatea achizitiilor si importurilor de autovehicule rulate se realizeaza in principal prin intermediul persoanelor fizice. Pentru consumatorul de rand, garantia si controlul tehnic al autoturismelor achizitionate devin lipsite de importanta in fata unui ¬avantaj¬ de pret de cel putin cateva sute de euro. Acesta este compensat de catre persoanele fizice ce comercializeaza autovehicule rulate, cu caracter de activitate economica, prin eludarea sistemului fiscal actual.

Nu sunt de neglijat nici achizitiile realizate prin intermediul unor companii romanesti infiintate special pentru acest scop. Un cod valid de TVA prezentat furnizorului de autovehicule dintr-un stat al Uniunii Europene atrage scutirea de la plata taxei prin aplicarea mecanismului de taxare inversa. Ajunse in Romania, vehiculele de ocazie nu sunt inscrise in contabilitatea firmei si astfel facilitatea fiscala intra in buzunarul samsarilor. Semne de intrebare apar atunci cand deconturile intracomunitare scot la iveala vanzari de autovehicule din state membre care exced cu mult achizitiile declarate in contrapartida de Romania.

Cu vanzari in scadere de la an la an raportate de industria auto, contribuabilii cu acelasi domeniu de activitate sunt astfel pusi in fata altor doua obstacole: unul de natura fiscala, veniturile reale inregistrate din comercializarea automobilelor fiind taxabile din perspectiva impozitului pe profit si celalalt de natura comerciala, pretul propus de acestia clientilor fiind impactat de cota de TVA de 24%.

Asadar, mai multa atentie acordata acestor practici evazioniste insusite de companiile din Romania, precum si incadrarea ca activitate de natura comerciala (subiect de taxa) a tranzactiilor cu autovehicule efectuate recurent de persoane fizice nu pot avea decat un efect pozitiv asupra incasarilor bugetare, aratand totodata grija statului fata de contribuabilul onest.

Autor: Alexandru Manucu