La fiecare 16 minute, cate un roman moare din cauza fumatului

de R.M.     HotNews.ro
Luni, 17 mai 2010, 13:45 DoctorH - DoctorH Actualitate

In Romania mor anual 33.000 de persoane din cauza fumatului, respectiv un roman la fiecare 16 minute. 70% dintre acestia au varste cuprinse intre 35 si 69 de ani, anunta Societatea Romana de Pneumologie. Potrivit Eurobarometer Report realizat de Comisia Europeana, 25% din cauzele de deces la nivel european au survenit la persoanele bolnave de cancer provocat in urma fumatului. Mai mult, aproximativ 15% din totalul deceselor anuale in Europa este cauzat de fumat.

Informatia pe scurt:
  • 33.000 de persoane mor anual in Romania din cauza fumatului;
  • In Europa 25% din decesele anuale ale persoanelor bolnave de cancer sunt provocate de fumat;
  • 15% din totalul de decese anuale in Europa sunt cauzate de fumat;
  • In lume, la fiecare 8 secunde, o persoana moare din cauza fumatului.
"In Romania, incidenta cancerului cauzat de fumat creste ingrijorator. Numai anul trecut, in tara noastra au murit 33.000 de oameni datorita unor afectiuni provocate de fumat. Multi fumatori sunt la cea de-a doua tentativa de renuntare la fumat si, in lipsa unui sprijin medical de specialitate, se reapuca, pierzandu-si total increderea ca vor reusi vreodata sa renunte la aceasta dependenta", a declarat prof. dr. Miron Bogdan, vicepresedinte Societatea Romana de Pneumologie, intr-un comunicat de presa.

El explica faptul ca fumatul "nu inseamna doar o dependenta psiho-comportamentala, ci si una biologica, din cauza careia persoana se simte depasita in lupta cu renuntarea si, de cele mai multe ori, cedeaza in fata acestei boli".

Conform unui studiu publicat de Organizatia Mondiala a Sanatatii, in secolul 21 un miliard de oameni isi vor pierde viata din cauza bolilor provocate de tutun.
























5379 vizualizari

  • 0 (24 voturi)    
    Eu, ca nefumator nu sunt de acord (Luni, 17 mai 2010, 13:16)

    Daniel [anonim]

    Sa platesc acelasi procent din salar la asigurarile de sanatate, tinand cont ca nu fumez, nu beau si fac sport zilnic.

    Ori le mariti la fumatori contributia ori on coborati pe a mea.

    Mi se pare o magarie ca unui om sanatos la trup si la minte sa ii fie folosite impozitele pentru a incerca sa salveze niste sinucigasi de cancer de plamani.

    Lasati-i sa moara, barem nu mai consuma din fondul de pensie si maxim, sunt de acord cu o lumanare intre degete cand se simt rau.

    Ai fumat o viata si ai fost diagnosticat cu cancer de plamani. Iti platesti singur tratamentul pentru cancer 25.000 euro pe an, statul nu deconteaza prostia. Daca nu iti permiti, atunci sa te opereze prietenii de tigara si primesti algocalmin si nurofen gratis ca sa te doara mai putin tumoarea.

    Punct.
    • +6 (8 voturi)    
      taxe (Luni, 17 mai 2010, 14:14)

      hnw [utilizator] i-a raspuns lui Daniel

      Cred ca fumatorii platesc la greu, parca e o taxa de viciu sau ceva similar care se duce la sanatate. Parca un procent semnificativ din pretul unui pachet de tigari sunt taxe (probabil peste 50%, dar nu stiu exact)...
    • +4 (14 voturi)    
      Dar... (Luni, 17 mai 2010, 14:37)

      ASIMO [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      ... tu cand faci sport pe drumurile mizere din Bucuresti si te trosneste un bizon cu gipu', si stai in spital 3 ani sa te repare medicii, sa-ti lipeasca oasele rupte, muschii distrusi si ce-o mai fi, din banii cui esti tratat amice? Ca ala cu gipu' e nepot de magistrat si-l doare-n pedala de acceleratie de tine si de bugetul tau. Iti spun eu, din banii celor care au platit CAS toata viata. Si crede-l pe ASIMO, e mai scump sa repari un om intreg la trup si cujet, asa ca dumneata, decat sa petecesti un fumator distrus (asa ca mine). Magaria este sa te crezi mai presus decat ceilalti, cand de fapt esti mic si la fel de neinsemnat. Iar daca fumatorul cu cancer la plamani al carui tratament refuzi sa il platesti e unchiu' tau, sau peste 35 de ani fiu' tau, ... platim totusi, da?
    • +4 (6 voturi)    
      Lasa Daniele (Luni, 17 mai 2010, 14:46)

