Comisia Europeana atrage atentia consumatorilor cu privire la importanta unei protectii adecvate impotriva soarelui in aceasta vara si le reaminteste sa caute sistemul de etichetare mai clar pe produsele de protectie solara. Noile etichete - inclusiv un nou logo sau semn distinctiv UVA pe produse si interzicerea termenilor care induc in eroare, cum ar fi „ecran solar total” sau „protectie totala” – constituie un raspuns la o recomandare a Comisiei privind produsele de protectie solara adoptata in septembrie 2006.

Comisia isi propune, de asemenea, sa le reaminteasca consumatorilor ca, din numeroase motive, produsele de protectie solara nu trebuie sa reprezinte decat unul dintre mijloacele necesare pentru a se proteja de radiatiile ultraviolete ale soarelui.

Comisarul pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva, a afirmat: „In aceasta vara, mesajul nostru catre consumatori este foarte clar: nu uitati ca utilizarea unui produs de protectie solara este doar una dintre multiplele masuri necesare pentru a se proteja eficient impotriva soarelui si cautati noile etichete, astfel incat sa alegeti in cunostinta de cauza produsele de protectie solara pe care dumneavoastra si familia dumneavoastra le veti folosi in acest sezon estival.”

Comisarul pentru sanatate, Androulla Vassiliou, a declarat la randul sau: „Toti cetatenii, tineri si in varsta, trebuie sa fie bine informati in legatura cu seria de masuri care contribuie la protectia impotriva radiatiilor UV atunci cand se bucura de soare. Acesta este motivul pentru care Comisia Europeana monitorizeaza expunerea la radiatiile ultraviolete in Uniunea Europeana si efectele sale asupra incidentei cancerului de piele, precum si dezvoltarea unor strategii relevante de prevenire si de reducere a riscurilor in cadrul Programului de sanatate.”

Sistemul de etichetare imbunatatit

Cerintele privind informatiile care trebuie mentionate pe etichetele produselor de protectie solara au fost definite intr-o recomandare a Comisiei din septembrie 2006 privind eficacitatea produselor de protectie solara si indicatiile aflate pe aceste produse. Conform recomandarii:

-Nu ar mai trebui folosite indicatii precum „ecran solar total” sau „protectie 100%”. In ciuda unor indicatii intalnite frecvent, precum „ecran solar total” si „protectie totala”, niciun produs de protectie solara nu poate asigura o protectie deplina impotriva radiatiilor UV.

-Ar trebui folositi termeni standardizati (protectie „scazuta”, „medie”, „ridicata” si „foarte ridicata”) alaturi de traditionalii factori de protectie solara (SPF - sun protection factors) pentru a inlesni orientarea la alegerea produsului de protectie solara corespunzator.

-Un sistem de etichetare mai bun privind protectia impotriva UVA: in timp ce radiatiile UVB cauzeaza „arsuri solare”, radiatiile UVA cauzeaza imbatranirea prematura a pielii si dereglari ale sistemului imunitar uman. Ambele tipuri de radiatii cresc riscul aparitiei cancerului de piele. Asa-numitul „factor de protectie solara” (SPF) se refera numai la nivelul echivalent de arsura (radiatie UVB), dar nu si la efectele similare ale radiatiei UVA. Produsele de protectie solara care asigura protectie numai impotriva radiatiilor UVB pot da un sentiment fals de siguranta, intrucat acestea permit radiatiilor periculoase UVA sa ajunga la piele.

-In prezent, industria incepe sa aplice pe etichetele produselor un semn distinctiv standardizat UVA, care indica un nivel minim de protectie impotriva radiatiilor UVA, acesta crescand in acelasi timp cu sporirea factorului de protectie solara si bazandu-se pe o metoda de testare standardizata.

Date privind punerea in aplicare a recomandarii Comisiei

Colipa (Asociatia europeana care reprezinta industria produselor cosmetice, a articolelor de toaleta si a parfumurilor) a efectuat, pentru a doua oara, o ancheta in randul membrilor sai pentru a cerceta situatia pietei UE din 2009 in ceea ce priveste nivelul de conformitate al produselor de protectie solara cu recomandarea UE.

-In ceea ce priveste nivelul necesar de protectie impotriva radiatiilor UVA in produsele de protectie solara (un raport minim de 1:3 de protectie impotriva UVA comparativ cu protectia impotriva UVB), 96% dintre produse sunt conforme cu recomandarea UE.

-In ceea ce priveste utilizarea noului logo UVA, 95% dintre produsele de protectie solara folosesc logoul UVA standardizat al Colipa – ceea ce permite consumatorilor sa recunoasca cu usurinta produsele care ofera o protectie adecvata impotriva UVA.

-In ansamblu, ancheta efectuata de Colipa arata ca dispozitiile in materie de protectie impotriva UVA ale recomandarii Comisiei Europene din 2006 au patruns cu adevarat pe piata UE. Practic fiecare produs de protectie solara oferit consumatorilor este in conformitate cu asteptarile Comisiei Europene.

Ce trebuie sa stie consumatorii vara aceasta?

Consumatorii trebuie sa caute produsele etichetate in conformitate cu sistemul de etichetare imbunatatit. In acelasi timp, consumatorilor li se recomanda sa foloseasca produsele de protectie solara doar ca una dintre numeroasele masuri de protectie impotriva soarelui. Alte masuri:

-Evitati expunerea excesiva la soare la orele de varf, de obicei intre 11.00 si 15.00;

-In cazul in care nu este posibil sa va adapostiti de soare, acoperiti-va; palariile si ochelarii de soare va pot oferi protectie suplimentara;

-Folositi produse de protectie solara care protejeaza atat impotriva radiatiilor UVB, cat si a celor UVA;

-Evitati expunerea directa la soare a bebelusilor si a copiilor mici;

-Aplicati cantitati suficiente de produse de protectie solara. Aplicarea corecta a produsului este la fel de importanta ca si alegerea produsului. Pentru a atinge nivelul de protectie indicat de „factorul de protectie solara”, trebuie aplicata o cantitate de 2mg/cm². Aceasta reprezinta aproximativ 36 de grame (6 lingurite pline) de crema de protectie solara pentru un corp de adult.In prezent, consumatorii folosesc de obicei numai aproximativ o jumatate din aceasta cantitate.Aceasta cantitate trebuie aplicata din nou dupa inot sau dupa stergerea cu prosopul pentru a mentine protectia.

A se vedea pictogramele disponibile aici care vor fi utilizate pentru a evidentia aceste sfaturi si alte aspecte si date esentiale din nota insotitoare cu privire la expunerea la soare.

Noile cerinte privind etichetarea:

Categoria indicata pe eticheta

Factorul de protectie solara indicat pe eticheta

Factorul minim de protectie impotriva UVA recomandat

 „Protectie scazuta”

6

 

 

10

 „Protectie medie”

15

20

25

 „Protectie ridicata”

30

50

„Protectie foarte ridicata”

50+

Proiecte cofinantate de Comisia Europeana privind cancerul de piele

Centrului European al Consumatorilor Romania – ECC Romania isi desfasoara activitatea in Bd. Nicolae Balcescu nr 32-34, et 4, cu sprijinul Comisiei Europene si a Guvernului Romaniei, prin intermediul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, suportul logistic fiind asigurat de catre Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania.