Medicii vor fi obligati sa raporteze, inca de la aparitia primului caz, anumite boli transmisibile, printre care febra acuta hemoragica, Ebola, antrax pulmonar, botulism, pesta, difterie, rujeola, holera, febra tifoida, infectie cu virus West Nile, febra Chikungunyia, infectie cu virus Zika. Neraportarea de la primul caz va fi sanctionata, arata un proiect de Hotarare de Guvern, initiat de Ministerul Sanatatii.

Ministerul Sanatatii a elaborat un proiect de Hotarare de Guvern privind aprobarea metodologiei de raportare si a circuitului informational pentru supravegherea bolilor transmisibile precum si pentru abrogarea unor acte normative, informeaza News.ro.

Potrivit Notei de Fundamentare, proiectul aduce cateva schimbari. Astfel, validarea datelor referitoare la bolile transmisibile va fi facuta de catre medicul epidemiolog din directia de sanatate publica. De asemenea, laboratoarele de analize medicale vor fi introduse in randul unitatilor care raporteaza bolile transmisibile. In plus, in Fisa unica de raportare a bolilor transmisibile vor fi incluse infectiile asociate ingrijirilor medicale si Sindromul Hemolitic Uremic.

Potrivit proiectului, in cazul neraportarii bolilor transmisibile vor fi aplicate sanctiuni.

De asemenea, va fi introdusa aplicatia web pentru Registrul Unic de Boli Transmisibile, aflata in proprietatea si administrarea Institutului National de Sanatate Publica prin Centrul National de Supraveghere si Control al Bolilor Transmisibile, coordonatorul tehnic national al Programului national de supraveghere si control al bolilor transmisibile prioritare.

Proiectul mai prevede ca va fi armonizata legislatia nationala cu legislatia comunitara.

Obiectivele hotararii sunt: identificarea precoce a imbolnavirilor prin boli transmisibile cu potential de raspandire rapida, in vederea prevenirii si/sau limitarii eventualelor izbucniri epidemice si monitorizarea tendintelor bolilor transmisibile cu potential de raspandire rapida, in vederea evaluarii eficientei masurilor de control si in vederea utilizarii rationale a resurselor disponibile.

Proiectul prevede, de asemenea, lista bolilor incluse in sistemul de alerta precoce si raspuns rapid care trebuie raportate de la aparitia primului caz.

Este vorba despre: poliomielita cu virus salbatic/vaccinal/virus derivat din vaccine, variola, gripa umana cauzata de un nou subtip/gripa aviara, Sindrom Acut Respirator Sever (SARS) , febra acuta hemoragica (febra galbena, Denga, febra Crimeea-Congo, hantaviroza, Lassa, Ebola, Marburg etc), antrax pulmonar, botulism, pesta, tularemie, difterie, rujeola, holera (un caz suspect/deces), febra tifoida, listerioza, malarie (caz autohton, fara istoric de calatorie in zone endemice), infectie cu virus West Nile, febra Chikungunyia, infectie cu virus Zika.

Exista alerta rapida si pentru alte boli (printre care hepatita B, Hepatita C, salmonella, trichineloza, dizenteria bacteriana, leptospiroza, sifilisul, infectia gonococica), dar dupa identificarea, in colectivitati, a minimum doua sau trei cazuri.

In situatiile in care medicul sesizeaza atingerea pragului de alerta, el trebuie sa raporteze telefonic imediat evenimentul la directia de sanatate publica judeteana/a municipiului Bucuresti.

Potrivit proiectului, directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti reprezinta punctul focal judetean/al municipiului Bucuresti de colectare a datelor privind bolile transmisibile de la toti furnizorii de servicii medicale, publici sau privati, indiferent de apartenenta la reteaua sanitara: a Ministerului Sanatatii, a altor ministere sau institutii cu retea sanitara proprie, de tipul si forma de organizare.

Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, precum si Institutul National de Sanatate Publica asigura, 24 de ore din 24, sapte zile din sapte, primirea informatiilor telefonice privind cazurile de boala transmisibila, potrivit proiectului.