      ik [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      ca tu oricum nu o sa ajungi vreodata in spital la ce viata sanatoasa duci. In cel mai rau caz o sa faci vreo entorsa la vreo 120 de ani cind o sa faci jogging pe traseu montan. Nu e problema se trateaza acasa cu comprese cu gheata.
    • +2 (10 voturi)    
      tu ca nefumator... stfu!!! :) (Luni, 17 mai 2010, 14:54)

      office boy [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      pt inceput nu te ia numeni in seama, imi pare rau dar asa e
      si 2, nu pot mari taxele la fumatori pt ca nu este dovedit stiintific ca provoaca cancer, mai fac cate unii dar nu toti, ar trebui sa mareasca taxele la cei ce folosesc cuptoare cu microunde, dar nici asta nu s-a dovedit...

      propun sa mareasca taxele la cei ce folosesc maggi in mancare, sau care beau cola :)

      punct.
      • +1 (5 voturi)    
        lol (Luni, 17 mai 2010, 16:44)

        I [utilizator] i-a raspuns lui office boy

        auzi la el, cica nu s-a dovedit stiintific ca duce la cancer :))
        Uite cum sta treaba, e foarte simplu: la inceput omul a descoperit focul. A fost un pas mare inainte, egalat poate doar de inventarea rotii si clar peste fisiunea atomica. Odata inventat focul, omul a incercat sa-l ia cu el in pestera si mai apoi in cort. Dar a vazut o problema: fumul. Nu stia ce ii dar era clar ca nu e bun; simtea ca se ineaca, ca nu mai poate respira. Asa ca, din cele mai vechi timpuri omul a facut si sisteme care scot fumul din casa (gauri in partea de sus a cortului, hornuri).

        In zilele noastre omul a hotarat ca fumul e un lucru bun, motiv pentru care il trage direct in gura, in plamani. Nu se stie inca daca fumul duce la cancer dar e clar ca duce la prostie, din moment ce oamenii de-abia dati jos din pom aveau o gandire mai sanatoasa decat omul "modern".

        Daca ai curatat vreodata un horn ai observat ce fel de mizerie se depune pe el. Ca sa nu mai spun ca e obligatoriu sa-ti cureti hornul periodic. Exact aceleasi mizerii se depun si in plamani, doar ca plamanii nu-i poti curata.

        Daca faci cancer de la fumat esti norocos: se va extinde repede si o sa mori in curand. Problema ii cand nu faci cancer ci iti cad dintii de exemplu, si atunci mananci 20 de ani sau cat mai traiesti, doar lichide. Sau cand nu mai poti respira si atunci cari dupa tine pana mori butelii cu oxigen si obosesti cand meri pana la baie ca si cum ai alerga la maraton.

        E de inteles ca e greu sa te lasi de fumat mai ales daca ai fumat 20-30 de ani. Dar nu e de inteles atitudinea asta: nu s-a dovedit stiintific ca duce la cancer. Nu s-a dovedit poate dar poti sa-ti folosesti mintea si bunul simt.
    • +7 (9 voturi)    
      .... (Luni, 17 mai 2010, 15:07)

      ramen [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      Fumatorul pe langa procent din salar dat la asig. de sanatate mai plateste si o groaza de accize care sunt incluse in pretul final al pachetului de tigari.

      Acum el plateste 10 RON pe pachet dar daca nu erau atat de multe accize plates mult mai putin (2-3 RON sau cat exact vine fara accize).

      Si aceasta diferenta se duce la bugetul de stat ( inclusiv sanatate) de care beneficiezi si tu , nefumatorul, din plin).

      Asa ca nu te mai lua de el ca la final plateste mai mult ca tine.
    • +2 (4 voturi)    
      mai c-as fi de acord cu tine (Luni, 17 mai 2010, 15:10)

      boogeyman [utilizator] i-a raspuns lui Daniel

      si-s fumator, si de ala inrait... da' mi-aduci aminte de un fost coleg de munca, care (vezi virgula, nu-i kkfonie) era la fel de sanatos si sportiv ca si tine, si s-a curatat pe la 25 de ani dintr-un anevrism, dak mai tin minte bine... cum ti se pare? :D
    • +3 (5 voturi)    
      Fumatorii (Luni, 17 mai 2010, 15:43)

      moucha [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      Fumatorii mor mai repede si nu mai apuca pensia, la care si ei au contribuit. Asadar cine de fapt iese mai in castig?
      • 0 (2 voturi)    
        fumatorii ies (Luni, 17 mai 2010, 16:48)

        I [utilizator] i-a raspuns lui moucha

        25000 / 250 pensie = 100 de luni = 8.3 ani. Deci daca moare mai repede cu 8 ani decat restul, nefumatorii ies in castig (un fumator nu mai ia banii de pensie dar ia 25 de mii prin tratamente), daca moare mai tarziu fumatorii ies in castig. Avand in vedere ca speranta de viata in romania e cam cat varsta de pensionare e clar ca nefumatorii pierd.
        • +3 (3 voturi)    
          Speranta de viata (Luni, 17 mai 2010, 17:27)

          moucha [anonim] i-a raspuns lui I

          In Romania e atat cat e nu din cauza fumatului, ci a nervilor, a saraciei, a lipsei accesului la medicamente. Insa daca e sa le luam in ordine, daca pe fumatori ii lasam fara tratament, trebuie sa ii lasam si pe cei care beau mult si pe cei care mananca zilnic la fast food.
      • +1 (3 voturi)    
        Fara prostii...ca nu isi au rostul (Luni, 17 mai 2010, 20:11)

        dani [anonim] i-a raspuns lui moucha

        Lasati prostiile si nu mai fumati.Eu am reusit sa renunt la fumat in octombrie 2009 dupa 8 ani de tras in piept si mi-e mult mai bine. Imi e si rusine sa mai spun ca am fost atat de slab in viata asta incat m-am apucat candva de fumat. Mult bafta si sper sa reusiti cati mai multi sa va lasati.
    • +2 (4 voturi)    
      lasa... (Luni, 17 mai 2010, 16:22)

      un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui Daniel

      ...ca se platesc taxe f mari pt vicii. Tigarile sunt supuse unor taxe f mari...si din banii aia se duc si pe sanatate.
      Deci un bolnav de orice cauzat de tutun a platit oricum de-al lungul vietii de fumator mult mai mult ca tine la fodurile publice de sanatate!
      Ceea ce atrage atentia este opinia ta si a celor ca tine ca unii sunt mai indreptatiti ca altii si usurinta cu care preferi sa ii lasi pe altii sa moara!
      Nu-ti doresc sa cunosti pe cineva care se stinge printr-o boala dureroasa dependenta de morfina!
      Multa sanatate prietene!
    • 0 (2 voturi)    
      nimeni din familia ta nu fumeaza? (Luni, 17 mai 2010, 20:31)

      bolovanul [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      amice, din familia ta nu fumeaza nimeni?
      ... dac ama iau dupa tine, urmatoarii pe lista ar fi consumatori de hamburgheri!
    • 0 (2 voturi)    
      corect (Marţi, 18 mai 2010, 3:30)

      hatru [utilizator] i-a raspuns lui Daniel

      Nici eu n-as fi de acord sa dau un ban daca te-ar calca o masina! De ce n-ai cascat ochii? Ca erai pe trecere nu-i o scuza. La fel obezitatea: provoaca un morman de afectiuni.Si astia ar trebui sa plateasca ca doar s-au sinucis cu lingura! Si tot asa...Deci: ai grija pe unde alergi sa nu-ti rupi vre-un picior ca nu te-am pus noi s-alergi deci suporti cheltuielile, eventual solitar cu prietenii tai de jogging. Hai pa.
  • +1 (7 voturi)    
    penzii (Luni, 17 mai 2010, 13:57)

    Codruta N [utilizator]

    Astia contribuie la "bugetul de pensii" - si nu mai iau pensia! Ce aveti cu ei? Guvernul ar trebui sa le inalte statuie! >:

    Ca tot veni vorba: CE se intampla cu banii lor? De CE, cica, "nu sunt bani pentru pensii"? Daca au avut bani de fumat, inseamna ca au AVUT salarii - deci au "cotizat"! De ce nu-s bani? :-p
    • -3 (7 voturi)    
      penzii (Luni, 17 mai 2010, 14:18)

      Kloska [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

      Si sti tu ca au cumparat timbrate ! Sa fi tu sanatos cat Carpatz si din foi de porumb au tras in falci pana la MAREA accizare. Dumnezeu sa-i ierte si sa-i hodineasca.
      • -1 (9 voturi)    
        io cumpar "timbrate" >: (Luni, 17 mai 2010, 14:27)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Kloska

        Si majoritatea cred ca la fel - CE rost ar avea sa-tib pierzi timpul, cautand gasti dubioase care sa-ti vanda "netimbrate"?

        Oricum, sunt mai sanatoasa decat majoritatea nefumatorilor pe care ii cunosc (unii cu multi ani mai putini decat mine).

        Si sâc! Am de gand sa pagubesc "bugetul de pensii" cat oi apuca, numa' ca sa le fac in ciuda acestor MINCINOSI !!!

        Deci: ce au facut, domne, cu banii "cotizati" de astia care nu mai apuca sa manance o penzie? DE CE "nu sunt bani"??!!
  • -1 (1 vot)    
    Pufff (Luni, 17 mai 2010, 14:21)

    anonim [anonim]

    Coerenta nu gluma in mesajul tau ...... Ce treaba are asta cu fumatul ?
  • +9 (13 voturi)    
    Exagerari (Luni, 17 mai 2010, 14:40)

    lb [anonim]

    Nu stu de ce am eu impresia ca cifrele vehiculate is masluite.. cam la fel cum e cu incalzirea globala. Sunt destule cazuri de ciroza, pancreatita si altele datorate alcoolului, sunt destule cazuri de internari de urgenta si tratamente de betivi lesinati, si cheltuielile de rigoare pt acestia, destul de mari, deloc ieftine, dar nu am vazut nici-o internare de urgenta a vreunui fumator ... iar cancerul pus doar pe seama fumatului mi se pare manipulare.. un bolnav de cancer la plamani moare in maxim 6 luni de zile (ca e fumator sau nu, nu conteaza).,.. nu exista tratament, doar operatie si morfina.. oricum nu scapi. De partea cealalta, cu alcoolici se cheltuie de 10 ori mai mult din punct de vedere medical si social.. si nu se face asa mare caz... desi vezi visatori la tot pasul. Cat despre afectarea celor pasivi, asta e poveste... Asteptatul a10 minute intr-o statie de autobuz te face sa inghiti fum cat 2 pachete de tigari fumate in acelasi timp, traiasca rablele noastre... probabil, mirosul e de vina...
    • +4 (6 voturi)    
      exagerari (Luni, 17 mai 2010, 14:08)

      iri [anonim] i-a raspuns lui lb

      corect punctat! felicitari!
    • +2 (4 voturi)    
      ptr.lb (Luni, 17 mai 2010, 15:48)

      sile [anonim] i-a raspuns lui lb

      Cat de "dus" trebuie sa fii sa negi evidenta si anume ca este demonstrat din punct de vedere stiintific,prin observatii pe zeci de mii de cazuri,ca intre fumat si cancerul de plaman exista o legatura de cauzalitate directa.

      Ca sunt si fumatori care nu mor de cancer asta-i alta poveste.
      Daca tu crezi ca faci parte din categoria astora e treaba ta si a tuturor celor care gandesc ca tine. Dati-i inainte cu fumatul ca si producatorii de tigari au nevoie de bani.
      • +1 (3 voturi)    
        ... (Luni, 17 mai 2010, 16:14)

        Aph [anonim] i-a raspuns lui sile

        Stiintific nu s-a demonstrat nimic, tocmai din cauza ca nu toti fumatorii mor de cancer pulmonar, iar cei care mor nu sunt toti fumatori. Ba procentele sunt chiar pe la jumatate.

        Sau poate ne arati tu un studiu mai nou?
        • +1 (3 voturi)    
          ptr.Aph (Luni, 17 mai 2010, 18:14)

          sile [anonim] i-a raspuns lui Aph

          Bravo,fa-ti curaj ...si da-i inainte cu fumatul !!!
        • +1 (1 vot)    
          chiar asa? (Marţi, 18 mai 2010, 11:43)

          paul [anonim] i-a raspuns lui Aph

          Studii noi? Pai daca ai rabdare sa faci o cautare prin jurnale stiintifice (nu ziare si tv) o sa vezi ca primele studii fundamentate sunt din anii 50 si de atunci tot au aparut altele si altele care spun acelasi lucru!!!! Nu cred ca si cei de acum 60 de ani au masluit rezultatele!!!! Un fumator are 17% sanse sa faca cancer pulmonar de-a lungul vietii (1.3% sanse pentru un nefumator). Nu iti trebuie cine stie ce matematica avansata sa realizezi ca fumatorii au de cel putin 11 ori mai multe sanse...s-au mai concis daca se renunta la fumat numarul de cazuri de cancer pulmonar scade de 11 ori!!!! Nu e chiar de neglijat! Si asta e numai statistica de deces prin cancer bronhopulmonar la fumatori. Mai e si cea din cancer de pancreas (de 3 ori riscul mai mare la fumatori), de stomac etc
          Nu stiu unde ai citit tu ca procentele sunt la jumatate? Poate in reclamele pentru tigari!
          Lectura placuta:
          Villeneuve, PJ; Mao Y (November 1994). "Lifetime probability of developing lung cancer, by smoking status, Canada". Canadian Journal of Public Health 85 (6): 385–388
    • -1 (1 vot)    
      cred ar fi o explicatie (Marţi, 18 mai 2010, 3:51)

      hatru [utilizator] i-a raspuns lui lb

      Costul unui pachet de tigari la poarta fabricii(cu tot cu castigul producatorului) este in jurul a1,2lei.Restul pana la 10 sunt diverse taxe si accize.Ca sa nu le sara lumea in cap ca folosesc cu nesimtire neputinta unui om de a scapa de viciu derpt cutit ca sa-l jupoaie, ii introduc acest sentiment de vinovatie. Nici nu stiu ce e mai nociv: sa fii fumator la Sinaia sau nefumator in Bucuresti.
  • +7 (9 voturi)    
    Si ministerul de finante ce face? (Luni, 17 mai 2010, 14:49)

    Frobenius [anonim]

    Cum isi permite individul acela sa moara de atitea ori pe zi? Plus ca la fiecare 16 minute incaseaza ajutor de inmormintare. Noi muncim si astia n-au alta treaba decit sa toace banii din asistenta sociala. Sa moara si el de infectie spitaliceasca, o data pe luna. Halal solidaritate!
  • -3 (7 voturi)    
    in curand la 16 min. va muri unul de foame (Luni, 17 mai 2010, 14:50)

    muritor [anonim]

    si nu va durea pe nimeni in k
  • +4 (6 voturi)    
    oh.. (Luni, 17 mai 2010, 14:51)

    sandoval [utilizator]

    oare cum rezista romanul ala? :P
  • +1 (3 voturi)    
    Vai ce m-am speriat! (Luni, 17 mai 2010, 15:52)

    avedaria [anonim]

    Mai sa fac infarct si sa mor fara sa fumez!
    Am fumat 12 ani de n-am mai putut. Fumam de placere, m-am lasat ca nu mai aveam timp sa savurez tigara, nu ca as fi murit de spaima.
    Cu statistici dintr-astea nu speriati pe nimeni. Mai bine ati investi ca treaba aia cu: "Nu vindem tigari minorilor!" sa se si intample.
  • -1 (1 vot)    
    petitie (Luni, 17 mai 2010, 20:00)

    codrutza [utilizator]

    Exista o petitie online anti-discriminare pentru fumatori (http://www.petitieonline.ro/petitie/stop_discriminarii_fumatorilor-p44040039.html) si un grup de discutii al fumatorilor revoltati (http://groups.yahoo.com/group/eu_fumez)
  • -1 (1 vot)    
    Contributii (Marţi, 18 mai 2010, 0:13)

    Topinel [anonim]

    In 2009, bugetul ministrului sanatatatii a fost de 2,2 miliarde lei.
    In 2009, accizele din tutun au adus venituri la bugetul de stat de 1,8 miliarde lei.

    Deci fumatorii finanteaza 82% din bugetul sanatatii.
  • -1 (1 vot)    
    De la INS citire (Marţi, 18 mai 2010, 0:17)

    Topinel [anonim]

    Cifre la 100.000 locuitori in 2008:

    Morti din cauza de boli ale aparatului circulator: 1435.
    Morti din cazua de boli ale aparatului respirator: 118.
  • -1 (1 vot)    
    Fumatul este o dependenta (Marţi, 18 mai 2010, 6:55)

    iosiP [anonim]

    Desigur, guvernul nu recunoaste acest lucru si ia sapte piei de pe fumatori. Ca veni vorba, stiti ca un fumator costa mai putin (per total) la capitolul asigurari soiale/pensii, tinind cont de cit a platit in taxe si accize? Desigur, aceste lucruri nu va sunt spuse, nu cumva sa incepeti sa ginditi.
    Ma amuza reclamele de la TV: "Opriti contrabanda cu tutun"... mai sa fie, taxele excesive au dus la contrabanda cu tutun in tari mai rasarite decit Romaina (in Canada, de exemplu) si autoritatile au avut intelepciunea sa reduca taxele. Desigur, aceasta nu se va intimpla pe tarimurile mioritice dar va rog sa ma scuzati daca, fumator fiind, imi cumpar tigarile la negru: chiar n-am chef sa finantez "reasamblarea" motociclistilor care-mi defileaza in fiecare noapte (cu motoarele turate la maxim) sub geam!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă